abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 april 2012 @ 20:10:40 #1
70559 singha
Singhalicious
pi_110363883

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

Ben benieuwd of er deze week eindelijk weer wat concreet HRA nieuws komt ...

[ Bericht 1% gewijzigd door singha op 15-04-2012 20:24:27 (update cbs graph) ]
When the flag drops, the bullshit stops
  zondag 15 april 2012 @ 20:13:47 #2
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110364096
Tja.... dit kabinet gaat een catshuis in zak en as kopen...
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_110369455
Zijn er eigenlijk cijfers bekend van hoeveel woningen er onder de nieuwe leegstandswet worden verhuurd? Ik zag vanmiddag een reclame van nuwonen.eu langs de weg. Die bemiddelen in het tijdelijk verhuren van woning die niet verkocht worden. Het leek me voor mij als starter interessant, totdat ik op die site keek. Wat een onrealistische prijzen. Duurder dan gewone vrije sector huur en nog tijdelijk ook, waarbij ook de verhuurder de huur kan opzeggen. :X

Wat denken die mensen die hun woning voor die prijzen proberen te verhuren? Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar interesse in heeft.
  Moderator zondag 15 april 2012 @ 21:38:04 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_110370141
Zo, net na een weekje flink de griep te hebben gehad even bijgelezen, en eigenlijk niks gemist zie ik :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_110375703
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 21:38 schreef CoolGuy het volgende:
Zo, net na een weekje flink de griep te hebben gehad even bijgelezen, en eigenlijk niks gemist zie ik :)
Klopt.

- CC/Xeno jammert nog steeds
- MM geeft nog steeds zijn EWF stokpaardje te eten, en klaagt zonder schroom over zijn eigen vergane voordelen.
- Wannabee kopers begrijpen nog steeds niet dat willen verkopen != moeten verkopen.
- Scheefhuurders denken nog steeds dat die 5% extra er niet komt, en als die er wel komt, dat die maar voor 1 jaar is.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 16 april 2012 @ 07:33:27 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_110383926
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 22:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Klopt.

- CC/Xeno jammert nog steeds
- MM geeft nog steeds zijn EWF stokpaardje te eten, en klaagt zonder schroom over zijn eigen vergane voordelen.
- Wannabee kopers begrijpen nog steeds niet dat willen verkopen != moeten verkopen.
- Scheefhuurders denken nog steeds dat die 5% extra er niet komt, en als die er wel komt, dat die maar voor 1 jaar is.
-Schuldbezitters komen hier nog steeds om voor zichzelf te bevestigen dat ze toch echt goed zitten
-Wannabee verkopers begrijpen nog steeds niet dat wachten met verkopen != meer opbrengst
-Enz. enz.

Polletje: HRA aanpassen:
-Een drempelwaarde instellen (mensen die minder dan de sociale huurgrens aan hypotheekkosten hebben (grofweg 650 euro per maand) krijgen geen aftrek meer omdat dat geacht wordt zelfs voor arme drommels een betaalbaar maandbedrag te zijn, alleen alles daarboven is nog aftrekbaar)
-Een maximumbedrag aan HRA (dus niet het percentage van het salaris maar het totaal aan aftrek) van 1000 euro per maand (mensen die duurder wonen betalen dat maar gewoon zelf)
-Een maximumpercentage van de WOZ-waarde aftrekbaar (om te voorkomen dat mensen maximaal lenen), te beginnen op 75% en jaarlijks 3% minder
-Het maximum belastingpercentage waartegen kan worden afgetrokken gaat jaarlijks ook 3% omlaag zodat aflossen weer zinnig wordt
Resultaat: HRA wordt daadwerkelijk ingekort op het moment dan het nodig is, en neemt daarna jaarlijks af :7
censuur :O
pi_110383975
quote:
ma 16 apr 2012, 07:16

Vestia wankelt door fraude

Door Bart Mos
ROTTERDAM - Faillissement dreigt voor woningbouwcorporatie Vestia. Met de recente arrestatie van financieel topman Marcel de V., wegens corruptie, kunnen de banken die de woningstichting vele honderden risicovolle beleggingen verkochten, onmiddellijk alle contracten beëindigen, en Vestia tot betaling van zo’n drie miljard euro dwingen.

De corporatie kan dit bedrag niet ophoesten en valt dan om. Ontdekking van fraude bij Vestia staat als ontbindende clausule vermeld in enkele Britse derivatencontracten van betrokken banken. Zodra één bank haar contract opzegt, is de rest gerechtigd hetzelfde te doen. Indien de banken besluiten te volgen, waaronder met name ABN Amro en Deutsche Bank, kunnen zij een groot deel van de Nederlandse sociale woningbouw in handen krijgen. Dit melden goed geïnformeerde bronnen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)t_door_fraude__.html

Gaat 'leuk' worden dan. Geluk bij een ongeluk is dat de ABN Amro een soort van staatsbank is.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_110384388
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 07:33 schreef RemcoDelft het volgende:

-Een drempelwaarde instellen (mensen die minder dan de sociale huurgrens aan hypotheekkosten hebben (grofweg 650 euro per maand) krijgen geen aftrek meer omdat dat geacht wordt zelfs voor arme drommels een betaalbaar maandbedrag te zijn, alleen alles daarboven is nog aftrekbaar)
-Een maximumbedrag aan HRA (dus niet het percentage van het salaris maar het totaal aan aftrek) van 1000 euro per maand (mensen die duurder wonen betalen dat maar gewoon zelf)
-Een maximumpercentage van de WOZ-waarde aftrekbaar (om te voorkomen dat mensen maximaal lenen), te beginnen op 75% en jaarlijks 3% minder
-Het maximum belastingpercentage waartegen kan worden afgetrokken gaat jaarlijks ook 3% omlaag zodat aflossen weer zinnig wordt
Resultaat: HRA wordt daadwerkelijk ingekort op het moment dan het nodig is, en neemt daarna jaarlijks af :7
Je lijkt wel een ambtenaar waarom zo extreem moeilijk willen doen als het heel makkelijk kan door alleen nog maar annuitaire hypotheken in aanmerking te laten komen voor HRA? :')

Anders komt daarna toch echt de baspverhuurbv aan jezelf opzetten en schiet de overheid er per saldo nog niets mee op. :')
  maandag 16 april 2012 @ 09:07:30 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_110385030
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 07:40 schreef Resistor het volgende:

[..]

Gaat 'leuk' worden dan. Geluk bij een ongeluk is dat de ABN Amro een soort van staatsbank is.
Op 87.000 woningen is die 3 miljard natuurlijk een schijntje t.o.v. de "marktwaarde". Oftewel de bank doet een executieverkoop van de woningen, en de huidige bewoners kunnen hem tegen executiewaarde kopen. Lijkt me een win-win situatie, Vestia zelf heeft geen toegevoegde waarde.
  maandag 16 april 2012 @ 09:29:21 #10
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110385484
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 07:40 schreef Resistor het volgende:

[..]

Ik vraag me dan af in hoeverre de banksters op de hoogte waren van fraude.... ik ga ervan uit dat het geen domme jongens zijn en ze zelf ook corrupt zijn tot in de kern.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_110385613
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 09:29 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik vraag me dan af in hoeverre de banksters op de hoogte waren van fraude.... ik ga ervan uit dat het geen domme jongens zijn en ze zelf ook corrupt zijn tot in de kern.
Maar helaas door hun grote juridische afdelingen waarschijnlijk zover ingedekt zijn dat hun wederom niets te verwijten zal zijn. ;)

Wat mij wel bevreemd aan deze bertichtgeving is de volgende zinsnede:

quote:
. Ontdekking van fraude bij Vestia staat als ontbindende clausule vermeld in enkele Britse derivatencontracten van betrokken banken. Zodra één bank haar contract opzegt, is de rest gerechtigd hetzelfde te doen.
Enkele britse derivatencontracten? Geleverd door de ABN en deutsche bank? Waarom britse derivaten zijn deze in ponden en hebben ze nog een valutaswap erin zitten? Te vaag televaag bericht dat meer vragen oproept dan antwoorden geeft. :')
pi_110385745
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 09:07 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Op 87.000 woningen is die 3 miljard natuurlijk een schijntje t.o.v. de "marktwaarde". Oftewel de bank doet een executieverkoop van de woningen, en de huidige bewoners kunnen hem tegen executiewaarde kopen. Lijkt me een win-win situatie, Vestia zelf heeft geen toegevoegde waarde.
Ik heb gehoord dat er wel wat hedgefunds zijn die een deel van de portefeuille willen overnemen, nu er meer marktwerking gaat komen in de huursector. :) Lijkt me een drama, maar goed. Wel weer goed voor het deel van Nederland wat van zelfkastijding houdt. Whatever floats your boat, zeg maar. ;)
pi_110389081
quote:
Dat is om het starters moeilijker te maken, en de mensen die net te veel verdienen voor de sociale huur? Als ze dan toch kopen maar hun baan kwijtraken hebben ze wel relatief hoge maandlasten maar geen recht op HRA of huurtoeslag?

quote:
Ik wist wel dat onze WOZ-waarde veel te laag geschat is door de gemeente :)
  maandag 16 april 2012 @ 11:54:52 #14
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110389716
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 09:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik heb gehoord dat er wel wat hedgefunds zijn die een deel van de portefeuille willen overnemen, nu er meer marktwerking gaat komen in de huursector. :) Lijkt me een drama, maar goed. Wel weer goed voor het deel van Nederland wat van zelfkastijding houdt. Whatever floats your boat, zeg maar. ;)
Daar is toch de toezichthouder voor om die aantallen te bewaken
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  maandag 16 april 2012 @ 12:07:27 #15
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_110390101
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 09:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Enkele britse derivatencontracten? Geleverd door de ABN en deutsche bank? Waarom britse derivaten zijn deze in ponden en hebben ze nog een valutaswap erin zitten? Te vaag televaag bericht dat meer vragen oproept dan antwoorden geeft. :')
Britse contracten kunnen 'gewoon' in euro's zijn afgesloten.

[ Bericht 0% gewijzigd door malleable op 16-04-2012 14:51:04 ]
pi_110390386
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 12:07 schreef malleable het volgende:

[..]

Briste contracten kunnen 'gewoon' in euro's zijn afgesloten.
Dat zou kunnen, maar waarom zou je via een nederlandse of duitse intermediar enkele britse contracten afsltuiten. Vooral die benoeming van enkele britse contracten waarbij bij fraude alles gevroderd kan worden impliceerd helemaal niet dat het geldt voor alle andere contracten. Wat de televaag wel probeert aan elkaar te verbinden. Maar totaal niet duidelijk maakt in dit bericht.
  Moderator maandag 16 april 2012 @ 12:39:42 #17
16180 crew  CoolGuy
pi_110391110
quote:

[..]

-Schuldbezitters komen hier nog steeds om voor zichzelf te bevestigen dat ze toch echt goed zitten
-Wannabee verkopers begrijpen nog steeds niet dat wachten met verkopen != meer opbrengst
-Enz. enz.

Komen die hier om dat voor zichzelf te bevestigen ja? Volgens mij is het afhankelijk van je portomonnee om te weten of je goed zit, niet van Fok!?
  maandag 16 april 2012 @ 15:24:59 #18
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_110397678
quote:
Kadaster registreert minder verkochte woningen dan in maart vorig jaar
In maart 2012 registreerde het Kadaster 9.064 verkochte woningen. Dit is een daling van 13,1% ten opzichte van maart 2011 (10.432). Vergeleken met februari 2012 is er sprake van een stijging van 16,1%. Het Kadaster registreerde toen 7.805 verkochte woningen.

Woningtypen
De grootste daling deed zich voor bij de tussenwoningen met 14,4% in vergelijking tot maart 2011. Hoekwoningen daalden het minst in die periode met 8,9%. Ten opzichte van de voorgaande maand (februari 2012) laten de tussenwoningen dan weer de grootste stijging zien (18,9%). Vrijstaande woningen stegen met 7,9% het minst.

Provincies
Ten opzichte van maart 2011 is in alle provincies een daling te zien van het aantal geregistreerde verkochte woningen. De grootste daling doet zich voor in de provincie Friesland met 25,9%. Overijssel laat de kleinste daling zien van 3,5%. Ten opzichte van februari 2012 is er een stijging in alle provincies. De grootste stijging is in Overijssel met 23,9%, de kleinste in Flevoland met 7,1%.

Hypotheken
Het aantal geregistreerde hypotheken nam in maart 2012 met 33,3% af ten opzichte van maart 2011, van 23.968 naar 15.992. Vergeleken met februari 2012 is er een stijging van 12,9%.

Executieveilingen
In maart 2012 vonden 259 executieveilingen plaats. In maart 2011 waren dat er 270.
  maandag 16 april 2012 @ 15:41:52 #19
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_110398331
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 09:29 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..] de banksters [..] zelf ook corrupt zijn tot in de kern.
Bron :?
Of gewoon weer stemmingmakerij?
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  maandag 16 april 2012 @ 15:43:50 #20
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_110398402
quote:

Wordt jij per onzinnige regel betaald ofzo :? ;)
Jij wilt 1 systeem dat niet werkt vervangen door een hele zwik aan regels die vast hetzelfde gaan kosten aan bureacratie en ambtenarij als ze op zouden leveren. Ik dacht dat jij zo'n voorstander was van minder regelgeving?
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  maandag 16 april 2012 @ 16:01:07 #21
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110399138
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 15:41 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Bron :?
Of gewoon weer stemmingmakerij?
Gewoon een gevalletje van 'waar rook is....'

Of ben jij zo goedgelovig van aard?
  Moderator maandag 16 april 2012 @ 16:08:34 #22
16180 crew  CoolGuy
pi_110399414
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 16:01 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Gewoon een gevalletje van 'waar rook is....'

Of ben jij zo goedgelovig van aard?
Nee, daarom vraagt hij ook aan je om met cijfers te komen :')

Feit blijft dat jij nog niks hebt ondersteund met cijfers. Je roept een hoop, maar elke keer dat er naar cijfermatige onderbouwing van je stellingen wordt gevraagd reageer jij met een oneliner, maar onderbouwingen blijven uit.
pi_110399749
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 16:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Feit blijft dat jij nog niks hebt ondersteund met cijfers. Je roept een hoop, maar elke keer dat er naar cijfermatige onderbouwing van je stellingen wordt gevraagd reageer jij met een oneliner, maar onderbouwingen blijven uit.
Ach anders zouden we met dit topic pas bij deel #20 of zo zijn. :P

Het merendeel van dit geouwehoer zou ook eigenlijk gewoon in de slowchat moeten plaatsvinden, maar die komt niet echt van de grond in dit subforum. :D
  maandag 16 april 2012 @ 16:23:04 #24
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_110400040
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 15:43 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Wordt jij per onzinnige regel betaald ofzo :? ;)
Nee, maar anders zou ik nog niet rijk worden :7
quote:
Jij wilt 1 systeem dat niet werkt vervangen door een hele zwik aan regels die vast hetzelfde gaan kosten aan bureacratie en ambtenarij als ze op zouden leveren. Ik dacht dat jij zo'n voorstander was van minder regelgeving?
Ik had die opmerking verwacht... Het meest eenvoudige zou zijn ALLE financiele bemoeiienis van de overheid bij de huizenmarkt afschaffen. Echter, dan gaan heel veel mensen klagen, dus blijkbaar moet het langzaam ingeperkt worden. Zo kom je ironisch genoeg inderdaad op MEER regelgeving, en ik verwacht ook dat het Catshuis (als er al iets uitkomt) hetzelfde doet... De overheid zal niet zelfstandig minder regelgeving opleveren.
  maandag 16 april 2012 @ 16:27:36 #25
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110400258
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 16:08 schreef CoolGuy het volgende:

Search your feelings, You know it to be true :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')