abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110313271
Ik werk in een cafe
Mijn baas en ik hadden een discussie.
Hij zegt dat ik met mijn 0 uren contract moet werken als hij dat zegt (bijvoorbeeld op koninginnedag en feestdagen)
Ik moet vaak op feestdagen werken en vind het lullig om te zeggen dat ik dan soms niet kan vanwege het personeeltekort

Ik verdien 4 euro per uur. Ben net 17 jaar geworden

Wat vind je een redelijk uurloon voor iemand van 17?
Zou het met de feestdagen hoger moeten zijn?
Kan hij me verplichten tot werken op deze dagen?

dank voor je antwoord! :)
pi_110313373
Officieel in overleg lijkt me, maar als je een baan wil ben je toch van hem afhankelijk. Horeca is niet zo goed betaald, maar je krijgt nog fooien toch?
pi_110313407
4 euro is te weinig, zoek wat anders!
Je moet zeker min. 6,5 euro/uur hebben.
Cindy De Vuyst
pi_110313451
Nah, je hoeft niet, je komt alleen als je wilt. anders meot hij je maar een vast aantal uren geven, de uitzuiger. verder is 4 euro erg weinig. Als hij je op feestdagen laat werken moet je maar om dubbel loon vragen, zeg maar dat je dan vaker komt.

Ik zou gewoon hard zijn en anders een ander bijbaantje zoeken.
Whatever...
pi_110313728
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:13 schreef einzeinz het volgende:
4 euro is te weinig, zoek wat anders!
Je moet zeker min. 6,5 euro/uur hebben.
Dat heb je niet zo 1,2,3 bij normale baantjes. Maar goed; TS je kan wel vakkenvuller worden. Dan krijg je op 17 jarige leeftijd 4,50 geloof ik. ;)
  zaterdag 14 april 2012 @ 14:26:38 #6
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_110313771
Dat ligt aan je contract. Als je een oproepcontract met voorovereenkomst hebt dan mag je zelf beslissen of je aan een oproep gehoor geeft. Bij een echt nul-uren contract moet je echter gewoon gehoor geven aan de oproep.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_110313957
Ik werkte op mijn 18 jaar ook in de horeca en daar had ik 6,5 euro/uur.
En in de horeca is er zat veel werk te vinden, als TS 2 restaurants bezoekt moet er toch 1 zijn die hem aanneemt? Tenzij TS onhandig is.
Cindy De Vuyst
  zaterdag 14 april 2012 @ 14:39:57 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_110314164
De vraag is of je een echt 0-uren contract hebt of een oproepcontract. Bij de tweede heeft je baas gelijk.

Of je met feestdagen meer hier te verdienen staat in de horeca CAO.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 14 april 2012 @ 14:44:50 #9
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_110314309
Hier wat meer info over nul-uren contracten en oproepcontracten.

quote:
3 soorten oproepcontracten
Er zijn 3 soorten arbeidsovereenkomsten voor oproepkrachten:

* Oproepcontract met voorovereenkomst
De oproepkracht mag na een oproep zelf beslissen of hij gaat werken.
* Nul-urencontract
Een werknemer moet aan het werk als hij wordt opgeroepen.
* Min-maxcontract
De werknemer mag tenminste een aantal uren per week, maand of jaar werken.
pi_110316682
quote:
Wat vind je een redelijk uurloon voor iemand van 17?
Ligt er helemaal aan of diegene iets kan. Als jij ervaring hebt en je kan zelfstandig werken dan kan je meer verdienen.
horeca bazen verdienen geld door mensen uit te buiten; ben zelf 5 jaar kok geweest en heb het mede hierdoor wel gezien.
Kom voor jezelf op! Hard werken aan de ene kant, maar beloning en rechten aan de andere. en gratis bier.
Bij een 0 uren contract kunnen ze je helemaal niets verplichten; maar als jij niet 'flexibel'bent bellen ze wel een ander.
Je kan ook bij winkels (AH, ikea etc) kijken en proberen op zondag te werken; krijg je toeslag !

Als je graag in de horeca wil werken kan je ook een half jaar voor 4 euro p/u werken; daarna heb je ervaring en smeer je hem naar een beter betaalde toko!
pi_110330004
Met de horeca wordt vaak vergeten dat je los van de fooien vaak ook veel langere dagen maakt. 12 urige dagen zijn vrij normaal en dus heb je zomaar een 60 urige week. dan is 240 euro in de week zo slecht nog niet los van de fooi die erbij komt.
  zaterdag 14 april 2012 @ 22:23:18 #12
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_110330297
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 22:16 schreef mark211175 het volgende:
Met de horeca wordt vaak vergeten dat je los van de fooien vaak ook veel langere dagen maakt. 12 urige dagen zijn vrij normaal en dus heb je zomaar een 60 urige week. dan is 240 euro in de week zo slecht nog niet los van de fooi die erbij komt.
Welja, wellicht kan TS er nog een baantje bij nemen en 80 uur in de week gaan werken. Heeft ie na een week zo 320 Euro verdiend! Dat is het wel waard ^O^
  zaterdag 14 april 2012 @ 22:23:50 #13
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_110330326
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:26 schreef Sylver_ het volgende:
Bij een echt nul-uren contract moet je echter gewoon gehoor geven aan de oproep.
Zit hier dan nog een soort van maximum aan ofzo? Als je al meerdere maanden voor 10 uur in de week opgeroepen wordt, kan de baas je dan opeens voor 40 uur in de week oproepen?
pi_110330345
je bent dan verplicht om 0 uur te werken niet minder niet meer
  zaterdag 14 april 2012 @ 22:50:55 #15
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_110331640
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 22:23 schreef Schild het volgende:

[..]

Zit hier dan nog een soort van maximum aan ofzo? Als je al meerdere maanden voor 10 uur in de week opgeroepen wordt, kan de baas je dan opeens voor 40 uur in de week oproepen?
Kort door de bocht genomen: ja, bij een echt nul-urencontract wel.

Maar er zijn een aantal nuances:
* Ten eerste dient de werkgever zich uiteraard wel aan de arbeidstijdenwet te houden.
* Je hebt recht op uitbetaling van een minimum aantal uren, ongeacht of je ze hebt gewerkt of niet, wanneer je al 6 maanden (of hetgeen in de cao staat) een nul-urencontract hebt en je de afgelopen 3 maanden meer hebt gewerkt dan deze maand.

Het beste is om de cao en het contract eens goed na te lezen. Het is best mogelijk dat er geen sprake is van een nul-urencontract in de absolute zin, maar bijv een min-maxcontract waarbij er wel een minimum en maximum aan het aantal uren zit.
pi_110340601
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:26 schreef Sylver_ het volgende:
Dat ligt aan je contract. Als je een oproepcontract met voorovereenkomst hebt dan mag je zelf beslissen of je aan een oproep gehoor geeft. Bij een echt nul-uren contract moet je echter gewoon gehoor geven aan de oproep.
waar haal je die onzin vandaan?
  zondag 15 april 2012 @ 11:41:20 #17
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_110344202
quote:
12s.gif Op zondag 15 april 2012 05:17 schreef cracktor het volgende:

[..]

waar haal je die onzin vandaan?
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:44 schreef Sylver_ het volgende:
Hier wat meer info over nul-uren contracten en oproepcontracten.

[..]

Misschien even op de link klikken? Dan heb je je antwoord.
pi_110347240
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 11:41 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

[..]

Misschien even op de link klikken? Dan heb je je antwoord.
misschien je hersenpan activeren?

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 22:24 schreef Zolder het volgende:
je bent dan verplicht om 0 uur te werken niet minder niet meer
quote:
Nul-urencontract
Een werknemer moet aan het werk als hij wordt opgeroepen.
Waarom er MOET staat is onduidelijk.. Maar een 0 uren contract kan je nergens toe verplichten.
  zondag 15 april 2012 @ 16:02:47 #19
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_110353732
quote:
12s.gif Op zondag 15 april 2012 13:25 schreef cracktor het volgende:

[..]

misschien je hersenpan activeren?

[..]

[..]

Waarom er MOET staat is onduidelijk.. Maar een 0 uren contract kan je nergens toe verplichten.
De 'nul uren" in "nul-urencontract" slaat niet op dat je als werknemer 'verplicht' bent 0 uren te komen, maar slaat op het feit dat de werkgever 0 uren garandeert, oftewel; er is geen sprake van een urengarantie.

Een nul-urencontract is een arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht (MUP-overeenkomst). Bij een MUP-overeenkomst geldt dat de werkgever verplicht is om de werknemer op te roepen bij geschikte werkzaamheden, en de werknemer verplicht is aan deze oproep gehoor te geven.

Ik geef je notabene een bron van de rijksoverheid waarin staat welke verschillende oproepcontracten er zijn en waarin letterlijk staat dat je bij een echt nul-urencontract verplicht bent gehoor te geven aan een oproep.

Dat iedereen nu de term nul-urencontract verkeerd gebruikt, neemt niet weg dat er bij een echt nul-urencontract een verplichting geldt m.b.t gehoor geven aan een oproep.

Daarnaast kunnen best andere afspraken gemaakt zijn in het contract. Er kan bijvoorbeeld wel afgesproken zijn dat de werkgever zoveel uur (of dagen) van te voren de oproep doet. En uiteraard moet het wel binnen het redelijke vallen.

Nog wat bronnen:
personeelsnet.nl
loonwijzer.nl
HR-platform van Nederland
arbeidsovereenkomst.nl
infonu.nl - online bibliotheek
juristenteam.nl
FNV horeca
MKB Nederland
Belastingdienst
pi_110368230
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 16:02 schreef Sylver_ het volgende:

[..]

De 'nul uren" in "nul-urencontract" slaat niet op dat je als werknemer 'verplicht' bent 0 uren te komen, maar slaat op het feit dat de werkgever 0 uren garandeert, oftewel; er is geen sprake van een urengarantie.

Een nul-urencontract is een arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht (MUP-overeenkomst). Bij een MUP-overeenkomst geldt dat de werkgever verplicht is om de werknemer op te roepen bij geschikte werkzaamheden, en de werknemer verplicht is aan deze oproep gehoor te geven.

Ik geef je notabene een bron van de rijksoverheid waarin staat welke verschillende oproepcontracten er zijn en waarin letterlijk staat dat je bij een echt nul-urencontract verplicht bent gehoor te geven aan een oproep.

Dat iedereen nu de term nul-urencontract verkeerd gebruikt, neemt niet weg dat er bij een echt nul-urencontract een verplichting geldt m.b.t gehoor geven aan een oproep.

Daarnaast kunnen best andere afspraken gemaakt zijn in het contract. Er kan bijvoorbeeld wel afgesproken zijn dat de werkgever zoveel uur (of dagen) van te voren de oproep doet. En uiteraard moet het wel binnen het redelijke vallen.

Nog wat bronnen:
personeelsnet.nl
loonwijzer.nl
HR-platform van Nederland
arbeidsovereenkomst.nl
infonu.nl - online bibliotheek
juristenteam.nl
FNV horeca
MKB Nederland
Belastingdienst
heb het doorgelezen en je hebt helemaal gelijk!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')