abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110276030
Ik heb vandaag (voor het eerst) een klein aquarium gekocht en ben op zoek naar vissen. Nu heb ik van vrienden gehoord dat het kopen van vissen op marktplaats riskant kan zijn met oog op bepaalde ziektes die ze mogelijk met zich meedragen. Is dit inderdaad iets om rekening mee te houden als je vissen van verschillende eigenaren koopt?
pi_110276102
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:02 schreef schapenfocker het volgende:
Ik heb vandaag (voor het eerst) een klein aquarium gekocht en ben op zoek naar vissen. Nu heb ik van vrienden gehoord dat het kopen van vissen op marktplaats riskant kan zijn met oog op bepaalde ziektes die ze mogelijk met zich meedragen. Is dit inderdaad iets om rekening mee te houden als je vissen van verschillende eigenaren koopt?
Je moet beesten die met meerdere in een bak gaan altijd even apart houden in een quarantaine bak. Dat geldt ook bij beesten van een dierenspeciaalzaak of van een beurs
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_110276395
Oke bedankt voor de tip, dat wist ik nog niet. Maar hoef ik me dan geen zorgen meer te maken over ziektes?
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:14:10 #4
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_110276506
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:11 schreef schapenfocker het volgende:
Oke bedankt voor de tip, dat wist ik nog niet. Maar hoef ik me dan geen zorgen meer te maken over ziektes?
Ik neem aan dat het over zoetwater gaat?

Draai de bak eerst een week of twee zonder vis.
Dus 1cm turf op de bodem, gewassen grind er over heen. Water,verwarmingselement, beluchtingspompje er in verlichting er boven, en laten draaien zo. Als alles op temperatuur is wat planten in de bodem steken. Op deze manier bouw je een klein ecosysteempje op (die bij de start verre van gezond is voor je vissen).
Dan na 2 weken rustig aan wat vis er in. Zo heb je i.i.g. een goeie basis, en scheelt het een hoop stress op je nieuwe visjes.

Carantaine bij nieuwe vissen is het meest ideale ja, maar daar hebben 9 v.d. 10 mensen geen ruimte voor. Kijk goed naar de vis als je hem koopt. Witte/zwarte stip, en of i gewoon goed zwemt. Vraag of de eigenaar ze wil voeren waar je bij zit.
Maar behalve een ziekte binnen halen kun je weinig buil vallen aan een zoetwatervis van een paar euro natuurlijk.

[ Bericht 5% gewijzigd door RaymondK op 13-04-2012 14:21:29 ]
pi_110276639
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:11 schreef schapenfocker het volgende:
Je moet je altijd zorgen maken om ziektes als je dieren bij elkaar zet, maar dat geldt net zo goed als je ze haalt bij een winkel of een beurs etc. Dat is niet exclusief voor marktplaats.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_110277693
Inderdaad uit een winkel persoonlijk gekocht vrijwaard je niet van ziektes.. De meest voorkomende zijn soorten schimmels en andere huidaandoeningen. Die koop je er bijna altijd bij, schimmelsporen zijn microscopisch klein en niet met het blote oog te detecteren.

Het belangrijkste is wat boven al gezegd is, zorg eerst voor een stabiel biotoop zonder visjes. Zodat ze een zo min mogelijke shock krijgen van de verhuizing. Met een gezonde bak houd je sterke visjes die minder snel aandoeningen krijgen..

En blijf zoveel mogelijk met je handen uit het water. Onze handen zitten vol vetten en zuren en andere mogelijke viezigheid die dan in het water beland en niet ten goede komt van de waterkwaliteit. Hoe kleiner het aquarium hoe kwetsbaarder het biotoop en hoe moeilijker. Elk foutje wordt afgestraft met zwakke, zieke en dode visjes. Zit er eenmaal een ziekte in dan kan je eigenlijk weer opnieuw beginnen.

Grote aquariums zijn wanneer eenmaal op orde minder kwetsbaar en wat toleranter. Dus eigenlijk is klein beginnen in het diepe springen, het is moeilijker op orde te krijgen en te houden.. ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 13-04-2012 14:51:07 ]
pi_110280418
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:44 schreef Watuntrik het volgende:
Inderdaad uit een winkel persoonlijk gekocht vrijwaard je niet van ziektes.. De meest voorkomende zijn soorten schimmels en andere huidaandoeningen. Die koop je er bijna altijd bij, schimmelsporen zijn microscopisch klein en niet met het blote oog te detecteren.
Kunnen ze aan deze infecties doodgaan?
pi_110284325
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:46 schreef schapenfocker het volgende:

[..]

Natuurlijk en ze kunnen er ook van genezen. Maar in de regel wanneer je de infectie ziet is het al vaak te laat. De meeste ziektes zijn al een tijdje aanwezig voordaat ze met het oog echt overduidelijk waarneembaar zijn. Vaak is kleur en gedrag van de vis al een eerste indicator dat er iets mis is en dat je actie moet ondernemen. Maar dat zijn dingen die moet men vaak helaas door schade en schande ten koste van menig visje leren. Dat ligt allemaal bij jezelf. Er zijn de nodige boekjes in de handel over ziektes en parasieten, voorkoming en genezing

Hoe beter je voorbereid, hoe meer kans op een snel succes :) Wanneer je denkt dat het allemaal vanzelf gaat, blijf er dan liever vanaf. Want het is echt niet gemakkelijk..

En vergeet nooit je bent met levende wezentjes bezig en jij speelt voor moeder natuur.
Zij zijn uiterst kwetsbaar en jij bent hun god, jij maakt het paradijsje of de hel..
  maandag 16 april 2012 @ 07:54:05 #9
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_110384083
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:46 schreef schapenfocker het volgende:

[..]

Wat vaak bij stress naar bovenkomt is wittestip. In bijna elke bak is wittestip aanwezig. Het zit in de bodem, en gezonde vissen hebben er in princiepe geen last van.

Bij een nieuwe start, of wanneer er een nieuwe vis bij komt breekt er stress, en soms witte stip uit.
Ook door in de bodem te gaan zitten roeren kan dit gebeuren.

Daarom, eerst je bakje gezond en klaar hebben draaien, dan pas vis...

Dan is de stress minimaal, en dus afweer tegen ziekten optimaal.
pi_110391166
Reuzenbedankt voor alle nuttige info hier!

Wat betreft quarantaine: we hebben wel een klein kweekbakje van een paar liter. Of kan je ze beter eerst een tijdje in het zakje van de winkel houden?

We hebben nu besloten een groot deel van de vissen bij de viswinkel te kopen, maar omdat we ook kersenbuiken en endlerguppen willen die niet bij de viswinkel te krijgen zijn, willen we die misschien van marktplaats halen. Is het zo dat vissen uit een viswinkel een speciale behandeling krijgen om ziektes te voorkomen? Of dat ze erop getest worden?

@ RaymondK: witte stip is dus iets wat in de bak zit en in principe niet door nieuwe vissen wordt meegenomen?
  maandag 16 april 2012 @ 14:03:09 #11
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_110394550
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 12:41 schreef schapenfocker het volgende:

Wat betreft quarantaine: we hebben wel een klein kweekbakje van een paar liter. Of kan je ze beter eerst een tijdje in het zakje van de winkel houden?

We hebben nu besloten een groot deel van de vissen bij de viswinkel te kopen, maar omdat we ook kersenbuiken en endlerguppen willen die niet bij de viswinkel te krijgen zijn, willen we die misschien van marktplaats halen. Is het zo dat vissen uit een viswinkel een speciale behandeling krijgen om ziektes te voorkomen? Of dat ze erop getest worden?

@ RaymondK: witte stip is dus iets wat in de bak zit en in principe niet door nieuwe vissen wordt meegenomen?
Een vis kan wel wittestip bij zich hebben, maar dan zie je dat meestal al wel zo aan de vis en koop je hem niet.

In pinciepe komt een wittestip plaag meestal door een verlaagde weestand (stress) en zitten roeren in de grond met je handen.

Oplossing voor witte stip: knoflookteentje persen, en in je bak gooien. Wat er over is na 1 dag er uit halen en een paar dagen achter elkaar herhalen.

[ Bericht 2% gewijzigd door RaymondK op 16-04-2012 14:14:59 ]
  maandag 16 april 2012 @ 14:27:04 #12
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_110395470
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 12:41 schreef schapenfocker het volgende:

De vissen te lang in een plastic zakje houden is juist niet verstandig. De kleine ruimte veroorzaakt stress en er is weinig zuurstof, je moet vissen dan ook alleen tijdens de reis en het overwennen in het zakje laten.

Als je vissen koopt loop je sowieso het risico dat je ziekten meeneemt. Maar bij vissen van een particulier is dat risico groter, omdat medewerkers in een aquariumwinkel hun brood hiermee verdienen en slechte publiciteit dus niet kunnen gebruiken. Bovendien willen particulieren de vissen vaak wegdoen vanwege gebrek aan kennis en/of interesse, ze zijn dus niet altijd goed verzorgd. Ik heb ooit een bak overgenomen waar vissen bij zaten, die vissen waren te mager en na een paar dagen dood, en hebben mijn maanvissen in de tussentijd besmet met wormen. Goed mee uitkijken dus.
quote:
Het zit in principe al in de bak, maar ik dacht dat een vis die eenmaal besmet is wel veel makkelijker andere vissen kan besmetten.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  maandag 16 april 2012 @ 14:28:13 #13
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_110395509
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 14:03 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Oplossing voor witte stip: knoflookteentje persen, en in je bak gooien. Wat er over is na 1 dag er uit halen en een paar dagen achter elkaar herhalen.
Of je blijft weg van grootmoeders kruidentips en gebruikt Esha2000.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  maandag 16 april 2012 @ 15:36:46 #14
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_110398132
quote:
14s.gif Op maandag 16 april 2012 14:28 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Of je blijft weg van grootmoeders kruidentips en gebruikt Esha2000.
Kun je doen, alleen is deze grootmoederskruidentip er wel eentje die perfect werkt, niks kost, en voor eventuele garnalen, appelslakken, of andere ongewervelde niet dodelijk is...

Voor je vissen is het ook een stuk gezonder.

[ Bericht 0% gewijzigd door RaymondK op 16-04-2012 16:13:04 ]
pi_110398981
Nog andere nuttige tip is:
De visjes worden niet allemaal gekweekt in gevangenschap. Veel soorten zijn heel moeilijk te kweken in bakken en worden gewoon uit land van herkomst geimporteerd. Wat hier erg belangrijk is, is dat je een juiste combinatie van soorten bij elkaar zet. En uitzoekt waar het visje in zijn natuurlijke omgeving voorkomt en dit op elkaar afstemt.

Bv. visjes die leven in gebieden waar de waterkwaliteit relatief zuur is gedijen dus ook beter in zuurder water. Zo zijn er ook visjes die houden van minder zuur water. Bv stilstaande wateren of kleine riviertjes bij bosrijke gebieden (jungle/zuidamerika) zijn in de regel zuurder (denk hierbij aan veen en of turfhoudende bodem) dan die in de zanderige steppengebieden (Afrika/Azie) etc.. De visboer verzuimd dit bijna altijd te vertellen of vragen wanneer je visjes komt kopen en gaat er van uit dat je dat zelf wel weet. Hij wil immers ook liefst alleen maar snel gemakkelijk verkopen.

Zoek dus zelf uit in boekjes naar de herkomst van de visjes en in welke waterkwaliteit ze goed gedijen, stem het water af op de behoeftes van het visje en vul het aan met visjes die de zelfde behoeftes hebben.

Zet je achteraf basisch minnende visjes tussen de zuurminnende visjes of andersom, dan is er dus altijd een of meer soorten die zich niet bepaald op hun gemak voelen in jouw bakkie. En dus ook meestal gevoeliger zijn voor stress en aandoeningen en besmetten wanneer ze ziek worden ook de rest.
^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 16-04-2012 16:02:29 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')