Ben je mooi de lul als je een huis met aflossingsvrije hypotheek erft van je babyboomende familiequote:Erven huis zorgt voor problemen
Steeds meer mensen die een huis erven, komen in de financiële problemen. Dat blijkt uit een enquête van de NOS onder tachtig notariskantoren. Volgens de notarissen gaat het om duizenden erfgenamen en loopt dat aantal de laatste tijd alleen maar op.
Door de vastzittende woningmarkt krijgen erfgenamen het huis niet makkelijk verkocht. De gemiddelde verkooptijd is opgelopen tot twee jaar. Op de huizen die mensen erven zit een gemiddelde hypotheekschuld van 64.000 euro. Erfgenamen zijn daardoor duizenden euro's per jaar kwijt aan rente.
Erfrecht
Netwerk Notarissen, waarbij notariskantoren uit het hele land zijn aangesloten, wil dat het erfrecht wordt aangepast. Volgens het samenwerkingsverband komen te veel mensen geheel buiten hun schuld in de problemen.
Nu is het zo dat een erfenis automatisch wordt verkregen, tenzij iemand duidelijk aangeeft die erfenis niet te willen. De notarissen vinden dat in plaats daarvan de wettelijke norm moet worden dat erfgenamen de nalatenschap onder voorwaarden aanvaarden.
Dit 'beneficiair aanvaarden' heeft als voordeel dat erfgenamen niet plotseling met enorme lasten worden geconfronteerd. Er kleven ook nadelen aan: zo kun je pas aanspraak maken op de erfenis als alle schulden zijn voldaan.
WOZ-waarde
De notarissen pleiten er ook voor dat betalingsuitstel van de erfbelasting over de woz-waarde van een huis niet meer rentedragend is. Erfgenamen kunnen nu twee jaar uitstel van betaling aanvragen, maar daar moet wel rente over worden betaald.
http://nos.nl/artikel/367443-erven-huis-zorgt-voor-problemen.html
Verlopen soms ben je verplicht om er 1 voor zeg tien* jaar ( * duur rentevaste periode)af te sluiten na die 10 jaar niet meer.quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:21 schreef k_man het volgende:
Waar is de overlijdensrisicoverzekering in dit verhaal?
Die geldt ook maar zelden voor de gehele hypotheeksom.quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:21 schreef k_man het volgende:
Waar is de overlijdensrisicoverzekering in dit verhaal?
Goede poging om je gelijk aan te tonen voor wat betreft het laatste punt.quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dan weiger je toch de erfenis? Als je zo dom bent om maar gewoon een erfenis te accepteren, dan moet je ook niet huilie huilie doen als het negatief is. Dan had je dat maar moeten uitzoeken... Oh wacht, we leven in NL, daar hoef je niet van mensen te verwachten dat ze nadenken...![]()
Die snap ik even niet, wat is in dat geval dan het probleem?quote:Op zaterdag 28 april 2012 12:15 schreef k_man het volgende:
[..]
Goede poging om je gelijk aan te tonen voor wat betreft het laatste punt.
Voor wat betreft het weigeren; jij zou geen huis van een half miljoen willen erven als er nog voor 50k hypotheek op zit?
Als het huis niet verkocht raakt en je wel aan de maandelijkse hypotheekverplichting moet voldoen denk ik.quote:Op zaterdag 28 april 2012 12:43 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Die snap ik even niet, wat is in dat geval dan het probleem?
Dan vraag je niet de hoofdprijs!quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:23 schreef sanger het volgende:
[..]
Als het huis niet verkocht raakt en je wel aan de maandelijkse hypotheekverplichting moet voldoen denk ik.
Dat huis van een half miljoen ben je zo kwijt voor 3 ton om maar iets te noemen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 13:23 schreef sanger het volgende:
[..]
Als het huis niet verkocht raakt en je wel aan de maandelijkse hypotheekverplichting moet voldoen denk ik.
Ik zou het niet weten, maar volgens sjorsie moet je dan de erfenis weigeren.quote:Op zaterdag 28 april 2012 12:43 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Die snap ik even niet, wat is in dat geval dan het probleem?
quote:Op zaterdag 28 april 2012 18:24 schreef k_man het volgende:
Weigeren is weigeren.
Als je je einde voelt naderen en er zit nog een flinke hypotheek op het huis, moet je misschien testamentair vast laten leggen dat je het nalaat aan de PVV of zo.
Of iemand die je echt niet moetquote:Op zaterdag 28 april 2012 18:24 schreef k_man het volgende:
Weigeren is weigeren.
Als je je einde voelt naderen en er zit nog een flinke hypotheek op het huis, moet je misschien testamentair vast laten leggen dat je het nalaat aan de PVV of zo.
Wat leuk, oom Piet laat me z'n huis na. Dan dacht die oude klootzak blijkbaar toch niet zo slecht over me als ik altijd dachtquote:Op zaterdag 28 april 2012 20:04 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Of iemand die je echt niet moet![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop