Stel dat die natuurkundige bij een bedrijf komt dat vraagt om bijvoorbeeld een opstelling te maken om de dikte van een laklaag op een auto te meten, en dat de natuurkundige dat niet kan. Dan hebben we een probleem, niet? (Voor de goede orde, ik ben van mening dat iedere natuurkundige dat moet kunnen doen).quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:20 schreef bert_van_dirkjan het volgende:
Je komt wel leuk met voorbeelden van een afgestudeerde journalist moet meteen een stukje kunnen schrijven voor een krant, maar voor veel studies gaat die vlieger niet op. natuurkundigen komen overal terecht en heel veel van die banen hebben niets met natuurkunde te maken, maar het feit dat ze een studie natuurkunde hebben afgerond is een bewijs dat ze heel slim zijn en dat maakt ze interessant.
Dus het instituut universiteit heeft 5 eeuwen overleefd en een samenleving van boeren, strontscheppers en priesters veranderd in een technologisch en geletterd paradijs om dan nu mensen zo op te leiden dat hun éérste werkgever maximaal aan hen en dus die universiteit kan verdienen?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:05 schreef Lyrebird het volgende:
Vervolg op Wat is de functie van het wetenschappelijke onderwijs?
Ik ben van mening dat het WO studenten moet voorbereiden op een baan in de maatschappij, dwz dat ze vanaf dag 1 op hun werkplek iets kunnen. Het gaat er dan niet om dat de beginneling alle details kent, maar dat men wel alle tools in handen heeft om iets af te kunnen leveren, waarmee de opdrachtgever tevreden is.
Dat bedrijf kan toch wel zelfstandig zorgen dat het geld verdient of niet? Wat is dat voor flutbedrijf? Dat bedrijf is totaal niet interessant voor iemand die er niet werkt, de universiteit is er niet voor kennis die al bestaat en daarmee ook niet voor bedrijvigheid die al bestaat. Die moet zch kunnen redden zonder universiteit. De rol van de universiteit voor de economie is dat zorgt dat er bedrijvigheid komt die er nog helemaal niet was.quote:Er zijn anderen op dit forum die daar een andere mening over hebben, die ik nog steeds niet begrijp, maar waar het op lijkt neer te komen is dat zo'n WO opleiding een basis is, waarna werkgever en werknemer samen nog eens een aantal jaren gaan spijkeren aan die opleiding, totdat de werknemer daadwerkelijk iets nuttigs kan gaan doen voor het bedrijf.
Zelfstandig kunnen denken.quote:Wat is de functie van het WO? Wat moet een afgestudeerde wel of niet kunnen?
Geheel mee eens. Maar daarmee zijn we er niet.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:27 schreef Ryon het volgende:
Hoe beter de theoretische basis is, hoe meer vaardigheden je vervolgens kan opdoen als je aan het werk gaat. De nadruk van het wetenschappelijke onderwijs moet m.i dan ook echt liggen bij het ontwikkelen van die theoretische basis.
Ik weet niet hoe dat bij bèta andere studies is, maar in mijn geval (Technische Informatica) deed ik genoeg projecten waarbij zo'n 'helicopter view' gewoon vereist was.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:36 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Geheel mee eens. Maar daarmee zijn we er niet.
In het vorige topic gaf ik aan dat bij veel van onze studenten (engineering) een helicopter view ontbreekt. Je kunt ze een deelproject geven, maar ze hebben heel lang nodig om overzicht in complexe materie te krijgen. Geef ze een normaal project (meet laklaag op auto) en ze zitten een week vertwijfeld voor zich uit te kijken. MI komt dat doordat ze veel te veel een microscopische visie hebben, waardoor ze door de bomen het bos niet meer zien. Die microscopische visie krijgen ze op school aangeleerd, omdat je daar te maken hebt met op zichzelf staande vraagstukjes. De mogelijkheid om een complex langdurig probleem te doorgronden, krijgen ze niet.
Ook heb er indertijd mee geworsteld, maar omdat ik dolgraag die helicopter view wilde hebben, omdat je daarmee veel beter overzicht hebt, heb ik me die vaardigheid eigen gemaakt. Niet zo moeilijk, je moet het iemand anders een paar keer zien doen, maar het lijkt me zinvol om zo'n vaardigheid aan WO studenten (techniek) mee te geven.
Zegt de man die met oogkleppen op naar zijn eigen werkkringetje kijkt.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:36 schreef Lyrebird het volgende:
In het vorige topic gaf ik aan dat bij veel van onze studenten (engineering) een helicopter view ontbreekt. Je kunt ze een deelproject geven, maar ze hebben heel lang nodig om overzicht in complexe materie te krijgen.
Het is niet de bedoeling dat natuurkundigen elke mogelijke natuurkundige test uit hun hoofd kunnen doen. Het is de bedoeling dat de natuurkundige bij zijn specifieke baan de taken snel doorheeft (door zijn brede achtergrond), snel inziet welke variabelen een rol spelen en ook snel deze taken kan aanpassen (mbv zijn achtergrond) wanneer hij merkt dat aanpassingen nodig zijn.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:27 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Stel dat die natuurkundige bij een bedrijf komt dat vraagt om bijvoorbeeld een opstelling te maken om [iets specifieks te doen], en dat de natuurkundige dat niet kan. Dan hebben we een probleem, niet?
Toe maar.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zegt de man die met oogkleppen op naar zijn eigen werkkringetje kijkt.
Zo'n helicopter view is MI vereist, en het zou standaard in iedere technische opleiding moeten zitten. Bij Technische Informatica kan ik me voorstellen dat het iets is dat automatisch in de opleiding zit ingeslepen: zonder overzicht kun je geen programma schrijven. Maar bij bijvoorbeeld Technische Natuurkunde ligt de focus op de details. De wetten van de Thermodynamica, Maxwell, quantum fysica - je gaat dan heel microscopisch proberen te begrijpen hoe de natuurkunde in elkaar zit. Daar komt geen helicopterview aan te pas.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe dat bij bèta andere studies is, maar in mijn geval (Technische Informatica) deed ik genoeg projecten waarbij zo'n 'helicopter view' gewoon vereist was.
Je hebt mijn origneel aangepast, en je noemt het nu "iets specifieks doen".quote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:17 schreef Zith het volgende:
[..]
Het is niet de bedoeling dat natuurkundigen elke mogelijke natuurkundige test uit hun hoofd kunnen doen. Het is de bedoeling dat de natuurkundige bij zijn specifieke baan de taken snel doorheeft (door zijn brede achtergrond), snel inziet welke variabelen een rol spelen en ook snel deze taken kan aanpassen (mbv zijn achtergrond) wanneer hij merkt dat aanpassingen nodig zijn.
Prima, maar als die natuurkunde vanaf zijn 2e jaar alles heeft laten vallen en zich compleet op theoretische stringtheorie geeft gestort hoeft hij wat mij betreft weinig van doen te hebben met laklagen. Natuurlijk verwacht je dat hij mettertijd wel klaar kan spelen zoiets te meten, maar niet (of niet meer) op een efficiente manier (lees: hij klooit eerst een week aan aloverns op het goede spoor te geraken).quote:Op vrijdag 4 mei 2012 16:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je hebt mijn origneel aangepast, en je noemt het nu "iets specifieks doen".
In mijn voorbeeld ging het om een meetopstelling bouwen. Met de juiste tools in handen (het kunnen doen van een eenvoudige literatuurstudie, het aanspreken van experts, het opzetten van experimenten om te toetsen of een meetopstelling daadwerkelijk doet wat ie moet doen) kan een natuurkundige binnen korte tijd bijna iedere meetopstelling die je kunt bedenken bouwen. Dat is niet "iets specifieks doen" - het kunnen meten van een fysische eigenschap is iets dat een algemene vaardigheid van een fysicus is.
En je hebt het gevoel dat natuurkundigen tijdens hun studie niet leren hoe ze een literatuurstudie doen, hoe ze experts in het veld moeten benaderen/interviewen, hoe ze experimenten moeten opzetten en toetsen? Ik heb namelijk het idee van wel.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 16:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Met de juiste tools in handen (het kunnen doen van een eenvoudige literatuurstudie, het aanspreken van experts, het opzetten van experimenten om te toetsen of een meetopstelling daadwerkelijk doet wat ie moet doen) kan een natuurkundige binnen korte tijd bijna iedere meetopstelling die je kunt bedenken bouwen.
Dat is toch zo? Prima dat je je eigen ervaringen met vers afgestudeerden bij jouw bedrijf inbrengt, maar als je recht wil doen aan de TT zul je daar bovenuit moeten stijgen en wat verder moeten kijken.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |