abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110802535
Het Gedicht
Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden.

Het probleem
Voornamelijk het CiDi (Centrum Informatie en Documentatie Israël) valt over bovenstaande gedicht.
Het gedicht zelf is geschreven door een 15 jarig kind, voor haar oom die aan de kant van de SS vocht. Het Cidi vind namelijk dat je tijdens de dodenherdinking geen aandacht aan de mensen van de SS mag geven.

Mijn Mening
Ik heb hierover een dubbel gevoel. Ene kant heb ik idd zoiets van moet je het wel doen? Maar anderzijds, als je reeel gaat denken;

De dodenherdenking is om de slachtoffers van de WO2 te herdenken (en inmiddels ook van de oorlogen daarna), maar wie heeft er bepaald wat de slachtoffers zijn? Zijn alleen de slachtoffers die aan de goede kant vielen de slachtoffers, of dus ook de mensen die voor de SS kozen?

Iedereen heeft geprobeerd om de oorlog op zijn manier te overleven, de 1 ging in het verzet, de ander sloot zich aan bij de SS. Maar zijn de doodde die onder de SSers zijn gevallen dan in 1 keer geen slachtoffer meer? Zijn dit dan in 1 keer geen mensen meer die herdacht mogen worden? Ook hun hadden een familie, een gezin. Hun hebben in hun ogen gedaan wat voor hun het beste leek om te overleven, ook die mensen waren gewoon Nederlanders zoals wij, ook hun verdienen de herdenking in mijn ogen. net zo zeer als de mensen die het verzet in gingen, en de vele slachtoffers die er nog meer zijn gevallen. Want ten slotte van rekening was er maar 1 man schuldig aan de 2de wereld oorlog ...

Bron: Brabants Dagblad
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_110802567
Vind het wel goed dat hier aandacht aan besteed word, er zijn nog steeds veel kinderen van "foute" nederlanders die een traumatische jeugd hebben gehad, ook zij zijn ongewild slachtoffer van daden waar ze geen invloed op hadden, vergeet ook niet dat veel mensen die fout waren dit niet zozeer deden uit idealisme maar gewoon als opportunischte manier om de oorlog door te komen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_110802574
Nederlander: op 4 mei herdenken we de gevallen slachtoffers in WO2.
Duitser: ook de Duitse slachtoffers?
Nederlander: nee, dat vieren we een dag later.
I feel kinda Locrian today
pi_110802579
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 06:59 schreef Crazy-M het volgende:
Het Gedicht
... Want ten slotte van rekening was er maar 1 man schuldig aan de 2de wereld oorlog ...
Wat naief ...
pi_110802581
Maar toch zijn het landsverraders geweest, en daar hebben de nakomelingen misschien geen invloed op, en hen moet je niet de "schuld" gaan geven, maar toch zou ik liever hebben dat het niet gebeurt
pi_110802607
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:07 schreef raptorix het volgende:
Vind het wel goed dat hier aandacht aan besteed word, er zijn nog steeds veel kinderen van "foute" nederlanders die een traumatische jeugd hebben gehad, ook zij zijn ongewild slachtoffer van daden waar ze geen invloed op hadden, vergeet ook niet dat veel mensen die fout waren dit niet zozeer deden uit idealisme maar gewoon als opportunischte manier om de oorlog door te komen.
inderdaad, die mensen kozen voor datgeen wat er in hun ogen het beste leek.
Die kinderen van nu hadden daar geen invloed op, die moeten er mee omgaan dat hun oom zo was.
quote:
4s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:09 schreef gogosweden het volgende:
Maar toch zijn het landsverraders geweest, en daar hebben de nakomelingen misschien geen invloed op, en hen moet je niet de "schuld" gaan geven, maar toch zou ik liever hebben dat het niet gebeurt
In onze ogen, en in de ogen van de mensen van toen waren het landsverraders, maar ook die mensen hebben keuzes moeten maken, hun gezin moest ook beschermd worden in hun ogen. Ik praat het niet goed van hun, maar zoals ik al aangaf probeert iedereen op zijn manier zijn geliefde te beschermen in tijd van crisis.
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik luister NL-Talig
  donderdag 26 april 2012 @ 07:18:39 #7
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110802615
quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:16 schreef Crazy-M het volgende:
Ik praat het niet goed van hun, maar zoals ik al aangaf probeert iedereen op zijn manier zijn geliefde te beschermen in tijd van crisis.
Er is niets begripsvol aan de mensen die destijds voor een paar gulden hun Joodse onder- of bovenburen aangaven.
pi_110802618
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:18 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Er is niets begripsvol aan de mensen die destijds voor een paar gulden hun Joodse onder- of bovenburen aangaven.
Dat is slechts een heel klein deel, er waren simpelweg mensen die met de duitsers samen werkten omdat het bedrijf anders over de kop zou zijn gegaan.
pi_110802635
quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:16 schreef Crazy-M het volgende:

In onze ogen, en in de ogen van de mensen van toen waren het landsverraders, maar ook die mensen hebben keuzes moeten maken, hun gezin moest ook beschermd worden in hun ogen. Ik praat het niet goed van hun, maar zoals ik al aangaf probeert iedereen op zijn manier zijn geliefde te beschermen in tijd van crisis.
ja, maar had je in, bijvoorbeeld, 1950 gezegt, ja nu gaan we dit doen *insert OP* dan hadden ze je voor gek verklaard.

Nationalisme is niet altijd goed, maar ik denk dat we in dit geval gewoon beter niet van de tradities af kunnen wijken, en ons gewoon even 1 dag als 1 land voelen. Omdat we samen de oorlog overleefd hebben. En dat de "verraders" maar even in de (sorry) stront mogen zakken.

maargoed dat is mijn mening
  donderdag 26 april 2012 @ 07:22:58 #10
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110802641
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:19 schreef raptorix het volgende:
Dat is slechts een heel klein deel, er waren simpelweg mensen die met de duitsers samen werkten omdat het bedrijf anders over de kop zou zijn gegaan.
Dus economische redenen gaan boven principiële waarden?
pi_110802676
quote:
5s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Dit doen we (nederland als regering in ieder geval) nog steeds jaarlijks hoor.
pi_110802679
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:19 schreef raptorix het volgende:

[..]

of omdat anders hun eigen gezin ook maar werd vermoord?
quote:

[..]

er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn. Als je tegen ze was, dan kon je zo de pech hebben dat ze je huis binnenvielen en dat je werd opgepakt naar een kamp. Die mensen die andere aangaven kregen van de duitsers een beloning, hiermee konden ze hun gezin weer even wat te eten geven.

quote:
4s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef gogosweden het volgende:

[..]

ja, maar had je in, bijvoorbeeld, 1950 gezegt, ja nu gaan we dit doen *insert OP* dan hadden ze je voor gek verklaard.

Nationalisme is niet altijd goed, maar ik denk dat we in dit geval gewoon beter niet van de tradities af kunnen wijken, en ons gewoon even 1 dag als 1 land voelen. Omdat we samen de oorlog overleefd hebben. En dat de "verraders" maar even in de (sorry) stront mogen zakken.

maargoed dat is mijn mening
Dat klopt, net na de oorlog dit gezegd, en je was voor gek verklaard, en uitgekotst om het zo te zeggen. Maar moeten we nu, ruim 70 jaar later, nog steeds dit onderscheid maken ?
Ik luister NL-Talig
  donderdag 26 april 2012 @ 07:32:57 #13
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110802696
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dit doen we (nederland als regering in ieder geval) nog steeds jaarlijks hoor.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.

quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:29 schreef Crazy-M het volgende:
er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn. Als je tegen ze was, dan kon je zo de pech hebben dat ze je huis binnenvielen en dat je werd opgepakt naar een kamp. Die mensen die andere aangaven kregen van de duitsers een beloning, hiermee konden ze hun gezin weer even wat te eten geven.
En al die miljoenen mensen die geen reële steun aan de Duitsers hadden verleend, maar het wel allemaal overleefd hebben? Je stelling klopt niet. Los gezien van het feit dat de Duitsers - zonder reële verdenking - niet ieders huis zomaar binnenvielen. Ik kan totaal geen begrip opbrengen voor de mensen die hun buren aangaven voor wat guldens, onder welk situatie dan ook.
pi_110802709
quote:

[..]

of omdat anders hun eigen gezin ook maar werd vermoord?

[..]

[..]

Dat klopt, net na de oorlog dit gezegd, en je was voor gek verklaard, en uitgekotst om het zo te zeggen. Maar moeten we nu, ruim 70 jaar later, nog steeds dit onderscheid maken ?
ja, anders kan je net zo goed zeggen "moeten we nu, 70 jaar na de oorlog nog steeds die slachtoffers herdenken?" zelfde soort vraag, zelfde antwoord
  † In Memoriam † donderdag 26 april 2012 @ 07:34:39 #16
294940 badtripbob
GeK, no?
pi_110802711
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:08 schreef starla het volgende:
Nederlander: op 4 mei herdenken we de gevallen slachtoffers in WO2.
Duitser: ook de Duitse slachtoffers?
Nederlander: nee, dat vieren we een dag later.
:D! _O-! Hehe.

Maar ja, ik ben wel van mening dat niet iedereen in de oorlog die aan de kant van de Duitsers zat ook echt fout was. Volgens mij wisten een hoop niet eens(Zeker in het begin) waar ze voor vochten en wat de idealen van Hitler nou echt waren...

Nederlanders die bij de NSB/SS zijn gegaan vind ik wel per definitie fout. Ja, hij probeerde te overleven... Maar wel door totaal geen principes te hebben en je eigen landgenoten te verraden. :N

Duitsers die wel mee moesten doen met de oorlog en die al helemaal opgepept werden voor een oorlog dmv propaganda en desinformatie, kan je IMO minder kwalijk nemen wat er is gebeurd.

Alleen de echte oorlogsmisdadigers die zijn gewoon door en door slecht bezig geweest(Hoge mensen in de SS/Gestapo en leiders van kampen en dat soort figuren)die verdienen het niet om te herdacht te worden. Je gaat Hitler toch ook niet herdenken bij dodenherdenking?
pi_110802729
quote:

[..]

er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn.
Dat is gewoon onwaar en zo een opmerking doet de tallozen die niet hebben gecollaboreerd tekort.
pi_110802738
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 06:59 schreef Crazy-M het volgende:
Het Gedicht
-knip-

Zo fout, zo ontzettend fout :N Je snapt het echt niet he. :(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_110802744
quote:
O crap, vanmorgen helemaal gemist toen ik keek of er al een topic over was :@
Ik luister NL-Talig
pi_110802746
quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:40 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

O crap, vanmorgen helemaal gemist toen ik keek of er al een topic over was :@
het is vergeven :*
pi_110802761
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:34 schreef gogosweden het volgende:

[..]

ja, anders kan je net zo goed zeggen "moeten we nu, 70 jaar na de oorlog nog steeds die slachtoffers herdenken?" zelfde soort vraag, zelfde antwoord
in de hedendaagse dodenherdinking is het niet meer alleen de slachtoffers van de WO2, ook de slachtoffers van de laatste paar oorlogen
Ik luister NL-Talig
  donderdag 26 april 2012 @ 07:44:06 #22
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110802770
Mag alleen hopen dat Crazy-M ten tijde van oorlog of bezetting niet mijn buurman is.
pi_110802788
Ik ga echt niet de Duitse slachtoffers herdenken :r

Dit zijn onder andere de helden en niet diegene die aan de kant staan om ze neer te maaien. :N
pi_110802809
quote:

[..]

De hele oorlog ging om economische redenen, dat hele Jodengebeuren kon de regering geen moer schelen, sterker nog ook vanuit de toenmalige regering was er een gezonde dosis anti semitisme.
  donderdag 26 april 2012 @ 07:48:19 #25
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110802825
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 07:47 schreef raptorix het volgende:
De hele oorlog ging om economische redenen, dat hele Jodengebeuren kon de regering geen moer schelen, sterker nog ook vanuit de toenmalige regering was er een gezonde dosis anti semitisme.
Ook jij beantwoordt mijn vraag niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')