Wat naief ...quote:Op donderdag 26 april 2012 06:59 schreef Crazy-M het volgende:
Het Gedicht
... Want ten slotte van rekening was er maar 1 man schuldig aan de 2de wereld oorlog ...
inderdaad, die mensen kozen voor datgeen wat er in hun ogen het beste leek.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:07 schreef raptorix het volgende:
Vind het wel goed dat hier aandacht aan besteed word, er zijn nog steeds veel kinderen van "foute" nederlanders die een traumatische jeugd hebben gehad, ook zij zijn ongewild slachtoffer van daden waar ze geen invloed op hadden, vergeet ook niet dat veel mensen die fout waren dit niet zozeer deden uit idealisme maar gewoon als opportunischte manier om de oorlog door te komen.
In onze ogen, en in de ogen van de mensen van toen waren het landsverraders, maar ook die mensen hebben keuzes moeten maken, hun gezin moest ook beschermd worden in hun ogen. Ik praat het niet goed van hun, maar zoals ik al aangaf probeert iedereen op zijn manier zijn geliefde te beschermen in tijd van crisis.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:09 schreef gogosweden het volgende:
Maar toch zijn het landsverraders geweest, en daar hebben de nakomelingen misschien geen invloed op, en hen moet je niet de "schuld" gaan geven, maar toch zou ik liever hebben dat het niet gebeurt
Er is niets begripsvol aan de mensen die destijds voor een paar gulden hun Joodse onder- of bovenburen aangaven.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:16 schreef Crazy-M het volgende:
Ik praat het niet goed van hun, maar zoals ik al aangaf probeert iedereen op zijn manier zijn geliefde te beschermen in tijd van crisis.
Dat is slechts een heel klein deel, er waren simpelweg mensen die met de duitsers samen werkten omdat het bedrijf anders over de kop zou zijn gegaan.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:18 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Er is niets begripsvol aan de mensen die destijds voor een paar gulden hun Joodse onder- of bovenburen aangaven.
ja, maar had je in, bijvoorbeeld, 1950 gezegt, ja nu gaan we dit doen *insert OP* dan hadden ze je voor gek verklaard.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:16 schreef Crazy-M het volgende:
In onze ogen, en in de ogen van de mensen van toen waren het landsverraders, maar ook die mensen hebben keuzes moeten maken, hun gezin moest ook beschermd worden in hun ogen. Ik praat het niet goed van hun, maar zoals ik al aangaf probeert iedereen op zijn manier zijn geliefde te beschermen in tijd van crisis.
Dus economische redenen gaan boven principiële waarden?quote:Op donderdag 26 april 2012 07:19 schreef raptorix het volgende:
Dat is slechts een heel klein deel, er waren simpelweg mensen die met de duitsers samen werkten omdat het bedrijf anders over de kop zou zijn gegaan.
Dit doen we (nederland als regering in ieder geval) nog steeds jaarlijks hoor.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dus economische redenen gaan boven principiële waarden?
of omdat anders hun eigen gezin ook maar werd vermoord?quote:Op donderdag 26 april 2012 07:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is slechts een heel klein deel, er waren simpelweg mensen die met de duitsers samen werkten omdat het bedrijf anders over de kop zou zijn gegaan.
er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn. Als je tegen ze was, dan kon je zo de pech hebben dat ze je huis binnenvielen en dat je werd opgepakt naar een kamp. Die mensen die andere aangaven kregen van de duitsers een beloning, hiermee konden ze hun gezin weer even wat te eten geven.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dat klopt, net na de oorlog dit gezegd, en je was voor gek verklaard, en uitgekotst om het zo te zeggen. Maar moeten we nu, ruim 70 jaar later, nog steeds dit onderscheid maken ?quote:Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef gogosweden het volgende:
[..]
ja, maar had je in, bijvoorbeeld, 1950 gezegt, ja nu gaan we dit doen *insert OP* dan hadden ze je voor gek verklaard.
Nationalisme is niet altijd goed, maar ik denk dat we in dit geval gewoon beter niet van de tradities af kunnen wijken, en ons gewoon even 1 dag als 1 land voelen. Omdat we samen de oorlog overleefd hebben. En dat de "verraders" maar even in de (sorry) stront mogen zakken.
maargoed dat is mijn mening
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dit doen we (nederland als regering in ieder geval) nog steeds jaarlijks hoor.
En al die miljoenen mensen die geen reële steun aan de Duitsers hadden verleend, maar het wel allemaal overleefd hebben? Je stelling klopt niet. Los gezien van het feit dat de Duitsers - zonder reële verdenking - niet ieders huis zomaar binnenvielen. Ik kan totaal geen begrip opbrengen voor de mensen die hun buren aangaven voor wat guldens, onder welk situatie dan ook.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:29 schreef Crazy-M het volgende:
er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn. Als je tegen ze was, dan kon je zo de pech hebben dat ze je huis binnenvielen en dat je werd opgepakt naar een kamp. Die mensen die andere aangaven kregen van de duitsers een beloning, hiermee konden ze hun gezin weer even wat te eten geven.
ja, anders kan je net zo goed zeggen "moeten we nu, 70 jaar na de oorlog nog steeds die slachtoffers herdenken?" zelfde soort vraag, zelfde antwoordquote:Op donderdag 26 april 2012 07:29 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
of omdat anders hun eigen gezin ook maar werd vermoord?
[..]
er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn. Als je tegen ze was, dan kon je zo de pech hebben dat ze je huis binnenvielen en dat je werd opgepakt naar een kamp. Die mensen die andere aangaven kregen van de duitsers een beloning, hiermee konden ze hun gezin weer even wat te eten geven.
[..]
Dat klopt, net na de oorlog dit gezegd, en je was voor gek verklaard, en uitgekotst om het zo te zeggen. Maar moeten we nu, ruim 70 jaar later, nog steeds dit onderscheid maken ?
quote:Op donderdag 26 april 2012 07:08 schreef starla het volgende:
Nederlander: op 4 mei herdenken we de gevallen slachtoffers in WO2.
Duitser: ook de Duitse slachtoffers?
Nederlander: nee, dat vieren we een dag later.
Dat is gewoon onwaar en zo een opmerking doet de tallozen die niet hebben gecollaboreerd tekort.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:29 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
er was in die tijd maar 1 keuze om te overleven, en dat was voor de duitsers zijn.
Zo fout, zo ontzettend foutquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O crap, vanmorgen helemaal gemist toen ik keek of er al een topic over wasquote:
het is vergevenquote:Op donderdag 26 april 2012 07:40 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
O crap, vanmorgen helemaal gemist toen ik keek of er al een topic over was
in de hedendaagse dodenherdinking is het niet meer alleen de slachtoffers van de WO2, ook de slachtoffers van de laatste paar oorlogenquote:Op donderdag 26 april 2012 07:34 schreef gogosweden het volgende:
[..]
ja, anders kan je net zo goed zeggen "moeten we nu, 70 jaar na de oorlog nog steeds die slachtoffers herdenken?" zelfde soort vraag, zelfde antwoord
De hele oorlog ging om economische redenen, dat hele Jodengebeuren kon de regering geen moer schelen, sterker nog ook vanuit de toenmalige regering was er een gezonde dosis anti semitisme.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ook jij beantwoordt mijn vraag niet.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:47 schreef raptorix het volgende:
De hele oorlog ging om economische redenen, dat hele Jodengebeuren kon de regering geen moer schelen, sterker nog ook vanuit de toenmalige regering was er een gezonde dosis anti semitisme.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |