Waar komen toch die ontzettende sta-in-de-weg oplossingen vandaan? Waarom zou je zo'n puist bouwen waar je elke keer omheen moet lopen? Voor een eiland en zelfs een schiereiland, is de keuken gewoon te klein, dat wordt super gekunsteld en ook super onhandig. Er is nauwelijks werkruimte naast de spoelbak en dat is nou juist de plaats waar je dat hebben wilt.
In mijn opinie gewoon gaan voor de (misschien saaie) L... begrijp ik het goed dat er nog een stukje muur staat? Das wel jammer anders had je desnoods een klein stukje verder kunnen gaan met de kast. Mijn keuken is 3.27x2,73 en ik heb een L gekozen en daarbij een losse kast aan de overkant van de lange muur maar dat gaat hier natuurlijk niet, jij hebt daarentegen hoge kasten zie ik, dan heb je toch ruimte.
Vaatwasser / lades De vaatwasser is het handigst dichtbij de spoelbak, de plaats nu is toch al niet dichtbij de spoelbak en ik denk dat je daar weinig keus hebt. Geen idee of het mogelijk is, maar dan zou ik als ik jou was eens kijken of je de vaatwasser onder de oven kunt plaatsen. Dan kun je namelijk op de andere zijde, gaan voor 2x brede lades met middenop de kookplaat.
Loze ruimteAls ik het op het plaatje goed zie, en een beetje reken, dan hebben jullie naast de koelkast nog 23 cm ruimte over. Als je je blad nu dieper dan standaard maakt, dan doet dat gelijk groter aan. Heb zelf ervaring met 70cm, dat is mooi, 80 is misschien net teveel van het goede hoewel het er dan wel voor zorgt dat je je afzuigkap niet zo ongeveer tegen het raam hoeft te hangen.
KookplaatIk begrijp je verhaal over de interactie met buiten (wij hebben ook van die nieuwsgierige buren

) maar ik denk wel dat jij of je vrouw spijt gaat krijgen van een kookplaat voor het raam. Denk dan vooral aan vetspettertjes... een doekje erlangs en het wordt alleen erger en om nu telkens de ramen te zemen lijkt me niks. Ik zou dus als ik jou was nog eens goed nadenken of die interactie er dan wel op die manier moet zijn

.
Als je echt een eiland(je) wilt... Als je echt een eiland(je) wil, zou je ook een U kunnen maken door een schiereiland rechts onderin te maken met daarin de kookplaat maar ik heb geen idee of daar een deur oid zit. Je vet/raam probleem is dan wel opgelost. Tevens heb je nog interactie naar buiten want je staat dan in ieder geval wel net naast het raam zo ongeveer. Je werkruimte kun je maken tussen de hoek en de wasbak. Op die plaats van de werkruimte past mooi de vaatwasser die dan ook handig zit. Daarnaast spoelkast van 80 met twee deurtjes. Onder de kookplaat in je schiereiland nog een ladeblok dat minstens 20-30 cm groter is dan je kookplaat zodat je er niks afloopt (of een ander/een kind). En verder gewoon afmaken zoals op de eerste tekening. Zou wel 2 hoge kasten houden, dat trappetje op tekening 3 ziet er raar en bij mekaar geraapt uit

.
Tot zover mijn ideetjes!