Actieve euthanasie is in zo'n geval echt geen optie... als het kind afhankelijk is van sondevoeding, zou je die wel kunnen staken en daar is vast wel een arts voor te vinden, maar als het kind 'gewoon' eet en drinkt, kun je hooguit niet-behandelen bij medische problemen, verder niets....quote:Op woensdag 11 april 2012 17:59 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel meevalt een arts te vinden die instemt met zoiets... En dat moet ook kunnen, vind ik. Helaas is het menselijk leven op een of andere manier heilig, hoe mensonterend het ook is en dat vind ik jammer.
Ik hoop ook dat niemand ooit die keuze hoeft te maken.
Volgens mij nietquote:Op woensdag 11 april 2012 17:59 schreef Samzz het volgende:
[..]
Maar volgens mij heb je dus WEL een andere keuze... Maar dat weet ik niet zeker.
Ah, ja, dat was het inderdaad. Sondevoeding of machines.quote:Op woensdag 11 april 2012 18:00 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Actieve euthanasie is in zo'n geval echt geen optie... als het kind afhankelijk is van sondevoeding, zou je die wel kunnen staken en daar is vast wel een arts voor te vinden, maar als het kind 'gewoon' eet en drinkt, kun je hooguit niet-behandelen bij medische problemen, verder niets....
Een baby is geen rechtspersoon, dus daar ligt het weer anders.quote:Op woensdag 11 april 2012 18:01 schreef Ynske het volgende:
[..]
Volgens mij niet
volgens de rijksoverheid:
. Euthanasie kan daarnaast alleen plaatsvinden op verzoek van de betrokken patiënt. Dus niet op verzoek van familieleden of vrienden.
Die heb je niet.quote:Op woensdag 11 april 2012 17:59 schreef Samzz het volgende:
[..]
Maar volgens mij heb je dus WEL een andere keuze... Maar dat weet ik niet zeker.
Alleen iemand die de eigen belangen kan overdenken en zelf beslissingen kan nemen, kan een arts vragen om euthanasie. Een arts kan pas op een euthanasieverzoek ingaan als hij vindt dat hij aan de Euthanasiewet en de zorgvuldigheidseisen kan voldoen. Een arts is niet verplicht aan euthanasie mee te werken.quote:Op woensdag 11 april 2012 18:02 schreef Samzz het volgende:
[..]
Een baby is geen rechtspersoon, dus daar ligt het weer anders.
Geen euthanasiequote:Op woensdag 11 april 2012 18:02 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Die heb je niet.![]()
Wat Miss-Dynastie zegt, er is geen arts te vinden die een kind in die conditie actief zal doden. Het is hartstikke illegaal en strafbaar.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat je een eventuele ziekte (bij voorbeeld longontsteking) niet met alle middelen zou behandelen maar het ongemak verzacht en het kind zo laat overlijden. Daar is de wetgever volgens mij intussen aan uit dat dit onder euthanasie valt en het wordt oogluikend toegestaan.
Klopt, ik verwoordde het niet goed. Het wordt oogluikend toegestaan maar is inderdaad geen euthanasie.quote:Op woensdag 11 april 2012 18:03 schreef Ynske het volgende:
[..]
Geen euthanasie
De volgende voorbeelden zijn geen euthanasie (vallen niet onder de Euthanasiewet):
als een arts op verzoek van de patiënt een medische behandeling staakt of niet begint;
als een arts afziet van een zinloze medische behandeling;
als een arts de pijn van een patiënt probeert te verlichten met steeds zwaardere middelen die daarnaast het leven bekorten.
Ik begrijp niet zo goed wat je met rechtspersoon bedoelt, ik ken die term alleen in de zin van boek 2 BW, maar dat zal je niet bedoelen denk ik... een baby/kind is wel rechtssubject, maar euthanasie is volgens de wet pas vanaf 12 een optie, wanneer kind en ouder(s)/voogd dat willen.quote:Op woensdag 11 april 2012 18:02 schreef Samzz het volgende:
[..]
Een baby is geen rechtspersoon, dus daar ligt het weer anders.
Maar het wordt wel passieve euthanasie genoemd in de volksmond, toch?quote:Op woensdag 11 april 2012 18:05 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Klopt, ik verwoordde het niet goed. Het wordt oogluikend toegestaan maar is inderdaad geen euthanasie.
In de volksmond wel ja, En professionals hebben het een poosje ook zo genoemd, maar daar is men vanaf gestapt. Want eigenlijk is het een rotwoord wat totaal niet klopt. Want je maakt actief de keuze om niets te doen waardoor de patiënt overlijdt.quote:Op woensdag 11 april 2012 18:10 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik begrijp niet zo goed wat je met rechtspersoon bedoelt, ik ken die term alleen in de zin van boek 2 BW, maar dat zal je niet bedoelen denk ik... een baby/kind is wel rechtssubject, maar euthanasie is volgens de wet pas vanaf 12 een optie, wanneer kind en ouder(s)/voogd dat willen.
[..]
Maar het wordt wel passieve euthanasie genoemd in de volksmond, toch?
wrom, ook jij mag daar toch wat over menen?quote:Op woensdag 11 april 2012 18:16 schreef tombolafan het volgende:
* kijkt naar tt ... kijkt naar gespreksonderwerp... sluipt topic weer uit *
Huh?quote:Op woensdag 11 april 2012 18:16 schreef tombolafan het volgende:
* kijkt naar tt ... kijkt naar gespreksonderwerp... sluipt topic weer uit *
Lief!quote:Op woensdag 11 april 2012 17:54 schreef Maes het volgende:
Gemaakt met mijn nieuwe Iphone![]()
[ afbeelding ]
nee hoor maar als het met elkaar te maken heeft (tt en het al dan niet laten leven van kindjes) dan hou ik liever mn mondquote:Op woensdag 11 april 2012 18:16 schreef Ynske het volgende:
[..]
wrom, ook jij mag daar toch wat over menen?
of vind je dat Nederland vol = vol is?
Ik hou van jouquote:Op woensdag 11 april 2012 17:49 schreef Maes het volgende:
Ik kook het Knorr wereldgerecht Kip Jambalaya. Ben benieuwd
heeft niets met elkaar te maken, maar kwam naar aanleiding van een boek dat ik hier heb liggen om te lezenquote:Op woensdag 11 april 2012 18:20 schreef tombolafan het volgende:
[..]
nee hoor maar als het met elkaar te maken heeft (tt en het al dan niet laten leven van kindjes) dan hou ik liever mn mond
zit mobiel dus alles teruglezen wordt m niet
TT heeft er echt niets mee te makenquote:Op woensdag 11 april 2012 18:20 schreef tombolafan het volgende:
[..]
nee hoor maar als het met elkaar te maken heeft (tt en het al dan niet laten leven van kindjes) dan hou ik liever mn mond
zit mobiel dus alles teruglezen wordt m niet
Dat wou ik ook al vragenquote:Op woensdag 11 april 2012 18:23 schreef Greys het volgende:
[..]
Uhoh, hoofdpijn dus weer?![]()
Of deze keer voor de lekker...?
Ik deel al een aantal nachten een beperkte ruimte met een krolse Keesje, dus slapen komt er niet echt van. En ik had vanmorgen een vrij belangrijke en intensieve afspraak, dus ik ben redelijk uitgeblust nu en dus heb ik inderdaad een knallende migraine-koppijn. Maar het is het allemaal waard. Keesje komt er wel weer doorheen en hoewel ik het baasje van mijn opdrachtgever van streek heb gemaakt, ben ik ook over vanmorgen best gelukkig.quote:Op woensdag 11 april 2012 18:23 schreef Greys het volgende:
Uhoh, hoofdpijn dus weer?![]()
Of deze keer voor de lekker...?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |