abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 20 april 2012 @ 15:33:26 #1
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_110558770

quote:
De Nederlandse kunstenares Katinka Simonse (32), alias Tinkebell, brak de nek van haar zieke kat en maakte er een handtas van. Met het kunstproject haalde ze de woede van velen op de hals. Ze kreeg meer dan 100.000 e-mails met verwensingen en doodsbedreigingen. Tinkebell achterhaalde de identiteit van haar bedreigers en maakte er een boek van. De kunstenares roept nu scholen op aandacht te besteden aan privacy en aan web-ethiek.

'Anonimiteit op internet is een illusie', schrijft Tinkebell vandaag in een ingezonden artikel in The Guardian. De meeste webgebruikers wanen zich anoniem, terwijl ze dat niet zijn. Hierdoor overschrijden ze fatsoensgrenzen die ze normaal niet zouden overschrijden. Tinkebell: 'Hoeveel schade kan een online dagboek berokkenen als de hele wereld toegang heeft tot iemand zijn privéleven?'

Hypocrisie
De omstreden kunstenares is zelf veelvuldig aan de digitale schandpaal genageld. Ze schrijft dat ze geen idee had dat het effect van haar kunstproject met haar kat zo heftig zou zijn. 'Ik wilde een discussie aanzwengelen over hypocrisie: we nemen dieren op in onze familie, maar consumeren tegelijkertijd ook dieren.' Die discussie ontstond, maar ging niet de richting op die Tinkebell voor ogen had.

'Blogs en sites van dierenactivisten publiceerden over mijn 'gruweldaad' en er gingen kettingmails rond: een gestoorde vrouw heeft haar kat vermoord als kunst, de bitch moet dood. In een paar dagen tijd was mijn mailbox overspoeld met doodsbedreigingen.'

Facebook
Tinkebell verzamelde de mails en zette ze in een boek - vergezeld van privé-informatie over de zenders. Door uit te zoeken of de e-mailadressen ook bij andere sites waren geregistreerd kon ze gemakkelijk de identiteit van veel van haar bedreigers achterhalen. 'We hebben informatie van Facebook-profielen, Amazon-verlanglijstjes en YouTube-accounts gehaald. De combinatie van deze gegevens geeft vaak een zeer uitgebreid beeld van de privélevens van deze mensen. In sommige gevallen hebben we zelfs foto's van hun huizen gevonden op Google Maps.'

'Het publiceren van hun gegevens is een manier om ze verantwoordelijk te houden voor hun daden: je wilt me dood, maar wie ben jij eigenlijk?', zegt Tinkebell. De meest morbide en expliciete bedreigingen bleken doorgaans van hele gewone mensen te komen: lief uitziende tienermeisjes, huismoeders, politieagenten, kantoorklerken. 'Mensen van wie je niet eens verwacht dat ze in een ruzie terechtkomen, laat staan dat ze zoiets zouden kunnen opschrijven. Ik heb het idee dat deze bedreigers nooit in mijn gezicht zouden hebben gezegd dat ze me op gruwelijke wijze wilden ombrengen.'
http://www.volkskrant.nl/(...)cy-op-internet.dhtml

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat is jullie mening over deze actie van haar?
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_110558809
Die vrouw spoort niet helemaal, maar dat is een goede eigenschap voor een kunstenaar.
  vrijdag 20 april 2012 @ 15:39:13 #3
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_110558896
Je wilt meer privacy en fatsoen op internet, dus plaats je privégegevens van mensen online... Ach ja, veel anders kan je van deze twisted geest niet verwachten.
pi_110558924
Ze heeft een punt, maar op welke manier ze nou op zou roepen voor meer privacy op internet is mij niet helemaal duidelijk. Ze geeft slechts aan dat privacy op internet een illusie is.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  † In Memoriam † vrijdag 20 april 2012 @ 15:40:56 #5
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_110558948
Wat een rare vrouw, gruwelijke actie en belachelijke manier om het nadien goed te praten.

Bij de weg, die doodsbedreigingen keur ik evenmin goed.
Are you fokking to me?
pi_110558952
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 15:39 schreef EdRendum het volgende:
Je wilt meer privacy en fatsoen op internet, dus plaats je privégegevens van mensen online... Ach ja, veel anders kan je van deze twisted geest niet verwachten.
Ze zegt dus nergens dat ze vindt dat er meer privacy moet zijn op het internet. Dat staat slechts in de titel van het artikel en dat is niet eens een quote.
  vrijdag 20 april 2012 @ 15:43:19 #7
111528 Viajero
Who dares wins
pi_110559014
Dat van die kat... ik vraag me af hoeveel van de mensen die haar dreigmails stuurden op dat moment leren schoenen aanhadden.

Verder prima actie. Als je zo'n grote mond wilt opzetten dan moet je daar ook achter staan ipv anoniem te trollen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_110559026
Ach ik vind het wel sneu voor haar.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 20 april 2012 @ 15:44:51 #9
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110559057
Ze is dus in feite mensen gaan stalken om vervolgens een boek te maken over hun privacy als wraak voor de bedreigingen die ze van die mensen kreeg?

Maar het laat wel goed zien dat je met je online privacy uit moet kijken.
Eigenlijk zou het beter zijn om een fictief personage aan te nemen als je je op internet moet registreren voor sites en diensten.
Al is het in sommige gevallen wat lastiger omdat er ook bedrijven zijn die een rekening wil kunnen sturen, een domainhoster bijv.
pi_110559096
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 15:44 schreef SiGNe het volgende:
Ze is dus in feite mensen gaan stalken om vervolgens een boek te maken over hun privacy als wraak voor de bedreigingen die ze van die mensen kreeg?
Volgens mij wilde ze graag weten wie die mensen waren die de bedreigingen aan haar adres deden en blijkbaar is dat niet heel moeilijk te achterhalen.
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 20 april 2012 @ 15:48:20 #11
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_110559169
Misschien staan er wel FOK!kers in dat boek
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_110559199
zij is ziek!
breek haar nek en maak er een tas van!
dude here
  vrijdag 20 april 2012 @ 15:49:56 #13
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110559222
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 april 2012 15:46 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Volgens mij wilde ze graag weten wie die mensen waren die de bedreigingen aan haar adres deden en blijkbaar is dat niet heel moeilijk te achterhalen.
Dat is opzich ook het probleem niet, die gegevens opschrijven in een boek en dat commerciëel verkopen gaat een grens over.
Dat is in feite mensen publiekelijk aan de schandpaal nagelen terwijl ze er zelf helemaal geen weet van hebben en zich niet hebben kunnen verdedigen.
Tinkebel is bij meerdere programma's en bladen uitgenodigd om haar verhaal te doen, zij kon zich dus wel verdedigen.
pi_110559229
Ik zou haar wel doen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_110559321
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 15:49 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Dat is opzich ook het probleem niet, die gegevens opschrijven in een boek en dat commerciëel verkopen gaat een grens over.
Dat is in feite mensen publiekelijk aan de schandpaal nagelen terwijl ze er zelf helemaal geen weet van hebben en zich niet hebben kunnen verdedigen.
Tinkebel is bij meerdere programma's en bladen uitgenodigd om haar verhaal te doen, zij kon zich dus wel verdedigen.
Ik vind dit een goede les voor al die triestelingen die haar hebben bedreigd.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_110559426
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 15:49 schreef SiGNe het volgende:
Mja, dat is dus juist wel precies waar het over gaat, die mensen dachten anoniem iemand te kunnen bedreigen, maar waren dus kinderlijk invoudig te achterhalen. Het is op de grens om die gegevens dan vervolgens in een boek te gebruiken, maar wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
  vrijdag 20 april 2012 @ 15:57:36 #17
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_110559486
Die vrouw heeft meer nare dingen met dode poezen gedaan. Stapelgek zelfs voor een kunstenares.... :N

Iedereen weet toch wel onderhand dat er niks privé blijft zodra je het op internet plaatst ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_110559642
quote:
3s.gif Op vrijdag 20 april 2012 15:33 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)cy-op-internet.dhtml

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat is jullie mening over deze actie van haar?
De kattenactie vind ik wat minder. Het bekend maken van de persoonsgegevens vind ik super. Hier op fok merk ik ook altijd dat mensen een heel grote bek hebben en als je ze dan confronteert met de prive gegevens kruipen ze heel snel terug hun hol in. Kortom, mensen op internet met een te grote waffel mogen best afgestraft worden.

Zelf ben ik echt een hond in dit soort zaken, als men mij gaat provoceren wil ik best meespelen, ik speel alleen niet eerlijk. Kudo's voor deze vrouw dus (behalve voor de kat...dat vind ik weer minder).

quote:
2s.gif Op vrijdag 20 april 2012 15:52 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik vind dit een goede les voor al die triestelingen die haar hebben bedreigd.
Dit dus.

quote:
11s.gif Op vrijdag 20 april 2012 15:55 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Mja, dat is dus juist wel precies waar het over gaat, die mensen dachten anoniem iemand te kunnen bedreigen, maar waren dus kinderlijk invoudig te achterhalen. Het is op de grens om die gegevens dan vervolgens in een boek te gebruiken, maar wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
en dit dus.
  vrijdag 20 april 2012 @ 16:10:34 #19
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_110559896
quote:
17s.gif Op vrijdag 20 april 2012 15:50 schreef waht het volgende:
Ik zou haar wel doen.
Jij wil haar poes ook wel als handtas gebruiken? :9
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_110560028
Ik snap die ophef over die kat eigenlijk niet zo. Het gaat om een ziek dier, wss dusdanig ziek dat hij ingeslapen had moeten worden (anders gebruik je hem niet voor zo'n project lijkt mij) en dan is in 1x de nek breken toch echt 1 van de meest humane manieren (het leven is in 1x weg). Zo prettig is bv in laten slapen ook niet.

Dat ze er daarna een tasje van maakt, big deal. Er worden zoveel dieren gebruikt voor tassen en kleding.
pi_110560108
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 16:10 schreef L3viathan het volgende:

[..]

Jij wil haar poes ook wel als handtas gebruiken? :9
:9~
pi_110560179
Zieke kat nek breken niks mis mee.
Zieke kat nek breken en er een tas van maken niks mis mee.

Gezond dier dood maken en in je nek hangen is ook geen probleem of wel.
Gezond dier dood maken en er schoenen van maken is blijkbaar ook geen probleem.

Wat is nu eigenlijk het probleem? :?
que?
Surely you can't be serious
I am serious... and don't call me Shirley
pi_110560206
quote:
17s.gif Op vrijdag 20 april 2012 15:50 schreef waht het volgende:
Ik zou haar wel doen.
Meh, ik val niet zo op van die logge lijven...

Wat privacy op internet betreft... iedereen met een beetje verstand maakt toch spam-mailadressen aan voor 'minder serieuze activiteiten'?
Ja, ik generaliseer.
pi_110560349
Flikker toch op man. :{w
pi_110560630
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 16:19 schreef Northside het volgende:

[..]

Meh, ik val niet zo op van die logge lijven...

[ afbeelding ]

Het is natuurlijk een ietwat vrijzinnig type, maar dat zou niet moeten deren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')