Ik denk dat je je niet zo moet bemoeien met het leven van je zusje, wellicht vindt ze het gewoon wel prima zo.quote:Op woensdag 11 april 2012 21:21 schreef MrNovember het volgende:
Wat denken jullie dat ik het beste kan doen?
Volgens mij bemoeit hij nog helemaal nergens mee en het is op zijn minst wel fatsoenlijk als hij wat tips geeft aan z'n zusje.quote:Op woensdag 11 april 2012 21:23 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik denk dat je je niet zo moet bemoeien met het leven van je zusje, wellicht vindt ze het gewoon wel prima zo.
ow, sorry, dan ben je een lieve broer!quote:Op woensdag 11 april 2012 21:43 schreef MrNovember het volgende:
TS is inderdaad een broer![]()
Vroeger leefden mijn zusje en ik vooral langs elkaar heen, hadden we veel ruzie, maar nu we toch wat ouder worden kunnen we het ook beter met elkaar vinden. Zodoende dat het mij ook meer opvalt de laatste tijd.
Op zich is het denk ik inderdaad een goed idee om eerst aan haar te vragen hoe ze zich erbij voelt, maar ik verwacht eigenlijk dat ze daar niet echt over wil praten of dat ze aangeeft dat ze het inderdaad wel zo goed vindt.
Een goede vriend van mij heeft wel een oogje op mijn zusje, maar hij maakt geen move en komt ook niet verder dan het liken en reageren van wat posts op facebook.
Ze ziet er gemiddeld goed uit denk ik. Zeker niet lelijk. Blond, slank, blauwe ogen en een beetje een alternatieve stijl van kleden.quote:Is ze knap ? ( niet om haar te willen hoor )...
Maar vriendschappen zijn overrated.
Je eigen er niet mee bemoeien, dat is denk ik het beste. Niet iedereen is hetzelfde. En ik krijg uit je tekst nou ook niet direct de indruk dat je zusje ongelukkig is. Als ze die indruk wel maakt is het wat anders natuurlijk. Kijk, het is goed bedoeld hoor, maar ik denk dat ze op die leeftijd prima zelf in staat is om haar leven in te delen en dus ook te bepalen hoeveel en met wie dat ze sociale contacten heeft.quote:Op woensdag 11 april 2012 21:21 schreef MrNovember het volgende:
De laatste tijd maak ik mij wat zorgen om mijn zusje. Ze is net 18 geworden (zelf ben ik 20) en is een vlotte en spontane meid. Ze heeft alleen geen vrienden of sociale contacten. Ze gaat naar school en zit vervolgens elke avond achter de computer.
'S avonds vertelt ze wel vaak over haar dag op school en dan krijg ik de indruk dat ze het prima kan vinden met haar klasgenoten. Alleen vreemd genoeg bloeien er voor haar nooit vriendschappen op. De afgelopen paar jaar heeft ze maar een paar keer met "vriendinnen" afgesproken.
Eigenlijk wil ik haar stimuleren om wat meer contacten op te doen en vriendschappen te onderhouden. Ze is nu nog jong en dit is toch wel de tijd om de basis te leggen voor verdere vriendschappen. Ook voor het vinden van een partner lijkt het mij belangrijk dat je een sociale kring hebt en zo steeds meer mensen kunt leren kennen. Mijn zusje heeft nu, los van haar opleiding, een gesloten bestaan en ik zou niet willen dat ze altijd zo geïsoleerd blijft.
soms ziet een persoon zelf niet dat ie zich geïsoleerd voelt. en wil je zeggen met:quote:Op donderdag 12 april 2012 10:11 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Je eigen er niet mee bemoeien, dat is denk ik het beste. Niet iedereen is hetzelfde. En ik krijg uit je tekst nou ook niet direct de indruk dat je zusje ongelukkig is. Als ze die indruk wel maakt is het wat anders natuurlijk. Kijk, het is goed bedoeld hoor, maar ik denk dat ze op die leeftijd prima zelf in staat is om haar leven in te delen en dus ook te bepalen hoeveel en met wie dat ze sociale contacten heeft.
Ik ben zelf nogal introvert, je zus misschien ook wel, maar ik zou het echt verschrikkelijk vinden als iemand zich zo met mij zou bemoeien, vooral het gedeelte Ook voor het vinden van een partner lijkt het mij belangrijk dat je een sociale kring hebt en zo steeds meer mensen kunt leren kennen. stuit mij wat dat betreft nogal tegen de borst, ik zou echt zoiets hebben van waar de fuck bemoei je je mee. Nogmaals, het is goed bedoeld, maar ik zou wanneer je zus niet de indruk maakt dat ze ongelukkig is je er niet mee bemoeien. En je eigen ook niet druk maken over haar toekomstige partner.
Nee, ik wil daar mee zeggen dat jij, of wie dan ook, niet voor een ander hoeft te bepalen hoe zij hun leven leiden en indelen.quote:Op donderdag 12 april 2012 10:22 schreef deadlytown het volgende:
[..]
soms ziet een persoon zelf niet dat ie zich geïsoleerd voelt. en wil je zeggen met:
stuit mij wat dat betreft nogal tegen de borst
dat helemaal niet nodig is om sociale contacten hebben? om een partner tegen het lijf te lopen?
quote:Op donderdag 12 april 2012 00:04 schreef MrNovember het volgende:
[..]
Ze ziet er gemiddeld goed uit denk ik. Zeker niet lelijk. Blond, slank, blauwe ogen en een beetje een alternatieve stijl van kleden.
Je hebt ook mensen die het fijn vinden als er iemand is die het vraagt, omdat ze het moeilijk vinden om er zelf voor uit te komen dat ze toch wel wat meer willen. Dan is zo'n broer die zich om je bekommert toch wel handig.quote:Op donderdag 12 april 2012 15:26 schreef PixieDot het volgende:
Ze klaagt toch zelf niet, waarom bemoei je je er dan mee. Als ze zelf contacten zou willen maken zou ze zelf wel aan de gang gaan.
Zo lang er geen probleem is haar haar eigen leven laten bepalen.quote:Op woensdag 11 april 2012 21:21 schreef MrNovember het volgende:
Dit!quote:Op donderdag 12 april 2012 15:32 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Je hebt ook mensen die het fijn vinden als er iemand is die het vraagt, omdat ze het moeilijk vinden om er zelf voor uit te komen dat ze toch wel wat meer willen. Dan is zo'n broer die zich om je bekommert toch wel handig.
Zonder pic ben ik nu ook wel inquote:Op donderdag 12 april 2012 15:36 schreef johnykamau het volgende:
Post hier een pic van je zusje en laat haar dan na 1 dag het topic lezen, genoeg potentiële partners te vinden dan
Maar heb je dan geen behoefte aan mensen om je heen? En aan één of twee mensen waar je een klik mee hebt en leuke gesprekken kan voeren, iemand waar je echt van op aan kunt?quote:Op donderdag 12 april 2012 19:15 schreef Hijsbakkie het volgende:
Je kan altijd vragen of ze zich d'r goed bij voelt. Zou niet weten waarom dat onder "bemoeien" zou vallen.
Anyway, ik ben een enigszins hetzelfde. Kan goed opschieten met mensen in de klas en ben redelijk extravert, helemaal niet stil of verlegen etc, maar ik ben niet echt een people person en van intensieve vriendschappen komt het nooit. Ik ga wel eens uit met ze (mss 1-2x per maand) maar qua "echte vriendschappen" ben ik zelf ook super kieskeurig wie ik daarvoor wil hebben en zodoende heb ik eigenlijk geen vrienden. Van die "kennisvrienden" word ik ook gewoon snel verveeld en om ze een paar keer per week op college te zien en af en toe uitgaan vind ik ook gewoon ruim voldoende wat betreft sociaal contact met ze. Als ik daarnaast ook nog eens iedere andere dag wat met ze moest ondernemen zou ik er snel genoeg van hebben. Misschien geldt dat voor je zus ook zo.
De paar mensen die ik tegenkom en daar wel goed voor vind wonen overigens ook vaak in een andere stad, hebben al een hechte vriendengroep (waar ik geen behoefte aan heb om proberen te joinen), hebben ook weinig behoefte aan contact of zoiets.
Ik ben zelf tevreden over mijn situatie dus het zou me niet verbazen als die van je zus vergelijkbaar is. Één of meerdere goede vriendschappen zou ik wel leuk vinden maar ja, er zijn eigenlijk maar weinig mensen die dat echt hebben en het moet gewoon op je pad komen (zo lang je maar dingen blijft ondernemen).
Ja, maar is ze knap?quote:Op donderdag 12 april 2012 00:04 schreef MrNovember het volgende:
[..]
Ze ziet er gemiddeld goed uit denk ik. Zeker niet lelijk. Blond, slank, blauwe ogen en een beetje een alternatieve stijl van kleden.
quote:Op donderdag 12 april 2012 00:04 schreef MrNovember het volgende:
[..]
Ik denk dat er vrij weinig mensen, lees nul, vrijwillig geen sociaal contact hebben.quote:Op donderdag 12 april 2012 15:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zo lang er geen probleem is haar haar eigen leven laten bepalen.
Als er echt signalen zijn dat ze er een probleem mee heeft (en ik lees het tegenovergestelde) dan wordt het wat anders. Maar problemen zijn er, die moet je niet maken.
Dat denk ik toch niet eerlijk gezegd. Hoewel de mens van nature sociaal is, denk ik toch dat er mensen zijn die echt geen behoefte hebben aan anderen om zich heen. Misschien moeilijk te begrijpen, maar denk wel dat ze er zijn. Moet zeggen dat ik zelf ook niet zo'n mensen-mens ben. Vind mensen vaak zelfs erg vervelend.quote:Op donderdag 12 april 2012 21:45 schreef Klonker het volgende:
[..]
Ik denk dat er vrij weinig mensen, lees nul, vrijwillig geen sociaal contact hebben.
Er zijn natuurlijk altijd mensen die pretenderen van wel, soort van zelfverdedigingsmechanisme.
Vroeger hadden we veel ruzie, maar tegenwoordig kunnen we het wel goed met elkaar vinden. Ze begint vooral vaak tegen mij aan te praten. Ik denk eerlijk gezegd niet dat mijn zusje autistisch is of sociale angst heeft. Op school heeft ze prima contact met haar klasgenoten.quote:Op donderdag 12 april 2012 20:30 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
Misschien is je zusje autistisch? Of heeft ze sociale angst?
Hoe verloopt de communicatie tussen jou en je zusje?
Dat is misschien omdat je teveel vanuit jezelf denkt...quote:Op donderdag 12 april 2012 21:45 schreef Klonker het volgende:
Ik denk dat er vrij weinig mensen, lees nul, vrijwillig geen sociaal contact hebben.
Er zijn natuurlijk altijd mensen die pretenderen van wel, soort van zelfverdedigingsmechanisme.
Preciesquote:Op vrijdag 13 april 2012 23:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is misschien omdat je teveel vanuit jezelf denkt...
Ik denk dat je heel lang kan denken dat je geen behoefte hebt aan sociale contacten. Bijvoorbeeld als je steeds mensen ontmoet met wie het niet echt klikt, bij wie je niet echt jezelf kan zijn, bij wie je het idee hebt niet geaccepteerd te worden enzo... ontmoet je dan op een gegeven moment mensen met wie de contacten wel makkelijker gaan, dan denk ik dat de behoefte aan contact met deze mensen ook toeneemt.quote:Op donderdag 12 april 2012 21:45 schreef Klonker het volgende:
[..]
Misschien omdat ze het een beetje eng vindt om de eerste stap te zetten? Dat zal steeds beter gaan met de tijd.quote:Op vrijdag 13 april 2012 23:00 schreef MrNovember het volgende:
Leuk om zoveel verschillende meningen te horen
[..]
Vroeger hadden we veel ruzie, maar tegenwoordig kunnen we het wel goed met elkaar vinden. Ze begint vooral vaak tegen mij aan te praten. Ik denk eerlijk gezegd niet dat mijn zusje autistisch is of sociale angst heeft. Op school heeft ze prima contact met haar klasgenoten.
Kleine update: Ik las op haar facebook profiel dat zij en een vriendin misschien naar een muziekfestival willen gaan. Eerlijk gezegd kijk ik nu al weer wat positiever tegen de zaak aan, alleen moet er wel bij gezegd worden dat mijn zusje zelf dit initiatief niet zelf nam. Die vriendin deed tot twee keer toe een voorstel om zoiets te ondernemen.
Misschien is het probleem niet zozeer dat ze niet wil afspreken, maar meer dat ze zelf niet á nauwelijks initiatief neemt?
Lijkt mij ook niet echt een probleem eigenlijk.quote:Op vrijdag 13 april 2012 23:00 schreef MrNovember het volgende:
Leuk om zoveel verschillende meningen te horen
[..]
Vroeger hadden we veel ruzie, maar tegenwoordig kunnen we het wel goed met elkaar vinden. Ze begint vooral vaak tegen mij aan te praten. Ik denk eerlijk gezegd niet dat mijn zusje autistisch is of sociale angst heeft. Op school heeft ze prima contact met haar klasgenoten.
Kleine update: Ik las op haar facebook profiel dat zij en een vriendin misschien naar een muziekfestival willen gaan. Eerlijk gezegd kijk ik nu al weer wat positiever tegen de zaak aan, alleen moet er wel bij gezegd worden dat mijn zusje zelf dit initiatief niet zelf nam. Die vriendin deed tot twee keer toe een voorstel om zoiets te ondernemen.
Misschien is het probleem niet zozeer dat ze niet wil afspreken, maar meer dat ze zelf niet á nauwelijks initiatief neemt?
Ik heb wel "mensen om me heen" met sport, school en binnenkort weer werk daarnaast. Ik doe alleen buiten die aangelegenheden weinig met ze (wat wel nodig is om iemand echt een goede vriend te noemen imo). Ik heb ook wel mensen met wie ik leuke gesprekken kan voeren daar.quote:Op donderdag 12 april 2012 20:31 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
[..]
Maar heb je dan geen behoefte aan mensen om je heen? En aan één of twee mensen waar je een klik mee hebt en leuke gesprekken kan voeren, iemand waar je echt van op aan kunt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |