http://www.volkskrant.nl/(...)cy-op-internet.dhtmlquote:De Nederlandse kunstenares Katinka Simonse (32), alias Tinkebell, brak de nek van haar zieke kat en maakte er een handtas van. Met het kunstproject haalde ze de woede van velen op de hals. Ze kreeg meer dan 100.000 e-mails met verwensingen en doodsbedreigingen. Tinkebell achterhaalde de identiteit van haar bedreigers en maakte er een boek van. De kunstenares roept nu scholen op aandacht te besteden aan privacy en aan web-ethiek.
'Anonimiteit op internet is een illusie', schrijft Tinkebell vandaag in een ingezonden artikel in The Guardian. De meeste webgebruikers wanen zich anoniem, terwijl ze dat niet zijn. Hierdoor overschrijden ze fatsoensgrenzen die ze normaal niet zouden overschrijden. Tinkebell: 'Hoeveel schade kan een online dagboek berokkenen als de hele wereld toegang heeft tot iemand zijn privéleven?'
Hypocrisie
De omstreden kunstenares is zelf veelvuldig aan de digitale schandpaal genageld. Ze schrijft dat ze geen idee had dat het effect van haar kunstproject met haar kat zo heftig zou zijn. 'Ik wilde een discussie aanzwengelen over hypocrisie: we nemen dieren op in onze familie, maar consumeren tegelijkertijd ook dieren.' Die discussie ontstond, maar ging niet de richting op die Tinkebell voor ogen had.
'Blogs en sites van dierenactivisten publiceerden over mijn 'gruweldaad' en er gingen kettingmails rond: een gestoorde vrouw heeft haar kat vermoord als kunst, de bitch moet dood. In een paar dagen tijd was mijn mailbox overspoeld met doodsbedreigingen.'
Tinkebell verzamelde de mails en zette ze in een boek - vergezeld van privé-informatie over de zenders. Door uit te zoeken of de e-mailadressen ook bij andere sites waren geregistreerd kon ze gemakkelijk de identiteit van veel van haar bedreigers achterhalen. 'We hebben informatie van Facebook-profielen, Amazon-verlanglijstjes en YouTube-accounts gehaald. De combinatie van deze gegevens geeft vaak een zeer uitgebreid beeld van de privélevens van deze mensen. In sommige gevallen hebben we zelfs foto's van hun huizen gevonden op Google Maps.'
'Het publiceren van hun gegevens is een manier om ze verantwoordelijk te houden voor hun daden: je wilt me dood, maar wie ben jij eigenlijk?', zegt Tinkebell. De meest morbide en expliciete bedreigingen bleken doorgaans van hele gewone mensen te komen: lief uitziende tienermeisjes, huismoeders, politieagenten, kantoorklerken. 'Mensen van wie je niet eens verwacht dat ze in een ruzie terechtkomen, laat staan dat ze zoiets zouden kunnen opschrijven. Ik heb het idee dat deze bedreigers nooit in mijn gezicht zouden hebben gezegd dat ze me op gruwelijke wijze wilden ombrengen.'
Ze zegt dus nergens dat ze vindt dat er meer privacy moet zijn op het internet. Dat staat slechts in de titel van het artikel en dat is niet eens een quote.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:39 schreef EdRendum het volgende:
Je wilt meer privacy en fatsoen op internet, dus plaats je privégegevens van mensen online... Ach ja, veel anders kan je van deze twisted geest niet verwachten.
Volgens mij wilde ze graag weten wie die mensen waren die de bedreigingen aan haar adres deden en blijkbaar is dat niet heel moeilijk te achterhalen.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:44 schreef SiGNe het volgende:
Ze is dus in feite mensen gaan stalken om vervolgens een boek te maken over hun privacy als wraak voor de bedreigingen die ze van die mensen kreeg?
Dat is opzich ook het probleem niet, die gegevens opschrijven in een boek en dat commerciëel verkopen gaat een grens over.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:46 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Volgens mij wilde ze graag weten wie die mensen waren die de bedreigingen aan haar adres deden en blijkbaar is dat niet heel moeilijk te achterhalen.
Ik vind dit een goede les voor al die triestelingen die haar hebben bedreigd.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:49 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Dat is opzich ook het probleem niet, die gegevens opschrijven in een boek en dat commerciëel verkopen gaat een grens over.
Dat is in feite mensen publiekelijk aan de schandpaal nagelen terwijl ze er zelf helemaal geen weet van hebben en zich niet hebben kunnen verdedigen.
Tinkebel is bij meerdere programma's en bladen uitgenodigd om haar verhaal te doen, zij kon zich dus wel verdedigen.
Mja, dat is dus juist wel precies waar het over gaat, die mensen dachten anoniem iemand te kunnen bedreigen, maar waren dus kinderlijk invoudig te achterhalen. Het is op de grens om die gegevens dan vervolgens in een boek te gebruiken, maar wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:49 schreef SiGNe het volgende:
Dat is opzich ook het probleem niet, die gegevens opschrijven in een boek en dat commerciëel verkopen gaat een grens over.
Dat is in feite mensen publiekelijk aan de schandpaal nagelen terwijl ze er zelf helemaal geen weet van hebben en zich niet hebben kunnen verdedigen.
Tinkebel is bij meerdere programma's en bladen uitgenodigd om haar verhaal te doen, zij kon zich dus wel verdedigen.
De kattenactie vind ik wat minder. Het bekend maken van de persoonsgegevens vind ik super. Hier op fok merk ik ook altijd dat mensen een heel grote bek hebben en als je ze dan confronteert met de prive gegevens kruipen ze heel snel terug hun hol in. Kortom, mensen op internet met een te grote waffel mogen best afgestraft worden.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:33 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)cy-op-internet.dhtml
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat is jullie mening over deze actie van haar?
Dit dus.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:52 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik vind dit een goede les voor al die triestelingen die haar hebben bedreigd.
en dit dus.quote:Op vrijdag 20 april 2012 15:55 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Mja, dat is dus juist wel precies waar het over gaat, die mensen dachten anoniem iemand te kunnen bedreigen, maar waren dus kinderlijk invoudig te achterhalen. Het is op de grens om die gegevens dan vervolgens in een boek te gebruiken, maar wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
quote:Op vrijdag 20 april 2012 16:10 schreef L3viathan het volgende:
[..]
Jij wil haar poes ook wel als handtas gebruiken?
Meh, ik val niet zo op van die logge lijven...quote:
Het is natuurlijk een ietwat vrijzinnig type, maar dat zou niet moeten deren.quote:Op vrijdag 20 april 2012 16:19 schreef Northside het volgende:
[..]
Meh, ik val niet zo op van die logge lijven...
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |