abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110309264
Mede Fokkers, ik heb al enkele malen geclaimd dat Boeddhisme meer logica is dan een religie.

Wel is het soms moeilijk, mede door tijdgebrek, om juiste teksten of voorbeelden aan jullie te schenken.
Hier is er echter 1-tje http://www.leighb.com/mn38.htm die in het begin wat taai is vanwege de herhalingen omtrent het foutieve inzicht van de visserszoon Sati, maar na deze taaie alinea wordt hij onderricht door Boeddha.

Logica denk ik.
Er hoeft ook niet per se een discussie uit te komen.
Zie het echt maar als een cadeautje, en ik hoop dat het jullie pleziert.
pi_110309881
Toch komt het nogal zweverig op me over.... :{

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 14-04-2012 14:28:52 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_110310086
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 11:49 schreef Molurus het volgende:
Toch kom het nogal zweverig op me over.... :{
Okee, dus wat ik zie als logica, ziet iemand anders als zweverig.
Dan moet ik daar maar eens over nadenken.
Apart vind ik het wel, maar dank je.
  zaterdag 14 april 2012 @ 12:16:11 #4
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_110310408
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 11:49 schreef Molurus het volgende:
Toch kom het nogal zweverig op me over.... :{
Daar is dit topic toch voor, dat mensen hun filosofie en levensbeschouwing kunnen uiten, of begrijp ik t nou verkeerd.. :{
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
pi_110310870
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 april 2012 12:16 schreef _joepie_ het volgende:

[..]

Daar is dit topic toch voor, dat mensen hun filosofie en levensbeschouwing kunnen uiten, of begrijp ik t nou verkeerd.. :{
Ik denk dat je dat goed ziet?
Hierom bied ik deze tekst dan ook aan.
Maar vreemde conclusie van Molurus.
Of het is niet logisch wat Boeddha zegt.
Het kan , en dat is denk ik vrij waarschijnlijk, zo zijn dat Molurus een anders getrainde geest heeft en iets anders verwacht bij de term logica.
Misschien is dat dan ook wel weer logisch , wanneer we beseffen dat in onze cultuur het leven en het vasthouden aan leven en bv een term als gezondheid toch wel anders bezien worden.
Zelf denk ik dat wanneer je van het ene feit naar het volgende redeneert, je je met logica inlaat.
Wat ook heel waaarschijnlijk is , is dat er sprongetjes inzitten die voor een geoefend Boeddhist logisch zijn, maar voor eeen ongeoefende net even te ver of snel gaan.
Ja , ik heb al vaker gemerkt dat Boeddhisme een mens zijn gehele manier van denken kan transformeren.
Leerzaam comment dus, Molurus.
  zaterdag 14 april 2012 @ 13:08:21 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_110311711
Wellicht kan de TS een samenvatting maken in plaats van alleen maar een link te dumpen naar een potentieel stuk tijdsverspilling in de vorm van een Chinese muur der teksten.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_110311976
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 april 2012 13:08 schreef SpecialK het volgende:
Wellicht kan de TS een samenvatting maken in plaats van alleen maar een link te dumpen naar een potentieel stuk tijdsverspilling in de vorm van een Chinese muur der teksten.
Bhikkhus, these are the four finds of supports for the maintenance of beings that have arisen and as help for those seeking birth:
1. material food
2. contact
3. mental volition
4. consciousness.

"What is that consciousness?"

Bhikkhus, just as a fire is reckoned based on whatever that fire burns - fire ablaze on sticks is a stick fire, fire ablaze on twigs is a twig fire, fire ablaze on grass is a grass fire, fire ablaze on cowdung is a cowdung fire, fire ablaze on grain thrash is a grain thrash fire, fire ablaze on rubbish is a rubbish fire - so too is consciousness reckoned by the condition dependent upon which it arises. In the same manner consciousness arisen on account of eye and forms is eye consciousness. Consciousness arisen on account of ear and sounds is ear consciousness. Consciousness arisen on account of nose and smells is nose consciousness. Consciousness arisen on account of tongue and tastes is taste consciousness. Consciousness arisen on account of body and touch is body consciousness. Consciousness arisen on account of mind and mind-objects is mind consciousness.

Thus when this is present, that happens. When this arises, that arise. That is, because of ignorance, [volitional] formations arise. Because of [volitional] formations, consciousness arises. Because of consciousness, name and form arise. Because of name and form, the sixfold sense base arises. Because of the sixfold sense base, contact arises. Because of contact, feelings arise. Because of feelings, craving arises. Because of craving, clinging arises. Because of clinging, becoming arises. Because of becoming, birth arises. Because of birth old age, sickness, death, grief, lament, unpleasantness, displeasure and distress arise. Thus arises the complete mass of dukkha.

But with the complete cessation of ignorance, [volitional] formations cease. With the complete cessation of [volitional] formations, consciousness ceases. With the cessation of consciousness, name and form cease. With the cessation of name and form, the sixfold sense base ceases. With the cessation of the sixfold sense base, contact ceases. With the cessation of contact, feelings ceases. With the cessation of feelings, craving ceases. With the cessation of craving, clinging ceases. With the cessation of clinging, becoming ceases. With the cessation of becoming, birth ceases. With the cessation of birth, old age, sickness, death, grief, lament, unpleasantness, displeasure and distress cease. Thus is the complete cessation of dukkha.

Was I in the past or was I not in the past? What was I in the past? How was I in the past? Having been what, what did I become? Will I be in the future, or will I not be in the future? What will I be in the future? How will I be in the future? Having been what, what will I become? Am I, or am I not? What am I? How am I? Where did this being come from? Where will it go? I have led you in this Dhamma which is visible here and now, timeless, open to inspection, leading onwards and to be experienced by the wise for themselves.

Bhikkhus, a descent to the womb comes about with the coming together of three things: If there is the union of mother and father and it is the season of the mother and the one to be born is present - then there is a descent to the womb. The mother carries the embryo in her womb for nine or ten months with great anxiety and trouble. After nine or ten months she gives birth with great anxiety and trouble. She supports the newborn with her own milk. That child grows and his faculties mature and he plays games that children play. That child grows and his faculties mature and the youth enjoys the five strands of sense pleasures; he lives enticed by pleasing and agreeable forms cognizable by eye consciousness, agreeable sounds cognizable by ear consciousness, agreeable smells cognizable by nose consciousness, agreeable tastes cognizable by tongue consciousness and agreeable touches cognizable by body consciousness. On seeing a form with the eye he becomes greedy for a pleasant form, or averse to a disagreeable form. Hearing a sound with the ear, smelling a smell with the nose, tasting a taste with the tongue, feeling a touch with the body, thinking a thought with the mind, he becomes greedy for a pleasant experience, or averse to a disagreeable one.

He abides with mindfulness of the body not established and with a limited mind. He does not know the deliverance of mind nor the deliverance through wisdom as it really is, where unwholesome states cease completely. He follows the path of agreeing and disagreeing and experiences whatever feeling that arises - pleasant, unpleasant, or neither unpleasant nor pleasant. Delighted and pleased with those feelings he appropriates them. This arouses interest in those feelings. That interest for feelings is clinging. From clinging, there arises becoming, from becoming arises birth, from birth old age, sickness and death, grief, lament, unpleasantness, displeasure and distress. Thus arises the complete mass of dukkha.

A Tathagata arises in the world, a worthy one, perfectly enlightened, endowed with clear knowledge and conduct, accomplished, a knower of the world, unsurpassed trainer of men to be tamed, teacher of gods and men, enlightened and exalted. Having realized by his own direct knowledge this world with its gods, its Maras, and its Brahmas, this generation with its recluses and brahmins, its rulers and people, he makes it known to others. He teaches the Dhamma that is good in the beginning, good in the middle, and good in the end, possessing meaning and phrasing; he reveals the holy life that is fully complete and purified.

A householder hears the Dhamma. Having heard the Dhamma, he gains faith in the Tathagata. Endowed with such faith, he reflects: "The household life is crowded, a path of dust". Going forth is like the open air. It is not easy for one dwelling at home to lead the perfectly complete, perfectly purified holy life, bright as a polished conch. Let me then shave off my hair and beard, put on saffron robes, and go forth from the household life into homelessness. After some time he abandons his accumulation of wealth; he abandons his circle of relatives; he lives restrained by the rules of proper behavior and resort:
Abandoning
- the taking of life
- the taking of what is not given.
- incelibacy.
- false speech.
- divisive speech.
- abusive speech.
- idle chatter.
Abstaining from
- damaging seed and plant life
- dancing, singing, instrumental music, and from witnessing unsuitable shows.
- wearing garlands and from beautifying himself with scents and cosmetics.
- high and luxurious beds and seats.
- accepting gold and silver, fields and land
- running messages... from buying and selling... from bribery, deception, and fraud.
- mutilating, executing, imprisoning, highway robbery, plunder, and violence.

Just as a bird, wherever it goes, flies with its wings as its only burden; so too is a bhikkhu is content with a set of robes to provide for his body and almsfood to provide for his hunger. Wherever he goes, he takes only his barest necessities along. On seeing a form with the eye, he does not grasp at any theme or details by which -- if he were to dwell without restraint over the faculty of the eye -- evil, unskillful qualities such as greed or distress might assail him. On hearing a sound with the ear... On smelling an odor with the nose... One tasting a flavor with the tongue... On touching a tactile sensation with the body... On cognizing an idea with the intellect, he does not grasp at any theme or details by which -- if he were to dwell without restraint over the faculty of the intellect -- evil, unskillful qualities such as greed or distress might assail him. Endowed with this noble restraint over the sense faculties, he experiences within himself an unblemished happiness.

In going forward and returning, a bhikkhu acts with clear comprehension. In looking ahead and looking aside, he acts with clear comprehension. In bending and stretching his limbs, he acts with clear comprehension. In wearing his robes and cloak and using his almsbowl, he acts with clear comprehension. In eating, drinking, chewing, and tasting, he acts with clear comprehension. In defecating and urinating, he acts with clear comprehension. In walking, standing, sitting, lying down, waking up, speaking, and remaining silent, he acts with clear comprehension.

Endowed with this noble aggregate of moral discipline, this noble restraint over the sense faculties, this noble mindfulness and clear comprehension, and this noble contentment, he resorts to a secluded dwelling - a forest, the foot of a tree, a mountain, a glen, a hillside cave, a cremation ground, a jungle grove, the open air, a heap of straw. After returning from his alms-round, following his meal, he sits down, crosses his legs, holds his body erect, and sets up mindfulness before him.

Abandoning covetousness with regard to the world, he dwells with an awareness devoid of covetousness. He cleanses his mind of covetousness. Abandoning ill will and anger, he dwells with an awareness devoid of ill will, sympathetic with the welfare of all living beings. He cleanses his mind of ill will and anger. Abandoning sloth and drowsiness, he dwells with an awareness devoid of sloth and drowsiness, mindful, alert, percipient of light. He cleanses his mind of sloth and drowsiness. Abandoning restlessness and worry, he dwells undisturbed, his mind inwardly stilled. He cleanses his mind of restlessness and worry. Abandoning doubt, he dwells having crossed over doubt, with no perplexity with regard to skillful mental qualities. He cleanses his mind of doubt.

Having thus abandoned these five hindrances, imperfections of the mind that weaken wisdom, quite secluded from sense desires, secluded from unwholesome states of mind, he enters and remains in the first Jhana which is filled with rapture and happiness born of seclusion and is accompanied by applied and sustained thinking. With the stilling of applied and sustained thinking, by gaining inner tranquility and unification of mind, he enters and remains in the second Jhana which is free from applied and sustained thinking and is filled with rapture and happiness born of concentration. With the fading away of rapture, remaining imperturbable, mindful, and clearly aware, he enters the third Jhana and experiences within himself the joy of which the Noble Ones declare: “Happy is he who dwells with equanimity and mindfulness.” With the abandoning of pleasure and pain - as with the earlier disappearance of joy and sorrow - he enters and remains in the fourth Jhana which is beyond pleasure and pain; and purified by equanimity and mindfulness.

On seeing a form with the eye he does not become greedy for pleasant forms, or averse to disagreeable forms. On hearing a sound with the ear, smelling a smell with the nose, tasting a taste with the tongue, feeling a touch with the body, thinking a thought with the mind, he does not become greedy for pleasant experiences, or averse to disagreeable ones. He abides with mindfulness of the body established and with a immeasurable mind. He knows the deliverance of mind and the deliverance through wisdom as it really is, where unwholesome states cease completely. Having abandoned the path of agreeing and disagreeing, he experiences whatever feeling that arises - pleasant, unpleasant, or neither unpleasant nor pleasant - just as it is. He is not delighted or pleased with those feelings and he does not appropriates them. Interest in those feelings ceases. With the cessation of interest, clinging ceases. With no clinging, there is no becoming; no becoming, no birth; with no birth, there is no old age, sickness or death, no grief, lament, unpleasantness, displeasure or distress. Thus ceases the complete mass of dukkha.

Bhikkhus, remember this deliverance through the destruction of craving as taught in brief by me.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 14-04-2012 19:46:50 ]
The view from nowhere.
  zaterdag 14 april 2012 @ 13:31:28 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_110312362
Thanks :')
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_110312523
quote:
3s.gif Op zaterdag 14 april 2012 12:16 schreef _joepie_ het volgende:

[..]

Daar is dit topic toch voor, dat mensen hun filosofie en levensbeschouwing kunnen uiten, of begrijp ik t nou verkeerd.. :{
Daar is dit forum inderdaad voor, en ik heb dan ook geen bezwaar tegen een topic zoals dit. (Hoewel ik wellicht graag ook wat meer inhoud van TS had gezien.)

TS stelt echter dat het hier gaat om pure logica, maar daaronder versta ik iets heel anders.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 12:36 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:

Het kan , en dat is denk ik vrij waarschijnlijk, zo zijn dat Molurus een anders getrainde geest heeft en iets anders verwacht bij de term logica.
Inderdaad. :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 12:36 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
Misschien is dat dan ook wel weer logisch , wanneer we beseffen dat in onze cultuur het leven en het vasthouden aan leven en bv een term als gezondheid toch wel anders bezien worden.
Zelf denk ik dat wanneer je van het ene feit naar het volgende redeneert, je je met logica inlaat.
Wat ook heel waaarschijnlijk is , is dat er sprongetjes inzitten die voor een geoefend Boeddhist logisch zijn, maar voor eeen ongeoefende net even te ver of snel gaan.
Ja , ik heb al vaker gemerkt dat Boeddhisme een mens zijn gehele manier van denken kan transformeren.
Leerzaam comment dus, Molurus.
Graag gedaan. ;)

[ Bericht 23% gewijzigd door Molurus op 14-04-2012 13:51:12 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_110313177
Ik ben het met Sati eens. Ik geloof in een ziel waar bewustzijn in ontstaat en ook dat dat bewustzijn in een voertuig zich daarbuiten kan verplaatsen, wat het mogelijk maakt om elkaar te ontmoeten als het ware. Buiten de ziel bestaat er echter niets, behalve wat wij verzinnen en wat wij kunnen verzinnen is dankzij het levenloze/zielloze eeuwige bestaan waarvanuit alle zielen ontstaan en ook weer in opgenomen kunnen worden.
pi_110313230
y
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 april 2012 13:31 schreef SpecialK het volgende:
Thanks :')
You are welcome SpecialK,
Ik zal me zo langzaam aan terugtrekken van dit forum.
De manier van denken zoals in wetenschap gewoon is , is mij al jaren duidelijk.
Het blijft me bevreemden dat mensen de logica in Boeddhisme niet zien, en dat ze denken dat wetenschap meer logica in zich heeft.
Het zei zo.
Wat me telkens wel opvalt is dat alle diepgravende stukken, commentaren of wat ik dan ook heb aangedragen immer maar deels of vluchtig worden gelezen en snel worden afgedaan als zweverig en/of spiritueel.
Ik ben blij dat Boedhisten over het algemeen een iets opener vizier schijnen te hebben.
En van daaruit de wetenschap wel intensief volgen.
Ook is het fijn om te zien dat steeds meer wetenschappers na hun universiteit wel door willen studeen als gevolg van vaak een niet geheel tevreden gevoel.
En ja idd beste Molurus en ook Deelnemer, dit is een lichte verwijzing naar jullie beide reactie.
Niet snerend bedoeld, want dan zou ik jullie beiden echt te kort doen, maar simpel als constatering.
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
pi_110313360
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:03 schreef loop het volgende:
Ik ben het met Sati eens. Ik geloof in een ziel waar bewustzijn in ontstaat en ook dat dat bewustzijn in een voertuig zich daarbuiten kan verplaatsen, wat het mogelijk maakt om elkaar te ontmoeten als het ware. Buiten de ziel bestaat er echter niets, behalve wat wij verzinnen en wat wij kunnen verzinnen is dankzij het levenloze/zielloze eeuwige bestaan waarvanuit alle zielen ontstaan en ook weer in opgenomen kunnen worden.
Ik denk dat de les van Boeddha aan Sati was: er moet een reden zijn voor bewustzijn, een grond of een oorzaak.
Derhalve kan er geen bewustzijn als zodanig zijn na het sterven.
vaak wordt er gerept van subtieler vormen van bewustzijn.
Bewustzijn in lagen. Zen heeft ook een aparte visie.
Ik denk dat dit het moeilijkste deel van de Dharma is.
Swaab heeft alweer deels onderschreven hoe het zit met bewustzijn, dus wie weet, misschien kan wetenschap eens iets toevoegen. we zijn benieuwd.

En Molurus en Deelnemer.
Het was als vriendelijk cadeautje bedoeld en niet als eigenwijze lering. Echt niet.
Dus erger je alstublieft niet ?
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
  zaterdag 14 april 2012 @ 14:12:22 #13
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110313387
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:03 schreef loop het volgende:
Ik ben het met Sati eens. Ik geloof in een ziel waar bewustzijn in ontstaat en ook dat dat bewustzijn in een voertuig zich daarbuiten kan verplaatsen, wat het mogelijk maakt om elkaar te ontmoeten als het ware. Buiten de ziel bestaat er echter niets, behalve wat wij verzinnen en wat wij kunnen verzinnen is dankzij het levenloze/zielloze eeuwige bestaan waar vanuit alle zielen ontstaan en ook weer in opgenomen kunnen worden.
Tegenspraak.
The view from nowhere.
  zaterdag 14 april 2012 @ 14:17:58 #14
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110313530
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:11 schreef Nietvandezewereld het volgende:

En Molurus en Deelnemer.
Het was als vriendelijk cadeautje bedoeld en niet als eigenwijze lering. Echt niet.
Dus erger je alstublieft niet ?
Ik heb de tekst netjes voor je samengevat.

Mijn kritiek op de tekst is als volgt: Eerst wordt uitgelegd dat alles uit elkaar volgt, om vervolgens te bepleiten alles te laten ophouden. Het leven is toch niet iets dat beeindigd moet worden. Is het een filosofie des doods?

quote:
Thus when this is present, that happens. When this arises, that arise. That is, because of ignorance, [volitional] formations arise. Because of [volitional] formations, consciousness arises. Because of consciousness, name and form arise. Because of name and form, the sixfold sense base arises. Because of the sixfold sense base, contact arises. Because of contact, feelings arise. Because of feelings, craving arises. Because of craving, clinging arises. Because of clinging, becoming arises. Because of becoming, birth arises. Because of birth old age, sickness, death, grief, lament, unpleasantness, displeasure and distress arise. Thus arises the complete mass of dukkha.

But with the complete cessation of ignorance, [volitional] formations cease. With the complete cessation of [volitional] formations, consciousness ceases. With the cessation of consciousness, name and form cease. With the cessation of name and form, the sixfold sense base ceases. With the cessation of the sixfold sense base, contact ceases. With the cessation of contact, feelings ceases. With the cessation of feelings, craving ceases. With the cessation of craving, clinging ceases. With the cessation of clinging, becoming ceases. With the cessation of becoming, birth ceases. With the cessation of birth, old age, sickness, death, grief, lament, unpleasantness, displeasure and distress cease. Thus is the complete cessation of dukkha.


[ Bericht 23% gewijzigd door deelnemer op 14-04-2012 14:23:38 ]
The view from nowhere.
pi_110313545
Oh SpecialK, ik dacht dat je thanx to me zei, maar je waardeert het toch ook maar niet?

sjonge jonge wat een geprikkeld gedoe hier zeg.
Of het is het gebrek van ieder forum, dat kan ook.
Ik geef nog eens een cadeautje.
NOT :X
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
  zaterdag 14 april 2012 @ 14:19:24 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_110313568
Ik zie hier maar 1 persoon geprikkeld zijn.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_110313589
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:05 schreef Nietvandezewereld het volgende:
y

[..]

You are welcome SpecialK,
Ik zal me zo langzaam aan terugtrekken van dit forum.
De manier van denken zoals in wetenschap gewoon is , is mij al jaren duidelijk.
Het blijft me bevreemden dat mensen de logica in Boeddhisme niet zien, en dat ze denken dat wetenschap meer logica in zich heeft.
Het zei zo.
Nu kan ik me heel wat goede redenen indenken waarom iemand zich zou kunnen terugtrekken uit een forum. Maar deze vind ik eigenlijk heel eigenaardig, zeker voor een boeddhist. Ik hoop toch dat je je niet teveel laat afschrikken door mensen die er eenvoudig een andere perceptie op nahouden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:05 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Wat me telkens wel opvalt is dat alle diepgravende stukken, commentaren of wat ik dan ook heb aangedragen immer maar deels of vluchtig worden gelezen en snel worden afgedaan als zweverig en/of spiritueel.
Ik ben blij dat Boedhisten over het algemeen een iets opener vizier schijnen te hebben.
Deze twee komen op mij over als drogredenen pur sang. (Ik vermoed dat ze goed bedoeld zijn, dus no offense.)

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:05 schreef Nietvandezewereld het volgende:
En van daaruit de wetenschap wel intensief volgen.
Ook is het fijn om te zien dat steeds meer wetenschappers na hun universiteit wel door willen studeen als gevolg van vaak een niet geheel tevreden gevoel.
En ja idd beste Molurus en ook Deelnemer, dit is een lichte verwijzing naar jullie beide reactie.
Niet snerend bedoeld, want dan zou ik jullie beiden echt te kort doen, maar simpel als constatering.
Mijn reacties in deze post zijn dan ook niet snerend naar jou bedoeld. ;)

Ik denk echter wel dat je sommige mensen de andere kijk die ze erop nahouden teveel kwalijk neemt. Lijkt me ook niets voor een boeddhist trouwens.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 14-04-2012 14:33:02 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 14 april 2012 @ 14:21:15 #18
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110313626
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:19 schreef SpecialK het volgende:
Ik zie hier maar 1 persoon geprikkeld zijn.
:Y
The view from nowhere.
pi_110314118
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:17 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik heb de tekst netjes voor je samengevat.

Mijn kritiek op de tekst is als volgt: Eerst wordt uitgelegd dat alles uit elkaar volgt, om vervolgens te bepleiten om alles te laten ophouden. Het leven is toch niet iets dat beeindigd moet worden. Is het een filosofie des doods?
Huh?
Ken jij iets wat niet sterft? Dat is die westerse droom weer?
Het is geen pleiten, het is een uitleg.
Dus [volitional] formations, is een lastige term (iig voor mij) Iets met wil uitoefenen. Dit zou uit onwetendheid komen, daar komt dan achtereenvolgens bewustzijn uit, hieruit ontstaan naam en vorm, (Swaab en discovery laten dit meermaals zien denk ik, grapjes van de geest of bewustzijn).
uit naam en vorm dan weer je zes zintuigen input. Dat geeft contact, dat geeft gevoel , dat geeft begeerte ( al dan niet aantrekken of afstoten)) dat dan willen vasthouden (clinging?)en dan dit stukje wat nauwelijks vertaling behoeft:from clinging becoming, from becoming birth, from birth old age, sickness, death, grief, lament, unpleasantness, displeasure and distress arise. Thus is the arising of this whole mass of dukkha.

Dan lijkt het mij gewoon een uitleg van hoe de dingen zijn of gaan.
Vanuit wat ik een stukje doctrine noem is het voor veel mensen de moeite waard om er over na te denken.
Ik denk dat wanneer dit 500 jaar BC bedacht is, dat je dan van een intelligentie mag speken die het bestuderen waard is.
Ook als er stukjes niet gelijk helemaal logisch lijken is onderzoek misschien het beste.
Je term filosofie des doods vind ik zo vreemd?
Ik ken mensen die uit een ziekenhuis komen en zeggen dat ze te horen kregen dat ze gaan sterven.
Dan denk ik echt , wat deze persoon anders verwacht had?
Is er een andere mogelijkheid?
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
  zaterdag 14 april 2012 @ 14:51:39 #20
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110314479
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:38 schreef Nietvandezewereld het volgende:

[..]

Huh?
Ken jij iets wat niet sterft? Dat is die westerse droom weer?
Het is geen pleiten, het is een uitleg.
Dus [volitional] formations, is een lastige term (iig voor mij) Iets met wil uitoefenen. Dit zou uit onwetendheid komen, daar komt dan achtereenvolgens bewustzijn uit, hieruit ontstaan naam en vorm, (Swaab en discovery laten dit meermaals zien denk ik, grapjes van de geest of bewustzijn).
uit naam en vorm dan weer je zes zintuigen input. Dat geeft contact, dat geeft gevoel , dat geeft begeerte ( al dan niet aantrekken of afstoten)) dat dan willen vasthouden (clinging?)en dan dit stukje wat nauwelijks vertaling behoeft:from clinging becoming, from becoming birth, from birth old age, sickness, death, grief, lament, unpleasantness, displeasure and distress arise. Thus is the arising of this whole mass of dukkha.

Dan lijkt het mij gewoon een uitleg van hoe de dingen zijn of gaan.
Vanuit wat ik een stukje doctrine noem is het voor veel mensen de moeite waard om er over na te denken.
Ik denk dat wanneer dit 500 jaar BC bedacht is, dat je dan van een intelligentie mag speken die het bestuderen waard is.
Ook als er stukjes niet gelijk helemaal logisch lijken is onderzoek misschien het beste.
Je term filosofie des doods vind ik zo vreemd?
Ik ken mensen die uit een ziekenhuis komen en zeggen dat ze te horen kregen dat ze gaan sterven.
Dan denk ik echt , wat deze persoon anders verwacht had?
Is er een andere mogelijkheid?
Mensen gaan dood. Maar zolang je nog leeft, hoeft je het leven toch niet af te knijpen en dood te maken.

quote:
Thus when this is present, that happens. When this arises, that arise. That is, because of ignorance, [volitional] formations arise. Because of [volitional] formations, consciousness arises.
Hoe kan er sprake zijn van een bewuste wil (volition), die aan bewustzijn vooraf gaat?

quote:
Because of consciousness, name and form arise. Because of name and form, the sixfold sense base arises.
Naam en form ontstaan toch in ons bewustzijn op basis van de zintuigelijke ervaring en niet omgekeerd.

quote:
Because of the sixfold sense base, contact arises. Because of contact, feelings arise. Because of feelings, craving arises. Because of craving, clinging arises. Because of clinging, becoming arises. Because of becoming, birth arises. Because of birth old age, sickness, death, grief, lament, unpleasantness, displeasure and distress arise. Thus arises the complete mass of dukkha.
Het worden uit zintuiglijk contact omvat toch het goede en het kwade. Door het in zijn geheel af te wijzen, blijft er niets meer over. Inderdaad verdwijnt zo het lijden. Een geval van het kind met het badwater het raam uit mikken?

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 14-04-2012 15:09:09 ]
The view from nowhere.
pi_110314589
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nu kan ik me heel wat goede redenen indenken waarom iemand zich zou kunnen terugtrekken uit een forum. Maar deze vind ik eigenlijk heel eigenaardig, zeker voor een boeddhist. Ik hoop toch dat je je niet teveel laat afschrikken door mensen die er eenvoudig een andere perceptie op nahouden.

[..]

Deze twee komen op mij over als drogredenen pur sang. (Ik vermoed dat ze goed bedoeld zijn, dus no offense.)

[..]

Mijn reacties in deze post zijn dan ook niet snerend naar jou bedoeld. ;)

Ik denk echter wel dat je sommige mensen de andere kijk die ze erop nahouden teveel kwalijk neemt. Lijkt me ook niets voor een boeddhist trouwens.
Nou nee, ik denk niet dat ik mensen een andere kijk of visie kwalijk neem.
Dat zou wat moois zijn.
Ik ben niet op alle fronten onder de indruk van onze wetenschap, dat was al wel duidelijk.
En ik denk nog steeds dat onze westerse opvoeding, volgend op onze koloniale tijd, de blik enigzins vertroebelt als het om vreemd cultuur of gedachtegoed gaat.
Nogmaals:'Boeddhisme is niet mijn leer.
Het is een leer.
Hij is zeer veel dieper dan op het eerste oog gedacht wordt meestentijds, en dat kan komen omdat we slecht geïnformeerd zijn in het verleden.
Het eventueel terugtrekken?
weet je, wanneer het je niet lukt om bijvoorbeeld te zien dat leed relatief is en dat leed van wezens enkel in de geest bestaat, dan zul je ook nooit de leedverminderende krachtige methodes begrijpen?
En denken dat bijvoorbeeld zaken als meditatie wat een vaag begrip lijkt maar wat bijzonder gepreciseerd kan worden, gewoon een stuk gereedschap is wat door ieder mens gebruikt kan worden?
Om leed te verminderen bijvoorbeeld of om mensen in een paar dagen af te leren ooit nog te moorden.
Dat is toch wel krachtig of niet soms?
Daar kun je toch geen wetenschappelijk getrainde westerse therapeut tegenoverstellen?
Snap je? Ik zet het sterk aan, maar het is gebeurd in amerikaandse gevangenissen.
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
pi_110315088
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:51 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Mensen gaan dood. Maar zolang je nog leeft, hoeft je het toch niet af te knijpen en dood te maken.

[..]
Onder ogen zien? Zoals wetenschap ook alles juist wil zien? Zou het je leven juist niet intenser maken denk je?
quote:
Hoe kan er sprake zijn van een bewuste wil (volition), die aan bewustzijn vooraf gaat?
[..]
Deze is te moeilijk voor me. Ik weet het niet?
quote:
Naam en form ontstaan toch in ons bewustzijn op basis van de zintuiglijke ervaring en niet omgekeerd.
[..]

Dat denk ik dan weer niet: hij legt uit dat bewustzijn een oorzaak heeft? De oorzaak is de zintuiglijke input. deze input geeft ons de idee van vorm?
Zonder input geen bewustzijn? Of snap ik hem verkeerd?

quote:
Het worden uit zintuiglijk contact omvat toch het goede en het kwade. Door het in zijn geheel af te wijzen, blijft er niets meer over. Inderdaad verdwijnt zo het lijden. Een geval van het kind met het badwater het raam uit mikken?
Nou we denken echter dat er in goede zaken teleurstelling verborgen zit Dukkha, in Nederland zeggen we wel eens: het bezit van de zaak is het einde van het vermaak, dit is ongeveer hetzelfde.
Ik heb je al eens gezegd dat wanneer je hem denkt te begrijpen hij je vaak weer op de aarde zet.
Je bent nu eenmaal geboren!! Uit voornoemde basis (onwetendheid? grijpen? of toeval? Of whatever?)
Nu je leeft zul je je leven moeten leven, met ups en downs woede en hartstocht.
denk aub niet dat het leven als monnik aanbevolen wordt.
Ja wel als je egoïstisch aan je zelf wilt werken, maar het heeft weinig met leven te maken.
Dus wat ik je zeg: er wordt niets afgewezen?
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
pi_110315363
Aangezien dit als cadeautje bedoeld was, en niet per se als discussie punt ga ik nu van de rest van de zaterdag genieten.
Ik denk dat in wetenschap je misschien het hoogste nivo kunt bereiken en hieruit alles tot het hoogste nivo uit kunt leggen.
Waar we bij boeddhisme telkens op stuiten is dat ikzelf verduistering tot kennis heb, om met de woorden van de Dalai Lama te spreken.
Dat is uiteraard de reden dat ik niet alles uit kan leggen.
Veel leuker is het als mensen mee gaan studeren of denken.
Of gewoon zeggen : dit lijkt me larie.
Je kunt van mij niet verwachten dat ik mensen over de- of een streep trek.
Dan vervallen we in en cirkel die haast vicieus is, en dat is jammer.
Het gaat m.i. om nuanceverschillen in 2 denkwerelden.

Ter vergelijk: er zijn heel veel mensen die denken dat we een goede economie moeten forceren voor de mensen.
Ik denk dat we een goed leefklimaat moeten creëren en dat een economie een gevolg is en geen doel moet zijn.
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
  zaterdag 14 april 2012 @ 15:18:50 #24
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110315394
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 15:10 schreef Nietvandezewereld het volgende:

[..]

Onder ogen zien? Zoals wetenschap ook alles juist wil zien? Zou het je leven juist niet intenser maken denk je?
Maar het laten ophouden van de keten van oorzaak en gevolg is meer dan dat.

quote:
Dat denk ik dan weer niet: hij legt uit dat bewustzijn een oorzaak heeft? De oorzaak is de zintuiglijke input. deze input geeft ons de idee van vorm?
Zonder input geen bewustzijn? Of snap ik hem verkeerd?
Bewustzijn en zintuiglijke input gaan bij mensen hand in hand.

quote:
Nou we denken echter dat er in goede zaken teleurstelling verborgen zit Dukkha, in Nederland zeggen we wel eens: het bezit van de zaak is het einde van het vermaak, dit is ongeveer hetzelfde.
Ik heb je al eens gezegd dat wanneer je hem denkt te begrijpen hij je vaak weer op de aarde zet.
Je bent nu eenmaal geboren!! Uit voornoemde basis (onwetendheid? grijpen? of toeval? Of whatever?)
Nu je leeft zul je je leven moeten leven, met ups en downs woede en hartstocht.
denk aub niet dat het leven als monnik aanbevolen wordt.
Ja wel als je egoïstisch aan je zelf wilt werken, maar het heeft weinig met leven te maken.
Dus wat ik je zeg: er wordt niets afgewezen?
Gaat het om onthechting? Dat is minder totaal. Maar zelfs volledige onthechtig is volgens mij onmenselijk
The view from nowhere.
pi_110315467
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:12 schreef deelnemer het volgende:
Tegenspraak.
Voor mij kan een levend iets enkel bestaan in een ziel, niet in de ruimte tussen zielen, waar die levenloze materie bestaat. Die 2 bestaansvormen interacteren voor eeuwig met elkaar, zonder begin of eind. Het individuele bewustzijn die uit een ziel ontstaat heeft wel een duidelijk begin en mogelijk ook een eind. Maar dat laatste is iets wat ik nooit zou kunnen weten, immers dan ben ik er niet meer en heeft het gegeven daarom 0,0 waarde voor mij.

Er kan ook niemand bestaan die me er van zou kunnen overtuigen of het wel of niet zo is, immers zo iemand zou dan zelf moeten hebben ervaren hoe bewustzijn ophoud te bestaan maar zonder dat houdt ervaring ook op en zonder dat is er geen geheugen waardoor die persoon het mij zou kunnen navertellen. Ik geloof ook niet dat er iets of iemand kan zijn die het (bewustzijn) weer in gang kan zetten, behalve misschien door die individuele ziel zelf die het ook niet zou kunnen tonen aan anderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')