Bron:http://www.nu.nl/binnenla(...)ng-in-amsterdam.htmlquote:48 gewonden door treinbotsing in Amsterdam
Laatste update: 21 april 2012 20:00 info Bekijk op de kaart
AMSTERDAM - In Amsterdam zijn zaterdagavond twee passagierstreinen op elkaar gebotst. Daarbij zijn 48 gewonden gevallen.
Treinbotsing Amsterdam Fotoserie
Dat meldde een woordvoerster van de Nederlandse Spoorwegen. Volgens haar is onder meer sprake van botbreuken en kneuzingen. Naast de politie en brandweer zijn er veel ambulances en een traumahelikopter aangwezig.
Volgens RTL Nieuws vielen passagiers uit hun stoel, sommigen werden hard tegen de glazen tussenwanden in de trein geklapt.
Het ongeval is gebeurd op de Singelgrachtbrug ter hoogte van het Westerpark tussen station Amsterdam-Sloterdijk en Amsterdam-Centraal. Het zou gaan om een intercity en een stoptrein. De stoptrein is aan de voorkant flink beschadigt. Volgens een ooggetuige reden de treinen niet op volle snelheid.
Van de gewonden zaten er 40 in een stoptrein die volgens de NS onderweg was van Amsterdam naar Uitgeest. De anderen zaten in de sneltrein van Den Helder naar Nijmegen. Het ongeluk gebeurde tussen de stations Amsterdam-Sloterdijk en Amsterdam-Centraal.
Locatie treinspoor nabij Westerpark, Amsterdam:
Door de aanrijding rijden er aan de westkant van Amsterdam geen treinen. Dat betekent onder meer dat tussen Amsterdam-Centraal en luchthaven Schiphol geen treinen rijden. Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de stremmingen de rest van de dag duren.
Onderzoek
De twee passagierstreinen zijn frontaal op elkaar gebotst. Dat heeft een woordvoerster van de Inspectie Leefomgeving en Transport zaterdagavond gezegd.
De inspectie begint volgens haar een groot onderzoek naar de oorzaak van de aanrijding. De materiële schade is op het eerste gezicht groot, zo heeft de woordvoerster gehoord van de inspecteur die al ter plaatse is. Twee andere inspecteurs zijn nog onderweg naar de plaats van het ongeval.
quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:08 schreef Lindgren. het volgende:
Normaal zit ik in deze trein. Nouja, niet in het weekend dan, maar doordeweeks.
Een lange toeterquote:Op zaterdag 21 april 2012 21:09 schreef ddx het volgende:
Langgerekt geluidssignaal, oftewel een toeter ?
Ik denk het wel.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:09 schreef ddx het volgende:
Nee een beltoon van Nokia.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:09 schreef ddx het volgende:
Want die moeten uit respect stil zijn?quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:09 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Die vogeltjes ook steeds op de achtergrond, die kwetteren gezellig verder.
Geen respect die dierenquote:Op zaterdag 21 april 2012 21:09 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Die vogeltjes ook steeds op de achtergrond, die kwetteren gezellig verder.
Nee dat zeg ik toch niet.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:10 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Want die moeten uit respect stil zijn?
Om aan te tonen dat het een langer signaal was dan gebruikelijk.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:11 schreef ddx het volgende:
Heb ik ook wel door, maar waarom blijven ze het continu een langgerekt geluidssignaal noemen ?
Waarom zeggen ze niet hij toeterde heel lang, dan snappen de blo'ers het ook.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:11 schreef ddx het volgende:
Heb ik ook wel door, maar waarom blijven ze het continu een langgerekt geluidssignaal noemen ?
Gelukkig doet de verlichting in die ene trein het nog wel.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:11 schreef Fredo55 het volgende:
Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen met de verlichting.
Dat vraag ik me ook steeds af.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:13 schreef Ame_thyst het volgende:
56 zwaar gewond, 13 ernstig
Wat is precies het verschil?
Bij zwaargewond kun je denken aan breuken en kneuzingen, bij ernstig aan hersenletsel bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:13 schreef Ame_thyst het volgende:
quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:13 schreef Ame_thyst het volgende:
http://www.goeievraag.nl/(...)en-gewond-zwaar.7753quote:Licht gewond: dat kan varieeren van kneuzingen en schaafwonden. Maar ook snijwonden (niet slagaderlijk) vallen onder deze categorie.
Gewond: Onder deze categorie kun je vallen als je botbreuk(en) hebt, diepere snijwonden, lichte hersenschudding, buikletsel.
Zwaar gewonden: daar val je onder als je mogelijk blijvend letsel hebt. Denk hier aan hersenletsel, verbrijzeling of verlamming. Meetsal gaat dit gepaard met bewusteloosheid of comatueuse toestand. Ook kan je in kritieke toestand verkeren. Het komt wel eens voor dat je bewust in coma gehouden wordt om sneller te herstellen.
Zwaar gewonden waarvan ernstig: Zo dusdanig verwondingen opgelopen dat de dood snel volgt als er geen directe aktie ondernomen wordt.
Ernstig gewonden zijn mensen met verwondingen die ernstig zijn.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:13 schreef Ame_thyst het volgende:
Daar hebben ze het zelfs over duizendenquote:
Zwaar gewond: mensen > 75 kgquote:Op zaterdag 21 april 2012 21:14 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook steeds af.
Nee tientallen staat erquote:Op zaterdag 21 april 2012 21:18 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Daar hebben ze het zelfs over duizenden
Dutzende = tientallen (dozijnen)quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:18 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
quote:
quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:18 schreef __Saviour__ het volgende:
tientallenquote:Op zaterdag 21 april 2012 21:18 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Oke, niet tof. Hoe laat is dit ongeluk gebeurd dan? Wel heftig.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:20 schreef Miendientje het volgende:
[..]
Er zijn wel 13 mensen die zeer ernstig gewond zijn. Hopelijk halen ze het allemaal
rond 18:30.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:23 schreef Ziba het volgende:
[..]
Oke, niet tof. Hoe laat is dit ongeluk gebeurd dan? Wel heftig.
Rond 18:30quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:23 schreef Ziba het volgende:
[..]
rond 18:30quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:23 schreef Ziba het volgende:
[..]
rond 18:30quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:23 schreef Ziba het volgende:
[..]
Waarschijnlijk afgesleept naar het terrein van Nedtrain.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:28 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Waar worden de gewonde treinen nou heengebracht, die passen niet in de ambu.
Die zullen wel naar de werkplaats in Haarlem gaan.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:28 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Waar worden de gewonde treinen nou heengebracht, die passen niet in de ambu.
Lijkt me een beetje erg om te doen eigenlijk.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:28 schreef vuvuzela het volgende:
Is de OV-incheck lijst al vrijgegeven?
Iemand die vanuit het oosten komt.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:30 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Regelmatig op dat traject (wie niet eigenlijk die regelmatig in a'dam komt).
Waar kunnen de mensen nu uitchecken?quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:28 schreef vuvuzela het volgende:
of met de autoquote:Op zaterdag 21 april 2012 21:32 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Iemand die vanuit het oosten komt.
Ok, dat is waar. Maar ik zat zo ongeveer dagelijks in die trein (den helder - nijmegen lees ik) toen ik op de uni zat en nog niet op kamers woonde.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:32 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Iemand die vanuit het oosten komt.
Lig je in de kreukels en je moet er nog extra voor betalen ook.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:32 schreef GlenndeMan het volgende:
[..]
Waar kunnen de mensen nu uitchecken?
Op een foto lijken sommige draaistellen ook wat verbogen, dus of die VIRM nog kan rijden is inderdaad de vraag.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:31 schreef ddx het volgende:
Denk dat de SLT gewoon afgesleept wordt naar Haarlem.
Maar de VIRM moet misschien wel weggetakeld worden met al die kreukels ?
ja want als je incheckt op n station, weten ze ook welk traject je paktquote:Op zaterdag 21 april 2012 21:28 schreef vuvuzela het volgende:
Ik niet.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:36 schreef Samsonneke het volgende:
Heftig, reis zelf ook regelmatig op dat traject.
Ik hoop dat alle gewonden het redden.
Hoe de ding wil je dat doen danquote:Op zaterdag 21 april 2012 21:28 schreef vuvuzela het volgende:
Je hebt daar idd meer ruimte om vlieglessen te nemen.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:38 schreef iBenny het volgende:
In een sprinter wordt dat natuurlijk ook totaal niet opgevangen... vaak genoeg meegemaakt dat mensen half door de trein vliegen
Dat kunnen ze bij NS nagaan lijkt me. Ik kan digitaal zien waar ik ben ingecheckt en vervolgens weer ben uitgecheckt, die gegevens zijn daar dus ook bekend.quote:
Ja, volgens de eerste schattingen reist 76% anoniem.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:28 schreef vuvuzela het volgende:
Je checked in op een bepaald station, niet in een specifieke trein.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:41 schreef Ziba het volgende:
[..]
Dat kunnen ze bij NS nagaan lijkt me. Ik kan digitaal zien waar ik ben ingecheckt en vervolgens weer ben uitgecheckt, die gegevens zijn daar dus ook bekend.
Ik weet eigenlijk niet of het alleen met de bus is of ook met de trein, bedenk ik me nu.
Naah, hoe je reist wordt pas duidelijk als je hebt uitgecheckt.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:41 schreef Ziba het volgende:
[..]
Dat kunnen ze bij NS nagaan lijkt me. Ik kan digitaal zien waar ik ben ingecheckt en vervolgens weer ben uitgecheckt, die gegevens zijn daar dus ook bekend.
Ik weet eigenlijk niet of het alleen met de bus is of ook met de trein, bedenk ik me nu.
Waar hebben deze mensen uitgechecked volgens jou dan?quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:41 schreef Ziba het volgende:
[..]
Kijken met welke bankrekening de kaart voorzien werd van tegoed en je hebt alsnog de naam.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:42 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ja, volgens de eerste schattingen reist 76% anoniem.
Ja, is ook zo.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:42 schreef Greebs het volgende:
[..]
Je checked in op een bepaald station, niet in een specifieke trein.
Nergens natuurlijkquote:Op zaterdag 21 april 2012 21:43 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Waar hebben deze mensen uitgechecked volgens jou dan?
Omdat jij zo dom bent om te zeggen dat je dat kan zien.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:44 schreef Ziba het volgende:
[..]
Nergens natuurlijkvanwaar deze vraag?
Wellicht kan die (of een deel ervan) nog op lage snelheid gesleept worden.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:45 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik verwacht dat de sprinter wel kan rijden, maar die harmonica niet.
Al die gefrustreerde mensen hier die meteen moeten bitchen omdat iemand een domme opmerking plaatst. Gadverdamme.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:45 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Omdat jij zo dom bent om te zeggen dat je dat kan zien.
Ik was niet de enige die daar op reageerde hoor, maarja als je mij eruit wil pikken, be my guest.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:47 schreef Ziba het volgende:
[..]
Al die gefrustreerde mensen hier die meteen moeten bitchen omdat iemand een domme opmerking plaatst. Gadverdamme.
Hoeft toch niet. Als ze vannacht het spoor vrij krijgen, kunnen ze morgen weer volgens de normale dienstregeling rijden, lijkt mij.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:47 schreef iBenny het volgende:
Zullen het hele weekend daar dus nog wel vertragingen zijn
Het lijkt me dat er zeker morgenochtend daar ook nog geen treinen zullen rijden. Eerst moeten de treinen worden vrijgegeven door de onderzoekers, dan moeten ze nog kijken of en hoe ze kunnen worden weggehaald en dan zullen ze ook de infrastructuur ter plaatse nog controleren. Dat kan nog wel even duren, lijkt me.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:47 schreef iBenny het volgende:
Zullen het hele weekend daar dus nog wel vertragingen zijn
Hier zullen toch eerst de instanties die over oorzaak en schuldvraag gaan bij moeten komen. Bij daglichtquote:Op zaterdag 21 april 2012 21:49 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Hoeft toch niet. Als ze vannacht het spoor vrij krijgen, kunnen ze morgen weer volgens de normale dienstregeling rijden, lijkt mij.
quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:49 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Hoeft toch niet. Als ze vannacht het spoor vrij krijgen, kunnen ze morgen weer volgens de normale dienstregeling rijden, lijkt mij.
quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:50 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het lijkt me dat er zeker morgenochtend daar ook nog geen treinen zullen rijden. Eerst moeten de treinen worden vrijgegeven door de onderzoekers, dan moeten ze nog kijken of en hoe ze kunnen worden weggehaald en dan zullen ze ook de infrastructuur ter plaatse nog controleren. Dat kan nog wel even duren, lijkt me.
Als je je botten kan breken kan je ook je hoofd breken.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:50 schreef MaLo het volgende:
Ik had dit helemaal gemist door alle Catshuis-perikelen.
Wat ik me afvraag, hoe kun je nou ernstig gewond raken door zo'n treinongeluk? Botbreuken ok, maar veel meer kan je toch niet overkomen? Hopelijk komt iedereen er weer bovenop.
Oh, dat is natuurlijk zo.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:50 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Hier zullen toch eerst de instanties die over oorzaak een schuldvraag gaan bij moeten komen. Bij daglicht
De botsing kan het spoor beschadigd hebben...quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:49 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Trein die van zeg 50km/u spontaan stilstaat en weinig kreukelzonde heeft (de SLT) gaan passagiers zelf van vliegen ?quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:50 schreef MaLo het volgende:
Ik had dit helemaal gemist door alle Catshuis-perikelen.
Wat ik me afvraag, hoe kun je nou ernstig gewond raken door zo'n treinongeluk? Botbreuken ok, maar veel meer kan je toch niet overkomen? Hopelijk komt iedereen er weer bovenop.
Nekletsel is behoorlijk ernstig. Brandwonden (hete koffie over je gezicht?) is ook niet mis. Interne bloedingen bv door tegen een stoelleuning geknald te zijn? Er zijn genoeg manieren om zeer ernstig gewond te raken..quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:50 schreef MaLo het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |