abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110551520
Je traders representeren (bv) {4,3,2,1,0,-1,-2,-3,-4} sigma rond de verwachtingswaarde (0). En de standaarddeviatie groeit natuurlijk met de tijd, al was het maar omdat op t=1 een winst van meer dan 1 nog gewoon niet mogelijk is, en je op t=100 een (bijna) gaussian hebt die is opgespannen tussen -100 en 100.
pi_110551721
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 15:36 schreef Arkai het volgende:
De arcsinusverdeling vind ik enorm contra-intuitief. Je kunt niet zonder meer aannemen dat de returns van een proces voorspellende waarde hebben als het proces zelf als onvoorspelbaarheid een rol speelt. Ik vind het moeilijk om te accepteren maar het verklaart wel waarom winning- en losing streaks voorkomen. Al met al, hulde voor de OP! Van dit soort topics kan iedereen die ook maar iets doet met beleggen veel van leren.
Zoals? Returns zijn doorgaans niet binomiaal verdeeld lijkt me.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  † In Memoriam † vrijdag 20 april 2012 @ 09:36:35 #28
230491 Zith
pls tip
pi_110551969
Zelf ook even gedaan:

eh dat moet zijn: 8 traders :P

eh dat moet zijn: 8 traders :P

Gemiddelde hier was 42 trouwens :o

Gemiddelde waarde van trade #50.000 bij 100 traders = 18 trouwens :P
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_110555273
Ah oke, ik zie dat we allemaal hetzelfde bedoelen en snappen, maar dat we het wellicht (waaronder ik zelf) niet duidelijk genoeg omschreven.

Toch een heel tof topic, want ondanks dat ik wist dat je een normale verdeling rondom de nullijn zou hebben had ik totaal niet verwacht dat de verschillen op termijn zo groot zouden worden. Zat ik toch iets te vast in mijn denken dat alles op termijn wel dichtbij de 0 zou zitten. ;)
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:30:41 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110555344
Als je even nadenkt over wat een random walk is (en plaatjes plotten verduidelijkt het enorm) dan is het allemaal evident, zoals sommige mensen hier al aangeven. Maar als je mensen op voorhand vraagt wat een grotere kans is:

1) Dat een trader's Profit&Loss voor het lopende jaar 6 maanden van het jaar positief is en 6 maanden van het jaar negatief

of

2) Dat een trader's Profit&Loss voor het lopende jaar 1 maand van het jaar positief is en 11 maanden negatief of 1 maand negatief en 11 maanden positief.

Dan kiest bijna iedereen voor 1) terwijl juist 2) een veel grotere kans is. Dat is dus de Arcsine Law. Misschien had ik het topic beter met die vraag kunnen beginnen zonder meteen het antwoord in de OP te zetten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110555360
Dat had wel geholpen, want mijn antwoord was dan in eerste instantie ook 1 geweest. Weer wat geleerd!
  † In Memoriam † vrijdag 20 april 2012 @ 12:19:41 #32
230491 Zith
pls tip
pi_110556526
Bedoel je dat het 11 maanden lang elke maand een negatieve winst heeft of dat de som van die 11 maanden negatief is (met eventueel een paar maanden positief), of dat de som van 12 maanden negatief is?

[ Bericht 11% gewijzigd door Zith op 20-04-2012 12:35:04 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_110556898
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 11:28 schreef Kaas- het volgende:
Ah oke, ik zie dat we allemaal hetzelfde bedoelen en snappen, maar dat we het wellicht (waaronder ik zelf) niet duidelijk genoeg omschreven.

Toch een heel tof topic, want ondanks dat ik wist dat je een normale verdeling rondom de nullijn zou hebben had ik totaal niet verwacht dat de verschillen op termijn zo groot zouden worden.
...
De clue is dat een random walk de som is van binomiaal verdeelde variabelen, niet de gemiddelde som. Statistiek zegt dan weliswaar dat de verwachte waarde van die som normaal verdeeld is rond 0 (op termijn), maar ook dat de standaarddeviatie meegroeit met de lengte van die som (de hoeveelheid trades).
pi_110560968
quote:
5s.gif Op vrijdag 20 april 2012 09:23 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Zoals? Returns zijn doorgaans niet binomiaal verdeeld lijkt me.
Nou ja, in het geval van een random walk zoals in de op zijn de returns een typische witte ruis dus als je daarop filtert houd je in principe niks over. Voor systemen waar wel duidelijk een statisch voordeel in zit houd je na ruisfiltering wel wat over aan het einde van de streep en die component kan best een verschoven binomiale verdeling als gevolg hebben. Als je de edge als component weet te isoleren dan kun je binnen een bepaald interval vaak voorspellen hoe het systeem zich gaat gedragen. Ik vind het dus opmerkelijk dat een random walk zich niet volgens dat patroon gedraagt. De richting van een random walk valt op basis van de returns dus niet te voorspellen voor beursgerelateerde zaken waar een tradetermijn van enkele jaren vaak gezien als bewijs wordt voor een succesvolle strategie.
One man's trash, another man's treasure.
pi_110561509
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 09:36 schreef Zith het volgende:

Gemiddelde waarde van trade #50.000 bij 100 traders = 18 trouwens :P
Off topic, maar het schijnt nog niet zo gemakkelijk te zijn om voor de PC een échte 'random' functie te maken. Ik vraag me af in hoeverre dat aan zo'n (best forse) afwijking heeft bijgedragen.
  vrijdag 20 april 2012 @ 17:34:51 #36
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110562968
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 16:55 schreef dvr het volgende:

[..]

Off topic, maar het schijnt nog niet zo gemakkelijk te zijn om voor de PC een échte 'random' functie te maken. Ik vraag me af in hoeverre dat aan zo'n (best forse) afwijking heeft bijgedragen.
Dat wordt inderdaad gegenereerd met een pseudo-random reeks, maar het zal me verbazen als dat echt merkbare afwijkingen veroorzaakt op zo'n random walk simulatie.

Ik wil nog altijd een keer een echte random generator maken door een timertje te starten en stoppen, getriggerd door radioactief verval. Moet simpel te maken zijn met een Geigerteller O-)

Mijn reisverslagen
pi_110563045
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 16:55 schreef dvr het volgende:

[..]

Hangt van de random-functie van excel af. In het algemeen, met goede generators (mersenne twister bv.), zijn de resultaten gewoon prima. Verder is die gerapporteerde afwijking helemaal niet fors; zie mijn vorige post.
pi_110563957
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 17:34 schreef SeLang het volgende:

Ik wil nog altijd een keer een echte random generator maken door een timertje te starten en stoppen, getriggerd door radioactief verval. Moet simpel te maken zijn met een Geigerteller O-)
Wat zit er in dat bakje, zo'n stukje Braziliaans strand waar je in een uurtje 130x de Nederlandse jaardosis radioactieve straling opdoet? B-)

Nog veel meer off-topic, maar kennen jullie de site van de gelouwerde astrofysicus Kees de Jager? Hij viert deze maand zijn 90e verjaardag en heeft een site waarop hij o.a. heel interessante dingen over de invloed van de zon op het klimaat schrijft. Zijn nieuwste webpresentatie gaat over neutrino's, waarvan de zon er 200 biljoen per seconde door je heenschiet. Eéns per week knalt er een precies in een atoomkern, waardoor je heel eventjes een kernreactor wordt. Leuk voor de liefhebbers van grote getallen en bizarre feitjes: http://www.cdejager.com/presentaties/
pi_110564210
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 april 2012 17:37 schreef trancethrust het volgende:

Verder is die gerapporteerde afwijking helemaal niet fors; zie mijn vorige post.
Ja, je schreef: "Statistiek zegt dan weliswaar dat de verwachte waarde van die som normaal verdeeld is rond 0 (op termijn), maar ook dat de standaarddeviatie meegroeit met de lengte van die som (de hoeveelheid trades)".

Hoe je dat laatste bedoelt als verklaring voor de afwijking begrijp ik niet. Want die deviatie kan twee kanten op (winst of verlies) en daarom zou ik verwachten dat juist met het toenemen van het aantal trades de gemiddelde uitkomst steeds dichter bij de nul komt te liggen. Intuitief vind ik +18 na 50.000 trades een erg grote afwijking.
pi_110564272
Oh wacht even.. Ik las het verkeerd! De afwijking van +18 was niet het gemiddelde over alle trades, maar alleen die van de 50.000e trade. Met 100 traders lijkt dat me idd. niet opvallend groot.
  vrijdag 20 april 2012 @ 18:15:07 #41
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110564437
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 18:01 schreef dvr het volgende:

[..]

Wat zit er in dat bakje, zo'n stukje Braziliaans strand waar je in een uurtje 130x de Nederlandse jaardosis radioactieve straling opdoet? B-)
Nee een beetje grond uit de omgeving van een afgedankte Britse radium mijn :P

Goed, nu weer ontopic.....
Mijn reisverslagen
pi_110564559
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 18:10 schreef dvr het volgende:
Oh wacht even.. Ik las het verkeerd! De afwijking van +18 was niet het gemiddelde over alle trades, maar alleen die van de 50.000e trade. Met 100 traders lijkt dat me idd. niet opvallend groot.
Jep, het ging in dit geval meer over normalisatie; het gemiddelde nemen over alle getallen (i.t.t. alleen de som nemen als je kijkt naar 1 trader, of zoals bij dat laatste plaatje die som delen door alleen 100 ipv 100*50000).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')