abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110142156
Tja, ik blijf zoiets vrij arrogant vinden. Ik durf er wel van uit te gaan dat de auteur zelf alles heeft geschrapt wat hij noodzakelijk vond en dat er wat hem betreft geen woord te veel in de boeken staat.
Een buitenstaander die het eind en het belang van de diverse details niet kent, kan toch niet zomaar van alles eruit gaan zitten halen?
Als een redacteur dat doet, is het natuurlijk wat anders, en dat gaat altijd in overleg met de auteur.
pi_110142323
Je kan het arrogant noemen, maar als er één ding is waar alle reviews het over eens waren was het wel dat het laatste boek wat meer ge-edit had mogen worden (ook erg veel spelfouten in ADWD). Voor mij was er echter ook veel te veel filler en een paar belachelijke hoofdstukken die werkelijk niets toevoegden.

Ik durf er zeker niet vanuit te gaan dat de auteur zelf alles geschrapt heeft wat hij noodzakelijk vond, ik heb het idee dat GRRM tegenwoordig denkt dat elk woord wat hij schrijft goud waard is en dat hij niet meer helemaal weet waar het verhaal naar toe gaat en daardoor maar wat meer filler aan zijn boeken toevoegt. Zijn normale redacteur heeft overigens toegegeven dat ze GRRM's grootste fan is, dit houdt dus in dat zij vrijwel alles slikt wat GRRM schrijft en hem waarschijnlijk niet meer durft tegen te spreken.
pi_110154338
Sommige van die edits snap ik wel (Jon en de wildling parade, Jon en de voorraden, Tyrion op de boot), maar bij andere edits slaat hij de plank volledig mis. Quentyn bijvoorbeeld, ook al leer je uiteindelijk evenveel door de Daenerys en Arianne/Areo hoofdstukken, toch vond ik zijn hoofdstukken erg leuk om te lezen omdat het een totaal ander personage was dan de rest. Het stukje dat hij in de siege van Astapor terechtkwam was ook erg mooi, laat toch wel een ander perspectief van die oorlog zien dan wanneer je het alleen van Dany of Barristans perspectief te zien kreeg.

De stukjes met Brienne konden ook ingekort worden, maar ze lieten een stuk uitgebreider de wereld zien waar het verhaal zich afspeelt. En het gedoe met Podrick, Hyle Hunt, Septon Meribald en Dog is gewoon hilarisch :D

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2012 20:54:32 ]
pi_110155296
Zoals te lezen in de beschrijving is de edit een soort van samenwerking geweest op het forum, er is veel gediscussieerd wat wel en niet wegmoest. Brienne staat er ook grotendeels nog in, daar is nauwelijks iets uitgehaald ondanks dat sommige mensen echt graag wilden dat alle hoofdstukken werden gesnoeid. Echter iedereen was het erover eens dat Quentyn wegmoest, een verschrikkelijk saai karakter met een verhaallijn dat nergens op uitliep. Heel zijn verhaallijn was een grote *derp*.
  dinsdag 10 april 2012 @ 21:17:56 #30
171161 Bellatrix
video et taceo
pi_110156059
Als je kijkt naar hoe geweldig Arianne en Oberyn en de Sandsnakes zijn dan kun je bijna niet voorstellen dat Quentyn familie van ze is. :')
“I am become a sour woman, I take no joy in mead nor meat, and song and laughter have become suspicious strangers to me. I am a creature of grief and dust and bitter longings. There is an empty place within me where my heart was once.”
pi_110157773
Ik vind de meerderheid van die edits lichtelijk belachelijk, heeft hij iets tegen sex-scenes dat hij ze d'r allemaal uitgooit? Volgens mij heeft hij zelf ideaalbeelden van personages in z'n hoofd en sex past er allemaal niet bij. Verder ook allemaal wmb interessante stukjes met background die er allemaal uitgemietert worden. Volgens mij is hij niet echt van gelaagde boeken...
Beneath the gold, bitter steel
  dinsdag 10 april 2012 @ 21:51:19 #32
171161 Bellatrix
video et taceo
pi_110158463
Maar wat een belachelijke edit inderdaad.

Ook met dat van Tyrion, wat probeert ie te doen, hem sympathieker maken? Tyrion is gewoon een klootzak in vijf, laat het zo.
“I am become a sour woman, I take no joy in mead nor meat, and song and laughter have become suspicious strangers to me. I am a creature of grief and dust and bitter longings. There is an empty place within me where my heart was once.”
pi_110160972
Tjah die edits zijn ook niet gemaakt omdat hij het boek leuk vond, de edit is vooral voor mensen die het boek ontzettend slecht vonden. Als je ADWD een goed boek vond, is deze edit niet voor je bedoeld.

(Ik persoonlijk vind de edits allemaal erg logisch, de gedeeltes die hij eruit heeft gehaald kwam ik absoluut niet doorheen tijdens het lezen van het origineel. Ik heb me bijvoorbeeld geen moment vermaakt met Tyrion tijdens ADWD, Dany was een klus om te lezen en al die verschrikkelijke stopzinnetjes heeft hij eruit gehaald)

[ Bericht 45% gewijzigd door Nagil op 10-04-2012 22:36:18 ]
pi_110161734
Ehm, Quentyns verhaallijn volslagen overbodig en een verhaallijn die nergens op uitliep?
Hij was de personificatie van de voorspelling van Mirri Maz Duur!
quote:
"When the sun rises in the west and sets in the east," said Mirri Maz Duur. "When the seas go dry and mountains blow in the wind like leaves. When your womb quickens again, and you bear a living child. Then he will return, and not before."
Wie denk je dat er bedoeld werd met The Sun, setting in the East?
Quentyn was wel degelijk van belang, al was het alleen maar vanwege deze prophecy, die prompt uitkwam - en ik denk dat GRRM dit allang bedacht had in boek 1 toen hij MMD deze woorden liet uitspreken.
Daarom dus, kun je volgens mij niet straffeloos schrappen in deze boeken.
pi_110162005
Quentyn is nog wel aanwezig via de ogen van Dany en Barristan, dus de prophecy werkt gewoon. Zijn hoofdstukken waren gewoon waardeloos (in mijn ogen, en velen anderen daar) en konden dus weg.
  dinsdag 10 april 2012 @ 23:11:30 #36
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_110163757
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 16:48 schreef Nagil het volgende:
Ook de hoofdstukken waarin Jon
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zal even duidelijk maken wat er ge-edit is:

[...]

OMG BLASPHEMY!!! :P

Lijkt wel alsof deze persoon alleen leest(/herschrijft) om zo snel mogelijk van punt A naar B te komen. Het gaat toch om de reis?! Los van het feit dat hij niet het masterplan van Martin kent en dus niet weet welke relevante dingen hij weglaat... Echt een weirde actie, om daar zoveel tijd in te stoppen. Als je niet door een boek heenkomt, leg het dan gewoon opzij. Geez...

En dat 'ie ook "mayhaps" weghaalt. Dat woord is super relevant en beladen! Dan snap je het boek gewoon echt niet...
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
pi_110165354
Ben het niet met je eens dat het om de reis gaat, het gaat om het complete verhaal natuurlijk. De reis kan erg mooi zijn als er interessante dingen gebeuren (dat is dus niet het tellen en beschrijven van schildpadden...). Het is dus ook niet ge-edit om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te komen. Het project is begonnen door die quote van GRRM zelf dat hij zoveel mogelijk 'fat' had getrimd, terwijl tijdens het lezen het overduidelijk is dat niet zo grondig is gedaan als hij zegt. Daarna is het project uitgebreid om andere irritaties van lezers aan te pakken, wat wellicht voor jullie te drastisch is, maar voor een hoop andere fans maakt dit de boeken juist weer leesbaar.
pi_110165523
Ik blijf het een vreemde zaak vinden. En.als fan wil je toch juist de tekst van de schrijver?

Naja ik stop ff met volgen tot ik de boeken binnen heb, anders spoiler ik teveel voor mezelf :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Yashaaaaa op 11-04-2012 08:16:16 ]
  woensdag 11 april 2012 @ 00:13:15 #39
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_110166404
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 23:43 schreef Nagil het volgende:
Ben het niet met je eens dat het om de reis gaat, het gaat om het complete verhaal natuurlijk. De reis kan erg mooi zijn als er interessante dingen gebeuren (dat is dus niet het tellen en beschrijven van schildpadden...). Het is dus ook niet ge-edit om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te komen. Het project is begonnen door die quote van GRRM zelf dat hij zoveel mogelijk 'fat' had getrimd, terwijl tijdens het lezen het overduidelijk is dat niet zo grondig is gedaan als hij zegt. Daarna is het project uitgebreid om andere irritaties van lezers aan te pakken, wat wellicht voor jullie te drastisch is, maar voor een hoop andere fans maakt dit de boeken juist weer leesbaar.
Het gaat idd om het complete verhaal, maar dat is voor mij dus wel degelijk "de reis". Of die reis interessant is hangt natuurlijk af van je eigen mening af, en ik kan me best voorstellen dat niet iedereen zit te wachten op hele verhalen van kleding en voedsel enzo. Maar toch hoor ik het verhaal liever van degene die de reis zelf "gemaakt" heeft, dan van iemand die er over heeft gehoord en het verhaal op zijn eigen manier navertelt. De visie van de schrijver is voor mij het belangrijkst, zéker als het verhaal nog niet volledig verteld is.

Natuurlijk is een goede editing wel belangrijk, dus ik snap ook best wel het idee achter een rewrite, maar om dat te doen zonder medewerking van de schrijver zelf vind ik gewoon vanuit een artistiek perspectief echt not done. Ben ook wel benieuwd wat de reactie van Martin zelf zou zijn op een dergelijke rewrite. Denk niet dat hij daar heel coulant over zou doen eigenlijk :P
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
pi_110166712
Even voor de duidelijkheid, er is niks herschreven. Er zijn alleen dingen weggehaald en verplaatst.
  woensdag 11 april 2012 @ 06:53:22 #41
171161 Bellatrix
video et taceo
pi_110169090
George Martin wordt al boos om fanfiction, dus hij zal dit ook niet leuk vinden nee. _O-
pi_110172684
Ik vind het maar vreemd om iemand anders werk aan te passen. zeker als je niet weet waar het verhaal verhaal naartoe gaat.

ook heeft hij allerlei subjectieve redenen. om dingen te schrappen. hij vind characters maar saai of hij houd niet van de seks scenes in het boek. dat kan maar daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn.

neem als voorbeeld deze edit die hij heeft gedaan op de Theon hoofdstukken

quote:
removed the one to one with Lady Dustin in the crypts. I am conflicted about this, but have decided that the scene is mostly unnecessary. Perhaps Ned's bones will play a major role somehow, maybe, maybe mostly not, and I can't really imagine how knowing Brandon is an asshole matters all.
ten eerste leer je hier hoe de politieke verhoudinging tussen de noordelingen liggen de boltons helemaal niet zo sterk staan als ze zelf mischien wel denken.

ook leer je hier weer iets meer over wat er tijdens en vlak voor de rebellie van Robert is gebeurd. waarom bijvoorbeeld Brandon was uitgehuwelijkt aan Catalyn. (dat wilde zijn vader)

ook heeft hij het hoofdstuk niet gelezen want Brandon was geen klootzak maar zijn vader huwde hem uit aan iemand anders dan vrouwe dustin (die daar duidelijk erg verbitterd over was)

ook was william dustin (de overleden man van vrouwe dustin) een van de 6 vrienden die met Eddard naar de tower of joy reden om zijn zus te redden.

ik vond dit een belangrijk en leuk hoofdstuk om te lezen. snap niet waarom hij het eruit haalt.

[ Bericht 5% gewijzigd door DestroyerPiet op 11-04-2012 10:51:41 ]
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_110183466
Lol, natuurlijk is het zo subjectief als de pest, dat is alles toch? En hij geeft ook duidelijk aan dat hij hetzelf ook subjectief vindt door te stellen dat hij sommige dingen schrapt om persoonlijke redenen, en dat hij over bepaalde stukken erg twijfelt. Ik zelf vond Lady Dustin opeens out of the blue komen, an sich niet slecht geschreven (meeste Theon-hoofdstukken waren wel prima in mijn ogen) maar het haalde mij compleet uit het verhaal (zover ik er nog in zat).

Zoals ik al zei, als je je vermaakt hebt met ADWD, dan heb je helemaal niks aan de edit. Het is bedoeld voor mensen die na 3 briljante boeken enorm teleurgesteld waren in het kwaliteitsverlies in boek 4 en 5 en zo dus later gewoon sneller en minder irritatieopwekkend deze boeken kunnen herlezen mocht ooit onverhoopt boek 6 uitkomen. Ik bracht de edit ook alleen maar naar voren omdat iemand hier zei dat hij geen zin had in AFFC vanwege de slechte recensies, dus wellicht was dit een optie. Ik kan je vertellen dat veel mensen er erg blij mee waren.

Overigens heeft GRRM ooit op zijn blog gezegd dat er vast wel ooit een gekke fan is die de boeken samen zal voegen, maar dat hij er niet aan moet denken om die immense klus zelf te doen. Als je die quote dan heeeeeeeel vrij interpreteert, is dat een indirecte toestemming haha. ;)
pi_110187717
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 15:16 schreef Nagil het volgende:
Lol, natuurlijk is het zo subjectief als de pest, dat is alles toch? En hij geeft ook duidelijk aan dat hij hetzelf ook subjectief vindt door te stellen dat hij sommige dingen schrapt om persoonlijke redenen, en dat hij over bepaalde stukken erg twijfelt. Ik zelf vond Lady Dustin opeens out of the blue komen, an sich niet slecht geschreven (meeste Theon-hoofdstukken waren wel prima in mijn ogen) maar het haalde mij compleet uit het verhaal (zover ik er nog in zat).

Zoals ik al zei, als je je vermaakt hebt met ADWD, dan heb je helemaal niks aan de edit. Het is bedoeld voor mensen die na 3 briljante boeken enorm teleurgesteld waren in het kwaliteitsverlies in boek 4 en 5 en zo dus later gewoon sneller en minder irritatieopwekkend deze boeken kunnen herlezen mocht ooit onverhoopt boek 6 uitkomen. Ik bracht de edit ook alleen maar naar voren omdat iemand hier zei dat hij geen zin had in AFFC vanwege de slechte recensies, dus wellicht was dit een optie. Ik kan je vertellen dat veel mensen er erg blij mee waren.

Overigens heeft GRRM ooit op zijn blog gezegd dat er vast wel ooit een gekke fan is die de boeken samen zal voegen, maar dat hij er niet aan moet denken om die immense klus zelf te doen. Als je die quote dan heeeeeeeel vrij interpreteert, is dat een indirecte toestemming haha. ;)
Heb net AFFC uit. Heel de nacht doorgehaald om te lezen. Er is echt helemaal geen kwaliteitsverlies in boek 4?

Snap je echt niet dat het verhaal na de eerste trilogie gestrand was en weer op de rails moet komen en dan het boek AFFC/ADWD speciaal een opstapje is?! GRRM heeft zelf ook meer malen gezegd dat het schrijven van AFFC?ADWD vreselijk was, omdat er zoveel door elkaar loopt etc.

Met Winds of Winter kan de beste man makkelijk het spoor oppakken en zal het tempo ook omhoog gaan!
pi_110187740
Overigens vind ik het editen van een boek, waarbij je 1/5 weglaat ontzettend arrogant, maar dat terzijde!
pi_110188376
Ik vind persoonlijk boek 4 nog steeds een erg goed boek, bij mij is het vooral boek 5 waar ik me ga ergeren aan karakter- en plotstagnaties. Ik haalde boek 4 bij het kwaliteitsverlies omdat ik het nog wel altijd minder vind dan de eerste 3 boeken en dat boek 4 voor de meeste mensen juist het slechtste boek is.

Het 'opstapje' argument krijg ik vaker naar me toe geworpen, en daar ben ik het totaal niet mee eens. Heb ik 11 jaar moeten wachten zodat ik een opstapje krijg voor een boek waar ik nog een paar jaar op moet wachten (of wat misschien nooit uitkomt)? Boek 1 en 2 waren ook geen opstapjes voor boek 3, dat waren gewoon strakke boeken waar verschillende verhaallijnen tot een conclusie komen en ze vormden een solide basis voor boek 3. Ik houd niet van het argument dat ik een boek pas mag gaan beoordelen als het hele verhaal af is, als dat zo is dan had het boek nooit uitgegeven mogen worden.
pi_110188623
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 16:57 schreef Nagil het volgende:
Ik vind persoonlijk boek 4 nog steeds een erg goed boek, bij mij is het vooral boek 5 waar ik me ga ergeren aan karakter- en plotstagnaties. Ik haalde boek 4 bij het kwaliteitsverlies omdat ik het nog wel altijd minder vind dan de eerste 3 boeken en dat boek 4 voor de meeste mensen juist het slechtste boek is.

Het 'opstapje' argument krijg ik vaker naar me toe geworpen, en daar ben ik het totaal niet mee eens. Heb ik 11 jaar moeten wachten zodat ik een opstapje krijg voor een boek waar ik nog een paar jaar op moet wachten (of wat misschien nooit uitkomt)? Boek 1 en 2 waren ook geen opstapjes voor boek 3, dat waren gewoon strakke boeken waar verschillende verhaallijnen tot een conclusie komen en ze vormden een solide basis voor boek 3. Ik houd niet van het argument dat ik een boek pas mag gaan beoordelen als het hele verhaal af is, als dat zo is dan had het boek nooit uitgegeven mogen worden.
Waarom zou Winds of Winter dat veel makkelijker is om te schrijven er niet komen? Bovendien heeft GRRM nu tijdsdruk door de serie!

Boek 4 en 5 zijn sowieso geen "losse" boeken die je los mag beoordelen net als boek 1,2,3. Je moet ze sowieso al samen pakken dusja. Dan kan je toch niet hetzelfde verwachten als boek 1,2,3.

Natuurlijk is boek 3 leuker dan 4 (5 heb ik nog niet gelezen). Maar ik snap precies waarom GRRM moest doen wat hij moest doen.

Heet eerste hoofdstuk van TWOW die GRRM al gereleased heeft belooft trouwens weer een snellere schrijfstijl.
pi_110188906
Hoe snel hij de boeken afkrijgt is een andere discussie op zich, ik heb de hoop opgegeven dat hij een boek binnen 3 jaar afheeft vanwege 'nieuwe' stimulansen. Ik beoordeel iemand op zijn laatste werk en dat is gewoon 5 en 6 jaar geweest. Het kan zomaar zijn dat hij het binnen 3 jaar klaar heeft, maar ik ben zovaak teleurgesteld door zijn zelf ingestelde deadlines dat ik GRRM niet meer kan vertrouwen als hij zegt dat hij 'hoopt' het binnen 3 jaar af te hebben.

Heb het eerste hoofdstuk van TWOW niet gelezen overigens, was dat niet erg spoilerig voor jou?
pi_110189347
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 17:06 schreef Nagil het volgende:
Hoe snel hij de boeken afkrijgt is een andere discussie op zich, ik heb de hoop opgegeven dat hij een boek binnen 3 jaar afheeft vanwege 'nieuwe' stimulansen. Ik beoordeel iemand op zijn laatste werk en dat is gewoon 5 en 6 jaar geweest. Het kan zomaar zijn dat hij het binnen 3 jaar klaar heeft, maar ik ben zovaak teleurgesteld door zijn zelf ingestelde deadlines dat ik GRRM niet meer kan vertrouwen als hij zegt dat hij 'hoopt' het binnen 3 jaar af te hebben.

Heb het eerste hoofdstuk van TWOW niet gelezen overigens, was dat niet erg spoilerig voor jou?
Ik heb dat hoofdstuk ook niet gelezen, maar ik hoorde het van een vriend/fan van me.

Maar ja, ik snap wel dat op het moment dat als je zo lang op zijn boeken moet wachten, je extreem hoge verwachtingen hebt en wilt dat het dan ook perfect is. En als het dan een beetje tegen valt, valt het keihard tegen omdat je zolang moest wachten op het nieuwe boek.

Ik ben echter pas 4 maanden geleden in de serie gestapt. Dus heb dat probleem niet en vertrouw GRRM dat hij TWOW niet pas 6 jaar later uitbrengt.
  woensdag 11 april 2012 @ 17:15:57 #50
51794 Rahl
Life is just a game we play
pi_110189370
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 17:15 schreef kossikvassik2 het volgende:

[..]

Ik heb dat hoofdstuk ook niet gelezen, maar ik hoorde het van een vriend/fan van me.

Maar ja, ik snap wel dat op het moment dat als je zo lang op zijn boeken moet wachten, je extreem hoge verwachtingen hebt en wilt dat het dan ook perfect is. En als het dan een beetje tegen valt, valt het keihard tegen omdat je zolang moest wachten op het nieuwe boek.

Ik ben echter pas 4 maanden geleden in de serie gestapt. Dus heb dat probleem niet en vertrouw GRRM dat hij TWOW niet pas 6 jaar later uitbrengt.
Ah, to be young :)
'Very funny Scotty, now beam down my clothes.'
Klippend door je schuur, dorp of plantsoen.
last.fm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')