abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111128131
Vervolg op Wat is de functie van het wetenschappelijke onderwijs?

In een aantal andere topics hebben we het er al eerder over gehad: wat is de functie van het wetenschappelijke onderwijs (en misschien kunnen we ook het HBO hierin betrekken)?

Ik ben van mening dat het WO studenten moet voorbereiden op een baan in de maatschappij, dwz dat ze vanaf dag 1 op hun werkplek iets kunnen. Het gaat er dan niet om dat de beginneling alle details kent, maar dat men wel alle tools in handen heeft om iets af te kunnen leveren, waarmee de opdrachtgever tevreden is. Een afgestudeerde journalist (hebben ze daar een WO opleiding voor?) moet zelfstandig een leesbaar bericht voor een krant kunnen schrijven, een fysicus moet zelfstandig een onderzoek op kunnen zetten en een tandarts moet zelfstandig een patient kunnen behandelen.

Er zijn anderen op dit forum die daar een andere mening over hebben, die ik nog steeds niet begrijp, maar waar het op lijkt neer te komen is dat zo'n WO opleiding een basis is, waarna werkgever en werknemer samen nog eens een aantal jaren gaan spijkeren aan die opleiding, totdat de werknemer daadwerkelijk iets nuttigs kan gaan doen voor het bedrijf.

Wat is de functie van het WO? Wat moet een afgestudeerde wel of niet kunnen?

[ Bericht 72% gewijzigd door Lyrebird op 04-05-2012 14:11:53 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_111128876
Het heet niet voor niets Wetenschappelijk Onderwijs, het bereid je voor op een wetenschappelijke carrière. In dat leerproces leer je bepaalde vaardigheden die ook heel handig zijn buiten de wetenschap, waardoor je interessant bent voor bedrijven.

Je komt wel leuk met voorbeelden van een afgestudeerde journalist moet meteen een stukje kunnen schrijven voor een krant, maar voor veel studies gaat die vlieger niet op. natuurkundigen komen overal terecht en heel veel van die banen hebben niets met natuurkunde te maken, maar het feit dat ze een studie natuurkunde hebben afgerond is een bewijs dat ze heel slim zijn en dat maakt ze interessant.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 14:27:15 #3
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_111129172
Het einde van het vorige topic ging met name over wat wel en niet wetenschap is. Maar het is misschien leuk om nu weer even terug te gaan naar de basis:

Tijdens een wetenschappelijke opleiding doe je natuurlijk ook vaardigheden op die direct inzetbaar zijn binnen een werkgever. Maar de beroepsspecifieke vaardigheden (die je wel opdoet bij een praktijk of beroepsopleiding) ontbeer je nog. In het geval van een academische opleiding is dat niet erg, aangezien deze beroepsspecifieke vaardigheden vaak relatief snel op te doen zijn binnen het beroep waar je aan de slag gaat.

Hoe beter de theoretische basis is, hoe meer vaardigheden je vervolgens kan opdoen als je aan het werk gaat. De nadruk van het wetenschappelijke onderwijs moet m.i dan ook echt liggen bij het ontwikkelen van die theoretische basis.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_111129202
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 14:20 schreef bert_van_dirkjan het volgende:
Je komt wel leuk met voorbeelden van een afgestudeerde journalist moet meteen een stukje kunnen schrijven voor een krant, maar voor veel studies gaat die vlieger niet op. natuurkundigen komen overal terecht en heel veel van die banen hebben niets met natuurkunde te maken, maar het feit dat ze een studie natuurkunde hebben afgerond is een bewijs dat ze heel slim zijn en dat maakt ze interessant.
Stel dat die natuurkundige bij een bedrijf komt dat vraagt om bijvoorbeeld een opstelling te maken om de dikte van een laklaag op een auto te meten, en dat de natuurkundige dat niet kan. Dan hebben we een probleem, niet? (Voor de goede orde, ik ben van mening dat iedere natuurkundige dat moet kunnen doen).
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_111129379
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 14:05 schreef Lyrebird het volgende:
Vervolg op Wat is de functie van het wetenschappelijke onderwijs?

Ik ben van mening dat het WO studenten moet voorbereiden op een baan in de maatschappij, dwz dat ze vanaf dag 1 op hun werkplek iets kunnen. Het gaat er dan niet om dat de beginneling alle details kent, maar dat men wel alle tools in handen heeft om iets af te kunnen leveren, waarmee de opdrachtgever tevreden is.
Dus het instituut universiteit heeft 5 eeuwen overleefd en een samenleving van boeren, strontscheppers en priesters veranderd in een technologisch en geletterd paradijs om dan nu mensen zo op te leiden dat hun éérste werkgever maximaal aan hen en dus die universiteit kan verdienen?

Volgens mij ben je het perspectief een beetje kwijt.

quote:
Er zijn anderen op dit forum die daar een andere mening over hebben, die ik nog steeds niet begrijp, maar waar het op lijkt neer te komen is dat zo'n WO opleiding een basis is, waarna werkgever en werknemer samen nog eens een aantal jaren gaan spijkeren aan die opleiding, totdat de werknemer daadwerkelijk iets nuttigs kan gaan doen voor het bedrijf.
Dat bedrijf kan toch wel zelfstandig zorgen dat het geld verdient of niet? Wat is dat voor flutbedrijf? Dat bedrijf is totaal niet interessant voor iemand die er niet werkt, de universiteit is er niet voor kennis die al bestaat en daarmee ook niet voor bedrijvigheid die al bestaat. Die moet zch kunnen redden zonder universiteit. De rol van de universiteit voor de economie is dat zorgt dat er bedrijvigheid komt die er nog helemaal niet was.

quote:
Wat is de functie van het WO? Wat moet een afgestudeerde wel of niet kunnen?
Zelfstandig kunnen denken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_111129629
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 14:27 schreef Ryon het volgende:
Hoe beter de theoretische basis is, hoe meer vaardigheden je vervolgens kan opdoen als je aan het werk gaat. De nadruk van het wetenschappelijke onderwijs moet m.i dan ook echt liggen bij het ontwikkelen van die theoretische basis.
Geheel mee eens. Maar daarmee zijn we er niet.

In het vorige topic gaf ik aan dat bij veel van onze studenten (engineering) een helicopter view ontbreekt. Je kunt ze een deelproject geven, maar ze hebben heel lang nodig om overzicht in complexe materie te krijgen. Geef ze een normaal project (meet laklaag op auto) en ze zitten een week vertwijfeld voor zich uit te kijken. MI komt dat doordat ze veel te veel een microscopische visie hebben, waardoor ze door de bomen het bos niet meer zien. Die microscopische visie krijgen ze op school aangeleerd, omdat je daar te maken hebt met op zichzelf staande vraagstukjes. De mogelijkheid om een complex langdurig probleem te doorgronden, krijgen ze niet.

Ook heb er indertijd mee geworsteld, maar omdat ik dolgraag die helicopter view wilde hebben, omdat je daarmee veel beter overzicht hebt, heb ik me die vaardigheid eigen gemaakt. Niet zo moeilijk, je moet het iemand anders een paar keer zien doen, maar het lijkt me zinvol om zo'n vaardigheid aan WO studenten (techniek) mee te geven.
pi_111130552
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 14:36 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Geheel mee eens. Maar daarmee zijn we er niet.

In het vorige topic gaf ik aan dat bij veel van onze studenten (engineering) een helicopter view ontbreekt. Je kunt ze een deelproject geven, maar ze hebben heel lang nodig om overzicht in complexe materie te krijgen. Geef ze een normaal project (meet laklaag op auto) en ze zitten een week vertwijfeld voor zich uit te kijken. MI komt dat doordat ze veel te veel een microscopische visie hebben, waardoor ze door de bomen het bos niet meer zien. Die microscopische visie krijgen ze op school aangeleerd, omdat je daar te maken hebt met op zichzelf staande vraagstukjes. De mogelijkheid om een complex langdurig probleem te doorgronden, krijgen ze niet.

Ook heb er indertijd mee geworsteld, maar omdat ik dolgraag die helicopter view wilde hebben, omdat je daarmee veel beter overzicht hebt, heb ik me die vaardigheid eigen gemaakt. Niet zo moeilijk, je moet het iemand anders een paar keer zien doen, maar het lijkt me zinvol om zo'n vaardigheid aan WO studenten (techniek) mee te geven.
Ik weet niet hoe dat bij bèta andere studies is, maar in mijn geval (Technische Informatica) deed ik genoeg projecten waarbij zo'n 'helicopter view' gewoon vereist was.
Bij theoretische vakken worden inderdaad in examinering allerlei (theoretische) deelproblemen getoetst, maar die theoretische vakken werden aangevuld met projecten waarbij je de kennis uit verschillende theoretische vakken moest combineren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_111130880
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 14:36 schreef Lyrebird het volgende:

In het vorige topic gaf ik aan dat bij veel van onze studenten (engineering) een helicopter view ontbreekt. Je kunt ze een deelproject geven, maar ze hebben heel lang nodig om overzicht in complexe materie te krijgen.
Zegt de man die met oogkleppen op naar zijn eigen werkkringetje kijkt.
  † In Memoriam † vrijdag 4 mei 2012 @ 15:17:03 #9
230491 Zith
pls tip
pi_111131251
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 14:27 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Stel dat die natuurkundige bij een bedrijf komt dat vraagt om bijvoorbeeld een opstelling te maken om [iets specifieks te doen], en dat de natuurkundige dat niet kan. Dan hebben we een probleem, niet?
Het is niet de bedoeling dat natuurkundigen elke mogelijke natuurkundige test uit hun hoofd kunnen doen. Het is de bedoeling dat de natuurkundige bij zijn specifieke baan de taken snel doorheeft (door zijn brede achtergrond), snel inziet welke variabelen een rol spelen en ook snel deze taken kan aanpassen (mbv zijn achtergrond) wanneer hij merkt dat aanpassingen nodig zijn.

Ik ken niemand die bij zijn eerste baan niet ingeleid wordt, elk bedrijf zal altijd specifieke procedures hebben en net wat andere taken. Je hebt 4 jaar te verdelen in uren om kennis op te doen als student, dan kan je bij WO je beter richten op de wetenschap van je sector dan de duizenden verschillende taken precies te kunnen. Anders kun je na 4 jaar heel veel verschillende trukjes maar blijf je intellectueel achter.

Het voorbeeld in je OP ken ik trouwens ook niet, startende WOers hoeven niet jaren geschoold te worden op hun werk. Die zijn de tweede maand al productief.

[ Bericht 5% gewijzigd door Zith op 04-05-2012 15:22:40 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_111133752
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 15:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Zegt de man die met oogkleppen op naar zijn eigen werkkringetje kijkt.
Toe maar.
pi_111133977
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 14:57 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe dat bij bèta andere studies is, maar in mijn geval (Technische Informatica) deed ik genoeg projecten waarbij zo'n 'helicopter view' gewoon vereist was.
Zo'n helicopter view is MI vereist, en het zou standaard in iedere technische opleiding moeten zitten. Bij Technische Informatica kan ik me voorstellen dat het iets is dat automatisch in de opleiding zit ingeslepen: zonder overzicht kun je geen programma schrijven. Maar bij bijvoorbeeld Technische Natuurkunde ligt de focus op de details. De wetten van de Thermodynamica, Maxwell, quantum fysica - je gaat dan heel microscopisch proberen te begrijpen hoe de natuurkunde in elkaar zit. Daar komt geen helicopterview aan te pas.
pi_111134127
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 15:17 schreef Zith het volgende:

[..]

Het is niet de bedoeling dat natuurkundigen elke mogelijke natuurkundige test uit hun hoofd kunnen doen. Het is de bedoeling dat de natuurkundige bij zijn specifieke baan de taken snel doorheeft (door zijn brede achtergrond), snel inziet welke variabelen een rol spelen en ook snel deze taken kan aanpassen (mbv zijn achtergrond) wanneer hij merkt dat aanpassingen nodig zijn.
Je hebt mijn origneel aangepast, en je noemt het nu "iets specifieks doen".

In mijn voorbeeld ging het om een meetopstelling bouwen. Met de juiste tools in handen (het kunnen doen van een eenvoudige literatuurstudie, het aanspreken van experts, het opzetten van experimenten om te toetsen of een meetopstelling daadwerkelijk doet wat ie moet doen) kan een natuurkundige binnen korte tijd bijna iedere meetopstelling die je kunt bedenken bouwen. Dat is niet "iets specifieks doen" - het kunnen meten van een fysische eigenschap is iets dat een algemene vaardigheid van een fysicus is.
pi_111134652
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 16:32 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je hebt mijn origneel aangepast, en je noemt het nu "iets specifieks doen".

In mijn voorbeeld ging het om een meetopstelling bouwen. Met de juiste tools in handen (het kunnen doen van een eenvoudige literatuurstudie, het aanspreken van experts, het opzetten van experimenten om te toetsen of een meetopstelling daadwerkelijk doet wat ie moet doen) kan een natuurkundige binnen korte tijd bijna iedere meetopstelling die je kunt bedenken bouwen. Dat is niet "iets specifieks doen" - het kunnen meten van een fysische eigenschap is iets dat een algemene vaardigheid van een fysicus is.
Prima, maar als die natuurkunde vanaf zijn 2e jaar alles heeft laten vallen en zich compleet op theoretische stringtheorie geeft gestort hoeft hij wat mij betreft weinig van doen te hebben met laklagen. Natuurlijk verwacht je dat hij mettertijd wel klaar kan spelen zoiets te meten, maar niet (of niet meer) op een efficiente manier (lees: hij klooit eerst een week aan aloverns op het goede spoor te geraken).

En dat is m.i. niet erg. Stringtheorie is iets voor universiteiten, niet voor bedrijven, en that's it. Je gaat niet zeggen dat alle universitaire opleidingen opeens technisch moeten worden, en dan ook nog eens op een manier dat je direct aan de slag kan in een bedrijf. Dan ben ik het eerder eens met een quote uit het vorige deel: dan betreft het een HBO/HTS opleiding. Ik zie liever dat het onderwijsniveau dan terug wordt geschaald.

Met als disclaimer dat ik totaal geen Natuurkundige achtergrond heb.

[ Bericht 1% gewijzigd door trancethrust op 04-05-2012 16:51:19 ]
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  † In Memoriam † vrijdag 4 mei 2012 @ 17:47:07 #14
230491 Zith
pls tip
pi_111136953
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 16:32 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Met de juiste tools in handen (het kunnen doen van een eenvoudige literatuurstudie, het aanspreken van experts, het opzetten van experimenten om te toetsen of een meetopstelling daadwerkelijk doet wat ie moet doen) kan een natuurkundige binnen korte tijd bijna iedere meetopstelling die je kunt bedenken bouwen.
En je hebt het gevoel dat natuurkundigen tijdens hun studie niet leren hoe ze een literatuurstudie doen, hoe ze experts in het veld moeten benaderen/interviewen, hoe ze experimenten moeten opzetten en toetsen? Ik heb namelijk het idee van wel.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_111137515
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 16:22 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Toe maar.
Dat is toch zo? Prima dat je je eigen ervaringen met vers afgestudeerden bij jouw bedrijf inbrengt, maar als je recht wil doen aan de TT zul je daar bovenuit moeten stijgen en wat verder moeten kijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')