Bron:http://www.nu.nl/binnenla(...)ng-in-amsterdam.htmlquote:48 gewonden door treinbotsing in Amsterdam
Laatste update: 21 april 2012 20:00 info Bekijk op de kaart
AMSTERDAM - In Amsterdam zijn zaterdagavond twee passagierstreinen op elkaar gebotst. Daarbij zijn 48 gewonden gevallen.
Treinbotsing Amsterdam Fotoserie
Dat meldde een woordvoerster van de Nederlandse Spoorwegen. Volgens haar is onder meer sprake van botbreuken en kneuzingen. Naast de politie en brandweer zijn er veel ambulances en een traumahelikopter aangwezig.
Volgens RTL Nieuws vielen passagiers uit hun stoel, sommigen werden hard tegen de glazen tussenwanden in de trein geklapt.
Het ongeval is gebeurd op de Singelgrachtbrug ter hoogte van het Westerpark tussen station Amsterdam-Sloterdijk en Amsterdam-Centraal. Het zou gaan om een intercity en een stoptrein. De stoptrein is aan de voorkant flink beschadigt. Volgens een ooggetuige reden de treinen niet op volle snelheid.
Van de gewonden zaten er 40 in een stoptrein die volgens de NS onderweg was van Amsterdam naar Uitgeest. De anderen zaten in de sneltrein van Den Helder naar Nijmegen. Het ongeluk gebeurde tussen de stations Amsterdam-Sloterdijk en Amsterdam-Centraal.
Locatie treinspoor nabij Westerpark, Amsterdam:
Door de aanrijding rijden er aan de westkant van Amsterdam geen treinen. Dat betekent onder meer dat tussen Amsterdam-Centraal en luchthaven Schiphol geen treinen rijden. Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de stremmingen de rest van de dag duren.
Onderzoek
De twee passagierstreinen zijn frontaal op elkaar gebotst. Dat heeft een woordvoerster van de Inspectie Leefomgeving en Transport zaterdagavond gezegd.
De inspectie begint volgens haar een groot onderzoek naar de oorzaak van de aanrijding. De materiële schade is op het eerste gezicht groot, zo heeft de woordvoerster gehoord van de inspecteur die al ter plaatse is. Twee andere inspecteurs zijn nog onderweg naar de plaats van het ongeval.
quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:08 schreef Lindgren. het volgende:
Normaal zit ik in deze trein. Nouja, niet in het weekend dan, maar doordeweeks.
Een lange toeterquote:Op zaterdag 21 april 2012 21:09 schreef ddx het volgende:
Langgerekt geluidssignaal, oftewel een toeter ?
Ik denk het wel.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:09 schreef ddx het volgende:
Nee een beltoon van Nokia.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:09 schreef ddx het volgende:
Want die moeten uit respect stil zijn?quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:09 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Die vogeltjes ook steeds op de achtergrond, die kwetteren gezellig verder.
Geen respect die dierenquote:Op zaterdag 21 april 2012 21:09 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Die vogeltjes ook steeds op de achtergrond, die kwetteren gezellig verder.
Nee dat zeg ik toch niet.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:10 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Want die moeten uit respect stil zijn?
Om aan te tonen dat het een langer signaal was dan gebruikelijk.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:11 schreef ddx het volgende:
Heb ik ook wel door, maar waarom blijven ze het continu een langgerekt geluidssignaal noemen ?
Waarom zeggen ze niet hij toeterde heel lang, dan snappen de blo'ers het ook.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:11 schreef ddx het volgende:
Heb ik ook wel door, maar waarom blijven ze het continu een langgerekt geluidssignaal noemen ?
Gelukkig doet de verlichting in die ene trein het nog wel.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:11 schreef Fredo55 het volgende:
Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen met de verlichting.
Dat vraag ik me ook steeds af.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:13 schreef Ame_thyst het volgende:
56 zwaar gewond, 13 ernstig
Wat is precies het verschil?
Bij zwaargewond kun je denken aan breuken en kneuzingen, bij ernstig aan hersenletsel bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:13 schreef Ame_thyst het volgende:
quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:13 schreef Ame_thyst het volgende:
http://www.goeievraag.nl/(...)en-gewond-zwaar.7753quote:Licht gewond: dat kan varieeren van kneuzingen en schaafwonden. Maar ook snijwonden (niet slagaderlijk) vallen onder deze categorie.
Gewond: Onder deze categorie kun je vallen als je botbreuk(en) hebt, diepere snijwonden, lichte hersenschudding, buikletsel.
Zwaar gewonden: daar val je onder als je mogelijk blijvend letsel hebt. Denk hier aan hersenletsel, verbrijzeling of verlamming. Meetsal gaat dit gepaard met bewusteloosheid of comatueuse toestand. Ook kan je in kritieke toestand verkeren. Het komt wel eens voor dat je bewust in coma gehouden wordt om sneller te herstellen.
Zwaar gewonden waarvan ernstig: Zo dusdanig verwondingen opgelopen dat de dood snel volgt als er geen directe aktie ondernomen wordt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |