Dat was ook het idee dat ik had. Slechte regeling. Zou het zin hebben om met zijn huisarts te gaan praten? Misschien dat die iets kan regelen?quote:Op zondag 15 april 2012 19:51 schreef JamFlava het volgende:
Zolang hij geen gevaar is wordt hij niet opgenomen.
Ja, zoals ik al zei, een huisarts kan de rechter vragen om een gedwongen opname.quote:Op zondag 15 april 2012 19:53 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Dat was ook het idee dat ik had. Slechte regeling. Zou het zin hebben om met zijn huisarts te gaan praten? Misschien dat die iets kan regelen?
Hoezo? Waar trek je de grens als straks mensen tegen hun wil opgenomen omdat ze een afwijkende levensstijl hebben, waarbij ze hoogstens een "gevaar" voor zichzelf zijn? Straks ook alcoholisten gedwongen opnemen en mensen die aan risicovolle sporten doen? Zelfbeschikkingsrecht is gelukkig nog altijd een groot goed.quote:
Ik snap ook wel dat gedwongen opname een ingrijpende maatregel is, maar voor deze specifieke situatie een bittere noodzaak. Helaas grijpt zijn familie niet in, en ook de huisarts is naar mijn mening niet erg zorgvuldig met het voorschrijven van medicijnen. Deze medicijnen staan bekend om hun verslavende werking, je zou mogen verwachten dat er dan ook wordt gekeken naar de medische noodzaak. Bovendien kun je bij junks niet echt over zelfbeschikking spreken, zijn hele gedrag komt voort uit de verslaving. Ik ben er van overtuigd dat hij andere keuzes zou maken, als hij niet meer verslaafd was. En ten slotte kan ik niet passief toekijken terwijl hij zichzelf een vroege dood in jaagt.quote:Op zondag 15 april 2012 19:59 schreef teknomist het volgende:
[..]
Hoezo? Waar trek je de grens als straks mensen tegen hun wil opgenomen omdat ze een afwijkende levensstijl hebben, waarbij ze hoogstens een "gevaar" voor zichzelf zijn? Straks ook alcoholisten gedwongen opnemen en mensen die aan risicovolle sporten doen? Zelfbeschikkingsrecht is gelukkig nog altijd een groot goed.
Ik zal eens kijken of ik zijn huisarts kan achterhalen. Ik zal ook nog eens met wat vrienden overleggen, misschien kunnen we nog een soort van interventie proberen om een vrijwillige opname te bewerkstelligen.quote:Op zondag 15 april 2012 19:57 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Ja, zoals ik al zei, een huisarts kan de rechter vragen om een gedwongen opname.
Maar een vrijwillige opname is wel veel beter, als er dwang bij komt kijken dan verzet een patiënt zich volgens mij sneller tegen de behandeling.
Als het die huisarts is die ook de medicijnen voorschrijft, dan wordt het misschien wel een wat vreemde discussie. Maar goed, die arts heeft dan tenminste wel meteen een goed idee over de hoeveelheden die er worden voorgeschreven en kan zo misschien ook wel oordelen over hoe ernstig de verslaving is (zeker in combinatie met de alcohol).quote:Op zondag 15 april 2012 20:07 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Ik zal eens kijken of ik zijn huisarts kan achterhalen. Ik zal ook nog eens met wat vrienden overleggen, misschien kunnen we nog een soort van interventie proberen om een vrijwillige opname te bewerkstelligen.
ik hoef ook geen info van de huisarts te hebben, wil hem/haar alleen mijn blik op de zaak geven.quote:Op zondag 15 april 2012 20:37 schreef Lienekien het volgende:
Die huisarts gaat waarschijnlijk helemaal niet met jou willen praten, zeker niet zonder toestemming van je vriend.
Zelfs dat gaat niet. Een huisarts heeft een vertrouwensband met zijn patiënt en dus gaat die niet een willekeurige vriend of willekeurig familielid aanhoren over zijn patiënt. Mocht je een ingang willen bij een huisarts, dan kun je als bijv. naaste familie schriftelijk om een onderhoud verzoeken.quote:Op zondag 15 april 2012 20:47 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
ik hoef ook geen info van de huisarts te hebben, wil hem/haar alleen mijn blik op de zaak geven.
Dat idd. Je kunt het wel schudden denk ik... en terecht ook wel.quote:Op zondag 15 april 2012 21:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zelfs dat gaat niet. Een huisarts heeft een vertrouwensband met zijn patiënt en dus gaat die niet een willekeurige vriend of willekeurig familielid aanhoren over zijn patiënt. Mocht je een ingang willen bij een huisarts, dan kun je als bijv. naaste familie schriftelijk om een onderhoud verzoeken.
je snapt het niet. een bittere noodzaak? volgens wie? volgens hem zelf in ieder geval niet, en dat is gelukkig de bepalende persoon in deze.quote:Op zondag 15 april 2012 20:05 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Ik snap ook wel dat gedwongen opname een ingrijpende maatregel is, maar voor deze specifieke situatie een bittere noodzaak. Helaas grijpt zijn familie niet in, en ook de huisarts is naar mijn mening niet erg zorgvuldig met het voorschrijven van medicijnen. Deze medicijnen staan bekend om hun verslavende werking, je zou mogen verwachten dat er dan ook wordt gekeken naar de medische noodzaak. Bovendien kun je bij junks niet echt over zelfbeschikking spreken, zijn hele gedrag komt voort uit de verslaving. Ik ben er van overtuigd dat hij andere keuzes zou maken, als hij niet meer verslaafd was. En ten slotte kan ik niet passief toekijken terwijl hij zichzelf een vroege dood in jaagt.
Nou gelukkig is hij zeker niet. En wat mij ergert aan deze situatie is dat ik machteloos ben, omdat ik geen familie ben. Was ik familie dan was er veel meer mogelijk. Zijn familie heeft hem min of meer in de steek gelaten. Het enige wat hij heeft is enkele vrienden van vroeger, die hem waarschijnlijk ook uiteindelijk zullen laten vallen, want het is moeilijk om vrienden te zijn met een junk.quote:Op maandag 16 april 2012 02:34 schreef probeer het volgende:
je snapt het niet. een bittere noodzaak? volgens wie? volgens hem zelf in ieder geval niet, en dat is gelukkig de bepalende persoon in deze.
Verkijk je daar niet op. Als familielid ben je bijna net zo machteloos.quote:Op maandag 16 april 2012 11:20 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Nou gelukkig is hij zeker niet. En wat mij ergert aan deze situatie is dat ik machteloos ben, omdat ik geen familie ben. Was ik familie dan was er veel meer mogelijk. Zijn familie heeft hem min of meer in de steek gelaten. Het enige wat hij heeft is enkele vrienden van vroeger, die hem waarschijnlijk ook uiteindelijk zullen laten vallen, want het is moeilijk om vrienden te zijn met een junk.
Naar mijn mening totaal niet. Als dit zijn vrijwillige keuze was, dan zou ik me niet geroepen voelen er iets aan te doen. Maar ik heb juist het idee dat hij een slaaf van zijn verslaving is en hij, zonder verslaving, een ander leven zou kiezen.quote:Op maandag 16 april 2012 11:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
In hoeverre kiest hij ? In 'gezonde' toestand had hij deze keuze niet gemaakt waarschijnlijk.
Precies, dus als je hem zou kunnen laten inzien dat het leven ook de moeite waard is zonder die verslaving dan heb je een kans. Gedwongen wordt denk ik ook erg moeilijk.quote:Op maandag 16 april 2012 12:59 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Naar mijn mening totaal niet. Als dit zijn vrijwillige keuze was, dan zou ik me niet geroepen voelen er iets aan te doen. Maar ik heb juist het idee dat hij een slaaf van zijn verslaving is en hij, zonder verslaving, een ander leven zou kiezen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |