betyar | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:52 |
Voor de techneuten onder fok!............. Het is weer tijd voor de slootkanten en zodoende heb ik de bosmaaier tevoorschijn gehaald. Na een 15 minuten proberen te starten heb ik de bougie en luchtfilter schoongemaakt, nu start hij perfect, echter als ik vol gas geef gaat ie haperen en slaat hij uiteindelijk af. Iemand enig idee? Ik heb al aan de stelschroef voor stationair en benzinetoevoer zitten schroeven maar geen resultaat. | |
Vonkenboer | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:15 |
Zit er geen rotzooi in de brandstofleiding ? ![]() | |
betyar | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:19 |
Stationair draait ie prima. | |
TheFreshPrince | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:20 |
Hoe oud is de brandstof? | |
betyar | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:23 |
Verser dan vers. | |
TheFreshPrince | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:27 |
Je hebt de choke wel gebruikt, neem ik aan? Mijn bosmaaier moet altijd een minuut of 3 met de choke stationair draaien voordat hij vol open wil. | |
betyar | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:27 |
![]() ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:28 |
Oh, da's knap kut dan ![]() | |
betyar | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:28 |
Hoezo? Die gebruik ik altijd om te starten. | |
TheFreshPrince | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:29 |
Ik bedoel: knap kut dat hij het dan niet doet. Maar de maai-kop draait wel? Zit niet iets klem? | |
betyar | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:30 |
Alles draait en loopt, behalve als ik vol gas wil geven dan stopt ie. ![]() ![]() | |
Barbapapamama | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:32 |
Heeft zo een ding een normale carburateur ? Zoja, vervuilde sproeiers misschien? Probeer ook een verse bougie, kan wel eens helpen. | |
TheFreshPrince | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:34 |
Zou idd kunnen. Stationairsproeier lijkt prima, hoofdsproeier verstopt? | |
betyar | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:34 |
Geen idee. ![]() ![]() | |
Barbapapamama | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:35 |
Welke kleur heeft de bougie? Heeft deze de zogezegde koffiebruine kleur? De middelste dus? | |
betyar | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:42 |
Effe checken. | |
betyar | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:56 |
Ziet er donkerbruin tot zwart uit, maar er is helemaal geen andere sproeier ingezet..... Hier een filmpje:
| |
Barbapapamama | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:58 |
Begin maar met een nieuwe bougie en kijk wat het dan doet. Als het dan niet opgelost is > carburateur schoonmaken ( sproeiers enz ) | |
maart78 | vrijdag 4 mei 2012 @ 20:27 |
ik denk toch aan het luchtfilter/luchttoevoer omdat hij ook veel rookt | |
maart78 | vrijdag 4 mei 2012 @ 20:28 |
probeer hem is effe zonder luchtfilter | |
TheFreshPrince | vrijdag 4 mei 2012 @ 20:49 |
Of de choke blijft hangen, geeft zelfde effect als verstopt luchtfilter. | |
RainofDeath | vrijdag 4 mei 2012 @ 21:21 |
Ik gok op een verstopte (hoofd)sproeier. | |
jpajs | vrijdag 4 mei 2012 @ 21:24 |
Vervuilde brandstof filter al genoemd ???? | |
robber57 | vrijdag 4 mei 2012 @ 22:08 |
Als je hem schoon hebt gemaakt en een nieuwe bougie en hij het weer doet tipje voor de volgende keer: bij grasmaaier toko's als bv de welkoop kun je synthetische benzine kopen van Aspen, zogeheten alkyd benzine. Die is wat duurder, maar houd de motor schoner, vergomt niet, houd de carburateur schoon, kan lang worden opgeslagen zonder uitzakken, geeft minder giftige uitlaatgassen enz enz. Zo voorkom je dit soort narigheid, het is er als kale 4-takt benzine en ook kant en klaar gemend voor 2-takt | |
densmee | zaterdag 5 mei 2012 @ 01:04 |
Tankdop vacuum? luchtfilter ernstig dicht? Welk merk en type? | |
densmee | zaterdag 5 mei 2012 @ 01:05 |
niet doen bij machines die al langer op euro 95 draaien. euro95 laat veel koolaanslag achter en je hebt dan kans dat de motor vastloopt of dat de carb vergomt omdat alle aanslag in 1 keer los komt | |
betyar | zaterdag 5 mei 2012 @ 03:22 |
Zal hem dadelijk eens een flinke schoonmaakbeurt geven. | |
betyar | zaterdag 5 mei 2012 @ 11:59 |
Helaas, blijft zo gek doen. | |
blomke | zaterdag 5 mei 2012 @ 12:02 |
Stationair blijft ie goed lopen? Het is een 2-takt? Denk toch aan de verhouding lucht/brandstof, beter door een specialist naar laten kijken. | |
betyar | zaterdag 5 mei 2012 @ 12:16 |
Yep, stationair loopt ie prima. | |
blomke | zaterdag 5 mei 2012 @ 12:43 |
Na een half uur stationair, blijft ie dan wel goed bij vollast? | |
Vinz0r | zaterdag 5 mei 2012 @ 13:05 |
Je carburateur had je goed schoongemaakt? Zo nee, leg m dan een nachtje in een oplossing van water en azijn, daarna goed uitspoelen met water en uitspuiten met lucht. Misschien dat t dan verholpen is. | |
blomke | zaterdag 5 mei 2012 @ 13:17 |
Carburateur in water dompelen??? | |
Coolmint | zaterdag 5 mei 2012 @ 13:25 |
Dat kan geen kwaad hoor. Nog beter zou een ultrasoonbadje zijn. Het gaat eigenlijk alleen om het schoonmaken de naaldschacht, daar kun je slecht bij. Verder: systematisch alles even nalopen: brandstoftank (rommel onderin?), brandstoffiltertje (stationair voldoende aanvoer, maar op vollast mogelijk niet?. Daarna carburateur: vlotter werkt? naald schoon? Sproeier werkt goed? Dan luchtfilter (goed schoonspoelen met benzine en even laten drogen. Gasklep controleren: draait ie goed? Bougie had je al gedaan schreef je. Uitlaat gecheckt: zit ie niet vol met koolaanslag/roet? Als je verder geen schoefjes hebt versteld t.o.v. vorig seizoen toen ie het nog goed deed, zou ie het dan weer moeten doen. Succes | |
Vinz0r | zaterdag 5 mei 2012 @ 17:03 |
Kan gewoon hoor. Doe t ook met die van mn brommers en buitenboordmotor, geen problemen mee. | |
densmee | zaterdag 5 mei 2012 @ 22:44 |
Als het goed is heb je drie schroefjes op je machine, Eentje met een T, een H en een L Draai de H een kwartslag rechtsom (met de klok mee) en probeer het dan nog eens, want het lijkt of hij te rijk staat. Maar nogmaals wat is het merk en type. is het inlaat spruitstuk van rubber? | |
betyar | zaterdag 5 mei 2012 @ 22:55 |
Een Stihl. Type onbekend. Spruitstuk? Geen idee. Ik heb geen verstand van motertjes en die techniek. | |
betyar | zaterdag 5 mei 2012 @ 22:56 |
Ik heb twee stelschroefjes gevonden en heb daar aan zitten draaien maar geen resultaat. | |
densmee | zaterdag 5 mei 2012 @ 23:01 |
hopelijk heb je ze wel weer terug gezet op de originele stand. ergens moet je dit zien, ongeveer op deze manier. ![]() draai La ruim uit ( 3 slagen zeker) rechtsom draaien, tegenovergesteld van H en L en stel H en L af zoals op je machine staat aangegeven, dus H 3/4 slag terug draaien vanaf het einde en L 1/4 terug | |
betyar | zaterdag 5 mei 2012 @ 23:02 |
veranderd. Zal morgen eens kijken. | |
De_Melkboer | zaterdag 5 mei 2012 @ 23:03 |
Lijkt erop dat het mengsel te arm wordt als de motor warmer is. Ik denk hier ook aan de sproeier, of de carburateur wordt warmer, en dan verdampt de benzine te snel. Tussen motor en blok kan iets van thermische isolatie zitten die misschien wat vergaan is. | |
densmee | zaterdag 5 mei 2012 @ 23:04 |
prof machines hebben een zomer en winterstand ik weet niet hoe dat is bij de "hobby" machines | |
kijkmij | zaterdag 5 mei 2012 @ 23:05 |
Luchtfilter verstopt? | |
maart78 | zaterdag 5 mei 2012 @ 23:30 |
![]() | |
ueberduitser | zondag 6 mei 2012 @ 11:11 |
uitspuiten met lucht zal ik maar laten. in die walbro carburateurs zit een membraan en als je daar met perslucht op gaat blaas je het membraan kapot. | |
ueberduitser | zondag 6 mei 2012 @ 11:18 |
nog wat. de L-schroef is voor de lage toeren, de H-schroef voor de hoge toeren en de 3e schroef is stationair. de L-schroef bepaald hoe snel hij reageert op het gas, het mengsel in de onderste toeren. de H-schroef is bepalend voor de rest van het toerenbereik. het is hier nu een beetje slecht te beoordelen of hij te rijk of te arm staat. kwestie van proberen. tip: schroef uitdraaien (kraan open) is rijker. schroef indraaien (kraan dicht) is armer. als je dichterbij had gewoond, had ik het wel even voor je kunnen afstellen.... | |
Vinz0r | zondag 6 mei 2012 @ 11:40 |
Lijkt mij ook dat voordat je m in de azijn legt je m helemaal leeghaalt ![]() | |
betyar | zondag 6 mei 2012 @ 14:55 |
Weer een nieuwe bevinding, als ik de choke half open zet geeft ie wel bijna vol gas. ![]() | |
Vinz0r | zondag 6 mei 2012 @ 19:32 |
Dan kan je de conclusie trekken dat ie bij geen choke te weinig benzine krijgt? Correct me if i'm wrong. | |
ueberduitser | zondag 6 mei 2012 @ 19:41 |
volgens mij krijgt hij bij choke dus genoeg brandstof, maar zonder choke niet dus staat hij te arm... | |
Gokhan03 | zondag 6 mei 2012 @ 20:11 |
Als ik dat filmpje check dan hoor ik dat hij arm loopt vanwege de hoge toeren. Ik denk dat er ergens valse lucht vandaan komt. Valse lucht icm de halve choke zorgt voor een rijkere mengsel en dan wilt hij meer toeren maken. | |
Barbapapamama | zondag 6 mei 2012 @ 20:12 |
Breng hem maar naar de dealer als je er zelf niet veel vanaf weet, da's beter in dit geval denk ik. | |
ueberduitser | zondag 6 mei 2012 @ 20:15 |
valse lucht zou kunnen komen van een kromme isolator tussen de carburateur en de cilinder, dat wil nog wel eens gebeuren... | |
betyar | zondag 6 mei 2012 @ 20:24 |
Dan koop ik een nieuwe. Dat wil ik juist niet. |