abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110554449
Wij willen twee nieuwe fietsen kopen maar ik hoor wiselende geluiden over kwaliteit van o.a. sparta, wel/niet voorvork vering etc. voor vriendinlief ijn we er wel uit een Batavus Mambo 7

Maar voor mezelf twijfel ik nog tussen een aantal fietsen.

Sparta Pallas in 't zwart
Gazelle Paris Plus
Batavus mambo 7
Gazelle Chamonix Pure

Wensen lijstje is:
- licht fietsen voornamelijk in de stad maar ook voor af en toe tochtje
- dichte kettingkast
- minimaal 7 versnellingen (naaf)
- rollerbrakes
- budget rond de 600 per fiets
- goede kwaliteit
- zo weinig mogelijk onderhoud
- moeten fietsstoeltjes voor en achterop kunnen

Heeft iemand ervaring met de genoemde fietsen?
Kun je ze aan/afraden?
Heb je eventueel nog een alternatief in de aanbieding?
Hoe zit dat met de kwaliteit van het merk Sparta?
Wel of geen voorvork vering?

let me know
pi_110554605
Even op de voorvork vering ingaan. Ik zou dan een fiets kopen waar je deze vast kan zetten. Zodat je hem alleen gebruikt als het echt nodig is. Als je namelijk alleen maar door de stad rijd en/of op asfalt dan is het vrij onnodig en verlies je trapkracht hierdoor.

gr
pi_110554840
Die fietsen zijn voor toertochten toch wat aan de zware kant, wij hadden beiden ook zo'n soort fiets, en hebben mede om het verder/langer fietsen andere (lichtere) gekocht. Een fiets als die Pallas (met vering) weegt ~22kg. ;)

Sparta, Gazelle en Batavus liggen niet zo veel uit elkaar qua kwaliteit, ze gebruiken voor die series robots waar mogelijk, en schroeven er allemaal spul van dezelfde leveranciers (shimano voor de versnellingen etc) op.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_110554993
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 11:15 schreef fruityloop het volgende:
Die fietsen zijn voor toertochten toch wat aan de zware kant, wij hadden beiden ook zo'n soort fiets, en hebben mede om het verder/langer fietsen andere (lichtere) gekocht. Een fiets als die Pallas (met vering) weegt ~22kg. ;)
Ik heb daar geen verstand van maar vanaf welk gewicht is het fijner voor tochtjes dan?
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:23:34 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_110555113
In de tijd dat ik fietsenmaker was waren al deze merken in de basis wel goed. Nu al jaren weinig ervaring meer.

Maar de belangrijkste boodschap die ik je kan geven bij het kiezen is:
-Probeer de fietsen allemaal
-Kijk of je er lekker op zit.

Een goede fiets (en met name een goed zadel) vinden is met name voor vrouwen altijd vreselijk lastig geweest. Blijkbaar is het erg moeilijk om voor vrouwen iets comfortabels te bouwen.

Batavus heeft een andere zithouding dan Gazelle. Vroeger had Batavus traditioneel wat "langere" frames en zit je bij Gazelle wat meer recht op. Om maar wat te noemen.

Afhankelijk van jouw zeer persoonlijke lichaamsbouw is een andere fiets beter voor jou.

De beslissing om al of niet voorvork vering te nemen moet je pas over wakker liggen als je vriendjes bent geworden met frame verhoudingen, stuur en zadel.

Gewicht en voorvork vering zijn voor comfort absoluut ondergeschikt aan bovenstaande.
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:24:06 #6
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_110555137
:9~ :9~ :9~ :9~

"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
pi_110555169
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 11:20 schreef TJ79 het volgende:

[..]

Ik heb daar geen verstand van maar vanaf welk gewicht is het fijner voor tochtjes dan?
Kort door de bocht, zo licht mogelijk. :Y Mijn vriendin stapte van haar gazelle orange met vering op de nieuwe fiets, deed 1 zet op de trappers, en maakte zowat een wheelie. _O-
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:35:47 #8
14320 TR08
pi_110555443
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 11:25 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Kort door de bocht, zo licht mogelijk. :Y Mijn vriendin stapte van haar gazelle orange met vering op de nieuwe fiets, deed 1 zet op de trappers, en maakte zowat een wheelie. _O-
Lichter is "in principe" beter.

Maar in lijn met wat ik eerder zei: Van een lichte fiets met zadel/rugpijn word je minder gelukkig dan een zwaardere zonder.
pi_110555544
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 april 2012 11:35 schreef TR08 het volgende:

[..]

Maar in lijn met wat ik eerder zei: Van een lichte fiets met zadel/rugpijn word je minder gelukkig dan een zwaardere zonder.
Yep, daarom is het ook zeer de moeite waard om bij een goede fietswinkel je te laten voorlichten, en diverse framematen etc uit te proberen. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan de sturen van Sparta om maar es wat te noemen, daar kan ik niet lekker mee fietsen.
  Moderator vrijdag 20 april 2012 @ 12:19:14 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_110556515
Ik heb een maand geleden ongeveer deze gekocht: http://www.sparta.nl/nl/elektrische_fietsen_segment/e-motion_c3

edit:
Owh, ik zie nu dat het budget 600 per fiets is. Dat ga je niet redden bij deze fiets.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:21:43 #11
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_110556574
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 april 2012 11:35 schreef TR08 het volgende:

[..]

Klopt, een goede houding op je fiets en een goed zadel maken veel verschil maar dat is gewoon een kwestie van de juiste maat kopen en een fatsoenlijk zadel erop zetten.

Daarnaast is gewicht een issue bij optrekken en heuvelop fietsen (viaducten bv). 22kg vind ik persoonlijk echt enorm zwaar voor een gewone simpele fiets. ik zou voor maximaal 17~ 18kg gaan en het liefst lichter.
En ga proefrijden, niet zomaar via internet een fiets bestellen. Er zit gewoon enorm verschil in de een of de andere fiets qua hoe licht en soepel het rijdt, hoe comfortabel het rijdt etc. En bedenk goed of je écht een dichte kettingkast wilt. Het kan dan wel onderhoudsvrij lijken omdat je ketting beschermd licht maar in de praktijk roesten kettingen in kettingkasten net zo hard en is bv je achterband verwisselen een kleine drama vanwege kettingspanners, kettingkast en nauwelijks ruimte tussen spatbord en wiel.
Een ketting vervangen is in 5 minuten gebeurd, een lekke achterband vervangen van een stadsfiets kost je rustig een uur en ik hoef je denk ik niet uit te leggen wat je vaker moet doen ;)

Dus mijn mening; vergeet de dichte kettingkast, koop een fiets met derailleur met voldoende versnellingen en je trapt én lichter (derailleur is efficienter) én het onderhoud is makkelijker. En vaak zijn die fietsen ook nog lichter omdat je dan snel bij de tourfietsen en hybride fietsen uitkomt.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:41:16 #12
14320 TR08
pi_110557019
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:21 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Klopt, een goede houding op je fiets en een goed zadel maken veel verschil maar dat is gewoon een kwestie van de juiste maat kopen en een fatsoenlijk zadel erop zetten.
-knip-
Zo simpel is het niet helemaal.

Verschillende fabrikanten hebben iets verschillende verhoudingen in frame hoogte (dat is de "maat" die je op papier koopt) en frame lengte en hoek van het stuur en positie van het zadel tov de trap as.

Dat zijn dingen die heel fabrikant afhankelijk zijn. Het is dus niet gezegd dat je hoe dan ook "met een Sparta klaar bent als je de juiste maat koopt". Een Sparta met frame maat X zit anders dan een Batavus met maat X.

Waar jouw lichaam vriendjes mee wordt is heel afhankelijk van jouw persoonlijke lichaamsbouw. Dat ligt veel complexer dan alleen de goede "maat" frame kopen.

[ Bericht 4% gewijzigd door TR08 op 20-04-2012 12:47:56 ]
pi_110557292
Bedankt voor de testtips. Ik was het vergeten te vermelden maar ik heb inderdaad op 3 van de 4 fietsen gefietst, niet op de chamonix. Vind ze alle drie prima fietsen. De batavus voelt het meest robuuste aan, wel fijn in de stad maar op de hei wat minder, de sparta fietst misschien wel het fijnste maar het stuur is een beetje breed en volgens jullie dus ook aan de zware kant. De gazelle was ook prima maar vind ik er het minst mooi uitzien. (krijg je dat weer).

omdat ze dus alle drie goed fietsten hoopte ik dat er ervaringsdeskundigen waren die al iets langer op de fietsen gefietst hadden. Of die er enthousiast waren over de chamonix.
  vrijdag 20 april 2012 @ 13:06:00 #14
14320 TR08
pi_110557446
Als je met kinderen gaat fietsen is een robuustere fiets beter.

Tochtjes doe je "af en toe" dus de fiets die je de meeste tijd "fijn" gaat vinden is wat het lekkerst gaat in de stad.

Kijk naar de Batavus en de Sparta. Probeer beide ook met een stoeltje aan het stuur (misschien is dat brede stuur met stoeltje juist fijner) en kies dan :)
  vrijdag 20 april 2012 @ 22:02:09 #15
14320 TR08
pi_110574709
Laat je weten wat het wordt? :)

Let bij de koop verder niet teveel op gewicht. Met kinderen wil je een stevig frame (je wilt met name een stevige bagage drager).
Daarbij: Je weegt samen met fiets, kinderen en stoeltjes al gauw 100+ kg. De laatste 4 kg verschil in de fiets doen het hem dan ook niet meer. Hele lichte fietsen zijn voor normaal gebruik zwaar overschat. Het is hoogstens wat makkelijker opladen op je fietsen rek en zo.
pi_110577005
yep zal laten weten waar de keuze op gevallen is morgen nog eens bij de fietsenmaker langs
  zaterdag 21 april 2012 @ 15:33:37 #17
229810 hexje
Surfboard, surfboard
pi_110595257
Kijk ook eens naar een Azor fiets. De grote merken zijn niet meer zo goed als vroeger.
  zaterdag 21 april 2012 @ 15:41:00 #18
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_110595518
Ik zou voor de gazelle gaan, ik rij al 10 jaar op dezelfde gazelle rond.
pi_110623187
Het is alweer 21 jaar geleden dat ik voor het laatst op een fiets gereden heb :@
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zondag 22 april 2012 @ 13:08:11 #20
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_110627586
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 11:24 schreef dabadbass het volgende:
:9~ :9~ :9~ :9~

[ afbeelding ]
"Just one gear on my fixie bike, got a plus one here for my gig tonight. I play synth... we all play synth"
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  woensdag 25 april 2012 @ 14:09:34 #21
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_110766584
Kwaliteit van Gazelle twijfel ik nog wel eens aan. Alle gazelle's die ik heb gehad was wel wat mee. Bij één fiets brak zelfs het frame door midden. Bij een andere braken de trappers af en knapten de remmen waardoor ik nog maar net niet tegen een auto omhoog knalde.

Fiets nu nog steeds op een Gazelle, tegenwoordig zit ik meer in de auto dus gebruik ik die fiets momenteel niet veel.

Nu trap ik wel aardig door op de fiets en ga ik wel wat sneller dan de meeste fietsers, maar daardoor zou ie niet uit elkaar moeten vallen...
  woensdag 25 april 2012 @ 14:30:55 #22
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_110767511
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 14:09 schreef .Neovo. het volgende:
Kwaliteit van Gazelle twijfel ik nog wel eens aan. Alle gazelle's die ik heb gehad was wel wat mee. Bij één fiets brak zelfs het frame door midden. Bij een andere braken de trappers af en knapten de remmen waardoor ik nog maar net niet tegen een auto omhoog knalde.

Fiets nu nog steeds op een Gazelle, tegenwoordig zit ik meer in de auto dus gebruik ik die fiets momenteel niet veel.

Nu trap ik wel aardig door op de fiets en ga ik wel wat sneller dan de meeste fietsers, maar daardoor zou ie niet uit elkaar moeten vallen...
Ik heb voor mijn jan jansen fiets een batavus gehad en die heeft me meer dan 10 jaar altijd braaf overal heen gebracht zonder problemen en de jan jansen milenium fiets die ik nu heb heeft ook al 11.000km zonder problemen overleefd. Af en toe wat onderhoud zoals een nieuwe ketting of remblokjes maar verder niks bijzonders.
Mijn ligfietsen zijn ook allebei van nederlandse bodem (optima en velomobiel.nl ) en daar heb ik ook eigenlijk nooit wat mee, ok 1 keer een gebroken derailleurhanger op de optima maargoed, Mijn ligfietsen naderen allebei de 30.000km, dan mag er wel eens iets kapot gaan :P

Gazelle heb ik weinig ervaring mee maar voelt in de winkel altijd minder degelijk aan vind ik.
En als ik een gebroken frame of falende remmen zou hebben gehad dat duidelijk een constructiefout was dan had ik het merk echt nooit meer gekocht.

Mijn vriendin rijdt op een Koga en dat is qua kwaliteit ongeveer gelijk aan de Jan jansen maar dat zijn beide wel duurdere fietsen (rond de 1500 euro allebei), wel heel erg probleemloos allebei. Van de iets goedkopere merken zou ik persoonlijk kijken voor een batavus.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_110771509
Mensen bedankt voor de info het is de sparta pallas geworden wel iets zwaarder maar voelde het meest degelijk aan en doordat ik die kinderen meezeul op de fiets maken die extra 2 kilo ook niet uit.
  woensdag 25 april 2012 @ 16:10:15 #24
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_110771693
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:19 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb een maand geleden ongeveer deze gekocht: http://www.sparta.nl/nl/elektrische_fietsen_segment/e-motion_c3

[ afbeelding ]

edit:
Owh, ik zie nu dat het budget 600 per fiets is. Dat ga je niet redden bij deze fiets.
CG, Hoe bevalt die fiets jou? M'n ouders hebben er beide eentje gekocht (Niet dezelfde kleur gelukkig :) )
  Moderator woensdag 25 april 2012 @ 16:22:49 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_110772357
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 16:10 schreef DeTolk het volgende:

[..]

CG, Hoe bevalt die fiets jou? M'n ouders hebben er beide eentje gekocht (Niet dezelfde kleur gelukkig :) )
Erg goed. Ik heb in eerste instantie op de C2 gefietst, maar die mist de vering, en ik vond die fiets wat 'hard'. Toen ben ik op de C3 gestapt, klein rondje gefietst en gezegd 'pak 'm maar in :P '. Hij fietst echt heerlijk. De fiets kost 1800 euro, of 1700, zoiets. Mijn moeder heeft een Koga Miyata die 3.000 euro kost en ze is verknocht aan mijn fiets.

Sterker nog, ze is terug gegaan naar de winkel met de opmerking dat mijn fiets veel beter ondersteund dan haar fiets, terwijl die van haar bijna 2x zo duur is. Ik ben erg blij met de fiets, als je de ondersteuning volledig aan zet hoef je nauwelijks meer wat te doen :P
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')