abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 28 april 2012 @ 11:02:10 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110893074
quote:
Erven huis zorgt voor problemen

Steeds meer mensen die een huis erven, komen in de financiële problemen. Dat blijkt uit een enquête van de NOS onder tachtig notariskantoren. Volgens de notarissen gaat het om duizenden erfgenamen en loopt dat aantal de laatste tijd alleen maar op.

Door de vastzittende woningmarkt krijgen erfgenamen het huis niet makkelijk verkocht. De gemiddelde verkooptijd is opgelopen tot twee jaar. Op de huizen die mensen erven zit een gemiddelde hypotheekschuld van 64.000 euro. Erfgenamen zijn daardoor duizenden euro's per jaar kwijt aan rente.

Erfrecht
Netwerk Notarissen, waarbij notariskantoren uit het hele land zijn aangesloten, wil dat het erfrecht wordt aangepast. Volgens het samenwerkingsverband komen te veel mensen geheel buiten hun schuld in de problemen.

Nu is het zo dat een erfenis automatisch wordt verkregen, tenzij iemand duidelijk aangeeft die erfenis niet te willen. De notarissen vinden dat in plaats daarvan de wettelijke norm moet worden dat erfgenamen de nalatenschap onder voorwaarden aanvaarden.

Dit 'beneficiair aanvaarden' heeft als voordeel dat erfgenamen niet plotseling met enorme lasten worden geconfronteerd. Er kleven ook nadelen aan: zo kun je pas aanspraak maken op de erfenis als alle schulden zijn voldaan.

WOZ-waarde
De notarissen pleiten er ook voor dat betalingsuitstel van de erfbelasting over de woz-waarde van een huis niet meer rentedragend is. Erfgenamen kunnen nu twee jaar uitstel van betaling aanvragen, maar daar moet wel rente over worden betaald.

http://nos.nl/artikel/367443-erven-huis-zorgt-voor-problemen.html
Ben je mooi de lul als je een huis met aflossingsvrije hypotheek erft van je babyboomende familie :+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110893162
Gewoon zakken met de vraagprijs.

Maar nee men wil de hoofdprijs ontvangen met de verkoop en ja dan kan het wel eens tien jaar duren voordat er iemand zo gek is om dat neer te leggen.

10 jaar rente plus onderhoud plus verzekeringen en belastingen etc.

Dat moet je maar even kunnen voorschieten.

Kan je dat niet zak dan gewoon met de vraagprijs.
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_110893375
Waar is de overlijdensrisicoverzekering in dit verhaal?
pi_110893584
quote:
7s.gif
Op zaterdag 28 april 2012 11:21 schreef k_man het volgende:
Verlopen soms ben je verplicht om er 1 voor zeg tien* jaar ( * duur rentevaste periode)af te sluiten na die 10 jaar niet meer.
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  zaterdag 28 april 2012 @ 11:46:40 #5
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_110893861
quote:
7s.gif
Op zaterdag 28 april 2012 11:21 schreef k_man het volgende:
Die geldt ook maar zelden voor de gehele hypotheeksom.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_110893942
Dan weiger je toch de erfenis? Als je zo dom bent om maar gewoon een erfenis te accepteren, dan moet je ook niet huilie huilie doen als het negatief is. Dan had je dat maar moeten uitzoeken... Oh wacht, we leven in NL, daar hoef je niet van mensen te verwachten dat ze nadenken... :O

http://www.erfwijzer.nl/erfenis-aanvaarden-weigeren.html

Kost je 103 euro en dan ben je er vanaf. De bank moet dan zijn verlies nemen, waar het ook hoort.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_110894558
quote:
0s.gif
Op zaterdag 28 april 2012 11:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dan weiger je toch de erfenis? Als je zo dom bent om maar gewoon een erfenis te accepteren, dan moet je ook niet huilie huilie doen als het negatief is. Dan had je dat maar moeten uitzoeken... Oh wacht, we leven in NL, daar hoef je niet van mensen te verwachten dat ze nadenken... :O

Goede poging om je gelijk aan te tonen voor wat betreft het laatste punt. :)

Voor wat betreft het weigeren; jij zou geen huis van een half miljoen willen erven als er nog voor 50k hypotheek op zit? :')
  zaterdag 28 april 2012 @ 12:43:04 #8
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_110895267
quote:
0s.gif
Op zaterdag 28 april 2012 12:15 schreef k_man het volgende:

[..]

Goede poging om je gelijk aan te tonen voor wat betreft het laatste punt. :)

Voor wat betreft het weigeren; jij zou geen huis van een half miljoen willen erven als er nog voor 50k hypotheek op zit? :')
Die snap ik even niet, wat is in dat geval dan het probleem?
klerkje
  zaterdag 28 april 2012 @ 13:23:25 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_110896192
quote:
0s.gif
Op zaterdag 28 april 2012 12:43 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

Als het huis niet verkocht raakt en je wel aan de maandelijkse hypotheekverplichting moet voldoen denk ik.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 28 april 2012 @ 13:32:54 #10
3542 Gia
User under construction
pi_110896419
quote:
0s.gif
Op zaterdag 28 april 2012 13:23 schreef sanger het volgende:

[..]

Als het huis niet verkocht raakt en je wel aan de maandelijkse hypotheekverplichting moet voldoen denk ik.
Dan vraag je niet de hoofdprijs!

Als je 4 ton vraagt, min de schuld van 50 k, houd je nog 3,5 ton over.

Of je blijft nog jaren betalen om die ton extra eruit te slepen, wat met de dalende huizenprijzen toch niet gaat lukken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 28-04-2012 13:45:19 ]
pi_110896446
quote:
0s.gif
Op zaterdag 28 april 2012 13:23 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat huis van een half miljoen ben je zo kwijt voor 3 ton om maar iets te noemen.

Nou en dat er nog 50K openstaat? Je steekt dan wel 250K in je zak.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_110903381
Dit is vooral een leuk gevolg van aflossingsvrije hypotheken. Bij een huis met de gemiddelde hypotheekhoogte is er slechts een probleem wanneer de erven de hoofdprijs blijven vragen en zelf geen genoegen nemen met 50k minder. Dat is simpelweg een keuze.

Probleem ontstaat als je een erfenis aanvaard hebt terwijl er nog een hypotheek van 120% van de huidige executiewaarde op het huis rust. Ik vraag me in zo'n geval wel af hoe hecht de band was tussen de erve en de overleden dierbare.

Ik heb een goede band met mijn ouders en grootouders en ik wéét gewoon dat deze geen enkele financiële schuld hebben. Ook weet ik bij benadering de financiële tegoeden, ookal zou het me een rotzorg zijn of er aan het einde van de rit nog wat over is. Ik weet me liever te herinneren dat mijn dierbaren hebben genoten van het leven zonder een cent erfenis te ontvangen, dan dat ik een flinke erfenis ontvang met in mijn achterhoofd het gegeven dat deze afkomstige is van een in langdurige eenzaamheid gestorven bloedverwant.

Wanneer je weet of vermoed dat iemand niet altijd de tering naar de nering zet, kun je nu ook al simpelweg de erfenis afwijzen of beneficiar aanvaarden. Probleem opgelost.
pi_110903941
quote:
0s.gif
Op zaterdag 28 april 2012 12:43 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

Ik zou het niet weten, maar volgens sjorsie moet je dan de erfenis weigeren.
  zaterdag 28 april 2012 @ 18:20:45 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_110904025
Als je de erfenis weigert, dan mag je toch ook niks meer hebben van erfstukken die een sentimentele waarde hebben? Lijkt me dan wel vervelend.
The love you take is equal to the love you make.
pi_110904139
Weigeren is weigeren.

Als je je einde voelt naderen en er zit nog een flinke hypotheek op het huis, moet je misschien testamentair vast laten leggen dat je het nalaat aan de PVV of zo. :P
pi_110904203
quote:
0s.gif
Op zaterdag 28 april 2012 18:24 schreef k_man het volgende:
Weigeren is weigeren.

Als je je einde voelt naderen en er zit nog een flinke hypotheek op het huis, moet je misschien testamentair vast laten leggen dat je het nalaat aan de PVV of zo. :P
_O_ _O_
  † In Memoriam † zaterdag 28 april 2012 @ 18:32:35 #17
43556 miss_dynastie
pi_110904340
Ik kan er echt geen medelijden mee hebben. Zet het huis scherp in de markt en gun de snelle koper ook een voordeeltje. Maar het is vaak een combinatie van de hoofdprijs willen en geen geld hebben om geduld te hebben.
  zaterdag 28 april 2012 @ 18:45:23 #18
3542 Gia
User under construction
pi_110904632
Ik denk dat je beter nu, onder de prijs kunt verkopen, dan afwachten of je de huidige waarde ervoor krijgt. Goede kans dat de prijzen blijven dalen, dus misschien haal je er met snel voor minder verkopen, meer uit dan met hopen dat de markt aantrekt.
pi_110907338
quote:
0s.gif
Op zaterdag 28 april 2012 18:24 schreef k_man het volgende:
Weigeren is weigeren.

Of iemand die je echt niet moet _O- _O-
pi_110921322
Je kan het huis (executoriaal?) laten veilen. Ben je er zeker vanaf.

Wat betreft de emotionlele waardevolle spullen: die kan je, als erflater, in een legaat verdelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_110921946
quote:
0s.gif
Op zaterdag 28 april 2012 20:04 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]

Of iemand die je echt niet moet _O- _O-
Wat leuk, oom Piet laat me z'n huis na. Dan dacht die oude klootzak blijkbaar toch niet zo slecht over me als ik altijd dacht O+
pi_110922069
De meeste erfenissen zijn toch tussen (de overgebleven) ouder(s) en de kinderen? Dan weet je toch welke hypotheek er op rust en kan je eventueel beneficiair aanvaarden. Erf je zowel het huis als de lagere hypotheek, dan z.s.m. verkopen. Het wordt voorlopig toch niks meer met de huizenmarkt.

Misschien kan je wel verkopen met de bestaande hypotheek erbij; met de nieuwe tweede kamerplannen t.a.v. hypotheken in 2013, is een hypotheek van het oude stempel, misschien wel meerwaarde?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 29 april 2012 @ 10:10:52 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_110922164
1. Als je huis erft weet je of er een hypotheek op rust
Als je de erfenis aanneemt
2. De belastingdienst slaat je aan op geschatte waarde, niet de gerealiseerde waarde
3. Snel verkopen, weinig krijgen
4. Lang wachten, veel kosten
Mocht er een flinke hypotheek op rusten is het verstandiger de erfenis te weigeren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_110922288
Als ik het goed lees speelt het probleem in de OP sowieso alleen bij erfenissen die kantje-boord zijn. Als er een aardige overwaarde op de woning is kun je eventueel een hypotheek er op nemen kosten op te kunnen hoesten. En in die kantje-boord gevallen is het eigenlijk gewoon gokwerk van de erven: ze aanvaarden de erfenis in de hoop het huis relatief duur te kunnen verkopen. Tja. Daar kan ik geen medelijden mee hebben. Zeker niet in deze tijd waarin dat eigenlijk gewoon ijdele hoop is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop