Recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek wijst uit dat het aantal 'medelanders' de afgelopen tijd sterk is gegroeid en ook de komende jaren nog fors zal stijgen als gevolg van geboorte, gezinshereniging en huwelijken met een bruid uit het land van herkomst.
Van de 16,1 miljoen Nederlanders zijn er momenteel drie miljoen van buitenlandse komaf. Er is sprake van een opvallende toename van niet-westerse allochtonen (Turken, Surinamers, Marokkanen, Antillianen en Arubanen). Inmiddels maakt meer dan de helft (1,6 miljoen) van alle allochtonen in ons land deel uit van een van deze bevolkingsgroepen.
"In vijf jaar tijd groeide het totaal aantal inwoners in ons land met ruim drie procent; het aantal niet-westerse allochtonen nam in die tijd met een kwart toe", aldus CBS-onderzoeker Joop Garssen.
"Deze groep allochtonen maakt inmiddels bijna een tiende uit van de totale bevolking en groeit relatief sterk."
Uit CBS-prognoses blijkt dat de totale bevolking van Nederland tot 2015 toeneemt van 16,1 tot 17,2 miljoen. Het aandeel autochtonen groeit in die periode met 'slechts' 56.000 naar 13,2 miljoen. De grootste groei komt van de niet-westerse allochtonen (779.000) en de westerse allochtonen (273.000).
"Het aandeel allochtone jongeren is relatief groot", vervolgt Garssen. "Zes op de tien kinderen in ons land is van buitenlandse afkomst."
De allochtone bevolking concentreert zich in de vier grote steden. Onderling zijn echter grote verschillen. In Amsterdam en Den Haag maken Surinamers ongeveer een derde uit van het totaalaantal niet-westerse allochtonen. In Utrecht vormen de Marokkanen met 43 procent veruit de grootste groep. Antillianen en Arubanen zijn het sterkst vertegenwoordigd in Rotterdam en Den Haag.
http://www.telegraaf.nl/krant/vandaag/teksten/bin.allochtonen.westerse.html
-------------------------------------
Alle mooie verhalen ten spijt, blijkt dus dat we de komende tijd nog een grote toename verwachten dankzij voornamelijk gezinshereniging en huwelijken. Nederland stevent af op een situatie waarin de grote steden geheel 'verallochtonen' aangezien nu al de verhoudingen in steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht rond de 50-50 liggen. Grootste probleem is dat vele van deze jongeren niet tot de bovenlaag der samenleving behoren en de steden nog grotere sociale tijdbommen worden dan ze nu al zijn.
Dat 6 op de 10 kinderen in Nederland van allochtone afkomst is, laat wel zien dat de verhoudingen compleet zoek zijn geraakt.
quote:Ik woon in Rotterdam, maar het lijkt hier echt wel meer dan de helft. Tenzij ze de generaties met een Nederlands paspoort niet onder "allochtoon" rekenen. Maar het merendeel van de jeugd die hier rondloopt (lees: hangt) is toch echt niet van Nederlandse voorouders.
Op dinsdag 30 juli 2002 09:09 schreef X-Ray het volgende:
door Annemiek Paping VOORBURG - Ruim de helft van alle kinderen onder de vijftien jaar in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag is allochtoon en de komende jaren neemt dit aandeel toe.
quote:Klopt.
Op dinsdag 30 juli 2002 09:25 schreef Devnull het volgende:[..]
Ik woon in Rotterdam, maar het lijkt hier echt wel meer dan de helft. Tenzij ze de generaties met een Nederlands paspoort niet onder "allochtoon" rekenen. Maar het merendeel van de jeugd die hier rondloopt (lees: hangt) is toch echt niet van Nederlandse voorouders.
quote:Dus spreiden.
Op dinsdag 30 juli 2002 09:28 schreef Z het volgende:
Dus?
Hier is gewoon helemaal niks aan te doen, ze willen toch niet naar de kleinere steden, want daar woont geen familie van ze enz. Er moet eigenlijk wel een oplossing voor bedacht worden vind ik.
Maar jah, als iedereen nou een types als Jarno was dan schieten we ook niet echt zo veel op denk ik.
quote:[EXTREEM CYNISCH-mode]
Op dinsdag 30 juli 2002 09:09 schreef X-Ray het volgende:[knip opruiend krantenartikel]
Alle mooie verhalen ten spijt, blijkt dus dat we de komende tijd nog een grote toename verwachten dankzij voornamelijk gezinshereniging en huwelijken. Nederland stevent af op een
situatie waarin de grote steden geheel 'verallochtonen' aangezien nu al de verhoudingen in steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht rond de 50-50 liggen. Grootste probleem is dat vele van deze jongeren niet tot de bovenlaag der samenleving behoren en de steden nog grotere sociale tijdbommen worden dan ze nu al zijn.
Dat 6 op de 10 kinderen in Nederland van allochtone afkomst is, laat wel zien dat de verhoudingen compleet zoek zijn geraakt.
Ja vreselijk! En dan zijn er ook nog van die dames met blond haar en blauwe ogen die het met een allochtoon doen en zo ons zuiver arisch ras nog verder onder druk zetten in de grote steden!
[/EXTREEM CYNISCH-mode]
Wat een /walgelijk/ artikel Dit zet mijns inziens erg aan tot 'vreemdelingenhaat'. Schrok behoorlijk van die levensgrote kop in de Telegraaf die ik hier ergens op tafel zag liggen. Bah!
quote:Sorry?
Op dinsdag 30 juli 2002 09:35 schreef Sweetsixteen16 het volgende:Maar jah, als iedereen nou een types als Jarno was dan schieten we ook niet echt zo veel op denk ik.
[..]
[EXTREEM CYNISCH-mode]
Ja vreselijk! En dan zijn er ook nog van die dames met blond haar en blauwe ogen die het met een allochtoon doen en zo ons zuiver arisch ras nog verder onder druk zetten in de grote steden!
Ahum.....That's me man!
quote:Hoezo is het nou in godsnaam weer zogenaamd racisme?
Op dinsdag 30 juli 2002 09:35 schreef flipsen het volgende:[..]
[EXTREEM CYNISCH-mode]
[/EXTREEM CYNISCH-mode]
Wat een /walgelijk/ artikel
Dit zet mijns inziens erg aan tot 'vreemdelingenhaat'. Schrok behoorlijk van die levensgrote kop in de Telegraaf die ik hier ergens op tafel zag liggen. Bah!
quote:Wannabe - nigga. Strax komt er 1 of andere operatie because of your nigga disease.
Op dinsdag 30 juli 2002 09:35 schreef Jarno het volgende:[..]
Sorry?
tis niet erg ofoz, maar wel erg opvallend
quote:Zal de pruimentijd wel zijn
Op dinsdag 30 juli 2002 09:35 schreef Jarno het volgende:
Waarom zijn wij het zo vaak eens tegenwoordig, X-Ray?.
quote:Wel de sociale tijdbom en de onevenwichtige situatie die erdoor gecreeerd wordt plus dat het de integratie tegenhoudt als je enorme groepen samen concentreert.
Op dinsdag 30 juli 2002 09:37 schreef Z het volgende:
En het spreiden (over nederland) lost toch niets op aan het feit dat er steeds meer allochtonen komen?
[Dit bericht is gewijzigd door X-Ray op 30-07-2002 09:39]
quote:Nee, dat niet. Maar combineer een beter spreidingsbeleid met een andere manier van (verplicht) inburgeren, en het effect zal, zeker in de grote steden, vrij snel merkbar moeten zijn. Op zich zijn die allochtonen het probleem niet natuurlijk, wel het feit dat ze met z'n allen in de grote steden kruipen. Da's smeken om ellende.
Op dinsdag 30 juli 2002 09:37 schreef Z het volgende:
En het spreiden (over nederland) lost toch niets op aan het feit dat er steeds meer allochtonen komen?
quote:Hoezo is dat nou toch smeken om ellende? De bevolking in een grote stad mag vooral niet uit een meerderheid allochtonen bestaan? Wel uit een meerderheid oerhollandse kaaskoppen? Omdat het 'onze' steden zijn ofzo?
Op dinsdag 30 juli 2002 09:39 schreef Jarno het volgende:[..]
Nee, dat niet. Maar combineer een beter spreidingsbeleid met een andere manier van (verplicht) inburgeren, en het effect zal, zeker in de grote steden, vrij snel merkbar moeten zijn. Op zich zijn die allochtonen het probleem niet natuurlijk, wel het feit dat ze met z'n allen in de grote steden kruipen. Da's smeken om ellende.
Ok, en nu zullen de onderzoeken wel weer worden aangehaald waaruit blijkt dat allochtonen voor meer overlast zorgen en crimineler zijn en de steden daarom onveiliger worden *zucht*
En met de snelheid waarmee op dit moment stadsdelen in Den Haag 'vervreemden' is inderdaad schrikbarend. Om niet te spreken van de eindeloze klerezooi die het op de een of andere manier moet worden...
Het brullen dat dit artikel aan zet tot racisme is stupide. Er wordt niet eens over rassen gesproken, niet over criminaliteit, niet over voor- of nadelen, niet over rotzooi, wat dan ook. En het gaat om verschillende minderheden verenigd in de groep allochtonen.
Zeggen dat je buurman tien kinderen heeft is toch ook geen demonisering (of was het dat wel .)
Ik ben er niet per sé van overtuigd dat spreiding tot een betere intergratie leidt, met dezelfde inspanning/kosten zou het in de stad ook moeten kunnen, dat ze allemaal bij elkaar zijn kan natuurlijk ook een voordeel zijn. Als je gaat spreiden dan krijg je natuurlijk te doen met de "bewoners buiten de randstad" en misschien keren de allochtonen dan nog wel meer in zichzelf. En het "samenklonten" voorkom je toch niet, kijk maar naar de Indonesiers, die zijn volledig geïntergreerd (hebben daar de tijd voor gehad), maar blijven toch een hechte groep (met eigen gewoontes/feesten, etc). En ik krijg een beetje het idee dat je met spreiding het probleem opschuift en niet oplost.
quote:Onder andere ja.
Op dinsdag 30 juli 2002 09:47 schreef flipsen het volgende:[..]
Hoezo is dat nou toch smeken om ellende? De bevolking in een grote stad mag vooral niet uit een meerderheid allochtonen bestaan? Wel uit een meerderheid oerhollandse kaaskoppen? Omdat het 'onze' steden zijn ofzo?
quote:Ja, maar dat IS ook zo. En daarom is het dus een zorgelijke ontwikkeling.
Ok, en nu zullen de onderzoeken wel weer worden aangehaald waaruit blijkt dat allochtonen voor meer overlast zorgen en crimineler zijn en de steden daarom onveiliger worden *zucht*
quote:Het ontkennen van problemen is helaas niet hetzelfde als het oplossen ervan.
Op dinsdag 30 juli 2002 09:47 schreef flipsen het volgende:
[..]
quote:er is maar één ding irritanter dan deze klotesituatie op zich, en dat is het deel v/d bevolking dat doet of er niks a/d hand is en alle bewijzen/feiten/onderzoeken afdoen als overdreven/racistisch etc...
Hoezo is dat nou toch smeken om ellende? De bevolking in een grote stad mag vooral niet uit een meerderheid allochtonen bestaan? Wel uit een meerderheid oerhollandse kaaskoppen? Omdat het 'onze' steden zijn ofzo?
[tsjees, wat ik heb een hekel aan mensen als jij]
[Dit bericht is gewijzigd door ChillyWilly op 30-07-2002 10:02]
quote:En dan open je op FOK! een topic: Allochtonen pikken onze vrouwen in!
Op dinsdag 30 juli 2002 09:50 schreef realist_ik het volgende:
Trouwen moet maar met iemand van hier (autochtoon of allochtoon)
quote:Driekwart van de Turkse/Marokkaanse mannen halen een partner uit het land van herkomst. Een partner die geen Nederlands spreekt, vaak onopgeleid is, erg ouderwets, niets van Nederland/het Westen afweet ed.
Op dinsdag 30 juli 2002 10:02 schreef Hawk het volgende:[..]
En dan open je op FOK! een topic: Allochtonen pikken onze vrouwen in!
....
quote:Dat klopt, ontken ik ook niet.
Op dinsdag 30 juli 2002 10:04 schreef X-Ray het volgende:[..]
Driekwart van de Turkse/Marokkaanse mannen halen een partner uit het land van herkomst. Een partner die geen Nederlands spreekt, vaak onopgeleid is, erg ouderwets, niets van Nederland/het Westen afweet ed.
Zo schiet integratie natuurlijk totaal niet op, als je telkens weer opnieuw moet beginnen.
Van mij mag iedere economische vluchteling NL binnenkomen, als hij 100% zeker is van een baan. Net als in Zwitserland.
We hebben die mensen gewoon nodig om de vergrijzing tegen te gaan.
Hebben ze geen baan meer? Terug naar hun eigen land.
quote:heel goed plan,
Op dinsdag 30 juli 2002 10:02 schreef ChillyWilly het volgende:
Misschien moet er maar eens een geboortebeperking komen voor allochtone gezinnen. 10 kinderen krijgen is de gewoonste zaak van de wereld terwijl de ouders niet eens het geld hebben om die kinderen te onderhouden. Logisch dat die kinderen de straat op gaan. Wat moet je nou thuis doen in een klein appartementje met 11 anderen?
En bovendien maken ze daardoor meer belasting centen op dan dat ze genereren...
quote:Dat zijn zaken die uiteraard veels en veels te ver gaan. Gedwongen sterilisatie of geboorte-beperking kan niet in een democratische rechtsstaat.
Op dinsdag 30 juli 2002 10:18 schreef realist_ik het volgende:[..]
heel goed plan,
ik ben zelfs voorstander van verplichte sterilisatie na één of 2 kinderen...
trouwens, asielzoekers en illegalen zouden al helemaal geen kinderen mogen krijgen. zolang ze geen huis en werk hebben, kunnen ze niet zelfstandig die kinderen opvoeden en zal dat toch weer op kosten vd belastingbetaler gaan. Dus eerst wachten op een verblijfsvergunning, dan gaan werken, dan een huis, en dan eventueel een kind. Niet hier aankomen, beginnen kweken en dan hopen dat hier wel voor opvang etc. gezorgd wordt
quote:Eens.
Op dinsdag 30 juli 2002 10:22 schreef X-Ray het volgende:[..]
Dat zijn zaken die uiteraard veels en veels te ver gaan. Gedwongen sterilisatie of geboorte-beperking kan niet in een democratische rechtsstaat.
quote:ik heb het over illegalen en asielzoekers, en die maken geen deel uit van die democratische rechtsstaat
Op dinsdag 30 juli 2002 10:22 schreef X-Ray het volgende:[..]
Dat zijn zaken die uiteraard veels en veels te ver gaan. Gedwongen sterilisatie of geboorte-beperking kan niet in een democratische rechtsstaat.
quote:Asielzoekers maken wel deel daarvan uit.
Op dinsdag 30 juli 2002 10:27 schreef realist_ik het volgende:[..]
ik heb het over illegalen en asielzoekers, en die maken geen deel uit van die democratische rechtsstaat
Illegalen moeten gewoon linea recta op het vliegtuig gezet worden.
quote:er is sprake van een asielzoeker zolang er geen asiel is verleend, dus tot dan maken ze (mijns inziens) daar toch nog geen deel van uit...
Op dinsdag 30 juli 2002 10:29 schreef X-Ray het volgende:[..]
Asielzoekers maken wel deel daarvan uit.
Illegalen moeten gewoon linea recta op het vliegtuig gezet worden.
illegalen moeten er idd meteen uit, maar irl gebeurt dat niet (genoeg). Wat ga je dan doen? Ze gaan echt niet vanzelf weg, maar ze gaan op den duur wel lekker kweken en op den duur zijn ze zo gesettled dat het niet meer humaan is om ze uit te zetten omdat de kinderen al naar school gaan... fuck it!
[Dit bericht is gewijzigd door realist_ik op 30-07-2002 10:37]
quote:En WAT gaat er dan precies fout met de lokale bevolking?
Op dinsdag 30 juli 2002 09:52 schreef X-Ray het volgende:[..]
Een gebied kan slechts een beperkt aantal immigranten opnemen, anders gaat het fout met de lokale bevolking.
Zoals we nu al zeer regelmatig zien.
quote:Dan heb je het bericht niet goed gelezen hoor, het gaat om /jongeren/ en dat is over het algemeen 2e of 3e generatie. Zijn dus geen immigranten, hun Nederlands is prima (vaak beter dan de gemiddelde fokker!) en met het streng in de leer zijn valt het ook wel mee, anders zouden het niet 'allemaal criminelen' zijn. Veel van deze jongeren zijn wel degelijk bezig met een opleiding of baan/carierre.
Tweede probleem is dat veel van deze immigranten slecht opgeleid zijn, slecht Nederlands spreken, streng in de moslim-leer zijn, ed.
quote:Neuh, waarom zou ik? IK integreer wel. Ik woon bijvoorbeel in Amsterdam Noord, de Van der Pek-buurt. Volgens onderzoeken de meest criminele buurt van Amsterdam op de Bijlmer na. Ik merk er weinig van, volgens mij is het ook een kwestie van hoe je je opstelt. En natuurlijk kan het gebeuren dat je alleen buiten loopt in a'dam/r'dam/DH/Utrecht, een groep allochtonen tegenkomt die je te grazen nemen. Maar dat kan ook met een groep autochtonen met jochies van 14-18 jaar...
[blablabla]Resultaat: Ghetto-vorming met alle problemen van dien.
Of wil je daar niets aan doen of zo?
quote:Het nieuwe kabinet gaat een instantie opzetten die zich speciaal daarmee bezig gaat houden. Uitgeprocedureerde asielzoekers gaan linea recta uitgezet worden.
Op dinsdag 30 juli 2002 10:35 schreef realist_ik het volgende:[..]
er is sprake van een asielzoeker zolang er geen asiel is verleend, dus tot dan maken ze (mijns inziens) daar toch nog geen deel van uit...
illegalen moeten er idd meteen uit, maar irl gebeurt dat niet (genoeg). Wat ga je dan doen? Ze gaan echt niet vanzelf weg, maar ze gaan op den duur wel lekker kweken en op den duur zijn ze zo gesettled dat het niet meer humaan is om ze uit te zetten omdat de kinderen zo al naar school gaan... fuck it!
quote:seeing is believing...
Op dinsdag 30 juli 2002 10:37 schreef X-Ray het volgende:[..]
Het nieuwe kabinet gaat een instantie opzetten die zich speciaal daarmee bezig gaat houden. Uitgeprocedureerde asielzoekers gaan linea recta uitgezet worden.
quote:Sociale spanningen, ghetto-vorming en toenemende criminaliteit bijvoorbeeld?
Op dinsdag 30 juli 2002 10:36 schreef flipsen het volgende:[..]
En WAT gaat er dan precies fout met de lokale bevolking?
quote:Dan heb jij het bericht ook niet goed gelezen.
Dan heb je het bericht niet goed gelezen hoor, het gaat om /jongeren/ en dat is over het algemeen 2e of 3e generatie. Zijn dus geen immigranten, hun Nederlands is prima (vaak beter dan de gemiddelde fokker!) en met het streng in de leer zijn valt het ook wel mee, anders zouden het niet 'allemaal criminelen' zijn. Veel van deze jongeren zijn wel degelijk bezig met een opleiding of baan/carierre.
quote:Ja natuurlijk kan dat ook met een groep autochtonen van 14-18 jaar.
Neuh, waarom zou ik? IK integreer wel. Ik woon bijvoorbeel in Amsterdam Noord, de Van der Pek-buurt. Volgens onderzoeken de meest criminele buurt van Amsterdam op de Bijlmer na. Ik merk er weinig van, volgens mij is het ook een kwestie van hoe je je opstelt. En natuurlijk kan het gebeuren dat je alleen buiten loopt in a'dam/r'dam/DH/Utrecht, een groep allochtonen tegenkomt die je te grazen nemen. Maar dat kan ook met een groep autochtonen met jochies van 14-18 jaar...
Dan kan je dat wel fijn gaan zitten ontkennen en afdoen met 'ik zie er niets van' maar de politie, justitie en de bewoners zien het WEL.
En vandaar dat het goed is om dat soort zaken te onderkennen zodat er actie tegen genomen kan worden. Worden we allemaal beter van.
quote:ok. Ik ga even mijn frustraties uiten, niet op jou, maar als een puntenlijstje.
Het is 'smeken om ellende' omdat
Mvg,
Marinus.
quote:Er was laatst een documentaire hierover. Een land als Ghana wordt als dump gebruikt voor uitgeproduceerde asielzoekers of illegalen die 'terug worden gestuurd'. Omdat de mensen vaak geen papieren hebben wordt er maar aangenomen dat ze wel uit dit of dat land zullen komen. En zo krijg je dus mensen uit Jamaica of Nigeria die op een vliegtuig naar Ghana worden gezet. Daar aangekomen worden ze maar opgesloten omdat de Ghanese overheid ook niet weet wat ze er anders mee aan moeten en geen geld hebben om ze naar hun thuisland te sturen. Mensen die al 8 jaar opgesloten zaten omdat ze door zo'n westerse instantie naar het verkeerde land werden teruggestuurd...
Op dinsdag 30 juli 2002 10:37 schreef X-Ray het volgende:[..]
Het nieuwe kabinet gaat een instantie opzetten die zich speciaal daarmee bezig gaat houden. Uitgeprocedureerde asielzoekers gaan linea recta uitgezet worden.
quote:Tja, als je weigert je land van herkomst te vertellen/geloofwaardig te maken. Ik kan er geen medelijden mee hebben
Op dinsdag 30 juli 2002 10:43 schreef flipsen het volgende:[..]
Er was laatst een documentaire hierover. Een land als Ghana wordt als dump gebruikt voor uitgeproduceerde asielzoekers of illegalen die 'terug worden gestuurd'. Omdat de mensen vaak geen papieren hebben wordt er maar aangenomen dat ze wel uit dit of dat land zullen komen. En zo krijg je dus mensen uit Jamaica of Nigeria die op een vliegtuig naar Ghana worden gezet. Daar aangekomen worden ze maar opgesloten omdat de Ghanese overheid ook niet weet wat ze er anders mee aan moeten en geen geld hebben om ze naar hun thuisland te sturen. Mensen die al 8 jaar opgesloten zaten omdat ze door zo'n westerse instantie naar het verkeerde land werden teruggestuurd...
ik ben toevallig (nou ja, toevallig) van het weekend verhuisd van Rotterdam naar Zoetermeer, onder meer vanwege de hier besproken problematiek: ik durfde mijn vriendin niet eens meer met de trein naar mij toe te laten komen 's avonds, omdat Centraal Station dan leek verworden tot een totaal ander (zeer vijandig ook) werelddeel. Wil je deze problemen niet zien? Geen probleem, maar ik wil er niet tussen wonen.
Uiteraard was dat niet de enige reden om te verhuizen (dichter bij werk, samenwonen) maar wel de voornaamste reden dat ik uit Rotterdam ben wegverhuisd. Toch jammer, als je je geboortestad de rug toe moet keren om dit soort dingen...
spreiding ben ik ook wel voor, dat bevorderd de intregratie ook al een heel stuk.....
maar verder twijvel ik toch ook echt wel aan de echtheid van het onderzoek.... als ik door utrecht of a'dam loop, valt het na mijn inzien nog wel mee eigenlijk..... utrecht al helemaal... nieuwegein misschien, maar utrecht zelf?
quote:een kwestie van hoe je je opstelt??
Op dinsdag 30 juli 2002 10:36 schreef flipsen het volgende:[..]
Neuh, waarom zou ik? IK integreer wel. Ik woon bijvoorbeel in Amsterdam Noord, de Van der Pek-buurt. Volgens onderzoeken de meest criminele buurt van Amsterdam op de Bijlmer na. Ik merk er weinig van, volgens mij is het ook een kwestie van hoe je je opstelt. En natuurlijk kan het gebeuren dat je alleen buiten loopt in a'dam/r'dam/DH/Utrecht, een groep allochtonen tegenkomt die je te grazen nemen. Maar dat kan ook met een groep autochtonen met jochies van 14-18 jaar...
Natuurlijk kan het ook voorkomen dat je te wordt overvallen door een groep autochtonen. dat kan idd ...
het gebeurt alleen nooit!! het zijn altijd groepjes allochtonen die stations/straten/winkelcentra afschuimen om mensen te kutten ...
Ik ben iig nog nooit een groepje autochtonen tegen gekomen die mensen lastig vielen, maar wel heel vaak allochtone 'bendes'...
quote:Het 'lopen' door het centrum op zaterdag is dan ook niet representatief. De cijfers zijn zo op het CBS te vinden en ik vind het weer zeer typerend dat je dit onderzoek in twijfel trekt.
Op dinsdag 30 juli 2002 10:46 schreef nietzman het volgende:
Gezinshereniging op het gebied van 'trouwen met iemand uit het buitenland' mag van mijn part stopgezet worden... maar het mag niet gebeuren dat een kind van 13 'thuis' achterblijft....spreiding ben ik ook wel voor, dat bevorderd de intregratie ook al een heel stuk.....
maar verder twijvel ik toch ook echt wel aan de echtheid van het onderzoek.... als ik door utrecht of a'dam loop, valt het na mijn inzien nog wel mee eigenlijk..... utrecht al helemaal... nieuwegein misschien, maar utrecht zelf?
Oh nog een feit: Rotterdam dé smeltkroes van Nederland
quote:
Over vier, hoogstens vijf jaar vestigt Rotterdam een absoluut historisch record in Nederland. Het allochtone deel van de bevolking krijgt dan de meerderheid over de van oorsprong Nederlandse inwoners. De Maasstad wordt de eerste van onze grote steden, die deze grens doorbreekt.
quote:Daar ben ik het niet helemaal mee eens, het is echter het onderscheid in criminaliteit. Waar ik vroeger als ik mot had met jongeren wist dat ik een ram kon krijgen (ach, shit happens), ga ik tegenwordig problemen met allochtone jongeren een stuk voorzichtiger aan: hier weet ik namelijk dat ik negen van de tien keer een mes (of erger: een pistool oid) te zien krijg. Niet leuk meer... Of, uiteraard, dat na een woordenwisseling de gehele familie (toch al snel een man of dertig - hoe doen ze dat?) verhaal komt halen. Ook niet leuk...
Ik ben iig nog nooit een groepje autochtonen tegen gekomen die mensen lastig vielen, maar wel heel vaak allochtone 'bendes'...
quote:Geen probleem, ik moet ook weer eens aan m'n werk, dus zal ook effe m'n grote waffel houden
Op dinsdag 30 juli 2002 10:44 schreef mvdlubbe het volgende:
(excuses voor de bijzonder late reactie hierboven, connectieproblemen...)
quote:Het onderscheid in criminaliteit is ook precies wat er zo klote aan is.
Op dinsdag 30 juli 2002 10:52 schreef buum het volgende:[..]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, het is echter het onderscheid in criminaliteit. Waar ik vroeger als ik mot had met jongeren wist dat ik een ram kon krijgen (ach, shit happens), ga ik tegenwordig problemen met allochtone jongeren een stuk voorzichtiger aan: hier weet ik namelijk dat ik negen van de tien keer een mes (of erger: een pistool oid) te zien krijg. Niet leuk meer... Of, uiteraard, dat na een woordenwisseling de gehele familie (toch al snel een man of dertig - hoe doen ze dat?) verhaal komt halen. Ook niet leuk...
quote:Het KAN natuurlijk altijd gebeuren...
Op dinsdag 30 juli 2002 10:47 schreef realist_ik het volgende:[..]
een kwestie van hoe je je opstelt??
Als je wordt lastig gevallen of beroofd ofzo, had je je anders moeten opstellen? uhm?
Moet ik me aanpassen om niet het slachtoffer te worden van willekeurige (want dat is het vaak) straatcriminaliteit??
quote:Dan lees jij alleen de berichten die je wil lezen denk ik, het gebeurt wel degelijk.
Natuurlijk kan het ook voorkomen dat je te wordt overvallen door een groep autochtonen. dat kan idd ...
het gebeurt alleen nooit!! het zijn altijd groepjes allochtonen die stations/straten/winkelcentra afschuimen om mensen te kutten ...
quote:Ok, deal: jij doet je oogkleppen af, doe ik het ook
-edit- typo
quote:Walgelijk artikel of walgelijke cijfers
Op dinsdag 30 juli 2002 09:35 schreef flipsen het volgende:
Wat een /walgelijk/ artikel![]()
quote:Officiële cijfers die aanzetten tot vreemdelingenhaat
Dit zet mijns inziens erg aan tot 'vreemdelingenhaat'.
quote:Schrok je van de cijfers of van de kop
Schrok behoorlijk van die levensgrote kop in de Telegraaf die ik hier ergens op tafel zag liggen.
quote:Ik zie dat de multikul nog niet is uitgestorven. Vroeger mochten dit soort officiële cijfers inderdaad niet geopenbaard worden van de politiek-correcte maffia. Tegenwoordig mogen we het wel weten.
Bah!
quote:nee hoor, ik lees 2 kranten per dag (een Nederlandse en een Belgische), ik volg 3 online nieuwssites en kijk 's avonds 2 keer het nieuws op tv. Ook plaatselijke kranten en streeknieuws, resultaten van sociaal/economische onderzoeken, politieberichten.
Op dinsdag 30 juli 2002 10:58 schreef flipsen het volgende:[..]
Dan lees jij alleen de berichten die je wil lezen denk ik, het gebeurt wel degelijk.
[..]
quote:Blij dat je toegeeft dat je oogkleppen op hebt, wat mij betreft, moet ik je teleurstellen.
Ok, deal: jij doet je oogkleppen af, doe ik het ook
quote:Misschien is het probleem dat je je wel heel goed verdiept in de Media en minder in het echte leven om je heen!
Op dinsdag 30 juli 2002 11:08 schreef realist_ik het volgende:nee hoor, ik lees 2 kranten per dag (een Nederlandse en een Belgische), ik volg 3 online nieuwssites en kijk 's avonds 2 keer het nieuws op tv. Ook plaatselijke kranten en streeknieuws, resultaten van sociaal/economische onderzoeken, politieberichten.
Ik kan zonder blozen zeggen dat ik goed op de hoogte ben vd actualiteit/realiteit
De media is ook maar een grote commerciele bedrijfstak waar miljarden in omgaan en die mensen maar moet blijven boeien.
Als je de tijd die je steekt in het bijhouden van het nieuws nou steekt in vrijwilligerswerk voor gehandicapten of om allochtone kinderen te helpen met hun Nederlands, dan ben je al een stuk verder.
Antillianen hebben een Nederlands passport en zijn dus Nederlanders (een Antilliaans passport bestaat overigens niet).
quote:Toch worden ze tot allochtonen gerekend. Logisch ook.
Op dinsdag 30 juli 2002 11:15 schreef EdwinW het volgende:
"Antillianen" worden in dit artikel in één adem genoemd met allochtonen. Dit is onjuist.Antillianen hebben een Nederlands passport en zijn dus Nederlanders (een Antilliaans passport bestaat overigens niet).
quote:Tsja.. Ik kom dagelijks enkele malen door Rotterdam CS heen, van 's ochtends vroeg tot ook regelmatig 's avonds laat of 's nachts en ik vind wat jij hierboven schetst erg overtrokken.
Op dinsdag 30 juli 2002 10:46 schreef buum het volgende:
Ach,ik ben toevallig (nou ja, toevallig) van het weekend verhuisd van Rotterdam naar Zoetermeer, onder meer vanwege de hier besproken problematiek: ik durfde mijn vriendin niet eens meer met de trein naar mij toe te laten komen 's avonds, omdat Centraal Station dan leek verworden tot een totaal ander (zeer vijandig ook) werelddeel. Wil je deze problemen niet zien? Geen probleem, maar ik wil er niet tussen wonen.
Vaak speelt m.i. ook een 'gevoel' van veiligheid of onveiligheid mee. En een onveilig gevoel hebben wil nog niet zeggen dat het ook onveilig is.
Voor de duidelijkheid, ik ontken zeker niet dat er geen plekken in Rotterdam zijn waar ik me 's nachts bij voorkeur niet op straat begeef, maar CS hoort daar niet bij.
quote:Ja juist, hier in Amsterdam ook. Ik heb meer last van al die drugsverslaafden en alcoholisten die s'nachts in Amsterdam ronddwalen.
Op dinsdag 30 juli 2002 11:17 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:Voor de duidelijkheid, ik ontken zeker niet dat er geen plekken in Rotterdam zijn waar ik me 's nachts bij voorkeur niet op straat begeef, maar CS hoort daar niet bij.
quote:Nee, het probleem is dat ik hetgeen ik in de media lees/hoor te vaak tegenkom irl, en dan nog mensen tegenkom die alles relativeren...
Op dinsdag 30 juli 2002 11:15 schreef xman het volgende:[..]
Misschien is het probleem dat je je wel heel goed verdiept in de Media en minder in het echte leven om je heen!
De media is ook maar een grote commerciele bedrijfstak waar miljarden in omgaan en die mensen maar moet blijven boeien.
Als je de tijd die je steekt in het bijhouden van het nieuws nou steekt in vrijwilligerswerk voor gehandicapten of om allochtone kinderen te helpen met hun Nederlands, dan ben je al een stuk verder.
quote:Goed, wat betreft R'dam CS ben ik het met je eens. Laat ik de stelling pakken en ietwat verplaatsen: Den Haag Hollands Spoor.
Op dinsdag 30 juli 2002 11:17 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
Tsja.. Ik kom dagelijks enkele malen door Rotterdam CS heen, van 's ochtends vroeg tot ook regelmatig 's avonds laat of 's nachts en ik vind wat jij hierboven schetst erg overtrokken.
Vaak speelt m.i. ook een 'gevoel' van veiligheid of onveiligheid mee. En een onveilig gevoel hebben wil nog niet zeggen dat het ook onveilig is.
Voor de duidelijkheid, ik ontken zeker niet dat er geen plekken in Rotterdam zijn waar ik me 's nachts bij voorkeur niet op straat begeef, maar CS hoort daar niet bij.
quote:Als je maar niet in Palenstijn bent gaan wonen, want dan zit je in dezelfde zooi
Op dinsdag 30 juli 2002 10:46 schreef buum het volgende:
Ach,ik ben toevallig (nou ja, toevallig) van het weekend verhuisd van Rotterdam naar Zoetermeer, onder meer vanwege de hier besproken problematiek: ik durfde mijn vriendin niet eens meer met de trein naar mij toe te laten komen 's avonds, omdat Centraal Station dan leek verworden tot een totaal ander (zeer vijandig ook) werelddeel. Wil je deze problemen niet zien? Geen probleem, maar ik wil er niet tussen wonen.
Uiteraard was dat niet de enige reden om te verhuizen (dichter bij werk, samenwonen) maar wel de voornaamste reden dat ik uit Rotterdam ben wegverhuisd. Toch jammer, als je je geboortestad de rug toe moet keren om dit soort dingen...
quote:Je moet gewoon zo denken: Als jij een toerist moet uitleggen hoe een Nederlander eruit ziet, voldoet dan bovenstaande aan je beschrijving?
Op dinsdag 30 juli 2002 11:15 schreef EdwinW het volgende:
"Antillianen" worden in dit artikel in één adem genoemd met allochtonen. Dit is onjuist.
Antillianen hebben een Nederlands passport en zijn dus Nederlanders (een Antilliaans passport bestaat overigens niet).
--------------------------------------------------------------------------------
Toch worden ze tot allochtonen gerekend. Logisch ook.
quote:De grootste groei komt van immigratie....
Op dinsdag 30 juli 2002 11:38 schreef Verbal het volgende:
De blanken moeten gewoon een beetje doorneuken...V.
Dus de blanken moeten er gewoon meer uitgooien .
quote:zodat de wereld nog verder uit z'n voegen barst...
leer die moslims maar dat ze het verspreiden van het geloof niet via massakweek moeten doen...
quote:En als je hier kijkt zie je dat de groei uiteindelijk nog wel mee schijnt te vallen.... en dan nog hebben we het over mensen die we goed zouden kunnen gebruiken als arbeidskrachten.... (Lang leve de vergrijzing! wil jij een oude knar de pamper verschonen? dacht het niet! laat een melkert-baner dát maar opknappen!)
Op dinsdag 30 juli 2002 10:55 schreef X-Ray het volgende:
Voor ongelovige thomas Nietzman
Verder staat hier dat de bevolkingsgroei daalt en is dit ook een interessant stukje... de problemen met oa de marrokaanse jeugd hebben we toch deels aan onszelf te danken...
quote:
Op dinsdag 30 juli 2002 11:28 schreef X-Ray het volgende:[..]
Als je maar niet in Palenstijn bent gaan wonen, want dan zit je in dezelfde zooi
.
En niet de Sprinter pakken want die staat te boek als de lijn met de meeste overlast: Agressie in trein explosief gestegen
O, en wat die Sprinter betreft: ik ga er nog liever onder liggen dan in zitten (ook qua veiligheid wel een aanrader...).
quote:leg dat eens uit?
Op dinsdag 30 juli 2002 11:43 schreef nietzman het volgende:-blaat-
... de problemen met oa de marrokaanse jeugd hebben we toch deels aan onszelf te danken...
quote:Er staat anders duidelijk een toename van 700.000 mensen. Tegen een toename van autochtonen van slechts 55.000.
Op dinsdag 30 juli 2002 11:43 schreef nietzman het volgende:[..]
En als je hier kijkt zie je dat de groei uiteindelijk nog wel mee schijnt te vallen.... en dan nog hebben we het over mensen die we goed zouden kunnen gebruiken als arbeidskrachten.... (Lang leve de vergrijzing! wil jij een oude knar de pamper verschonen? dacht het niet! laat een melkert-baner dát maar opknappen!)
quote:Lezen en begrijpen valt wederom niet mee voor nietsje.
Verder staat hier dat de bevolkingsgroei daalt
quote:Ja eigen verantwoordelijkheid is uiteraard ver te zoeken. We laten honderdduizenden binnen om zodoende mensen misbruik te laten maken
en is dit ook een interessant stukje... de problemen met oa de marrokaanse jeugd hebben we toch deels aan onszelf te danken...
Verder is dit een duidelijk stuk eruit:
Hadden we in de jaren zeventig maar hardop geroepen dat er etterbakken tussen zaten', zegt P. De Mas, die naast hem zit. 'Dan waren we nu een stuk verder.'
Vandaar dat we nu dus zeggen: Er zitten etterbakken tussen. Precies hetgene waar oa figuren zoals jij zo gestressd op reageren.
[Dit bericht is gewijzigd door X-Ray op 30-07-2002 11:52]
quote:Vreemd, want ik kom, wat ik lees over allochtonen, in irl bijna nooit tegen.
Op dinsdag 30 juli 2002 11:24 schreef realist_ik het volgende:Nee, het probleem is dat ik hetgeen ik in de media lees/hoor te vaak tegenkom irl, en dan nog mensen tegenkom die alles relativeren...
Ik hoor en lees in de media alleen het gezeik van stelende en criminele allochtone jongeren.
Pak die criminele allochtone jongeren dan aan en val mij dan niet de hele dag lastig met het 'allochtonen zijn crimineel/slecht' nieuws. Want ik wordt ook schijtziek van oude dametjes die hun tasjes extra stevig vasthouden als ik langsloop
En zolang allochtonen (10% las ik?) voornamelijk bijeen klitten in de 4 grote steden, geloof ik er helemaal niets van, dat die integratie nog goed gaat komen de komende 20 jaar.
Daar zal een minister van Integratie, GroteStedenBeleid, Blabla weinig aan veranderen, vrees ik.
't Wordt één grote puinzooi. En ik ben blij dat ik een relatief klein provinciestadje woon...
quote:Dat de problemen met de Marrokaanse jeugd deels aan onszelf te danken hebben zal niemand ontkennen. Toch vind ik dat het artikel in de Volkskrant wel erg eenzijdig. Als immigrant heb je namelijk een eigen verantwoordelijkheid. Je kan nu eenmaal niet verwachten, dat de staat alles voor je regelt.
Verder staat hier dat de bevolkingsgroei daalt en is dit ook een interessant stukje... de problemen met oa de marrokaanse jeugd hebben we toch deels aan onszelf te danken...
quote:Joh, Nietzman woont in een gehucht in Friesland. Hij heeft makkelijk praten: geen enkele allochtone tereurgroepen, achterstandswijken ed in zijn buurtje hoor. 100% Nederlands waar hij woont. In mijn wijk wonen al meer Marokkanen dan inwoners in zijn gemeente!
Op dinsdag 30 juli 2002 11:48 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Kunnen we Nietsman en Flipsen ook in Artis bewonderen? Of alleen hun achterwerk en lange hals omdat hun hoofd in de Amsterdamse klei zit?
[Dit bericht is gewijzigd door X-Ray op 30-07-2002 11:53]
quote:Er staat een linkje
Op dinsdag 30 juli 2002 11:47 schreef Assimilator het volgende:[..]
leg dat eens uit?
quote:Dus: spreiding en goede opleidingen
Op dinsdag 30 juli 2002 11:51 schreef DennisMoore het volgende:
Arbeidskrachten kunnen we inderdaad zéér goed gebruiken. Maar dat moeten dan wel goed geïntegreerde, en goed opgeleide arbeidskrachten zijn, die maatschappelijk nuttig kunnen/willen zijn.En zolang allochtonen (10% las ik?) voornamelijk bijeen klitten in de 4 grote steden, geloof ik er helemaal niets van, dat die integratie nog goed gaat komen de komende 20 jaar.
op het moment staan er wachtlijsten voor de cursussen nederlands, dus de motivatie is er bij de allochtonen zeker wel.... omscholen en inzetten die mensen!
quote:ach kom op man ...
de problemen met oa de marrokaanse jeugd hebben we toch deels aan onszelf te danken...
quote:Kom eens langs zou ik zeggen.... lijkt me gezellie...
Op dinsdag 30 juli 2002 11:52 schreef X-Ray het volgende:[..]
Joh, Nietzman woont in een gehucht in Friesland. Hij heeft makkelijk praten: geen enkele allochtone tereurgroepen, achterstandswijken ed in zijn buurtje hoor. 100% Nederlands waar hij woont. In mijn wijk wonen al meer Marokkanen dan inwoners in zijn gemeente!
Dan nog, op het moment zit ik in vlissingen.... als ultra-linkse-geweldadige-zeehondenknuffelende-baseballcapdragende-millieu-terrorist-hippie kom je nog eens ergens en zie je meer van het land dan alleen de eigen villa die in waarde is onderuitgegaan door zogenaamde de krottenwijk die heel allochtoon nederland eromheen heeft opgezet
quote:Zonder die gastarbeiders zaten wij hier in een nog grotere kutzooi en hadden we de luxe niet om op de allochtonen te gaan zijken
Op dinsdag 30 juli 2002 11:53 schreef realist_ik het volgende:[..]
maar ik ben wel de lul omdat er een aantal jaren geleden gastarbeiders nodig waren en dat die het zo nodig vonden om als konijnen te gaan kweken en dat er toen niks aan is gedaan zitten wij nou met de kutzooi!!
quote:Woon een paar jaar in Rotterdam/Den Haag en je piept wel anders. Geeft niet, je bent nog jong en komt net kijken. Je moet nog een hoop leren vd echte wereld
Op dinsdag 30 juli 2002 11:56 schreef nietzman het volgende:[..]
Kom eens langs zou ik zeggen.... lijkt me gezellie...
Dan nog, op het moment zit ik in vlissingen.... als ultra-linkse-geweldadige-zeehondenknuffelende-baseballcapdragende-millieu-terrorist-hippie kom je nog eens ergens en zie je meer van het land dan alleen de eigen villa die in waarde is onderuitgegaan door zogenaamde de krottenwijk die heel allochtoon nederland eromheen heeft opgezet
quote:Is dat zo?
Op dinsdag 30 juli 2002 11:58 schreef nietzman het volgende:[..]
Zonder die gastarbeiders zaten wij hier in een nog grotere kutzooi en hadden we de luxe niet om op de allochtonen te gaan zijken
* Halinalle wil trouwens absoluut niet dat iedereen met een kleurtje de grens over geschopt wordt.
quote:Onzin.
Zonder die gastarbeiders zaten wij hier in een nog grotere kutzooi en hadden we de luxe niet om op de allochtonen te gaan zijken
quote:Zonder die gastarbeiders hadden we iets harder moeten werken (waar we zeker geen slechter mens van waren geworden) voor de luxe die we zo graag hebben en hadden we geen reden om op de allochtonen te gaan zEIken...
Nederland raakt vol; Het assielzoekers beleid moet minder soepel
Is ook wel leuk voor de mensen die alsmaar beweren dat ik geen normale discussie kan/wil voeren
Martin
quote:Wow! Buitenlander in eigenland!! Ongelooflijk, dat dit kan gebeuren. Nederlandse softiepolitiek heeft een walgelijke verhouding teweeg gebracht. Het is toch belachelijk, maar nee, nu gaan de moraalridders me natuurlijk weer vertellen dat het allemaal wel meevalt en dat er nog best wel een paar miljoen bij kunnen..
Op dinsdag 30 juli 2002 09:09 schreef X-Ray het volgende:"Het aandeel allochtone jongeren is relatief groot", vervolgt Garssen. "Zes op de tien kinderen in ons land is van buitenlandse afkomst."
quote:Ik snap het niet helemaal. In de grote steden is "ruim de helft" van alle kinderen allochtoon en in het hele land "zes op de tien"? Dan moet buiten de grote steden het percentage allochtone kinderen wel erg hoog liggen...
Ruim de helft van alle kinderen onder de vijftien jaar in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag is allochtoon en de komende jaren neemt dit aandeel toe.(..)
"Het aandeel allochtone jongeren is relatief groot", vervolgt Garssen. "Zes op de tien kinderen in ons land is van buitenlandse afkomst."
quote:Staat er ook niet.
Op dinsdag 30 juli 2002 11:51 schreef Halinalle het volgende:[..]
Dat de problemen met de Marrokaanse jeugd deels aan onszelf te danken hebben zal niemand ontkennen. Toch vind ik dat het artikel in de Volkskrant wel erg eenzijdig. Als immigrant heb je namelijk een eigen verantwoordelijkheid. Je kan nu eenmaal niet verwachten, dat de staat alles voor je regelt.
Ik vind het een goed stuk/interview, want het beschrijft namelijk precies de situatie zoals 'ie werkelijk is! En als de Nederlandse regering niet onmiddelijk een gedegen plan in elkaar sleutelt wat die jeugdbendes aanpakt, dan heeft Nederland over een paar jaar pas echt een probleem.
Het punt is echter dat men in Den Haag geen flauw benul heeft hoe dergelijke bendes in elkaar steken, zo ze het hele fenomeen jeugdbende überhaupt al serieus nemen...
quote:Ik denk dat het als volgt is:
Op dinsdag 30 juli 2002 12:19 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik snap het niet helemaal. In de grote steden is "ruim de helft" van alle kinderen allochtoon en in het hele land "zes op de tien"? Dan moet buiten de grote steden het percentage allochtone kinderen wel erg hoog liggen...
Als de autochtone bevolking slechts met 56.000 groeit en de allochtone bevolking met 1.052.000 dan kunnen we nog een stijging van dit soort cijfers verwachten.
quote:Kom jij maar eens langs. En dan hoef je niet eens bij me thuis te komen. Gewoon tram 12 van HS naar Duindorp nemen. ergens bij de eerste acht haltes uitstappen. (liefst na elven, als het donker wordt)...
Op dinsdag 30 juli 2002 11:56 schreef nietzman het volgende:[..]
Kom eens langs zou ik zeggen.... lijkt me gezellie...
quote:Gezellige buurt is dat ja
Op dinsdag 30 juli 2002 12:47 schreef mvdlubbe het volgende:[..]
Kom jij maar eens langs. En dan hoef je niet eens bij me thuis te komen. Gewoon tram 12 van HS naar Duindorp nemen. ergens bij de eerste acht haltes uitstappen. (liefst na elven, als het donker wordt)...
quote:Ja, eerder al. Donderdagavond (voor de onwetenden: koopavond in Den Haag) liep ik een keer door de stad (ik doe dat vrijwel nooit). Het viel mij op dat ik slechts heel af en toe schichtig een blanke door de straten zag trippelen. (enigszins overdreven).
Op dinsdag 30 juli 2002 12:50 schreef X-Ray het volgende:[..]
Gezellige buurt is dat ja
.
Donderdagavond vanaf 21:10 in het centrum doet het ook goed.
quote:Dat ben je wel, want je beweert een paar berichten terug dat er geen blanke 'jeugdbendes' zijn, of blanke kids die een oud dametje lastig vallen. En dat is wel degelijk zo.
Op dinsdag 30 juli 2002 11:08 schreef realist_ik het volgende:[..]
Blij dat je toegeeft dat je oogkleppen op hebt, wat mij betreft, moet ik je teleurstellen.
Ik heb me genoeg in de materie verdiept om te kunnen zeggen dat ik niet kortzichtig etc. ben...
quote:En hoeveel procent daarvan van allochtone afkomst is
Op dinsdag 30 juli 2002 11:21 schreef xman het volgende:[..]
Ja juist, hier in Amsterdam ook. Ik heb meer last van al die drugsverslaafden en alcoholisten die s'nachts in Amsterdam ronddwalen.
Vraag me af hoeveel procent van Nederland uit drugsverslaafden en alcoholisten bestaat.
quote:Maar die louche uitziende figuren zijn niet allemaal van buitenlandse komaf, of wel?
Op dinsdag 30 juli 2002 11:25 schreef mvdlubbe het volgende:...
En ja, misschien is het (grotendeels) te wijten aan het gevoel van onveiligheid. Echter: dit gevoel wordt niet opgwekt door de afwezigheid, maar door de aanwezigheid van allerlei louche uitziende figuren die zonder duidelijke redenen op het station rondhangen...
quote:
quote:Wanneer tweede generatie niet meer van buitenlandse komaf mag heten niet, nee.
Op dinsdag 30 juli 2002 12:58 schreef flipsen het volgende:[..]
Maar die louche uitziende figuren zijn niet allemaal van buitenlandse komaf, of wel?
Ga gewoon eens kijken. Als je daar loopt om twaalf uur 'snachts kan het je geen reet schelen of het door het gevoel komt of door weet ik veel wat. Dan sta je daar en bidt dat de tram geen vertraging heeft. Neem het liefst een meisje mee met een degelijke korte rok. En daar ga je dan net zo ver vandaan staan dat het niet lijkt of jullie samen zijn. Kan je observeren waar dat gevoel vandaan komt.
quote:Heeft Amsterdam wel kleigrond?
Op dinsdag 30 juli 2002 11:48 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Kunnen we Nietsman en Flipsen ook in Artis bewonderen? Of alleen hun achterwerk en lange hals omdat hun hoofd in de Amsterdamse klei zit?
quote:Ben al wat ouder, woon nu ruim 3 jaar in een 'achterstandswijk' in a'dam noord, tot volle tevredenheid.
Op dinsdag 30 juli 2002 11:58 schreef X-Ray het volgende:[..]
Woon een paar jaar in Rotterdam/Den Haag en je piept wel anders. Geeft niet, je bent nog jong en komt net kijken. Je moet nog een hoop leren vd echte wereld
.
quote:Remember wapenwedloop?
Op dinsdag 30 juli 2002 13:04 schreef M4stermind het volgende:
Nederlanders neuken gewoon te weinig. Er zijn zeer veel autochtone echtparen zonder kinderen.
prutser.
Diegenen die zichzelf een katholieke familie neuken (nouja, wat aantal kinderen betreft) die moeten gewoon een beetje inbinden.
Het gaat niet om de overleving van het sterke blanke arische ras, al zou dat ook leuk zijn, het gaat erom dat er een ongelijke verdeling ontstaat tussen twee bevolkingsgroepen waarbij de nieuwe groep de overhand dreigt te nemen.
oja. nog een toegift:
Als het goed is gaat dat allemaal vanzelf. Het schijnt (naar ik heb gehoord) iets weg te hebben van de situatie met de boeren van het platteland (in de jaren 50?).
Taalachterstanden, slechte wijken, totaal ander leefpatroon. Maar dat is over het algemeen best goed gekomen...
[Dit bericht is gewijzigd door mvdlubbe op 30-07-2002 13:15]
quote:Misschien is dat een kwestie van verantwoordelijkheid nemen? Of gewoon een bewuste keuze voor de carriere, door de hoge opleiding die deze autochtone paren hebben?
Nederlanders neuken gewoon te weinig. Er zijn zeer veel autochtone echtparen zonder kinderen.
Volgens mij verwar je het krijgen van kinderen als plicht met het krijgen van kinderen als een recht (wat het is).
quote:Ja eerder al. Vorige week. Liep ik op Texel (ik doe dat vrijwel nooit)Het viel mij op dat ik slechts heel af en toe schichtig een allochtoon door de straten zag trippelen. (enigszins overdreven).
Op dinsdag 30 juli 2002 12:55 schreef mvdlubbe het volgende:[..]
Ja, eerder al. Donderdagavond (voor de onwetenden: koopavond in Den Haag) liep ik een keer door de stad (ik doe dat vrijwel nooit). Het viel mij op dat ik slechts heel af en toe schichtig een blanke door de straten zag trippelen. (enigszins overdreven).
Niettemin werd ik pas angstig van het feit dat al die vreemde figuren (allochtonen, niet-blanken) die met dure telefoontjes lopen te spelen, elkaar op de een of andere manier kennen.
Voortdurend "he" "heieiehad" "ghaa" en weetikveel. Iedereen kent elkaar, denk ik dan. En dan, bij de tramhalte, staat een jongen te vertellen hoe hij dertig telefoons heeft verkocht. "Die werkt zeker in de Libertel winkel" dacht ik...
quote:Principieel ja, er lopen al genoeg mensen op de wereld... Maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk.
quote:'t Gaat m.i. überhaupt om het ontstaan van verschillende bevolkingsgroepen. Die niet met elkaar communiceren, niets van elkaar weten, niet onderling trouwen, naar aparte scholen gaan, etc etc.
Op dinsdag 30 juli 2002 13:12 schreef mvdlubbe het volgende:het gaat erom dat er een ongelijke verdeling ontstaat tussen twee bevolkingsgroepen waarbij de nieuwe groep de overhand dreigt te nemen.
Segregatie ipv integratie.
quote:Meer dan 1,5 kind (gemiddeld
quote:roflmao
Op dinsdag 30 juli 2002 13:13 schreef xman het volgende:[..]
Ja eerder al. Vorige week. Liep ik op Texel (ik doe dat vrijwel nooit)Het viel mij op dat ik slechts heel af en toe schichtig een allochtoon door de straten zag trippelen. (enigszins overdreven).
Niettemin werd ik pas angstig van het feit dat al die vreemde figuren (blanken) die met dure telefoontjes lopen te spelen, elkaar op de een of andere manier kennen.
Voortdurend "he" "hola" "haa" en weetikveel. Iedereen kent elkaar, denk ik dan. En dan, bij de bushalte, staat een jongen te vertellen hoe hij drieduizend pillen heeft verkocht. "Die werkt zeker in de Apotheek " dacht ik...
OK, grappig. Terecht ook. Je illustreert hier echter gelijk wat wordt bedoeld: je voelt je buitenstaander. Als allochtoon op Texel is dat niet geheel onbegrijpelijk, wat veel autochtonen echter niet snappen is dat ze zich tegenwoordig buitenstaander voelen in hun eigen stad/dorp/plaats/etc.
quote:Van 'vergrijzing' gehoord?
Op dinsdag 30 juli 2002 13:17 schreef xman het volgende:Meer dan 1,5 kind (gemiddeld
) vind ik weer teveel.
quote:Ja maar om vergrijzing weer te bestrijden door meer kinderen te krijgen vind ik enigszinds overdreven.
Op dinsdag 30 juli 2002 13:18 schreef DennisMoore het volgende:Van 'vergrijzing' gehoord?
quote:Goed stukje! Moest het wel 2x lezen, maar er stond gelukkig 'overleving' en niet 'overheersing'
Op dinsdag 30 juli 2002 13:12 schreef mvdlubbe het volgende:...
Het gaat niet om de overleving van het sterke blanke arische ras, al zou dat ook leuk zijn, het gaat erom dat er een ongelijke verdeling ontstaat tussen twee bevolkingsgroepen waarbij de nieuwe groep de overhand dreigt te nemen.
quote:
oja. nog een toegift:Als het goed is gaat dat allemaal vanzelf. Het schijnt (naar ik heb gehoord) iets weg te hebben van de situatie met de boeren van het platteland (in de jaren 50?).
Taalachterstanden, slechte wijken, totaal ander leefpatroon. Maar dat is over het algemeen best goed gekomen...
quote:ROTFLMAO.... Tijdje terug had iemand ook eens zo'n stukje geschreven over 'geduwd door een blanke in de tram' ofzo, erg vermakelijk
Op dinsdag 30 juli 2002 13:13 schreef xman het volgende:[..]
Ja eerder al. Vorige week. Liep ik op Texel (ik doe dat vrijwel nooit)Het viel mij op dat ik slechts heel af en toe schichtig een allochtoon door de straten zag trippelen. (enigszins overdreven).
Niettemin werd ik pas angstig van het feit dat al die vreemde figuren (blanken) die met dure telefoontjes lopen te spelen, elkaar op de een of andere manier kennen.
Voortdurend "he" "hola" "haa" en weetikveel. Iedereen kent elkaar, denk ik dan. En dan, bij de bushalte, staat een jongen te vertellen hoe hij drieduizend pillen heeft verkocht. "Die werkt zeker in de Apotheek " dacht ik...
quote:Inderdaad, als een Marokkaan op Texel rondloopt, dan zal hij zich een buitenstaander voelen. Als een Nederlander in Marokko rondloopt, dan voelt de Nederlander zich een buitenstaander. Allemaal logisch toch?? En niets mis mee toch?? Maar het kan toch niet zo zijn dat een Nederlander zich een buitenstaander gaat voelen in zijn eigen geboorteplaats?
Op dinsdag 30 juli 2002 13:17 schreef buum het volgende:[..]
roflmao
OK, grappig. Terecht ook. Je illustreert hier echter gelijk wat wordt bedoeld: je voelt je buitenstaander. Als allochtoon op Texel is dat niet geheel onbegrijpelijk, wat veel autochtonen echter niet snappen is dat ze zich tegenwoordig buitenstaander voelen in hun eigen stad/dorp/plaats/etc.
Heb ff een Marokkaan als voorbeeld genoemd maar je mag er ook Turk, Surinamer, Belg of Duitser voor in de plaats zetten hoor...
quote:Ik vermoed dat de autochtonen die zich buitenstaander voelen in hun eigen stad of weetikveelwat best snappen dat ze zich buitenstaander voelen.
Op dinsdag 30 juli 2002 13:17 schreef buum het volgende:[..]
roflmao
Ter illustratie: Regelmatig als ik door 'mijn' wijk loop, denk ik, wanneer ik een blikje/sigarettenpeuk/krant/weetikwat wil weggooien in een afvalbak: "wat maakt het godverdomme nog uit?"
Tussen de bankstellen en stoelen, autowielen zonder of met band, klapstoelen, blikken van olie, blikken van slaolie. Wie ziet verdomme nog die ene peuk/dat ene blikje?
Ik voel mij buitenstaander in mijn eigen wijk. En dat is niet iets dat ik in eerste instantie zou wensen.
quote:Een beter milieu begint bij jezelf/de maatschappij, dat ben jij?
Op dinsdag 30 juli 2002 13:24 schreef mvdlubbe het volgende:...
Ter illustratie: Regelmatig als ik door 'mijn' wijk loop, denk ik, wanneer ik een blikje/sigarettenpeuk/krant/weetikwat wil weggooien in een afvalbak: "wat maakt het godverdomme nog uit?"
Tussen de bankstellen en stoelen, autowielen zonder of met band, klapstoelen, blikken van olie, blikken van slaolie. Wie ziet verdomme nog die ene peuk/dat ene blikje?
quote:Toch maar verhuizen naar Texel?
Ik voel mij buitenstaander in mijn eigen wijk. En dat is niet iets dat ik in eerste instantie zou wensen.
quote:Wat een domme dooddoeners.
Op dinsdag 30 juli 2002 13:26 schreef flipsen het volgende:[..]
Een beter milieu begint bij jezelf/de maatschappij, dat ben jij?
[..]Toch maar verhuizen naar Texel?
Enne, nog even iets dat ik me afvroeg. Als meer dan de helft van de jongeren in de grote steden van allochtone komaf is, dan betekent dit dus niet dat er meer Marokkanen zijn dan kaaskoppen, of meer Antilianen, of meer Turken, of meer Ghanezen, het betekent dat de 'verzameling' allochtonen groter is dan autochtonen. Een verzachtende omstandigheid?
quote:Ja ik kan het goed begrijpen.
Op dinsdag 30 juli 2002 13:17 schreef buum het volgende:roflmao
quote:Criminelen ook...als ze aangeven niet in onze maatschappij te willen passen of gedragen gaan ze maar ergens anders overlast veroorzaken. Liefst in het land van oorsprong.
Asielzoekers maken wel deel daarvan uit.Illegalen moeten gewoon linea recta op het vliegtuig gezet worden.
quote:Dat is het punt niet.
Op dinsdag 30 juli 2002 13:26 schreef flipsen het volgende:[..]
Een beter milieu begint bij jezelf/de maatschappij, dat ben jij?
Het is tot daar aan toe dat deze personen ervoor kiezen om allemaal bij elkaar te gaan wonen, zo een groep vormende die niet genoodzaakt en schijnbaar niet gemotiveerd is om te integreren.
Het is van de gemeente mogelijk een fout dat ze in deze wijken net zo vaak schoonmaakt als in de dure ambassadebuurten waar nooit iemand iets op straat gooit in de eerste plaats.
Maar: Waarom moeten ze dan (die personen in die wijk die in dit geval als groep optreden) veel van hun rotzooi maar gewoon op straat flikkeren? Omdat ze denken dat de gemeente het maar moet opknappen?
Maar: Waarom moeten ze dan (die personen in die wijk die in dit geval als groep optreden) hun kinderen de straat opschoppen met het idee dat de politie het maar moet opknappen?
quote:Nee. Dit gaat nergens over. Ik wil niet naar Texel verhuizen. Sterker nog, ik wil hier blijven wonen. Ik hou (toch wel zielsveel) van 'mijn' stad. Of wat ik denk dat mijn stad is.
Toch maar verhuizen naar Texel?
Maar wat ik nog liever wil is dat ik geen angst hoef te hebben wanneer ik mijn vriendin uitnodig en zij loopt de laatste twintig meter vanaf de tram naar mijn voordeur.
Dat ik niet bang hoef te zijn dat ze geintimideerd wordt op dat korte stukje omdat haar kleding niet langer is.
Dat ik niet bang hoef te zijn dat mijn telefoon (desnoods met geweld) wordt gejat wanneer ik in de tram zit te bellen.
En ondanks dat lulverhaal over Texel (dat eerdere stukje) dat werkelijk elke plank misslaat wil ik er graag op wijzen dat het verkopen van pillen en het verkopen van telefoons nogal een verschil is (tenzij die pillen gejat zijn, uiteraard.) .
quote:Stop.
Op dinsdag 30 juli 2002 13:37 schreef wonko het volgende:[..]
Criminelen ook...als ze aangeven niet in onze maatschappij te willen passen of gedragen gaan ze maar ergens anders overlast veroorzaken. Liefst in het land van oorsprong.
Er is een duidelijk verschil tussen illegaliteit en criminaliteit.
Namelijk: Illegalen maken op geen enkele wijze aanspraak op ons sociale vangnet. (afgezien van de banen die ze hebben.)
Kortom, over het algemeen zullen dit keihard werkende mensen zijn.
Criminelen dienen volgens het wetboek te worden gestraft. Ja, economisch vluchtelingen die hier criminaliteit bedrijven, daarvan zou men kunnen overwegen ze uit te zetten. (maar het blijft natuurlijk moeilijk.)
quote:Op koopavond lopen er idd bijna geen blanken in de stad nee. 90% allochtoon.
Op dinsdag 30 juli 2002 12:55 schreef mvdlubbe het volgende:[..]
Ja, eerder al. Donderdagavond (voor de onwetenden: koopavond in Den Haag) liep ik een keer door de stad (ik doe dat vrijwel nooit). Het viel mij op dat ik slechts heel af en toe schichtig een blanke door de straten zag trippelen. (enigszins overdreven).
Niettemin werd ik pas angstig van het feit dat al die vreemde figuren (allochtonen, niet-blanken) die met dure telefoontjes lopen te spelen, elkaar op de een of andere manier kennen.
Voortdurend "he" "heieiehad" "ghaa" en weetikveel. Iedereen kent elkaar, denk ik dan. En dan, bij de tramhalte, staat een jongen te vertellen hoe hij dertig telefoons heeft verkocht. "Die werkt zeker in de Libertel winkel" dacht ik...
quote:Heb je je nooit afgevraagd waar die ondergrondse palen toch voor dienden waar je je kop steeds tegenaan stootte?
Op dinsdag 30 juli 2002 13:03 schreef flipsen het volgende:[..]
Heeft Amsterdam wel kleigrond?
quote:Het is gewoon de waarheid.
Op dinsdag 30 juli 2002 13:39 schreef mvdlubbe het volgende:En ondanks dat lulverhaal over Texel (dat eerdere stukje) dat werkelijk elke plank misslaat wil ik er graag op wijzen dat het verkopen van pillen en het verkopen van telefoons nogal een verschil is (tenzij die pillen gejat zijn, uiteraard.)
.
Loop maar als allochtoon door Texel (Duitsers natuurlijk niet meegerekend)
En van die pillen..dat is waargebeurd..alleen dat was vorig jaar, bij de loveparade in Duitsland. Hadden ze hun vakantie bekostigd door pillen te verkopen. En ze waren echt allemaal 100% autochtoon.
quote:Voor mij wordt dat nogal een probleem. Vooral als je Duitsers niet meerekent.
Op dinsdag 30 juli 2002 13:50 schreef xman het volgende:[..]
Het is gewoon de waarheid.
quote:Gelul. Dat was mijn opmerking niet. Het gaat erom dat die pillen gemaakt worden en die prutsertjes kopen dat.
En van die pillen..dat is waargebeurd..alleen dat was vorig jaar, bij de loveparade in Duitsland. Hadden ze hun vakantie bekostigd door pillen te verkopen. En ze waren echt allemaal 100% autochtoon.
quote:Het is dan ook niet meer dan normaal dat je in een land voornamelijk......autochtonen vind!
Loop maar als allochtoon door Texel
Het gaat erom dat de samenhang weg is, er TE grote aantallen zijn en dat er in NL in de grote steden complete bevolkingsgroepen langs elkaar heen leven, een andere taal spreken, groepen bewoners die zich alles behalve Nederlander voelen, slecht opgeleid zijn ed ed ed
quote:jah, erg vreemd is dat he
quote:Gelukkig kan je als allochtoon door Texel lopen. Helaas kan het vrouwelijke deel van mijn vriendenkring 's avonds niet meer in een grote stad over straat.
[Dit bericht is gewijzigd door Halinalle op 30-07-2002 14:04]
Dat verhaal over Den Haag, daar kan ik mij ZO in vinden.
Soms krijg ik ook wel eens een naar gevoel als ik door de Spuistraat loop en niemand Nederlands hoor spreken.
En als men dat al doet, dan is dat in zo'n afgekapte vorm dat het eigenlijk geen Nederlands mag heten.
quote:Als je daar nou last van blijft houden koop je toch gewoon een paar oogkleppen, zie je ze niet meer. Hele delen van de bevolking doen dat; "links" noemen we ze ook wel. Anyway, succes ermee.
Op dinsdag 30 juli 2002 14:01 schreef dr.Tesla het volgende:
Hear, hear,Dat verhaal over Den Haag, daar kan ik mij ZO in vinden.
Soms krijg ik ook wel eens een naar gevoel als ik door de Spuistraat loop en niemand Nederlands hoor spreken.
En als men dat al doet, dan is dat in zo'n afgekapte vorm dat het eigenlijk geen Nederlands mag heten.
quote:Dat gevoel had ik in De Haag al in 1995, en ik wil niet weten hoe ik me er nu zou voelen.
Op dinsdag 30 juli 2002 14:01 schreef dr.Tesla het volgende:
Hear, hear,Dat verhaal over Den Haag, daar kan ik mij ZO in vinden.
quote:Ga jij je energie nou maar in iets anders stoppen dan blaten, rogiertje, anders kom je nooit in de huiskamer.
Op dinsdag 30 juli 2002 14:08 schreef Baas het volgende:[..]
Als je daar nou last van blijft houden koop je toch gewoon een paar oogkleppen, zie je ze niet meer. Hele delen van de bevolking doen dat; "links" noemen we ze ook wel. Anyway, succes ermee.
TIP:
verander je webicon bijvoorbeeld eens, ik heb dat bestand niet op mijn schijf staan. dus.
quote:Nou, eigenlijk dacht ik dat dat die plaat was
Op dinsdag 30 juli 2002 13:46 schreef B.R.Oekhoest het volgende:[..]
Heb je je nooit afgevraagd waar die ondergrondse palen toch voor dienden waar je je kop steeds tegenaan stootte?
quote:Je zal het misschien met me eens zijn als ik zeg dat dit niet normaal is. Als je in Den Haag alleen maar allochtonen ziet en in Texel maar 1, dan is er toch wel een probleem.
Op dinsdag 30 juli 2002 13:54 schreef X-Ray het volgende:[..]
Het is dan ook niet meer dan normaal dat je in een land voornamelijk......autochtonen vind!
Het zou toch te gek zijn als je in Duitsland allemaal....Duitsers tegenkomt!?![]()
quote:ja. en daar hebben we het over. welkom in de discussie, xman.
Op dinsdag 30 juli 2002 14:15 schreef xman het volgende:[..]
Je zal het misschien met me eens zijn als ik zeg dat dit niet normaal is. Als je in Den Haag alleen maar allochtonen ziet en in Texel maar 1, dan is er toch wel een probleem.
quote:[offtopic] die operatie is er al geweest hoor. http://www.phreakers.net/nlp/images/haha2.jpg [/offtopic]
Op dinsdag 30 juli 2002 09:37 schreef Sweetsixteen16 het volgende:[..]
Wannabe - nigga. Strax komt er 1 of andere operatie because of your nigga disease.
quote:Correct.
Op dinsdag 30 juli 2002 14:15 schreef xman het volgende:[..]
Je zal het misschien met me eens zijn als ik zeg dat dit niet normaal is. Als je in Den Haag alleen maar allochtonen ziet en in Texel maar 1, dan is er toch wel een probleem.
Al is Texel natuurlijk wel een eeeerg voorbeeld, want wie wil er nu op Texel wonen?
quote:Er schijnen wel veel schapen op Texel te zijn.
Op dinsdag 30 juli 2002 14:19 schreef X-Ray het volgende:
Al is Texel natuurlijk wel een eeeergvoorbeeld, want wie wil er nu op Texel wonen?
quote:He, partijgenoot?
Op dinsdag 30 juli 2002 14:08 schreef Baas het volgende:[..]
Als je daar nou last van blijft houden koop je toch gewoon een paar oogkleppen, zie je ze niet meer. Hele delen van de bevolking doen dat; "links" noemen we ze ook wel. Anyway, succes ermee.
quote:"de werkman wil van z'n rust genieten, zonder de hele nacht naar het gejammer van een doodbloedend schaap te moeten hoeven luisteren."
Op dinsdag 30 juli 2002 14:20 schreef Halinalle het volgende:[..]
Er schijnen wel veel schapen op Texel te zijn.
quote:Dat wordt neuken dus.
Op dinsdag 30 juli 2002 14:20 schreef Halinalle het volgende:[..]
Er schijnen wel veel schapen op Texel te zijn.
quote:Am*dam die grote stad
Op dinsdag 30 juli 2002 14:12 schreef flipsen het volgende:[..]
Nou, eigenlijk dacht ik dat dat die plaat was
Gelukkig niet bang voor een beetje zelfspot. En laten we er geen flametopic van maken, broekemans...
Anyway, omvallen zal het niet doen, maar dat er een ongezonde demografische tendens is zal zelfs de meest verstokte GroenLinkshippie niet kunnen (maar wel willen) ontkennen.
Heel typisch vind ik sommige reacties van buitenlandse reisgroepen als je ze rondleidt door Hederland. Lyrisch over de molens, fietspaden, Afsluitdijk, en omgeving van het Kroller Moller museum, maar zodra je je in de Randstad gaat begeven zijn reacties als "jullie verkwanselen jullie eigen cultuur" niet van de lucht.
quote:Een discussie over jou donderdagen (koopavonden voor de leken
Op dinsdag 30 juli 2002 14:19 schreef mvdlubbe het volgende:ja. en daar hebben we het over. welkom in de discussie, xman.
quote:De constructieve oplossing is al bekend:
Op dinsdag 30 juli 2002 14:26 schreef xman het volgende:[..]
Een discussie over jou donderdagen (koopavonden voor de leken
) en hoe 'slecht' jij het wel niet hebt of over een constructieve oplossing voor het probleem?
quote:Dan zijn we het eens.
Op dinsdag 30 juli 2002 14:29 schreef Halinalle het volgende:De constructieve oplossing is al bekend:
* betere spreiding
* selectiever toelatingsbeleid
* minder vrijblijvende integratie
quote:Ach, het gaat niet zozeer om of ik het wel of niet slecht of goed heb.
Op dinsdag 30 juli 2002 14:26 schreef xman het volgende:[..]
Een discussie over jou donderdagen (koopavonden voor de leken
) en hoe 'slecht' jij het wel niet hebt of over een constructieve oplossing voor het probleem?
Het gaat om de teringzooi die deze segregatie teweegbrengt, dat het aantal jeugdige nederlanders met niet-nederlandse ouders het aantal jeugdigen met nederlandse ouders langzaam aan het overstijgen is. En natuurlijk over het feit dat als deze trend zich voortzet we over vijftien jaar opgescheept zitten men ongeveer vijf a zeven miljoen zeer slecht geschoolde personen met ouders van niet-nederlandse komaf, de steden dus nokvol zitten met dit soort figuren, je ook op maandagochtend niet meer veilig over straat kan, (vrijdagochtend kan je natuurlijk helemaal beter binnenblijven), en je in een vinexwijk met plezier met je enkels tot in de baggerige grond staat om op de trein te wachten.
Behalve dat hebben we het niet echt ergens over, geloof ik.
edit: getalletjes... .
quote:Goh, en dat ligt allemaal aan het feit dat 50% van de jeugd daar allochtoon is? Of komt het misschien toch omdat tussen de 5 en 10 % van diezelfde groep jongeren zich aangesloten hebben bij jeugdbendes?
Op dinsdag 30 juli 2002 14:00 schreef Halinalle het volgende:[..]
Gelukkig kan je als allochtoon door Texel lopen. Helaas kan het vrouwelijke deel van mijn vriendenkring 's avonds niet meer in een grote stad over straat.
Dat maakt namelijk wel een enorm groot verschil, zie je..?
[Dit bericht is gewijzigd door Nuoro op 30-07-2002 14:42]
quote:Het komt oa doordat door een dergelijke ophoping, de integratie dramatisch verloopt (lees niet!) en daardoor sociale problemen veroorzaakt worden.
Op dinsdag 30 juli 2002 14:39 schreef Nuoro het volgende:[..]
Goh, en dat ligt allemaal aan het feit dat 50% van de jeugd daar allochtoon is? Of komt het misschien toch omdat tussen de 5 en 10 % van diezelfde groep jongeren zich aangesloten hebben bij jeugdbendes?
Dat maakt namelijk een groot verschil, zie je..?
quote:Je haalt echt dingen door elkaar, als je het over een toename hebt van allochtonen betekent dat niet per definitie dat je alleen maar meer allochtonen zal krijgen die onder de noemer 'kut-marokkaan' vallen. Een toename hoeft niet per se iets negatiefs te zijn, het wordt pas negatief als de regering niet leert van de fouten van het verleden. Wat jij doet is de verantwoordelijkheid van de -mogelijke- problematiek van de toekomst al bij voorbaat bij geheel bij de allochtonen leggen en niet meer bij de regering. Iets wat je niet mag doen. Je zegt zelf zo vaak dat Paars voor veel problemen verantwoordelijk is, maar nu leg je opeens de verantwoordelijkheid van diezelfde problematiek bij 'de allochtonen', door te zeggen dat een toename van allochtonen alleen al voor een toename in problematiek zorgt. Het aantal allochtonen neemt toe inderdaad en als er meer problemen komen, dan komt dat niet door de toename an sich, maar door een falend regeringsbeleid. Maar goed het Pim-Zaliger-kabinet kan natuurlijk niet falen en dus, -als- er meer problemen zouden komen, ligt het aan de toename van de allochtonen.
Alle mooie verhalen ten spijt, blijkt dus dat we de komende tijd nog een grote toename verwachten dankzij voornamelijk gezinshereniging en huwelijken. Nederland stevent af op een situatie waarin de grote steden geheel 'verallochtonen' aangezien nu al de verhoudingen in steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht rond de 50-50 liggen. Grootste probleem is dat vele van deze jongeren niet tot de bovenlaag der samenleving behoren en de steden nog grotere sociale tijdbommen worden dan ze nu al zijn.
De conclusie is dus, dat niet een toename van het aantal allochtonen voor een toename van problematiek zorgt, maar een falend regeringsbeleid die niet berekent is op dit soort toenames. Wees dan consequent en geef de regering de schuld van een toenemende problematiek, zoals iedereen ook deed bij Paars, en ga het nou niet omdraaien om je knuffelkabinet buiten schot te houden.
quote:Amen.
Op dinsdag 30 juli 2002 14:57 schreef eRR_ het volgende:
Naast de eerste haltes van bijv. tram 12 of bus 25 kan een nieuwe plek aan dit sinistere rijtje worden toegevoegd; de Scheveningse Boulevard. En dan niet het gedeelte rond het Kurhaus waar onnozele touristen rondlopen, maar de boulevard zelf, waar auto's mogen rijden. Ik was hier zeker 2 jaar niet meer geweest en kwam er helaas achter dat ook dit een nieuw mekka is voor allochtoon tuig.
Zonder overdrijven viel het me op dat de bolides waarin ze zich voortbewegen niet onder de 30.000 euro's van de hand gaan en de leeftijd van de bestuurders niet hoger is dan 25 jaar. Buiten het feit dat het niet mijn zaak is hoe ze in GODSNAAM aan zulke auto's komen (alhoewel ik wel erg benieuwd ben, iemand?) is het gewoon schandalig dat meisjes in bikini's niet normaal over de boulevard kunnen lopen zonder nagefloten te worden, besist, of worden gevraagd of ze vanavond nog flink gene*kt willen worden. Ze rijden dan ook echt alleen maar rond met dat doel.
En dan heb ik het nog niet over de keiharde arabische muziek die uit de speakers schalt. Het lijkt op provocatie; kijk mij arabisch zijn. Want in andere delen van de stad hoor ik meestel gewoon R&B. Gelukkig is de politie de laatste tijd aan het inzien (mede na vele klachten van omwonenden en horeca eigenaars) dat het de spuigaten uitloopt op de boulevard en treedt daarom harder op tegen (geluids)overlast.
Jammer echter dat er direct alweer een schreeuwend Nova item op TV was over 2 marokkanen die "helemaal niks hadden gedaan" en desondanks zomaar een stomp in hun ribben kregen van de fascistische politie.
quote:Het is al veel langer duidelijk dat de verhoudingen `zoek' zijn. De oorzaken lijken me ook duidelijk. (interessant boek hierover is: `de verwarde natie" van een oudhoofdredacteur van Elsevier).
Maar wil men komen tot een oplossing van het probleem dan moet er veel meer aandacht komen vóór die oplossingen. Dan heb ik het niet overgoedkope retoriek van rechts en de debat verstikkende dogma's van links. Ik vind het jammer dat een normaal en zinvol publiek debat over de hele immigratieproblematiek nog steeds niet mogelijk is doordat het werkelijke debat er een is van verwijten over en weer tussen `links' en 'rechts'. Zo komen we natuurlijk nooit verder.
Dat is wellicht een betere oplossing dan de omhooggevallen onderwijzers politici in Den Haag jaaaarenlang laten kwebbelen over deze problemen...
(En nog even een *zwaai* naar eenuitduizend)
[Dit bericht is gewijzigd door DennisMoore op 30-07-2002 15:19]
quote:*zwaai terug naar DennisMoore*
Op dinsdag 30 juli 2002 15:18 schreef DennisMoore het volgende:
Misschien verantwoordelijkheden en bevoegdheden maar heel decentraal neerleggen? Gekozen burgemeester en gekozen hoofd van politie die om de zoveel jaar worden afgerekend op hun concrete resultaten?Dat is wellicht een betere oplossing dan de omhooggevallen onderwijzers politici in Den Haag jaaaarenlang laten kwebbelen over deze problemen...
(En nog even een *zwaai* naar eenuitduizend)
Je hebt het idd over een van de kernen van het probleem: doordat niemand zich meer verantwoordelijk voelt hoeft ook niemand meer verantwoording te nemen en sukkelen de problemen zich voort. (Ook de bevolking zélf maakt zich hier overigens schuldig aan)
quote:Dat hangt wel een beetje af van waar je komt denk ik. Op sommige plaatsen met veel nationaliteiten/allochtonen is het best gezellig en ok, maar kom je bijvoorbeeld in crooswijk in R'dam dan lijkt het soms net of je in een ghetto beland bent. Dat laatse voelt idd niet erg prettig.
Op dinsdag 30 juli 2002 15:18 schreef Knaller het volgende:
Ik vind het best zonde dat dit gebeurd. Een decennia of 2 geleden was dit nog veel minder het geval. Ik voel me echt minder veilig als ik omringt word door allemaal allochtonen in Rotterdam of Schiedam waar ik woon. Ik weet wel dat het een vooroordeel is maar qua gevoel ervaar ik het gewoon zo. Misschien komt het wel doordat ik vroeger en tegenwoordig nog steeds nare ervaringen ermee heb gehad. Van die allochtone gozers die gewoon vervelend tegen je aan het doen zijn voor geen enkele reden. Ben erg rustig en vrij zachtaardig van aard dus zal wel een makkelijk slachtoffer zijn. Tja wat wil je zowiezo, ze halen altijd wel 10 broers, neven of vrienden erbij als je ze uitdaagt ofzo. Met gewone Nederlandse jongens heb ik dat nou nooit (maar natuurlijk zitten daar ook rotstralen tussen). Maar om nog een beetje ontopic te blijven, volgens mij was het vroeger een stuk gezelliger in de grote steden en meer een gevoel van saamhorigheid. Jammer dat dat tegenwoordig zowat lijkt te zijn verdwenen.
quote:Er worden op een te hoog niveau (Den Haag) zaken besproken door personen die er totaal geen verstand van hebben.
Op dinsdag 30 juli 2002 15:24 schreef eenuitduizend het volgende:Je hebt het idd over een van de kernen van het probleem: doordat niemand zich meer verantwoordelijk voelt hoeft ook niemand meer verantwoording te nemen en sukkelen de problemen zich voort.
Geef de mensen die er wél direct mee te maken hebben, en die wél concreet oplossingen kunnen verzinnen (ook al is dat symptoombestrijding) genoeg middelen, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, om de boel aan te pakken.
Voordelen: ervaring, kennis, betrokkenheid, daadkracht, snelle feedback.
quote:Oja? Hoe dan? Hoe ben ik als burger verantwoordelijk voor deze zooi?
(Ook de bevolking zélf maakt zich hier overigens schuldig aan)
quote:Je verhaal zou steekhoudend zijn als het zou gaan over gemotiveerde, redelijk opgeleide allochtonen die nog enige kans maken om NIET in de onderklasse te blijven hangen.
Op dinsdag 30 juli 2002 15:02 schreef zodiaque het volgende:[..]
Je haalt echt dingen door elkaar, als je het over een toename hebt van allochtonen betekent dat niet per definitie dat je alleen maar meer allochtonen zal krijgen die onder de noemer 'kut-marokkaan' vallen. Een toename hoeft niet per se iets negatiefs te zijn, het wordt pas negatief als de regering niet leert van de fouten van het verleden. Wat jij doet is de verantwoordelijkheid van de -mogelijke- problematiek van de toekomst al bij voorbaat bij geheel bij de allochtonen leggen en niet meer bij de regering.
Het aantal allochtonen neemt toe inderdaad en als er meer problemen komen, dan komt dat niet door de toename an sich, maar door een falend regeringsbeleid.
De conclusie is dus, dat niet een toename van het aantal allochtonen voor een toename van problematiek zorgt, maar een falend regeringsbeleid die niet berekent is op dit soort toenames. Wees dan consequent en geef de regering de schuld van een toenemende problematiek, zoals iedereen ook deed bij Paars, en ga het nou niet omdraaien om je knuffelkabinet buiten schot te houden.
Je gaat voorbij aan het feit dat de instroom voor het merendeel bestaat uit, om het maar oneerbiedig te zeggen, armoedzaaiers uit bergdorpen. En DAT is vragen om problemen.
Van links mag het kabinet dan weer niet immigranten selecteren op een greencard-manier, nee dat zou te hard zijn. Dan is het dus niet fair om vervolgens wel de schuld bij het kabinet te leggen als blijkt dat de integratie van de nieuwkomers niet goed verloopt.
quote:Jawel dat is wél fair! Je geeft nu alweer 'links' de schuld, terwijl die niet in de regering zitten. En trouwens als links zegt 'dat mag niet', trekt 'rechts', zeker in dit klimaat, zich daar dan wat van aan? Het kabinet voert het beleid, niet de oppositie. En als dat wel zo zou zijn dan heb je gewoon een slappe niet-daadkrachtige regering. En dat gebrek aan daadkracht zorgt voor de problematiek. De regering gaat over het asielbeleid, als dit beleid niet wordt aangepast en later zou blijken dat de problemen toegenomen zijn dan is de regering verantwoordelijk, omdat -zij- de beleidsmakers zijn.
Op dinsdag 30 juli 2002 15:33 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Van links mag het kabinet dan weer niet immigranten selecteren op een greencard-manier, nee dat zou te hard zijn. Dan is het dus niet fair om vervolgens wel de schuld bij het kabinet te leggen als blijkt dat de integratie van de nieuwkomers niet goed verloopt.
Het zijn niet die 'armoezaaiers' die verantwoordelijk zijn voor de aanhoudende problematiek, maar de regering die geen preventief asielbeleid voert of ingrijpt in de samenleving, om eventuele problemen op te lossen. Kijk die 'armoedzaaier' krijgt wel gewoon mooi de mogelijkheid om hier te komen, toch? Is dat dan de schuld van 'links' (de oppositie die niet het beleid voeren) of van de regering (die wél het beleid gestalte geven)?
quote:De huidige problemen zijn er al veel langer dan vaak wordt gesuggereerd. Men doet nu voorkomen alsof die problemen tijdens en door paars zijn ontstaan. Maar 8 jaar lang heeft de meerderheid van de bevolking zijn bek dichtgehouden over de wachtlijsten, de onveiligheid etc. Ondertussen waren er nog nooit zoveel mensen met een eigenhuis, een opgewaardeerde hypotheek en aandelen. Toen het economisch goed ging hoorde je vrijwel niemand klagen en werden de reeds aanwezige problemen al groter. Pas op het moment dat de economie in zwaarder weer dreigde te komen en de eigen economische positie dreigde te verslechteren is de meerderheid gaan klagen over van alles en nogwat. `wij' hebben het wel zo ver laten komen en `wij' hebben (terecht of niet) de politiek haar gang laten gaan. We hadden ook eerder kunnen ingrijpen. Politiek (en de problemen en oplossingen daarbij) is een zaak van de samenleving. Door niets aan problemen te doen (bevolking) laat je politici voortmodderen en daarmee verzaak je een zeer belangrijke taak als burger: zorgen dat het initiatief van de politiek bij jezelf ligt.
Op dinsdag 30 juli 2002 15:29 schreef DennisMoore het volgende:
Oja? Hoe dan? Hoe ben ik als burger verantwoordelijk voor deze zooi?
quote:Ja, hallo, ze zitten daar net. Dan lijkt het me toch dat je ze niet nu al kunt afrekenen voor de daden van het vorig kabinet, of zie ik dat verkeerd?
Op dinsdag 30 juli 2002 15:48 schreef zodiaque het volgende:[..]
Jawel dat is wél fair! Je geeft nu alweer 'links' de schuld, terwijl die niet in de regering zitten. En trouwens als links zegt 'dat mag niet', trekt 'rechts', zeker in dit klimaat, zich daar dan wat van aan? Het kabinet voert het beleid, niet de oppositie. En als dat wel zo zou zijn dan heb je gewoon een slappe niet-daadkrachtige regering. En dat gebrek aan daadkracht zorgt voor de problematiek. De regering gaat over het asielbeleid, als dit beleid niet wordt aangepast en later zou blijken dat de problemen toegenomen zijn dan is de regering verantwoordelijk, omdat -zij- de beleidsmakers zijn.
Het zijn niet die 'armoezaaiers' die verantwoordelijk zijn voor de aanhoudende problematiek, maar de regering die geen preventief asielbeleid voert of ingrijpt in de samenleving, om eventuele problemen op te lossen. Kijk die 'armoedzaaier' krijgt wel gewoon mooi de mogelijkheid om hier te komen, toch? Is dat dan de schuld van 'links' (de oppositie die niet het beleid voeren) of van de regering (die wél het beleid gestalte geven)?
quote:Mensen kennen, althans in de westerse cultuur, ook een eigen verantwoordelijkheid. Of zie jij ze niet als volwaardige individuen maar als een kudde gedweee schapen die slechts van hogerhand opgevoed moeten worden?
Het zijn niet die 'armoezaaiers' die verantwoordelijk zijn voor de aanhoudende problematiek, maar de regering die geen preventief asielbeleid voert of ingrijpt in de samenleving, om eventuele problemen op te lossen.
quote:Je hebt hierin gelijk. Ik wijs alleen maar op de inconsequentie in de opvatting over verantwoordelijkheid. Paars heeft wel de volle lading gekregen, niet?
Op dinsdag 30 juli 2002 15:55 schreef B.R.Oekhoest het volgende:[..]
Mensen kennen, althans in de westerse cultuur, ook een eigen verantwoordelijkheid. Of zie jij ze niet als volwaardige individuen maar als een kudde gedweee schapen die slechts van hogerhand opgevoed moeten worden?
quote:Nee, dat doe ik ook niet. Ik neem een voorschot op een -voor mij- waarschijnlijke politieke toekomst.
Op dinsdag 30 juli 2002 15:52 schreef buum het volgende:[..]
Ja, hallo, ze zitten daar net. Dan lijkt het me toch dat je ze niet nu al kunt afrekenen voor de daden van het vorig kabinet, of zie ik dat verkeerd?
quote:Daar geef ik je wel gelijk in, het is niet overal zo erg.
Op dinsdag 30 juli 2002 15:27 schreef eenuitduizend het volgende:[..]
Dat hangt wel een beetje af van waar je komt denk ik. Op sommige plaatsen met veel nationaliteiten/allochtonen is het best gezellig en ok, maar kom je bijvoorbeeld in crooswijk in R'dam dan lijkt het soms net of je in een ghetto beland bent. Dat laatse voelt idd niet erg prettig.
quote:Tsja... dat kan ook. Beetje makkelijk, maar dat is je eigen keuze.
Op dinsdag 30 juli 2002 15:57 schreef zodiaque het volgende:[..]
Nee, dat doe ik ook niet. Ik neem een voorschot op een -voor mij- waarschijnlijke politieke toekomst.
quote:Nee, zodiaque heeft gelijk. Het probleem ligt niet bij de allochtonen maar bij de regering. Namelijk :
Op dinsdag 30 juli 2002 15:33 schreef B.R.Oekhoest het volgende:[..]
Je verhaal zou steekhoudend zijn als het zou gaan over gemotiveerde, redelijk opgeleide allochtonen die nog enige kans maken om NIET in de onderklasse te blijven hangen.
Je gaat voorbij aan het feit dat de instroom voor het merendeel bestaat uit, om het maar oneerbiedig te zeggen, armoedzaaiers uit bergdorpen. En DAT is vragen om problemen.
Er zijn problemen ontstaan omdat de regering geen (goed) integratie programma had voor gastarbeiders / asielzoekers in de tijd dat die voor het eerst voet aan wal in nederland zette. Dit had tot gevolg dat deze allochtonen (lees : Een redelijk deel) geen kans hadden / zagen om zich in te burgeren. Dit was op dat moment geen probleem, want het betrof een kleine groep. (Kleine groepen lijken wij ons niet druk om te maken, want er zijn ook zat geboren en getogen nederlanders die in een structureel andere cultuur leven als 'de gemiddelde nederlander', zoals bijvoorbeeld streng gereformeerden.)
Als er ook maar kleine groepen waren geweest met integratieproblemen hadden we ook massaal gedacht ; "So what?". Maar dat is dus niet het geval. Er zijn redelijke groepen die net te weinig kennis hebben van de nederlandse taal en cultuur. Hierdoor hebben ze een zwakke sociale positie, wat de oorzaak kan zijn van 'afwijkend' gedrag. Dus wat doen we, we noemen het "Probleemgroepen" (Motiveerd dat eens even om je te integreren! Als je te horen krijgt dat je een probleem bent). Wanneer we de cultuurverschillen wat kleiner zouden maken zouden we een sterkere sociale positie kunnen verwachten voor die allochtonen die op dit moment een achterstand hebben.
Het probleem is: Hoe doe je dat? Minstens 90% van de allochtonen met een zwakke sociale positie willen echt wel een sterkere positie verkrijgen, maar door gebrek aan mogenlijkheden / miscommunicatie tussen de betrokken instellingen en de allochtone groepen, lukt dit niet. Dit kan je moeilijk de verantwoordelijkheid van de allochtonen noemen toch? Dat is een probleem dat bij de overheid ligt. Dat kan je ook weer vertalen naar het recht op onderwijs ed.
Mij hoor je niet te vroeg schreeuwen, het nieuwe kabinet is wel de stem van het overgrote deel van het volk als de 3 grootste partijen erin zitten. Dus het heeft recht op een kans, echter moet je wel kritisch blijven kijken. Laten we het erop houden dat ik een andere aanpak zou voorstaan.
Dit is allemaal volledig off-topic natuurlijk, meer iets voor een centraal topic asielvraagstuk
Tot slot dus even on-topic. Groeiende groepen allochtonen hoeven zeker niet per defenitie groeiende problemen voor te staan. Dit kan zelfs in ons voordeel spelen als de overheid zorgt voor een sterkere sociale positie voor allochtonen die op dit moment een zwakke sociale positie bezitten.
Aantal allochtonen sterk gegroeid
VOORBURG Het aantal inwoners van ons land is in vijf jaar met 3% toegenomen, terwijl het aantal niet-westerse allochtonen is gegroeid met ruim 25%. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft dat bekendgemaakt na onderzoek.
Van de 16 miljoen Nederlanders waren begin dit jaar drie miljoen allochtoon, van wie 1,6 miljoen afkomstig zijn uit een niet-westers land.In Amsterdam,Den Haag,Rotterdam en Utrecht hebben drie op de tien inwoners een niet-westerse achtergrond.In de overige steden is dat een op de tien,in dorpen een op de 20.
Amsterdam kent relatief veel Surinamers en Utrecht herbergt veel Marokkanen.
quote:Sterke blanke arische ras, laat me niet lachen.
Op dinsdag 30 juli 2002 13:12 schreef mvdlubbe het volgende:
Het gaat niet om de overleving van het sterke blanke arische ras, al zou dat ook leuk zijn
Als de ozonlaag heel dun is, lopen alle ariers met beschermende kleding aan tegen de UV straling terwijl grote negers er gewoon tegen kunnen.
quote:In eerste instantie is een immigrant zelf verantwoordelijk voor zijn integratie. Mocht hij daarin falen, dan vind ik het niet meer dan logisch dat hij daar de grootste schade van ondervindt. Ook voor het overbruggen van cultuurverschillen is de immigrant zelf verantwoordelijk. Een (legale) immigrant heeft natuurlijk recht op dezelfde basisvoorzieningen als een autochtoon en het is een mooi sociaal gebaar als de overheid diensten aanbied om bij de integratie te helpen, maar de immigrant is hoofdverantwoordelijk.
Op dinsdag 30 juli 2002 16:09 schreef Afwezig het volgende:[..]
Nee, zodiaque heeft gelijk. Het probleem ligt niet bij de allochtonen maar bij de regering. Namelijk :
Er zijn problemen ontstaan omdat de regering geen (goed) integratie programma had voor gastarbeiders / asielzoekers in de tijd dat die voor het eerst voet aan wal in nederland zette. Dit had tot gevolg dat deze allochtonen (lees : Een redelijk deel) geen kans hadden / zagen om zich in te burgeren. Dit was op dat moment geen probleem, want het betrof een kleine groep. (Kleine groepen lijken wij ons niet druk om te maken, want er zijn ook zat geboren en getogen nederlanders die in een structureel andere cultuur leven als 'de gemiddelde nederlander', zoals bijvoorbeeld streng gereformeerden.)
Als er ook maar kleine groepen waren geweest met integratieproblemen hadden we ook massaal gedacht ; "So what?". Maar dat is dus niet het geval. Er zijn redelijke groepen die net te weinig kennis hebben van de nederlandse taal en cultuur. Hierdoor hebben ze een zwakke sociale positie, wat de oorzaak kan zijn van 'afwijkend' gedrag. Dus wat doen we, we noemen het "Probleemgroepen" (Motiveerd dat eens even om je te integreren! Als je te horen krijgt dat je een probleem bent). Wanneer we de cultuurverschillen wat kleiner zouden maken zouden we een sterkere sociale positie kunnen verwachten voor die allochtonen die op dit moment een achterstand hebben.
Het probleem is: Hoe doe je dat? Minstens 90% van de allochtonen met een zwakke sociale positie willen echt wel een sterkere positie verkrijgen, maar door gebrek aan mogenlijkheden / miscommunicatie tussen de betrokken instellingen en de allochtone groepen, lukt dit niet. Dit kan je moeilijk de verantwoordelijkheid van de allochtonen noemen toch? Dat is een probleem dat bij de overheid ligt. Dat kan je ook weer vertalen naar het recht op onderwijs ed.
Mij hoor je niet te vroeg schreeuwen, het nieuwe kabinet is wel de stem van het overgrote deel van het volk als de 3 grootste partijen erin zitten. Dus het heeft recht op een kans, echter moet je wel kritisch blijven kijken. Laten we het erop houden dat ik een andere aanpak zou voorstaan.
Dit is allemaal volledig off-topic natuurlijk, meer iets voor een centraal topic asielvraagstuk
Tot slot dus even on-topic. Groeiende groepen allochtonen hoeven zeker niet per defenitie groeiende problemen voor te staan. Dit kan zelfs in ons voordeel spelen als de overheid zorgt voor een sterkere sociale positie voor allochtonen die op dit moment een zwakke sociale positie bezitten.
quote:Klinkt allemaal heel leuk en aardig, maar het verklaart niet waarom westerse allochtonen (waar ook nooit wat aan integratie voor gedaan is) niet zulke problemen opleveren als onze andere welbekende vrienden.
Nee, zodiaque heeft gelijk. Het probleem ligt niet bij de allochtonen maar bij de regering. Namelijk :
Bovendien vind ik het kortzichtig om de overheid alleen de schuld te geven. Je hoort mij niet zeggen dat de overheid geen blaam treft maar uitspraken als "het probleem ligt niet bij de allochtonen maar bij de overheid" gaan te kort door de bocht. Je mag allochtonen best een (figuurlijke) schop onder de kont geven als ze dat nodig hebben.
Iets in de trant van "gvd jongens, jullie moeten je wel realiseren dat jullie je kinderen een toekomst moeten geven in DIT land" mag best geventileerd worden.
quote:Dat bedoel ik.
Op dinsdag 30 juli 2002 16:18 schreef Halinalle het volgende:[..]
In eerste instantie is een immigrant zelf verantwoordelijk voor zijn integratie. Mocht hij daarin falen, dan vind ik het niet meer dan logisch dat hij daar de grootste schade van ondervindt. Ook voor het overbruggen van cultuurverschillen is de immigrant zelf verantwoordelijk. Een (legale) immigrant heeft natuurlijk recht op dezelfde basisvoorzieningen als een autochtoon en het is een mooi sociaal gebaar als de overheid diensten aanbied om bij de integratie te helpen, maar de immigrant is hoofdverantwoordelijk.
quote:Ja, en wie is er verantwoordelijk voor de acties die genomen 'moeten' worden als een allochtoon niet integreert? Juist ja.
In eerste instantie is een immigrant zelf verantwoordelijk voor zijn integratie. Mocht hij daarin falen, dan vind ik het niet meer dan logisch dat hij daar de grootste schade van ondervindt. Ook voor het overbruggen van cultuurverschillen is de immigrant zelf verantwoordelijk. Een (legale) immigrant heeft natuurlijk recht op dezelfde basisvoorzieningen als een autochtoon en het is een mooi sociaal gebaar als de overheid diensten aanbied om bij de integratie te helpen, maar de immigrant is hoofdverantwoordelijk.
quote:wat is er mis met het artikel?????
Op dinsdag 30 juli 2002 09:35 schreef flipsen het volgende:[..]
[EXTREEM CYNISCH-mode]
[/EXTREEM CYNISCH-mode]
Wat een /walgelijk/ artikel
Dit zet mijns inziens erg aan tot 'vreemdelingenhaat'. Schrok behoorlijk van die levensgrote kop in de Telegraaf die ik hier ergens op tafel zag liggen. Bah!
het is alleen een feitelijke constatering.
doe je ogen eens open.
quote:De overheid, maar je mag best vaststellen waarom een allochtoon niet spontaan integreert en wie of wat daar debet aan is.
Op dinsdag 30 juli 2002 16:21 schreef zodiaque het volgende:[..]
Ja, en wie is er verantwoordelijk voor de acties die genomen 'moeten' worden als een allochtoon niet integreert? Juist ja.
quote:Maar dan heeft de betreffende persoon al gefaald om te integreren.
Op dinsdag 30 juli 2002 16:21 schreef zodiaque het volgende:[..]
Ja, en wie is er verantwoordelijk voor de acties die genomen 'moeten' worden als een allochtoon niet integreert? Juist ja.
quote:Ik draai helemaal niets om en deze wel heeel erg doorzichtige poging om mij dat zogenaamd te doen geloven slaat al helemaal nergens op, Mr Zodiaque.
Op dinsdag 30 juli 2002 15:02 schreef zodiaque het volgende:[..]
Je haalt echt dingen door elkaar, als je het over een toename hebt van allochtonen betekent dat niet per definitie dat je alleen maar meer allochtonen zal krijgen die onder de noemer 'kut-marokkaan' vallen. Een toename hoeft niet per se iets negatiefs te zijn, het wordt pas negatief als de regering niet leert van de fouten van het verleden. Wat jij doet is de verantwoordelijkheid van de -mogelijke- problematiek van de toekomst al bij voorbaat bij geheel bij de allochtonen leggen en niet meer bij de regering. Iets wat je niet mag doen. Je zegt zelf zo vaak dat Paars voor veel problemen verantwoordelijk is, maar nu leg je opeens de verantwoordelijkheid van diezelfde problematiek bij 'de allochtonen', door te zeggen dat een toename van allochtonen alleen al voor een toename in problematiek zorgt. Het aantal allochtonen neemt toe inderdaad en als er meer problemen komen, dan komt dat niet door de toename an sich, maar door een falend regeringsbeleid. Maar goed het Pim-Zaliger-kabinet kan natuurlijk niet falen en dus, -als- er meer problemen zouden komen, ligt het aan de toename van de allochtonen.
quote:De regering zit er net een paar dagen
Jawel dat is wél fair! Je geeft nu alweer 'links' de schuld, terwijl die niet in de regering zitten.
quote:Nou, ik zat gisteren in de tram (in Den Haag) en die zat vol met mensen, die geen Nederlands spraken. Het lijkt dus wel of ze de laatste paar dagen binnengekomen zijn.
Op dinsdag 30 juli 2002 16:38 schreef X-Ray het volgende:[..]
Die paar miljoen allochtonen zijn, voor het geval je het nog niet wist, niet de laatste paar dagen binnengekomen hoor.....
quote:Tja.
Op dinsdag 30 juli 2002 16:42 schreef Halinalle het volgende:[..]
Nou, ik zat gisteren in de tram (in Den Haag) en die zat vol met mensen, die geen Nederlands spraken. Het lijkt dus wel of ze de laatste paar dagen binnengekomen zijn.
(Overigens kwam er ineens een ploeg kaartjescontroleurs binnen, lachen, maar dat is weer een ander verhaal)
quote:Dubbele nationaliteit he?
Op dinsdag 30 juli 2002 16:44 schreef X-Ray het volgende:Tja.
Dat 2e en zelfs 3e generatie allochtonen onderling nog steeds Arabisch spreken terwijl ze er amper meer geweest zijn dan iedere zomer 5 weken, vind ik al een extreem teken aan de wand mbt totaal mislukte integratie.
quote:De verklaring waarom het bij westerse allochtonen beter lukt om te integreren, is alleen maar een aanname van mij waarmee ik dat verklaar. Namelijk : De cultuurverschillen zijn kleiner (het zijn niet voor niets 'westerse' allochtonen), tenslotte gaan we naar dezelfde kerk als we naar de kerk gaan, kennen we ongeveer dezelfde normen en waarden, waardoor communicatie met nederlanders / nederlandse instellingen makkelijker zal verlopen. Zo kan je nog wel wat voorbeelden verzinnen.
Op dinsdag 30 juli 2002 16:19 schreef B.R.Oekhoest het volgende:[..]
Klinkt allemaal heel leuk en aardig, maar het verklaart niet waarom westerse allochtonen (waar ook nooit wat aan integratie voor gedaan is) niet zulke problemen opleveren als onze andere welbekende vrienden.
Bovendien vind ik het kortzichtig om de overheid alleen de schuld te geven. Je hoort mij niet zeggen dat de overheid geen blaam treft maar uitspraken als "het probleem ligt niet bij de allochtonen maar bij de overheid" gaan te kort door de bocht. Je mag allochtonen best een (figuurlijke) schop onder de kont geven als ze dat nodig hebben.
Iets in de trant van "gvd jongens, jullie moeten je wel realiseren dat jullie je kinderen een toekomst moeten geven in DIT land" mag best geventileerd worden.
Vervolgens was mijn intentie niet om de volledige verantwoordelijkheid bij de overheid te leggen. Een feit is echter wel dat zowel overheid als de slecht ingeburgerde allochtone groepen gefaald hebben in het integratieproces. Hiervoor haal ik nog een passage van mezelf aan om dit te verduidelijken :
quote:Kortom, de wil is er, de weg is er, maar de weg is niet duidelijk genoeg of te krap om met de aanwezige hoeveelheid mensen overheen te lopen. En daarbij denk ik dat de weg voor niet westerse allochtonen in de 'vroegere jaren' heel moeilijk te vinden was, een stuk moeilijker als nu. Er zijn roepen vanuit de kant van de allochtonen geweest om betere integratieprojecten, maar die zijn niet gehoord.
[..]
quote:Ik denk dat jij net de andere kant laat zien als ik wil doen
Als toevoeging wil ik nog even zetten dat de basisvoorzieningen niet genoeg zijn, maar dat er echt gerichte integratieprojecten moeten zijn, aangezien je zonder kennis van de nederlandse taal en cultuur niets aan die basisvoorzieningen hebt. (BV. Wat heb je als kind aan een basisschool als je ouders geen Nederlands spreken?)
quote:Lijkt mij niet het geval. Protestanten en Katholieken zijn ook 2 verschillende werelden, dus dat geloof ik niet. Ook dat van die communicatie is onzin, want aziaten lukt het meestal wel om goed in te burgeren.
Op dinsdag 30 juli 2002 16:47 schreef Afwezig het volgende:
Hmzz .. Ik denk dat ik verkeerd begrepen ben.
[..]De verklaring waarom het bij westerse allochtonen beter lukt om te integreren, is alleen maar een aanname van mij waarmee ik dat verklaar. Namelijk : De cultuurverschillen zijn kleiner (het zijn niet voor niets 'westerse' allochtonen), tenslotte gaan we naar dezelfde kerk als we naar de kerk gaan, kennen we ongeveer dezelfde normen en waarden, waardoor communicatie met nederlanders / nederlandse instellingen makkelijker zal verlopen. Zo kan je nog wel wat voorbeelden verzinnen.
quote:Protestantisme en Katholicisme zijn lokale, al eeuwenlang aanwezige stromingen. De Islam is een nieuwe, ver achterlopende godsdienst die even en masse geimporteerd wordt. En dat is ook een oorzaak van het falen.
Op dinsdag 30 juli 2002 16:53 schreef beast het volgende:[..]
Lijkt mij niet het geval. Protestanten en Katholieken zijn ook 2 verschillende werelden, dus dat geloof ik niet. Ook dat van die communicatie is onzin, want aziaten lukt het meestal wel om goed in te burgeren.
quote:Wat is dan je hele nut van dat artikel? Stemmingmakerij als je het mij vraagt. Nogmaals de initiele verantwoordelijkheid om te integreren ligt bij de allochtoon zelf jah, maar de regering moet voldoende middelen bieden en soms zelfs verplicht stellen om dat mogelijk te maken. Daarom vind ik dat de verantwoordelijkheid voor de uiteindelijke problematiek bij de regering ligt. De regering is het orgaan die bepaalt wat er gebeurt als allochtonen niet hun verantwoordelijk nemen. Een allochtoon die niet integreert, specifieker gezien niet wil integreren, zit fout en je kan zijn gedrag afkeuren, maar zoiets hoeft niet tot een maatschappelijke problematiek te leiden als de regering kordaat optreedt en een goed beleid op poten heeft gezet.
Op dinsdag 30 juli 2002 16:36 schreef X-Ray het volgende:[..]
Ik draai helemaal niets om en deze wel heeel erg doorzichtige poging om mij dat zogenaamd te doen geloven slaat al helemaal nergens op, Mr Zodiaque.
De regering is IDD schuldig aan het binnenlaten van miljoenen van dergelijke gasten, en het totaal verbieden van enig debat daarover. Helaas zitten we nu met de gebakken peren en daar zal wat aan gedaan worden. En jouw conclusie slaat al helemaal nergens op, want mensen zijn in 1e beginsel nog altijd ZELF verantwoordelijk voor wat ze doen. Dat die slappe zooi die Nederland sinds Den Uyl bestuurt heeft ze alle ruimte heeft gegeven is zo dom als het maar kan, maar doet niets af aan de eigen verantwoordelijkheid die mensen hebben.
Verder was het geen poging om jou iets te doen geloven, maar gewoon een inconsequentie die ik mijn interpretatie van jouw stuk zag.
quote:
Op dinsdag 30 juli 2002 16:38 schreef X-Ray het volgende:[..]
De regering zit er net een paar dagen
Die paar miljoen allochtonen zijn, voor het geval je het nog niet wist, niet de laatste paar dagen binnengekomen hoor.....
quote:Das wel heel kortaf.
Op dinsdag 30 juli 2002 16:53 schreef beast het volgende:[..]
Lijkt mij niet het geval. Protestanten en Katholieken zijn ook 2 verschillende werelden, dus dat geloof ik niet. Ook dat van die communicatie is onzin, want aziaten lukt het meestal wel om goed in te burgeren.
Je hebt in nederland zowel protestantse gemeenschappen als katholieke. Die waren er ook al 'voor' de groepen gastarbeiders kwamen, dat kan je bijvoorbeeld van Islamische gemeenschappen niet zeggen. Daarbij zeg ik dat het dingen zijn die kunnen meespelen. Je kan nog meer voorbeelden bedenken. Een voorbeeld van Aziaten die niet helemaal integreren in bijvoorbeeld "Chinatown". Daar is voor een westerling bijna niet te leven. Misschien speelt het ook wel mee of groepen zich (proberen) te mengen met de autochtone bevolking of dat ze meer onder elkaar blijven. Wat volgens bij bij sommige groepen in nederland gebeurt.
quote:Eens, een manier van vinden om slecht ingeburgerde groepen in te burgeren is veel nuttiger
Op dinsdag 30 juli 2002 17:01 schreef zodiaque het volgende:[..]
. Doe niet alsof ik stom ben, ik vind het vreemd dat de discussie nu ineens gaat over de allochtoon als mens. Wat voor nut heeft die discussie? Wil je iets aantonen? Dat allochtonen gewoon 'mindere', luie mensen zijn? Het lijkt mij nuttiger om het te hebben over een goed beleid en aanpak.
quote:Uiteraard. Dat klinkt altijd lekker.
Op dinsdag 30 juli 2002 16:59 schreef zodiaque het volgende:[..]
Wat is dan je hele nut van dat artikel? Stemmingmakerij als je het mij vraagt.
quote:Die ligt er ook ja. Helaas hebben die dat de laatste 30 jaar verzaakt op dit gebied.
Nogmaals de initiele verantwoordelijkheid om te integreren ligt bij de allochtoon zelf jah, maar de regering moet voldoende middelen bieden en soms zelfs verplicht stellen om dat mogelijk te maken. Daarom vind ik dat de verantwoordelijkheid voor de uiteindelijke problematiek bij de regering ligt.
quote:Dus eigenlijk wou je het stuk alleen maar in discrediet brengen zonder iets toe te voegen?
De regering is het orgaan die bepaalt wat er gebeurt als allochtonen niet hun verantwoordelijk nemen. Een allochtoon die niet integreert, specifieker gezien niet wil integreren, zit fout en je kan zijn gedrag afkeuren, maar zoiets hoeft niet tot een maatschappelijke problematiek te leiden als de regering kordaat optreedt en een goed beleid op poten heeft gezet.Verder was het geen poging om jou iets te doen geloven, maar gewoon een inconsequentie die ik mijn interpretatie van jouw stuk zag.
quote:Integendeel, ik heb uitgelegd waarom ik het niet mee eens met je reacties, ik heb daarbij mijn mening gegeven over de verantwoordelijkheid van integratie en over hoe ik vind dat men met deze verantwoordelijkheden om moet gaan. Het feit dat jij dat in 'diskrediet brengen' vindt, vind ik een slappe tegenwerping.
Op dinsdag 30 juli 2002 17:31 schreef X-Ray het volgende:
Dus eigenlijk wou je het stuk alleen maar in discrediet brengen zonder iets toe te voegen?
Verder wordt dit echt weer een non-discussie dus ik vertrek weer.
quote:Doei!
Op dinsdag 30 juli 2002 17:43 schreef zodiaque het volgende:Verder wordt dit echt weer een non-discussie dus ik vertrek weer.
Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat verdere ghetto-vorming in de grote steden uitermate ongewenst is en de integratie van allochtonen niet bevordert. Maar wat zijn dan de mogelijkheden om een betere spreiding te bewerkstelligen? Voor nieuwkomers in Nederland kunnen wel strengere maatregelen verzonnen worden (het toewijzen van woningen, bijvoorbeeld), maar ik denk dat het verplicht laten verhuizen van hele groepen allochtonen die reeds gevestigd zijn een maatregel is die op veel weerstand zal kunnen rekenen. En betekent dat dan ook dat autochtone Nederlanders zometeen verplicht worden om in een 'allochtonen'-wijk te gaan wonen om zo een meer gelijkmatige spreiding tot stand te laten komen? Ik zie het allemaal niet snel gebeuren...
Welke andere opties zijn er dan?
quote:Als buitenstaander (allochtoon of autochtoon die van de "vaste wal") kom je zowiezo niet gemakkelijk op Texel. Wil je een huis kopen, dan moet je eerst 6 ton (in guldens) neertellen. Niet vanwege de hoge prijzen van de huizen (die zijn ook hoog) maar om eerst de Texelaars de kans te geven om huizen te kopen voordat de huizen worden opgekocht door Jan en alleman.
Op dinsdag 30 juli 2002 14:15 schreef xman het volgende:
Ruby komt oorspronkelijk van Texel, dus een beetje rustig over die schapen ja!
En ze fok!ken (slim) als konijntjes, ik voorspel dat we over 20 jaar in de minderheid zijn.
quote:Vandaag hoorde ik ook zo'n voorbeeld.. Een Marokkaans gezin met 13 kinderen. Vrouw is 50 jaar en wederom zwanger! En het gezin is al totaal naar de klote.
Op dinsdag 30 juli 2002 19:01 schreef ParAlien het volgende:
Conclusie: het is iig op korte termijn hopeloos.En ze fok!ken (slim) als konijntjes, ik voorspel dat we over 20 jaar in de minderheid zijn.
quote:Een collega van mij had een simpele oplossing: trouwen en een elftal op de wereld zetten
Op dinsdag 30 juli 2002 19:06 schreef ruby het volgende:[..]
Vandaag hoorde ik ook zo'n voorbeeld.. Een Marokkaans gezin met 13 kinderen. Vrouw is 50 jaar en wederom zwanger! En het gezin is al totaal naar de klote.
Ik vind het echt onbegrijpelijk.
De wereld is een grote plaats en we moeten ze niet uit het Midden Oosten halen.
quote:Wat betreft homofobie en antisemisme steken Arabieren helemaal niet zo gek veel boven Oost-Europeanen uit, hoor.
Op dinsdag 30 juli 2002 19:47 schreef Kugari-Ken het volgende:
Ik snap niet waarom haalt de nederlandse overheid, of trekken ze aan, mensen uit het Midden Oosten? Als we ons meer op het voormalig Oostblok zouden richten dan zijn de cultuur verschillen vele malen minder groot. Natuurlijk heeft men ook daar problemen met criminaliteit al dan niet geoorganiseerd, maar als we ons tekort aan goedkope arbeidskrachten nu daar vandaan halen, tezamen met een strengere inburgerings-procedure en integratie beleid en ons dus meer die richting in begeven, dan blijft het handeltje toch redelijk in evenwicht?De wereld is een grote plaats en we moeten ze niet uit het Midden Oosten halen.
quote:Misschien heb je gelijk, maar de kloof tussen Oost Europeanen en West Europeanen is lang niet zo groot als die tussen arabieren en west-europeanen. Oost en West delen een gemeenschappelijke geschiedenis, los, maar er is wel een sterkere connectie tussen de twee. Oost en West staan dichter naast elkaar.
Op dinsdag 30 juli 2002 19:52 schreef SportsIllustrated het volgende:Wat betreft homofobie en antisemisme steken Arabieren helemaal niet zo gek veel boven Oost-Europeanen uit, hoor.
en zoals ik al zei, dit keer weten wat de problemen zijn van een te los integratie beleid. Dit keer kunnen we de mensen optimaal in laten burgeren en aan laten passen aan de nederlandse cultuur en haar normen en waarden.
quote:Het is eigenlijk veel zwaarder voor die man hoor, want die moet dan toch wel ontzettend vaak sex hebben met een Marrokaanse vrouwen
Op dinsdag 30 juli 2002 19:46 schreef Hobiedobie het volgende:[..]
Een collega van mij had een simpele oplossing: trouwen en een elftal op de wereld zetten
Get a life, ik vind kinderen erg leuk, maarre moet welrelatie hebben en de kids een beetje kunnen onderhouden
Lijkt me met een elftal beetje.....
Zoveel kids lijkt me ook behoorlijk zwaar voor de vrouw trouwens
Nee dat is allemaal VEEL leuker dan wat we nu hebben.
quote:inderdaad!
Op dinsdag 30 juli 2002 20:20 schreef HiZ het volgende:
Oh ja, wat moeten we blij zijn met oost-europeanen erbij. Zeker nooit het gezeik zonder einde moeten horen van ex-DDR burgres over hoe het vroeger allemaal veel beter was in hun gelukkige armenstaat met politiek onderdrukkingsapparaat. Of Polen die het oneerlijk vinden dat zij niet allemaal direct een vette zak geld uit Brussel krijgen. Om nog maar te zwijgen over de autodiefstallen op bestelling die nagenoeg geheel ten bate van het oosten gebeurt.Nee dat is allemaal VEEL leuker dan wat we nu hebben.
De enige nadeel hiervan is misschien de criminaliteit. Maar goed...
Een kritische analyse van de immigratie van allochtonen ontmoette tientallen jaren lang vrijwel meteen heftige kritiek. DS'70 vond dertig jaar al weinig gehoor toen ze de Suriname-politiek kritiseerde.
Door onze redacteur Jaco Alberts
UTRECHT, 30 JULI. ,,Nederland is een vol land.'' Aan het woord is niet Pim Fortuyn, ook niet Hans Janmaat. Achter het spreekgestoelte staat dr. Willem Drees jr. op het verkiezingscongres van DS'70 in 1971, als hij het lijsttrekkerschap voor de nieuwe partij aanvaardt. 'De jonge Drees', zoon van de voormalige PvdA-premier, opponeert tegen het zittende kabinet-De Jong, dat bedrijven subsidieert om 'gastarbeiders' uit landen als Turkije en Marokko naar Nederland te halen. Een slecht idee, vindt Drees.
Immigratie is al zo oud als Nederland zelf. Maar halverwege de jaren '70 ,,explodeert de discussie'', zoals onderzoeker Jaap van Donselaar van de Universiteit Leiden het uitdrukt: het optreden van de neofascist Joop Glimmerveen, de Molukse treinkapingen, etnische rellen in Schiedam veranderen de toon van het debat. Thans stellen politieke analisten dat links bij de laatste Kamerverkiezingen is afgestraft, omdat het ongenoegen onder de autochtone bevolking decennialang is genegeerd. Dat beeld is ongenuanceerd, zegt Van Donselaer. Toch valt niet te ontkennen dat kritiek op het immigratiebeleid vanaf de jaren '70 door links makkelijk het predikaat discriminatie of racisme opgeplakt kreeg, zelfs als het ging om nuchtere pogingen de problemen te analyseren.
Het zijn geen gastarbeiders, zei Drees in 1971, maar in de eerste plaats mensen: ,,Zij hebben recht op goede huisvesting, op de mogelijkheid dat hun gezin komt, op moskeeën en scholen, op dezelfde voorzieningen als de aanwezige Nederlanders. Maar voor deze toevloed, die in enkele decennia een half miljoen mensen kan betreffen, ontbreekt de extra ruimte.'' Ruud Nijhof, de laatste leider van DS'70 (dat in 1981 uit de Kamer verdween), vermoedt dat Drees hiertoe kwam uit een combinatie van sociale bewogenheid en economische analyse. Nederland kampte eind jaren '60 met een krappe arbeidsmarkt. Maar DS'70 vond volgens Nijhof dat Nederland ,,zijn eigen broek'' moest ophouden. Als ontwikkeld land achtte de partij het niet verstandig met goedkope arbeiders van elders te gaan werken; dat remt de innovatie van de eigen economie. Het werk moest beter betaald worden.
Ook vreesde DS'70 het ontstaan van een soort kastensysteem van immigranten die dat werk deden en Nederlanders die zich voor dat werk 'te goed' voelden. De rekening zou betaald worden door de bewoners van de oude wijken in de grote steden, voorzag de partij. ,,In mijn beleving is daar toen nog niet zo heftig op gereageerd'', zegt Nijhof. Al steunde 'rechts' de werkgevers die de arbeiders nodig hadden. De PvdA zag er ,,een omgekeerde ontwikkelingshulp'' in.
Anders lag dat bij de kwestie-Suriname. DS'70 verzette zich ook tegen de onafhankelijkheid van de kolonie, die uiteindelijk in 1975 onder het kabinet-Den Uyl gestalte zou krijgen. De partij vreesde een leegloop uit Suriname naar Nederland, omdat Surinamers de eerste vijf jaar een dubbele nationaliteit kregen. DS'70 wilde een restrictief toelatingsbeleid en de terugkeer van Surinamers ,,die in hun eigen land nodig zijn'' bevorderen. Vooral bij regeringspartij PvdA lag dit gevoelig, herinnert Nijhof zich. Drees is niet voor racist uitgemaakt. ,,Hij kwam natuurlijk uit een keurige familie.'' Maar er werd wel ,,emotioneel'' gereageerd door PvdA-fractieleider Van Thijn. ,,Bij de PvdA zat er een schuldgevoel achter over het koloniale verleden. Het was in die dagen politiek correct om voor zelfstandigheid van Suriname te zijn, en incorrect om daar zakelijk en rationeel naar te kijken'', aldus Nijhof.
In een kleine bovenwoning in het Haagse Duindorp beantwoorden bewoner Alfred Vierling en zijn gast Mart Giesen de vragen. Beide waren kaderleden van het eerste uur van de Centrumpartij. Vierling schreef in 1980 twee artikelen in NRC Handelsblad over moderne problemen met allochtonen. Kort tevoren was de politicoloog afgezwaaid als beleidsmedewerker culturele minderheden van het ministerie van CRM. ,,Ik woonde in de Amsterdamse Kinkerbuurt en zag die volledig islamitiseren: jongetjes in militaire pakken die honden doodsloegen, volksvrouwen die luchtig gekleed zaten te zonnen en in hun nek werden gespuugd, en een illegale moskee in een kelder waar de hele dag van die Turkse muziek uit kwam. En niemand die er iets aan deed.''
Op het ministerie (,,allemaal PvdA'ers'') bracht Vierling het probleem ter sprake, maar werd hij niet serieus genomen, zegt hij. ,,Van daaruit is de gedachte gegroeid om politiek actief te worden. Ik had liever geen immigratie, maar als die er toch was, moest je wel zorgen dat er geïntegreerd werd, dat er spreidingsbeleid werd gevoerd. In Frankrijk kwamen Algerijnen eerst in speciale flats waar hun de normen en waarden van de Franse maatschappij werden bijgebracht. Wij haalden de Surinamers uit het oerwoud en zetten die zo in een Bijlmerflat.''
Volgens Giesen en Vierling is het ,,demoniseren'' onmiddellijk na de oprichting van de Centrumpartij begonnen. De agressie kwam niet van ,,onze gekleurde medemens'', zegt Vierling, maar van die ,,gesubsidieerde legertjes autonomen'' uit Amsterdam. ,,Ik heb die reacties zwaar onderschat'', zegt Vierling nu. ,,Kennelijk hebben de mensen een enorm schuldgevoel. Nederland is het land dat de meeste joden heeft laten wegvoeren, daarom moesten we kennelijk zoveel mogelijk Turken naar binnen laten. In Frankrijk kun je op een terrasje gewoon met een politieke tegenstander zitten. Hier zijn het altijd Hoeken en Kabeljauwen gebleven.''
,,Een 'Socialistische' Partij op jacht naar Janmaat-stemmers'', kopt de Waarheid op 27 april 1983. Een reactie op de brochure 'Gastarbeid en kapitaal' die de SP heeft uitgebracht. De partij meent dat buitenlanders moeten integreren in de Nederlandse samenleving dan wel dienen terug te keren naar het land van herkomst. Half Nederland valt over de SP heen: discriminatie, racisme zijn woorden die veelvuldig vallen. Linkse samenwerking in Tilburg wordt opgezegd door PSP en PPR, in Vlaardingen krijgt raadslid Remy Poppe een motie van afkeuring van het CDA aan de broek, en in de Volkskrant stelt columnist Piet Vroon de SP gelijk met de Centrumpartij: ,,Beide groeperingen hebben etnische minderheden tot heksen verklaard en bepleiten hun deportatie met iets verschillende smoezen.''
Tiny Kox, secretaris van de SP, vertelt dat de brochure van de partij een puur praktische achtergrond had. ,,Het werk van de SP was altijd lokaal. We gingen buurten in, met mensen praten. We waren erg goed in lekkende dakgoten. Dan organiseerden we een buurtcomité om huurverlaging te eisen. Maar dat ging eind jaren '70, begin jaren '80 steeds lastiger. Bewoners in de oude wijken vroegen steeds vaker: kun je niet iets doen aan die buitenlanders? Ze klaagden erover dat je vroeger mensen kon aanspreken als de vuilnis een dag te vroeg buiten gezet werd, maar dat dat niet meer lukte.'' De SP besloot het vraagstuk te benaderen als ,,een praktisch probleem'', zegt Kox.
De buitenwacht zag dat anders. De 75.000 gulden aan betaalde sociale premies die remigranten van de SP mochten meenemen om in het land van herkomst een bestaan op te bouwen, werd in de reacties ,,een oprotpremie''. En Kox moest telkens uitleggen dat als immigranten Nederlands moesten leren, dit ,,niet betekende dat het Nederlands superieur is aan het Turks''. ,,Over inburgering hadden we te weinig nagedacht, maar we bedoelden gewoon dat immigranten moesten leren hoe het hier aan toegaat.''
Ook rond het SP-voorstel om per wijk maximaal 10 procent allochtonen toe te laten om integratie te bevorderen, kwam een kwade reuk te hangen. ,,Het heeft de SP veel schade berokkend, het heeft ervoor gezorgd dat we later in de Tweede Kamer zijn gekomen'', zegt Kox. ,,Jarenlang was het binnen links gebruikelijk om te roepen: de SP wil dat buitenlanders oprotten. Het was duidelijk dat we er niet doorkwamen, dus zijn we er vanaf 1985 over gaan zwijgen.''
Later hebben alle partijen in de Tilburgse gemeenteraad waarvan hij in die dagen lid was, wel spijt betuigd dat ze Kox racist noemden. ,,Alleen van GroenLinks heb ik nooit iets gehoord.''
Inmiddels staat de multiculturele samenleving bovenaan de politieke agenda. Het negeren van de onlustgevoelens daarover in de eigen achterban heeft vooral de PvdA naar verluidt veel stemmen gekost. Hoe verschillend Centrumpartij, DS'70 en SP ook waren, op één punt heerst eenstemmigheid: leedvermaak over de PvdA is niet op zijn plaats. Daarvoor zijn de problemen in de grote steden te groot geworden. ,,Drees had gelijk'', zegt Nijhof. ,,Maar het is weinig rationeel om daar nu richting PvdA leedvermaak over te hebben.'' Kox, secretaris van de SP, is emotioneler: ,,Natuurlijk zullen er SP-leden zijn die zeggen: dag PvdA'', en hij steekt ter illustratie een middelvinger omhoog. ,,Maar toen hadden we er nog wat aan kunnen doen, nu zijn er echte getto's.'' Vierling is zelfs onverhuld pessimistisch: ,,Ik ben bang dat het de politiek gaat ontglippen. Als je je steden zo onder de voet laat lopen, komt dat pas weer in balans na vreselijk geweld.''
(Dit is de vijfde aflevering van een serie over de rechtse omslag. Eerdere afleveringen verschenen op 13, 15, 18 en 24 juli en zijn te lezen op www.nrc.nl).
quote:Interessant artikel!
Op dinsdag 30 juli 2002 22:40 schreef Calella het volgende:
(Dit is de vijfde aflevering van een serie over de rechtse omslag. Eerdere afleveringen verschenen op 13, 15, 18 en 24 juli en zijn te lezen op www.nrc.nl).
quote:Correct.
Op dinsdag 30 juli 2002 22:40 schreef Calella het volgende:
Maar toen hadden we er nog wat aan kunnen doen, nu zijn er echte getto's.'' Vierling is zelfs onverhuld pessimistisch: ,,Ik ben bang dat het de politiek gaat ontglippen. Als je je steden zo onder de voet laat lopen, komt dat pas weer in balans na vreselijk geweld.''
quote:Met elkaar praten misschien een idee?
Op dinsdag 30 juli 2002 22:50 schreef X-Ray het volgende:Correct.
Er is haat, heel veel haat tussen de mensen in de grote steden onderling. Ik zie het aan mezelf en aan hoe groepen mensen in mijn stad compleet tegenover elkaar staan en echt een 100% andere filosofie aanhangen. Het fanaticisme wordt steeds groter en men wordt steeds brutaler.
De zaken zijn tever doorgeslagen en ik zie ook niet hoe dit soort zaken vreemdzaam opgelost gaan worden. Een legale manier is er momenteel niet, dus de situatie blijft de komende jaren gewoon doorgaan op dezelfde voet.
Totdat de bom echt barst....
of is dat weer te genuanceerd gedacht?
In mijn ogen heeft die huidige verharding van standpunten het gevaar in zich dat er straks echt hier "Engelse" of "Amerikaanse" situaties ontstaan, met no-go gebieden voor bepaalde bevolkingsgroepen.
Dat wil jij toch ook niet X-Ray?
quote:Ik heb daar ook wel eens over nagedacht.
Op dinsdag 30 juli 2002 22:50 schreef X-Ray het volgende:[..]
Correct.
Er is haat, heel veel haat tussen de mensen in de grote steden onderling. Ik zie het aan mezelf en aan hoe groepen mensen in mijn stad compleet tegenover elkaar staan en echt een 100% andere filosofie aanhangen. Het fanaticisme wordt steeds groter en men wordt steeds brutaler.
De zaken zijn tever doorgeslagen en ik zie ook niet hoe dit soort zaken vreemdzaam opgelost gaan worden. Een legale manier is er momenteel niet, dus de situatie blijft de komende jaren gewoon doorgaan op dezelfde voet.
Totdat de bom echt barst....
quote:In hoeverre zijn het nog alleen maar vooroordelen? Gezamelijk oplossoingen vinden is toch echt iets waar Nederlanders zich in kunnen vinden, andere bevolkingsgroepen zien water bij de wijn doen als nederlaag, iets wat ze ten koste van alles vermijden.
Op dinsdag 30 juli 2002 22:57 schreef golfer het volgende:[..]
Met elkaar praten misschien een idee?
Elkaars (voor-)oordelen gewoon open en bloot op tafel leggen en vandaar uit gesamenlijk proberen oplossingen te vinden?of is dat weer te genuanceerd gedacht?
In mijn ogen heeft die huidige verharding van standpunten het gevaar in zich dat er straks echt hier "Engelse" of "Amerikaanse" situaties ontstaan, met no-go gebieden voor bepaalde bevolkingsgroepen.
Ik ben ook van mening dat de situatie in R'dam (eigen ervaring) al aardig uit de hand is gelopen en het nog meer escaleert, no-go area's zijn er zeker.
Ik ben van mening dat er als reactie op deze Amerikaanse toestanden er misschien een 'Duits' antwoord komt. Deze beide situaties moeten we vermijden.
quote:Het zijn geen vooroordelen meer Golfer. Het is de realiteit. Alleen in deze week heb ik al reeds twee maal een aanvaring gehad met takkejochies in de tram en in de stad.
Op dinsdag 30 juli 2002 22:57 schreef golfer het volgende:[..]
Met elkaar praten misschien een idee?
Elkaars (voor-)oordelen gewoon open en bloot op tafel leggen en vandaar uit gesamenlijk proberen oplossingen te vinden?
Er zijn gewoon TE veel verschillen, teveel waardeoordelen die anders liggen, te veel andere wensen, visies ed om samen te gaan. Dat kon eerst wel, maar nu de meerderheid in de stad allochtoon aan het worden is, wordt het steeds lastiger. Ik heb gewoon geen zin meer in dat gelul, in alleen maar vrouwen met hoofddoeken en zwarte gewaden op straat, aan WEER een nieuwe moskee waar weer eens de jihad richting het westen wordt verkondigd.
quote:Ik wil een oplossing. Ik wil dat er iets verandert, omdat het op deze manier gewoon ECHT fout gaat op een gegeven moment. Helaas zie ik niet in wat er zo 1,2,3 gaat veranderen.
of is dat weer te genuanceerd gedacht?In mijn ogen heeft die huidige verharding van standpunten het gevaar in zich dat er straks echt hier "Engelse" of "Amerikaanse" situaties ontstaan, met no-go gebieden voor bepaalde bevolkingsgroepen.
quote:2e en 3e generatie allochtonen spreken over het algemeen uitstekend Nederlands. Dat ze onderling een andere taal spreken moeten ze toch zeker zelf weten? In een stad of dorp in Friesland of Limboland begrijp ik ook vaak geen moer van wat er gezegd wordt door de jongeren aldaar... Zou niet moeten mogen!
Op dinsdag 30 juli 2002 16:44 schreef X-Ray het volgende:[..]
Tja.
Dat 2e en zelfs 3e generatie allochtonen onderling nog steeds Arabisch spreken terwijl ze er amper meer geweest zijn dan iedere zomer 5 weken, vind ik al een extreem teken aan de wand mbt totaal mislukte integratie.
En voor wat betreft het vooroordeel over allochtone jongeren die (autochtone) dames nafluiten en naroepen, loop eens als hoogblonde dame langs een groepje (vaak autochtone) bouwvakkers... I rest my case.
quote:Je haalt wat door elkaar, die jongeren in limburg en friesland leven in limburg en friesland, die alochtonen wonen niet in hun streek waar de taal die ze spreken normaal is.
Op woensdag 31 juli 2002 08:54 schreef flipsen het volgende:[..]
2e en 3e generatie allochtonen spreken over het algemeen uitstekend Nederlands. Dat ze onderling een andere taal spreken moeten ze toch zeker zelf weten? In een stad of dorp in Friesland of Limboland begrijp ik ook vaak geen moer van wat er gezegd wordt door de jongeren aldaar... Zou niet moeten mogen!
En voor wat betreft het vooroordeel over allochtone jongeren die (autochtone) dames nafluiten en naroepen, loop eens als hoogblonde dame langs een groepje (vaak autochtone) bouwvakkers... I rest my case.
quote:Vreemd dat men in Limburg met een...Limburgs accent spreekt zeg
Op woensdag 31 juli 2002 08:54 schreef flipsen het volgende:[..]
2e en 3e generatie allochtonen spreken over het algemeen uitstekend Nederlands. Dat ze onderling een andere taal spreken moeten ze toch zeker zelf weten? In een stad of dorp in Friesland of Limboland begrijp ik ook vaak geen moer van wat er gezegd wordt door de jongeren aldaar... Zou niet moeten mogen!
Maar goed, op mijn werk is het nu zo dat het verboden is Marokkaans te babbelen. Men begon namelijk onderling Marokkaans te lullen. Heel irritant omdat je het niet verstaat, en ook nog eens schoftelijk onbeleefd om dat in gezelschap van mensen die dat niet verstaan te doen.
quote:Rest je case maar niet, en vraag eens aan dames zelf door wie ze het meest lastig gevallen worden.....
Waarom wordt er door de media en politiek niet meer aandacht besteed aan een oplossing hiervoor ipv elke keer weer een bericht te geven hierover ?
Iedereen klaagt over een probleem en er komen de meeste simpele oplossingen (land eruit) hiervoor, maar niemand denkt samen aan een oplossing. Zo blijven we dit houden en blijven we barbaarse dingen roepen, vooral door de jongere mensen (<24). En nee, ik heb er geen oplossing voor, wel heb ik een of andere ideen waar ik persoonlijk zelf goed over moet nadenken voordat ik het hier schrijft of ergens anders zeg.
Ik vreesde dat er rassenrellen zouden breken in mei maar "gelukkig" werd PF vermoord door een NLder.
[offtopic]
En in het buitenland zijn er ook een heleboel nederlanders die gewoon nederlands blijven spreken (ja, ze veroorzaken niet zoveel overlast vergeleken met hier)
[/offtopic]
quote:Helaas blijft het bij met name Marrokaanse jongeren vaak niet bij het nafluiten, maar kunnen ze hun handen niet thuis houden.
Op woensdag 31 juli 2002 09:17 schreef X-Ray het volgende:[..]
Rest je case maar niet, en vraag eens aan dames zelf door wie ze het meest lastig gevallen worden.....
quote:Iets wat veel mensen alweer vergeten zijn. Het collectief geheugen is niet zo lang.
Op woensdag 31 juli 2002 10:01 schreef Choller het volgende:Ik vreesde dat er rassenrellen zouden breken in mei maar "gelukkig" werd PF vermoord door een NLder.
De problemen komen gewoon voort uit het veel te hoge aantal migranten cq. asielzoekers.
Daar begint alles.
Kan je wel blijven zoeken naar andere factoren en daar oplossingen voor verzinnen, zal weinig zin hebben.
quote:Nouja, daar kunnen we dus al van mening over verschillen.
Op woensdag 31 juli 2002 10:32 schreef NorthernStar het volgende:De problemen komen gewoon voort uit het veel te hoge aantal migranten cq. asielzoekers.
Daar begint alles.
Kan je wel blijven zoeken naar andere factoren en daar oplossingen voor verzinnen, zal weinig zin hebben.
Volgens mij komt het door falend integratie-beleid. Niet door immigratie op zich.
En ik denk dat integratie-beleid op lokaal niveau moet worden ontwikkeld, uitgevoerd, gecontroleerd etc. En niet op landelijk niveau.
Ik was altijd tégen een gekozen burgemeester (gezien de malloten die dan gekozen kunnen worden), maar om bovengenoemde reden ben ik van mening veranderd.
quote:Twee friese jongeren die in Amsterdam studeren zullen onderling zeker fries spreken in Amsterdam. En dat geldt al helemaal voor Limbo's met hun spraakgebrek
Op woensdag 31 juli 2002 09:14 schreef Calella het volgende:[..]
Je haalt wat door elkaar, die jongeren in limburg en friesland leven in limburg en friesland, die alochtonen wonen niet in hun streek waar de taal die ze spreken normaal is.
-edit- typo
quote:Hmmm.. tja ik probeer natuurlijk ook alleen maar oorzaak en gevolg te ontdekken. Mijn benadering is dat (te) grote instroom van nieuwe groepen in een bevolking altijd leidt tot spanningen en problemen. Al hoe goed men haar best zal doen dit te voorkomen, zijn sommige dingen wetmatig.
Op woensdag 31 juli 2002 10:43 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Nouja, daar kunnen we dus al van mening over verschillen.
Volgens mij komt het door falend integratie-beleid. Niet door immigratie op zich.
En ik denk dat integratie-beleid op lokaal niveau moet worden ontwikkeld, uitgevoerd, gecontroleerd etc. En niet op landelijk niveau.
Ik was altijd tégen een gekozen burgemeester (gezien de malloten die dan gekozen kunnen worden), maar om bovengenoemde reden ben ik van mening veranderd.
Afhankelijk van de hoeveelheid instroom en de (korte) periode waarin kun je spanningen en onrust verwachten. Het meeste kun je idd ondervangen met een goed integratiebeleid. Waar de 'kritieke' grenzen precies liggen, zodat het hoe dan ook tot confrontaties zal leiden, is moeilijk te zeggen, maar dat het in de grote steden teveel wordt vind ik wel duidelijk zichtbaar.
Integratie zie ik als een natuurlijk proces, niet als iets wat je af kunt dwingen, hoogstens stimuleren. Je moet het alleen wel de kans geven zich te laten voltrekken en met een mix van 50/50 % wordt dat erg lastig imo.
quote:Idd en daarom is een actief spreidingsbeleid zo zegenrijk. Als wijken vol allochtonen (en wijken vol autochtonen net zo goed) uit elkaar getrokken worden en met elkaar gemengd, moet de integratie veel beter gaan. Ik zou graag zien dat er voor bepaalde wijken gewoon percentages worden gesteld, hoe hard dat ook klinkt en is, en dat mensen die naar zo'n wijk willen verhuizen maar dan boven dat percentage uitkomen (of het nu allochtonen of autochtonen zijn) meer betalen. Geen dwang, wel meer pijn in de portemonnee. Dat is nu hard, maar het voorkomt ghetto's en no go-areas die er ongetwijfeld gaan komen als er zoals nu doorgemodderd wordt. Want wijken vol allochtonen hebben doorgaans ook een sociaal-economische achterstand (en daar komen imho de problemen met integratie, criminaliteit en ook de hang naar de eigen cultuur vandaan), en mensen met kansen komen de wijk niet uit.
Op woensdag 31 juli 2002 14:46 schreef NorthernStar het volgende:
Je moet het alleen wel de kans geven zich te laten voltrekken en met een mix van 50/50 % wordt dat erg lastig imo.
quote:Ik vroeg me inderdaad ook al eerder af hoe zo'n spreidingsbeleid er in de praktijk uit moet komen te zien, zoals je het hierboven schetst klinkt het wel realistisch. Maar ik vrees dat autochtonen weer moord en brand gaan schreeuwen ('positieve discriminatie!') zodra een allochtoon meer kans maakt op een huis in een 'betere (lees: blanke) wijk' dan een autochtoon, bijvoorbeeld vanwege zo'n percentage-regeling.
Op woensdag 31 juli 2002 15:14 schreef Meneer_Aart het volgende:
Idd en daarom is een actief spreidingsbeleid zo zegenrijk. Als wijken vol allochtonen (en wijken vol autochtonen net zo goed) uit elkaar getrokken worden en met elkaar gemengd, moet de integratie veel beter gaan. Ik zou graag zien dat er voor bepaalde wijken gewoon percentages worden gesteld, hoe hard dat ook klinkt en is, en dat mensen die naar zo'n wijk willen verhuizen maar dan boven dat percentage uitkomen (of het nu allochtonen of autochtonen zijn) meer betalen. Geen dwang, wel meer pijn in de portemonnee. Dat is nu hard, maar het voorkomt ghetto's en no go-areas die er ongetwijfeld gaan komen als er zoals nu doorgemodderd wordt. Want wijken vol allochtonen hebben doorgaans ook een sociaal-economische achterstand (en daar komen imho de problemen met integratie, criminaliteit en ook de hang naar de eigen cultuur vandaan), en mensen met kansen komen de wijk niet uit.
quote:Met als gevolg dat een regering die de moed heeft te beginnen met een spreidingsbeleid bij de eerstvolgende verkiezingen door 'het volk' eruit gekickt wordt, waarop de volgende regering alles weer ongedaan maakt.
Op woensdag 31 juli 2002 15:39 schreef Zander het volgende:
Maar ik vrees dat autochtonen weer moord en brand gaan schreeuwen ('positieve discriminatie!') zodra een allochtoon meer kans maakt op een huis in een 'betere (lees: blanke) wijk' dan een autochtoon, bijvoorbeeld vanwege zo'n percentage-regeling.
Mensen denken alleen aan hun eigen situatie .
Dat nu al 60 % van de leerlingen allochtoon zijn, betekent dat Nederland een of twee generaties verder geregeerd gaat worden door mensen van niet-nederlandse afkomst.
En dat houdt in dat de normen en waarden van die vreemde culturen op den duur de nederlandse zullen vervangen, en daar pas ik voor.
Tegen allochtonen an sich heb ik niets; zo lang zij een minderheid vormen tegenover de totale bevolking.
Dat is de meest normale zaak in ieder land dat zijn tradities respecteert.
Wat nu gebeurt is dat we overspoeld worden met vreemdelingen, en wel in zo een ongelooflijk tempo dat het gewoon angstaanjagend is.
quote:Van mij mogen ze al die molens inderdaad het land uitflikkeren, horizon vervuiling... met andere woorden wat nou karakteristiek... functioneel gezien?
Op woensdag 31 juli 2002 20:45 schreef Boosoog het volgende:
Nederland gaat naar de filistijnen; onder het naar de filistijnen helpen van Nederland versta ik het binnen afzienbare tijd doen verdwijnen van alles wat karakteristiek voor ons land is. Dat zou een ramp zijn : een land zonder eigen gezicht.
quote:Ahh de nederlandse normen en waarden... waar kan ik die vinden?
Dat nu al 60 % van de leerlingen allochtoon zijn, betekent dat Nederland een of twee generaties verder geregeerd gaat worden door mensen van niet-nederlandse afkomst.
En dat houdt in dat de normen en waarden van die vreemde culturen op den duur de nederlandse zullen vervangen, en daar pas ik voor.
quote:Angst en vreemdeling in een zin... daar is een woord voor ...
Tegen allochtonen an sich heb ik niets; zo lang zij een minderheid vormen tegenover de totale bevolking.
Dat is de meest normale zaak in ieder land dat zijn tradities respecteert.
Wat nu gebeurt is dat we overspoeld worden met vreemdelingen, en wel in zo een ongelooflijk tempo dat het gewoon angstaanjagend is.
quote:Ik denk het ook. Het klinkt leuk natuurlijk, maar ik betwijfel of zo'n beleid goed gaat werken.
Op woensdag 31 juli 2002 15:39 schreef Zander het volgende:[..]
Ik vroeg me inderdaad ook al eerder af hoe zo'n spreidingsbeleid er in de praktijk uit moet komen te zien, zoals je het hierboven schetst klinkt het wel realistisch. Maar ik vrees dat autochtonen weer moord en brand gaan schreeuwen ('positieve discriminatie!') zodra een allochtoon meer kans maakt op een huis in een 'betere (lees: blanke) wijk' dan een autochtoon, bijvoorbeeld vanwege zo'n percentage-regeling.
quote:
Op woensdag 31 juli 2002 23:51 schreef Re het volgende:
Van mij mogen ze al die molens inderdaad het land uitflikkeren, horizon vervuiling... met andere woorden wat nou karakteristiek... functioneel gezien?
Nederland bestaat niet alleen uit molens , of is je dat nog niet opgevallen ?Ahh de nederlandse normen en waarden... waar kan ik die vinden?
Misschien niet bij jou; dat is dan jouw vrijwillige keuze geweest
Angst en vreemdeling in een zin... daar is een woord voor ...
O ja ? en wat zullen we nou weer eens van de linkse plank halen: racisme, fascisme, xenofobie ?
quote:profiel: Geb. datum 18 oktober 1978
Op woensdag 31 juli 2002 10:01 schreef Choller het volgende:
vooral door de jongere mensen (<24
...wat een toeval weer
[/offtopic]
[Dit bericht is gewijzigd door admiral_r2d2 op 02-08-2002 15:45]
The poll conducted in Netherlands shows that among all the religions practiced by Amsterdam residents Islam is the most popular. Christianity (Catholics and Protestants), Judaism and other religions mentioned in the poll, follow after Islam, - as the Internet edition «Islam For All» reported referring to Islam Online.
According to the statistics published in Dutch daily newspaper Metro, 13 percent of the population of the country are Muslims, less than 10 percent are Catholics, five percent are Protestants, and about one percent are Jews. Followers of other religions comprise 12 percent altogether.
As the Dutch newspaper reported, in the early 20th century the number of Muslims in Netherlands was insignificant. However, starting from 21st century Muslims are now the largest religious community that numbers in 88 thousand members out of six-hundred thousand population of Amsterdam.
The main reason among other reasons of such a rapid spread of Islam is that 59 percent of Amsterdam's residents do not belong to any religion at all. Moreover, the influence of the Church among the residents of the capital has lately been decreased. It in turn led to the decrease of the number of believers who attend worship services, and to closing of many churches and Christian religious institutions accordingly.
Many researchers assume that Islam is spreading across Netherlands with such a pace because Muslims have great respect for their religious doctrine, more than followers of other religions have for their dogmas. Islam also draws new followers from African ethnic minorities of the country, as well as those from non-religious background.
According to the statements made by Dutch Muslims, the number of followers of the Islamic Faith is even more than the official statistics says. Thousands of Muslims are living in the capital illegally because of harsh emigrational policies conducted in Netherlands.
It is considered that Muslims are also the largest religious community in such Dutch cities as Rotterdam, the Hague and Utrecht. According to the previous statistical data, every fourth newborn in Netherlands is a Muslim. It means that twenty years from now a half of those who will turn 18 will be Muslims.
Department of Cooperation and Mass Media,
Kavkaz-Center
2002-08-05 01:56:48
Kavkaz.
=================================================================
Gaat over deze cijfers dus. Zo te lezen zijn ze er blij mee.
quote:So what?
door Annemiek Paping VOORBURG - Ruim de helft van alle kinderen onder de vijftien jaar in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag is allochtoon en de komende jaren neemt dit aandeel toe.
GLG
quote:Wat een bullshit. Get real dude, neem een stresspil.
Op woensdag 31 juli 2002 20:45 schreef Boosoog het volgende:
Nederland gaat naar de filistijnen; onder het naar de filistijnen helpen van Nederland versta ik het binnen afzienbare tijd doen verdwijnen van alles wat karakteristiek voor ons land is. Dat zou een ramp zijn : een land zonder eigen gezicht.
quote:
Dat nu al 60 % van de leerlingen allochtoon zijn, betekent dat Nederland een of twee generaties verder geregeerd gaat
worden door mensen van niet-nederlandse afkomst.
Joy, rassentheorien...
quote:Nederlandse culturen?
quote:Je angst fundeert op vooroordelen, dus hoe bedoel je met "Tegen allochtonen an sich heb ik niets"?
quote:Dat is waar, geen enkele allochtoon respecteert Nederlandse "tradities", get real. niet iedereen wil "Te Land, Te zee, in de Lucht" event bijwonen.
Je hebt er dus wel wat tegen, want je Dat is de meest normale zaak in ieder land dat zijn tradities respecteert.
quote:Gelul, je leest de kranten niet, instroom van asielzoekers daalt extreem. Voortaan eerst meer verdiepen en minder eenzijdig denken.
GLG
En die kant gaat het echt op.
In Turkije of Marokko zouden ze het ook niet prettig vinden als de meerderheid van de bevolking in hun grote steden niet Turks of Marokkaans zou zijn.
Ik vind 'van alles wat' prima, maar 'van wat alles' dus niet.
En in de buurt waar ik woon is het niet anders ...
'van alles wat' verandert sneller dan verwacht in van wat alles'...
En nee, ik vind dat dus niet fijn.
En mijn baas op werk denkt daar net zo over.
En hij is een Surinamer, dus mijn "angst" of "intolerantie" of "bekrompenheid" zoals enkelen het plegen te noemen vindt niet zijn oorsprong in mijn witte huidje.
quote:Mja, zou het zover komen ? Ik denk dat de komende generaties allochtonen net zo lief buiten de stad willen wonen als de autochtonen nu. Het loopt allemaal zo'n vaart niet denk ik.
Op vrijdag 09 augustus 2002 01:15 schreef milagro het volgende:
Ik zie het echt niet zitten als Den Haag over een jaar of 10 de ruime meerderheid allochtoon van Marokkaans of Turkse achtergrond is.
quote:Niemand, behalve wellicht sommigen Turken en Marokkanen zelf, zit te wachten op een ruime meerderheid van Marokkaans of Turkse allochtonen in de grote steden, maar die kant gaat het wel op. Dat zijn de snelst groeiende groepen.
Op vrijdag 09 augustus 2002 01:15 schreef milagro het volgende:Ik zie het echt niet zitten als Den Haag over een jaar of 10 de ruime meerderheid allochtoon van Marokkaans of Turkse achtergrond is.
Turken en Marokkanen daarintegen zouden ook niet zitten te wachten op een meerderheid aan Antillianen om maar wat te noemen. Probleem is alleen: Hoe voorkom je het nog
Verplichte spreiding?, Verbod op inhuwelijking uit bepaalde landen?
De politieke wil in de Tweede Kamer is er nu wel (LPF-CDA-VVD-SP), maar voordat dat helemaal is doorgedrongen tot alle lagen van het bestuur ben je weer jaren en jaren verder. Als tegen die tijd de politieke verhoudingen weer al niet veranderd zijn.....
Bijkomend tweede probleem is natuurlijk dat veruit de meerderheid van al die nieuwe Nederlanders moslim is. Het is wel te hopen dat daar een hoop islamitische vrijdenkers onder zitten, anders wordt het terug naar af --> [Naar een soort Nederland dat zwaar christelijk of gereformeerd was].
quote:Lieve Gelly, ik woon zelf in zo'n buurt.
Op vrijdag 09 augustus 2002 01:18 schreef gelly het volgende:[..]
Mja, zou het zover komen ? Ik denk dat de komende generaties allochtonen net zo lief buiten de stad willen wonen als de autochtonen nu. Het loopt allemaal zo'n vaart niet denk ik.
De helft van de klasgenoten van mijn kids is allochtoon.
Mijn jongste wilt niet meer alleen buiten spelen, omdat hij voor kankerkind wordt uitgescholden door de buurtjongetjes.
Mijn oudste heeft al een paar keer klappen ontvangen van gastejes uit de buurt omdat hij eenvoudig daar lóópt.
En ja , het zijn altijd groepjes kut......ntjes... heel vervelend om te zeggen, maar het is verdomme zo.
Als ik om zes uur na mijn werk boodschappenb doe bij de Edah ben ik 9 van de 10 keer de enige autochtoon in de rij bij de kassa.
En mijn grote liefde is een allochtoon, mijn beste vriend is een allochtoon, maar ik wil niet in een buurt wonen waar 1 groep zeeeeeeeeeeeeeeer aanwezig is, waar het straatbeeld gevuld wordt door gesluierde dames....
En nee ik heb niet het geld om te verhuizen.
En alsjeblieft , mag ik me misschien een beetje niet meer zo thuis voelen in een buurt waar in 5 jaar tijd het aantal allochtonen letterlijk verdubbeld is.
Ja ik ben boos, om me elke keer weer te moeten verdedigen... ik ben geen xenofoob, ik ben geen racist, ik ben geen extreem rechtse stemmer, ik wil gewoon een beetje van alles wat in de buurt, ik wil merken dat ik in Nederland woon. Ik wil niet steeds weer horen dat ik overdrijf, ik zie het verdomme om me heen!
Sorry... ik liet me even gaan
quote:Dat zeg jij altijd in dit soort topics, maar cijfers bewijzen keer op keer het tegendeel.
Mja, zou het zover komen ? Ik denk dat de komende generaties allochtonen net zo lief buiten de stad willen wonen als de autochtonen nu. Het loopt allemaal zo'n vaart niet denk ik.
quote:Je moet de instroom stoppen, dat ben ik met je eens. Maar je doordraverij over moslims die Nederland gaan overnemen kan ik echt niet inkomen.
Op vrijdag 09 augustus 2002 01:27 schreef R@b het volgende:[..]
Dat zeg jij altijd in dit soort topics, maar cijfers bewijzen keer op keer het tegendeel.
quote:Die trend is dan nu nog niet te ontdekken. Met name in de grote steden zijn er gebieden met een bijzonder hoge concentratie (meer dan 70%) allochtonen.
quote:Ik begrijp je ook wel, maar jouw mening is net zo subjectief als de mijne. Vraag is alleen : hoe los je het op. Verplichte spreiding zou grondwettelijk niet kunnen, en zoals iemand anders als zei, je zou weer de discussie krijgen "Die marokkaan wordt voorgetrokken op het krijgen van een huis in schubbekutteveen". Mijns inziens moet gezinhereniging en het huwen van buitenlandse partners aan veel strengere eisen voldoen. Zowel financieel als sociaal. Wat dat betreft had Fortuyn gelijk. De huidige problemen kunnen we wel oplossen, maar dan moet wel eerst de kraan dicht.
Op vrijdag 09 augustus 2002 01:27 schreef milagro het volgende:[..]
quote:Als de samenstelling van die buurt zo verandert, kan ik me jouw gevoelens heel goed voorstellen.
Op vrijdag 09 augustus 2002 01:27 schreef milagro het volgende:[..]
En alsjeblieft , mag ik me misschien een beetje niet meer zo thuis voelen in een buurt waar in 5 jaar tijd het aantal allochtonen letterlijk verdubbeld is.
quote:Dat zal inderdaad nog wel even duren. Maar op dit moment is al 13% van de Nederlanders moslim, en dat aantal loopt rap op. In de grote steden is nog veel meer % moslim, in Amsterdam al bijna meer dan de helft geloof ik.
Op vrijdag 09 augustus 2002 01:30 schreef gelly het volgende:[..]
Je moet de instroom stoppen, dat ben ik met je eens. Maar je doordraverij over moslims die Nederland gaan overnemen kan ik echt niet inkomen.
Het ligt er maar helemaal aan hoe die mensen hun geloof gaan belijden, maar een godsdienst die nog geen verlichting heeft doorgemaakt zie ik niet als een verademing voor Nederland. Zou ook niet staan te springen als er bosjes en bosjes zwaar gereformeerden bij zouden komen.
Waren het maar gereformeerden trouwens, dan had links daar wel wat over durven zeggen, zoals ze in de jaren 60 progressief tegen het geloof tekeer gingen. Nu word je uitgemaakt voor racist of xenofoob als je het geloof (de islam) bekritiseert.
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 09-08-2002 01:40]
quote:Hoe kom je trouwens aan die 13% ? Amper 10% van Nederland is allochtoon.
Op vrijdag 09 augustus 2002 01:38 schreef R@b het volgende:[..]
Dat zal inderdaad nog wel even duren. Maar op dit moment is al 13% van de Nederlanders moslim, en dat aantal loopt rap op. In de grote steden is nog veel meer % moslim, in Amsterdam al bijna meer dan de helft geloof ik.
Het ligt er maar helemaal aan hoe die mensen hun geloof gaan belijden, maar een godsdienst die nog geen verlichting heeft doorgemaakt zie ik niet als een verademing voor Nederland. Zou ook niet staan te springen als er bosjes en bosjes zwaar gereformeerde bij zouden komen.
Waren het maar gereformeerden trouwens, dan had links daar wel wat over durven zeggen, zoals ze in de jaren 60 progressief tegen het geloof tekeer gingen.
quote:Ja, ik begrijp ook wel dat jij dat begrijpt, maar er wordt te vaak gezegd dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Op vrijdag 09 augustus 2002 01:34 schreef gelly het volgende:[..]
Ik begrijp je ook wel, maar jouw mening is net zo subjectief als de mijne. Vraag is alleen : hoe los je het op. Verplichte spreiding zou grondwettelijk niet kunnen, en zoals iemand anders als zei, je zou weer de discussie krijgen "Die marokkaan wordt voorgetrokken op het krijgen van een huis in schubbekutteveen". Mijns inziens moet gezinhereniging en het huwen van buitenlandse partners aan veel strengere eisen voldoen. Zowel financieel als sociaal. Wat dat betreft had Fortuyn gelijk. De huidige problemen kunnen we wel oplossen, maar dan moet wel eerst de kraan dicht.
Mijn buurt is tekenend voor hoe snel het in korte tijd kan gaan.
Ga es naar Den Haag, Gelly, en maak es een wandeling over de Hoefkade richting Haagse Mart... slechts door de bouwstijl van de huizen weet je dat je in Nederland bent.
quote:Zover ik weet, wordt de 3e generatie (kleinkinderen van immigranten) niet meer tot de allochtonen gerekend.
Op vrijdag 09 augustus 2002 01:40 schreef gelly het volgende:[..]
Hoe kom je trouwens aan die 13% ? Amper 10% van Nederland is allochtoon.
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 09-08-2002 01:46]
quote:Ik ben voor m'n werk vaak genoeg in Den Haag geweest, en ook in de mindere wijken. En ja, er wonen veel allochtonen. Ik zelf woon echter onder de rook van Groningen, en de allochtonen zijn hier op 1 hand te tellen. Vandaar dat ik ook zei dat mijn mening net zo subjectief is als de jouwe.
Op vrijdag 09 augustus 2002 01:42 schreef milagro het volgende:[..]
Ja, ik begrijp ook wel dat jij dat begrijpt, maar er wordt te vaak gezegd dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Mijn buurt is tekenend voor hoe snel het in korte tijd kan gaan.
Ga es naar Den Haag, Gelly, en maak es een wandeling over de Hoefkade richting Haagse Mart... slechts door de bouwstijl van de huizen weet je dat je in Nederland bent.
quote:Hmm ja. Percentage komt uit dat stuk wat ik net postte. Zou best om % tot een bepaalde leeftijd kunnen gaan.
Andere bronnen hebben het over zo'n 6 á 7% in 2010. Maar dan nog komen die heel geconcentreerd in de grote steden te zitten. De meeste voorkomende jongensnaam in Amsterdam bij baby's is al twee jaar Mohammed.
quote:So what?!?! Amsterdam is nog steeds gezellig tof leuk whatever. Alsof ik hier struikel over Moslims. Wat een polarisatie van insinuatie zeg tssk..
Op vrijdag 09 augustus 2002 01:38 schreef R@b het volgende:[..]
Dat zal inderdaad nog wel even duren. Maar op dit moment is al 13% van de Nederlanders moslim, en dat aantal loopt rap op. In de grote steden is nog veel meer % moslim, in Amsterdam al bijna meer dan de helft geloof ik.
quote:
Het ligt er maar helemaal aan hoe die mensen hun geloof gaan belijden, maar een godsdienst die nog geen verlichting heeft doorgemaakt zie ik niet als een verademing voor Nederland. Zou ook niet staan te springen als er bosjes en bosjes zwaar gereformeerden bij zouden komen.
Verlichting door betere integratie ben ik voorstander van. Waar een probleem is moet je die oplossen, daar is iedereen het over eens. Maar wederom bekijk je het weer eens van 1 kant, jammer.
quote:*proest*
Waren het maar gereformeerden trouwens, dan had links daar wel wat over durven zeggen, zoals ze in de jaren 60 progressief tegen het geloof tekeer gingen. Nu word je uitgemaakt voor racist of xenofoob als je het geloof (de islam) bekritiseert.
In de jaren zestig werd je voor idioot uitgemaakt als je als katholiek zijnde met een protestant wilde trouwen. Relativeren is een kunst.
GLG
quote:onee sorry knul...
Op vrijdag 09 augustus 2002 01:44 schreef Mr_Knoxville het volgende:
edit-zo discussiëren we dus niet hier!-edit
quote:???? ik hoorde laatst op de tv dat er 3miljoen allochtonen in nederland zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |