abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109883853
Ik ben de zolder aan het aftimmeren. Het dak bestaat uit drie grote prefab scharnierkappen met inwendige gordingen. Ik maak wanden door van houten balken (44x69) een raamwerk te timmeren en daar platen tegen aan te zetten. Nu komen een aantal wanden dwars op het hellende dak te staan, echter de scharnierkappen hangen behoorlijk door, waardoor een golvende aansluitlijn ontstaat tussen het dak en de wand. Het gaat wel om 4 a 5 centimeter dat het dak doorhangt, met name in het midden van de kappen. Als ik het zo laat, komt e.a.e. er behoorlijk amateuristisch uit te zien.

M.a.w., kan ik iets doen aan het doorhangen? Hoe kan ik ze stutten? Iemand een idee?
pi_109884031
als je ze stut dan creëer je een extra steunpunt daar waar de kap niet op berekend is. En nog belangrijker, je zoldervloer ook niet.

Vind het trouwens vreemd om te horen dat je prefab scharnierkappen hebt, maar dan wel gordingen. Meestal zijn dat dan gewoon sporenkappen namelijk,
pi_109884408
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 09:23 schreef _VoiD_ het volgende:
Vind het trouwens vreemd om te horen dat je prefab scharnierkappen hebt, maar dan wel gordingen. Meestal zijn dat dan gewoon sporenkappen namelijk,
Misschien moet ik het geen gordingen noemen, er zitten balken in de kappen die van boven naar beneden lopen, dat zijn ook mijn aanhechtpunten voor de wandjes. Maar ik begrijp dat jou advies is om niet te stutten.
pi_109884851
Dat zijn sporen.

Kan je niet aan de zijkant van die sporen, plankjes schroeven en zo het hoogteverschil uitvlakken?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_109888832
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 09:59 schreef blomke het volgende:
Dat zijn sporen.

Kan je niet aan de zijkant van die sporen, plankjes schroeven en zo het hoogteverschil uitvlakken?
Die sporen zitten in de kap verwerkt. Het valt niet mee om een, verkeerd berekend, scharnierkap weer uit te vlakken op het dak.
pi_109888984
Wat je eventueel zou kunnen doen is om het dak terug te duwen met bijvoorbeeld een vijzel, zelfs iets voorbij standje "vlak" en dan een stalen strip direct tegen de sporen te bevestigen (en door de platen die tegen de sporen aanzitten als beschot aan de binnenzijde). Deze strip dient constructief verbonden te zijn, en dat kun je bereiken met een goede lijm (bruislijm bijvoorbeeld) en voldoende schroeven.

Ontlast je de kap daarna weer dan wordt de strip belast (mits goed bevestigd).
pi_109888992
aan de binnenzijde van de kap trouwens :) Niet van buiten.
pi_109889351
Hoe wil je een strip plaatsen tegen de sporen van een scharnierkap? Die zijn namelijk afgewerkt met platen aan de binnenkant en zitten vol met isolatie.
pi_109890593
Die platen zitten waarschijnlijk direct tegen de sporen aan geschroefd, dan kun je daar gewoon de strip tegenaanzetten. Moet je wel zorgen voor een voldoende schuifvaste verbinding tussen alle delen, en dat is het lastigste hier.
pi_109890623
als het eerst is uitgeracheld dan kun je het wel vergeten, maar als het een prefab kap is is dat vaak niet het geval. De isolatie zit dan tussen naast elkaar gelegen sporen, en loopt niet nog een keer over de sporen heen.
pi_109892068
Het mooiste zou zijn om de kap terug te drukken met schroefstempels. Dus een zware balk tegen het dakbeschot en op de vloer en dan met de stempel opdraaien. Het kan zijn dat je de vloer een verdieping lager ook moet stempelen.
Uiteindelijk komt er een dragend knieschot onder. Dus een frame van balkjes 44x69 of 96 met daarop een laag 10 mm spaanplaat en of mdf. De verticale balkjes van het frame komen onder de sporen te staan. Dus op een scheiding van twee elementen krijg je ook twee verticale balkjes. De horizontale lopen door van muur tot muur.

MAAR dat kan niet zomaar. Het is de vraag of de onderliggende vloer de belasting kan hebben. Dus je krijgt vragen als;
- breedplaatvloer en of kanaalplaatvloer
- type pan
- overspanning van nok (scharnierpunt) tot aan de muurplaat (onderzijde dak bij de vloer)
- eventueel dragende muren een verdieping lager
- afmetingen van de sporen en opbouw van het kap element
- eventuele sparingen van schoorstenen en of Velux vensters.

Hieraan zal een constructeur moeten gaan rekenen. Het is verstandig dit wel te laten doen ondanks de kosten. Het is niet ondenkbaar dat bij een zware windbelasting of sneeuwlast er een punt bereikt wordt.
Uiteindelijk zal de constructeur een advies geven hoe een en ander uit te voeren.

Als je in een buurt woont met meer van dezelfde huizen kan je eens gaan praten met de buren. Uiteindelijk kunnen de kosten dan gespreid worden onder elkaar.

En er is niemand hier die een glazen bol heeft en het van hieruit kan beoordelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door jpajs op 04-04-2012 16:35:45 ]
Jeroentje.
pi_109909476
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 12:45 schreef _VoiD_ het volgende:
Die platen zitten waarschijnlijk direct tegen de sporen aan geschroefd, dan kun je daar gewoon de strip tegenaanzetten. Moet je wel zorgen voor een voldoende schuifvaste verbinding tussen alle delen, en dat is het lastigste hier.
Klopt.
  woensdag 4 april 2012 @ 20:11:29 #13
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_109909796
Hoe ziet je dak er van buitenaf uit? Tekent het doorhangen daar ook?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_109909816
Dank voor alle reacties. Ik krijg nu wel het idee dat ik misschien eens iemand moet laten kijken of e.e.a. niet kan worden beschouwd als constructiefout. Wij wonen in een rijtje en als de zon schuin over de pannen schijnt, zie je ook aan de buitenkant de daken golven.
pi_109909857
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 20:11 schreef Didumos het volgende:
Dank voor alle reacties. Ik krijg nu wel het idee dat ik misschien eens iemand moet laten kijken of e.e.a. niet kan worden beschouwd als constructiefout. Wij wonen in een rijtje en als de zon schuin over de pannen schijnt, zie je ook aan de buitenkant de daken golven.
Huis is nog maar 1 jaar oud.
pi_110519899
Toen ik toevallig tegen het dak aanleunde, zag ik tot mijn verbazing de balken die er tegenaan stonden naar beneden glijden doordat ze meer ruimte kregen. Door vervolgens iets meer kracht te zetten, duwde ik zo het dak vlak. Dat voelde helemaal niet alsof ik een paar honderd dakpannen moest liften. Blijkbaar zat er zoveel elasticiteit in het dak, dat het zelf ook graag vlak wilde zijn.

Toen ik dit had vastgesteld, heb ik besloten om zonder bijzondere ingrepen het dak te stutten (iets voorbij vlak) en de wand er onder te plaatsen en dan het dak daarop te laten zakken. Wel met constructielijm op het hele opervlak waar de wand het dak raakt, zoals hierboven werd geadviseerd. Ee.a. is heeft geweldig uitgepakt, zie foto's.

Groeten,
Diederik

donderdag 19 april 2012 @ 09:38:00 #17
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_110521409
Ha Diederik, je foto's doen het niet.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_110523440
wat zonde dat je je raam wegwerkt.. ik zal maar verder niet vragen waarom je nu juis op deze manier je ruimte..... uhm vult zeg maar............
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_110524056
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 08:22 schreef Didumos het volgende:
Toen ik toevallig tegen het dak aanleunde, zag ik tot mijn verbazing de balken die er tegenaan stonden naar beneden glijden doordat ze meer ruimte kregen. Door vervolgens iets meer kracht te zetten, duwde ik zo het dak vlak. Dat voelde helemaal niet alsof ik een paar honderd dakpannen moest liften. Blijkbaar zat er zoveel elasticiteit in het dak, dat het zelf ook graag vlak wilde zijn.

Toen ik dit had vastgesteld, heb ik besloten om zonder bijzondere ingrepen het dak te stutten (iets voorbij vlak) en de wand er onder te plaatsen en dan het dak daarop te laten zakken. Wel met constructielijm op het hele opervlak waar de wand het dak raakt, zoals hierboven werd geadviseerd. Ee.a. is heeft geweldig uitgepakt, zie foto's.

Denk dat het huis zich heeft "gezet" en dat het dak een duwtje nodig had om zich aan te passen aan de zetting.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_110535475
quote:
2s.gif Op donderdag 19 april 2012 10:46 schreef RanTheMan het volgende:
wat zonde dat je je raam wegwerkt.. ik zal maar verder niet vragen waarom je nu juis op deze manier je ruimte..... uhm vult zeg maar............
Het idee is juist dat in de berging ook een raam(pje) zit; ertegenover zitten 2 grote dakramen;)
pi_110535613
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Denk dat het huis zich heeft "gezet" en dat het dak een duwtje nodig had om zich aan te passen aan de zetting.
Het was niet zo dat het dak vanzelf vlak bleef, maar er was ook niet veel voor nodig om 'm vlak te houden.
pi_110536154
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 15:53 schreef Didumos het volgende:

[..]

Het idee is juist dat in de berging ook een raam(pje) zit; ertegenover zitten 2 grote dakramen;)
Zie hier.
pi_110537110
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:07 schreef Didumos het volgende:

[..]

Zie hier.
ahhh! goed idee man om een raampje in je berging te hebben :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_110663355
Het idee van de wand heb je mooi uitgevoerd. Wil je alleen nogmaals waarschuwen.

De schanierkap is, door jouw verhaal, neem ik aan te licht uitgevoerd. Bij sneeuw- en of windbelasting, onderschat dat niet, komt de druk nu direct op een bepaalde lijn in de vloer uit. Hierop is de vloer, waarschijnlijk, niet berekend. Wat de gevolgen, kunnen, zijn is vanaf hier koffie dik kijken.

Wil je nogmaals benadrukken dat het verstandig is om er een constructeur naar te laten kijken. Scharnieren kappen worden omwille van kosten zo licht mogelijk uitgevoerd. Het is een strijd tussen de aannemer, constructeur en kapfabrikant om alles aan kosten er uit te knijpen.

Het is behalve een advies, ook een raad. Als je denkt het niet te hoeven doen staat het ondanks mijn raad en advies allemaal nog 50 jaar. Maar je kan ook, samen met je buren, de eerste zijn die het acht uur journaal haalt.

Ik hoop voor jou dat je het advies ter harte neemt en dat de constructeur ter plaatse al ziet dat het geen problemen geeft.
Jeroentje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')