Hij slijt heus niet sneller van een ritje van 4 km op 1 dag dan een rit van 50km op 1 dag. Elke rit begint met een koude motor.quote:Op woensdag 18 april 2012 00:02 schreef Dennis101 het volgende:
Rijden met een koude motor is niet ideaal. Heb altijd geleerd dat hij sneller slijt op die manier en sowieso meer benzine verbruikt.
Maar als je dat sporadisch doet lijkt het mij niet zon probleem.
Het grote verschil is dat bij langere ritten je motor en onder andere uitlaat op temperatuur komen. Rij jij vaak korte ritten zonder dat je motor fatsoenlijk op temperatuur komt dan zal je echt wel merken dat er onderdelen sneller zullen slijten.quote:Op woensdag 18 april 2012 08:48 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Hij slijt heus niet sneller van een ritje van 4 km op 1 dag dan een rit van 50km op 1 dag. Elke rit begint met een koude motor.
Enige aandachtsputnen zijn die van robber57. 1 x per week min 20 min rijden en wat hoger in toeren is goed en tank ook de betere/duurdere benzine. Met die kleine stukjes kost het nauwelijks meer en alle kleine neetjes bescherming helpen.
Als je een stuk van 40km rijdt heb je toch ook die eerste 4km een koude motor?quote:Op woensdag 18 april 2012 10:11 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Het grote verschil is dat bij langere ritten je motor en onder andere uitlaat op temperatuur komen. Rij jij vaak korte ritten zonder dat je motor fatsoenlijk op temperatuur komt dan zal je echt wel merken dat er onderdelen sneller zullen slijten.
quote:Op woensdag 18 april 2012 10:32 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Als je een stuk van 40km rijdt heb je toch ook die eerste 4km een koude motor?
Plus de slijtage van de 36km daarna, die relatief gezien wel minder is.
Ik geloof dat hij het hier wel duidelijk uitlegt.quote:Op woensdag 18 april 2012 10:18 schreef Sounddragon het volgende:
Voornamelijk vervuiling van de olie imho, door de korte stukjes komt de olie niet op temperatuur, waardoor condenswater niet goed verdampt, en er dus sludge ontstaat op termijn.
Tevens zal de accu niet blij zijn met de gebrekkige lading elke keer.
Het strekt tot aanbeveling om minimaal 1 of 2 keer in de week minimaal een half uurtje te rijden, en dan liefst een stukje snelweg of provinciale weg, zodat er wat toeren gedraaid worden en het spul lekker doorspoelt en lekker warm wordt, zodat de olie een beetje schoongestookt, de accu goed doorgeladen, en de uitlaat goed droog gereden wordt.
Allemaal in de posts hierboven al gezegd eigenlijk
Tuurlijk, da's voor élke auto heel goed 14.gif.quote:Op woensdag 18 april 2012 11:41 schreef kabelhaspel het volgende:
Gewoon op korte ritjes gelijk planken. Hatseeeee
planken in mijn passat levert meestal knappende waterslang opquote:Op woensdag 18 april 2012 14:13 schreef Biogarde het volgende:
Er zijn dagen bij dat ik ook niet verder kom dan 8km heen en 8 terug. Met een 2 liter turbo diesel.
Wat ik dan vaak doe en dat wordt hier ook gezegd, is gewoon een keer omrijden. Stuk snelweg, lekker op temperatuur laten komen en dan even een paar honderd meter planken om al het luie zweet en voornamelijk roeter even lekker uit te blaffen.
Als je 40 km in een keer rijdt of 40 km in stukjes van 4 km, dat geeft een daadwerkelijk verschil. Bij die korte stukjes heb je over die 40 km veel meer slijtage dan met 40 km in een keer.quote:Op woensdag 18 april 2012 10:32 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Als je een stuk van 40km rijdt heb je toch ook die eerste 4km een koude motor?
Plus de slijtage van de 36km daarna, die relatief gezien wel minder is.
Idd, maar dat zei ik niet. Ik stelde dat als je elke dag 4 km rijd of elke dag 40 dan slijt hij minder bij elke dag 4.quote:Op woensdag 18 april 2012 17:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Als je 40 km in een keer rijdt of 40 km in stukjes van 4 km, dat geeft een daadwerkelijk verschil. Bij die korte stukjes heb je over die 40 km veel meer slijtage dan met 40 km in een keer.
Nee, maar jij maakt er een andere situatie van. Als je korte of lange stukjes rijdt, zodra jij kilometerage xxx.xxx bereikt is de auto waarbij alleen maar kleine stukjes gereden zijn veel verder in slijtage dan de auto met lange stukken.quote:Op vrijdag 20 april 2012 08:46 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Idd, maar dat zei ik niet. Ik stelde dat als je elke dag 4 km rijd of elke dag 40 dan slijt hij minder bij elke dag 4.
De auto waarmee je kleine stukjes rijd kan je langer gebruik voordat hij versleten is. Elke dag 4 km of elke 40.quote:Op vrijdag 20 april 2012 09:11 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, maar jij maakt er een andere situatie van. Als je korte of lange stukjes rijdt, zodra jij kilometerage xxx.xxx bereikt is de auto waarbij alleen maar kleine stukjes gereden zijn veel verder in slijtage dan de auto met lange stukken.
Volgens mij snap je het niet. De relatieve slijtage is lager, maar de absolute slijtage is een stuk hoger.quote:Op vrijdag 20 april 2012 11:34 schreef Sjabba het volgende:
[..]
De auto waarmee je kleine stukjes rijd kan je langer gebruik voordat hij versleten is. Elke dag 4 km of elke 40.
Dat de kmsstand na 10 jaar hoger is is logisch maar de slijtage is wel degelijk minder.
Volgens mij snap ik het prima ;-)quote:Op woensdag 18 april 2012 10:32 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Als je een stuk van 40km rijdt heb je toch ook die eerste 4km een koude motor?
Plus de slijtage van de 36km daarna, die relatief gezien wel minder is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |