we hebben er zelfs 3 in een straal van 15kmquote:Op vrijdag 17 mei 2013 10:10 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Heb je geen 'Ballorig' oid in de buurt? Als je daar een jaarabonnement op neemt dan zijn de kosten redelijk beperkt ( 6 euro per kind per maand), maar ik kan natuurlijk niet je financien beoordelen) en daar kan je ook met slecht weer terecht!
Zo gefrustereerd, zo rot, zo boos... zo alles zoals je je nu voelt... dat voelen zij ook. Alleen hebben ze geen jaren leefervaring om er beter mee om te gaan dan ze nu doen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 10:18 schreef Beelzebufo het volgende:
Kan iemand me nog eens langzaam uitleggen waarom het ook al weer zo leuk is om kinderen te hebben?
Ik kan even niet in details treden (nee, niet vragen, het gebeurt niet), maar momenteel gaat bovenstaande me even minder makkelijk af dan anders.
quote:
ik denk dat elke ouder zo zijn uitdagingen heeft. Het opvoeden van kinderen is nou een keer een hindernisbaan. En vaak ben je zelf onderdeel van de hindernis.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 10:05 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Ben ik helemaal met je eens. Het is wel een beetje offtopic, maar bij de oudste hadden we dit niet door wat op school tot een redelijk dramatische situatie geleid heeft (die inmiddels zeer sterk verbeterd is overigens!) die ook afstraalde op de thuissituatie. De andere is nogal een HSP (wat vaak met HB samengaat) waardoor er ook niet veel nodig is om in een ruzie-achtige situatie te belanden (waarvan we inmiddels óók steeds handiger worden om daar weer uit te laveren)
'Speciaal' is wellicht niet het juiste woord, maar uitdagend is het wel.
Ik ben van mening dat je mijn woorden nu op een zeer aparte manier uitlegt. Er is geen sprake van een 'schuldvraag'.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 12:09 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Nu geef je dat 'de schuld' en dat maakt het lekker abstract (je kan t ook lezen als t ligt buiten henzelf)
oh sorry, dat maak ik van: ze zijn hb en HSP en daar komt een snelle ruziesfeer van. Volgens mij hebben kinderen sowieso snel een ruziesfeer als zijnde broers en zussen? komt dat niet per se door hsp of HB?quote:Op vrijdag 17 mei 2013 12:50 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat je mijn woorden nu op een zeer aparte manier uitlegt. Er is geen sprake van een 'schuldvraag'.
Bravo! Hoera! Hear hear! Enzo!quote:Op vrijdag 17 mei 2013 12:09 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ik denk dat elke ouder zo zijn uitdagingen heeft. Het opvoeden van kinderen is nou een keer een hindernisbaan. En vaak ben je zelf onderdeel van de hindernis.
Ik merk in ieder geval dat de sfeer vaak ook afhankelijk is van hoe ík me voel en gedraag. Het gedrag van mijn kinderen is (helaas) toch vaak een spiegel van hoe ik me voel.
Ook kinderen zonder speciale handleiding. Dat geloof ik echt. Nu geef je dat 'de schuld' en dat maakt het lekker abstract (je kan t ook lezen als t ligt buiten henzelf) terwijl alle kinderen moeten leren zich te handhaven binnen de regels van de maatschappij.
Kan t niet helemaal uitleggen merk ik wat ik bedoel. Maar ik geloof echt dat alle ouders soms of vaker zich afvragen waarom ze dit ook alweer wilden.
Ik ben het grotendeels wel met je eens, maar toch kan m.i het opvoeden van hoogbegaafde kinderen soms wel pittiger zijn. Deze kinderen zijn vaak creatiever in het zoeken naar manieren om de regels te ontduiken of naar hun hand te zetten. En dat geldt niet voor alle hoogbegaafde kinderen en het is ook niet aan hoogbegaafde kinderen voorbehouden, maar het komt daar wel meer voor.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 12:09 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ik denk dat elke ouder zo zijn uitdagingen heeft. Het opvoeden van kinderen is nou een keer een hindernisbaan. En vaak ben je zelf onderdeel van de hindernis.
Ik merk in ieder geval dat de sfeer vaak ook afhankelijk is van hoe ík me voel en gedraag. Het gedrag van mijn kinderen is (helaas) toch vaak een spiegel van hoe ik me voel.
Ook kinderen zonder speciale handleiding. Dat geloof ik echt. Nu geef je dat 'de schuld' en dat maakt het lekker abstract (je kan t ook lezen als t ligt buiten henzelf) terwijl alle kinderen moeten leren zich te handhaven binnen de regels van de maatschappij.
Kan t niet helemaal uitleggen merk ik wat ik bedoel. Maar ik geloof echt dat alle ouders soms of vaker zich afvragen waarom ze dit ook alweer wilden.
Valt wel tegen... ik ben nog benieuwd hoe dat verder bij ons in de fam. gaat lopen want het is zo genetisch als de pest.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 06:36 schreef Troel het volgende:
Maar hebben HB kinderen niet meestal ook veel slimmere ouders dat dat dus weer opheft
Nee, helemaal niet. De omgeving is zwaarder dan het kind. Maar net doen alsof er geen extra stoomafblaas-momenten zullen zijn is onzin. Ik zie ook niet HB kinderen opgroeien en die krijgen op een of andere manier niet zulke achterlijke dingen voor elkaar als HB-ers. Vooral omdat het gewoon veel sneller gaat.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 10:44 schreef snoopy het volgende:
Jemig zeg, alsof een hb kind hebben heel erg moeilijk en zwaar is
Alles zou ik er niet aan relateren, kinderen maken ruzie, doen stom, zijn onuitstaanbaar en gekmakend, maar ik zou liegen als ik niet zeg dat ik wel een verschil zie. Ik sta er verder van af, dus ik lach meestal wel, maar de ouders... ach, die hebben stoom soms.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 10:57 schreef livelink het volgende:
Ik herken het wel allemaal een beetje, hoor. Ik heb ook de neiging om alles te relateren aan de problemen met Job.
Het relativeerde dan ook enorm toen ik zag dat mijn neefje en nichtje op dezelfde, gekmakende manier ruzie aan het maken waren als mijn kinderen. Dat heeft dus niks met het autisme van Job te maken, maar alles met het hebben van twee kinderen in deze leeftijdsgroep.
Dat besef maakt het verder niet makkelijker trouwens![]()
![]()
Ik vind de bron soms iets anders, maar meestal lijkt het op elkaar. Het meest frappantste voorbeeld wat ik ooit heb gezien was in een supermarkt. Op de boodschappentas stonden aardbeien afgebeeld, dus die MOESTEN gekocht worden. Het was ergens in de winter. Kind was *niet* te stoppen. Waar je een ander kind afleidt met wat anders lekkers, mee laat helpen met winkelen of iets anders doet, redt je dat gewoon niet. Er moesten en zouden aardbeien komen want anders klopte het niet meer. Het was echt sneu en wat zullen die ouders gebaald hebben. En ik vond het ook zielig voor het kind. Als de wereld niet logisch blijft, wat moet je dan...quote:Op zaterdag 18 mei 2013 11:01 schreef livelink het volgende:
Ja, dat is wel waar. Bij Job escaleert het harder en hij kan zichzelf niet meer stoppen, dus dat moet ik dan voor hem doen.
Maar de bron en het stoomafblaasmoment is niet anders heb ik dus nu gezien.
nou dit dus.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 10:57 schreef livelink het volgende:
Ik herken het wel allemaal een beetje, hoor. Ik heb ook de neiging om alles te relateren aan de problemen met Job.
Het relativeerde dan ook enorm toen ik zag dat mijn neefje en nichtje op dezelfde, gekmakende manier ruzie aan het maken waren als mijn kinderen. Dat heeft dus niks met het autisme van Job te maken, maar alles met het hebben van twee kinderen in deze leeftijdsgroep.
Dat besef maakt het verder niet makkelijker trouwens![]()
![]()
Dus elk kind is hetzelfde en het maakt niet uit of je een kind hebt met autisme, een mentale achterstand of juist niet... dat vind ik ook weer te kort door de bocht. Net zoals zeggen Pietje/Jantje of Klaasje doet zo vanwege *labeltje X*, dat vind ik ook weer zo kort door de bocht.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 11:37 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
nou dit dus.
Kinderen zijn kinderen en doen dingen. Het is wel fijner te denken dat iets een oorzaak heeft. Denk ik. Want dat ze elkaar gewoon de hersens inslaan vanwege niks of oversteken naar t winkelcentrum vanwege impulsief kind zijn....
Heb dank.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 12:04 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik heb een enorme hekel aan dat gekokketeermijn kind is zoooo lastig maar ja HB hè, dus ja, was een goed doordacht plan.
Die van mij wel hoor. Kan er zelfs een dag later nog over praten.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 11:51 schreef kahlie het volgende:
straffen en het is over. Een kindje met Downs kan zich uren zoethouden met het gerammel van de laden en uitleggen dat het niet mag, dat is er gewoon nog niet bij.
Een kind dat huilt in de supermarkt en niet te troosten is omdat er per se aardbeien gekocht moeten worden... dat zie ik een autistisch kind wel doen en een ander kind niet zo snel. Tenzij ze gek zijn op aardbeien en per se aardbeien willen en dan houden ze het echt niet vol om daar een halve dag van over de zeik te zijn. Ik vind kinderen die over de zeik zijn zich altijd ook heel anders gedragen dan autistische kinderen waar het teveel wordt. Net zoals livelink herken ik dat die niet uit zichzelf stoppen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |