abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110958381
Goedemorgen;

nu heb ik zelf eens iets waar ik niet uitkom. voor ik er volkomen het probleem van mijn aannemer van maak vraag ik me af wat jullie mening is;

de situatie:
nieuwe badkamer + toilet laten plaatsen door aannemer (zeer schappelijke kerel verder en wil ook volkomen meewerken aan een oplossing daar niet van..)

de voegen tussen de wit matte wandtegels moeten lichtgrijs zijn, tussen de donkere vloertegels antraciet.

de voegen op de muren zijn op basis van een polymeer, in de vloer zijn het cementgebonden voegen.

nu hebben we een witte uitslag op deze voegen en tegels.
op de wanden hebben we "druipers" die we eigenlijk niet wegkrijgen. boenen met jif (en heftig boenen dus) helpt niet tot erg weinig. op slechts een paar tegels zien we de druipers, super frustrerend.

wat veel erger is, is de witte uitslag op de voegen (op de zwarte tegels extra goed te zien) die lijkt uit te wasemen. het neemt ons plezier van een nieuwe badkamer iig weg.

het volgende hebben we geprobeerd met weinig tot geen effect (op een klein teststukje, met telkens 1 dag drogen tussendoor en in deze volgorde)

water
jif
groene zeep
schoonmaakazijn
cementsluier verwijderaar
sterk verdund zoutzuur (van de hornbach)

dit alles lijkt niet te helpen..
iemand dit eerder meegemaakt?

teststukje:

midden van voeg lijkt schoon, aansluiting op tegels heeft nog steeds uitslag (ook teststukje)

uitslag erg goed te zien (enkel gepoetst met jif en groene zeep)

wandtegels zwart gevoegd met polymeervoeg (enkel gepoetst met jif en groene zeep)

vloertegels gevoegd met cementgebonden voeg (enkel gepoetst met jif en groene zeep)

nog een stukje van het teststukje

vloer tegels met cementgebonden voeg (gepoetst met jif en groene zeep)

zo ziet de voeg er dus uit vanaf droging voegen

druipers licht te zien op de witte tegels

druipers goed te zien op de witte tegels

voor de goede orde, na elke poetsstap hebben we alles goed nagespoeld met schoon water , goed nagevreven met een schone poetsdoek en schoon water, daarna drooggewreven met een handdoek.
ook heb ik een waterontharder, dus ik heb geen kalk in mijn water..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_110959973
Hier zijn droogtijden niet in acht genomen. Dus er is te vroeg getegeld op nog te natte ondergronden. Daardoor treed kristalisatie van zouten op en dat drukt tussen de voegen er uit. In het ergste geval drukt het de tegel er bij los die nu al maar voor 50% nog vast zitten.

Je zou als dat in je vermogen ligt, eens op Duitse forums moeten gaan kijken. Daar word dit veel meer besproken. Zoek op google.de met de term zoiets als "Fugen blühen weiß"
In NL word dit probleem heel zwaar onderkent namelijk.
pi_110960340
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 11:38 schreef Buikboor het volgende:
Hier zijn droogtijden niet in acht genomen. Dus er is te vroeg getegeld op nog te natte ondergronden. Daardoor treed kristalisatie van zouten op en dat drukt tussen de voegen er uit. In het ergste geval drukt het de tegel er bij los die nu al maar voor 50% nog vast zitten.

Je zou als dat in je vermogen ligt, eens op Duitse forums moeten gaan kijken. Daar word dit veel meer besproken. Zoek op google.de met de term zoiets als "Fugen blühen weiß"
In NL word dit probleem heel zwaar onderkent namelijk.
dank voor je reactie;
ik spreek\lees redelijk duits, en heb een en ander doorgenomen. ook op de eerste hit komt de PCI Nanovoeg naar boven, die ligt er bij mij ook in.

over het uitharden, de tegels zijn gelijmd en hebben minimaal 24 uur gedroogd voordat er gevoegd werd. wel is er dubbel gelijmd op de ondervloer ivm electrische vloerverwarming (eerste lijmlaag, vloerverwarming erin, tweede lijmlaag)
echter op de wanden is gelijmd direct op ofwel het gedroogde stucwerk ofwel het hout.

dit is overigens een zeer ervaren aannemer die al vele badkamers heeft opgeleverd en hoog aangeschreven staat. hij doet er ook alles aan dit op te lossen, ik wil echter ook een second opinion.. :)

even nog ter aanvulling, de ondergrond is dus in alle gevallen droog geweest (stucwerk\hout\cementdekvloer\betonnen wand) voordat men ging tegelen. het gebeurd ook op alle wanden
en dank u meneer Dood,
pi_110960486
Heb je ook al geprobeerd de vlekken op de tegels met een droge doek ( zonder water of wat dan ook ervoor) te lijf te gaan? Vooral de vlekken op tegels gaan zo vaak weg. Wel erg hard boenen...
pi_110960626
Oh en de voegen, als het zout is dan zou je dat er misschien af kunnen borstelen, ook weer zonder water e.d.
pi_110960790
Dank voor je reactie,

DrOge doek hebben we inderdaad ook geprobeerd. Zelfs met een polijst machine met een poets kop hebben we het geprobeerd. Daar wordt het overigens wel significant minder van, maar nie helemaal weg.
en dank u meneer Dood,
  maandag 30 april 2012 @ 12:26:58 #7
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_110961122
Shit man, dat heb ik ook... precies hetzelfde verhaal.
Oplossing - geen. :'(
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_110961276
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 12:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Shit man, dat heb ik ook... precies hetzelfde verhaal.
Oplossing - geen. :'(
Naja, oplossing is er altijd, desnoods trekt hij de hele vloer eruit en begint opnieuw. Aannemers verantwoordelijkheid. Ik wil echter kijken of ik dat scenario kan vermijden
en dank u meneer Dood,
pi_110973051
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2012 12:33 schreef freak1 het volgende:

[..]

Naja, oplossing is er altijd, desnoods trekt hij de hele vloer eruit en begint opnieuw. Aannemers verantwoordelijkheid. Ik wil echter kijken of ik dat scenario kan vermijden
Ik vraag me af of dit wel een gebrek is waarbij je redelijkerwijs van de aannemer kan vragen de hele vloer er uit te trekken.

Bij mij thuis zijn de antraciet voegen trouwens na oplevering wel antraciet geweest, maar met name die in de douche worden wittiger.
pi_110986071
quote:
1s.gif Op maandag 30 april 2012 20:48 schreef Zolena het volgende:

[..]

Ik vraag me af of dit wel een gebrek is waarbij je redelijkerwijs van de aannemer kan vragen de hele vloer er uit te trekken.

Bij mij thuis zijn de antraciet voegen trouwens na oplevering wel antraciet geweest, maar met name die in de douche worden wittiger.
jup, en dat is kalkaanslag..
ter illustratie, de vloer is nu dus 5 weken oud, het is nooit beter geweest dan wat je nu ziet..
als het inderdaad bij oplevering keurig was, en een half jaar later iets begon was het een ander verhaal geweest.
en dank u meneer Dood,
  dinsdag 1 mei 2012 @ 22:04:48 #11
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_111016596
Voegen uitkrabben en opnieuw voegen???

En al chloor geprobeerd? of Cola???
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties