quote:za 05 mei 2012, 07:30
Pompen of verzuipen voor EU
door Ronald van Gessel en Herman Stam
AMSTERDAM - Morgen vindt de ’slag om Frankrijk en Griekenland’ plaats, het voorspel voor een nieuwe ’slag om Europa’. Zowel de Franse president Nicolas Sarkozy als zijn uitdager François Hollande, willen Frankrijk een onafhankelijker koers laten varen van de rest van Europa. In Griekenland staan de extreme partijen die zich van ’de dictaten uit Brussel’ afkeren, op flinke winst. Derhalve breken er weer cruciale tijden aan voor de EU, het blijft pompen of verzuipen voor de eurozone.
quote:za 05 mei 2012, 14:17
Stem nee!
AMSTERDAM - Op 15 of 16 mei moet het Nederlandse parlement stemmen over het ESM (European Stability Mechanism)-verdrag. Nu zijn verdragen meestal erg saaie onderwerpen om aan te kaarten maar dat is deze keer absoluut niet het geval.
Mijn advies aan het parlement: stem nee!
En wij kunnen als burgers een handje helpen. Het is van belang, want het ESM zet de democratie buitenspel.
Het ESM was origineel bedoeld als vervanger van het Europese noodfonds (EFSF) maar nu is het de bedoeling dat ze tijdelijk (?) naast elkaar gaan opereren.
Het ESM moet ¤700 miljard te besteden krijgen, waardoor Nederland garant staat voor een slordige ¤40 miljard. Dit bedrag kan nog oplopen want sommige beleidsmakers en instellingen stellen dat er ¤3000 miljard nodig is om de boel op de rails te houden.
Nu zijn dit enorme bedragen en ik ben faliekant tegen de eindbestemming (de PIIGS en Europese banken) maar dat is niet het onderwerp wat ik nu wil aansnijden. Wat ik wel wil aansnijden is dat het ESM-verdrag absoluut en onomwonden ondemocratisch is en vol met politieke en financiële gevaren. Bijvoorbeeld:
Kapitaal voor het ESM moet onconditioneel en onherroepelijk en binnen 7 dagen worden overgemaakt als het ESM hierom vraagt. Dit betekent ook dat een nieuwe regering geld moet overmaken ook al willen zij (en het parlement en de bevolking) het niet!
Het ESM mag anderen voor de rechtbank dagen maar andersom mag niet.
Het ESM geniet volledige immuniteit; haar vastgoed, kapitaal en andere bezittingen zijn immuun voor welke vorm van juridisch proces dan ook.
Dit betekent dat er nooit een huiszoeking of confiscatie kan plaatsvinden bijvoorbeeld.
Dit geldt ook voor de directeuren en de andere werknemers van het ESM; hun papieren zijn geheim, kunnen nooit opgevraagd worden, hun handelen in naam van het ESM is niet vervolgbaar, etcetera.
Kortom, het ESM zet de democratie volledig buitenspel. Geen enkele regering, wetgevende macht of democratische wet kan het ESM ter verantwoording roepen.
Een organisatie die boven de wet staat, die boven elk democratisch proces staat maar die wel onherroepelijk en onconditioneel geld kan eisen van de ESM-lidstaten!
Dus eerst om ¤700 miljard vragen en dan daar bovenop nog ¤2300 miljard eisen. In dit filmpje wordt alles begrijpelijk uitgelegd. Dit moet u zien.
Parlementariërs verenigt u!
Mijn eerste oproep is dan ook aan het bolwerk van onze democratie, het Nederlandse parlement, om nee te stemmen. Nogmaals, ik heb het dan niet eens over de discussie (die ik maar al te vaak voer) of het ESM-geld wel of niet naar de PIIGS (Portugal, Ierland, Italië, Griekenland en Spanje) moet vloeien; nee het gaat nu om de democratische beginselen waar wij en met name onze voorouders zo hard voor hebben gevochten. Rond dagen als 4 mei en 5 mei leek mij het passend om dit aan te kaarten.
Het ESM is gewoonweg ondemocratisch en parlementariërs zouden dus niet anders kunnen stemmen dan nee.
Wilders wordt vanuit Amerika gefinancierd (door Joodse belangen). Amerika (en zijn bankiers) houden niet van andere grote munten naast de dollar. Dat jij anti-EU bent en daarmee een overeenstemming met Wilders ziet kan best, maar Wilders is er niet (primair) voor jou of andere Nederlanders.quote:Op zondag 6 mei 2012 11:29 schreef Individual het volgende:
Als Wilders alleen anti-EU (huidig EU) zou zijn en zich normaal zou gedragen dan zou hij wel mijn stem hebben gekregen, maar het is denk ik een onmogelijke opgave voor hem zich normaal en constructief te gedragen. Henk en Ingrid zullen dan sowieso weglopen van hem.
En nog zeggen politici dat het geven van geld aan de banken de economie stimuleert. Want via de banken komt het geld bij de mensen. Op mijn vraag waarom je het dan niet direct aan de mensen geeft komt nooit een bevredigend antwoord.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 19:05 schreef Automatisch het volgende:
Banken parkeren $ 1,2 biljoen
Nu de schuldencrisis zich blijft verergeren hebben een paar van de grootste Europese banken bij elkaar 1,2 biljoen dollar bij de Centrale Banken geparkeerd, uit angst voor een plotselinge financiële ineenstorting en een bankrun. Een groot deel van dit geld hadden de banken juist gekregen om de economieën te stimuleren, maar dat blijken zij dus massaal niet te doen
het gaat vrolijk verder.
er moet toch iemand wat winst mee maken , we hebben toch marktwerking tegenwoordig??quote:Op dinsdag 8 mei 2012 23:08 schreef Viajero het volgende:
[..]
En nog zeggen politici dat het geven van geld aan de banken de economie stimuleert. Want via de banken komt het geld bij de mensen. Op mijn vraag waarom je het dan niet direct aan de mensen geeft komt nooit een bevredigend antwoord.
Hadden we maar marktwerking.quote:Op woensdag 9 mei 2012 07:51 schreef HD9 het volgende:
[..]
er moet toch iemand wat winst mee maken , we hebben toch marktwerking tegenwoordig??
we hebben de marktwerking die politici willen, die willen niet meer dan ditquote:
Dat een politicus iets marktwerking noemt betekent niet dat het dat ook is. Gewoon verdelen van de poet inderdaad.quote:Op woensdag 9 mei 2012 09:30 schreef HD9 het volgende:
[..]
we hebben de marktwerking die politici willen, die willen niet meer dan dit
Gewoon verdelen van de poet
quote:vr 11 mei 2012, 12:26 Spanje haalt doelstelling voor tekort niet
BRUSSEL (AFN) - De zorgen over Spanje nemen toe.
De economie zal dit jaar met 1,8 procent krimpen, de werkloosheid neemt verder toe en ook het begrotingstekort wordt hoger dan verwacht en afgesproken.
Ook in 2013 zal er geen economische groei zijn. Dat blijkt uit de vrijdag gepresenteerde economische verwachtingen van de Europese Commissie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |