abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111150945
Nou, dat dunkt mij niet. Sowieso is kwaliteit van het leven belangrijker dan levensverlenging. Als er een grote kans staat om aan de behandeling te overlijden, dan moet je als weldenkend mens die behandeling niet geven. De gezondheidszorg doet niet anders. Iemand met terminale longkanker en een Karnofsky van 40 ga je niet behandelen, omdat ie dat niet juist niet trekt en de kwaliteit er niet beter op wordt.

Dus ja, ik vind het raar dat mensen aan een behandeling overlijden (uitzonderingen komen voor), helemaal als je weet dat de kans op overlijden groot is.
I feel kinda Locrian today
pi_111151732
Wat vind je van natalizumab bij MS, Starla?
  vrijdag 4 mei 2012 @ 22:55:23 #153
208890 June.
Seriously?
pi_111151967
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 22:35 schreef starla het volgende:
Nou, dat dunkt mij niet. Sowieso is kwaliteit van het leven belangrijker dan levensverlenging. Als er een grote kans staat om aan de behandeling te overlijden, dan moet je als weldenkend mens die behandeling niet geven. De gezondheidszorg doet niet anders. Iemand met terminale longkanker en een Karnofsky van 40 ga je niet behandelen, omdat ie dat niet juist niet trekt en de kwaliteit er niet beter op wordt.

Dus ja, ik vind het raar dat mensen aan een behandeling overlijden (uitzonderingen komen voor), helemaal als je weet dat de kans op overlijden groot is.
Tja, maar de behandeling van hematologische maligniteiten ligt nu eenmaal net wat anders dan bij solide tumoren. Stamceltransplantaties hebben altijd het risico dat patiënten eraan kunnen overlijden.
Shine bright like a diamond.
pi_111152082
Overigens is het risico te sterven aan een stamceltransplantatie vast veel hoger dan een dat je een PML op Tysabri ontwikkelt. Die laatste kans is zo'n 0,15%.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 23:00:28 #155
208890 June.
Seriously?
pi_111152224
Ja, bij een autologische ligt dat ongeveer op 5%, bij een allo nog hoger. Ik dacht rond de 30%.
Shine bright like a diamond.
pi_111152476
Tysabri is wel aardig. Elke maand naar het ziekenhuis kleppen is alleen een heel gedoe, hoewel de meesten die besluiten tot een behandeling dat fijner vinden dan elke dag of meermaals per week zelf prikken. Bijwerkingen komen niet veel voor maar kunnen vrij ernstig zijn (PML).
Goedje is ook niet goedkoop maar dat is de interferonfamilie ook niet.

Effect is dat het de frequentie van Schubs omlaag brengt, maar weinig invloed heeft op de EDSS is mij verteld. Heeft ook te maken met dat het niet 1ste lijns is natuurlijk, dus je zit met een gigantische selection bias.

Het allerbeste -volgens de laatste inzichten- is iemand VROEG behandelen
met interferonen. Het liefst al bij een clinically isolated syndrome. Die mensen scoren het beste op de EDSS. Probleempje is dat ongeveer 20% met een CIS nooit een MS ontwikkelt, die overbehandel je dus.

Maw, Tysabri is een P-drug bij mensen die onvoldoende baat hebben bij interferonen. Als 2de lijns middel lijkt het de aanvalsfrequentie te verminderen, maar doet het helaas niet veel op de langere termijn prognose.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 23:44:35 #157
346404 WalterMelon
De held voor weinig geld
pi_111154610
Hallo luitjes

Ik heb binnenkort met de decentrale selectie UvA een interview en/of 3 individuele opdrachten van 10 min die beoordeeld worden door een arts en een geneeskundestudent. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat ik in het interview zal moeten gaan praten over waarom ik denk dat ik geschikt ben voor de opleiding etc.
Ik dacht misschien weten jullie een beetje wat artsen graag willen horen :P en heeft 1 van jullie misschien een idee wat die 3 individuele opdrachten zouden kunnen inhouden?
:)
pi_111155530
Vooral benadrukken dat je altijd al mensen wilde helpen :')
  † In Memoriam † zaterdag 5 mei 2012 @ 00:39:21 #159
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_111156794
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 22:55 schreef June. het volgende:

[..]

Tja, maar de behandeling van hematologische maligniteiten ligt nu eenmaal net wat anders dan bij solide tumoren. Stamceltransplantaties hebben altijd het risico dat patiënten eraan kunnen overlijden.
Dat zei de hematoloog ook. In het beste geval was de uitslag slecht en de prognose nog slechter. Ik was wel blij te horen dat ik geen primaire beenmergaandoening had.
  zaterdag 5 mei 2012 @ 00:49:52 #160
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_111157190
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 23:44 schreef WalterMelon het volgende:
Hallo luitjes

Ik heb binnenkort met de decentrale selectie UvA een interview en/of 3 individuele opdrachten van 10 min die beoordeeld worden door een arts en een geneeskundestudent. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat ik in het interview zal moeten gaan praten over waarom ik denk dat ik geschikt ben voor de opleiding etc.
Ik dacht misschien weten jullie een beetje wat artsen graag willen horen :P en heeft 1 van jullie misschien een idee wat die 3 individuele opdrachten zouden kunnen inhouden?
Ik moet kandidaten gaan beoordelen dan hehe. Ik weet niet waar ze op gaan letten (training krijg ik nog), en dan nog had ik het niet kunnen vertellen vrees ik.

Ik zou zeggen gewoon lekker jezelf zijn, en je mening durven uitspreken :). Ik heb zelf het idee dat als je gewoon een goed gesprek kan voeren je er al half bent.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
pi_111159511
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 22:50 schreef dotKoen het volgende:
Wat vind je van natalizumab bij MS, Starla?
Krijg je PML van
pi_111162446
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 02:27 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Krijg je PML van
Je kunt er PML van krijgen ;) Maar dat kan bij elk immunosuppressivum.
  zaterdag 5 mei 2012 @ 13:56:21 #163
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_111166336
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 23:44 schreef WalterMelon het volgende:
Hallo luitjes

Ah, elke universiteit heeft nog blijkbaar z'n eigen decentrale selectie procedures. Probeer voor je zelf na te gaan waarin jij je onderscheidt van de rest, wat voor ervaringen/motivatie/CV heb je en maak daar een (uniek) verhaal van ^O^ "ik heb altijd al dokter willen worden" :')
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
  zaterdag 5 mei 2012 @ 15:19:40 #164
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_111168626
Nou ik wilde anders ook al sinds mijn 4e dokter worden hoor! (geen grapje) maar ik ben blij dat ik geen decentrale hoef te doen en dat ik nog oldskool ben ingeloot.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_111168805
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 15:19 schreef Pluizel het volgende:
Nou ik wilde anders ook al sinds mijn 4e dokter worden hoor! (geen grapje) maar ik ben blij dat ik geen decentrale hoef te doen en dat ik nog oldskool ben ingeloot.
En altijd datzelfde plan gehad? Bij mij heeft dat zoveel gewisseld tijdens mijn middelbare school.
  zaterdag 5 mei 2012 @ 15:50:03 #166
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_111169565
quote:
Kinderarts? :D
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
pi_111169628
quote:
ik ben juist blij met de decentrale selectie. Zonder dat was ik waarschijnlijk nooit ingeloot. Het is een veel rechtvaardiger systeem
pi_111169688
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 15:50 schreef ZwarteSteen het volgende:

[..]

Kinderarts? :D
het bekende cliche :D ik wilde al dokter worden sinds ik een kleine peuter was. En kinderarts ja.

Nog geen 3 maanden begonnen met het 1e jaar geneeskunde en ik was er al vanaf gestapt :O
  zaterdag 5 mei 2012 @ 15:58:25 #169
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_111169815
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 15:54 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

het bekende cliche :D ik wilde al dokter worden sinds ik een kleine peuter was. En kinderarts ja.

Nog geen 3 maanden begonnen met het 1e jaar geneeskunde en ik was er al vanaf gestapt :O
Bij het eerste voorstelrondje wilde het merendeel van de dames kinderarts worden :P

De decentrale selectie filtert in ieder geval de mensen eruit die "ik heb nog geen idee wat ik wil gaan studeren laat ik me maar eens voor de grap inschrijven voor geneeskunde, ik zie wel waar het schip strand" Ik heb mijn opleidingsplek ook zeker te danken aan de decentrale selectie :)
pi_111169930
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 15:52 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

ik ben juist blij met de decentrale selectie. Zonder dat was ik waarschijnlijk nooit ingeloot. Het is een veel rechtvaardiger systeem
Tsja, ik ben blij met de loting, toen ik 17 was zou ik nooit door de decentrale selectie heen zijn gekomen (ben ook niet door de selectie bij het Erasmus MC gekomen). Inmiddels vind ik het een schitterend vak en sta ik cum laude (voor zover dat een maat voor studiesucces is).
  zaterdag 5 mei 2012 @ 16:11:37 #171
346404 WalterMelon
De held voor weinig geld
pi_111170285
Ik ben ook zeker blij met de decentrale selectie, eigenlijk vind ik een nationale toelatingstoets het eerlijkst, zoals ze dat in belgie hebben.
Nu wordt ik dus beoordeeld op m'n cv, maar (natuurlijk) heb ik weinig noemenswaardigs op m'n cv staan :'). Op mijn leeftijd (18) loop je niet zo snel vrijwilligerswerk te doen bij een bejaardentehuis ofzo.

[ Bericht 14% gewijzigd door WalterMelon op 05-05-2012 16:18:48 ]
:)
pi_111170536
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 16:11 schreef WalterMelon het volgende:
Op mijn leeftijd (18) loop je niet zo snel vrijwilligerswerk te doen bij een bejaardentehuis ofzo.
Iets wat me als opleider helemaal niet zou interesseren.
pi_111170928
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 16:11 schreef WalterMelon het volgende:
Ik ben ook zeker blij met de decentrale selectie, eigenlijk vind ik een nationale toelatingstoets het eerlijkst, zoals ze dat in belgie hebben.
Nu wordt ik dus beoordeeld op m'n cv, maar (natuurlijk) heb ik weinig noemenswaardigs op m'n cv staan :'). Op mijn leeftijd (18) loop je niet zo snel vrijwilligerswerk te doen bij een bejaardentehuis ofzo.
Maar een actieve scholier kan zich wel onderscheiden door commissies op school, bijles geven, relevante baantjes, trainer zijn bij de sportclub, etc etc.
Ik heb ook nooit iets relevants gedaan, maar wel 100 andere dingen :)
Ik denk ook niet dat ik met mijn 6,1 door de loting zou zijn gekomen :')
  zaterdag 5 mei 2012 @ 17:49:15 #174
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_111173285
Ik wist eigenlijk ook helemaal niet of ik dokter wilde worden, maar wel decentraal geselecteerd :')
Fietstas.
pi_111177453
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 16:01 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Tsja, ik ben blij met de loting, toen ik 17 was zou ik nooit door de decentrale selectie heen zijn gekomen (ben ook niet door de selectie bij het Erasmus MC gekomen). Inmiddels vind ik het een schitterend vak en sta ik cum laude (voor zover dat een maat voor studiesucces is).
Leeftijd is geen issue. Ik was 18 toen ik decentraal werd geselecteerd bij het Erasmus MC. Decentrale selectie filtert studenten eruit die bereid zijn om op jonge leeftijd dingen uit de kast te trekken om hun droom te realiseren.

Wat je als laatst zegt is wel interessant. Ik ben het met je eens dat cijfers overrated zijn. Wanneer spreek je dan van studiesucces? Dat je goede diagnoses kan stellen? Of dat alle patienten van je houden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')