was nou niet echt de insteek van dit topic.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:57 schreef AgLarrr het volgende:
Nee, neem dan de Japanners. Die behandelden hun krijgsgevangen tenminste met respect.
Dan hoef je het andersom nog steeds niet ook te doen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:57 schreef AgLarrr het volgende:
Nee, neem dan de Japanners. Die behandelden hun krijgsgevangen tenminste met respect.
yup gevangen vullen met water en dan op hun buik gaan springen etcquote:Op donderdag 3 mei 2012 21:57 schreef AgLarrr het volgende:
/carequote:Op donderdag 3 mei 2012 21:57 schreef Outlined het volgende:
[..]
was nou niet echt de insteek van dit topic.
Een zichzelf wassende Japanner trekt in geen duizend jaar een volledige bemanning aan bekijks.quote:
lol good point...quote:Op donderdag 3 mei 2012 22:02 schreef AgLarrr het volgende:
Bovendien heeft de Marine geen generaals.
Niet alleen dat, er zijn ook verhalen dat de Japanners tijdens een belegering snachts hard om een Medic riepen, ja in het engels. Vervolgens wachten tot ie kwam en keihard afknallen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:59 schreef nietzman het volgende:
OH THE HUMANITY. DIE MAN MOET WASSEN!
Wat een horror, zo'n oorlog! Vooral de Japanners gingen wel wat inhumaner met hun gevangenen om.
de 'grap' is dat dit helemaal niet gruwelijk is, niet fysiek in ieder geval. Daarom ook mijn vraag, dit is namelijk psychologisch gruwelijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 04:50 schreef Madame_Paon het volgende:
Anno 2012 worden mensen in Afrikaanse landen nog levend verbrand vanwege diefstal of zelfs alleen maar vanwege wat geruchten.
In Chinese gevangenissen worden mensen gemarteld d.m.v. gloeiend hete metalen voorwerpen en stroomstoten.
In het Midden-Oosten worden (soms onschuldige) gevangenen gemarteld door ze met een zweep te slaan op de onderkant van hun voeten.
Conclusie: de mens is tot gruwelijke dingen in staat.
Oorlog brengt de slechtste en de beste eigenschappen in de mens naar boven, zeg maar de extremen. Dat was altijd zo en dat zal altijd zo blijven. Voor ons is het nu makkelijk praten, maar ik heb geen idee hoe ik zou reageren in een dergelijke situatie.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:58 schreef bas-beest het volgende:
[..]
Dan hoef je het andersom nog steeds niet ook te doen.
Tuurlijk is dit slecht, toch is dit redelijk onschuldig. Waarom denken zoveel mensen toch dat oorlog altijd netjes is? Hoe zou jij zijn als je vrienden overhoop geknald zijn, of zwaar gemarteld? Zou jij, nadat je bemanning te horen heeft gekregen over de Bataan death march of de Japanse hel-schepen ze niet een beetje genoegdoening gunnen waar in ieder geval geen mensenlevens aan verloren gaan? Beter dat ze hun frustraties nu kwijt zijn dan straks in een gevecht en in afzondering veel ziekere dingen gaan doen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:57 schreef Rebubbled het volgende:
Al die 'ja maar de jappen' reacties.An eye for an eye makes the whole world blind.
De haat tegen de Jappen was groot...quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:57 schreef Rebubbled het volgende:
Al die 'ja maar de jappen' reacties.An eye for an eye makes the whole world blind.
tja, het is maar wat je 'irritant' vind... ikzelf vind dat niet irritant maar een teken van beschaving en heb juist weinig zin mijn eigen culturele basis ta gaan emtena an gebruiken die ikzelf barbaars vind...quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:07 schreef Pharmacist het volgende:
Wat echt irritant is, is dat wij Westerlingen altijd veel hogere eisen aan onszelf stellen dan aan anderen.
Waar het om gaat is dat wij onze 21e eeuwse normen en waarden loslaten op een situatie die totaal, maar dan ook totaal anders was.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:13 schreef RM-rf het volgende:
tja, het is maar wat je 'irritant' vind... ikzelf vind dat niet irritant maar een teken van beschaving en heb juist weinig zin mijn eigen culturele basis ta gaan emtena an gebruiken die ikzelf barbaars vind...
Dát is de belangrijkste grond om ook kritisch te zijn over bv het overtreden van mensenrechten door 'eigen' en juist dan niet in de calimero-reflex te schieten van "jamaar, zij zelf doen het ook".
Ondanks onze "21e eeuwse normen en waarden" vervallen we zo weer in barbarij als er hier echt een goede oorlog uitbreekt, dan geldt weer gewoon het recht van de sterkste en zul je hier ook de nodige extremen zien. Ik heb echt niet de illusie dat oorlogen vanaf nu netjes gevoerd zullen wordenquote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:21 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Waar het om gaat is dat wij onze 21e eeuwse normen en waarden loslaten op een situatie die totaal, maar dan ook totaal anders was.
Kijk, een realist, hulde! Ben echt zo moe van die aanstellers die vanuit hun bureaustoel even WOII soldaten gaan veroordelen; en soldaten in het algemeen eigenlijkquote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:25 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ondanks onze "21e eeuwse normen en waarden" vervallen we zo weer in barbarij als er hier echt een goede oorlog uitbreekt, dan geldt weer gewoon het recht van de sterkste en zul je hier ook de nodige extremen zien. Ik heb echt niet de illusie dat oorlogen vanaf nu netjes gevoerd zullen worden
Dat is natuurlijk wel tegenstrijdig met het feit dat het meestal de legerleiding is die de vijand degradeert tot ding/ onmens om op die manier barrières weg te nemen die het normale mensen beletten om andere mensen te doden.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Uiteraard is het een verplichting van bevelvoerders om te zorgen dat de verschrikkingen van oorlog zo min mogelijk wreedheid losmaken. Dat moet actief tegengegaan worden, van bovenaf, anders gaat het mis en zijn de leidinggevenden daar schuldig aan.
Ook verfilmd in 'das experiment'quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:56 schreef Kandijfijn het volgende:
Zijn zooooooveel onderzoeken geweest naar soldaten/gevangenisbewaarders die over de schreef gaan. Bekendste is een rollenspel in Amerika die binnen no time totaal uit de hand liep.
Ik zou eerder verbaasd zijn als ze niet zouden gebeuren.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:34 schreef Shispeed het volgende:
dit soort dingen gebeuren veel vaker in oorlogsgebieden, maar komen vaak niet eens naar buiten. alleen amerikanen hebben er nogal een handje van
Dat iets te verklaren is maakt het nog niet correct. Voor ons en voor de Jappen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:21 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Waar het om gaat is dat wij onze 21e eeuwse normen en waarden loslaten op een situatie die totaal, maar dan ook totaal anders was.
1) Je kan je helemaal niet inleven in die situatie, totaal niet. Als jij in 1920 in Amerika was geboren en op zo een schip werkte had jij gehoord van de vreselijke dingen die Jappen deden, vrienden verloren aan de Jappen en zat jij hoogstwaarschijnlijk met veel plezier te kijken. Bovendien had je dan mogelijk nog nooit een Japanner gezien, terwijl je ze nu zo op FB en misschien in je eigen vriendenkring kan vinden.
2) Als wij niet dezelde eisen hebben van andere landen in de 21e eeuw, waarom wel van het Westen zo een 70 jaar geleden? Waarom maken geografische verschillen wel uit, maar temporale verschillen niet?
==> Bovendien is wat de Japanners deden wel degelijk relevant; dat zal heel wat kwaad bloed bij de bemanning hebben gezet en ik weet zeker dat zo een admiraal onder druk zou staan van "waarom verspillen wij zoveel medische zorg en voedsel aan Japanse POW, terwijl Japanners ons gewoon afknallen en god mag weten wat nog meer?"
En wat denkt TS dan te bereiken met dit soort domme plaatjes behalve de knee jerk reactie van "Amerikanen zijn kut", want daar gaat het natuurlijk om.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:08 schreef Rebubbled het volgende:
Dat iets te verklaren is maakt het nog niet correct. Voor ons en voor de Jappen.
Zo hee, jij denkt makkelijk een oordeel klaar te hebben.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:53 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
En wat denkt TS dan te bereiken met dit soort domme plaatjes behalve de knee jerk reactie van "Amerikanen zijn kut", want daar gaat het natuurlijk om.
Het oorlog voeren om macht en geld is nooit te rechtvaardigen, toch doen we het al millennia lang.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:08 schreef Rebubbled het volgende:
[..]
Dat iets te verklaren is maakt het nog niet correct. Voor ons en voor de Jappen.
Of een Karremansquote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:56 schreef Outlined het volgende:
[..]
Zo hee, jij denkt makkelijk een oordeel klaar te hebben.
Dat de soldaten (matrozen in dit geval) domme paupers zijn en weinig gevoel voor ethiek hebben kan ik begrijpen. Van een admiraal of generaal daarentegen verwacht ik wel het een en ander. Of het nou een amerikaanse, Japanse of duitse generaal is.
Waarom zou je ethiek mogen verwachten van een generaal of admiraal ten tijde van oorlog. Ethiek win je geen oorlogen mee, dat gaat in de meeste oorlogen dus ook als eerste overboord. Daarom is het oorlog voeren tegenwoordig zo moeilijk geworden. Met de snelle media ben je je meer aan het verdedigen tegenover het thuisfront die vanachter hun computer een oordeel klaar hebben, dan dat je werkelijk doet waarvoor je naar een oorlogsgebied bent gestuurd: namelijk zoveel mogelijk mensen om zeep helpen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:56 schreef Outlined het volgende:
Dat de soldaten (matrozen in dit geval) domme paupers zijn en weinig gevoel voor ethiek hebben kan ik begrijpen. Van een admiraal of generaal daarentegen verwacht ik wel het een en ander. Of het nou een amerikaanse, Japanse of duitse generaal is.
En jij haalt uit dit plaatje dat de admiraal dit goed heeft gekeurd? Ben benieuwd hoe jij tot die conclusie bent gekomen. Misschien zijn die matrozen hier wel voor veroordeeld, weten wij veel. Dit is een puur propaganda plaatje en mensen als jij slikken het als zoete koek.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:56 schreef Outlined het volgende:
[..]
Zo hee, jij denkt makkelijk een oordeel klaar te hebben.
Een bewust beleid gericht verontmenselijking van de vijand is volgens mij niet standaard en heeft ook meer te maken met de publieke opinie, wat dan weer vooral bij foute oorlogen nodig is.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:12 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel tegenstrijdig met het feit dat het meestal de legerleiding is die de vijand degradeert tot ding/ onmens om op die manier barrières weg te nemen die het normale mensen beletten om andere mensen te doden.
Volgens mij is het nog steeds vrij standaard, anders krijg je de meerderheid van de mensen namelijk niet zover dat ze aan ander vermoorden.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 13:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een bewust beleid gericht verontmenselijking van de vijand is volgens mij niet standaard en heeft ook meer te maken met de publieke opinie, wat dan weer vooral bij foute oorlogen nodig is.
De meerderheid van de mensen gaat het leger dan ook niet in..... En "moord" is iets anders dan een oorlogshandeling, daarom worden soldaten ook niet veroordeeld voor "moord".quote:Op vrijdag 4 mei 2012 13:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Volgens mij is het nog steeds vrij standaard, anders krijg je de meerderheid van de mensen namelijk niet zover dat ze aan ander vermoorden.
Niet nu, maar ten tijde van de tweede wereld oorlog melden miljoenen zich vrijwillig aan. En ik heb wel eens gelezen dat meer dan de helft van de Amerikaanse front soldaten hun wapen helemaal niet heeft afgevuurd. Vandaar ook dat er na de tweede wereld oorlog veel meer nadruk is komen te liggen op het trainen van soldaten om dat soort statistieken om te buigen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 13:55 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
De meerderheid van de mensen gaat het leger dan ook niet in..... En "moord" is iets anders dan een oorlogshandeling, daarom worden soldaten ook niet veroordeeld voor "moord".
Daar heb je een puntquote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:03 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Niet nu, maar ten tijde van de tweede wereld oorlog melden miljoenen zich vrijwillig aan. En ik heb wel eens gelezen dat meer dan de helft van de Amerikaanse front soldaten hun wapen helemaal niet heeft afgevuurd. Vandaar ook dat er na de tweede wereld oorlog veel meer nadruk is komen te liggen op het trainen van soldaten om dat soort statistieken om te buigen.
Ethiek en oorlogsvoering gaan niet samen. Je kunt van soldaten die getraind worden om anderen te doden niet verwachten dat ze ethiek gaan toepassen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:07 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Daar heb je een punt.
Ik weet niets van de opleiding die soldaten daar krijgen. Ik weet wel dat naar hoe de oorlogsvoering verandert, dit steeds minder belangrijk wordt. Iedereen kan een drone besturen en mensen aan de andere kant van de wereld afschieten met Hellfire missiles. Daar zit een interessante ethische discussie achter.
Daarom is de dienstplicht ook afgeschaft in landen die daar beschaafd genoeg voor zijn, maar ook weer niet zo beschaafd dat het leger dient ter zelfverdediging. Als mensen echt ergens voor vechten dan willen ze dat wel, ze kunnen het vaak niet, verlamd door angst. En dat is vooral een kwestie van training en persoonlijkheid, daar is verontmenselijking niet voor nodig. Het probleem met menselijkheid is dat het militaire inzet iets minder effectief maakt en vooral dat het het draagvlak voor oorlog vermindert.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 13:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Volgens mij is het nog steeds vrij standaard, anders krijg je de meerderheid van de mensen namelijk niet zover dat ze aan ander vermoorden.
Stanfort prison experiment?quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:56 schreef Kandijfijn het volgende:
Zijn zooooooveel onderzoeken geweest naar soldaten/gevangenisbewaarders die over de schreef gaan. Bekendste is een rollenspel in Amerika die binnen no time totaal uit de hand liep.
Macht+groepsdruk lijdt nu eenmaal tot vreselijke dingen.
Wát een kutargument. Hunnie doen het, dus wij dan ook maar.quote:Op donderdag 3 mei 2012 21:57 schreef AgLarrr het volgende:
De OP gezien wil hij graag weten waarom een hoge leidinggevende dit gedrag toelaat. Amerikaan, Japaner, Afrikaan, Rus, maakt verder niet uit. Dit plaatje is toevallig van een zielige jap. Dat was toch niet zo moeilijk uit de OP te halen? Retorische vraag, schijnbaar wel voor jou.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:53 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
En wat denkt TS dan te bereiken met dit soort domme plaatjes behalve de knee jerk reactie van "Amerikanen zijn kut", want daar gaat het natuurlijk om.
Maar zo werkt het vaak wel in de praktijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:43 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Wát een kutargument. Hunnie doen het, dus wij dan ook maar.
Ik denk dat je behoorlijk naïef bent. Ik kan me wel voorstellen dat een generaal die in een oorlog verwikkeld is en veel overwinningen (lees veel dode vijanden) van zijn mannen eist, ook zijn ogen wel eens wil dichtknijpen als er mannen zijn die doordraaien.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:35 schreef Rebubbled het volgende:
Mijn generaal en overste waren eerlijke mannen met een zeer hoge intelligentie. Ik kan het me haast niet voorstellen dat zij in oorlogstijden zulk gedrag zouden toestaan.
Dit is toch wel een iets andere setting...quote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:41 schreef WammesWaggel het volgende:
In het leger is jezelf wassen terwijl tig mensen je kunnen zien sowieso meen ik geen taboe.
Ja dat kan het inderdaad zijn. Ik leef dan ook graag in mijn lalaland waar alles lief is en iedereen het beste met iedereen voor heeft.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:46 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik denk dat je behoorlijk naïef bent. Ik kan me wel voorstellen dat een generaal die in een oorlog verwikkeld is en veel overwinningen (lees veel dode vijanden) van zijn mannen eist, ook zijn ogen wel eens wil dichtknijpen als er mannen zijn die doordraaien.
persoonlijk denk ik dat wij ons totaal geen voorstelling kunnen maken van wat de Amerikaanse, Russische, Engelse of zelfs Duitse frontsoldaat (ja die hebben ook verschrikkelijk geleden, onder andere in de ketel van Stalingrad) hebben moeten doorstaan. Het is dan wel lekker makkelijk om vanachter je computer te gaan oordelen met je hoge ethische normen. Maar ga er zelf maar eens staan, dagen zonder slaap, geestelijk, lichamelijk en emotioneel totaal afgebrand, slecht eten, constante beschietingen, constant vrienden die dood of gewond worden afgevoerd. Op een gegeven moment zou ik waarschijnlijk ook denken: ik wil naar huis, ik schiet gewoon alles aan gort wat voor me loop langs loopt.
Vind ik echt een geweldige en zeer ware tekstquote:"What we've got here is failure to communicate
Some men you just can't reach...
So, you get what we had here last week
Which is the way he wants it!
Well, he gets it!
N' I don't like it any more than you men" *
(whistle)
Look at your young men fighting
Look at your women crying
Look at your young men dying
The way they've always done before
Look at the hate we're breeding
Look at the fear we're feeding
Look at the lives we're leading
The way we've always done before
My hands are tied
The billions shift from side to side
And the wars go on with brainwashed pride
For the love of god and our human rights
And all these things are swept aside
By bloody hands time can't deny
And are washed away by your genocide
And history hides the lies of our civil wars
D'you wear a black armband
When they shot the man
Who said "peace could last forever"
And in my first memories
They shot Kennedy
I went numb when I learned to see
So I never fell for Vietnam
We got the wall of D.C. to remind us all
That you can't trust freedom
When it's not in your hands
When everybody's fightin'
For their promised land
And
I don't need your civil war
It feeds the rich while it buries the poor
Your power hungry sellin' soldiers
In a human grocery store
Ain't that fresh
Ow, oh no, no, no, no, no
Look at the shoes you're filling
Look at the blood we're spilling
Look at the world we're killing
The way we've always done before
Look in the doubt we've wallowed
Look at the leaders we've followed
Look at the lies we've swallowed
And I don't want to hear no more
My hands are tied
For all I've seen has changed my mind
But still the wars go on as the years go by
With no love of god or human rights
'Cause all these dreams are swept aside
By bloody hands of the hypnotized
Who carry the cross of homicide
And history bears the scars of our civil wars
"We practice selective annihilation of mayors and
Government officials for example to create a vacuum
Then we fill that vacuum as popular war advantage
Peace is closer" **
It feeds the rich while it buries the poor
In a human grocery store
Ain't that fresh
And I don't need your civil war
No, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no
In a human grocery store
Ain't that fresh
No, no, no, no, no, no, no, no, no uh-oh-uh, no uh-oh, uh no
I don't need one more war
I don't need one more war
No, no, no, no uh-oh-uh, no uh-oh, uh no
Whaz so civil 'bout war anyway?
Op deze manier? Zeker. Zolang die Jap niet een kogel in zijn achterhoofd krijgt terwijl hij zich net heeft overgegeven, of in één of ander kamp een tuinslang in zijn reet gedouwd krijgt, of met miltvuur geïnjecteerd wordt, ergo: onnodig fysiek geweld bespaard blijft, lijkt me een actie zoals deze geen enkel probleem in tijden van oorlog.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:43 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Wát een kutargument. Hunnie doen het, dus wij dan ook maar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |