abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 3 april 2013 @ 21:50:02 #251
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_124854731
Als het zaterdag goed weer is ga ik de mijne ook poetsen. De bumper mag een zwartmaakbeurt krijgen en ik moet toch een keer beginnen aan de startperikelen. :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_124854791
haha, ja ^O^ kwamen naderhand afbeelding tegen op internet met dezelfde kleur, haha :P

haha, ja is ook zo, dan ga je struikelen erover :P
Wel leuk dat je er nu 3 hebt :)
pi_124854943
haha, ja ik had mijne 5 maart gepoetst, was t mooi weer, vlak voordat de ellende weer begon.. nu heb ik nog de pekelrotzooi aan de spatdingese achter de wielen hangen :( dus een poetsbeurt is eigenlijk wel weer noodzakelijk.. maarja dat schiet in dit weer niet zo op...
ja ik heb wat beschadigingen aan de achterbumper, geen flauw idee hoe ze erop komen :S en putjes van steenslag, ging met goeie moed de auto poetsen, toen ik langs de onderkant ging kreeg ik toch best slechte zin ervan :( maar 1 voordeel (vind ik dan), de meeste steenslag is aan de bijrijders kant en die zie ik het minst :)
  woensdag 3 april 2013 @ 21:55:15 #254
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_124855053
Steenslag is toch niet te vermijden. De mijne is "professioneel a la Polen" opgeknapt met een blauwe lakstift. Nouja de vorige eigenaren hebben het ten minste geprobeerd.

Ik zie trouwens op kenteken dat je fiat uit '96 komt. Hoe doe je dat met APK etc? Aangezien de smurf geen verplichte lambdasonde heeft?

Fijn dat je opa zo'n grote garage heeft. Ik ben jaloers! O+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_124855327
Klopt, in 2012 zonder problemen na een schorsing gekeurd, dit jaar gingen ze er moeilijk over doen bij het keuringsbedrijf waar we in 2012 waren.. Zijn we naar die gegaan waar we normaliter ook gaan, daar kwam ie in principe door de keuring heen, maar toen wilde ze toch nog een steekproef }:| Tijdens het wachten tot die van de RDW zouden komen zagen we al op de site van het RDW dat de APK weer verlengd was geworden.. Na een tijdje kregen we te horen dat de steekproef niet doorging en toch gewoon goed gekeurd werd :) Nu afwachten hoe 't volgend jaar gaat lopen.. :(
pi_124855376
Haha, ja, heeft ie ook wel nodig ;) Van kleine Smurfjes tot een Mercedes bus komt de garage in, voor onderhoud of reparatie :p
  woensdag 3 april 2013 @ 22:02:47 #257
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_124855514
Oei geluk mee gehad. :P Nou iig veel rijplezier! Lijkt me leuk om je een keertje "tegen" te komen. Misschien dat Dingest dat ook wel leuk vind :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_124855619
Ja behoorlijk, pff.. Dankjewel, jullie ook !!
Dat zou inderdaad leuk zijn, maar ik denk dat die kans vrij klein is, helaas :(
Gezien ik in het Zuiden van het land woon, en jullie meer in het Noorden (toch?)
pi_124855874
Heb je misschien Facebook ??
Misschien leuk om daar verder te praten over de 126'jes en eventuele evenementen :)
  woensdag 3 april 2013 @ 22:13:53 #260
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_124856187
Ik woon zelf redelijk in het midden nog. En een ritje kan voor de fiat geen kwaad ;).

Ik stuur je een PM voor mijn gegevens :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_124856533
Oh oke, ja ik in Limburg, half uurtje van Maastricht ;)
Ja dat klopt, alleen durf het nog niet zo met 'm :$ Rij er nu zelf ongeveer een jaar in, sinds begin van de herfst aantal problemen gehad.. Nu moet ik afkloppen, na reparaties en aantal vervangingen en andere afstellingen rijdt ie top :) Nu wil ik proberen met en met een stukje verder te gaan :)

Hoe hard rijd jou 126 eigenlijk ?
Ik had 'm met de TomTom op de teller 110, op de Tomtom gaf ie 108 :) Bij die van mam op de teller 120, op de TomTom krapaan 105..
  woensdag 3 april 2013 @ 22:24:41 #262
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_124856928
Ik heb één keer 113 gehaald op gps, maar toen had ik wind mee. De andere lichte haalde 110. Op een gegeven moment vond ik het ook niet verantwoord om harder te gaan want de hele auto begon te schudden :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_124857179
Haha, ja dat had ik ook.. Bij 110 houdt 't toch ver op.. Als ik harder ga, gaat ie over de weg dansen :( En met wat meer wind toch verantwoordelijker om voor 90/100 te gaan ;) Met pap keer erbij had ie 'm zonder problemen op de 120.. haha :P
pi_124857485
Ik heb geen Facebook, kunnen we het niet gewoon gezellig in dit topic houden? :'( En wat een boel om op te reageren.

Mijn 126 wordt gewoon aangeduid met 'de 126' of 'de Fiat' - we hadden hem wel Poeha willen noemen maar dat is toch niet zo blijven hangen. Toen ik met mijn ouders 10 jaar geleden of zo voor het eerst in Polen op vakantie was stikte het nog van de 126jes en ik ging ze telkens uitwijzen - wat vervelend werd :+ Toen mocht ik geen 'Fiat' of '126' meer zeggen, en toen kwam er eentje met iets van 'poeha' in het kenteken voorbij en sindsdien werden het poeha's.
Tijdens de Carbage Run is hij trouwens aan het eind wel meermalen niet helemaal serieus, maar wel uit teleurstelling, 'kutbak' genoemd :@ Mijn Saab 96 heeft als naam 'de Oude Voes', al heb ik het doorgaans gewoon over 'de 96'.

Leuk verhaal, dat je er als familie'traditie' in bent gaan rijden. Echt gaaf, weinig jonge lui de met opzet in zo'n auto willen rijden, laat staan hem willen als eerste auto 8-) En natuurlijk dikke mazzel met zo'n opa - de armere onder ons moeten het allemaal zelf doen met beperktere middelen.

Volgens mij, maar pin mij hier niet op vast want ik weet het niet zeker, mag jouw 126 nog gewoon rondrijden en geldt die lambdasonde-voorwaarde voor Maluchjes met bouwjaar '96 of later, maar die pas na 2009 (dat die regel is ingegaan) zijn ingevoerd. Jouw exemplaar heeft als eerste Nederlandse afgifte 2007. Hier stond wat over op het 126-forum, maar dat forum is foetsie. Je kunt eventueel Roefel (via www.fiat-126.nl) hierover vragen hoe het exact zit, die is behoorlijk op de hoogte van het RDW-probleem.

Heb je een standaard blokje? Want dan is 105 de officiële opgave (ik heb hem één keer op 102 gehad op de TomTom), maar qua kruissnelheid moet je echt 90-95 aanhouden. Net iets sneller dan de vrachtwagens zeg maar, anders vraag je veel te veel van dat kleine blokje :P

Keer meeten lijkt mij idd erg tof, al is het idd een redelijk afstand. Als we een beetje in het midden gaan zitten moet het wel te doen zijn, zeker op een dag met een beetje lekker weer ^O^ Goed onderhouden komen die dingen echt wel een heel eind nog. Overigens komt mijn 96 uit die hoek.
pi_124859017
Jammer dat je geen facebook hebt :(
Maar natuurlijk kunnen we 't hier gezellig houden :)

Mijn ex noemde hem eerst sneeuwschuiver, toen kwam op facebook de afbeelding van de nieuwe ns dienst langs.. een fiat 126 als sneeuwschuiver!
Daarna noemde hij 'm ook nog grasmaaier :(
En tegen een vriend zei iemand leuke op afstand bestuurbare auto XD

Haha, och is ook zo'n leuk verhaal, van Poeha :)

Wat is de carbagerun nou eigenlijk ? Zag er ook je topic over, leuke 126 ook met die bestickering :)

Haha ja, wilde altijd graag een Golf 3.. Maar nu ook super blij met mijn 126 :D Heb 'm wel ook al een paar keer de Maas in gewenst als ie weer kuren had :( Tot zelfs mijn opa er wat van kreeg en hem in brand wilde gaan steken :o Gelukkig heeft ie z'n kalmte bewaard en hem weten op te lappen tot ie wel goed loopt :)
Vooral ook leuk die reacties van gastjes op scooters, vorig jaar in de zomer, begon een te tuuteren, en riep die van hee dat is mijn auto! Een ander weer van nee dat is mijn auto! Ik had echt zoiets van mocht je willen, hij is van mij!! }) Haha :)
Ook keer gehad, kwamen we 'n ouder model Mini tegen (zo een als Mr. Bean heeft zeg maar, zo'n model), die was extra bij een rotonde gestopt om op mij te wachten en stak toen z'n duim omhoog, was wel tof ^O^

Ja we hebben ook diverse dingen uit de garage en via marktplaats gebruikt.. Wat écht nieuw is, is de accu en de dynamo. Want de accu die erin zat begon steeds 't lampje van te branden, toen had ik er een nieuwe accu in en binnen ;n maand brandde weer 't lampje.. Toen was de conclusie duidelijk dat het door de dynamo kwam en die ook bij Van der Laan besteld ;)
Ja gelukkig dat m'n opa dat allemaal (NOG !!) kan doen, want garages hebben hier vrees ik weinig tot geen verstand van en die vragen t 3 dubbele toch minimaal ervoor..

Ja van Roefel/Sjors heb ik inderdaad op Tros radar dat probleem gelezen (https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=1&t=76581) maar dat ging meer over het krijgen van een kenteken, met inderdaad de invoerdatum van 2009. Maar dat is weer een zorg voor 't volgend jaar als ie weer op keuring moet ;)

Zo ver ik weet is het een standaard blokje, ja ;) als het weer het toelaat, is de maximum snelheid 100-105, tot nog toe geen problemen mee gehad :)

Ja moeten we dan eens bespreken, even kijken hoe en wat :) ^O^

Wel leuk dat je 96 uit deze hoek komt ;)
pi_124860530
Er is een opzetstuk geweest - of door sommige Polen gemaakt - zodat de 126 als sneeuwschuiver dienst kon doen :D En wel heel wat meer bizarre creaties. Sjors/Roefel heeft o.a. een pick-up Bis-uitvoering.

De Carbage Run is een soort toerrit met auto's die niet meer dan (ongeveer) 500 euro mogen kosten, over een periode van 5 dagen door Europa. Onderweg doe je rare opdrachten en rijd je mooie roetes, en de bedoeling is dat je iets leuks van je auto maakt. Puur voor de lol en gezelligheid. En wij hadden dus erg optimistisch besloten om dat met een 126 te doen _O- Komende zomer doen we weer mee, maar dan met een 200pk sterke Saab 9000. Hele verslag van ons van afgelopen zomer is hier wel te lezen: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1859079

Zelf sleutelen aan deze dingen is trouwens helemaal niet zo moeilijk, en je hebt er ook weinig speciaal spul voor nodig. Onderdelen zijn erg goedkoop, Van der Laan heb je zo te zien al gevonden en alles is nog verkrijgbaar. Garages rekenen in onderdelen vaak al meer inderdaad, maar de techniek is zo simpel (op basis van de oude 500) dat een garage er gewoon mee overweg zou moeten kunnen. Dit is een erg geschikt autootje om zelf te leren sleutelen ;) Alleen laswerk is een nare, maar zo te zien heb je daar voorlopig geen last van.

Het probleem wat Sjors/Roefel - en anderen - ook kregen was dat exemplaren die na het invoeren van deze regelgeving óók het kenteken werden ingetrokken. Dus bijv.: in 2010 ingevoerd en op kenteken gezet en kwam hij bijvoorbeeld door de APK, en in 2011 werd bij de APK dan alsnog het kenteken ingenomen omdat hij niet aan de 2009-wetgeving voldeed en het niet eerder was opgemerkt. Hij heeft zelf een aantal exemplaren staan die hij dus niet meer mag gebruiken. Jouw exemplaar is ingevoerd in 2007, dus voordat in 2009 die regel werd ingevoerd en die voorwaarde nog niet bestond, en mag als het goed is daarom gewoon zijn kenteken houden.

De levensduur komt op langere termijn wel ten goede als je het toch tot rond de 95 beperkt, je zit hem anders heel erg op uit einde van zijn toeren/vermogen te jagen. Het scheelt in mijn ervaring ook een bak herrie :P Ik rijd standaard 90-95.

Misschien in mei of zo, als het weer wat bijgetrokken is? Ik woon nog verder weg dan monsterd. (regio Emmen, zo'n 290 km) maar ik vind het niet erg om er een lange afstand mee te rijden. Ik hoop alleen dat de auto het zelf ook niet erg vindt... :D

De 96 komt uit Maastricht, nog van de eerste eigenaresse. 4,5 jaar geleden gekocht en ik wist niets van autotechniek/oldtimers. Dat is een lange, bange rit met een auto die nogal versleten was _O-
pi_124861141
Ik zal eens gaan kijken naar het verslag ;)
Lijkt me toch best een hele belevenis in een 126 :) Ga zo en anders morgen even het verslag lezen ;) Toch wel flink nieuwsgierig, haha :)

Ja op dat gebied heb ik 2 linker handen :$ Dus zolang ik het nog kan laten doen is het een must :) Ja er is her en der wat laswerk verricht tijdens het opknappen, dus dat moet voorlopig wel te doen zijn :)

Klopt, maar dat zal wel loslopen (denk en hoop ik :)) En anders zien we dan wel weer hoe en wat ;)

Ja okee, maar eerst ging ik elk weekend wel met de Fiat de snelweg over, nu is dat ook nog maar zelden, meestal is 't toch wel 30-50 wat ie 't meeste rijdt ;)

Ja ik zit er een beetje tussen in, haha. Zou 't wel super vinden lang stuk ermee te doen, maar ben bang dat ie me in de steek laat :$ Ik denk dat mei best krap wordt.. Ff kijken of pap dan mee wilt (die verklaard me geheid voor gek :$) dat als er onderweg iets is, ik niet alleen sta :) Maar sowieso moet 't financieel ook haalbaar zijn, met benzine en eten onderweg e.d. ;) Denk dat dat iets wordt voor op de langere termijn :(

Haha, ja dat geloof ik best :o _O-
pi_124861286


pi_124864100
quote:
Overigens moeten we bij de start achteruit inparkeren, bij de auto blijven en - dit werd benadrukt in het handboek - een gevarendriehoek, EHBO-kit en gevarenhesjes op de motorkap neerleggen ter inspectie Ik heb best wel zin om ze daarmee te pesten
Haha, ik vond dit zo'n heerlijk stukje om te lezen in het carbage run verhaal :)
Wat zei de organisatie/inspectie erover, dat jullie dat zo gedaan hadden? Jammer dat je er geen foto van hebt :( Nu heb ik nog 't voordeel dat ik die spulletjes dan op de spoiler kan leggen en het dan niet de weg op rolt :)

Wel jammer dat ie 't laatste stuk kapot is gegaan :(

Ook dat thema van Cars is gewoon super gaaf !! Zou ook leuk zijn met de 126 :) De 126 pickup als Tackel, of een 500 als Luigi :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Colinda_126 op 04-04-2013 02:23:47 ]
pi_124923579
Nee, dat heb ik toch maar niet gedaan :P Het was ook vroeg opstaan en als je er eenmaal bent wil je snel rond kunnen wandelen en daarna toch ook vrij snel starten - zeker als je niet zo'n vlotte bak hebt :+

Hij ging ook het eerste stuk kapot :P En in het middenstuk. Volgens mij hebben we geen één dag compleet probleemloos gereden. Alleen op de zaterdag, van Tolmin naar Chiemsee, hebben we niets hoeven doen maar toen liep hij dus stationair enorm slechts, dat hij anders uitviel als we de choke niet een beetje open lieten staan bij verkeerslichten en zo.
De uitbouwen wat sommige teams doen is erg leuk, maar je moet ook permanent dingen vernielen aan de auto en dat vonden we een beetje zonde. De carrosserie was nog heel erg netjes. En dat uitbouwen kost ook erg veel geld - en met een 126 moet je ook niet teveel aan de aerodynamica verpesten of veel gewicht toevoegen (wat we al hadden met 2 man, kofferbak en achterbak vol én nog spullen op het dak) :D Dan had het allemaal nog langer geduurd!
Al zijn we wel een paar keer - vooral door de damesteams - genomineerd voor de originaliteitsprijs :o

Voordat ik mijn 96 had kon ik ook niet sleutelen, en ik ben nu ook nog steeds niet zo heel erg handig. Als je het even logisch bekijkt is het bijna allemaal dingen die je aan elkaar schroeft, en dan is het best makkelijk. Schaf een Haynes werkplaatshandboek aan en als er weer iets aan gedaan moet worden, kijk daarin of doe het samen met je opa. Gaandeweg leer je het wel :Y

126jes voelen zich inderdaad het meest thuis van de auto(snel)weg af. In de regio rondcrossen is ook het leukste :)

Maar ik kan er best 200 km zuidelijker mee komen (dan wel even met 2 nieuwe voorbandjes...) :7 Al heb ik nog 2 auto's staan die eerst onderhoud nodig gaan hebben, dus mei-juni zou ook voor mij op z'n vroegst zijn zodat ik weet wat die eerst nog gaan kosten.
pi_124936428
Haha, jammer dat je 't niet toch gedaan hebt, wel begrijpelijk :P

Ja had 't idd gelezen dat ie overal wel stuk was, maar bedoel vooral voor 't laatste gedeelte dat 't jammer was ;)

Ja dat is wel weer zo inderdaad, al dan niet te min ziet 't er toch leuk uit :) Hoe hadden jullie die sleutel bevestigd ? Zag er ook super super grappig uit !! Was al helemaaaaal leuk geweest als ie ook écht ronddraaide, haha :)

Als ik me niet vergis, hebben we inderdaad zo'n werkplaatshandboek :) Ben ook paar keer bij reparaties in de garage wezen meekijken hoe en wat, maar heb er allemaal bijgod geen idee van.. 't Is dat ik nog af en toe onthoud wat er kapot was :Y

Haha, ja af en toe de snelweg over is ook wel leuk :) gewoon eens een keer wat harder kunnen als 50 of 80, is ook af en toe wel eens goed :)

Ja ik was altijd bang dat ie me met lange ritten in de steek zou laten.. heb +- 160 km probleemloos gereden (heen en terugweg), 2e keer dat ik zo'n zelfde afstand had, begon ie op de heenweg al problemen te leveren, was t kabeltje los geraakt dat ie stationair bleef lopen, dus als ik al beetje afremde sloeg me de motor af :( Gelukkig wel al op plaats van bestemming kunnen oplossen, anders zag ik me de geest al kruipen met terug komen..

Lekker druk dan ook met auto's haha :P
Van hieruit werd ook al geopperd om mee te doen aan zo'n 126 event., en daar te treffen, kon helaas alleen zo gauw niets erover terug vinden..
pi_124941676
Dat sleuteltje was van Roefel. Aan het uiteinden zaten twee schroefdraden met een stukje ervan afgeslepen, zodat ze precies door de roosters van de motorkap konden steken. En dan gewoon met een moertje vastgezet :) Veel mensen vonden het ook grappig.

Het beste is gewoon om het sleutelen zelf te gaan doen, al dan niet onder begeleiding van een ervaren sleutelaar, dan snap je beter hoe het in elkaar steekt en werkt. Dan leer je verreweg het meest. Bij mijn 96 heb ik zelf de koppakking, een deel van de remmen en koppeling vervangen (waarvoor de motor er helemaal uit moest) met behulp van een werkplaatshandboek en lui van het Saab-forum - daarvoor had ik eigenlijk nooit iets aan auto's gedaan ;) Toen ik dus later ook bij de 126 de koppakking moest vervangen en nog later de motor eruit moest halen om mee naar Roefel te nemen, waren dat een vrij eenvoudige klussen; ik wist al wat ik moest doen en waarom. Je blijft trouwens altijd leren :Y

De kans is vrij klein dat hij je zomaar compleet in de steek laat. Of je krijgt wel waarschuwingen van te voren, of je kunt het ter plekke soort van repareren, of je kunt er nog mee doorrijden. Twee bekende euvels die wel stranden kunnen betekenen, is het regelblokje van de dynamo en de klossen van de aandrijfassen (die breken dan). Het valt aan te raden hier reserve-exemplaren van bij je te hebben. Net als olie (mineraal!), misschien een bougie en/of contactpuntjes, v-snaar en een reserveband (en krik :')). En natuurlijk een ANWB-pasje.

Yups, ik heb dit jaar 4 auto's die aandacht behoeven, waarvan 3 er door de APK moeten :D
Dat zal denk ik het kampeerweekend van de 126 club zijn, op 14-16 juni in Hilversum. Ik ben niet lid van de club, en 15 juni is ook de introductiedag van de Carbage Run, dus dat zal niet aan mij besteedt zijn denk ik :P
pi_124963241
Had ik al gelezen inderdaad dat je die van Roefel geleend had ;)
echt leuk gedaan, echt zo'n speelauto idee :)

De reserveband, krik én het ANWB-pasje (!!!) gaan standaard altijd mee :Y
Ja ik heb 2x gehad dat ie zonder waarschuwing begon in te houden als ik probeerde 'm op 50 km te houden, bleek cabarateur vol rotzooi te zitten.. En dan dat ie niet stationair bleef lopen, m'n opa gebeld, naderhand wist ie me te vertellen dat 't dat kon zijn.. Proberen die uiteinde terug te bevestigen en gelukkig zijn we zo thuis gekomen :) Want zo'n 87 km terug en elke keer opnieuw starten e.d. leek me ook een no-go..

Haha, succes met de APK's ;)
Ja zou kunnen, weet ik niet precies.. 14-16 juni zit ik sowieso op Pinkpop, dus dat wrodt 'm ook niet, haha :P
pi_124963265
Maar ze hebben, als ik me niet vergis, ook wel eens gewone dagritjes :) Zou ik eens in 't 126 boekje moeten nakijken..
pi_125025961
Mijn ANWB-pasje zit gewoon bij mijn rijbewijs in. Mijn jongste auto is uit mei 1991, dat lijkt mij vaak wel handig :D Al heb ik hem voor de Mazda maar één keer nodig gehad, toen ik in de zomer 2010 op een zondagochtend in Zwitserland de auto afsloot - met de sleutels nog in het contact :|W
Omtrent de 126 heb ik een halve week met de ANWB staan bellen in Slovenië en Duitsland :')

De club deed wel losse ritjes en zo, 1 of 2 keer in het jaar, ik weet niet hoe groot de belangstelling nu is. Het is een heel klein clubje heb ik het idee. Volgens mij is monsterd. ook niet lid, toch? :P
Toen ik die van mij net had vorig jaar zou er ook een dagrit gehouden worden hier in Drenthe. Niemand kwam en het is toen afgeblazen. Een later kampeerevenement is volgens mij ook niet doorgegaan wegens gebrek aan organisatie of belangstelling...
Misschien dat je eens kan aansluiten bij een lokale oldtimerclub, als je die in het algemeen ook leuk vindt? Op papier is hij nog vrij jong, maar onderhuids heb je gewoon techniek uit de jaren '50. Je zou dat eens kunnen vragen bij ze. Zullen ze misschien ook niet erg vinden, wat jong volk erbij ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')