Je moet beesten die met meerdere in een bak gaan altijd even apart houden in een quarantaine bak. Dat geldt ook bij beesten van een dierenspeciaalzaak of van een beursquote:Op vrijdag 13 april 2012 14:02 schreef schapenfocker het volgende:
Ik heb vandaag (voor het eerst) een klein aquarium gekocht en ben op zoek naar vissen. Nu heb ik van vrienden gehoord dat het kopen van vissen op marktplaats riskant kan zijn met oog op bepaalde ziektes die ze mogelijk met zich meedragen. Is dit inderdaad iets om rekening mee te houden als je vissen van verschillende eigenaren koopt?
Ik neem aan dat het over zoetwater gaat?quote:Op vrijdag 13 april 2012 14:11 schreef schapenfocker het volgende:
Oke bedankt voor de tip, dat wist ik nog niet. Maar hoef ik me dan geen zorgen meer te maken over ziektes?
Je moet je altijd zorgen maken om ziektes als je dieren bij elkaar zet, maar dat geldt net zo goed als je ze haalt bij een winkel of een beurs etc. Dat is niet exclusief voor marktplaats.quote:Op vrijdag 13 april 2012 14:11 schreef schapenfocker het volgende:
Oke bedankt voor de tip, dat wist ik nog niet. Maar hoef ik me dan geen zorgen meer te maken over ziektes?
Kunnen ze aan deze infecties doodgaan?quote:Op vrijdag 13 april 2012 14:44 schreef Watuntrik het volgende:
Inderdaad uit een winkel persoonlijk gekocht vrijwaard je niet van ziektes.. De meest voorkomende zijn soorten schimmels en andere huidaandoeningen. Die koop je er bijna altijd bij, schimmelsporen zijn microscopisch klein en niet met het blote oog te detecteren.
Natuurlijk en ze kunnen er ook van genezen. Maar in de regel wanneer je de infectie ziet is het al vaak te laat. De meeste ziektes zijn al een tijdje aanwezig voordaat ze met het oog echt overduidelijk waarneembaar zijn. Vaak is kleur en gedrag van de vis al een eerste indicator dat er iets mis is en dat je actie moet ondernemen. Maar dat zijn dingen die moet men vaak helaas door schade en schande ten koste van menig visje leren. Dat ligt allemaal bij jezelf. Er zijn de nodige boekjes in de handel over ziektes en parasieten, voorkoming en genezingquote:Op vrijdag 13 april 2012 15:46 schreef schapenfocker het volgende:
[..]
Kunnen ze aan deze infecties doodgaan?
Wat vaak bij stress naar bovenkomt is wittestip. In bijna elke bak is wittestip aanwezig. Het zit in de bodem, en gezonde vissen hebben er in princiepe geen last van.quote:Op vrijdag 13 april 2012 15:46 schreef schapenfocker het volgende:
[..]
Kunnen ze aan deze infecties doodgaan?
Een vis kan wel wittestip bij zich hebben, maar dan zie je dat meestal al wel zo aan de vis en koop je hem niet.quote:Op maandag 16 april 2012 12:41 schreef schapenfocker het volgende:
Reuzenbedankt voor alle nuttige info hier!
Wat betreft quarantaine: we hebben wel een klein kweekbakje van een paar liter. Of kan je ze beter eerst een tijdje in het zakje van de winkel houden?
We hebben nu besloten een groot deel van de vissen bij de viswinkel te kopen, maar omdat we ook kersenbuiken en endlerguppen willen die niet bij de viswinkel te krijgen zijn, willen we die misschien van marktplaats halen. Is het zo dat vissen uit een viswinkel een speciale behandeling krijgen om ziektes te voorkomen? Of dat ze erop getest worden?
@ RaymondK: witte stip is dus iets wat in de bak zit en in principe niet door nieuwe vissen wordt meegenomen?
De vissen te lang in een plastic zakje houden is juist niet verstandig. De kleine ruimte veroorzaakt stress en er is weinig zuurstof, je moet vissen dan ook alleen tijdens de reis en het overwennen in het zakje laten.quote:Op maandag 16 april 2012 12:41 schreef schapenfocker het volgende:
Reuzenbedankt voor alle nuttige info hier!
Wat betreft quarantaine: we hebben wel een klein kweekbakje van een paar liter. Of kan je ze beter eerst een tijdje in het zakje van de winkel houden?
We hebben nu besloten een groot deel van de vissen bij de viswinkel te kopen, maar omdat we ook kersenbuiken en endlerguppen willen die niet bij de viswinkel te krijgen zijn, willen we die misschien van marktplaats halen. Is het zo dat vissen uit een viswinkel een speciale behandeling krijgen om ziektes te voorkomen? Of dat ze erop getest worden?
Het zit in principe al in de bak, maar ik dacht dat een vis die eenmaal besmet is wel veel makkelijker andere vissen kan besmetten.quote:@ RaymondK: witte stip is dus iets wat in de bak zit en in principe niet door nieuwe vissen wordt meegenomen?
Of je blijft weg van grootmoeders kruidentips en gebruikt Esha2000.quote:Op maandag 16 april 2012 14:03 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Oplossing voor witte stip: knoflookteentje persen, en in je bak gooien. Wat er over is na 1 dag er uit halen en een paar dagen achter elkaar herhalen.
Kun je doen, alleen is deze grootmoederskruidentip er wel eentje die perfect werkt, niks kost, en voor eventuele garnalen, appelslakken, of andere ongewervelde niet dodelijk is...quote:Op maandag 16 april 2012 14:28 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Of je blijft weg van grootmoeders kruidentips en gebruikt Esha2000.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |