abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 juni 2012 @ 12:28:50 #201
308981 Narcotical
Best in the World
pi_112999324
Zorgen dus dat je ook SPD-SL schoenen koopt, SPD is weer een ander systeem. Plaatjes zitten er doorgaans niet bij en zul je dus los aan moeten schaffen, zijn echter niet heel prijzig
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
pi_113223227
Hallo mensen,

Ik heb een beetje hulp nodig. Ik wil graag beginnen met wielrennen (hoe kan het ook anders....). Ik ben bij een fietsenmaker geweest waar ze ook tweedehandsfietsen hebben. Hier is mij een Concorde (stalen) racefiets aangeboden. Hij heeft een Shimani 105 erop liggen. Ook krijg ik alle accessoires erbij die ik nodig heb. Dit hele grapje kost me ¤ 500,-.

Als ik verder kijk op internet kom ik dit soort dingen tegen:

http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=11851&catid=3594

Wat is nu wijsheid? Voor hetzelfde geld heb ik dus een gloednieuwe fiets.

Alle hulp is welkom! Alvast bedankt!

[ Bericht 72% gewijzigd door MagicPaddie op 22-06-2012 08:45:19 ]
pi_113223282
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 08:40 schreef MagicPaddie het volgende:
Hallo mensen,

Ik heb een beetje hulp nodig. Ik wil graag beginnen met wielrennen (hoe kan het ook anders....
Wat is je vraag? :P
pi_113223297
Sorry,

Ben helemaal nieuw en had het bericht al te vroeg gepost! Haha. De vraag is nu geformuleerd!
pi_113223452
quote:
7s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 08:40 schreef MagicPaddie het volgende:
Hallo mensen,

Ik heb een beetje hulp nodig. Ik wil graag beginnen met wielrennen (hoe kan het ook anders....). Ik ben bij een fietsenmaker geweest waar ze ook tweedehandsfietsen hebben. Hier is mij een Concorde (stalen) racefiets aangeboden. Hij heeft een Shimani 105 erop liggen. Ook krijg ik alle accessoires erbij die ik nodig heb. Dit hele grapje kost me ¤ 500,-.

Als ik verder kijk op internet kom ik dit soort dingen tegen:

http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=11851&catid=3594

Wat is nu wijsheid? Voor hetzelfde geld heb ik dus een gloednieuwe fiets.

Alle hulp is welkom! Alvast bedankt!

Ik vind 500 voor een oud 2e hands stalen frame veel te veel. 500 voor een nieuwe fiets is over het algemeen veel te weinig, en daar is die 2e fiets een goed voorbeeld van. Salden is wel goedkoop inderdaad, maar je zult er zelfs daar nog wel 200 bij moeten leggen om nieuw een beetje fatsoenlijke kwaliteit te kopen.

Shimano heeft een aantal verschillende groepen die steeds wat beter, lichter en vooral duurder worden. Het rijtje gaat, in oplopende prijs: 2300-Sora-Tiagra-105-Ultegra-Dura Ace.

Ik denk dat je met jouw budget 2e hands wel een fiets met 105 groep moet kunnen vinden. Nieuw (met iets erbij dus) zul je op Tiagra uit moeten kunnen komen, waar op zich niks mis mee is.
pi_113223456
Ten eerste: Die fiets bij Salden heeft een Sora groep. Veel mindere kwaliteit dan 105, veel kans dat je die over een jaar wilt vervangen. Daarnaast komen nog de accessoires, ik weet niet wat je er allemaal bij krijgt (pedalen, schoenen, helm, kleding?????)
Het lijkt er iig op dat je 2e hands meer voor je geld kunt kopen. Ook wel logisch eigenlijk ;)
pi_113223932
Tja we weten veel te weinig van de aangeboden waar om een goede inschatting te kunnen maken. Een stalen frame is waarschijnlijk oud maar dat hoeft niet alles te zeggen. Welke 105 groep is het? Wat is de rest van de afmontage (m.n. wielen)? Welke accessoires hebben we het over? Bij de meeste fietsenmakers ben je zo 500¤ kwijt als je pedalen, schoenen, broek, ondershirt, zomershirt, armstukken, beenstukken, helm en zonnebril aanschaft ;)
pi_113223986
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 09:20 schreef eentwee het volgende:
Tja we weten veel te weinig van de aangeboden waar om een goede inschatting te kunnen maken. Een stalen frame is waarschijnlijk oud maar dat hoeft niet alles te zeggen. Welke 105 groep is het? Wat is de rest van de afmontage (m.n. wielen)? Welke accessoires hebben we het over? Bij de meeste fietsenmakers ben je zo 500¤ kwijt als je pedalen, schoenen, broek, ondershirt, zomershirt, armstukken, beenstukken, helm en zonnebril aanschaft ;)
Met alleen die accesoires kun je ook best beginnen imo :Y
pi_113224001
Ik vind het wel prettig dat ik bij een fietsenmaker in de buurt een fiets kan kopen. Ik ben dus bereid om wat meer te betalen voor de service. Daarom kijk ik liever niet op marktplaats of iets dergelijks.

Ik begrijp dat een duurdere tweedehands dus in potentie een betere keus is dan een goedkope nieuwe. Dat maakt de keus alweer iets makkelijker. Nu moet ik alleen nog bepalen welke prijs het beste bij de fiets past.

De fietsenmaker had er 2 staan. 1 stale en 1 alumimium. De stale kwam op ¤ 500,- en de aluminium op ¤ 750,-. Hij zei dat ik sowieso de fietsen compleet zou krijgen, dus met kilometerteller, nieuwe banden, pompje, tasje, 2 soorten trappers (1 toe-clip en 1 met kliksysteem), helemaal compleet. Ook hebben we het gehad over kleding, helm en schoenen. Kleding en een helm was wel te regelen binnen het budget. Schoenen in eerste instantie niet, maar met onderhandelen denk ik dat ik alles erbij kan krijgen. Ik mag dit weekend "proeffietsen" met de stale fiets (wat ook een stuk service is), dus ik ben tot nu toe wel tevreden over de goede man. Alleen wil ik wel een goede deal maken met hem.
pi_113224104
Toe-clip :N

Vind het tot nu toe klinken als een sjacheraar :P
pi_113224173
Die krijg ik mee om aan de fiets te wennen. Zodra ik daar aan gewend ben, zet hij dat nieuwe kliksysteem erop.

Goed bedoeld van hem, mijns inziens......
pi_113224305
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 09:30 schreef MagicPaddie het volgende:
Die krijg ik mee om aan de fiets te wennen. Zodra ik daar aan gewend ben, zet hij dat nieuwe kliksysteem erop.

Goed bedoeld van hem, mijns inziens......
Ja, daar zal jij natuurlijk een beter gevoel van hebben dan ik, vanachter m'n pctje. Maar alles bij elkaar.. Die concorde's komen voor 100 euro voorbij op marktplaats. Moet wel een redelijk nieuwe groep en uitzonderlijke staat zijn om dat bedrag te rechtvaardigen, zelfs met al die accessoires.

En toeclips lijkt me dan nog gevaarlijker eerlijk gezegd. Dan riem je je voeten vast. Gewoon klikkers dr op zetten, een keer omvallen bij het stoplicht en daarna nooit meer problemen mee ^O^
  FOK!fotograaf vrijdag 22 juni 2012 @ 16:46:04 #213
73911 ultra_ivo
pi_113241214
De prijs voor goede 2e hands stalen fietsen is in Nederland absurd laag. 500 Euro voor een fatsoenlijke fiets die een hoge gebruikswaarde heeft vindt ik prima. Bij een 105 moet je dan wel minimaal 8 speed hebben met STI shifters. Dan vindt ik 500 Euro incl. accecoires helemaal niet gek. Concorde bouwde altijd goede frames. Een middenklasse stalen frame uit die tijd acht ik nog altijd beter dan het gemiddelde aluminium containerframe uit Taiwan.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 17:09:19 #214
308981 Narcotical
Best in the World
pi_113242238
Gewoon gelijk met klikpedalen beginnen, dan ga je maar een keer (bijna) op je kokosnoot. Als je eerst met toeclips gaat rijden wordt de overstap naar klikpedalen alleen maar "enger"
pi_113288796
Goedenavond allemaal,

Ben nieuw op dit forum. Heb al e.e.a. gelezen maar heb toch jullie advies nodig.

Met een groepje willen we volgend jaar ook meedoen met Alpe d'HuZes. Ik doe al een tijd aan spinning, maar heb geen ervaring met racefietsen. toch zal ik er spoedig een aan moeten schaffen, want alleen met trainen op de Spinning bike ga ik het denk ik niet redden.

Heb bij een lokale (Almere) FM al even gekeken. Giant, Biachi, Koga en Cube had ie staan. Hij had het al over de groepen Sora t/m 105. Giant was volgens hem de beste prijs kwaliteit verhouding met een Tiagra groep. Heb inmiddels begrepen dat de 105 een stuk beter is en drie voorbladen een must voor die pukkel in Frankrijk.

Ik ben echter 96 kilo en ca. 1,87. Daar moet wel wat vanaf gaan in het komende jaar, maar dat zal toch nog een respectabele 86-87 kilo zijn. Moet ik dan toch naar een stijf frame gaan (hij zei Bianchi of Koga) of maakt dat niet uit? Met een budget van 800 euro vind ik het wel mooi eigenlijk. Marktplaats een betere optie of hebben jullie andere ideeën?

Alvast bedankt voor jullie tips!
  zaterdag 23 juni 2012 @ 21:52:26 #216
308981 Narcotical
Best in the World
pi_113289234
Voor wat zwaardere rijders (waar ik ook toe behoor) is het belangrijker om een stevige wielset te hebben. Frames zijn over het algemeen allemaal stijf genoeg voor zwaardere rijders, tenzij je zo'n italiaanse vouwfiets neemt ;).

Een triple is inderdaad wel aan te raden en als je veel gaat trainen (wat ik hoop dat je wel gaat doen) is waarschijnlijk een 105 groep wel aan te raden inderdaad ;).
pi_113290525
Zou dit wat zijn?

Heb je het dan over de velgen of de banden? of allebei natuurlijk. Wat zou dan aan te raden zijn?
  zaterdag 23 juni 2012 @ 22:24:16 #218
308981 Narcotical
Best in the World
pi_113290976
Met wielen bedoel ik een wielset, dus naven, velgen, spaken ;). Banden maakt weinig verschil zolang ze maar goed op spanning zijn.

Ik heb zelf een Bulls Harrier 1 uit 2010 met 105 en dat is een prima fiets, dus verwacht dat deze ook prima is. Zo te zien zitten er Shimano R500 wielen in en daar hoor je veel verhalen over dat het niet de stevigste wielen zijn. Zelf rij ik ook met die wielen en merk er weinig van eigenlijk, maar het zijn wellicht niet de stevigste wielen voor afdalen van een berg.
pi_113291988
O oke. En wat vind je van de prijs, want ik heb eigenlijk geen idee wat die fiets nieuw zou moeten kosten.
Zag nog een andere aardige fiets hier. Wel 200 euro duurder.
pi_113293960
Bianchi is niet echt stijf hoor.

105 is beter dan Tiagra, maar de huidige Tiagra is de vorige versie van 105. Prima genoeg voor een beginner!

Die cannondale heeft wel een oudere groep, 9-speed, en dat is inmiddels toch alweer van ongeveer 2004. Die Ksyrium wielset die erin zit is wel dikke prima.

En de CAAD frames van Cannondale zijn ook echt goede frames.
pi_113296371
Ksyriums zijn ook maar zo goed als de staat ervan. Naven matig, body matig, velgen slijten snel door, spaaknippels scheuren uit. Dus wel goed opletten. 700¤ is wel wat te veel voor die fiets. 500¤ is realistischer.
pi_113410004
Ik heb onderstaande fiets voor ¤200 over kunnen nemen.
Iemand bekend met het frame/ merk?

Hij heeft nog wat liefde nodig mbt het oppoetsen en smeren, maar volgens mij heb ik toch wel een redelijke deal gesloten?

http://www.flickr.com//ph(...)57630296482906/show/
  FOK!fotograaf dinsdag 26 juni 2012 @ 16:14:23 #223
73911 ultra_ivo
pi_113416313
Mooi stalen frame. Staat er ergens een sticker op met het type buizen (Reynolds, Columbus oid?). Het lijkt mij een typische handelaarsfiets. Door de handelaar laten bouwen bij een kleine framebouwer (veelal in België), de handelaar plakt er dan later zijn naam of een fantasienaam op. Dit leverde decennialang prima fietsen op.
pi_113419376
Ik kan geen sticker vinden, de fiets komt inderdaad ook uit België. Op het internet zie ik wel een paar van deze frames (tweedehands) te koop staan, en een enkeling die zich ook afvraagt waar deze frames vandaan komen. Misschien dat iemand het herkent aan de afwerking/ lasnaden?

Tevens kan ik ook nul informatie vinden over de wielen, de buitenbandjes zijn Schwalbe blizzards, redelijk standaard instapspul lijkt me.

Misschien dat de foto's iets van duidelijkheid kunnen scheppen.

FOK!fotograaf dinsdag 26 juni 2012 @ 18:44:35 #225
73911 ultra_ivo
pi_113422332
De enige extra info die ik uit de laatste set foto's haal is dat het frame gepoedercoat is. Dat is goed voor de duurzaamheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')