Wat goed van jequote:Op vrijdag 6 april 2012 10:51 schreef Mixende_match het volgende:
Heb mij zojuist ingeschreven
Heb vaak geholpen met bloedgeven (EHBO team), vond t altijd beetje eng, dus deed ik de mensen na het bloedgeven begeleiden haha.
Maar toch maar gedaan, dankzij dit topic
Roken heeft volgens mij een positieve invloed op de hoogte van je Hb-gehalte. Mijn Hb is een periode standaard boven de 10 geweest. Op een gegeven moment vroegen ze of ik rookte of dat ik astmatisch was. Dat kan blijkbaar van invloed zijn.quote:
De lagere saturatie (van +/- 5% dacht ik) wordt veroorzaakt doordat het Fe2+ in het hb van rokers' rode bloedcellen voor een klein deel oxideert naar Fe3+. Zuurstof (O2-) bindt alleen aan Fe2+ en niet aan Fe3+, dus verlaagt de hoeveelheid zuurstof die per rode bloedcel vervoert kan worden. Bij transfusie draagt een donerende roker dit over aan de ontvanger.quote:Op vrijdag 6 april 2012 11:59 schreef Deetch het volgende:
[..]
Het gaat niet om de hoeveelheid zuurstof in het bloed maar de hoeveelheid zuuratofdragers (Hb).
De saturatie wordt door de ontvanger zelf verzorgt. Dus je kunt gewoon donor worden als je door de medische test komt.
interessant, nooit geweten. Ik dacht dat er gewoon meer CO aan je Hb vast zat zodat er geen zuurstof aan kon hangen.quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:21 schreef boyv het volgende:
[..]
De lagere saturatie (van +/- 5% dacht ik) wordt veroorzaakt doordat het Fe2+ in het hb van rokers' rode bloedcellen voor een klein deel oxideert naar Fe3+. Zuurstof (O2-) bindt alleen aan Fe2+ en niet aan Fe3+, dus verlaagt de hoeveelheid zuurstof die per rode bloedcel vervoert kan worden. Bij transfusie draagt een donerende roker dit over aan de ontvanger.
Het is marginaal dat wel, maar iemand die ik ken werd afgekeurd door een te laag ijzergehalte, vandaar de vraag.
edit: Fe = ijzer
Wow dat is echt hoog (want je bent vrouw toch neem ik aan?). Ik zit rond tussen de 9,3 en 9,9. Het schijnt dat hoe meer je sport, hoe lager je Hb wordt..quote:
Het Hb van rokers is dan ook hoger dan dat van niet-rokersquote:
Oew, dat gaat weer interessant worden binnenkort dan!quote:Op vrijdag 6 april 2012 12:24 schreef the85mc het volgende:
[..]
Wow dat is echt hoog (want je bent vrouw toch neem ik aan?). Ik zit rond tussen de 9,3 en 9,9. Het schijnt dat hoe meer je sport, hoe lager je Hb wordt..
Paar dagen van te voren veel rood vlees eten met vitamine C. En roosvicee ferro drinken. Is je Hb zo 0.5 hoger..quote:Op vrijdag 6 april 2012 13:19 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
[..]
Oew, dat gaat weer interessant worden binnenkort dan!
Mijn Hb is altijd al aan de lage kant, vaak moet er ook 2 keer geprikt worden voordat ik een goed Hb heb.
Als dat waar was dan deed ik de 100m sprint in 3 secondenquote:Op vrijdag 6 april 2012 12:24 schreef the85mc het volgende:
[..]
Wow dat is echt hoog (want je bent vrouw toch neem ik aan?). Ik zit rond tussen de 9,3 en 9,9. Het schijnt dat hoe meer je sport, hoe lager je Hb wordt..
Je kunt ook plasma geven ipv bloed, dat is minder ingrijpend. Ik merk he-le-maal niks nadat ik plasma heb gegeven, na bloeddonatie had ik altijd wel een paar dagen zware benen en de eerste dag honger als 'n paard.quote:Op vrijdag 6 april 2012 10:09 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik zit er al een tijdje over na te denken. Ik sport nogal veel. Heeft het nog nadelige gevolgen voor het sporten? Minder uithoudingsvermogen ofzo?
Voor mij was een donatie mislukt door verkeerd prikken. Dezelfde prikker ging bij mij prikken, maar ging perfect.quote:Op dinsdag 10 april 2012 21:48 schreef Karstman het volgende:
Eind van de middag ook weer eens plasma gegeven na wat uitstel wegens vakantie en griep enzo. HB 10 bloeddruk ook wat aan de hoge kant maar wel met de normale band die altijd een hogere waarde geeft dan de brede band die ze meestal gebruiken.
Bij de afdeling volbloed ging iemand behoorlijk onderuit. Afgevoerd op een bed en een tijdje apart gelegd. Toen ik klaar was met doneren zat ie in de koffiekamer paaseitjes weg te werken, hij had suiker nodig denk ik
Misprikken is niet leukquote:Op dinsdag 10 april 2012 21:52 schreef the85mc het volgende:
[..]
Voor mij was een donatie mislukt door verkeerd prikken. Dezelfde prikker ging bij mij prikken, maar ging perfect.
Oeh, wij zijn speciaaltjesquote:Op donderdag 12 april 2012 23:17 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Wij matchen![]()
Maar goed dat het allemaal is gelukt Greys, je eerste donatie zit erop!
Nou ja, ik ben een keer gebeld en gesmst of ik z.s.m. wou komen doneren en de keuringsarts gaf ook aan dat er iig waar ik zit niet al te veel b+donoren zijnquote:Op donderdag 12 april 2012 23:20 schreef Greys het volgende:
[..]
Oeh, wij zijn speciaaltjes
Tenminste, ik begreep dat B positief veel minder vaak voorkomt.
Of ze hebben me maar iets wijs gemaakt om me af te leiden, kan ook
En ja, het zit er op! En ik durf volgende keer wel weer
Het zal nooit mijn hobby worden en ik moest ook best lang blijven liggen na afloop ivm iets te wit weggetrokken, maar dat waren gewoon de zenuwen. En daarna hebben ze me op de foto gezet met die zak bloed in mijn hand 'leuk voor op je facebook'![]()
Oh en ik kreeg een knuffelpelikaantje
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |