Wie denk je dat er bedoeld werd met The Sun, setting in the East?quote:"When the sun rises in the west and sets in the east," said Mirri Maz Duur. "When the seas go dry and mountains blow in the wind like leaves. When your womb quickens again, and you bear a living child. Then he will return, and not before."
quote:Op dinsdag 10 april 2012 16:48 schreef Nagil het volgende:
Ook de hoofdstukken waarin JonOMG BLASPHEMY!!!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zal even duidelijk maken wat er ge-edit is:
[...]
Lijkt wel alsof deze persoon alleen leest(/herschrijft) om zo snel mogelijk van punt A naar B te komen. Het gaat toch om de reis?! Los van het feit dat hij niet het masterplan van Martin kent en dus niet weet welke relevante dingen hij weglaat... Echt een weirde actie, om daar zoveel tijd in te stoppen. Als je niet door een boek heenkomt, leg het dan gewoon opzij. Geez...
En dat 'ie ook "mayhaps" weghaalt. Dat woord is super relevant en beladen! Dan snap je het boek gewoon echt niet...[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
Het gaat idd om het complete verhaal, maar dat is voor mij dus wel degelijk "de reis". Of die reis interessant is hangt natuurlijk af van je eigen mening af, en ik kan me best voorstellen dat niet iedereen zit te wachten op hele verhalen van kleding en voedsel enzo. Maar toch hoor ik het verhaal liever van degene die de reis zelf "gemaakt" heeft, dan van iemand die er over heeft gehoord en het verhaal op zijn eigen manier navertelt. De visie van de schrijver is voor mij het belangrijkst, zéker als het verhaal nog niet volledig verteld is.quote:Op dinsdag 10 april 2012 23:43 schreef Nagil het volgende:
Ben het niet met je eens dat het om de reis gaat, het gaat om het complete verhaal natuurlijk. De reis kan erg mooi zijn als er interessante dingen gebeuren (dat is dus niet het tellen en beschrijven van schildpadden...). Het is dus ook niet ge-edit om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te komen. Het project is begonnen door die quote van GRRM zelf dat hij zoveel mogelijk 'fat' had getrimd, terwijl tijdens het lezen het overduidelijk is dat niet zo grondig is gedaan als hij zegt. Daarna is het project uitgebreid om andere irritaties van lezers aan te pakken, wat wellicht voor jullie te drastisch is, maar voor een hoop andere fans maakt dit de boeken juist weer leesbaar.
ten eerste leer je hier hoe de politieke verhoudinging tussen de noordelingen liggen de boltons helemaal niet zo sterk staan als ze zelf mischien wel denken.quote:removed the one to one with Lady Dustin in the crypts. I am conflicted about this, but have decided that the scene is mostly unnecessary. Perhaps Ned's bones will play a major role somehow, maybe, maybe mostly not, and I can't really imagine how knowing Brandon is an asshole matters all.
Heb net AFFC uit. Heel de nacht doorgehaald om te lezen. Er is echt helemaal geen kwaliteitsverlies in boek 4?quote:Op woensdag 11 april 2012 15:16 schreef Nagil het volgende:
Lol, natuurlijk is het zo subjectief als de pest, dat is alles toch? En hij geeft ook duidelijk aan dat hij hetzelf ook subjectief vindt door te stellen dat hij sommige dingen schrapt om persoonlijke redenen, en dat hij over bepaalde stukken erg twijfelt. Ik zelf vond Lady Dustin opeens out of the blue komen, an sich niet slecht geschreven (meeste Theon-hoofdstukken waren wel prima in mijn ogen) maar het haalde mij compleet uit het verhaal (zover ik er nog in zat).
Zoals ik al zei, als je je vermaakt hebt met ADWD, dan heb je helemaal niks aan de edit. Het is bedoeld voor mensen die na 3 briljante boeken enorm teleurgesteld waren in het kwaliteitsverlies in boek 4 en 5 en zo dus later gewoon sneller en minder irritatieopwekkend deze boeken kunnen herlezen mocht ooit onverhoopt boek 6 uitkomen. Ik bracht de edit ook alleen maar naar voren omdat iemand hier zei dat hij geen zin had in AFFC vanwege de slechte recensies, dus wellicht was dit een optie. Ik kan je vertellen dat veel mensen er erg blij mee waren.
Overigens heeft GRRM ooit op zijn blog gezegd dat er vast wel ooit een gekke fan is die de boeken samen zal voegen, maar dat hij er niet aan moet denken om die immense klus zelf te doen. Als je die quote dan heeeeeeeel vrij interpreteert, is dat een indirecte toestemming haha.
Waarom zou Winds of Winter dat veel makkelijker is om te schrijven er niet komen? Bovendien heeft GRRM nu tijdsdruk door de serie!quote:Op woensdag 11 april 2012 16:57 schreef Nagil het volgende:
Ik vind persoonlijk boek 4 nog steeds een erg goed boek, bij mij is het vooral boek 5 waar ik me ga ergeren aan karakter- en plotstagnaties. Ik haalde boek 4 bij het kwaliteitsverlies omdat ik het nog wel altijd minder vind dan de eerste 3 boeken en dat boek 4 voor de meeste mensen juist het slechtste boek is.
Het 'opstapje' argument krijg ik vaker naar me toe geworpen, en daar ben ik het totaal niet mee eens. Heb ik 11 jaar moeten wachten zodat ik een opstapje krijg voor een boek waar ik nog een paar jaar op moet wachten (of wat misschien nooit uitkomt)? Boek 1 en 2 waren ook geen opstapjes voor boek 3, dat waren gewoon strakke boeken waar verschillende verhaallijnen tot een conclusie komen en ze vormden een solide basis voor boek 3. Ik houd niet van het argument dat ik een boek pas mag gaan beoordelen als het hele verhaal af is, als dat zo is dan had het boek nooit uitgegeven mogen worden.
Ik heb dat hoofdstuk ook niet gelezen, maar ik hoorde het van een vriend/fan van me.quote:Op woensdag 11 april 2012 17:06 schreef Nagil het volgende:
Hoe snel hij de boeken afkrijgt is een andere discussie op zich, ik heb de hoop opgegeven dat hij een boek binnen 3 jaar afheeft vanwege 'nieuwe' stimulansen. Ik beoordeel iemand op zijn laatste werk en dat is gewoon 5 en 6 jaar geweest. Het kan zomaar zijn dat hij het binnen 3 jaar klaar heeft, maar ik ben zovaak teleurgesteld door zijn zelf ingestelde deadlines dat ik GRRM niet meer kan vertrouwen als hij zegt dat hij 'hoopt' het binnen 3 jaar af te hebben.
Heb het eerste hoofdstuk van TWOW niet gelezen overigens, was dat niet erg spoilerig voor jou?
Ah, to be youngquote:Op woensdag 11 april 2012 17:15 schreef kossikvassik2 het volgende:
[..]
Ik heb dat hoofdstuk ook niet gelezen, maar ik hoorde het van een vriend/fan van me.
Maar ja, ik snap wel dat op het moment dat als je zo lang op zijn boeken moet wachten, je extreem hoge verwachtingen hebt en wilt dat het dan ook perfect is. En als het dan een beetje tegen valt, valt het keihard tegen omdat je zolang moest wachten op het nieuwe boek.
Ik ben echter pas 4 maanden geleden in de serie gestapt. Dus heb dat probleem niet en vertrouw GRRM dat hij TWOW niet pas 6 jaar later uitbrengt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |