abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 7 april 2012 @ 11:19:50 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110017209
http://www.telegraaf.nl/d(...)is_een_succes__.html

Dit is toch wel een zeer fraai goed onderbouwd spuisel van een deskundige, vandaar een apart topic, los van de Griekse tragedie
Ben benieuwd wat de dogmatische eurofielen hiervan denken


quote:
vr 06 apr 2012, 17:50
EU/EUR is een succes
AMSTERDAM - U weet het, ik ben niet bepaald een fan de EU en vooral niet van de euro.
Veel eurosupporters (zonder stadiumverbod) blijven claimen dat de euro goed voor ons Europeanen is geweest (en zal blijven zijn).

Nu kan ik zeveren over of er überhaupt wel een Europeaan (als identiteit) bestaat maar dat laat ik hier achterwege want het is tijd voor wat harde cijfers.
Als ik naar de werkeloosheidscijfers kijk binnen de EU (goede graadmeter voor het succes van de EU en de euro) dan bekruipt mij het gevoel dat de euroaanhangers heel wat uit te leggen hebben (zie tabel hieronder).

Bron: Eurostat
http://www.telegraaf.nl/j(...)%20is%20een%20succes

Met uitzondering van Italië (wat gezien de ontwikkelingen aldaar snel anders gaat worden) zijn de rest van de PIIGS (PIIGS=Portugal, Italië, Ierland, Griekenland en Spanje) er nou niet bepaald beter van geworden. Als ik het jaar 2000, twee jaar voor introductie van de euro, vergelijk met de situatie nu dan is de werkeloosheid in Griekenland, met 88% toegenomen, in Spanje met 113%, in Ierland met 256% en in Portugal met 275%. Nou niet bepaald een teken van succes denk ik…

Flinke schuldsanering is snel nodig

Nu hebben de PIIGS vroeger ook wel hoge werkeloosheidscijfers laten zien maar toen zaten ze niet zo diep in de schulden (totale schulden bedoel ik dan, dus bij overheden, bedrijven en particulieren). Waar vroeger er in ieder geval kansen lagen om snel te herstellen is dat nu onmogelijk door de schuldenberg. Zoveel schuld met zoveel economische tegenwind is niet te dragen en vroeg of later moeten de schulden gesaneerd (afgeschreven) worden. Helaas worden door de grootste belanghebbenden (de banken, pensioenfondsen, verzekeraars en overheden van de Europese kernlanden) een snelle en grondige schuldsanering tegengehouden. De Griekse schuldsanering is hier een voorbeeld van. De schuldenreductie is veel te weinig en lost niets op. Binnenkort staan de Grieken voor de tweede default (schuldsanering) en dan wellicht nog een derde. Met deze salamiplakjes techniek worden de problemen alleen maar verergerd. Goed management van de politici hoeven we dus niet te verwachten.

Europese Unie = Europese Utopie

Eerlijkheidshalve gebiedt te zeggen dat de verdeeldheid bij de EU/EMU te groot is om kordaat optreden door politici mogelijk te maken. Onderling zijn er te veel verschillen, kiezers morren steeds meer en dan zijn er nog machtsspelletjes gaande. Maar dat is nu precies één van mijn kernpunten: Europa is te verdeeld en te groot om een echte unie te kunnen vormen en in tijden van crisis wordt dit maar al te duidelijk (imperial overstretch).

Federale EU

Nu hoor ik het al in mijn oren schallen dat er daarom een federaal Europa moet komen zodat er wel kordaat kan worden opgetreden. Ten eerste is de logica van “de crisis laat zien dat we meer macht aan de EU moeten geven” ver te zoeken. De EU en met name de EMU (eurozone) zijn direct en indirect verantwoordelijk voor de huidige problemen (door euro konden PIIGS te goedkoop en te veel lenen) en zeggen dan doodleuk “zie, er zijn veel problemen dus wij moeten meer macht en autoriteit krijgen anders wordt het nooit opgelost”. Je eigen markt maken heet dat en het is onzinnig dat zoveel mensen zich hierdoor beet laten nemen.

EU heeft tot grotere verdeeldheid geleid

Ten tweede is deze Tito-eske benadering niet verstandig. Zoals ik al meerdere malen heb betoogd (en alstublieft neem het goed in u op) is het najagen van een Europese (federale) unie door verschillen te negeren dan wel plat te walsen met een one-size-fits-all benadering nou precies de manier hoe het niet moet. De cijfers onderschrijven het, het EU/EUR experiment heeft juist tot grotere verdeeldheid geleid; Nederland en Duitsland hebben (nog) een lage werkeloosheid, terwijl de PIIGS economisch imploderen met hoge werkloosheid tot het gevolg. Dit leidt tot dieptrieste taferelen zoals gewelddadige protesten, bomaanslagen en stijgende aantal zelfmoorden. Het is tijd dat de beleidsmakers dit beseffen voordat het te laat is.

Trauma

Het is tevens tijd dat we met z’n allen het trauma van WOII van ons afwerpen. Sinds die oorlog zijn we allergisch om het over verschillen te hebben, want gelijk komen termen als populisme, racisme en discriminatie naar boven drijven als een ontembare stem uit het verleden. Het scheelt niet veel of Peter Storm, Marcel van Dam, Rob Oudkerk, Ad Melkert en Jan Pronk stormen naar binnen om een cordon sanitaire aan te leggen. Dat moet ophouden. Verschillen zijn er, moeten erkend worden en gerespecteerd worden. Iets wat de EU en EMU, in het najagen van hun doel (unie) met one-size-fits-all juist totaal niet doen.


[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 07-04-2012 11:58:46 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_110017303
euro, eu, beiden grote mislukkingen waar we komende jaren een hoge prijs voor gaan betalen.

eu propaganda. gelukkig niet al te opzichtig.
  zaterdag 7 april 2012 @ 11:27:56 #3
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110017378
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 11:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
euro, eu, beiden grote mislukkingen waar we komende jaren een hoge prijs voor gaan betalen.

eu propaganda. gelukkig niet al te opzichtig.
Gevolg van politici die zichzelf teveel macht gaven en de democratie aan de kant schoven voor hun collectieve waanbeelden van een USEU
Als men de democratie gerespecteerd had was dit nooit gebeurd
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_110017386
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 11:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Gevolg van politici die zichzelf teveel macht gaven en de democratie aan de kant schoven voor hun collectieve waanbeelden van een USEU
ik ben niet voor niets voor een directere democratie.
  zaterdag 7 april 2012 @ 11:29:55 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_110017421
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 11:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Gevolg van politici die zichzelf teveel macht gaven en de democratie aan de kant schoven voor hun collectieve waanbeelden van een USEU
Als men de democratie gerespecteerd had was dit nooit gebeurd
^^ Dat.
Een munt en "eenheid" die nooit de wens van het volk is geweest heeft geen kans van slagen.
Typisch ook met wat voor "oplossingen" de EU komt:
-Schuldencrisis? Oplossen door nog veel meer uit te lenen!
-EU dreigt uit elkaar te vallen? Oplossen door Brussel nog veel meer macht te geven!
censuur :O
  zaterdag 7 april 2012 @ 11:37:52 #6
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110017625
Als we niet stoppen met de EU dan gaat het licht echt uit binnenkort
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 7 april 2012 @ 11:41:40 #7
131148 Dondermeester
Blikskaters en gerommel!
pi_110017718
De Telegraaf als bron is bedenkelijk...
Bovendien, als je de Euro beschouwd, moet je alle gegevens meenemen, niet alleen werkeloosheid maar de complete economische structuur en data. Omdat het gaat over Europa als wereldregio, zou je mogelijk zelfs de wereldeconomie in overweging moeten nemen omdat de Euro nu eenmaal niet alleen van zichzelf afhankelijk is.

Dan ga je aan een A4-tje niet genoeg hebben... :7
Wie ik ben?
Wie ben jij eigenlijk????
  zaterdag 7 april 2012 @ 11:49:28 #8
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110017911
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 11:41 schreef Dondermeester het volgende:
De Telegraaf als bron is bedenkelijk...
Bovendien, als je de Euro beschouwd, moet je alle gegevens meenemen, niet alleen werkeloosheid maar de complete economische structuur en data. Omdat het gaat over Europa als wereldregio, zou je mogelijk zelfs de wereldeconomie in overweging moeten nemen omdat de Euro nu eenmaal niet alleen van zichzelf afhankelijk is.

Dan ga je aan een A4-tje niet genoeg hebben... :7
Deze heer is de bron.
http://www.telegraaf.nl/d(...)o/10532529/____.html

Maar je bent het wel eens dat deze EU dwaling in een tragedie gaat eindigen die ongekend zal zijn voor Europa, met als oorzaak het uit het oog verliezen van de democratisch beginselen

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 07-04-2012 15:51:28 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 7 april 2012 @ 13:47:49 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110021749
De EU is een succes, want Brussel vergaart steeds meer macht. Dat is het enige criterium.

Of inwoners van Europese landen nu hongerig en wanhopig door de straten waren is alleen maar mooi meegenomen. Afhankelijke mensen zijn nu eenmaal veel beter te sturen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 7 april 2012 @ 19:31:01 #10
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110032739
nou de Eurofielen zijn of pasen vieren of hebben geen weerwoord, ik denk het laatste
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_110033291
Als de landen ten zuiden van de Alpen/Pyreneeën niet de Euro hadden gehad maar hun eigen sop gaar hadden moeten koken was het netto succes nog groter geweest.

Aan de ene kant een wat kleinere afzetmarkt, maar aan de andere kant ook geen hulp hoeven geven (wat volgens mij altijd nog meer is geweest dan de opbrengsten van die landen).
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 8 april 2012 @ 02:15:05 #12
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110047013
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 19:53 schreef Resistor het volgende:
Als de landen ten zuiden van de Alpen/Pyreneeën niet de Euro hadden gehad maar hun eigen sop gaar hadden moeten koken was het netto succes nog groter geweest.
Met een noordelijke munt was er een kleine kans van slagen, maar dan nog willen die landen niet samengaan

quote:
Aan de ene kant een wat kleinere afzetmarkt, maar aan de andere kant ook geen hulp hoeven geven (wat volgens mij altijd nog meer is geweest dan de opbrengsten van die landen).
De z.g.n opbrengsten kwamen uit bestedingen aan BMW's en Mercedessen van de EU subsidies afkomstig van de noordelijke landen

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 08-04-2012 08:21:36 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 8 april 2012 @ 10:21:53 #13
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_110050269
Altijd grappig dat je de hardste schreeuwers van nu totaal niet hoorde zo rond 2005-2006. :')
Doet me altijd sterk denken aan Ajax supporters. Dat zijn er een stuk meer als het goed gaat en een stuk minder als het slecht gaat.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  zondag 8 april 2012 @ 10:28:01 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_110050355
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 10:21 schreef Whuzz het volgende:
Altijd grappig dat je de hardste schreeuwers van nu totaal niet hoorde zo rond 2005-2006. :')
Ach gut, misschien luisterde je niet goed genoeg.
"Het Nederlandse electoraat heeft zich op woensdag 1 juni 2005 uitgesproken tegen de Europese Grondwet via een referendum."
Uiteraard dringt de EU alles toch gewoon op, ondanks de uitdrukkelijke wens van de bevolking om dat niet te willen.
censuur :O
  zondag 8 april 2012 @ 10:42:24 #15
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_110050569
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 10:28 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ach gut, misschien luisterde je niet goed genoeg.
"Het Nederlandse electoraat heeft zich op woensdag 1 juni 2005 uitgesproken tegen de Europese Grondwet via een referendum."
Uiteraard dringt de EU alles toch gewoon op, ondanks de uitdrukkelijke wens van de bevolking om dat niet te willen.
Tegen *die* europese grondwet ja. Dat is heel wat anders dan "tegen europa". Je moet wat minder naar de PVV luisteren :')
Quote me daarnaast even jouw posts uit 2005 waarin je hetzelfde riep als wat je in dit topic roept.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  zondag 8 april 2012 @ 10:45:54 #16
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110050627
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 10:42 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Tegen *die* europese grondwet ja. Dat is heel wat anders dan "tegen europa". Je moet wat minder naar de PVV luisteren :')
Quote me daarnaast even jouw posts uit 2005 waarin je hetzelfde riep als wat je in dit topic roept.
ik heb tegende grondwet gestemd, maar mijn stem was een stem tegen Europa, net als miljoenen anderen, 63% van de bevolking
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 8 april 2012 @ 10:47:17 #17
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110050647
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 10:21 schreef Whuzz het volgende:
Altijd grappig dat je de hardste schreeuwers van nu totaal niet hoorde zo rond 2005-2006. :')
Doet me altijd sterk denken aan Ajax supporters. Dat zijn er een stuk meer als het goed gaat en een stuk minder als het slecht gaat.
Een muntunie is altijd van korte levensduur geweest, en in het begin dacht ik dat landen echt fiscaal zouden samengaan, een fiscale en politieke unie, nu weet ik dat dit niet zal gebeuren en ook niet verstandig is omdat het binnen de kortste keren uiteenvalt

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 08-04-2012 10:59:32 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 8 april 2012 @ 10:48:27 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_110050660
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 10:42 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Tegen *die* europese grondwet ja. Dat is heel wat anders dan "tegen europa".
Ah, want "we" kregen ook zo veel zeggenschap daarover he, toen de gulden werd verkwanseld en de macht richting Brussel ging. De EU Grondwet was simpelweg de eerste keer dat er naar het volk gekeken werd, en dat heeft de politiek daarna meteen nooit meer gedaan, want het resultaat viel tegen.

quote:
Je moet wat minder naar de PVV luisteren :')
Ah, je standaard-antwoord op alles wat je niet bevalt?

quote:
Quote me daarnaast even jouw posts uit 2005 waarin je hetzelfde riep als wat je in dit topic roept.
Is jouw Google kapot? Doe je best!
Hoewel je "-Schuldencrisis? Oplossen door nog veel meer uit te lenen!
-EU dreigt uit elkaar te vallen? Oplossen door Brussel nog veel meer macht te geven! " daar niet gaat vinden, simpelweg omdat Brussel in 2005 nog niet bezig was met het uitlenen van honderden miljarden en zichzelf daar meer macht bij geven.
censuur :O
  zondag 8 april 2012 @ 10:50:15 #19
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_110050688
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 10:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Een muntunie is altijd van korte levensduur geweest, en in het begin dacht ik dat landen echt fiscaal zouden samengaan, een fiscale en politieke unie, nu weet ik dat dit niet zal gebeuren en ook niet verstandig is om dat het binnen de kortste keren uiteenvalt
Als dat zou gebeuren (na een EU-breed referendum natuurlijk) zou ik daar wel voorstander van kunnen zijn! Weg met die bekrompen Nederlandse politiek, gewoon EU-breed dezelfde wetgeving, dezelfde regels, dezelfde verkeersregels, dezelfde belastingen en dezelfde taal. Tot die tijd blijft het een zooitje zonder enig saamhorigheidsgevoel. Niet zo gek als je elkaar niet kan verstaan...
censuur :O
  zondag 8 april 2012 @ 11:02:10 #20
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_110050913
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 10:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ah, want "we" kregen ook zo veel zeggenschap daarover he, toen de gulden werd verkwanseld en de macht richting Brussel ging. De EU Grondwet was simpelweg de eerste keer dat er naar het volk gekeken werd, en dat heeft de politiek daarna meteen nooit meer gedaan, want het resultaat viel tegen.
Verkwanseld :')
Ja, je hebt het ook zoooo slecht he! Duidelijk, sinds de euro gaat het dramatisch slecht met ons land. Niemand heeft meer te eten, er is geen werk meer, massale stromen vluchtelingen ons land uit, kindjes met hongerbuiken...
Ja, we hebben de boel echt verkwanseld hier! _O-

quote:
Ah, je standaard-antwoord op alles wat je niet bevalt?
Ah, je standaard antwoord als iemand de waarheid raakt? ;)

quote:
Is jouw Google kapot? Doe je best!
Gedaan. 0 resultaten gevonden. Conclusie: precies zoals ik zei. Remco was stil toen alles goed ging, maar als het even tegenzit is hij de beste stuurman aan wal. Lekker roeptoeteren over verkwanseling...
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  zondag 8 april 2012 @ 11:03:25 #21
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110050934
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 11:02 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Verkwanseld :')
Ja, je hebt het ook zoooo slecht he! Duidelijk, sinds de euro gaat het dramatisch slecht met ons land. Niemand heeft meer te eten, er is geen werk meer, massale stromen vluchtelingen ons land uit, kindjes met hongerbuiken...
Ja, we hebben de boel echt verkwanseld hier! _O-

[..]

Ah, je standaard antwoord als iemand de waarheid raakt? ;)

[..]

Gedaan. 0 resultaten gevonden. Conclusie: precies zoals ik zei. Remco was stil toen alles goed ging, maar als het even tegenzit is hij de beste stuurman aan wal. Lekker roeptoeteren over verkwanseling...
Het gaat niet om het Noorden, maar om Europa , de EU en dat die uiteenvalt kan zelfs Whuzz zien
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 8 april 2012 @ 11:03:48 #22
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_110050938
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 10:50 schreef RemcoDelft het volgende:
Niet zo gek als je elkaar niet kan verstaan...
Kortzichtigheid ten top. Kom eens een weekje hier wonen en je zult versteld staan van hoe goed europeanen kunnen samenwerken en elkaar kunnen verstaan.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  zondag 8 april 2012 @ 11:04:39 #23
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_110050954
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 11:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het gaat niet om het Noorden, maar om Europa , de EU en dat die uiteenvalt kan zelfs Whuzz zien
Uh nee, ik zie dat niet. Leg het eens uit? Volgens mij is er ondanks 4 jaar crisis nog geen land uit de EU gestapt. Sterker nog, er zijn juist meer kandidaad lidstaten bijgekomen.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  zondag 8 april 2012 @ 11:06:17 #24
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110050975
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 11:04 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Uh nee, ik zie dat niet. Leg het eens uit? Volgens mij is er ondanks 4 jaar crisis nog geen land uit de EU gestapt. Sterker nog, er zijn juist meer kandidaad lidstaten bijgekomen.
Dat zegt niets, de splitsing tussen Noord en Zuid zit eraan te komen

'Duitsland draagt niet extra bij aan eurocrisis'

Het gekke is dat de eurofanaten zeggen dat ze geen Verenigde Staten van Europa willen , terwijl dat de enige mogelijkheid is om de divergerende muntunie om te bouwen naar een stabiele munt met toekomst

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 08-04-2012 11:17:12 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 8 april 2012 @ 11:20:29 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110051196
Het is ook geweldig om te zien hoe deze beroepssukkel zijn eigen kliek tegenspreekt
quote:
quote:
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')