abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110599704
Verkiezingen zijn onderweg en het CDA moet supersnel een nieuwe leider vinden. Wie wordt het?

Poll: Wie wordt de CDA leider?
Eurlings
De Jager
Verhagen
Bleker
Spies
Klink
Van Bijsterveldt
De Vries
Peetoom
Van Haersma Buma
Terpstra
Iemand anders, namelijk..
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
pi_110599985
Bakelende
pi_110600014
Iemand anders, namelijk Balkenende
pi_110600098
In elk geval een nieuw gezicht zonder een bewogen politiek verleden die niet bekend is bij het grote publiek. Ik gok Van Haersma Buma.
  zaterdag 21 april 2012 @ 17:24:37 #5
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_110600185
Eurlings lijkt me de enige logische keuze, maar of die zijn mooie baantje bij de KLM wil opgeven?
pi_110601401
Herman Wijffels zou een goede zijn, maar die is al wel oud en heeft er waarschijnlijk helemaal geen zin in.

Heb op Klink geklikt.
pi_110601438
Ik heb gestemd op de Jager. Als hij het niet wordt dan zal uit dit lijstje Bruma m.i. de favoriet zijn.
Verhagen is teveel een machtspoliticus (zo ziet het volk hem en volgens mij niet ten onrechte) en dus ook te weinig een bindend iemand, Eurlings heeft de partij verlaten voor een goedbetaalde private baan (ze gaan niet iemand van buiten nemen die de politiek verlaat zogauw hij een hoger salaris kan krijgen), Klink wordt nog teveel verweten door de rechtervleugel van het CDA, Bleker, Terptstra en van Bijsterveldt zijn te licht voor dit werk (onvoldoende slim).

Spies en Peetoom ken ik niet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_110603115
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 17:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Spies en Peetoom ken ik niet.
Spies: minister van binnenlandse zaken

Peetoom: voorzitter CDA.

De Jager kan doorgestreept worden van de lijst.

ebvrNOS twitterde op zaterdag 21-04-2012 om 18:18:05 Jan-Kees de Jager herhaalt dat-ie, verkiezingen of geen verkiezingen, géén CDA-partijleider/lijsttrekker wil worden reageer retweet
pi_110603222
Hannie.
pi_110604084
Die Spies is voor een minister verdomd weinig in de publiciteit geweest.
#NoDAPL
  zaterdag 21 april 2012 @ 19:17:49 #11
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110604117
CDA gaat nog een moeilijke tijd tegemoet. Alhoewel er wat kiezers van de PVV terug zullen komen mits ze niet een te linkse koers gaan varen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_110604236
Ik weet niet wie het gáát worden, maar ik hoop eigenlijk een beetje op Haersma Buma. Vind die man altijd wel degelijk, helder en sympathiek overkomen. Verhagen vertrouw ik voor geen meter en voor de rest loopt er in de huidige CDA-fractie voor zover ik dat kan beoordelen eigenlijk helemaal geen leiderschapstalent rond. Gasten als De Jager, Bleker, Van Bijsterveld etc. lijken me ook gewoon niet sterk genoeg in het debat om het in evt. verkiezingen tegen debatkanonnen als Rutte, Pechthold etc. op te nemen.

Then again, ik heb niet zoveel sympathie voor die partij dus als ze een verkeerde keuze maken en dan straks met 10 man in de Kamer zitten dan heb ik daar eigenlijk wel vrede mee. ;)
pi_110606446
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 19:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ze is het als opvolgster van Donner ook nog maar een paar maand.
pi_110607042
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 19:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ze is voortdurend in de publiciteit de afgelopen weken, over de maatregel om inkomensgegevens van huurders door te spelen naar de woningcorporaties.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:34:45 #15
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_110607608
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 17:24 schreef Klummie het volgende:
Eurlings lijkt me de enige logische keuze, maar of die zijn mooie baantje bij de KLM wil opgeven?
True that. Misschien wil Piet de Jong de rollator trekken.
pi_110607889
Op naar minder dan 10 zetels voor het CDA! :D
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_110609403
quote:
Ze is voortdurend in de publiciteit de afgelopen weken, over de maatregel om inkomensgegevens van huurders door te spelen naar de woningcorporaties.
Ik heb de laatste weken wat minder het nieuws gevolgd, ik had er even geen tijd voor. ;)
Dat nieuws zelf had ik nog wel meegekregen maar ik heb geen interviewtjes met haar gezien.
Hoe dan ook, zij heeft toch nog geen indrukwekkende staat van dienst?
#NoDAPL
  zaterdag 21 april 2012 @ 21:19:32 #18
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_110609925
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb de laatste weken wat minder het nieuws gevolgd, ik had er even geen tijd voor. ;)
Dat nieuws zelf had ik nog wel meegekregen maar ik heb geen interviewtjes met haar gezien.
Hoe dan ook, zij heeft toch nog geen indrukwekkende staat van dienst?
Dat kan ook moeilijk als je nog maar 5 maanden minister bent. Wel voormalig partijvoorzitter na Bleker.
pi_110611324
Ik denk dat uiteindelijk weinig keuze overblijft

Willen waarschijnlijk niet:
• Eurlings
• De Jager
• Verhagen
• Klink
• Peetoom
• Joop Wijn
• Herman Wijffels

Willen wel, maar zouden niet moeten willen:
• Bleker
• Van Bijsterveldt
• De Vries
• Leers
• Mirjam Sterk

Willen misschien wel, en maken wel een kansje
• Spies
• Van Haersma Buma
• Terpstra
• Pieter van Geel

Tsja, wie zouden nog meer mogelijk zijn?
pi_110611728
Het zal wel weer zo'n doorsnee politicus worden. Consensus, alleen maar grijs praten en niets zeggen. De Jager zou top zijn, maar hij maakt geen kans in de grijze massa.
pi_110611992
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:40 schreef Sicstus het volgende:
Op naar minder dan 10 zetels voor het CDA de SP! :D
Verbeterd.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_110613649
Eurlings zou het beste zijn, maar ik verwacht dat Camiel nog niet wil, die is nog even aan het genieten in de private sector, en zal deze verkiezingen (die gewoon slecht gaan uitlopen voor CDA) even overslaan. Misschien over 4 jaar.

Van Haersma Buma is dus meest logische kandidaat, in het begin van zijn fractievoorzitterschap was hij nog wat kleurloos en op de achtergrond, maar de laatste tijd heeft hij zich ontwikkeld, en zou het best kunnen gaan doen.

Maar er zou ook uit onverwachte hoek iemand kunnen komen: De Vries. Het gedoe rondom hem is inmiddels wel afgezwakt, zijn gezicht was nog regelmatig te zien in de media (o.a. DWDD), en hij wil nog steeds wel de politiek in: er was een tijd geleden sprake van dat hij de kamer weer in zou gaan, maar toen achtte hij de tijd nog niet rijp. 4 jaar later is te laat om in te stappen, dan is hij wel in de vergetelheid geraakt, en wordt het moeilijk weer terug te komen, dus als hij wil dan moet het nu.

p.s. In het CDA speelt ook altijd de machtsverhoudingen tussen katholieken en protestanten mee, en zal een grote rol spelen in de keuze voor een politiek leider.
Steun je politieke partij, verander je UserIcon!
[UserIcons] Steunt uw partij!
BF4: SeanFerdi
pi_110613767
Ik acht De Vries ook een reële optie. Hij is op niet-nationaal niveau nog redelijk actief en zint naar het lijkt zeker op een terugkomst.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_110616873
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 22:30 schreef waht het volgende:
Ik acht De Vries ook een reële optie. Hij is op niet-nationaal niveau nog redelijk actief en zint naar het lijkt zeker op een terugkomst.
Jack hoort bij de Balkende-Verhagen-tandem. En daar zijn veel CDA'ers wel klaar mee. Ik denk dat het dus gewoon VHB wordt. Weinig spannend, beetje zeiken vanuit de oppositie, rustig kijken of er nog een weg omhoog is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')