abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110062965
Een huis is op een gegeven moment wellicht niet meer de moeite waard om op te knappen en je wilt graag iets anders, nieuwers en energie-zuinigers. Hoe gaat dat dan in zijn werk bij een tussenwoning? Wat als de buren vinden dat hun huis nog wel de moeite waard is? Gaat op een gegeven moment een heel blok plat of moet je dan maar verhuizen? Wat als je nou heel tevreden bent met je stukje grond maar wel een nieuw huis wilt?
pi_110063151
Goeie vraag. Ik vermoed dat een projectontwikkelaar de hele boel opkoopt en er iets nieuws neerzet.
pi_110063160
Volgens mij is daar de welstandscommissie in Nederland iets te houterig/ouderwets voor.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld die Engelse woon/droom programma's, zijn ze wel erg streng in het naleven van de wetten voor monumentale panden, maar daarbuiten lijkt het mij een land waar je éénmaal je gemeente hebt overtuigd, gemakkelijk één of ander raar/gek gebouw neer kan zetten.

In Nederland houden ze daar niet zo van als je outside the box gaat, kunnen ze erg moeilijk om gaan doen. Ben benieuwd, heb je foto's om welk huis het gaat, of is het echt een algemene vraag ?
pi_110063380
Ik weet hier in de buurt wel van een blok huizen waar de woningcorporatie bij rijtjeswoningen telkens 1 huis er "tussenuit" hebben gehaald.
Zo werden het allemaal 2 onder 1 kap woningen, ik weet niet meer of het daarna nog huurwoningen waren, of dat ze gelijk werden verkocht.

In Belgie zie je ook wel bij rijtjeswoningen dat ze allemaal verschillend zijn, laatst reed ik met de trein door Brussel, de daken van de rijhuizen waren allemaal verschillend.
De een had het dak vernieuwd en een halve meter hoger gemaakt, en de buren weer niet.
Daar weer naast in de rij hadden ze er maar een modern geheel van gemaakt met een compleet nieuwe gevel met veel glas erin, en een plat dak
pi_110063540
Het is meer een algemene vraag. Ben al een tijd rustig aan het rondkijken voor een tussenwoning en heb me wat verdiept in de bouwkwaliteiten door de jaren heen. Ik denk dat dit vooral kan gaan spelen bij woningen uit de 50-60er jaren. Stel dat je nu zoiets zou kopen zou het wellicht binnen een jaar of 20-30 verstandiger zijn iets nieuws neer te zetten. Lijkt me iets om rekening mee te houden wanneer je zoiets zou kopen. Er zijn mensen die door de jaren heen hebben geisoleerd, dubbelglas, CV, nieuwe dakbedekking e.d. hebben geplaatst, maar er zullen ook mensen zijn die dit allemaal niet hebben gedaan. Dan zou het financieel wellicht verstandiger zijn iets nieuws neer te zetten wat helemaal van deze tijd is.

Ik kijk momenteel zelf in een wijk van eind jaren '80/begin '90, dus dat is dan voorlopig niet van toepassing. Maar het gaat er op een gegeven moment toch een beetje rommelig uitzien als mensen op termijn individueel hun dak(pannen) gaan vervangen e.d.
pi_110063680
quote:
0s.gif
Op zondag 8 april 2012 17:44 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik weet hier in de buurt wel van een blok huizen waar de woningcorporatie bij rijtjeswoningen telkens 1 huis er "tussenuit" hebben gehaald.
Zo werden het allemaal 2 onder 1 kap woningen, ik weet niet meer of het daarna nog huurwoningen waren, of dat ze gelijk werden verkocht.

In Belgie zie je ook wel bij rijtjeswoningen dat ze allemaal verschillend zijn, laatst reed ik met de trein door Brussel, de daken van de rijhuizen waren allemaal verschillend.
De een had het dak vernieuwd en een halve meter hoger gemaakt, en de buren weer niet.
Daar weer naast in de rij hadden ze er maar een modern geheel van gemaakt met een compleet nieuwe gevel met veel glas erin, en een plat dak
Ik dacht ook altijd dat het typisch iets Belgisch is, maar je ziet het in Amsterdam/Utrecht enzo ook wel aan de grachten hoor. Of in Hilversum ken ik ook zo'n straat waar alles schots en scheef tegen elkaar is gebouwd... ziet er niet uit, maar dan toch weer wel een leuk plaatje :)

Zoals ik de reactie van TS lees, wil hij tussen de regels door gewoon erg graag zijn eigen huis ontwerpen/laten bouwen ? ;)
pi_110063954
quote:
Zoals ik de reactie van TS lees, wil hij tussen de regels door gewoon erg graag zijn eigen huis ontwerpen/laten bouwen ? ;)
Als ik de financiële mogelijkheden had zou ik het doen. Vooralsnog kijk ik uit naar een moderne tussenwoning waar weinig aan hoeft te gebeuren.
pi_110066713
Dat mensen een hoekwoning of 2 onder 1 kap zoeken, dat snap ik, maar hoezo dan een tussenwoning ?
pi_110067037
quote:
0s.gif
Op zondag 8 april 2012 19:23 schreef Meike26 het volgende:
Dat mensen een hoekwoning of 2 onder 1 kap zoeken, dat snap ik, maar hoezo dan een tussenwoning ?
:?
pi_110068386
quote:
0s.gif
Op zondag 8 april 2012 17:29 schreef announcement het volgende:
Een huis is op een gegeven moment wellicht niet meer de moeite waard om op te knappen en je wilt graag iets anders, nieuwers en energie-zuinigers. Hoe gaat dat dan in zijn werk bij een tussenwoning? Wat als de buren vinden dat hun huis nog wel de moeite waard is? Gaat op een gegeven moment een heel blok plat of moet je dan maar verhuizen? Wat als je nou heel tevreden bent met je stukje grond maar wel een nieuw huis wilt?
Hier in de buurt staat rond een plein een 4-tal rijen huizen, elke rij heeft 6 huizen (jaren kort na de oorlog schat zo tot 1955 gebouwd).

Verschillende van de hoekwoningen zijn geheel vervangen, en wel als volgt:
Dag 1 komt er een speciaal bedrijf met grote haakse motorslijpers, het huis loszagen van de buur.
Dag 2 komt een sloopbedrijf om het huis te slopen en de resten gescheiden af te voeren.

Dus na twee dagen is een huis verdwenen en ligt er een schoon stuk zand. Blijkbaar kregen de eigenaren een vergunning om een hoger huis neer te zetten, en ook een stuk dieper.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 8 april 2012 @ 23:36:57 #11
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_110080795
Genoeg tussenwoningen die in vlammen opgegaan zijn in de loop der jaren. Ook die worden herbouwd vaak. Dus het is zeker mogelijk, maar je zal wel toestemming ed. moeten hebben middels vergunningen, enz.
Ook hoi !
pi_110087105
quote:
0s.gif
Op zondag 8 april 2012 23:36 schreef Inlognaam het volgende:
Ook die worden herbouwd vaak. Dus het is zeker mogelijk, maar je zal wel toestemming ed. moeten hebben middels vergunningen, enz.
Wat een scherpzinnigheid zeg!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_110087847
quote:
0s.gif
Op zondag 8 april 2012 17:55 schreef Meike26 het volgende:
Of in Hilversum ken ik ook zo'n straat waar alles schots en scheef tegen elkaar is gebouwd... ziet er niet uit, maar dan toch weer wel een leuk plaatje :)
Ik ben benieuwd, de Hoge Larenseweg?
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_110088806
Mauritslaan, vanaf de hoek Taludweg / Havenweg heb je zicht op de achterzijde van de huizen.

Ik heb nu even op Google Streetview gekeken en het valt nog mee, maar volgens mij hebben ze veel huizen zelfde kleurtje gegeven, toen ik nog in Hilversum woonde was elk huis ook andere kleur. Zag er chaotisch maar toch wel leuk uit.
  maandag 9 april 2012 @ 16:46:42 #15
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_110099503
quote:
0s.gif
Op maandag 9 april 2012 08:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat een scherpzinnigheid zeg!
Goed he? Ik wil alleen aangeven dat het niet ondenkbaar is en dat er wel mogelijkheden zijn.
Ook hoi !
pi_110106901
quote:
0s.gif
Op maandag 9 april 2012 16:46 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Goed he? Ik wil alleen aangeven dat het niet ondenkbaar is en dat er wel mogelijkheden zijn.

Maar dat je daar vergunningen voor nodig hebt.....- edit - laat ook maar...

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 09-04-2012 20:45:08 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop