Dan moeten ze meer overtuigen dan voorheen. Toen stemde ik PP vanwege een combinatie van een signaal geven aan de gevestigde politici, en omdat elke andere partij redelijk aan het falen was met hun (geschreven) standpunten. Ik stemde niet PP omdat het zo'n goede organisatie was met goed doordachte publiciteit (dit is cynisch).quote:Op dinsdag 24 april 2012 11:23 schreef Piet_Piraat het volgende:
Om op zeker te spelen gewoon een keer op der piratenpartij stemmen.
Ook niet geheel onbelangrijk, in Duitsland zijn de problemen met GEMA (de duitse brein zeg maar) veel groter. Extreme vervolging voor kleinschalige copyrightschending is al een feit bijvoorbeeld.quote:Op maandag 23 april 2012 13:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
In Duitsland doen de piraten het goed, en lijken inderdaad landelijk tegen de 8% te kunnen halen en presteren ook verrassend en uitstekend bij de bondsstaat verkiezingen .
recentelijk saarland toen ze in iets van 6 weken een succesvolle campagne wisten op te zetten en ze uiteindelijk 7,4% van de stemmen, dat leverde hen 4 van de 51 zetels op.
Binnenkort lijken ze ook in NRW te kunnen gaan scoren... tot 11% vand e stemmen halen ze in prognoses:
http://de.wikipedia.org/w(...)tfalen_2012#Umfragen
Enkel, duitsland is nog niet nederland en in Duitsland bestaand e piraten al sinds 2006 en hebben ze een goede organisatie opgebouwd met ook een eigen vorm van democratie en partij-interne besluitprocessen (vooral dankzij de Liquid-Feedback software, welke een methode vormt discussie's te voeren en thema's te 'ordenen' en uiteidnelijk naar besluiten om te zetten)..
De Piraten in nederland zijn nog lang zo ver niet, zijn imho een beetje amateuristisch en een verzameling losbollen.
ja, ik las ook net dat het met brief kan, maar het is een mooi excuus om eens naar Nederland te gaan of niet dan?quote:Op dinsdag 24 april 2012 11:03 schreef freako het volgende:
[..]
Stemmen voor de Tweede Kamer kan per brief. De eerste keer dat je kunt stemmen is dan in principe voor het Europees Parlement, juni 2014. Ik neem aan dat je in Zweden woont, in dat geval mag je kiezen of je voor de Zweedse of voor de Nederlandse zetels stemt (beide mag niet).
Klopt. En het is ook gewoon mogelijk. Je kunt in plaats van een briefstembiljet vragen om een kiezerspas, waarmee je in elk willekeurig Nederlands stembureau terecht kunt.quote:Op dinsdag 24 april 2012 11:31 schreef gogosweden het volgende:
[..]
ja, ik las ook net dat het met brief kan, maar het is een mooi excuus om eens naar Nederland te gaan of niet dan?
Omdat je dan 2x stemt voor hetzelfde parlement. Dat het om verschillende zetels gaat, maakt dan niet uit, daar wordt later bij de stemmingen in het EP immers ook geen rekening mee gehouden.quote:Waarom mag ik eigenlijk niet voor de Zweedse zetels stemmen als ik voor de Nederlandse stem in de europeese parlement verkiezingen?
In Duitsland weet de partij veel proteststemmen te trekken, waar deze hier belanden bij de SP en de PVV. De implosie van de liberale FDP legt de Piratenpartei ook geen windeieren.quote:Op dinsdag 24 april 2012 11:29 schreef kingmob het volgende:
[..]
Ook niet geheel onbelangrijk, in Duitsland zijn de problemen met GEMA (de duitse brein zeg maar) veel groter. Extreme vervolging voor kleinschalige copyrightschending is al een feit bijvoorbeeld.
Ik denk dat de voedingsbodem (nog) niet bestaat in Nederland. Ook komt de partij uitermate amateuristisch over.
ah op zo'n manier! Dan snap ik het opzich wel. Dankjewel voor de info enzoquote:Op dinsdag 24 april 2012 11:40 schreef freako het volgende:
[..]
Klopt. En het is ook gewoon mogelijk. Je kunt in plaats van een briefstembiljet vragen om een kiezerspas, waarmee je in elk willekeurig Nederlands stembureau terecht kunt.
[..]
Omdat je dan 2x stemt voor hetzelfde parlement. Dat het om verschillende zetels gaat, maakt dan niet uit, daar wordt later bij de stemmingen in het EP immers ook geen rekening mee gehouden.
En om weer een bruggetje te slaan naar de Piratenpartij: De eerste gekozen vertegenwoordigers van de Piratenpartij zijn de 2 Europarlementariërs die in Zweden zijn verkozen in 2009..
net zo dood als het oude buisness model van de platenmaatschapijenquote:
Waarbij het natuurlijk ook zo is dat de FDP erg lange tijd een zeer goede naam had als 'traditionele' liberale anti-overheids-partij die ook enorm veel nadruk legde op 'burgerrechten' (alhoewel dat bij de FDP sterk op de achtergrond geraakt was door Westerwelle die de FDP vooral profileerde als 'anti-belastingpartij')quote:Op dinsdag 24 april 2012 11:41 schreef freako het volgende:
[..]
In Duitsland weet de partij veel proteststemmen te trekken, waar deze hier belanden bij de SP en de PVV. De implosie van de liberale FDP legt de Piratenpartei ook geen windeieren.
Mogelijk, maar evengoed moet je dan wél definieren wāt en hoe de 'nieuwe' politiek zou zijn.quote:
Helemaal mee eens!quote:Op maandag 23 april 2012 13:23 schreef padlarf het volgende:
Ik vind de Piratenpartij op zich wel prima, maar in tijden van crisis gaat mijn stem toch echt naar een partij met ervaren politici en parlementariërs
Alhoewel het eigenlijk ook crisis is op gebied van informatievrijheid. Dat gemieter met the pirate bay leidt er nu toe dat een private stichting als BREIN proxies kan stilleggen. Je weet wel, diezelfde soort dingen die voor mensen in China juist voor een vrij internet zorgen.quote:
Hoe vind je dat Dirk Poot het doet?quote:Op dinsdag 24 april 2012 11:34 schreef trancethrust het volgende:
Meer specifiek heeft (of had) de PP goede denkers die de issues goed konden verwoorden en dat ook deden wanneer ze de kans kregen. Ze stonden alleen op plek 4, 5 of lager in de PP lijst en dat werkt natuurlijk niet; te weinig airtime. En de mensen die wel uitzendtijd kregen (Samir voorop) kregen om mij heen reacties als 'waar heeft hij het over?' en 'is dit serieus?'. Er mistte een vertaalslag naar mensen die niet uren per dag op internet zitten, en er mistte een professionele uitstraling.
Ik verwacht zeker wel verbetering though, ik ben benieuwd.
Áls, maar dan ook áls, ze geleerd hebben van de vorige verkiezingen, toen ze echt weinig voorbereidingstijd hadden, en twee jaar bezig zijn geweest om fatsoenlijke mensen te werven, zouden ze nu goed voor de dag kunnen komen. Maar ik verwacht dat ze daar nog niet professioneel genoeg voor zijn.quote:Op dinsdag 24 april 2012 09:27 schreef Tijn het volgende:
In theorie is de Piratenpartij de enige partij die de nieuwe maatschappij echt begrijpt.
In de praktijk zijn het een stel WoW-nerds met een Wordpressblog om daarmee eens in de zoveel tijd een kroegmeeting te organiseren
Ik heb nog te weinig gezien om dat te kunnen beantwoorden, maar dat komt hopelijk nogquote:Op donderdag 26 april 2012 22:28 schreef AnimeFan het volgende:
[..]
Hoe vind je dat Dirk Poot het doet?
Jammer dat hier niemand van PP Nederland te zien was.quote:Op zaterdag 28 april 2012 23:02 schreef AnimeFan het volgende:
NOS journaal over Piratenpartij in Duitsland (en een beetje Nederland):
Ik heb DWDD en PenW gemaild alvast. (Ik zit niet in het bestuur, maar heb gewoon gemaild of het niet een leuk idee is om ze uit te nodigen).quote:Op maandag 30 april 2012 10:00 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Jammer dat hier niemand van PP Nederland te zien was.
Het zal er ook wel iets mee te maken hebben dat er in Duitsland daadwerkelijk mensen veroordeeld zijn tot hoge boetes na het downloaden van wat liedjes.quote:Op zaterdag 28 april 2012 23:06 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
(Dan blijft het me als politicoloog wel verbazen hoe het komt dat ze in het ene land een nichepartij zijn om rekening mee te houden, terwijl ze in een ander land nauwelijks aanhang vergaren. Maar misschien is dat toch gedeeltelijk willekeurig).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |