Bron (en compleet artikel) : http://hpdetijd.nl/2012-04-06/weg-met-de-vrije-dagenquote:Weg met de collectieve vrije dagen!
Wat doet u Paasmaandag? Meubelboulevardje pakken? Doet u dat ook op een gemiddelde vrije dag die u opneemt? We hebben negen officiële vrije feestdagen (Eerste Paasdag en Eerste Pinksterdag meegeteld). Dat is in vergelijking met andere landen al niet bepaald veel en dan staan die ook nog voor ons ingepland.
Dat is niet meer van deze tijd. Bijna niemand gaat nog naar de kerk, dus op deze dagen zijn we echt niet als Nederland collectief Pasen, Hemelvaart en Pinksteren aan het vieren. Het mág wel, maar waarom moeten we daar een verplichte vrije dag voor opnemen?
Mijn voorstel: laten we het aantal collectieve vrije dagen beperken tot twee. Collectieve vrije dagen zijn er om iets collectiefs te vieren. Eentje als feestdag voor 'ons Nederland' (koninginnedag) en nieuwjaarsdag om het nieuwe jaar gezamenlijk in te luiden.
Religie is achterhaald als iets 'collectiefs' in Nederland; het biedt geen saamhorigheidsgevoel om samen Tweede Paasdag te vieren. Dus laat ons voor de rest lekker één week per jaar aan collectieve vrije dagen zelf invullen.
Ik heb me (vooral) maandag ook weer stierlijk zitten vervelen. Gedwongen vrij, omdat christenen een dag eerder iets met Jezus herdenken. Waarom is religieuze idioterie als Tweede Paasdag en Tweede Pinksterdag een officiële feestdag, terwijl Bevrijdingsdag nog steeds een halfbakken feestdag is?quote:• Nieuwjaarsdag: zondag 1 januari 2012 (Officiële vrije feestdag)
• Goede Vrijdag: vrijdag 06 april 2012 (Erkende feestdag)
• Eerste Paasdag: zondag 08 april 2012 (Officiële vrije feestdag)
• Tweede Paasdag: maandag 09 april 2012 (Officiële vrije feestdag)
• Koninginnedag: maandag 30 april 2012 (Officiële vrije feestdag)
• Bevrijdingsdag: zaterdag 5 mei 2012 (Erkende feestdag)
• Hemelvaart: donderdag 17 mei 2012 (Officiële vrije feestdag)
• Eerste Pinksterdag: zondag 27 mei 2012 (Officiële vrije feestdag)
• Tweede Pinksterdag: maandag 28 mei 2012 (Officiële vrije feestdag)
• Eerste Kerstdag: dinsdag 25 december 2012(Officiële vrije feestdag)
• Tweede Kerstdag woensdag 26 december 2012(Officiële vrije feestdag)
Los van het religieuze aspect (dat ben ik met je eens), dat je je afgelopen maandag hebt verveeld ligt toch echt aan jezelfquote:Op woensdag 11 april 2012 15:23 schreef Elfletterig het volgende:
Goed opinie-artikel in HP/De Tijd over feestdagen. Onderstaand een ingekorte versie:
[..]
Bron (en compleet artikel) : http://hpdetijd.nl/2012-04-06/weg-met-de-vrije-dagen
Aanvullend, de kalender van feestdagen:
[..]
Ik heb me (vooral) maandag ook weer stierlijk zitten vervelen. Gedwongen vrij, omdat christenen een dag eerder iets met Jezus herdenken. Waarom is religieuze idioterie als Tweede Paasdag en Tweede Pinksterdag een officiële feestdag, terwijl Bevrijdingsdag nog steeds een halfbakken feestdag is?
En wordt het ook niet eens tijd voor een - verplichte - feestdag om de zegeningen van het atheïsme en humanisme (wezenlijke stromingen in ons land) te vieren? Ik pleit voor 12 februari: de geboortedag van Darwin. Maar andere voorstellen zijn ook welkom.
Wat een gelul. Als je als atheïst behoefte hebt aan een feestdag ben je geen echte atheïst.quote:Op woensdag 11 april 2012 15:23 schreef Elfletterig het volgende:
En wordt het ook niet eens tijd voor een - verplichte - feestdag om de zegeningen van het atheïsme en humanisme (wezenlijke stromingen in ons land) te vieren? Ik pleit voor 12 februari: de geboortedag van Darwin. Maar andere voorstellen zijn ook welkom.
Whut? Omdat je atheïst bent, heb je geen behoefte aan een feestdag?quote:Op woensdag 11 april 2012 15:33 schreef padlarf het volgende:
[..]
Wat een gelul. Als je als atheïst behoefte hebt aan een feestdag ben je geen echte atheïst.
Waarom niet? Het atheïsme mag best gevierd worden. Het valt te prijzen dat mensen de gave hebben ontwikkeld om voor zichzelf na te denken, in plaats van hun opvattingen selectief bijeen te schrapen uit twintig, dan wel veertien eeuwen oude boeken.quote:Op woensdag 11 april 2012 15:33 schreef padlarf het volgende:
Wat een gelul. Als je als atheïst behoefte hebt aan een feestdag ben je geen echte atheïst.
Waar je aan voorbijgaat, is dat ik noodgedwongen een bepaalde invulling moet zoeken voor iets wat normaal gewoon een werkdag is en wat door mij niet als vrije dag werd beoogd, dan wel geambieerd...quote:Op woensdag 11 april 2012 15:32 schreef morg78 het volgende:
Los van het religieuze aspect (dat ben ik met je eens), dat je je afgelopen maandag hebt verveeld ligt toch echt aan jezelf.
Maar kwam die onverwacht dan of zo? En ben je werkelijk zo eenzaam dat je je niet realiseert dat 'ik' niet het enige is wat er toe doet en dat er mensen zijn die wel graag een vrije dag hebben om met anderen te delen?quote:Op woensdag 11 april 2012 15:44 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waar je aan voorbijgaat, is dat ik noodgedwongen een bepaalde invulling moet zoeken voor iets wat normaal gewoon een werkdag is en wat door mij niet als vrije dag werd beoogd, dan wel geambieerd...
Eens en vergelijken bij bijvoorbeeld Duitsland hebben wij het heel slecht met vrije dagen.quote:Op woensdag 11 april 2012 15:32 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat een dom artikel weer. De schrijver gaat er totaal aan voorbij dat collectief iets anders is dan christelijk en zelfstandig kwaliteiten zou kunnen hebben.
Voor mensen met een sociaal leven of gezinsleven betekent dat dan dat je op je vrije dag daarmee iets kunt gaan doen. Het lijkt me niet zo heel snugger om te denken dat als je zelf geen sociale leven hebt anderen dat ook niet hebben.
Precies, ik geloof zelf wel in de paashaas en heb meegedaan aan religieuze rituelen zoals paaseieren schilderen, verstoppen en zoeken en ben naar een religieus paasvuur wezen kijken, van kerstbomen, en ben niet naar een meubelboulevard geweest op zo'n belangrijke dag. Maar niet-religieuzen kunnen toch wat anders doen op zo'n dag?quote:Op woensdag 11 april 2012 15:51 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Eens en vergelijken bij bijvoorbeeld Duitsland hebben wij het heel slecht met vrije dagen.
Zeker met collectieve vrije dagen.
Mensen die gaan klagen omdat een vrije dag een christelijke origine heeft![]()
![]()
Sinds wanneer moet vrij nou weer de juiste reden hebben?
Nieuwjaarsdag is dat niet volgens de christelijke jaartelling?quote:nieuwjaarsdag om het nieuwe jaar gezamenlijk in te luiden.
Religie is achterhaald als iets 'collectiefs' in Nederland; het biedt geen saamhorigheidsgevoel om samen Tweede Paasdag te vieren. Dus laat ons voor de rest lekker één week per jaar aan collectieve vrije dagen zelf invullen.
Precies, alleen daarom zijn Hemelvaart en Pinksteren de drukste toeristische weekenden: de hele familie is dan vrij.quote:Op woensdag 11 april 2012 15:56 schreef erikkll het volgende:
Ik vind het wel chill dat met pasen bijvoorbeeld iedereen vrij is, dat maakt het lekker makkelijk met wat inplannen. Iedereen kan gewoon.
Gezien de massale ontkerkelijking in dit land en gezien de mate van secularisatie is de vraag op z'n minst gerechtvaardigd. Als Christenen zo veel waarde hecten aan Tweede Paasdag staat niets ze in de weg om een vrije dag op te nemen. Doen heel veel mensen trouwens ook met de vrijdag na Hemelvaart, wat dan gek genoeg weer niet als Tweede Hemelvaartsdag in de boeken staat.quote:Op woensdag 11 april 2012 15:51 schreef Daniel1976 het volgende:
Eens en vergelijken bij bijvoorbeeld Duitsland hebben wij het heel slecht met vrije dagen.
Zeker met collectieve vrije dagen.
Mensen die gaan klagen omdat een vrije dag een christelijke origine heeft![]()
![]()
Sinds wanneer moet vrij nou weer de juiste reden hebben?
Je opmerking is in zoverre terecht in die zin dat er in Nederland ook mensen wonen die hun nieuwjaar op een ander moment inluiden. Om nog maar te zwijgen van feestdagen als het Suikerfeest....quote:Op woensdag 11 april 2012 16:03 schreef Deadre het volgende:
Nieuwjaarsdag is dat niet volgens de christelijke jaartelling?![]()
Dom geblaat, dom artikel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |