abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 april 2012 @ 20:40:36 #76
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110108525
Misschien heb ik een tunnelvisie, maar was de bedoeling ooit niet van het spoor dat het allemaal een beetje universeel is? ooit eens?

Ik bedoel, dat is begonnen met verschillende spanningen, profielen, veiligheidsnormen e.d.

Waarom rijd een tram uberhaubt op normale spoorbreedte als verder toch niks overeenkomt, en nu is het zelfs al zo dat gelijkwaardig materieel uit verschillende fabrieken al niet samenkan...

Ik geloof alleen dan kqua profiel en spanning Nederland en Frankrijk op een lijn zitten, en voor de rest heeft iedereen in europa verder zijn eigen plan getrokken destijds...
  maandag 9 april 2012 @ 20:46:08 #77
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110108787
Vroeger, toen de ontwikkeling van de spoorwegen begon, waren de landen nog niet zulke vrienden van elkaar als nu. Landen kozen hun eigen spoorbreedte, bovenleidingsspanning, beveiligingssystemen, enzovoorts. Dit vaak onder initiatief van de lokale industrie.

In Duitsland had men bijvoorbeeld bepaalde problemen bij een bovenleiding op 15 kV 50 Hz, die bij 15 kV 16,7 niet optraden. Daarom heeft men daar toen gekozen voor die afwijkende frequentie. In Portugal en Spanje heeft men gekozen voor breedspoor om het een eventuele bezetter zo moeilijker te maken, net als in Rusland.

Hetzelfde geldt voor beveiligingssystemen: MEMOR is een product van Belgische industrie, LZB/PZB komt uit Duitsland en Integra-Signum komt uit het land waar het wordt toegepast: Zwitserland.

De drang om alles te standaardiseren op normaalspoor, 25 kV 50 Hz, met ERTMS als beveiligingssysteem is iets van de Europese Unie. Voor oprichting van de Europese Unie was "universeel" helemaal geen doelstelling van de EU, omdat spoor vooral een nationale aangelegenheid was. Dit zie je ook de beperkte hoeveelheid grensovergangen.
  maandag 9 april 2012 @ 20:54:00 #78
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110109247
Je punt is helder, en duidelijk en snap het. Maar waarom is een tram dan op standaard spoor gebouwd. als er verder toch niks gelijkwaardig is. Je gaat me toch niet vertellen dat dat alleen handig is om het van de fabriek naar de stad van herkomst te rollen. Dus destijds van de Duewag fabriek naar Rotterdam. ( en dan nog zou die verklaring logisch zijn bij de metro), of dat er in de toekomst gedacht is dat we wellicht nog eens die Weense trams gaan inzetten op Prorailspoor in Utrecht, dus laten we die Weense tram ook maar normaalspoor maken.

Ik hoop dat je me vraag snapt, resumé: Ondaks dat het wat handige toepassingen kent die nu van pas komen ( Weense trams op prorailspoor in Utrecht/Van en naar fabriek brengen) Waarom is er destijds ook voor normaalspoor gekozen voor metros en trams..... terwijl er verder niets overeenkomt met het spoorwegnet...
pi_110109585
Waarom niet? Als je de wielen dan op dezelfde draaibanken kunt onderhouden, de overgangen met standaardzaken gelegd kunnen worden etc.?
dag
  maandag 9 april 2012 @ 21:00:28 #80
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110109601
Goede vraag, ik heb er geen duidelijk antwoord op, slechts vermoedens.

Mijn vermoeden is dat er destijds al vakbeurzen waren zoals we die heden ten dage ook kennen. Seminaria waar de top-ingenieurs samenkomen om de laatste technologische ontwikkelingen te bespreken. Eén van die ontwikkelingen zal ongetwijfeld de spoorbreedte zijn geweest. 1435 mm komt ongeveer overeen met twee paarden naast elkaar.

Om voor trams dezelfde spoorbreedte te gebruiken als voor treinen zal dan meer te maken hebben met schaalvoordeel: ook vroeger waren de fabrikanten van rollend materieel relatief schaars, door te standaardiseren op één spoorbreedte voor al je producten kun je wat goedkoper werken omdat je sommige ontwerpen maar één keer hoeft te doen.

De pagina Standard gauge op de Engelstalige Wikipedia vertelt er wat meer over: de 1435 mm lijkt vooral te komen door de invloed van George Stephenson, een vrij bekende naam in de spoorwegindustrie.
pi_110109995
Is er dit jaar een Lentetoer?
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  maandag 9 april 2012 @ 21:09:36 #82
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110110140
Als ik het aan die muts op NS.nl vraag krijg ik dit antwoord:
quote:
Onze actie met NS Lentetoer is helaas afgelopen.
NS Lentetoer gaf recht aan 2 personen om 1 dag onbeperkt door Nederland te reizen in de binnenlandse treinen van NS in de 1e klas voor ¤ 45.
Wanneer dat antwoord voor het laatst is bijgewerkt weet ik niet. Of er dus in 2012 een Lentetoer gaat komen... geen idee. Ik had al wel verwacht dat NS daarmee zou adverteren.

Ik kan me voorstellen dat NS daar niet meer aan gaat beginnen: in samenwerking met verschillende winkels worden er al regelmatig treinkaartjes aangeboden (HEMA, Kruidvat, Jumbo, enz.) en ook via de Spoordeelwinkel is een hoop te krijgen.
  maandag 9 april 2012 @ 21:12:52 #83
318211 hemarookworst
Man bijt worst
pi_110110323
Kwam deze documentaire tegen, geen idee of het bij jullie bekend is. Je ziet de V250 in de klimaatkamer in Wenen uitgetest worden op extreme temperaturen.

Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
  Redactie Sport maandag 9 april 2012 @ 21:25:05 #84
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_110111140
Dat is dan ook meteen de enige test die ie goed doorstaan heeft volgens mij _O-
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 9 april 2012 @ 21:26:33 #85
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110111241
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 21:00 schreef Peter het volgende:
Waarom niet? Als je de wielen dan op dezelfde draaibanken kunt onderhouden, de overgangen met standaardzaken gelegd kunnen worden etc.?
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 21:00 schreef James1988 het volgende:
Goede vraag, ik heb er geen duidelijk antwoord op, slechts vermoedens.

Mijn vermoeden is dat er destijds al vakbeurzen waren zoals we die heden ten dage ook kennen. Seminaria waar de top-ingenieurs samenkomen om de laatste technologische ontwikkelingen te bespreken. Eén van die ontwikkelingen zal ongetwijfeld de spoorbreedte zijn geweest. 1435 mm komt ongeveer overeen met twee paarden naast elkaar.

Om voor trams dezelfde spoorbreedte te gebruiken als voor treinen zal dan meer te maken hebben met schaalvoordeel: ook vroeger waren de fabrikanten van rollend materieel relatief schaars, door te standaardiseren op één spoorbreedte voor al je producten kun je wat goedkoper werken omdat je sommige ontwerpen maar één keer hoeft te doen.

De pagina Standard gauge op de Engelstalige Wikipedia vertelt er wat meer over: de 1435 mm lijkt vooral te komen door de invloed van George Stephenson, een vrij bekende naam in de spoorwegindustrie.
Bedankt voor de antwoorden, en de logica. Destijds had je de NS en de RET onderhoudswerkplaatsen ook op 1 terrein, dus dat verklaart het een en ander...

Verder zat ik hier de laatste weken in intecities met exact dezelfde locs als in Nederland, maar ik weet noch de naam in Nederland, noch de Franse versie op wikipedia te vinden :P
  maandag 9 april 2012 @ 21:30:20 #86
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_110111455
Ik heb 3 types locs gevonden die spreken op de Nederlandse locs lijken qua uiterlijk...

Maar de vraag is of er ergens een exacte kopie tussen zit, daarvoor ontbreekt mij de technische kennis

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_22200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_7200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_15000
  maandag 9 april 2012 @ 21:34:04 #87
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110111680
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 20:37 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Niet echt geloofwaardig zonder treinstelnummers, alsof jij die niet zou onthouden :+
Het was treinnummer 10566/566/20566. Uit Leeuwarden kwamen de 4248(Voor)+4071(Achter). Vanaf Groningen kwamen ook 7 bakken, waarvan ik de stelnummers niet meer exact weet. Wel kwam uit Groningen voorop een drietje en achterop een viertje.
pi_110111757
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 21:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik heb 3 types locs gevonden die spreken op de Nederlandse locs lijken qua uiterlijk...

Maar de vraag is of er ergens een exacte kopie tussen zit, daarvoor ontbreekt mij de technische kennis

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_22200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_7200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_15000
1600 is volgens mij afgeleid van de BB 7200
  maandag 9 april 2012 @ 21:37:35 #89
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110111917
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 21:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik heb 3 types locs gevonden die spreken op de Nederlandse locs lijken qua uiterlijk...

Maar de vraag is of er ergens een exacte kopie tussen zit, daarvoor ontbreekt mij de technische kennis

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_22200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_7200

http://fr.wikipedia.org/wiki/BB_15000
Exacte kopie niet. Nederland heeft ooit de BB 7200 als voorbeeld genomen. Technisch is er wel genoeg op aangepast.
  maandag 9 april 2012 @ 21:39:00 #90
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110112025
De 1600 is afgeleid van de BB 7200, de 1700 is op z'n beurt weer afgeleid van de 1600. NS heeft een BB 7200 naar Nederland laten komen om een proefritje te maken.
  maandag 9 april 2012 @ 21:40:16 #91
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110112097
MIVB roept chauffeurs op morgen weer te rijden

Controleurs krijgen begeleiding bij elke interventie

Er worden vierhonderd extra politieagenten aangeworven om de veiligheid in het Brusselse openbaar vervoer te verhogen. Dat zijn de vakbonden van de MIVB vanavond overeengekomen met de bevoegde ministers.

Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet tijdens het overleg.
De vakbonden gaan het voorstel nu voorleggen aan hun achterban. Volgens de directie van de MIVB is er alvast geen reden meer om morgen niet uit te rijden. "In juni beginnen we met de aanwerving van vierhonderd nieuwe agenten", zei minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet na afloop van het overleg. "In tussentijd wordt de reserve van de federale politie verdubbeld."

Overleg
Elke supervisor van de MIVB krijgt voortaan bijstand van een veiligheidsagent van de vervoersmaatschappij. Die agenten krijgen bovendien de uitgebreide bevoegdheden waar ze al lang om vragen. De vakbonden gaven vanvond niet onmiddellijk een reactie op de overeengekomen tekst. Zij gaan de maatregelen eerst voorleggen aan hun achterban, waarna er wellicht ten vroegste morgenmiddag opnieuw zal worden gewerkt.

De chauffeurs van de Brusselse metro's, bussen en trams hadden besloten het werk neer te leggen nadat hun collega zaterdag overleed bij een aanval door een agressieveling.

Foto van de stille tocht vanochtend:


====

En nu eens kijken wat er van waar word. Donderdag word het OV in Brussel weer stil gelegd, gezien de begrafenis dan is.
pi_110113592
Joëlle Milquet :9 :9~ ~O>
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  maandag 9 april 2012 @ 22:05:31 #93
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110113859
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 21:39 schreef James1988 het volgende:
De 1600 is afgeleid van de BB 7200, de 1700 is op z'n beurt weer afgeleid van de 1600. NS heeft een BB 7200 naar Nederland laten komen om een proefritje te maken.
Voor de bestelling van de 1700 is volgens mij nog een andere Alsthom proefloc naar Nederland gekomen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 9 april 2012 @ 22:18:45 #94
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110114749
Dat zou best kunnen, er zijn wel vaker Alstom-proeflocs in Nederland geweest. Zo is de Prima 6000 op de Betuweroute geweest om de aldaar aanwezige ERTMS te testen.
  maandag 9 april 2012 @ 22:20:02 #95
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110114838
Ja, maar dan een BB7200 variant, ff zoeken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 9 april 2012 @ 22:23:49 #96
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110115111
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_110115423
Over vreemde overwegen gesproken.. Een slecht werkende:
dag
  maandag 9 april 2012 @ 22:42:23 #98
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110116275
Die bel klinkt wel zielig :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 9 april 2012 @ 22:50:17 #99
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110116696
quote:
Mooi spul :Y
  maandag 9 april 2012 @ 22:58:52 #100
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110117140
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 22:50 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mooi spul :Y
Ja, gaaf! Een Sybic-prototype in Arzens-jasje. :) Bij de Sybic lijkt ook het draaistel nog afkomstig van de BB7200-familie.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')