Didumos | woensdag 4 april 2012 @ 09:15 |
Ik ben de zolder aan het aftimmeren. Het dak bestaat uit drie grote prefab scharnierkappen met inwendige gordingen. Ik maak wanden door van houten balken (44x69) een raamwerk te timmeren en daar platen tegen aan te zetten. Nu komen een aantal wanden dwars op het hellende dak te staan, echter de scharnierkappen hangen behoorlijk door, waardoor een golvende aansluitlijn ontstaat tussen het dak en de wand. Het gaat wel om 4 a 5 centimeter dat het dak doorhangt, met name in het midden van de kappen. Als ik het zo laat, komt e.a.e. er behoorlijk amateuristisch uit te zien. M.a.w., kan ik iets doen aan het doorhangen? Hoe kan ik ze stutten? Iemand een idee? | |
_VoiD_ | woensdag 4 april 2012 @ 09:23 |
als je ze stut dan creëer je een extra steunpunt daar waar de kap niet op berekend is. En nog belangrijker, je zoldervloer ook niet. Vind het trouwens vreemd om te horen dat je prefab scharnierkappen hebt, maar dan wel gordingen. Meestal zijn dat dan gewoon sporenkappen namelijk, | |
Didumos | woensdag 4 april 2012 @ 09:41 |
Misschien moet ik het geen gordingen noemen, er zitten balken in de kappen die van boven naar beneden lopen, dat zijn ook mijn aanhechtpunten voor de wandjes. Maar ik begrijp dat jou advies is om niet te stutten. | |
blomke | woensdag 4 april 2012 @ 09:59 |
Dat zijn sporen. Kan je niet aan de zijkant van die sporen, plankjes schroeven en zo het hoogteverschil uitvlakken? | |
BennoDeBever | woensdag 4 april 2012 @ 11:56 |
Die sporen zitten in de kap verwerkt. Het valt niet mee om een, verkeerd berekend, scharnierkap weer uit te vlakken op het dak. | |
_VoiD_ | woensdag 4 april 2012 @ 12:00 |
Wat je eventueel zou kunnen doen is om het dak terug te duwen met bijvoorbeeld een vijzel, zelfs iets voorbij standje "vlak" en dan een stalen strip direct tegen de sporen te bevestigen (en door de platen die tegen de sporen aanzitten als beschot aan de binnenzijde). Deze strip dient constructief verbonden te zijn, en dat kun je bereiken met een goede lijm (bruislijm bijvoorbeeld) en voldoende schroeven. Ontlast je de kap daarna weer dan wordt de strip belast (mits goed bevestigd). | |
_VoiD_ | woensdag 4 april 2012 @ 12:00 |
aan de binnenzijde van de kap trouwens ![]() | |
BennoDeBever | woensdag 4 april 2012 @ 12:09 |
Hoe wil je een strip plaatsen tegen de sporen van een scharnierkap? Die zijn namelijk afgewerkt met platen aan de binnenkant en zitten vol met isolatie. | |
_VoiD_ | woensdag 4 april 2012 @ 12:45 |
Die platen zitten waarschijnlijk direct tegen de sporen aan geschroefd, dan kun je daar gewoon de strip tegenaanzetten. Moet je wel zorgen voor een voldoende schuifvaste verbinding tussen alle delen, en dat is het lastigste hier. | |
_VoiD_ | woensdag 4 april 2012 @ 12:46 |
als het eerst is uitgeracheld dan kun je het wel vergeten, maar als het een prefab kap is is dat vaak niet het geval. De isolatie zit dan tussen naast elkaar gelegen sporen, en loopt niet nog een keer over de sporen heen. | |
jpajs | woensdag 4 april 2012 @ 13:20 |
Het mooiste zou zijn om de kap terug te drukken met schroefstempels. Dus een zware balk tegen het dakbeschot en op de vloer en dan met de stempel opdraaien. Het kan zijn dat je de vloer een verdieping lager ook moet stempelen. Uiteindelijk komt er een dragend knieschot onder. Dus een frame van balkjes 44x69 of 96 met daarop een laag 10 mm spaanplaat en of mdf. De verticale balkjes van het frame komen onder de sporen te staan. Dus op een scheiding van twee elementen krijg je ook twee verticale balkjes. De horizontale lopen door van muur tot muur. MAAR dat kan niet zomaar. Het is de vraag of de onderliggende vloer de belasting kan hebben. Dus je krijgt vragen als; - breedplaatvloer en of kanaalplaatvloer - type pan - overspanning van nok (scharnierpunt) tot aan de muurplaat (onderzijde dak bij de vloer) - eventueel dragende muren een verdieping lager - afmetingen van de sporen en opbouw van het kap element - eventuele sparingen van schoorstenen en of Velux vensters. Hieraan zal een constructeur moeten gaan rekenen. Het is verstandig dit wel te laten doen ondanks de kosten. Het is niet ondenkbaar dat bij een zware windbelasting of sneeuwlast er een punt bereikt wordt. Uiteindelijk zal de constructeur een advies geven hoe een en ander uit te voeren. Als je in een buurt woont met meer van dezelfde huizen kan je eens gaan praten met de buren. Uiteindelijk kunnen de kosten dan gespreid worden onder elkaar. En er is niemand hier die een glazen bol heeft en het van hieruit kan beoordelen. [ Bericht 0% gewijzigd door jpajs op 04-04-2012 16:35:45 ] | |
Didumos | woensdag 4 april 2012 @ 20:06 |
Klopt. | |
error_404 | woensdag 4 april 2012 @ 20:11 |
Hoe ziet je dak er van buitenaf uit? Tekent het doorhangen daar ook? | |
Didumos | woensdag 4 april 2012 @ 20:11 |
Dank voor alle reacties. Ik krijg nu wel het idee dat ik misschien eens iemand moet laten kijken of e.e.a. niet kan worden beschouwd als constructiefout. Wij wonen in een rijtje en als de zon schuin over de pannen schijnt, zie je ook aan de buitenkant de daken golven. | |
Didumos | woensdag 4 april 2012 @ 20:12 |
Huis is nog maar 1 jaar oud. | |
Didumos | donderdag 19 april 2012 @ 08:22 |
Toen ik toevallig tegen het dak aanleunde, zag ik tot mijn verbazing de balken die er tegenaan stonden naar beneden glijden doordat ze meer ruimte kregen. Door vervolgens iets meer kracht te zetten, duwde ik zo het dak vlak. Dat voelde helemaal niet alsof ik een paar honderd dakpannen moest liften. Blijkbaar zat er zoveel elasticiteit in het dak, dat het zelf ook graag vlak wilde zijn. Toen ik dit had vastgesteld, heb ik besloten om zonder bijzondere ingrepen het dak te stutten (iets voorbij vlak) en de wand er onder te plaatsen en dan het dak daarop te laten zakken. Wel met constructielijm op het hele opervlak waar de wand het dak raakt, zoals hierboven werd geadviseerd. Ee.a. is heeft geweldig uitgepakt, zie foto's. Groeten, Diederik | |
error_404 | donderdag 19 april 2012 @ 09:38 |
Ha Diederik, je foto's doen het niet. | |
Didumos | donderdag 19 april 2012 @ 10:13 |
Foto's staan hier. | |
RanTheMan | donderdag 19 april 2012 @ 10:46 |
wat zonde dat je je raam wegwerkt.. ik zal maar verder niet vragen waarom je nu juis op deze manier je ruimte..... uhm vult zeg maar............ | |
blomke | donderdag 19 april 2012 @ 11:07 |
Denk dat het huis zich heeft "gezet" en dat het dak een duwtje nodig had om zich aan te passen aan de zetting. | |
Didumos | donderdag 19 april 2012 @ 15:53 |
Het idee is juist dat in de berging ook een raam(pje) zit; ertegenover zitten 2 grote dakramen;) | |
Didumos | donderdag 19 april 2012 @ 15:56 |
Het was niet zo dat het dak vanzelf vlak bleef, maar er was ook niet veel voor nodig om 'm vlak te houden. | |
Didumos | donderdag 19 april 2012 @ 16:07 |
Zie hier. | |
RanTheMan | donderdag 19 april 2012 @ 16:27 |
ahhh! goed idee man om een raampje in je berging te hebben ![]() | |
jpajs | maandag 23 april 2012 @ 08:51 |
Het idee van de wand heb je mooi uitgevoerd. Wil je alleen nogmaals waarschuwen. De schanierkap is, door jouw verhaal, neem ik aan te licht uitgevoerd. Bij sneeuw- en of windbelasting, onderschat dat niet, komt de druk nu direct op een bepaalde lijn in de vloer uit. Hierop is de vloer, waarschijnlijk, niet berekend. Wat de gevolgen, kunnen, zijn is vanaf hier koffie dik kijken. Wil je nogmaals benadrukken dat het verstandig is om er een constructeur naar te laten kijken. Scharnieren kappen worden omwille van kosten zo licht mogelijk uitgevoerd. Het is een strijd tussen de aannemer, constructeur en kapfabrikant om alles aan kosten er uit te knijpen. Het is behalve een advies, ook een raad. Als je denkt het niet te hoeven doen staat het ondanks mijn raad en advies allemaal nog 50 jaar. Maar je kan ook, samen met je buren, de eerste zijn die het acht uur journaal haalt. Ik hoop voor jou dat je het advies ter harte neemt en dat de constructeur ter plaatse al ziet dat het geen problemen geeft. | |
blomke | maandag 23 april 2012 @ 09:03 |
Ik heb in de recente nieuwbouwpraktijk gezien, dat de verdiepingswanden te licht waren uitgevoerd voor het gewicht van het scharnierdak. Er moest een heel frame met H-balken over de verdiepingsvloer worden geplaatst waarmee het gewicht van het dak werd afgeleid op de BG-muren. Blijkbaar worden de constructies zo licht uitgevoerd dat er maar weinig marge is om e.e.a. extra te belasten. Laat de zaak dus ter plekke door een deskundige constructeur berkijken. (En dus niet zo'n knurft die de verdiepingswanden én verkeerd plaatst én te licht dimensioneert). |