quote:April 11, 2012 — Revised diagnostic criteria for autism may have a significant impact on the proportion of individuals who qualify for a diagnosis of autism spectrum disorder (ASD), new research suggests.
A study conducted by investigators at Yale University examining the impact of proposed changes to the diagnostic criteria for ASD in the upcoming fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) suggests that if implemented, up to 40% of those with autism as defined by the current criteria would be excluded from such a diagnosis, raising concerns that a significant proportion of individuals may be excluded from medical and social services.
"Proposed DSM-5 criteria could substantially alter the composition of the autism spectrum. Revised criteria improve specificity but exclude a substantial portion of cognitively able individuals and those with ASDs other than autistic disorder.
"A more stringent diagnostic rubric holds significant public health ramifications regarding eligibility and compatibility of historical and future research," the investigators, led by James C. McPartland, PhD, Yale Child Study Center, New Haven, Connecticut, write.
"Given the potential implications of these findings for service eligibility, our findings offer important information for consideration by the task force finalizing DSM-5 diagnostic criteria," Fred Volkmar, MD, director of the Yale Child Study Center and senior author of the study, said in a statement released by Yale University.
Originally presented in January at a meeting of the Icelandic Medical Association, the study is published in the April issue of the Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.
APA Fires Back
However, the findings have drawn fire from the American Psychiatric Association (APA), specifically the DSM-5 Work Group on Neurodevelopmental Disorders, which defends proposed revisions to the diagnostic criteria and claims the study by the Yale investigators has significant limitations.
By suggesting that many people would be excluded from a diagnosis, the study has generated "attention-getting media" and has caused unnecessary fears that many people who now have a diagnosis of autism will have that diagnosis taken away, Work Group member Bryan King, MD, University of Washington and Director, Seattle Children's Autism Center, Seattle, told Medscape Medical News.
In a related commentary, Dr. King and other Work Group members, led by Susan E. Swedo, MD, who is a senior investigator with the National Institute of Mental Health, go on to note that the most important limitation of the study by McPartland et al is that it used data archived from a field trials study for the DSM-IV.
"The original sample was not representative of a general medical or psychiatric clinic, much less of the general population, and cannot be generalized to apply to other datasets, such as the DSM-5. Moreover, the methodology used for the original collection of the field trials data severely limited their applicability to an analysis such as the one attempted by McPartland et al," they write.
In the study, the researchers focused on a sample of 933 participants evaluated during the DSM-IV field trial. Of these participants, 657 had a clinical diagnosis of an autism spectrum disorder (ASD).
Detrimental Effects
Using the DSM-5 diagnostic criteria for ASD, the investigators found that 60.6% (n = 398) of individuals with a clinical diagnosis of an ASD met the new criteria (95% confidence interval [CI], 57% - 64%) and that 39.4% (n = 259) did not.
The study also showed that the overall specificity of the DSM-5 diagnostic criteria for ASD was high, with 94.9% (95% CI, 92% - 97%) of individuals accurately excluded from the spectrum.
Individuals with lower cognitive ability (ie, IQ < 70) were more likely to meet the DSM-5 criteria for ASD than individuals with high cognitive ability (IQ > 70; P < .001).
The researchers found other discrepancies in cases meeting the DSM-5 criteria with regard to the type of ASD. For example, 25% of patients with Asperger's disorder and 28.3% of patients with atypical autism or pervasive developmental disorder not otherwise specified (PDD-NOS) met the proposed DSM-5 criteria.
Most individuals who failed to meet the proposed criteria failed because they did not meet the social communication criterion (27%) or the restricted, repetitive behaviors (RRB) criterion (22%).
"The modifications proposed to diagnostic criteria for ASD appear to result in a more stringent diagnostic threshold," Dr. McPartland and colleagues write.
"According to the proposed criteria, cognitively able individuals and those with ASDs other than autistic disorder would be less likely to receive a diagnosis on the autism spectrum," they add.
They conclude that the changes "could exert detrimental effects on service eligibility and the ability of researchers to integrate information from autism research to date with that conducted under the proposed criteria."
Fear Mongering?
However, said Dr. King, the study was flawed and its conclusions inaccurate.
"There were lots of problems with this paper. It's great to raise questions about the criteria, but let's be careful about putting headlines in the newspapers about all of the disasters that are going to happen, because your study does not allow you to make those claims."
Dr. King was referring to a news story in the New York Times that had the headline, "New Definition of Autism Will Exclude Many, Study Suggests."
Dr. King said that the study authors did not try to calm the waters. "They didn't back away. They were stoking the flames."
He also pointed out that the new criteria are actually being expanded to include people in younger and older age groups that are currently difficult to diagnose with the existing criteria.
"If you get down into the weeds of what the actual criteria look like, I think people will see that we're not setting the bar higher. If anything, we're trying to lower it," Dr. King said.
Higher Functioning Patients Excluded
David H. Skuse, MD, professor of behavioral and brain sciences at the Institute of Child Health in London, UK, and author of an accompanying editorial in the same issue of the Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry told Medscape Medical News he believes the proposed revisions to the ASD diagnostic criteria for a diagnosis of autism are "generally" an improvement.
"There are several excellent recommendations: I agree with the dimensional approach to diagnosis, the combining of the social and the language aspects of the definition into one set of criteria, and the removal of the subtypes of autism spectrum disorder such as Asperger syndrome," Dr. Skuse said.
"However, the main problem with the approach in my view is that people with normal or high IQ may in future be excluded from the spectrum because they do not have sufficient [evidence] of the following mandatory set of criteria, including stereotyped or repetitive speech, motor movements or use of objects; excessive adherence to routines, ritualized patterns of verbal or nonverbal behavior or excessive resistance to change; highly restricted, fixated interests; and hyper- or hyporeactivity to sensory input or unusual interest in sensory aspects of environment," he said.
Dr. Skuse added that these criteria were not mandatory under DSM-IV and pointed out that they are "almost certainly associated with low IQ, hence people with higher IQ will fail to meet criteria for an autism spectrum diagnosis in the future, and that will include many cases currently diagnosed with Asperger syndrome and with a diagnosis of PDD-NOS [pervasive developmental disorders not otherwise specified]. The McPartland et al article strongly implies that it is the 'higher functioning' individuals who will differentially fail to meet criteria for ASD."
In his view, all social-communication impairments of an autistic type should be regarded as being on the autism spectrum, "because these are almost always the impairments that lead to social and educational problems — whether or not they are associated with the symptom sets mentioned previously."
The study by McPartland et al was supported by the National Institute of Mental Health (NIMH). Dr. McPartland has received research support from the National Institute of Child Health and Human Development, the Simons Foundation, the National Alliance for Research on Schizophrenia and Depression, and the National Institute of Mental Health. He reports financial relationships with Guilford Press and Lambert Academic Publishing and that he has received lecture honoraria for presentations on autism. Dr. Volkmar reports that he has received lecturer honoraria for presentations on autism and that he receives book royalties from several publishers and serves as editor of the Journal of Autism and Developmental Disorders. Dr. King has disclosed no relevant financial relationships. Dr. Skuse reports that he is a stockholder in IXDX Ltd., which is responsible for the distribution and sales of the 3Di interview for the assessment of autistic disorders.
JAACAP. 2012;51:368-382, 348-349; 344-346. Abstract, Editorial, Commentary
Soms geeft het hebben van een diagnose een stuk geruststelling, omdat je dan "weet" waarom je "anders" bent.quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:01 schreef Tangledup het volgende:
Stel je hebt het syndroom van Asperger en een IQ van 140.
Je functioneert prima in de maatschappij. Je hebt gewoon een baan, een woning, zelfs een vriendin.. je weet prima de schijn op te houden. In de tussentijd heb je wel wat problemen natuurlijk. Als je iets nieuws moet gaan ondernemen, ben je erg zenuwachtig.. je hebt bijna geen vrienden, sociaal doen de hele tijd is immers vermoeiend en dat doe je voornamelijk voor het werk al. Dus als je thuiskomt, ben je het allemaal zat.
En wat ongemakken.. bellen lukt niet als er mensen in de buurt staan te praten, je raakt vermoeid in een restaurant omdat je iedereen door elkaar hoort praten, enzovoorts.
Hoe dan ook, volgens de oude diagnostiek heb je dus Asperger. Maar wat dan? Gaan ze er dan wat aan doen? Er valt namelijk niks aan te doen. Nee, jouw omgeving moet er rekening mee houden. Wtf? Daar kun je weinig mee, dus doe je gewoon wat meer je best om te doen alsof je normaal bent.
Volgens de nieuwe diagnostiek heb je misschien helemaal niks, als ik het goed begrijp? Nou prima, het is toch niet alsof ze anders wat aan hadden gedaan.
Dus als je hoger functionerend bent, wat voor zin heeft de diagnose dan?
Ja, maar als je te horen krijgt dat het allemaal wel meevalt en dat je niks bijzonders hebt, dan geeft dat ook geruststellingquote:Op vrijdag 13 april 2012 13:04 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Soms geeft het hebben van een diagnose een stuk geruststelling, omdat je dan "weet" waarom je "anders" bent.
Misschien vermindert dat dan ook eens dat "mijn kind is heel slim maar heeft dyslexie" of "mijn kind is normaal maar heeft autisme". Dingen af laten wijken van normaal zonder excuus.quote:Op vrijdag 13 april 2012 12:08 schreef El_Liberaliste het volgende:
Als je kinderen van jongs af aan wijsmaakt dat ze autist zijn, terwijl ze in de twijfelzone zitten, dan zullen ze met die wetenschap in hun achterhoofd er rekening mee houden in de dingen die ze doen en laten, terwijl ze misschien ook prima 'normaal' functioneren.
Prima zaak dus, labeltjes genoeg.
een stoornis verandert niet wie je bent en wat je kunt zijn. ik denk dat je zelf vrij weinig hebt aan het labeltje, alleen de artsen weten beter hoe ze je kunnen behandelen.quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:05 schreef Tangledup het volgende:
[..]
Ja, maar als je te horen krijgt dat het allemaal wel meevalt en dat je niks bijzonders hebt, dan geeft dat ook geruststelling
Je staat er van te kijken hoe vaak het voor mensen een "opluchting" is dat ze "inderdaad" iets hebben. Niet dat dat nou de reden moet zijn om diagnoses uit te delen (want ik doe dat zelf als psycholoog liefst zo min mogelijk), maar soms brengt alleen de diagnose een stuk rust, zonder dat er dan iets verandert.quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:14 schreef Maanvis het volgende:
[..]
een stoornis verandert niet wie je bent en wat je kunt zijn. ik denk dat je zelf vrij weinig hebt aan het labeltje, alleen de artsen weten beter hoe ze je kunnen behandelen.
Kun je je cliënten niet duidelijk maken dat ze gewoon een mens van vlees en bloed zijn dat recht heeft om er te zijn, ongeacht welke stoornissen er onder de huid zitten?quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:21 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Je staat er van te kijken hoe vaak het voor mensen een "opluchting" is dat ze "inderdaad" iets hebben. Niet dat dat nou de reden moet zijn om diagnoses uit te delen (want ik doe dat zelf als psycholoog liefst zo min mogelijk), maar soms brengt alleen de diagnose een stuk rust, zonder dat er dan iets verandert.
Ik werk in een tweedelijnsinstelling, wat vaak betekent dat mensen (in dit geval ouders want ik ben kinderpsycholoog) al een heel traject gehad hebben, waar dat vaak al 100x gezegd is. Dat heeft tot gevolg dat mensen zich vaak niet gehoord of serieus genomen voelen..quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:25 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Kun je je cliënten niet duidelijk maken dat ze gewoon een mens van vlees en bloed zijn dat recht heeft om er te zijn, ongeacht welke stoornissen er onder de huid zitten?
Maar nu projecteer je die ervaringen op het gehele spectrum van patiënten. Bezorgde ouders zijn wat anders dan een hoogfunctionerende autist die zich afvraagt of er iets mis met hem is.quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:29 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ik werk in een tweedelijnsinstelling, wat vaak betekent dat mensen (in dit geval ouders want ik ben kinderpsycholoog) al een heel traject gehad hebben, waar dat vaak al 100x gezegd is. Dat heeft tot gevolg dat mensen zich vaak niet gehoord of serieus genomen voelen..
Uiteraard, maar ik zou in zo'n geval nu al niet weten of ik wel zou diagnosticeren; het "hoogfunctioneren" zou naar mijn zienswijze al verklaring genoeg zijn. Daarom zeg ik: naar mijn mening zijn de DSM-IV criteria gewoon "te breed".quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:31 schreef Tangledup het volgende:
[..]
Maar nu projecteer je die ervaringen op het gehele spectrum van patiënten. Bezorgde ouders zijn wat anders dan een hoogfunctionerende autist die zich afvraagt of er iets mis met hem is.
Dus het stellen van een diagnose heeft in weze tot gevolg dat iemand zich wel serieus genomen voelt, terwijl de diagnose zelf in feite niet zoveel hoeft te betekenen?quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:29 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ik werk in een tweedelijnsinstelling, wat vaak betekent dat mensen (in dit geval ouders want ik ben kinderpsycholoog) al een heel traject gehad hebben, waar dat vaak al 100x gezegd is. Dat heeft tot gevolg dat mensen zich vaak niet gehoord of serieus genomen voelen..
Dat, plus dat een diagnose impliceert dat je recht krijgt tot allerlei (vergoede) zorg die je niet krijgt zonder diagnose.quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:32 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dus het stellen van een diagnose heeft in weze tot gevolg dat iemand zich wel serieus genomen voelt, terwijl de diagnose zelf in feite niet zoveel hoeft te betekenen?
Ik kan me daar wel een beetje in vinden, m'n tante had last van chronische pijn aan d'r voeten, en omdat ze niets konden vinden en mensen waren die dachten dat het allemaal maar in d'r hoofd zat voelde ze zichzelf niet serieus genomen. Uiteindelijk heeft ze zichzelf haar keel proberen door te snijden. Gelukkig is dit niet gelukt.
Ik denk dat zo iemand überhaupt niet de diagnose krijgt, daar moet wel een aanleiding voor zijn. Maar dat je er goed mee omgaat, betekent niet dat je het niet hebt. Autistisch is autistisch. Of het verder meerwaarde heeft om een diagnose te krijgen als je leven op orde is, misschien wel. Het kan je altijd inzicht geven in je eigen sterke en zwakke punten, die je dan door meer te weten te komen over de stoornis beter kan begrijpen.quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:01 schreef Tangledup het volgende:
Stel je hebt het syndroom van Asperger en een IQ van 140.
Je functioneert prima in de maatschappij. Je hebt gewoon een baan, een woning, zelfs een vriendin.. je weet prima de schijn op te houden. In de tussentijd heb je wel wat problemen natuurlijk. Als je iets nieuws moet gaan ondernemen, ben je erg zenuwachtig.. je hebt bijna geen vrienden, sociaal doen de hele tijd is immers vermoeiend en dat doe je voornamelijk voor het werk al. Dus als je thuiskomt, ben je het allemaal zat.
En wat ongemakken.. bellen lukt niet als er mensen in de buurt staan te praten, je raakt vermoeid in een restaurant omdat je iedereen door elkaar hoort praten, enzovoorts.
Hoe dan ook, volgens de oude diagnostiek heb je dus Asperger. Maar wat dan? Gaan ze er dan wat aan doen? Er valt namelijk niks aan te doen. Nee, jouw omgeving moet er rekening mee houden. Wtf? Daar kun je weinig mee, dus doe je gewoon wat meer je best om te doen alsof je normaal bent.
Volgens de nieuwe diagnostiek heb je misschien helemaal niks, als ik het goed begrijp? Nou prima, het is toch niet alsof ze anders wat aan hadden gedaan.
Dus als je hoger functionerend bent, wat voor zin heeft de diagnose dan?
Een stoornis verandert dat iets aan je sterke en je zwakke punten? Dwz zou je die ook op kunnen schrijven en er aan kunnen werken (misschien met hulp) zonder dat je weet welke stoornis je hebt?quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:50 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik denk dat zo iemand überhaupt niet de diagnose krijgt, daar moet wel een aanleiding voor zijn. Maar dat je er goed mee omgaat, betekent niet dat je het niet hebt. Autistisch is autistisch. Of het verder meerwaarde heeft om een diagnose te krijgen als je leven op orde is, misschien wel. Het kan je altijd inzicht geven in je eigen sterke en zwakke punten, die je dan door meer te weten te komen over de stoornis beter kan begrijpen.
quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
Een hoop fokkers gaan dan hun wajong verliezen.
Mensen zeggen dat vaak, maar ik ben het daar toch niet mee eens.quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:54 schreef Murvgeslagen het volgende:
Lastige is dat als je op een bepaalde schaal gaat meten iedereen wel op een bepaald punt daaraan voldoet.
Dat ligt dan, imo, aan de persoon die haar heeft gediagnostiseerd. Als iemand extreem is in zijn/haar doen of laten als gevolg van een moeilijke periode, dan hoeft er niet direct sprake te zijn van een persoonlijkheidsstoornis. Dan had ze, mits ze daar nu idd geen last meer van heeft, nooit die diagnose moeten krijgen.quote:Een vriendin werdt na een hele moeilijke periode gediagnosticeerd met borderline. Uiteindelijk heeft zij hier geen last meer van, maar het labeltje eraf wordt dus heel lastig omdat je altijd wel voldoet aan het een of ander op die schaal. Ik heb zon test van haar ook voor de grap gemaakt, en ik kwam zelfs iets hoger uit, dit terwijl ik gewoon goed in mijn vel zit.
Soms hebben diagnoses inderdaad een nadelig effect. Hoe is hij van zijn diagnose met autisme af gekomen dan?quote:Een andere vriend heeft heel lang geworsteld met het labeltje autist, terwijl hij nu hij daarvan af is geleerd heeft gewoon te functioneren, en heeft verder totaal geen problemen. Door van het labeltje af te zijn heeft hij juist vertrouwen gekregen in een goed functioneren.
Diezelfde persoon kan natuurlijk behoorlijk ongelukkig en eenzaam zijn, ook lijkt het allemaal onder controle te zijn. Dat kan aanleiding genoeg zijn.quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:50 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik denk dat zo iemand überhaupt niet de diagnose krijgt, daar moet wel een aanleiding voor zijn.
Ik snap wat je bedoeld, maar als je bijvoorbeeld autisme hebt dan kan je specifiek lezen over de oorzaken van autisme en op die manier hoe je er mee om kan gaan. Als jij zwakke punten hebt en bijvoorbeeld ergens moeite mee hebt, maar je weet eigenlijk niet hoe dat komt, dan is het niet direct duidelijk hoe je dat dan zou kunnen verbeteren.quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:54 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Een stoornis verandert dat iets aan je sterke en je zwakke punten? Dwz zou je die ook op kunnen schrijven en er aan kunnen werken (misschien met hulp) zonder dat je weet welke stoornis je hebt?
Wat mij eigenlijk echt irriteert is het 'gewone volk' dat bij wijze van spreken tijdens een familie verjaardag dokter gaat lopen spelen. Als er dan iemand vrolijk en energiek is, wordt er meteen over en weer gepraat dat deze ADHD zou hebben. Soms voor de grap, maar vaak lijken mensen daar echt serieus in. Ik hoor het tegenwoordig heel vaak. Of mensen die praten over hun kinderen in de zin van: "Ik heb een ADHD'er en een PDD-NOS'er thuis".quote:Op vrijdag 13 april 2012 14:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoeld, maar als je bijvoorbeeld autisme hebt dan kan je specifiek lezen over de oorzaken van autisme en op die manier hoe je er mee om kan gaan. Als jij zwakke punten hebt en bijvoorbeeld ergens moeite mee hebt, maar je weet eigenlijk niet hoe dat komt, dan is het niet direct duidelijk hoe je dat dan zou kunnen verbeteren.
Maar eigenlijk heb je wel een punt, hoor. Diagnoses dienen in eerste instantie voor het gerichter kiezen van een behandeling. Desondanks merk merk ik in mij toch een soort aversie voor het feit dat diagnoses bij geestesziekten totaal anders worden gezien dan lichamelijke diagnoses. Alsof dat eerste ook geen biologische en objectieve gronden kan hebben; een aandoening kan zijn in plaats van een label zoals velen het zien. Maar dat is mijn probleem.Hoewel aanpassingen waar nodig niet moeten uitblijven, doet het wijzigen van de criteria van autisme wel het gevoel geven dat het inderdaad om labels gaat, of menselijke variatie en niet om objectief vast te stellen stoornissen.
Maar focus je dan juist niet teveel op de stoornis ipv op de persoon? Als je op je 16e een labeltje krijgt dan heb je al je hele leven door schade en schane geleerd hoe je met bepaalde problemen om moet gaan, vanaf je 16e doe je dat dan ineens met informatie uit een boek of uit therapie. En je merkt bij sommige mensen dat ze teveel blijven hangen in het de stoornis niet als onderdeel van zichzelf zien. Het wordt dan al gauw 'ik hoef niet naar buiten want ik heb agorafobie' en 'ik hoef niet m'n best te doen in een relatie want ik heb borderline'.quote:Op vrijdag 13 april 2012 14:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoeld, maar als je bijvoorbeeld autisme hebt dan kan je specifiek lezen over de oorzaken van autisme en op die manier hoe je er mee om kan gaan. Als jij zwakke punten hebt en bijvoorbeeld ergens moeite mee hebt, maar je weet eigenlijk niet hoe dat komt, dan is het niet direct duidelijk hoe je dat dan zou kunnen verbeteren.
Datzelfde had ik eerst ook, maar ik begin mensen met stoornissen steeds beter te begrijpen doordat ik er meer over lees en zie. Bijv. die docu over een vrouw die dood wilde en haar zus die ging onderzoeken waarom ze nou zelfmoord had gepleegd. En ik heb afgelopen week ook een hoop afleveringen van je zal het maar hebben gezien. Dat opent je ogen toch op een andere manier. Mensen met de meest vreselijke lichamelijke ziektes gaan er op een goede manier mee om, maar mensen met stoornissen waarvan ik eerst zei 'tja' zien er zo verschrikkelijk veel ongelukkiger uit dan de mensen die compleet van boven tot onder vergroeid zjin en aan de beademing moeten. Ik heb er nog aan gedacht om toen maar een vervolg te maken op het topique 'recht op zelfmoord' maar bij nader inzien was dat niet een goed idee.quote:Maar eigenlijk heb je wel een punt, hoor. Diagnoses dienen in eerste instantie voor het gerichter kiezen van een behandeling. Desondanks merk merk ik in mij toch een soort aversie voor het feit dat diagnoses bij geestesziekten totaal anders worden gezien dan lichamelijke diagnoses.
Mensen gaan een stoornis vaak als rolmodel zien van hoe ze zijn. Terwijl er geen 'modelautist' is. Iedereen is anders. Je kunt niet in een verzameling criteria lezen hoe je bent.quote:Alsof dat eerste ook geen biologische en objectieve gronden kan hebben; een aandoening kan zijn in plaats van een label zoals velen het zien. Maar dat is mijn probleem.Hoewel aanpassingen waar nodig niet moeten uitblijven, doet het wijzigen van de criteria van autisme wel het gevoel geven dat het inderdaad om labels gaat, of menselijke variatie en niet om objectief vast te stellen stoornissen.
Mee eens. Het lijkt soms wel of men trots is en te koop loopt met een diagnose die verwijst naar een stoornis.quote:Op vrijdag 13 april 2012 14:16 schreef Fera het volgende:
Ik heb hier eigenlijk wel gemengde gevoelens bij. Ik vind eigenlijk bij veel stoornissen dat de criteria te breed zijn. Je past eigenlijk al vrij snel ergens tussen. Dus aan de ene kant is het goed dat hier iets aan gedaan wordt. Soms heb ik het idee alsof iedereen wel wat heeft, bijna alsof ze liever niet normaal zijn.
Ja dit soort mensen zorgen er natuurlijk ook voor dat diagnoses en aandoeningen niet zo heel serieus meer genomen worden.quote:Op vrijdag 13 april 2012 14:22 schreef Fera het volgende:
[..]
Wat mij eigenlijk echt irriteert is het 'gewone volk' dat bij wijze van spreken tijdens een familie verjaardag dokter gaat lopen spelen. Als er dan iemand vrolijk en energiek is, wordt er meteen over en weer gepraat dat deze ADHD zou hebben. Soms voor de grap, maar vaak lijken mensen daar echt serieus in. Ik hoor het tegenwoordig heel vaak. Of mensen die praten over hun kinderen in de zin van: "Ik heb een ADHD'er en een PDD-NOS'er thuis".Je hebt het nota bene over je eigen kinderen.
Ik vind dit ook vreemd.quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:48 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik vind het wel apart. Ik dacht dat autisme nog wel redelijk objectief vast te stellen viel (door oa naar de hersenen te kijken), maar als nu ineens de beter functionerende autisten dan ineens niet autistisch meer zijn, vind ik dat enigszins raar.
Gelukkig maar bij sommige mensen. Persoonlijk zie ik hier het nut niet van in, mijn problemen zijn reeel. De voorbeelden die jij noemt zouden juist beter hun best moeten doen, niet minder.quote:Op vrijdag 13 april 2012 14:31 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Maar focus je dan juist niet teveel op de stoornis ipv op de persoon? Als je op je 16e een labeltje krijgt dan heb je al je hele leven door schade en schane geleerd hoe je met bepaalde problemen om moet gaan, vanaf je 16e doe je dat dan ineens met informatie uit een boek of uit therapie. En je merkt bij sommige mensen dat ze teveel blijven hangen in het de stoornis niet als onderdeel van zichzelf zien. Het wordt dan al gauw 'ik hoef niet naar buiten want ik heb agorafobie' en 'ik hoef niet m'n best te doen in een relatie want ik heb borderline'.
Waarom was dat niet een goed idee dan?quote:Op vrijdag 13 april 2012 14:31 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Datzelfde had ik eerst ook, maar ik begin mensen met stoornissen steeds beter te begrijpen doordat ik er meer over lees en zie. Bijv. die docu over een vrouw die dood wilde en haar zus die ging onderzoeken waarom ze nou zelfmoord had gepleegd. En ik heb afgelopen week ook een hoop afleveringen van je zal het maar hebben gezien. Dat opent je ogen toch op een andere manier. Mensen met de meest vreselijke lichamelijke ziektes gaan er op een goede manier mee om, maar mensen met stoornissen waarvan ik eerst zei 'tja' zien er zo verschrikkelijk veel ongelukkiger uit dan de mensen die compleet van boven tot onder vergroeid zjin en aan de beademing moeten. Ik heb er nog aan gedacht om toen maar een vervolg te maken op het topique 'recht op zelfmoord' maar bij nader inzien was dat niet een goed idee.
Maanvis, elke keer als jij post, ga je uit van dit soort mensen (zoals hierboven in dezelfde post ook al aangegeven). Waarom is dit zo belangrijk voor jou?quote:Op vrijdag 13 april 2012 14:31 schreef Maanvis het volgende:
Mensen gaan een stoornis vaak als rolmodel zien van hoe ze zijn. Terwijl er geen 'modelautist' is. Iedereen is anders. Je kunt niet in een verzameling criteria lezen hoe je bent.
Uiteraard, anders was het toch geen stoornis (in de zin van het storende effect van een stoornis)? Of bedoelde je "Gediagnostiseerd zijn met een stoornis, verandert dat iets aan je sterke en je zwakke punten?".quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:54 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Een stoornis verandert dat iets aan je sterke en je zwakke punten? Dwz zou je die ook op kunnen schrijven en er aan kunnen werken (misschien met hulp) zonder dat je weet welke stoornis je hebt?
Ik vind de term "zolderautist" van de gemiddelde fokker al irritant. ADHD wordt al helemaal vaak geroepen tegenwoordigquote:Op vrijdag 13 april 2012 14:22 schreef Fera het volgende:
[..]
Wat mij eigenlijk echt irriteert is het 'gewone volk' dat bij wijze van spreken tijdens een familie verjaardag dokter gaat lopen spelen. Als er dan iemand vrolijk en energiek is, wordt er meteen over en weer gepraat dat deze ADHD zou hebben. Soms voor de grap, maar vaak lijken mensen daar echt serieus in. Ik hoor het tegenwoordig heel vaak. Of mensen die praten over hun kinderen in de zin van: "Ik heb een ADHD'er en een PDD-NOS'er thuis".Je hebt het nota bene over je eigen kinderen.
Dat geeft wel een vertekend beeld. De mensen in dat programma willen laten zien hoe goed zij met hun handicap of beperking om kunnen gaan. En voor de televisie doen ze expres 'leuke dingen', winkelen, uitgaan enzovoort.quote:Op vrijdag 13 april 2012 14:31 schreef Maanvis het volgende:
[..]
En ik heb afgelopen week ook een hoop afleveringen van je zal het maar hebben gezien. Dat opent je ogen toch op een andere manier. Mensen met de meest vreselijke lichamelijke ziektes gaan er op een goede manier mee om, maar mensen met stoornissen waarvan ik eerst zei 'tja' zien er zo verschrikkelijk veel ongelukkiger uit dan de mensen die compleet van boven tot onder vergroeid zjin en aan de beademing moeten.
Ja, inderdaad. Ik kan me voorstellen dat je, behorende tot die restgroep, je toch wel behoorlijk bescheten voelt. Wat je misschien jaren geleden te horen hebt gekregen en eindelijk geaccepteerd hebt, is er eigenlijk niet. Of ja, het is er misschien nog wel, maar het wordt niet meer erkent. Ook gezien de zorg en (financiële) steun die er mee gemoeid is en dan ineens weg zou vallen.quote:Op vrijdag 13 april 2012 21:35 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Uiteraard, anders was het toch geen stoornis (in de zin van het storende effect van een stoornis)? Of bedoelde je "Gediagnostiseerd zijn met een stoornis, verandert dat iets aan je sterke en je zwakke punten?".
Zo ja, dan zou in principe het niets aan je moeten veranderen, behalve dan de wetenschap dat je beter weet waar je eventuele issues vandaan komen, dat je niet de enige bent.
[..]
Ik vind de term "zolderautist" van de gemiddelde fokker al irritant. ADHD wordt al helemaal vaak geroepen tegenwoordig
Maar om nog even terug te komen op de OP, het verbaast me eigenlijk wel dat ze bijvoorbeeld de diagnose asperger willen wissen. Ik dacht dat dit wetenschappelijk onderzocht was dat mensen met asperger fundamenteel anders zijn. Ik vraag me dan ook af wat er met de restgroep (die 40%) gaat gebeuren.
Misschien krijgen ze de diagnose "huppelepup met autistische trekjes" of zo?
Want die autistische trekjes zullen blijven, of het nou past in DSM-V of niet.
Wat gaat er dan met de restgroep gebeuren?
Die kunnen toch niet ineens 'niks' hebben? Ze zijn ten slotte niet voor de lol gediagnostiseerd (lijkt me).
Edit:Link naar een pagina met de voorlopige DSM-V criteria http://www.autismevolwassen.nl/DSM-V.html
Mee eens, maar er zijn ook veel mensen met Asperger die niet goed kunnen functioneren en hier dan de dupe van worden.quote:Op vrijdag 13 april 2012 23:54 schreef Jajong het volgende:
Ken genoeg Aspergers die prima functioneren maar wel een rugzakje van een paar honderd ekkies krijgen. Sorry hoor die mag je er idd wel uitflikkeren.
Lijkt me niet, aangezien die zoals je zelf zegt, niet goed functioneren. Je hoeft niet per se een diagnose 'autisme' te krijgen om hulp te krijgen hoor.quote:Op vrijdag 13 april 2012 23:55 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Mee eens, maar er zijn ook veel mensen met Asperger die niet goed kunnen functioneren en hier dan de dupe van worden.
Je lult gewoon echt onzin jijquote:Op vrijdag 13 april 2012 23:57 schreef Jajong het volgende:
[..]
Lijkt me niet, aangezien die zoals je zelf zegt, niet goed functioneren. Je hoeft niet per se een diagnose 'autisme' te krijgen om hulp te krijgen hoor.
Daarnaast wil de 'Asperger-scene' ook graag dat ze niet meer onder het autisten-spectrum geschaard worden. Nou, geef ze hun zin zou ik zeggen.
Mag jij me uitleggen waarom. Dan kan ik dat gelijk doorgeven aan de beleidsmakers/psychiaters die er over gaan.quote:Op vrijdag 13 april 2012 23:58 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Je lult gewoon echt onzin jij
Leg jij maar uit waarom de asperger scene etc.quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:11 schreef Jajong het volgende:
[..]
Mag jij me uitleggen waarom. Dan kan ik dat gelijk doorgeven aan de beleidsmakers/psychiaters die er over gaan.
Jij denkt dat er geen belangengroepen zijn voor mensen met Asperger ofzo? Kom met tegenargumenten of bemoei je er niet mee, dit is een serieus topic.quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:12 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Leg jij maar uit waarom de asperger scene etc.
Niet iedereen met asperger denkt er hetzelfde over.quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:13 schreef Jajong het volgende:
[..]
Jij denkt dat er geen belangengroepen zijn voor mensen met Asperger ofzo? Kom met tegenargumenten of bemoei je er niet mee, dit is een serieus topic.
Nee, jij komt met een opmerking zonder het te onderbouwen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:13 schreef Jajong het volgende:
[..]
Jij denkt dat er geen belangengroepen zijn voor mensen met Asperger ofzo? Kom met tegenargumenten of bemoei je er niet mee, dit is een serieus topic.
quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:14 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Niet iedereen met asperger denkt er hetzelfde over.
Het is een féit dat er een grote stroming van mensen met Asperger, en van de mensen die hun belangen behartigen graag willen dat ze niet langer in het autistische spectrum worden geplaatst. Hoezo moet ik dit onderbouwen? Het is geen stelling ofzoquote:Op zaterdag 14 april 2012 00:15 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Nee, jij komt met een opmerking zonder het te onderbouwen.
Kom op zeg, onderbouw ze zelf dan
Maar welk percentage van de "Aspergerpatiënten" wil dat?quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:16 schreef Jajong het volgende:
[..]
Het is een féit dat er een grote stroming van mensen met Asperger, en van de mensen die hun belangen behartigen graag willen dat ze niet langer in het autistische spectrum worden geplaatst. Hoezo moet ik dit onderbouwen? Het is geen stelling ofzo
Tot zover ik weet, bestaat die stroming van jou niet. Kom maar met een bewijs dat zoiets bestaat, anders doe ik het af als onzin.quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:16 schreef Jajong het volgende:
[..]
Het is een féit dat er een grote stroming van mensen met Asperger, en van de mensen die hun belangen behartigen graag willen dat ze niet langer in het autistische spectrum worden geplaatst. Hoezo moet ik dit onderbouwen? Het is geen stelling ofzo
Een zekere groep, ja. Sommige mensen met Asperger voelen zich speciaal. Ik heb zelf die diagnose, het een tijdje als stempel ervaren maar daar ben ik van afgestapt. Dat was ook mijn voornemen voor 2012. Mijn levensstandaard doet inmiddels vrijwel niet meer onder voor die van mensen zonder autisme.quote:Op vrijdag 13 april 2012 23:57 schreef Jajong het volgende:
[..]
Lijkt me niet, aangezien die zoals je zelf zegt, niet goed functioneren. Je hoeft niet per se een diagnose 'autisme' te krijgen om hulp te krijgen hoor.
Daarnaast wil de 'Asperger-scene' ook graag dat ze niet meer onder het autisten-spectrum geschaard worden. Nou, geef ze hun zin zou ik zeggen.
Ik heb bronnen die hoge functies hebben binnen de psychiatrie. Die vertrouw ik. Dat jij me niet gelooft kan me werkelijk geen fuck interesseren. Je voelt je overigens wel een beetje aangesproken.. Bang dat je PGB wordt afgepakt?quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:18 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Tot zover ik weet, bestaat die stroming van jou niet. Kom maar met een bewijs dat zoiets bestaat, anders doe ik het af als onzin.
Bedankt voor het onderstrepen van mijn punt. De groep waar ik het over heb zijn inderdaad mensen zoals jij, die gewoon zonder al teveel beperkingen functioneren. Bij veel Asperger-patienten met een lage GAF zie je vaak nog meer aanverwante autistische stoornissen, en vaak ook cluster B (persoonlijksstoornissen) problematiek.quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:20 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Een zekere groep, ja. Sommige mensen met Asperger voelen zich speciaal. Ik heb zelf die diagnose, het een tijdje als stempel ervaren maar daar ben ik van afgestapt. Dat was ook mijn voornemen voor 2012. Mijn levensstandaard doet inmiddels vrijwel niet meer onder voor die van mensen zonder autisme.
Ik kan wel begrijpen dat er misschien nieuwe criteria komen. Er zijn erg veel diagnoses. Een diagnose kan ook beperkend werken. Denk aan geen levensverzekering kunnen krijgen, omdat Asperger een psychische stoornis is. Voor mensen met die diagnose die goed zijn ge-reintegreerd, kan het gunstig zijn als ze niet meer aan de criteria voldoen.
Sommige mensen met Asperger voelen zich speciaal?? En het als een stempel ervaren??quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:20 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Een zekere groep, ja. Sommige mensen met Asperger voelen zich speciaal. Ik heb zelf die diagnose, het een tijdje als stempel ervaren maar daar ben ik van afgestapt. Dat was ook mijn voornemen voor 2012. Mijn levensstandaard doet inmiddels vrijwel niet meer onder voor die van mensen zonder autisme.
Ik kan wel begrijpen dat er misschien nieuwe criteria komen. Er zijn erg veel diagnoses. Een diagnose kan ook beperkend werken. Denk aan geen levensverzekering kunnen krijgen, omdat Asperger een psychische stoornis is. Voor mensen met die diagnose die goed zijn ge-reintegreerd, kan het gunstig zijn als ze niet meer aan de criteria voldoen.
Naar mijn weten zit je alles bij elkaar te liegen. En nee, ik geloof je inderdaad niet, je komt over als een balkanhork die hier komt trollen, waarom zou ik je dan serieus nemen?quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:21 schreef Jajong het volgende:
[..]
Ik heb bronnen die hoge functies hebben binnen de psychiatrie. Die vertrouw ik. Dat jij me niet gelooft kan me werkelijk geen fuck interesseren. Je voelt je overigens wel een beetje aangesproken.. Bang dat je PGB wordt afgepakt?
Aspergers met een aanverwante autistische stoornis? Kan je dan 2x autisme hebben of zo??quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:23 schreef Jajong het volgende:
[..]
Bedankt voor het onderstrepen van mijn punt. De groep waar ik het over heb zijn inderdaad mensen zoals jij, die gewoon zonder al teveel beperkingen functioneren. Bij veel Asperger-patienten met een lage GAF zie je vaak nog meer aanverwante autistische stoornissen, en vaak ook cluster B (persoonlijksstoornissen) problematiek.
Jij bent het discussieren niet waard vriend, jij bent echt ontzettend dom. Als je niks van diagnostiek en psychologie weet, waarom meng je je dan in zulke discussies? Het enige wat jij doet is alles in twijfel trekken maar je komt zelf met 0,0 beargumentatie.quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:27 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Aspergers met een aanverwante autistische stoornis? Kan je dan 2x autisme hebben of zo??
??quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:27 schreef Re het volgende:
Friends in high places. Dat is een argument die ik al fftjes niet heb gehoord. Wat verder niets zegt over het gestelde.
Ja ik deed mijn best om het te vermijden omdat 't vaak wel een noodgreep is inderdaad, maar omdat er weinig hierover te vinden is in de literatuur (die zo 1,2,3 beschikbaar is op internet) zag ik geen andere uitweg.quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:27 schreef Re het volgende:
Friends in high places. Dat is een argument die ik al fftjes niet heb gehoord. Wat verder niets zegt over het gestelde.
Probeer uit elkaars haar te blijven
Maar dan kun je nog wel gewoon antwoord geven op de vraag, al is het alleen maar voor de andere lezers.quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:28 schreef Jajong het volgende:
[..]
Jij bent het discussieren niet waard vriend, jij bent echt ontzettend dom. Als je niks van diagnostiek en psychologie weet, waarom meng je je dan in zulke discussies? Het enige wat jij doet is alles in twijfel trekken maar je komt zelf met 0,0 beargumentatie.
Dat zat ik me ook al af te vragenquote:Op zaterdag 14 april 2012 00:33 schreef Specularium het volgende:
Krijgt iedereen dan een nieuw psychologisch onderzoek?
Ik zeg ook, waar jij zo'n hekel aan schijnt te hebben. Maar goed, het was de bedoeling niet in elkaars haren te vliegen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:35 schreef Jajong het volgende:
Ik heb geen hekel aan mensen met Asperger, in tegendeel. Dat jij dat haalt uit mijn posts zegt meer over jou dan over mij.
Ik heb het heel eventjes gegoogled, tot zover ik kan zien wordt het gewoon een aparte diagnose. Maar pin me er niet op vast.quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:29 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
??
Weet jij trouwens of MCDD een aparte diagnose wordt?
Want dat waren ze wel van plan.
Maar dit is toch ook hartstikke vreemd? Op deze manier vallen de probleemgevallen ineens erbuiten.quote:Op vrijdag 13 april 2012 23:53 schreef Fera het volgende:
[..]
Ja, inderdaad. Ik kan me voorstellen dat je, behorende tot die restgroep, je toch wel behoorlijk bescheten voelt. Wat je misschien jaren geleden te horen hebt gekregen en eindelijk geaccepteerd hebt, is er eigenlijk niet. Of ja, het is er misschien nog wel, maar het wordt niet meer erkent. Ook gezien de zorg en (financiële) steun die er mee gemoeid is en dan ineens weg zou vallen.
Dat klopt, hetzelfde is bij mij ook het geval. Maar (ik heb even gegoogled) ik kan niks vinden m.b.t. het hebben van 2 autistische stoornissen (bij dezelfde persoon dus).quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:44 schreef Jajong het volgende:
In zo'n geval zal Asperger altijd de hoofddiagnose zijn, maar dat wil niet zeggen dat je geen trekken van andersoortige stoornissen kan hebben.
Je hebt dan ook niet 2 autistische stoornissen nee, er is altijd 1 hoofddiagnose. Zo bedoelde ik 't ook niet.quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:48 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dat klopt, hetzelfde is bij mij ook het geval. Maar (ik heb even gegoogled) ik kan niks vinden m.b.t. het hebben van 2 autistische stoornissen (bij dezelfde persoon dus).
En als Asperger straks verdwijnt, wat dan? Dan is is een grote groep mensen ineens ongediagnostiseerd?
Wat ik niet hoop is dat mensen die eerst onder Asperger vallen, zoals bij mij het geval is, hetzelfde overkomen als wat mij overkomen is. Ik ben pas heel laat gediagnostiseerd.quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:50 schreef Jajong het volgende:
[..]
Je hebt dan ook niet 2 autistische stoornissen nee, er is altijd 1 hoofddiagnose. Zo bedoelde ik 't ook niet.
En over dat laatste, geen idee wat ze met die mensen willen doen. Het wordt misschien onder persoonlijkheidsstoornissen gestopt ofzo?
Verzekeringsmaatschappijen??quote:Op zaterdag 14 april 2012 01:06 schreef Jajong het volgende:
Het is echt achterlijk inderdaad. Ik voel je. Heb je 't al gehoord over verzekeringsmaatschappijen die straks diagnoses gaan moeten stellen?
Je hebt net een dag je diagnose. Lees je er veel over, gaan er deuren open? Voor velen is het een openbaring. Dat heb ik, een paar jaar geleden, niet gehad. Ik kon ook in zon gespreksgroep, maar had aangegeven dat ik vooral aan het werk wilde, want wat ik toen verdiende (400 netto) ging nergens meer over.quote:Op zaterdag 14 april 2012 00:24 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Sommige mensen met Asperger voelen zich speciaal?? En het als een stempel ervaren??
Dat zijn allemaal dingen die in mij nooit zo opgekomen zijn, ik vind ze maar raar, die ideeen.
En ik kan begrijpen dat het voor mensen die reintegreren een uitkomst is, maar het is lastig voor mensen die er eventueel de dupe van kunnen worden
Die zijn het vervelendst.quote:Op zaterdag 14 april 2012 09:57 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Ze zijn trots op hun Asperger, zien het soms zelfs als een gave.
die stoornis houdt je natuurlijk, daar kun je niets aan doen, je moet het anders bekijken, je hebt van je stoornis geen last meer, je functioneert weer 100% net zoals mensen zonder jouw diagnose.quote:Op zaterdag 14 april 2012 09:57 schreef schaal_9 het volgende:
Het zou mooi kunnen zijn als ik op een kan vertellen dat ik officieel geen stoornis meer heb.
Nee nee, ik bedoelde dat ik pas sinds een dag wist van het hele DSM-V gebeuren. M'n diagnose heb ik nu sinds ruim 3 jaar. Ik zie het niet als een gave, maar als een last. Allerlij praktische dingen loop ik steeds maar weer tegen op.quote:Op zaterdag 14 april 2012 09:57 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Je hebt net een dag je diagnose. Lees je er veel over, gaan er deuren open? Voor velen is het een openbaring. Dat heb ik, een paar jaar geleden, niet gehad. Ik kon ook in zon gespreksgroep, maar had aangegeven dat ik vooral aan het werk wilde, want wat ik toen verdiende (400 netto) ging nergens meer over.
Sommigen noemen zichzelf Aspies, en zonderen zich af van zeg maar de gewone wereld, omdat ze daar geen aansluiting vinden. Ze zijn trots op hun Asperger, zien het soms zelfs als een gave. Bij die groep wil ik juist niet horen, maar ben toch een van hen, omdat ik de diagnose deelde.
Zodra ik lang genoeg gewerkt heb, stopt mijn Wajong (terecht, gezien mij arbeidsgeschiktheid is verbeterd) en daarmee ook de mogelijke re-integratieondersteuning. Het zou mooi kunnen zijn als ik op een kan vertellen dat ik officieel geen stoornis meer heb.
Is dat eigenlijk wel zo? Of is die stoornis er eigenlijk omdat die diagnose werd gesteld? Binnenkort vallen mensen buiten die criteria. Maar is het dan zo dat ze de stoornis nog wel hebben, of eigenlijk nooit gehad hebben?quote:Op zaterdag 14 april 2012 10:13 schreef Re het volgende:
[..]
die stoornis houdt je natuurlijk, daar kun je niets aan doen, je moet het anders bekijken, je hebt van je stoornis geen last meer, je functioneert weer 100% net zoals mensen zonder jouw diagnose.
ik denk dat het syndroom blijft bestaan het is alleen geen gekwalificeerde ziekte. Net zoals vroeger homofilie in de DSM stond, dat bestaat ook nog maar is dus geen ziekte meerquote:Op zaterdag 14 april 2012 14:13 schreef Fera het volgende:
[..]
Is dat eigenlijk wel zo? Of is die stoornis er eigenlijk omdat die diagnose werd gesteld? Binnenkort vallen mensen buiten die criteria. Maar is het dan zo dat ze de stoornis nog wel hebben, of eigenlijk nooit gehad hebben?
Klopt, maar homofilie is nu in een totaal ander licht gezet. Zal datzelfde ook gebeuren met die 40% die 'ineens' niet meer autistisch zijn? Of wordt het dan gezien als 'gezonde mensen die een beetje vreemd doen'? Niet beledigend bedoeld, trouwens.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:35 schreef Re het volgende:
[..]
ik denk dat het syndroom blijft bestaan het is alleen geen gekwalificeerde ziekte. Net zoals vroeger homofilie in de DSM stond, dat bestaat ook nog maar is dus geen ziekte meer
Dat is natuurlijk een vreemde redenatie. De stoornis hadden ze omdat ze ermee geboren waren, niet omdat ze die ineens cadeau kregen van een 1 of andere diagnostisist. Anders verdien je zo een diagnose natuurlijk niet en heeft de diagnostiseur een grove fout gemaakt.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:13 schreef Fera het volgende:
[..]
Is dat eigenlijk wel zo? Of is die stoornis er eigenlijk omdat die diagnose werd gesteld? Binnenkort vallen mensen buiten die criteria. Maar is het dan zo dat ze de stoornis nog wel hebben, of eigenlijk nooit gehad hebben?
Homofilie is makkelijk te herkennen aan jezelf, je valt dan op mannen. Bij autisme is dat anders. Je weet niet wat je mankeert totdat het een keer benoemd wordt.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:35 schreef Re het volgende:
[..]
ik denk dat het syndroom blijft bestaan het is alleen geen gekwalificeerde ziekte. Net zoals vroeger homofilie in de DSM stond, dat bestaat ook nog maar is dus geen ziekte meer
Of ze worden gezien als ongezonde mensen die een beetje vreemd doen en waarvoor er geen klassificatie meer bestaat. Kan ookquote:Op zaterdag 14 april 2012 14:57 schreef Fera het volgende:
[..]
Klopt, maar homofilie is nu in een totaal ander licht gezet. Zal datzelfde ook gebeuren met die 40% die 'ineens' niet meer autistisch zijn? Of wordt het dan gezien als 'gezonde mensen die een beetje vreemd doen'? Niet beledigend bedoeld, trouwens.
Zo zie ik het dus ook (een paar stoornissen uitgezonderd).quote:Op zaterdag 14 april 2012 21:58 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een vreemde redenatie. De stoornis hadden ze omdat ze ermee geboren waren, niet omdat ze die ineens cadeau kregen van een 1 of andere diagnostisist. Anders verdien je zo een diagnose natuurlijk niet en heeft de diagnostiseur een grove fout gemaakt.
Uiteraard niet. Ook niet ieder persoon met asperger is hetzelfde. Zo ken ik bijvoorbeeld iemand die heel graag presentaties geeft en daar ook enorm goed in is. Maar verandering en dergelijke valt haar heel zwaar.quote:Op zaterdag 14 april 2012 22:06 schreef Yellowcard het volgende:
Ik ben een Asperger en gewoon aan het werk. Sommige dingen liggen me wel en andere minder. Zo heb ik bijvoorbeeld nog steeds grote angst voor het geven van presentaties. Er wordt wel rekening mee gehouden. Ik maak dan de presentatie en een ander presenteert het voor een volle zaal. We hebben echt niet allemaal een Wajong. Gewoon doen wat je kunt en weet waar je grenzen liggen.
Respect dat je je niet laat kisten door een stoornis!quote:Op zaterdag 14 april 2012 22:06 schreef Yellowcard het volgende:
Ik ben een Asperger en gewoon aan het werk. Sommige dingen liggen me wel en andere minder. Zo heb ik bijvoorbeeld nog steeds grote angst voor het geven van presentaties. Er wordt wel rekening mee gehouden. Ik maak dan de presentatie en een ander presenteert het voor een volle zaal. We hebben echt niet allemaal een Wajong. Gewoon doen wat je kunt en weet waar je grenzen liggen.
Wie wil zich nou laten kisten door een stoornis?quote:Op zondag 15 april 2012 13:46 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Respect dat je je niet laat kisten door een stoornis!
Aspergers zijn ook gewoon mensen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 22:08 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Uiteraard niet. Ook niet ieder persoon met asperger is hetzelfde. Zo ken ik bijvoorbeeld iemand die heel graag presentaties geeft en daar ook enorm goed in is. Maar verandering en dergelijke valt haar heel zwaar.
quote:Op dinsdag 17 april 2012 14:32 schreef Directrice het volgende:
Het autisme is altijd hetzelfde, er bestaat geen mild of zwaar autisme.
Er is enkel laag of hoog functionerend, door het iq uit het zich anders en kan de persoon met een hoog iq er beter mee functioneren dmv bewust-zijn.
Er zijn 3 punten waar mensen met hoog functionerend autisme in mijn ervaring echt op vastlopen. Deze zijn het vastroesten door slechte associaties (hoe ouder je wordt hoe meer je deze creëert). En het niet herkennen van (eigen) emoties/overprikkeling en daardoor de eigen grenzen niet of te laat aangeven waardoor totale overprikkeling/paniek iemand kan zomaar overvallen. Het derde punt is duidelijkheid, duidelijkheid is zo min mogelijk details voor iemand met autisme, en wat doen wij als we duidelijk willen zijn? We voegen meer details toe, hierdoor ontstaan erg veel misverstanden waar vervolgens de persoon met autisme dan op wordt aangekeken omdat 'wij' toch duidelijk waren?
Het grote nadeel is dat veelhulpverleners en ouders zich altijd focussen op wat er niet goed gaat (gedrag ipv oorzaak) en hiermee uiteindelijk een identiteit creëren van zie je wel je kan dit en dit en dit niet. Daar gaat het mis, niet bij de diagnose zelf want deze is juist erg handig qua bewustwording van valkuilen zoals bijv. associaties zodat men meer tijd en energie kan stoppen in alles wat wel gewoon kan.
Dit is toch niet waar?quote:Het autisme is altijd hetzelfde, er bestaat geen mild of zwaar autisme.
Hoe lager het bewustzijn (lager iq) hoe groter de behoefte aan veiligheid, het repetatieve gedrag creert veiligheid... Net als een preoccupatie (fiep) dit doet.quote:Op dinsdag 17 april 2012 14:41 schreef AlexanderC het volgende:
[..]
Dit is toch niet waar?
Je hebt autisten die meer last hebben van hun "Restricted, repetitive patterns of behaviour, interests, or activities". Sorry weet het even niet te vertalen.
Voor de nieuwe diagnosestelling dat ingaat vanaf mei 2013 wordt er daar naar gekeken om te bepalen in welke catagorie iemand valt. De hoogste catagorie heeft gewoon meer ondersteuning nodig terwijl de lage catagorie wat minder ondersteuing nodig heeft.
Wat zij allemaal overeenkomen is dat zij beperkt zijn in sociale omgang: "Persistent deficits in social communication and social interaction across contexts, not accounted for by general developmental delays"
bron: http://www.autismevolwassen.nl/DSM-V.html
Wie zegt me dat de oude normen niet verkeerd waren en de nieuwe normen beter zijn. Normen stellen blijft mensenwerk, dus we kunnen er in wezen alle kanten mee op. Laten we gewoon het begrip zover oprekken dat iedereen eronder valt. Dan hoeft niemand zich meer zo druk erover te maken.quote:Op vrijdag 13 april 2012 10:59 schreef Re het volgende:
Als we de nieuwe diagnose criteria bekijken om autisme te diagnoseren zullen er 40% minder mensen tot deze groep behoren (voornamelijk de hoog functionerenden).
Is het wensenlijk dat er ineens veel minder patienten zijndoor de criteria te veranderen of doen we dan te kort aan een significante groep mensen die problemen hebben in deze maatschappij?
[..]
Dat kan zeker het geval zijn, hoe minder overzicht/controle/routine hoe meer de behoefte aan zekerheid en iets om zich aan vast te houden. En iemand met weinig kennis van hoe alles werkt door bijv. matige hulpverlening of een chaotische (leef)omgeving/etc. zal hier dus sneller op terugvallen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 14:55 schreef Lokasenna het volgende:
Maar de preoccupaties van een autist met IQ 140 kunnen toch best erger zijn dan die van een autist met 110?
Kan ik inkomen, dat het vooral afhankelijk is van hoe diegene zich voelt en hoe veilig de omgeving is.quote:Op dinsdag 17 april 2012 15:05 schreef Directrice het volgende:
[..]
Dat kan zeker het geval zijn, hoe minder overzicht/controle/routine hoe meer de behoefte aan zekerheid en iets om zich aan vast te houden. En iemand met weinig kennis van hoe alles werkt door bijv. matige hulpverlening of een chaotische (leef)omgeving/etc. zal hier dus sneller op terugvallen.
Vaak is daardoor bij jongvolwassenen en volwassenen alleen al te merken aan de hoedanigheid van het fiepen hoe iemand "in zijn vel zit".
Daarom is na de diagnose een bewustwording cursus/traject op het gebied van autisme imho zo belangrijk. Net zoals er genoeg ntérs zijn die dit ook erg goed zouden kunnen gebruikenquote:Op dinsdag 17 april 2012 15:17 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Kan ik inkomen, dat het vooral afhankelijk is van hoe diegene zich voelt en hoe veilig de omgeving is.
Maar het is wel persoonsafhankelijk hoezeer iemand zich erin mee laat gaan, sommige mensen vertonen van nature meer vluchtgedrag voor situaties dan anderen, of ze nu autistisch zijn of niet.
Zo zie ik het niet helemaal. Het labeltje 'stoornis' (in de vorm van autisme, asperger, adhd, odd, ocd, en zo verder) is wel degelijk een sociaal-cultureel bepaald labeltje. Wij plakken het plakken een labeltje vast aan een (voor ons afwijkend) bepaald gedrag.quote:Op zaterdag 14 april 2012 21:59 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Zo zie ik het dus ook (een paar stoornissen uitgezonderd).
IQ heeft hier volgens mij niks mee temaken. Voor verstandelijke gehandicapen is er een andere diagnosestellingquote:Op dinsdag 17 april 2012 14:49 schreef Directrice het volgende:
[..]
Hoe lager het bewustzijn (lager iq) hoe groter de behoefte aan veiligheid, het repetatieve gedrag creert veiligheid... Net als een preoccupatie (fiep) dit doet.
Iq heeft wel degelijk met de mate van bewust zijn te maken.quote:Op dinsdag 17 april 2012 15:28 schreef AlexanderC het volgende:
[..]
IQ heeft hier volgens mij niks mee temaken. Voor verstandelijke gehandicapen is er een andere diagnosestelling
Maar hoe goed iemand met zijn autisme om kan gaan is naast zijn intelligentie ook afhankelijk van zijn persoonlijkheid, is mijn indruk. Ook wat minder slimme autisten kunnen hun gedrag aanpassen zodat mildere autistische symptomen waarneembaar zijn, en sommige intelligente kunnen dat helemaal niet.quote:Op dinsdag 17 april 2012 15:24 schreef Directrice het volgende:
[..]
Daarom is na de diagnose een bewustwording cursus/traject op het gebied van autisme imho zo belangrijk. Net zoals er genoeg ntérs zijn die dit ook erg goed zouden kunnen gebruiken
Daarnaast is iedereen idd uniek autisme of niet. Met andere woorden; situatie afhankelijk zal de persoon "X met autisme" zijn of "autisme met X" en wederom denk ik dat bewustwording ook hier weer een grote en positieve rol kan spelen. Wanneer ben ik "autisme met X" ipv andersom en hoe komt dat? Etc.
Persoonlijkheid telt altijd mee, ik heb het dan ook over de cognitieve rek-mogelijkheid qua bewuster maken dit zal bij iemand die hoger functioneerd cognitief makkelijker te omvatten zijn, en in de praktijk zal het idd ook voorkomen dat iemand met een lager iq wel de welwillendheid heeft en iemand met een hoger iq dit niet waardoor het idd zo kan zijn dat diegene met een lager iq hier beter door functioneerd.quote:Op dinsdag 17 april 2012 15:29 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Maar hoe goed iemand met zijn autisme om kan gaan is naast zijn intelligentie ook afhankelijk van zijn persoonlijkheid, is mijn indruk. Ook wat minder slimme autisten kunnen hun gedrag aanpassen zodat mildere autistische symptomen waarneembaar zijn, en sommige intelligente kunnen dat helemaal niet.
Cognitief, theoretisch gezien heeft iq daar grote invloed op, zoals net eerder genoemd werkt dat in de praktijk niet altijd op die manier. Aangezien karakter, omgeving, weerstand etc ook meespelen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 15:57 schreef AlexanderC het volgende:
En dat heeft volgens jou een direct verband met iemands IQ of begrijp ik je verkeerd?
Ik denk dat de mogelijkheid tot goed trainen zeker niet alleen afhankelijk is van iq, maar eerder welwillendheid. Praktijk en theorie gaan niet altijd gelijk op..quote:Op dinsdag 17 april 2012 16:12 schreef AlexanderC het volgende:
Sorry maar dat lijkt me sterk. Of ik zou het geen IQ noemen maar gewoon training.
Verder ben ik het wel met je eens dat 'bewustwording' een positieve invloed heeft op het omgaan met autisme.
Hmm dat is inderdaad heel anders.quote:Op zaterdag 14 april 2012 22:08 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Uiteraard niet. Ook niet ieder persoon met asperger is hetzelfde. Zo ken ik bijvoorbeeld iemand die heel graag presentaties geeft en daar ook enorm goed in is. Maar verandering en dergelijke valt haar heel zwaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |