Ik denk ook dat onzekerheid een grote rol speelt. Vanzelfsprekend eigenlijk. Iemand die zelfverzekerd is heeft vast de gedachte dat niemand leuker is dan haar of hem, zoiets.quote:Op maandag 16 april 2012 02:09 schreef msnk het volgende:
Onzekerheid zal een grote rol spelen denk ik. En hoe minder erg te maken, nou als je vaak genoeg van je partner te horen krijgt dat diegene van je houdt wordt het denk ik wel minder. Voor velen hier zal dat ongetwijfeld overbodig klinken.
Of het ooit helemaal weggaat hangt denk ik echt per situatie af, zouden er hier cijfers van bekend zijn?
Heb je ook oplossingen?quote:Op maandag 16 april 2012 02:50 schreef vlindertje89 het volgende:
Mm, interessant. Studeer psychologie en heb net een vak over intieme relaties gehad.
Zoals bij bijna alles zijn er meerdere oorzaken die tot jaloezie en minder vertrouwen kunnen leiden. Eén van de factoren die op bijna alle aspecten van een relatie invloed heeft, is de hechtingsstijl van een persoon. Er zijn drie of vier hechtingsstijlen (Bowlby noemde er drie, namelijk veilig, angstig-ambivalent en vermijdend. Bartholomew noemde er vier, namelijk veilig, gepreoccupeerd, angstig en afwijzend). De hechtingsstijlen van Bartholemew kenmerken zich door een combinatie van een bepaalde mate van angst voor verlating en vermijding van intimiteit. Personen die laag scoren op beiden zijn veilig gehecht, en zijn het meest stabiel in relaties. Personen die hoog scoren op allebei zijn angstig gehecht, ze zijn bang dat ze worden verlaten en voelen zich ongemakkelijk bij veel intimiteit. Personen die hoog scoren op angst voor verlating en laag op vermijden van intimiteit zijn gepreoccupeerd gehecht, ze voelen zich op hun gemak bij intimiteit maar zijn bang te worden verlaten en dat anderen minder om hen geven dan andersom. Personen die hoog scoren op vermijden van intimiteit en laag op angst voor verlating zijn vermijdend gehecht, ze hebben geen interesse in intimiteit en hebben sterk de behoefte om onafhankelijk te zijn.
Personen die gepreoccupeerd of angstig gehecht zijn, hebben meer kans om jaloezie te ervaren, met name personen die gepreoccupeerd gehecht zijn. Dus dat kan een rol spelen.
Daarnaast zijn andere gebeurtenissen natuurlijk ook belangrijk, personen waarbij het vertrouwen eerder in een relatie is beschadigd hebben een grotere kans om in een latere relaties problemen met vertrouwen te hebben.
Onzekerheid kan zeker ook een rol spelen, mensen met een laag zelfvertrouwen zijn vaker jaloers dan mensen met een hoog zelfvertrouwen. Maar ook mensen met een hoog zelfvertrouwen kunnen jaloers zijn, en zijn dit dan vaak wanneer zij in de relatie (dus niet op andere gebieden) onzeker zijn, bijvoorbeeld als ze het idee hebben dat hun partner beter kan krijgen (als de partner bijv veel knapper oid is dan zijzelf).
Wat je eraan kunt doen hangt dan ook af welke factoren bij een bepaalde persoon meespelen.
Er zijn therapieën, zoals emotion focused couple therapy, die proberen de attachmentstijl te veranderen. Dit is voornamelijk gericht op koppels, maar je kunt dit ook individueel doen (dan heet het emotion focused therapy). Dit is redelijk effectief, zo'n 70% van de mensen die de therapie volgen ervaren daarna minder problemen (uit mn hoofd, percentage kan iets afwijken. Dit gaat overigens niet specifiek over het effect van de therapie op alleen jaloezie, maar op het effect van de therapie op de algemene tevredenheid met de relatie. Een onveilige hechtingsstijl geeft vaak aanleiding voor meerdere problemen, niet alleen jaloezie).
Je kunt ook werken aan je zelfvertrouwen, hier zijn allerlei therapieën voor. Je kunt dit natuurlijk ook zonder therapie doen.
Als ervaringen uit eerdere relaties een rol spelen kun je denken aan insight oriented couples therapy, een therapie voor stellen die is gebaseerd op de inzichtgevende psychotherapie. Net zoals bij de efct geeft zo'n 70% van de mensen die deze therapie heeft gevolgd aan dat er minder problemen in de relatie zijn. Ook deze heb je in een individuele versie.
Ik zeg nu overigens niet dat iedereen die last heeft van jaloezie of wantrouwen in therapie moet, veel problemen kunnen zelf opgelost worden. Maar mocht dat niet lukken, dan zijn er dus meerdere therapieën beschikbaar.
Dan over wat msnk zegt wat betreft het vaak genoeg horen dat de partner van je houdt: dat is niet altijd zo. Vooral personen met een gepreoccupeerde hechtingsstijl onderschatten constant hoeveel andere mensen om hen geven en denken dat iemand het niet echt meent als hij/zij zegt dat hij/zij van hem/haar houdt.
Daaraan gelinkt: mensen hebben twee 'drives' die soms met elkaar conflicteren. Aan de ene kant willen ze zichzelf in een positief daglicht zien en positieve feedback en complimenten krijgen ('self-enhancement') en aan de andere kant willen ze feedback krijgen die overeen komt met hoe ze zichzelf zien ('self-verification'). Het blijkt dat personen die een negatief zelfbeeld hebben, initieel wel blij zijn met positieve feedback (dus andere mensen die zeggen dat ze wél leuk zijn, oid), maar in een lange termijnrelatie toch meer waarde hechten aan zelfverificatie (dus mensen die zeggen het eens te zijn met de negatieve ideeën die ze over zichzelf hebben). In een huwelijk voelen mensen met een negatief zelfbeeld zich meer gebonden aan hun partner wanneer deze hun zelfbeeld bevestigt. Een beetje het 'hij ziet dat ik niet perfect ben, maar vindt me nog steeds heel leuk' idee, werkt voor die mensen kennelijk beter.
Omdat het een gebrek is aan (zelf)vertrouwen vind ik het de meest vervelende eigenschap binnen een relatie. Indien rijkelijk aanwezig is het een instant afknapper zelfs.quote:
Het is soms ook een kwestie van omstandigheden. Ik maak me zelden druk om m'n vriendin. Maar als een kerel in de kroeg om haar heen draait, dan kan ik het niet laten om er tussen te gaan staan. Dan heb ik zo'n apenrots-drijfveer, zo van "let op, aap, dit vrouwtje is van mij".quote:Op maandag 16 april 2012 02:07 schreef Cher- het volgende:
Nu ben ik benieuwd hoe zoiets ontstaat/zich verder ontwikkelt. Zit zoiets simpelweg in iemand? Of komt het door het eigen gedrag van de persoon (projectie)? Of door vervelende ervaringen?
Terecht ook wel.quote:Op maandag 16 april 2012 10:38 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Het is soms ook een kwestie van omstandigheden. Ik maak me zelden druk om m'n vriendin. Maar als een kerel in de kroeg om haar heen draait, dan kan ik het niet laten om er tussen te gaan staan. Dan heb ik zo'n apenrots-drijfveer, zo van "let op, aap, dit vrouwtje is van mij".
Toen ik dat een keer noemde in een discussie, werd mij onzekerheid verweten.
En wanneer je het een keertje 99 keer op dag zegt wordt het gezien als teken dat er iets mis is.quote:Op maandag 16 april 2012 11:19 schreef Frag_adder het volgende:
Ik denk dat vaak zeggen dat je van iemand houd niet werkt, dat is een tijdelijke oplossing. In het begin gaat dat helpen, maar als je iets 100 keer op een dag zegt verliezen die woorden hun kracht en wordt het routine.
Wat grappig is, is dat er ook weer zo'n grens is, die verschuift met de omstandigheden. Toen ik vriendin-lief een keertje de iPad overhandigde, stond Fok nog open. En uiteraard kon ze het niet laten om door de topics te snuffelen, om te kijken wat ik schreef. Terwijl ze al eens om mijn username gevraagd had, maar ik die had geweigerd.quote:Op maandag 16 april 2012 11:36 schreef Kluts het volgende:
Buiten die ene keer om heb ik nooit in telefoons of wat dan ook gesnuffeld. Denk dat mensen die dat regelmatig doen gewoon heel erg onzeker zijn en bevestiging zoeken.
Dat is helemaal erg ja, van die mensen die zich helemaal gaan lopen opvreten omdat je een keer XX ipv XXX onderaan een berrichtje gezet hebt....quote:Op maandag 16 april 2012 11:33 schreef CruellaDeVil het volgende:
[..]
En wanneer je het een keertje 99 keer op dag zegt wordt het gezien als teken dat er iets mis is.
Ze kan je username gewoon lezen hoor als jij fok open hebt staanquote:Op maandag 16 april 2012 11:58 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Wat grappig is, is dat er ook weer zo'n grens is, die verschuift met de omstandigheden. Toen ik vriendin-lief een keertje de iPad overhandigde, stond Fok nog open. En uiteraard kon ze het niet laten om door de topics te snuffelen, om te kijken wat ik schreef. Terwijl ze al eens om mijn username gevraagd had, maar ik die had geweigerd.
Wat grappig is, is dat ik dat precies had gezegd. Ik had gezegd: "ik ga mijn username niet vertellen, want ik vind het prettig om wel eens wat anders te zeggen dan in reallife". Maar goed, als ik het haar op een presenteerblaadje aangeef, dan sluit ze niet de browser, maar gaat eens lekker rondkijken :-)quote:Op maandag 16 april 2012 12:15 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Ze kan je username gewoon lezen hoor als jij fok open hebt staanmaar ik ken het punt. Ik word ook niet graag opgehangen aan wat ik hier post, zeker in de KLB of zo
Dit vind ik wel een moeilijke, hoor....quote:En daarom keur ik dat van "die ene keer" ook niet goed. Het veranderd niets, je snuffelde. Je had net zo goed een gesprek kunnen aanknopen zonder je vooronderzoekje. JE zegt dat je het niet goed vind als het achter je rug om gedaan wordt, maar die ene keer dat jij dat deed, toen was het wel goed. Hypocriet
Probleem is, is dat je met zo iets bijvoorbeeld ook een verrassing voor jou kan verpestenquote:Op maandag 16 april 2012 13:24 schreef Hallmark het volgende:
Stel, je vermoedt heel sterk dat er iets aan de hand is. Er zijn allerlei tekenen. Partner zegt dat ze ergens was, maar dat lijkt later niet zo te zijn, enz. Je vraagt er naar, maar ze ontkent. Wat dan?
Die laatste zin treft de spijker.quote:Op maandag 16 april 2012 11:36 schreef Kluts het volgende:
Ik persoonlijk vind het in een relatie belangrijk dat je ook nog een vorm van eigen privacy heb.
Mijn vriend mag gerust mijn mail, sms, wat dan ook lezen, maar niet achter mijn rug om. Zou ik zelf ook niet doen.
In het verleden heb ik in een relatie 1 keer in zijn mailbox gesnuffeld, dat was omdat ik vermoedens had die ook bleken te kloppen. Daar ben ik niet trots op, maar op dat moment had ik een voorgevoel dat er iets speelde en praatte ik het op die manier goed omdat ik het door gewoon vragen niet te weten kwam.
Buiten die ene keer om heb ik nooit in telefoons of wat dan ook gesnuffeld. Denk dat mensen die dat regelmatig doen gewoon heel erg onzeker zijn en bevestiging zoeken. Persoonlijk denk ik dat het allesbehalve goed voor je relatie is.
Ik heb van dichtbij gezien hoe een dame in kwestie hartstochtelijk alles ontkende, tot aan het laatste moment aan toe, toen haar man een ticket naar Dusseldorf had gevonden, terwijl ze zogenaamd naar een vriendin in Frankrijk zou gaan.quote:Op maandag 16 april 2012 15:04 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Probleem is, is dat je met zo iets bijvoorbeeld ook een verrassing voor jou kan verpestenIk denk dat ik met 1 keer het zou wegwuiven, als het 3 of 4 keer voor komt zou ik toch echt verder door vragen. Ik heb de nare eigenschap dat ik op zo een moment best goed ben in manipulatie en op een dusdanige manier iets te vragen dat het heel ergens anders over lijkt te gaan
quote:Op dinsdag 17 april 2012 09:06 schreef Rebubbled het volgende:
Altijd dat gezeur over privacy in een relatie. Ik vinger je prostaat, maar je berichtjes oh god nee! The horror! Mijn privacy!Rot toch op.
quote:Op dinsdag 17 april 2012 09:06 schreef Rebubbled het volgende:
Altijd dat gezeur over privacy in een relatie. Ik vinger je prostaat, maar je berichtjes oh god nee! The horror! Mijn privacy!Rot toch op.
Deze reply kan ik onder vrijwel alle discussies hier plakken. Je bijdrage is echt nul.quote:Op dinsdag 17 april 2012 09:06 schreef Rebubbled het volgende:
Die vindt jij miss nul maar ik ijzersterk.quote:Op dinsdag 17 april 2012 11:21 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Deze reply kan ik onder vrijwel alle discussies hier plakken. Je bijdrage is echt nul.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |