abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 juli 2002 @ 18:22:10 #26
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_5179156
quote:
Op zondag 28 juli 2002 18:03 schreef niego het volgende:
In gewone taal: de dollar keldert als een baksteen ten opzichte van de euro omdat ze hun zaakies economisch minder goed voor elkaar hebben. En zolang ze daar niks aan doen blijft ie zakken.
De huidige keorsdaling heeft weinig met de staatsschukld in de VS te maken.
Hoofdredenen zijn
- de recessie die in de VS heviger is dan in de EU en langer zal duren. (o.m. een gevolg van hun ecoonomische systeem wat wel weer hogere groeipercentages met zich meeneemt)
- de onzekerheid over de boekhoudschandalen in de VS.
Of de dollar onterecht onder de euro staat is maar de vraag; bij de introductiue deed een euro 1,16 dollar nu is het ongeveer 1 euro = 1 dollar. Als je het zo bekijkt staat de dollar nog steeds hoog.
quote:
Op zondag 28 juli 2002 18:06 schreef Frenkie het volgende:
oke stelletje einsteins.
Even mijn boerelullen logica.
Zet de staatsschuld eens als percentage uit tegen het BNP.
Als je dus dat aflossingebedrag investeerd in economie, zorg onderwijs, dan zal het BNP toenemen. Als deze toename nou hoger is dan de te betalen rente, dan kunnen we toch beter niet aflossen..
Jep. leuke redenatie. betere economie = meer geld voor de zaken die we willen betalen door van de staatsschuld af te zijn. Probleem is alleen dat je als overheid niet gemakkelijk structureel de economie een zetje geeft. Bovendien lekt er veel geld weg naar het buitenland. Dus je zal zien dat de economie stimuleren met bijv 10 miljard euro op termijn maar 100 miljoen euro pj aan extra inkomsten oplevert (minder uitkeringen en meer belasting inkomsten). aflosssen van de staatschuld met 10 miljard zorgt dat je jaarlijks (5% van 10 miljard=) 500 miljoen euro pj opbrengt. (bedragen zijn uit de duim maar zoiets is het wel)
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  zondag 28 juli 2002 @ 18:25:53 #27
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_5179191
quote:
Op zondag 28 juli 2002 18:22 schreef Napalm het volgende:
De huidige keorsdaling heeft weinig met de staatsschukld in de VS te maken.
Hoofdredenen zijn
- de recessie die in de VS heviger is dan in de EU en langer zal duren. (o.m. een gevolg van hun ecoonomische systeem wat wel weer hogere groeipercentages met zich meeneemt)
- de onzekerheid over de boekhoudschandalen in de VS.
Of de dollar onterecht onder de euro staat is maar de vraag; bij de introductiue deed een euro 1,16 dollar nu is het ongeveer 1 euro = 1 dollar. Als je het zo bekijkt staat de dollar nog steeds hoog.
Volgens mij heeft de koersdaling van de dollar te maken met het te kort op de handelsbalans
quote:
Jep. leuke redenatie. betere economie = meer geld voor de zaken die we willen betalen door van de staatsschuld af te zijn. Probleem is alleen dat je als overheid niet gemakkelijk structureel de economie een zetje geeft. Bovendien lekt er veel geld weg naar het buitenland. Dus je zal zien dat de economie stimuleren met bijv 10 miljard euro op termijn maar 100 miljoen euro pj aan extra inkomsten oplevert (minder uitkeringen en meer belasting inkomsten). aflosssen van de staatschuld met 10 miljard zorgt dat je jaarlijks (5% van 10 miljard=) 500 miljoen euro pj opbrengt. (bedragen zijn uit de duim maar zoiets is het wel)
en op lange termijn..???
  zondag 28 juli 2002 @ 18:30:15 #28
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_5179230
quote:
Op zondag 28 juli 2002 18:14 schreef Frenkie het volgende:

Politiek gezien stom omdat je dan meer mag (lees moet) bijdragen in allerlei europese fondsen etc.

Dit ontken ik. zie mijn eerdere post.
quote:

Economisch gezien: zie mijn verhaaltje hierboven

zie mijn vorige reply.
quote:
En de kruideniersmentaliteit. Dat betekend dat je eerst je schulden moet aflossen, voordat je investerngen doet.
Dat werkt wel in het MKB zo, maar niet op europees en wereldniveau..
Aha. ja en nee. Je komt dan op de gulen investeringsregel die in het verleden populair was. het probleem is alleen dat politici de neiging hebben om nooit af te lossen. Dat is dan ook waarom het Keynesianisme (conjunctuur politiek) maar is afgeschaft.
quote:
Op zondag 28 juli 2002 18:21 schreef Frenkie het volgende:
nog even ter info: de staatsschuld is voor het grootste deel geleend bij de pensioenfondsen er is, bij mijn weten, geen sprake van kapitaalvlucht!
In (vnml 10 jaars)obligaties. die kan je verkopen. soweiso als je rare dingen gaat doen dan gaan die voor nieuwe obligaties meer rente vragen of nemen ze helemaal niet. En aangeizien je obligtaies na 10 jaar aflopen zoit je al vrij snel (10% van de schuld per jaar dus vervangen door nieuwe) met probleem. En als je met een mega inflatie je schuld aflost dan zijn je pensioenfondsen failliet en ligt de economie plat. Dan heb je 2 problemen want je kan de pensieonen niet meer betalen.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  zondag 28 juli 2002 @ 18:33:23 #29
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_5179266
als we over keynessiaanse ideen gaan lullen, dan ben ik weg..
Potverdorie ik kom niet verder dan 4 VWO economie, en ook dat is 8 jaar geleden..

ciao!

zondag 28 juli 2002 @ 18:33:59 #30
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_5179273
quote:
Op zondag 28 juli 2002 18:25 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Volgens mij heeft de koersdaling van de dollar te maken met het te kort op de handelsbalans

Dat zou het moeten zijn maar gezien de harde daling van de dollar (veel sneller dan het hb-tekort) lijkt nu vooral de economische onzekerheid mee te spelen.
Trouwens volgens mijn economie lessen (lang geleden) zou dat tekort door de lagere koers nu moeten afnemen.

[

quote:
Op zondag 28 juli 2002 18:25 schreef Frenkie het volgende:
en op lange termijn..???
Dan maak je het erger; het gedeelte voor in de opleidingen blijft mee spelen maar het bestedingseffect is dan weg. Terwijl het bedrag dat je niet aan rente hoeft te betalen er gewoon elk jaar is.
pi_5179515
Het tekort op de handelsbalans is nog niet accuut relevant voor de waarde van de dollar. Hoogstens in de zin dat er een zekere tendens dreigt te ontstaan om zich in te dekken tegen een waardedaling van de dollar.

Mocht het wel relevant gaan worden, dan voorzie ik een wilde uittocht uit de dollar. De bodem zal dan dik onder de introductiekoers van de euro liggen.

pi_7496172
quote:
Zalm: CDA oneerlijk over aflossing staatsschuld

Lijsttrekker Zalm van de VVD denkt dat het CDA niet kan vasthouden aan het afbetalen van de staatsschuld binnen 25 jaar. Hij zei dat in het Radio 1 Journaal. Als de christen-democraten op dit punt hun verkiezingsprogramma niet herzien, zijn zij oneerlijk tegenover de kiezer.

Zalm liet eerder deze week leider zijn heilige huisje, het aflossen van de staatsschuld in één generatie (25 jaar), los. De aanleiding was de voorspelling van het CPB dat het nieuwe kabinet te maken zal krijgen met een tegenvaller van ongeveer tien miljard euro.

De VVD-lijsttrekker vindt dat de eerlijkheid tegenover de kiezer gebiedt om voor de verkiezingen duidelijk te maken dat de aflossing van de schuld een paar jaar vertraging zal oplopen. Het CDA zei in reactie op Zalms koerswijziging deze week dat het zijn standpunt over het onderwerp niet zal herzien.

Dat komt volgens Zalm neer op oneerlijkheid tegenover de kiezer. "Kijk, als het CDA in staat is uit te komen op een begrotingsoverschot van 1,5 procent per jaar, dan moet het 20 miljard euro aan bezuinigingen op tafel leggen en daar lijkt het me niet toe in staat."

.Verder zei Zalm in het interview in het Radio 1 Journaal, dat een uur duurde, dat hij eventueel de koppeling van lonen en uitkeringen wil loslaten. "Ik hoop dat het niet zover hoeft te komen, maar als de lonen meer stijgen dan de inflatie, dan vind ik dat je daar als staat niet achteraan moet lopen."

http://www2.omroep.nl/nos/verkiezingen/paginas/nieuws/2212_zalm.htm

maandag 23 december 2002 @ 13:48:48 #33
32254 dennenkunst
I feel better then James Brown
pi_7498111
Op maandag 23 december 2002 11:47 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Erg slap van Zalm dat hij zijn eigen norm loslaat. En a-sociaal tegenover de huidige generatie die wel voor hun latere AOW betaalt, maar er strax geen gebruik van kan maken. Over het standpunt van het CDA is al helemaal geen goed woord te verzinnen, laat staan voor partijen die de staatsschuld willen laten oplopen.

gr.

pi_7506118
Zalm moet nu voet bij stuk houden en nog meer bezuinigen. Eigenlijk had hij dat onder paars al moeten doen, maar alle linkse partijen (en het cda?) waren toen tegen omdat ze zo graag wilden 'investeren' (wat een rotwoord is dat toch, ik noem het liever 'geld verspillen'). Nu maken diezelfde linkse partijen (groenlinks!) Zalm het verwijt dat hij onder paars te kwistig met het geld is omgegaan...hoezo de omgekeerde wereld!?!

Nu bezuinigen is voor Zalm sowieso aantrekkelijk, omdat zijn liberale principes van een kleine overheid dan ook tot uiting komen. En dat er nog een boel bezuinigd kan worden staat als een paal boven water...

Het nadeel van conjunctuurpolitiek is idd dat men nooit wil aflossen. Toch blijf ik toekomst zien in diezelfde conjunctuurpolitiek (laat ze in de wet vastleggen dat men terugbetaalt in goede tijden ofzo), want voor de economie is het het beste.

pi_7506494
quote:
Op zondag 28 juli 2002 17:57 schreef Dentist het volgende:

[..]

Die laatste zin snap ik niet.. Kan je uitleggen wat je daarmee bedoelt? Ik kan gewoon de consequenties niet zo goed overzien van de acties van bijvoorbeeld een land als Amerika, dat gewoon niet betaalt..

Dentist

Hoe kom je er nu mij dat de VS zijn schulden niet betaald?
Van wie leent de VS geld?
Juist van alle mensen die geld willen uitlenen tegen een beaalde rente.
De US moet wel terug betalen anders dondert de gehele beurs en markteconomie in elkaar.
pi_7510329
Aflossen van staatsschuld is naast het feit dat het gewoon onnodig geld kost (rente) ook verstoring van de markt: je drijft namelijk de rente op door een hogere vraag naar kapitaal waardoor bedrijven minder kunnen lenen: crowding out heet dat.
"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')