abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110468212
In hoeverre is dit nou echt schadelijk voor je auto? Wanneer ga je dit merken?

Ik woon op zo'n 4km afstand van mijn werk. Ik ga meestal met de fiets, maar op zulke regenachtige / winderige dagen zoals vandaag heb ik daar gewoon echt de balen in...

Het liefst pak ik dan gewoon de auto. Ik gebruik de auto eigenlijk vrij weinig en momenteel wordt die dan ook alleen voor zulk soort korte ritjes gebruikt (komt volgend jaar verandering in als ik weer ga studeren).

Kan dit veel kwaad of valt het wel mee?
pi_110468266
Zal wel meevallen, toch?
Tenzij je plankgas geeft en lekker toeren gaat maken op een koude motor.. :P
  dinsdag 17 april 2012 @ 23:59:24 #3
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_110468326
Is enkel niet goed voor je accu lijkt me?
We zullen zien, zei de blinde.
pi_110468442
Rijden met een koude motor is niet ideaal. Heb altijd geleerd dat hij sneller slijt op die manier en sowieso meer benzine verbruikt.

Maar als je dat sporadisch doet lijkt het mij niet zon probleem.
  woensdag 18 april 2012 @ 00:39:28 #5
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_110469613
Je zou (veel) vaker je olie moeten vervangen, tijdens het opwarmen lekken er behoorlijk wat verbrandingsgassen de carter ruimte in alwaar deze de olie verontreinigen en in een koude motor ook vaak condenseren tot water+verbrandingsresten
Verbrandingsgassen en water bij elkaar levert een chemisch cocktailtje op welke behoorlijk agressief is en de metalen delen kunnen aantasten en de smerende eigenschappen van de olie teniet doen.

Daarbij kan de condens zich verzamelen tot echt behoorlijk grote hoeveelheden water die moet worden opgenomen door de motor olie, dat lukt heel aardig voor een bepaald percentage maar op een gegeven moment ontstaat er wat in de vakkringen word aangeduid met de term "mayonaise" en zo ziet het er ook uit, meestal vind je het als eerste in het kleppendeksel, dat doorgaans waar de olie vul dop zit, als je deze er af draait en binnen in witte drab ziet dan heb je dus last van mayo in je motor,niet goed.

Hetzelfde water+verbrandingsgassen is overigens ook wat je in je uitlaat krijgt, bij korte ritjes word vervolgens de uitlaat niet heet genoeg om dat water te laten verdampen en dus is er permanent een hoeveelheid agressief water in je uitlaat aanwezig die de uitlaat in rap tempo laat verroesten, autos waarmee alleen korte boodschap-ritjes worden gereden doen meestal niet lang met een uitlaat.
  woensdag 18 april 2012 @ 08:48:03 #6
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_110472376
quote:
14s.gif Op woensdag 18 april 2012 00:02 schreef Dennis101 het volgende:
Rijden met een koude motor is niet ideaal. Heb altijd geleerd dat hij sneller slijt op die manier en sowieso meer benzine verbruikt.

Maar als je dat sporadisch doet lijkt het mij niet zon probleem.
Hij slijt heus niet sneller van een ritje van 4 km op 1 dag dan een rit van 50km op 1 dag. Elke rit begint met een koude motor.

Enige aandachtsputnen zijn die van robber57. 1 x per week min 20 min rijden en wat hoger in toeren is goed en tank ook de betere/duurdere benzine. Met die kleine stukjes kost het nauwelijks meer en alle kleine neetjes bescherming helpen.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_110473662
Ik had na een tijdje korte stukken rijden last van sludge. Maar na een lange rit was dit weer verdwenen.
Als je gewoon rustig doet en netjes erheen rijd is er niks aan de hand lijkt me.
Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
pi_110474608
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 08:48 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Hij slijt heus niet sneller van een ritje van 4 km op 1 dag dan een rit van 50km op 1 dag. Elke rit begint met een koude motor.

Enige aandachtsputnen zijn die van robber57. 1 x per week min 20 min rijden en wat hoger in toeren is goed en tank ook de betere/duurdere benzine. Met die kleine stukjes kost het nauwelijks meer en alle kleine neetjes bescherming helpen.
Het grote verschil is dat bij langere ritten je motor en onder andere uitlaat op temperatuur komen. Rij jij vaak korte ritten zonder dat je motor fatsoenlijk op temperatuur komt dan zal je echt wel merken dat er onderdelen sneller zullen slijten.
  woensdag 18 april 2012 @ 10:18:02 #9
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_110474801
Voornamelijk vervuiling van de olie imho, door de korte stukjes komt de olie niet op temperatuur, waardoor condenswater niet goed verdampt, en er dus sludge ontstaat op termijn.
Tevens zal de accu niet blij zijn met de gebrekkige lading elke keer.

Het strekt tot aanbeveling om minimaal 1 of 2 keer in de week minimaal een half uurtje te rijden, en dan liefst een stukje snelweg of provinciale weg, zodat er wat toeren gedraaid worden en het spul lekker doorspoelt en lekker warm wordt, zodat de olie een beetje schoongestookt, de accu goed doorgeladen, en de uitlaat goed droog gereden wordt.

Allemaal in de posts hierboven al gezegd eigenlijk :Y
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 18 april 2012 @ 10:32:19 #10
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_110475216
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 10:11 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Het grote verschil is dat bij langere ritten je motor en onder andere uitlaat op temperatuur komen. Rij jij vaak korte ritten zonder dat je motor fatsoenlijk op temperatuur komt dan zal je echt wel merken dat er onderdelen sneller zullen slijten.
Als je een stuk van 40km rijdt heb je toch ook die eerste 4km een koude motor?
Plus de slijtage van de 36km daarna, die relatief gezien wel minder is.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_110475491
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 10:32 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als je een stuk van 40km rijdt heb je toch ook die eerste 4km een koude motor?
Plus de slijtage van de 36km daarna, die relatief gezien wel minder is.
quote:
14s.gif Op woensdag 18 april 2012 10:18 schreef Sounddragon het volgende:
Voornamelijk vervuiling van de olie imho, door de korte stukjes komt de olie niet op temperatuur, waardoor condenswater niet goed verdampt, en er dus sludge ontstaat op termijn.
Tevens zal de accu niet blij zijn met de gebrekkige lading elke keer.

Het strekt tot aanbeveling om minimaal 1 of 2 keer in de week minimaal een half uurtje te rijden, en dan liefst een stukje snelweg of provinciale weg, zodat er wat toeren gedraaid worden en het spul lekker doorspoelt en lekker warm wordt, zodat de olie een beetje schoongestookt, de accu goed doorgeladen, en de uitlaat goed droog gereden wordt.

Allemaal in de posts hierboven al gezegd eigenlijk :Y
Ik geloof dat hij het hier wel duidelijk uitlegt.
  woensdag 18 april 2012 @ 11:41:20 #12
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_110477447
Gewoon op korte ritjes gelijk planken. Hatseeeee
Goed verhaal. Lekker kort.
  woensdag 18 april 2012 @ 11:50:51 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_110477832
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 11:41 schreef kabelhaspel het volgende:
Gewoon op korte ritjes gelijk planken. Hatseeeee
Tuurlijk, da's voor élke auto heel goed 14.gif.

;(
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 18 april 2012 @ 14:13:42 #14
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_110483576
Er zijn dagen bij dat ik ook niet verder kom dan 8km heen en 8 terug. Met een 2 liter turbo diesel.

Wat ik dan vaak doe en dat wordt hier ook gezegd, is gewoon een keer omrijden. Stuk snelweg, lekker op temperatuur laten komen en dan even een paar honderd meter planken om al het luie zweet en voornamelijk roet :') er even lekker uit te blaffen.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  woensdag 18 april 2012 @ 15:04:00 #15
53151 T42
Pinball Wizard
pi_110486196
je uitlaat en accu zijn eigenlijk de enigste die slijten.
  woensdag 18 april 2012 @ 15:05:03 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_110486251
quote:
7s.gif Op woensdag 18 april 2012 14:13 schreef Biogarde het volgende:
Er zijn dagen bij dat ik ook niet verder kom dan 8km heen en 8 terug. Met een 2 liter turbo diesel.

Wat ik dan vaak doe en dat wordt hier ook gezegd, is gewoon een keer omrijden. Stuk snelweg, lekker op temperatuur laten komen en dan even een paar honderd meter planken om al het luie zweet en voornamelijk roet :') er even lekker uit te blaffen.
planken in mijn passat levert meestal knappende waterslang op ;) klote waterkokers ook :P
  woensdag 18 april 2012 @ 17:47:38 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_110494149
Mercedes 500 of Alto maakt ook veel verschil
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  FOK!fotograaf woensdag 18 april 2012 @ 17:51:04 #18
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_110494281
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 10:32 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als je een stuk van 40km rijdt heb je toch ook die eerste 4km een koude motor?
Plus de slijtage van de 36km daarna, die relatief gezien wel minder is.
Als je 40 km in een keer rijdt of 40 km in stukjes van 4 km, dat geeft een daadwerkelijk verschil. Bij die korte stukjes heb je over die 40 km veel meer slijtage dan met 40 km in een keer.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_110494516
Och mijn vader heeft bijna altijd voornamelijk korte stukjes gereden. Van de grotere slijtage heeft hij weinig gemerkt. Dit was ook woon-werk afstand van net 4 km.

Goed je zal meer slijtage hebben maar je zal er ook veel langer over doen om 100.000 km te rijden.
pi_110546692
Ah, dan blijf ik lekker zo af en toe de auto pakken als het weer eens bagger weer is. Af en toe een stuk snelweg pakken zodat de auto goed warm wordt, dan moet het goed komen denk ik :)

Onder de oliedop heb ik geen last van sludge, bij de carterontluchting zit wel wat...
Maargoed, sludge betekent niet meteen dat de auto slecht gesmeerd wordt lijkt mij, maar je moet wat meer oppassen voor verstoppingen etc?
pi_110548350
Ach mijn opa en oma gebruiken hun auto ook zo. Na 11 jaar ging de accu stuk en na 16 begon ie een beetje te roesten onder. Niks ernstigs verder.
.
  vrijdag 20 april 2012 @ 08:46:10 #22
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_110551083
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 17:51 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Als je 40 km in een keer rijdt of 40 km in stukjes van 4 km, dat geeft een daadwerkelijk verschil. Bij die korte stukjes heb je over die 40 km veel meer slijtage dan met 40 km in een keer.
Idd, maar dat zei ik niet. Ik stelde dat als je elke dag 4 km rijd of elke dag 40 dan slijt hij minder bij elke dag 4.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  FOK!fotograaf vrijdag 20 april 2012 @ 09:11:01 #23
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_110551463
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 08:46 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Idd, maar dat zei ik niet. Ik stelde dat als je elke dag 4 km rijd of elke dag 40 dan slijt hij minder bij elke dag 4.
Nee, maar jij maakt er een andere situatie van. Als je korte of lange stukjes rijdt, zodra jij kilometerage xxx.xxx bereikt is de auto waarbij alleen maar kleine stukjes gereden zijn veel verder in slijtage dan de auto met lange stukken.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:34:03 #24
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_110555402
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 09:11 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Nee, maar jij maakt er een andere situatie van. Als je korte of lange stukjes rijdt, zodra jij kilometerage xxx.xxx bereikt is de auto waarbij alleen maar kleine stukjes gereden zijn veel verder in slijtage dan de auto met lange stukken.
De auto waarmee je kleine stukjes rijd kan je langer gebruik voordat hij versleten is. Elke dag 4 km of elke 40.

Dat de kmsstand na 10 jaar hoger is is logisch maar de slijtage is wel degelijk minder.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  FOK!fotograaf vrijdag 20 april 2012 @ 17:45:41 #25
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_110563322
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 11:34 schreef Sjabba het volgende:

[..]

De auto waarmee je kleine stukjes rijd kan je langer gebruik voordat hij versleten is. Elke dag 4 km of elke 40.

Dat de kmsstand na 10 jaar hoger is is logisch maar de slijtage is wel degelijk minder.
Volgens mij snap je het niet. De relatieve slijtage is lager, maar de absolute slijtage is een stuk hoger.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  vrijdag 20 april 2012 @ 19:02:29 #26
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_110566030
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 10:32 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als je een stuk van 40km rijdt heb je toch ook die eerste 4km een koude motor?
Plus de slijtage van de 36km daarna, die relatief gezien wel minder is.
Volgens mij snap ik het prima ;-)
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_110589290
Nadeel van veel kort (en dus rustig) rijden is dat je motor intern vuil wordt (inlaat- en uitlaattraject).
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')