abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110362257
Een vriend van me (inmiddels eigenlijk meer een kennis) heeft een medicijnverslaving. Hij heeft een paar jaar terug zijn hand gebroken, en daarna is zijn leven uit de hand gespiraliseerd. Het was altijd al iemand met de nodige problemen, niet bepaald een stabiele persoonlijkheid, maar voor deze verslaving kon hij nog enigszins normaal functioneren. Hij zit nu al jaren thuis, zit aan pijnstillers voor terminale patienten, zit in de bijstand. Niemand gaat graag bij hem op bezoek, want op zijn heldere momenten is hij nog wel te volgen, maar zit alleen maar te klagen over van alles en nog wat. Op zijn mindere momenten is er geen touw vast te knopen aan wat hij zegt. Zijn huis is een grote puinhoop, wat een bezoek er ook niet aantrekkelijker op maakt. Artsen blijven hem pijnstillers (paar jaar terug oxycontin, inmiddels sterkere, verder oxazepam en nog wat dingen) voorschrijven. Hij heeft familie, maar daar heeft ie niks aan en die zullen ook niet ingrijpen. Zijn gezondheid holt achteruit, door medicijngebruik, en veel alcohol. Hij is 34 en dit jaar al geopereerd aan staar en een cyste. Ik kan eigenlijk niet langer toekijken, als hij zo doorgaat haalt ie hooguit de 45. Daarom zou het beter zijn (mijns inziens) als hij een tijdje wordt opgenomen, afgekickt, therapie krijgt en er eens serieus naar zijn klachten wordt gekeken. Hij is sowieso verslaafd aan die medicijnen, al weet ik niet zeker hoeveel pijn hij heeft zonder ze.

Gedwongen opname dus, vrijwillige opname gaat niet gebeuren. Maar hij is geen gevaar voor zichzelf of voor anderen, tenminste, er is geen acuut gevaar. Wel sloopt hij zijn eigen lichaam langzaam op deze manier. Ik heb al het een en ander gelezen over gedwongen opname - rechtelijke machtiging, maar dit lijkt erg lastig te regelen voor vrienden, familie zou makkelijker zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe begin je zo iets te regelen? Stel dat het niet lukt, weet hij dan dat ik geprobeerd heb te regelen? Dat zou de situatie ook niet verbeteren. Als het wel lukt, mag hij best weten dat ik erachter zat.
pi_110362437
Waarom gaat vrijwillige opname niet gebeuren?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_110362577
omdat hij zijn problemen niet toegeeft. Het is een junk die liegt over alles wat nodig is om aan zijn drugs te komen.
  zondag 15 april 2012 @ 19:51:09 #4
242989 JamFlava
Ik heb hier ook tekst staan.
pi_110362663
Zolang hij geen gevaar is wordt hij niet opgenomen.
pi_110362751
Ken je zijn huisarts toevallig? Die kan eventueel wel zo'n procedure in gang zetten, dan loopt het verder via de rechter.

Maar het allerbeste is nog steeds als hij zich vrijwillig laat opnemen.
pi_110362770
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 19:51 schreef JamFlava het volgende:
Zolang hij geen gevaar is wordt hij niet opgenomen.
Dat was ook het idee dat ik had. Slechte regeling. Zou het zin hebben om met zijn huisarts te gaan praten? Misschien dat die iets kan regelen?
pi_110362978
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 19:53 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

Dat was ook het idee dat ik had. Slechte regeling. Zou het zin hebben om met zijn huisarts te gaan praten? Misschien dat die iets kan regelen?
Ja, zoals ik al zei, een huisarts kan de rechter vragen om een gedwongen opname.

Maar een vrijwillige opname is wel veel beter, als er dwang bij komt kijken dan verzet een patiënt zich volgens mij sneller tegen de behandeling.
pi_110363063
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 19:53 schreef Byte_Me het volgende:
Slechte regeling.
Hoezo? Waar trek je de grens als straks mensen tegen hun wil opgenomen omdat ze een afwijkende levensstijl hebben, waarbij ze hoogstens een "gevaar" voor zichzelf zijn? Straks ook alcoholisten gedwongen opnemen en mensen die aan risicovolle sporten doen? Zelfbeschikkingsrecht is gelukkig nog altijd een groot goed.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_110363496
quote:
2s.gif Op zondag 15 april 2012 19:59 schreef teknomist het volgende:

[..]

Hoezo? Waar trek je de grens als straks mensen tegen hun wil opgenomen omdat ze een afwijkende levensstijl hebben, waarbij ze hoogstens een "gevaar" voor zichzelf zijn? Straks ook alcoholisten gedwongen opnemen en mensen die aan risicovolle sporten doen? Zelfbeschikkingsrecht is gelukkig nog altijd een groot goed.
Ik snap ook wel dat gedwongen opname een ingrijpende maatregel is, maar voor deze specifieke situatie een bittere noodzaak. Helaas grijpt zijn familie niet in, en ook de huisarts is naar mijn mening niet erg zorgvuldig met het voorschrijven van medicijnen. Deze medicijnen staan bekend om hun verslavende werking, je zou mogen verwachten dat er dan ook wordt gekeken naar de medische noodzaak. Bovendien kun je bij junks niet echt over zelfbeschikking spreken, zijn hele gedrag komt voort uit de verslaving. Ik ben er van overtuigd dat hij andere keuzes zou maken, als hij niet meer verslaafd was. En ten slotte kan ik niet passief toekijken terwijl hij zichzelf een vroege dood in jaagt.
pi_110363666
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 19:57 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Ja, zoals ik al zei, een huisarts kan de rechter vragen om een gedwongen opname.

Maar een vrijwillige opname is wel veel beter, als er dwang bij komt kijken dan verzet een patiënt zich volgens mij sneller tegen de behandeling.
Ik zal eens kijken of ik zijn huisarts kan achterhalen. Ik zal ook nog eens met wat vrienden overleggen, misschien kunnen we nog een soort van interventie proberen om een vrijwillige opname te bewerkstelligen.
pi_110364225
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 20:07 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

Ik zal eens kijken of ik zijn huisarts kan achterhalen. Ik zal ook nog eens met wat vrienden overleggen, misschien kunnen we nog een soort van interventie proberen om een vrijwillige opname te bewerkstelligen.
Als het die huisarts is die ook de medicijnen voorschrijft, dan wordt het misschien wel een wat vreemde discussie. Maar goed, die arts heeft dan tenminste wel meteen een goed idee over de hoeveelheden die er worden voorgeschreven en kan zo misschien ook wel oordelen over hoe ernstig de verslaving is (zeker in combinatie met de alcohol).

Het is in ieder geval wel aangeraden om iemand altijd onder medische begeleiding te laten afkicken, de eerste dagen kunnen er toch wel enkele gevaarlijke afkickverschijnselen voorkomen waardoor je vriend misschien nog verder van huis is.
  zondag 15 april 2012 @ 20:37:48 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_110365756
Die huisarts gaat waarschijnlijk helemaal niet met jou willen praten, zeker niet zonder toestemming van je vriend.
The love you take is equal to the love you make.
pi_110366389
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 20:37 schreef Lienekien het volgende:
Die huisarts gaat waarschijnlijk helemaal niet met jou willen praten, zeker niet zonder toestemming van je vriend.
ik hoef ook geen info van de huisarts te hebben, wil hem/haar alleen mijn blik op de zaak geven.
  zondag 15 april 2012 @ 21:08:08 #14
262 Re
Kiss & Swallow
pi_110367860
sterker dan oxycontin, vertel...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 15 april 2012 @ 21:10:28 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_110368024
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 20:47 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

ik hoef ook geen info van de huisarts te hebben, wil hem/haar alleen mijn blik op de zaak geven.
Zelfs dat gaat niet. Een huisarts heeft een vertrouwensband met zijn patiënt en dus gaat die niet een willekeurige vriend of willekeurig familielid aanhoren over zijn patiënt. Mocht je een ingang willen bij een huisarts, dan kun je als bijv. naaste familie schriftelijk om een onderhoud verzoeken.
  zondag 15 april 2012 @ 21:14:25 #16
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_110368298
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2012 21:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zelfs dat gaat niet. Een huisarts heeft een vertrouwensband met zijn patiënt en dus gaat die niet een willekeurige vriend of willekeurig familielid aanhoren over zijn patiënt. Mocht je een ingang willen bij een huisarts, dan kun je als bijv. naaste familie schriftelijk om een onderhoud verzoeken.
Dat idd. Je kunt het wel schudden denk ik... en terecht ook wel.
Zelfbeschikking is een groot goed.

Hoe kut ook en hoe begrijpelijk je zorgen .. het enige wat je kunt doen is vinger aan de pols houden samen met je vrienden en eventueel zijn familie. Hem niet laten vallen en contact met hem proberen te houden.

Het is zijn leven tenslotte.. ook al maakt hij niet de geijkte keuzes.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  zondag 15 april 2012 @ 21:15:13 #17
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_110368352
- dubbel-
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_110383227
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 20:05 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

Ik snap ook wel dat gedwongen opname een ingrijpende maatregel is, maar voor deze specifieke situatie een bittere noodzaak. Helaas grijpt zijn familie niet in, en ook de huisarts is naar mijn mening niet erg zorgvuldig met het voorschrijven van medicijnen. Deze medicijnen staan bekend om hun verslavende werking, je zou mogen verwachten dat er dan ook wordt gekeken naar de medische noodzaak. Bovendien kun je bij junks niet echt over zelfbeschikking spreken, zijn hele gedrag komt voort uit de verslaving. Ik ben er van overtuigd dat hij andere keuzes zou maken, als hij niet meer verslaafd was. En ten slotte kan ik niet passief toekijken terwijl hij zichzelf een vroege dood in jaagt.
je snapt het niet. een bittere noodzaak? volgens wie? volgens hem zelf in ieder geval niet, en dat is gelukkig de bepalende persoon in deze.
"Pools are perfect for holding water"
pi_110388556
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 02:34 schreef probeer het volgende:
je snapt het niet. een bittere noodzaak? volgens wie? volgens hem zelf in ieder geval niet, en dat is gelukkig de bepalende persoon in deze.
Nou gelukkig is hij zeker niet. En wat mij ergert aan deze situatie is dat ik machteloos ben, omdat ik geen familie ben. Was ik familie dan was er veel meer mogelijk. Zijn familie heeft hem min of meer in de steek gelaten. Het enige wat hij heeft is enkele vrienden van vroeger, die hem waarschijnlijk ook uiteindelijk zullen laten vallen, want het is moeilijk om vrienden te zijn met een junk.
  maandag 16 april 2012 @ 11:34:32 #20
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_110389001
Ik vind je gevoel begrijpelijk, nobel zelfs, maar je vriend kiest dit pad zelf en zal dat ook op eigen initiatief moeten verlaten. Hoe naar jij het misschien ook vind om aan te zien, een junk kan alleen zichzelf helpen.

Wat je wil zul je via hemzelf moeten bewerkstelligen, niet als een complot met de huisarts en eventuele andere hulpverleners buiten hem om.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  maandag 16 april 2012 @ 11:39:36 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_110389195
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 11:20 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

Nou gelukkig is hij zeker niet. En wat mij ergert aan deze situatie is dat ik machteloos ben, omdat ik geen familie ben. Was ik familie dan was er veel meer mogelijk. Zijn familie heeft hem min of meer in de steek gelaten. Het enige wat hij heeft is enkele vrienden van vroeger, die hem waarschijnlijk ook uiteindelijk zullen laten vallen, want het is moeilijk om vrienden te zijn met een junk.
Verkijk je daar niet op. Als familielid ben je bijna net zo machteloos.

Andere situatie, maar ik herken het proces zeer zeker. Op een gegeven moment moet je verder met die machteloosheid. En als hij niks wil, moet jij voor jezelf de beste keuze maken. Als je hulp steeds wordt afgewezen, houdt het een keer op.
pi_110389392
In hoeverre kiest hij ? In 'gezonde' toestand had hij deze keuze niet gemaakt waarschijnlijk.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_110391711
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 11:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
In hoeverre kiest hij ? In 'gezonde' toestand had hij deze keuze niet gemaakt waarschijnlijk.
Naar mijn mening totaal niet. Als dit zijn vrijwillige keuze was, dan zou ik me niet geroepen voelen er iets aan te doen. Maar ik heb juist het idee dat hij een slaaf van zijn verslaving is en hij, zonder verslaving, een ander leven zou kiezen.
pi_110392218
Als een persoon niet wilt afkicken gaat dat niet lukken zelfs al wordt zo iemand gedwongen opgenomen in een verslavingsinstelling.
Al zou hij afgekickt zijn dan zal men wsl. alsnog terugvallen in het oude patroon.
We're just gonna have to make it up along the way, pure gonzo journalism
pi_110392357
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 12:59 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

Naar mijn mening totaal niet. Als dit zijn vrijwillige keuze was, dan zou ik me niet geroepen voelen er iets aan te doen. Maar ik heb juist het idee dat hij een slaaf van zijn verslaving is en hij, zonder verslaving, een ander leven zou kiezen.
Precies, dus als je hem zou kunnen laten inzien dat het leven ook de moeite waard is zonder die verslaving dan heb je een kans. Gedwongen wordt denk ik ook erg moeilijk.

Wat zegt hij er zelf van als je dit naar hem uitlegt ?
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')