Fateless | vrijdag 13 april 2012 @ 21:55 |
Deze week op bezoek geweest bij me vriendin in Ierland. Nu is het de bedoeling dat ze in Juli dit jaar definitief naar Nederland komt maar daarvoor moeten we wel wat spullen heen en weer verhuizen. Omdat ze niet zo veel grote spullen heeft hebben we besloten gewoon een extra tas bij elke reis in te boeken om zo extra spullen van haar mee te nemen. Morgen stap ik dus op het vliegtuig met een kleine rugzak van me zelf en 2 grote tassen gevult met wat kleine eigen kleding en een hoop spulen van haar. Zou ik hier nu in de problemen mee kunnen komen als ik bij de douane gestopt wordt voor een controlle? Het is immers wel vreemd dat ik reis met tassen vol vrouwen kleding en spullen terwijl ik zelf een man ben Iemand enige ervaring hier mee? | |
RolStaart-Beer | vrijdag 13 april 2012 @ 21:57 |
Binnen de EU mag het gewoon | |
Chef_M | vrijdag 13 april 2012 @ 22:06 |
Buiten de EU ook hoor, the fuck gaat het hun aan wat voor kleding jij in je tas hebt, zij zijn alleen op zoek naar spullen die schadelijk kunnen zijn voor het vliegtuig en bestemmingsland. ![]() | |
durftevragen | vrijdag 13 april 2012 @ 22:07 |
Denk je echt dat zij denken dat je tweedehandskleding gaat doorverkopen ![]() | |
Nembrionic | vrijdag 13 april 2012 @ 22:08 |
Inderdaad man, totaal vreemd. Ik denk dat ze je aan de schandpaal gaan nagelen voor travestie. Dat is namelijk verboden in Nederland. En als je heel erg veel pech hebt dan kom je op TV voor de Rijdende rechter die na de uitspraak een tapdansje doet met Alberto Stegeman. Ja...of niet. En je legt het gewoon uit. ALS je al gecontroleerd wordt. | |
spijkerbroek | vrijdag 13 april 2012 @ 22:17 |
De douane maakt het niks uit of je met vrouwenkleren, fietsventieltjes of wasmanden het land binnenkomt. Je wordt waarschijnlijk helemaal niet gecontroleerd. Hou er wel rekening mee dat je overgewicht moet betalen aan de vliegmaatschappij. | |
Nembrionic | vrijdag 13 april 2012 @ 22:18 |
Precies. Overgewicht van bagage wel te verstaan ![]() | |
Nembrionic | vrijdag 13 april 2012 @ 22:20 |
Ik ben ooit naar New York gevlogen met allemaal vrouwenkleding in mijn tas en moest mijn tas laten doorzoeken en toen heb ik ook uitgelegd dat het voor een fotoshoot was. Had een heel tof vrouwtje. Ik vroeg nog zo van: "U dacht toch niet dat ik een travestiet ben ofzo?" Het antwoord was dat ze echt álles al gezien had en dat het haar helemaal niet boeide wat je in je vrije tijd doet. | |
spijkerbroek | vrijdag 13 april 2012 @ 22:26 |
Uhm.. ja uiteraard ![]() | |
Chef_M | vrijdag 13 april 2012 @ 22:27 |
RyanAir is Iers, en zij wouden een tax invoeren voor passagieren met overgewicht, dus ligt ook aan TS z'n gewicht. ![]() Op de Wiki nog wel. ![]() | |
spijkerbroek | vrijdag 13 april 2012 @ 22:36 |
Dat is (nog) niet ingevoerd, en TS hoeft niet met Ryanair te vliegen. | |
Chef_M | vrijdag 13 april 2012 @ 22:52 |
Ik weet het, maar Ierland, vliegen en overgewicht is nogal iets wat je niet kan negeren in een trollpost. ![]() | |
spijkerbroek | vrijdag 13 april 2012 @ 23:16 |
Kan best hoor. | |
Me_Wesley | zaterdag 14 april 2012 @ 07:30 |
Dat is raar, aangezien je ze pas bij aankomst tegenkomt.. | |
Fateless | zaterdag 14 april 2012 @ 09:46 |
Ja het was misschien een beetje een domme vraag maar ik sta liever niet voor onverwachte verrassingen op schiphol. bedankt voor de antwoorden! | |
Chef_M | zaterdag 14 april 2012 @ 12:05 |
Weleens gevlogen? Je komt de douane namelijk niet alleen maar tegen bij aankomst in het land, maar ook bij vertrek uit je thuisland. Willen ze ook weleens in je bagages kijken. | |
Me_Wesley | zaterdag 14 april 2012 @ 12:50 |
Je bedoelt de beveiliging? Douane staat in de aankomst(/bagage)hal. Bij die borden: declare / nothing to declare. | |
Chef_M | zaterdag 14 april 2012 @ 13:07 |
Schiphol bedoel je? Ben daar zelf bijna nooit geweest, ik ben altijd op PCDG (Parijs), Murtala Mohammed (Lagos) of Kingsford Smith (Sydney) te vinden, en daar hebben ze dus nog regulieren douane rondlopen die ook tassen controleren voordat je het vliegtuig instapt, zijn dan niet specifiek opzoek naar wapens, maar meer dingen die de regulieren beveiliging over het hoofd zien, zoals valse documenten e.d. Lijkt me sterk dat ze op Schiphol alleen maar douane hebben staan bij de uitgang waar je dingen kan declareren, want dan valt er wel heel makkelijk tussen te glippen. Alhoewel Schiphol volgens mij ook heel wat werk overdraagt aan de marechaussee. | |
Me_Wesley | zaterdag 14 april 2012 @ 13:35 |
Kmar is belast met immigratie, zijn controleren je paspoort bij aankomst en vertrek. Zij zijn verantwoordelijk voor valse documenten, niet de douane. Dan heb je de beveiliging, die controleren je persoon en je bagage op gevaarlijke voorwerpen ivm vluchtveiligheid. De douane gaat over invoer van illegale artikelen, of artikelen waar bijvoorbeeld invoerrechten over moeten worden betaald. | |
Me_Wesley | zaterdag 14 april 2012 @ 13:47 |
Maargoed, geen van allen zal problemen hebben met TS en zijn bagage. | |
UIO_AMS | zaterdag 14 april 2012 @ 17:18 |
Bijna correct. De beveiliging is ook een taak van de KMar, maar dat hebben ze uitbesteed aan een particulier bedrijf. Als er iets is, neemt de KMar het over. | |
Me_Wesley | zaterdag 14 april 2012 @ 17:33 |
Ook bijna correct, beveiliging is een taak voor de luchthaven (en op sommige gebieden voor de airliners), en die hebben het uitbesteed aan particuliere bedrijven. De Kmar houdt vervolgens toezicht op hoe de luchthaven/airliners alles regelen. Ook komen ze in sommige gevallen ter plaatse inderdaad, maar dat heeft meer te maken met het feit dat zij opsporingsambtenaar zijn en dus meer privileges hebben dan beveiligingsmedewerkers. Een en ander is geregeld in ICAO Annex 17, maar het is uiteindelijk een enorm complex geheel geworden ![]() | |
UIO_AMS | zaterdag 14 april 2012 @ 17:51 |
Volgens mij heb je deels gelijk. De KMar heeft de wettelijke taak de luchthavens te beveiligen (uitvoering), maar daarvoor betaalt de luchthaven (verantwoordelijke partij). Dat wordt weer betaald uit de luchthavenbelasting. Voor de uitvoering worden dan weer particuliere bedrijven ingeschakeld, waar de KMar toezicht op houdt. Al zijn de KMar wel duidelijk zichtbaar aanwezig bij de High Risk Flights. Nu ja, het is al weer jaren terug dat ik voor de KMar op Schiphol werkte. Het is allemaal wat weggezakt. ![]() | |
Me_Wesley | zaterdag 14 april 2012 @ 17:56 |
Het zit er nog redelijk goed in ![]() |