abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110599183
Hallo FOKers,

De laatste maanden heb ik, zoals de titel al zegt, last van een erg wisselend zelfvertrouwen.
Ik ben 20 jarige jongen en toen ik op de middelbare school zat werd ik soms ook gepest. Niet vaak, soms. Ook in mijn voetbalteam gebeurde dat soms en ik wist dat het voornamelijk lag aan mijn weinige zelfvertrouwen. Thuis kreeg ik àltijd de schuld, misschien omdat ik enigskind ben, en ik ben zelf ook min of meer het huis uitgevlucht en woon nu dus ook op mezelf.

Met veel moeite heb ik dat proberen op te krikken en nu, een jaar of 5 à 6 later ben ik vèr vooruit gegaan. Mijn zelfvertrouwen groeide langzaam maar zeker, alleen nu is het erg wisselvallig opeens. Dat vind ik maf en lastig. Er zijn dagen dat ik mezelf totaal niet onzeker voel en met de borst vooruit rondloop. Maar de dag erna kan het zijn dat ik het liefste stilletjes in een hoekje kruip.

Naast de normale bezigheden, waar mijn zelfvertrouwen varierend is, zijn er ook situaties waar ik zelden, of juist heel vaak onzeker ben. Bij het voetballen ben ik vrijwel nooit onzeker. Druk medespelers coachend ben ik aan het voetballen. Maar als ik een meisje echt leuk vind, weet ik mezelf juist weer geen houding aan te nemen.

Ik vind het vrij lastig en ik zou graag willen dat mijn zelfvertrouwen constanter wordt en niet steeds met die pieken en dalen. En dat ik ook in de situaties waarin ik mezelf vaak onzeker voel, mezelf zekerder ga voelen.

Zou dit gewoon een kwestie van tijd zijn, dat het constanter wordt. Of zou ik er, net zoals mijn zelfvertrouwen zelf, er aan moeten werken?
pi_110599264
Nee, kwestie van ervaring.... Je moet ervaring opdoen met dat meisje en over je onzekerheid heenstappen mbt tot meisjes... Anders blijft het en zul je nooit iets bereiken.

GL.
Rustig aan.
pi_110604247
Hoe zit het met je zelfacceptatie? Zonder zelfacceptatie is blijvend zelfvertrouwen namelijk ook niet zo makkelijk.
pi_110606959
Bij meiden in het algemeen ben ik niet onzeker, alléén als ik een meid leuk vind. Maar ik denk wel dat je daar gelijk in hebt, ervaring. Ik deins er niet voor terug, ik stap wel op haar af dan. Maar wel met veel moeite.

Goede vraag! Ik vind mezelf niet knap, maar ook niet lelijk. Gewoon normaal eigenlijk. Ik weet waar mijn kwaliteiten liggen en ook mijn mindere punten.
pi_110607067
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:22 schreef Desootje het volgende:
Bij meiden in het algemeen ben ik niet onzeker, alléén als ik een meid leuk vind. Maar ik denk wel dat je daar gelijk in hebt, ervaring. Ik deins er niet voor terug, ik stap wel op haar af dan. Maar wel met veel moeite.

Goede vraag! Ik vind mezelf niet knap, maar ook niet lelijk. Gewoon normaal eigenlijk. Ik weet waar mijn kwaliteiten liggen en ook mijn mindere punten.
Breid je kwaliteiten uit en slink je mindere punten in.... Veel plezier met de weg van zelfverbetering... :)
Rustig aan.
pi_110621247
Ik denk dat het inderdaad gewoon aan ervaring ligt. Er zijn gewoon vlakken waar je je op dit moment minder gemakkelijk bij voelt omdat je op dat gebied misschien nog niet genoeg bevestiging hebt gehad. Bij voetbal zal dit bijvoorbeeld al veel meer zijn dan bij meisjes of weet ik veel, een sollicitatie gesprek. Als je je onzeker voelt moet je daar gewoon door heen en eventjes buiten je comfortzone stappen. Achteraf voel je je daar gelijk al zekerder bij, maakt niet uit wat het resultaat was
pi_110621535
gewoon tegen jezelf zeggen dat je niet bang bent om keihard op je bek te gaan, en dan gewoon doen. hoe vaker je op je bek gaat, hoe minder bang je ervoor bent.
pi_110623115
Eigenlijk komt het dus neer op ervaring? Het klopt inderdaad er vlakken zijn waarbij ik mezelf minder zeker voel dan andere vlakken. Ik heb wel ervaring met meiden, maar tot dusver weinig positiefs. Dat ik me ook daarom minder zeker voel op dat gebied denk ik?

Zo deed ik het ook met mijn zelfvertrouwen over het algemeen, een aantal jaar geleden. Ook al vind is het lastig, gewoon doen. Naarmate je het vaker doet, gaat het gemakkelijker en zal je vooruitgang zien.
En zo zal het dus ook zijn op die andere vlakken? Als je het vaker doet, zal het gemakkelijker gaan en zal die wisselvalligheid ook steeds minder vaak voorkomen.

Bedankt voor de reacties, ik denk dat jullie helemaal gelijk hebben :)
pi_110623194
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 17:02 schreef kingtoppie het volgende:
Nee, kwestie van ervaring.... Je moet ervaring opdoen met dat meisje en over je onzekerheid heenstappen mbt tot meisjes... Anders blijft het en zul je nooit iets bereiken.

GL.
Het gaat niet altijd over meisjes, geil knaapje.
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_110628293
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 09:15 schreef Desootje het volgende:
Eigenlijk komt het dus neer op ervaring? Het klopt inderdaad er vlakken zijn waarbij ik mezelf minder zeker voel dan andere vlakken. Ik heb wel ervaring met meiden, maar tot dusver weinig positiefs. Dat ik me ook daarom minder zeker voel op dat gebied denk ik?

Zo deed ik het ook met mijn zelfvertrouwen over het algemeen, een aantal jaar geleden. Ook al vind is het lastig, gewoon doen. Naarmate je het vaker doet, gaat het gemakkelijker en zal je vooruitgang zien.
En zo zal het dus ook zijn op die andere vlakken? Als je het vaker doet, zal het gemakkelijker gaan en zal die wisselvalligheid ook steeds minder vaak voorkomen.

Bedankt voor de reacties, ik denk dat jullie helemaal gelijk hebben :)
ja..
t wordt nooit makkelijk, als iets niet in je aard zit. maar het is zoals met alles eigenlijk; oefening baart kunst. laat nooit je negatieve ervaringen je afschrikken. je zult zien dat het wat gaat opleveren op ten duur.
pi_110628365
quote:
10s.gif Op zondag 22 april 2012 09:28 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Het gaat niet altijd over meisjes, geil knaapje.
Edit het woord ''bijvoorbeeld'' er maar in dan, het is toch iets waar veel mannen tegenaan lopen... Contact met vrouwen en onzekerheid.
Dan kan je veel zeggen maar in de op staat ook duidelijk:
quote:
Maar als ik een meisje echt leuk vind, weet ik mezelf juist weer geen houding aan te nemen
Rustig aan.
pi_110637719
Klopt, ik vind het vooral lastig bij meiden die ik leuk vind. En dan irriteer ik me ook aan mezelf.
Bij meiden in het algemeen ben ik niet onzeker. Vind het juist leuk. Alleen als ik haar leuk ga vinden, dan ga ik tèveel nadenken, lastig een houding aan te nemen en heb moeite om het gesprekje op gang te houden (terwijl daar geen moeite mee had toen ik haar nog niet leuk vond). Ik vind het klote dat ik daardoor een verkeerde indruk achterlaat.
Maar het gaat dus ook over het algemeen, dat mijn zelfvertrouwen best wisselvallig is. Ik denk dat het een met het ander te maken heeft.

Oefening baart kunst, dat is een goede ja! Ik heb wel moeite om me niet teveel te laten leiden door negatieve ervaringen, het blijft wel in mijn achterhoofd rondspoken.
Thuis is er altijd tegen mij gezegd dat ik niets kan, niets weet, niets ben. Mijn vader is ook narcistisch en ik denk dat dat een grote rol heeft gespeeld.
pi_110637881
Da kan heel goed, ben je al uit huis?
Rustig aan.
pi_110638563
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 17:15 schreef kingtoppie het volgende:
Da kan heel goed, ben je al uit huis?
Ja, ik ben min of meer uit huis gevlucht. Ik woon nu dus op mezelf. Door anderen wordt erg goed opgemerkt dat ik rustiger overkom, minder chaotisch.
pi_110638638
Kijk :)

Je komt wel ergens ;)
Rustig aan.
pi_110639517
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 17:35 schreef kingtoppie het volgende:
Kijk :)

Je komt wel ergens ;)
Dankje :) Ik denk dat dat een belangrijke stap in mijn ontwikkeling zal zijn.
Alleen dat zelfvertrouwen is erg lastig, ik zou liever vandaag dan morgen willen dat het constant is. Gewoon normaal.

Maar daar heb ik een antwoord op gekregen en ik denk dat jullie gelijk hebben. Ik moet er zelf aan werken. Gewoon doen en het is een kwestie van tijd.

Bedankt allemaal in ieder geval! :)
pi_110640057
Bij mij is het ook niet constant hoor ;)
Voel je blij, dan is het sterker.
Rustig aan.
pi_110640654
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 18:11 schreef kingtoppie het volgende:
Bij mij is het ook niet constant hoor ;)
Voel je blij, dan is het sterker.
Niet? Zit er bij jou ook redelijk wat verschil tussen, qua hoeveelheid zelfvertrouwen?

Dankje voor de tip!
pi_110640851
Nope, het is niet constant...

Maar laat je door een onzeker gevoel niet belemmeren.... De overwinning die je boekt die smaakt alleen maar zoeter :P
Rustig aan.
  maandag 23 april 2012 @ 20:36:43 #20
373578 jojojo-97
Just be honest and pure.
pi_110690865
Ik heb hier zelf ook last van. Dus ik begrijp hoe vervelend het kan zijn.
Qua meisjes ben je zeker niet de enige. Heel veel jongens en meisjes kunnen zich geen houding aannemen als ze iemand leuk vinden.
pi_110691154
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 20:36 schreef jojojo-97 het volgende:
Qua meisjes ben je zeker niet de enige. Heel veel jongens en meisjes kunnen zich geen houding aannemen als ze iemand leuk vinden.
Ik denk dat ik dat zelf ook zou hebben... Ik heb alleen het geluk dat dat soort dingen bij mij echt moeten groeien :')
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_110694036
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 17:10 schreef Desootje het volgende:
Klopt, ik vind het vooral lastig bij meiden die ik leuk vind. En dan irriteer ik me ook aan mezelf.
Bij meiden in het algemeen ben ik niet onzeker. Vind het juist leuk. Alleen als ik haar leuk ga vinden, dan ga ik tèveel nadenken, lastig een houding aan te nemen en heb moeite om het gesprekje op gang te houden (terwijl daar geen moeite mee had toen ik haar nog niet leuk vond). Ik vind het klote dat ik daardoor een verkeerde indruk achterlaat.

vaak zijn dingen enorm simpel eigenlijk.
als je iemand leuk vind, wil je er bij wijze van spreken eigenlijk gelijk bovenop springen.
in plaats daarvan ga je proberen leuk te doen, zodat ze jou ook hopelijk leuk vind.
dus dan ben je in conflict met jezelf.
het grootste probleem is waarschijnlijk dat je probeert te doen alsof er niks aan de hand is, terwijl je eigenlijk heel enthousiast bent.
dat los je op door wel degelijk enthousiast naar dat meisje te doen, laat har maar gewoon merken dat je haar leuk vind. dan valt er wat spanning weg en kan je weer verder.
gewoon gevoelens uiten dus, en niet wegstoppen en acteren.

en ik snap best dat dat vaak helemaal niet werkt, hoor. maar als ze jou ook leuk vind werkt het prima. en als je meer ervaring krijgt dan kun je aan een coole houding gaan werken. je moet eerst over jezelf heenstappen, laat maar zien wie je bent en wat je wil.
pi_110696963
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 21:26 schreef okiokinl het volgende:

[..]

vaak zijn dingen enorm simpel eigenlijk.
als je iemand leuk vind, wil je er bij wijze van spreken eigenlijk gelijk bovenop springen.
in plaats daarvan ga je proberen leuk te doen, zodat ze jou ook hopelijk leuk vind.
dus dan ben je in conflict met jezelf.
het grootste probleem is waarschijnlijk dat je probeert te doen alsof er niks aan de hand is, terwijl je eigenlijk heel enthousiast bent.
dat los je op door wel degelijk enthousiast naar dat meisje te doen, laat har maar gewoon merken dat je haar leuk vind. dan valt er wat spanning weg en kan je weer verder.
gewoon gevoelens uiten dus, en niet wegstoppen en acteren.

en ik snap best dat dat vaak helemaal niet werkt, hoor. maar als ze jou ook leuk vind werkt het prima. en als je meer ervaring krijgt dan kun je aan een coole houding gaan werken. je moet eerst over jezelf heenstappen, laat maar zien wie je bent en wat je wil.
Klinkt logisch. Ik ben zelf alleen dan vaak weer te bang om te hard van stapel te lopen. Maar dat is ook een kwestie van ervaring denk ik.
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 20:36 schreef jojojo-97 het volgende:
Echt vervelend ja! Hoe lang heb jij er eigenlijk al last van?
pi_110701518
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 22:09 schreef Desootje het volgende:

[..]

Klinkt logisch. Ik ben zelf alleen dan vaak weer te bang om te hard van stapel te lopen. Maar dat is ook een kwestie van ervaring denk ik.

ja is ook waar, ik bedoel eigenlijk maar, ze mag best wat merken aan je.
  dinsdag 24 april 2012 @ 20:09:54 #25
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_110736283
Als ik verliefd ben, zakt mijn IQ ook met 100 punten als ik met dat desbetreffende meisje praat, hoor. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')