Dit is dus mijn gedachte m.b.t. de EU in de toekomst. Nu ben ik benieuwd naar wat jullie denken over dit onderwerp. Graag wil ik jullie op het hart drukken hierbij rekening te houden met de economische realiteit, er zijn grote structuurverschillen binnen de EU die niet opgelost zijn door "meer macht naar Brussel" te sturen of een paar tientjes meer belasting te betalen.quote:Kijk echter naar de economische realiteit, dan is het wel zo dat de EU zoals wij die nu kennen er over 5 of 10 jaar niet meer is. Welke kant het opgaat, dat weet ik niet, er zijn talloze scenario's te verzinnen. Wat wel vaststaat is dat welke kant je ook opgaat, ook voor ons zullen dingen veranderen.
Je hebt nou eenmaal twee verschillende economische systemen in Europa, een consumptie-economie (zuiden) en een productie-economie (noorden). En welk scenario je ook volgt, het is doodsimpel, omdat de consumptie-economieën zich niet meer competatief kunnen devalueren zijn er twee mogelijkheden:
- Of op kosten van Noord-Europa hun eigen consumptie-economie in stand houden (ergens moet het geld vandaan komen).
- Of hun eigen economie weer competatief maken. We zagen al dat dit niet kan d.m.v. devaluatie, maar dat er dus structurele hervormingen moeten worden doorgevoerd. Maar alleen met hervormingen ben je er niet, je moet ook een verdienmodel voor de economie ontwikkelen. Dat betekent dat er dus moet worden geďnvesteerd om winstgevende bedrijfstakken te ontwikkelen. Alleen dit heeft niets te maken met een paar wetten doorvoeren, dit is een proces wat makkelijk 10 jaar in beslag neemt. Dus tot die tijd moet iemand de economie van die landen (mede-)financieren. Wie gaat dat doen? China? Noord-Europa?
Je snapt wel dat met beide basismogelijkheden er ook voor ons dingen gaan veranderen. Bijvoorbeeld dat wij extra moeten bezuinigen om zo welvaart van Noord naar Zuid te transfereren. Of dat er migratiestromen onstaan vanuit Zuid-Europa naar Noord-Europa. Dat betekent dus dat onze arbeidsmarkt veranderingen ondergaat. Is dit onrealistisch? Nee, want er is al een constante stroom van hoogopgeleide Griekse jongeren ontstaan die naar Duitsland gaan omdat ze hopen daar wél een toekomst.
Wat ik dus probeer aan te geven is dat binnen de EU grote veranderingen zullen plaatsvinden, iets waar de meeste mensen nog niet mee bezig zijn of danig onderschatten. Politici zul je er niet over horen, want het is nou eenmaal een impopulaire boodschap om te verkondigen dat je volk voor een "hoger belang" moet inleveren.
"Het artikel" in de OP is een post van mijzelf, daarom dat er ook geen bron bij staat. Dit even ter verduidelijking.quote:Op donderdag 3 mei 2012 10:16 schreef waht het volgende:
Ik wil voor nu even melden inderdaad veel Spaanse en Griekse medestudenten tegen te komen en ik zal later een artikel plaatsen met dezelfde toon als het artikel in de OP.
Denk jij dat onze arbeidsmarkt zoveel hoogopgeleiden nodig heeft?quote:Op donderdag 3 mei 2012 10:33 schreef Euribob het volgende:
Wat ik eigenlijk het liefste zou zien is dat alle Zuid-Europeaanse hoogopgeleiden gewoon naar ons toe komen. Maar ja, dat zien Henk en Ingrid natuurlijk weer niet zitten want dan wordt het te druk (het land was bij 11 miljoen al vol jaja)..
dat de regeringen van individuele lidstaten gewoon steeds sterker zich gaan afzetten' tegen de Eu die men al het 'kwaad' aanhangt, juist om vaak hun eigen falen te verbloemen...quote:Op donderdag 3 mei 2012 09:59 schreef von_Preussen het volgende:
Welke scenario's zien jullie voor je, en wat achten jullie waarschijnlijk?
Nee, maar ik zie het als een mogelijkheid voor Nederland om de effecten van de vergrijzing enigzins af te zwakken. Het is dan nu wel "crisis" maar zie het als alvast inslaan voordat de vraag naar mensen weer toeneemt.quote:Op donderdag 3 mei 2012 10:35 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Denk jij dat onze arbeidsmarkt zoveel hoogopgeleiden nodig heeft?
Men kan prima de EU en de Euro opheffen zonder terug te gaan naar marktprotectie, isolatie en tariefmuren hoor. Het ging nog het beste met Europa toen er nog enkel een EEG met vrij handelsverkeer was. Vanaf het moment dat er ook echt politieke samenwerking kwam werd het stroever en bureaucratischer, en nu er ook een gemeenschappelijke munt is is het helemaal huilen met de pet op.quote:Op donderdag 3 mei 2012 10:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat de regeringen van individuele lidstaten gewoon steeds sterker zich gaan afzetten' tegen de Eu die men al het 'kwaad' aanhangt, juist om vaak hun eigen falen te verbloemen...
anderszijds, werkelijk de EU opheffen heeft geen enkele zin, een terugkeer naar isolatiepolitiek, tariefmuren en eigen marktprotectie heeft meer nadelen dan voordelen..
zéker voor de sterkere noord-europese landen...
Hoe kom je erop? Geweldigquote:Op donderdag 3 mei 2012 10:51 schreef Boris_Karloff het volgende:
Wat we zouden moeten doen is het zuiden van europa gebruiken voor de opvang van de ouderen uit het noorden. Op die manier stromen en op natuurlijke wijze euro's van noord naar zuid en het schept werkgelegenheid in het zuiden. Verder ontlast heet hier de drukte.
Kunnen wij dan alsjeblieft aan de Duitse kant strijden? Die gaan winnen namelijk.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 21:56 schreef LXIV het volgende:
Ik hoop dat de Euro-economie instort, de onderlinge verhoudingen polariseren en dat er een inter-Europese oorlog uitbreekt.
Dat is de enige optie waarbij Nederland zijn vrijheid en soevereiniteit terug kan winnen. Het kost bloed, maar dat heeft vrijheid altijd gekost.
Ben je heel zeker?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:15 schreef Euribob het volgende:
[..]
Kunnen wij dan alsjeblieft aan de Duitse kant strijden? Die gaan winnen namelijk.
Zag je de ":D" niet?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:17 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ben je heel zeker?
Landen als Spanje en Griekenland hebben legers die vele malen groter zijn dan Noord-Europese legers die door de bezuinigingen enorm in omvang zijn gekrompen.
Amerika en Japan zitten zelf ook in crisis, denk niet dat ze zich ermee zullen bemoeienquote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:32 schreef Euribob het volgende:
[..]
Zag je de ":D" niet?![]()
Verder lijkt mij een inter-Europese oorlog onmogelijk, we zitten namelijk allemaal in de Navo. Waarschijnlijk krijgt degene die de oorlog verklaart de neutrale landen op zijn dak (Amerika, Japan (?) dus.) Een 2e koude oorlog lijkt mij eigenlijk logischer.
Dingen uitsluiten zou ik nooit doen. Joegoeslavië heeft laten zien wat er gebeurd als een verbindend element wegvalt.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:32 schreef Euribob het volgende:
[..]
Zag je de ":D" niet?![]()
Verder lijkt mij een inter-Europese oorlog onmogelijk, we zitten namelijk allemaal in de Navo. Waarschijnlijk krijgt degene die de oorlog verklaart de neutrale landen op zijn dak (Amerika, Japan (?) dus.) Een 2e koude oorlog lijkt mij eigenlijk logischer.
Dit is nog niet eens zo'n gek idee. Heck, het kan zelfs geniaal zijn. Zo werkt het in de VS namelijk ook deels. Niet dat dat een perfect voorbeeld is, maar we moeten de excessieve leencultuur daar even buiten beschouwing laten.quote:Op donderdag 3 mei 2012 10:51 schreef Boris_Karloff het volgende:
Wat we zouden moeten doen is het zuiden van europa gebruiken voor de opvang van de ouderen uit het noorden. Op die manier stromen en op natuurlijke wijze euro's van noord naar zuid en het schept werkgelegenheid in het zuiden. Verder ontlast heet hier de drukte.
http://deutsche-wirtschaf(...)fuer-euro-crash-vor/quote:In einem TV-Interview bestätigte der britische Notenbank-Chef Sir Mervyn King, dass die Bank of England und die britische Regierung gerade einen Notfallplan für den Zerfall der Euro-Zone entwickeln.
Als de aftocht voldoende gedekt is, kan de stekker eruit.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 09:26 schreef von_Preussen het volgende:
Andere landen hebben geen vertrouwen meer in de toekomst van de euro:
[..]
http://deutsche-wirtschaf(...)fuer-euro-crash-vor/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |