Misschien moet ik het geen gordingen noemen, er zitten balken in de kappen die van boven naar beneden lopen, dat zijn ook mijn aanhechtpunten voor de wandjes. Maar ik begrijp dat jou advies is om niet te stutten.quote:Op woensdag 4 april 2012 09:23 schreef _VoiD_ het volgende:
Vind het trouwens vreemd om te horen dat je prefab scharnierkappen hebt, maar dan wel gordingen. Meestal zijn dat dan gewoon sporenkappen namelijk,
Die sporen zitten in de kap verwerkt. Het valt niet mee om een, verkeerd berekend, scharnierkap weer uit te vlakken op het dak.quote:Op woensdag 4 april 2012 09:59 schreef blomke het volgende:
Dat zijn sporen.
Kan je niet aan de zijkant van die sporen, plankjes schroeven en zo het hoogteverschil uitvlakken?
Klopt.quote:Op woensdag 4 april 2012 12:45 schreef _VoiD_ het volgende:
Die platen zitten waarschijnlijk direct tegen de sporen aan geschroefd, dan kun je daar gewoon de strip tegenaanzetten. Moet je wel zorgen voor een voldoende schuifvaste verbinding tussen alle delen, en dat is het lastigste hier.
Huis is nog maar 1 jaar oud.quote:Op woensdag 4 april 2012 20:11 schreef Didumos het volgende:
Dank voor alle reacties. Ik krijg nu wel het idee dat ik misschien eens iemand moet laten kijken of e.e.a. niet kan worden beschouwd als constructiefout. Wij wonen in een rijtje en als de zon schuin over de pannen schijnt, zie je ook aan de buitenkant de daken golven.
Denk dat het huis zich heeft "gezet" en dat het dak een duwtje nodig had om zich aan te passen aan de zetting.quote:Op donderdag 19 april 2012 08:22 schreef Didumos het volgende:
Toen ik toevallig tegen het dak aanleunde, zag ik tot mijn verbazing de balken die er tegenaan stonden naar beneden glijden doordat ze meer ruimte kregen. Door vervolgens iets meer kracht te zetten, duwde ik zo het dak vlak. Dat voelde helemaal niet alsof ik een paar honderd dakpannen moest liften. Blijkbaar zat er zoveel elasticiteit in het dak, dat het zelf ook graag vlak wilde zijn.
Toen ik dit had vastgesteld, heb ik besloten om zonder bijzondere ingrepen het dak te stutten (iets voorbij vlak) en de wand er onder te plaatsen en dan het dak daarop te laten zakken. Wel met constructielijm op het hele opervlak waar de wand het dak raakt, zoals hierboven werd geadviseerd. Ee.a. is heeft geweldig uitgepakt, zie foto's.
Het idee is juist dat in de berging ook een raam(pje) zit; ertegenover zitten 2 grote dakramen;)quote:Op donderdag 19 april 2012 10:46 schreef RanTheMan het volgende:
wat zonde dat je je raam wegwerkt.. ik zal maar verder niet vragen waarom je nu juis op deze manier je ruimte..... uhm vult zeg maar............
Het was niet zo dat het dak vanzelf vlak bleef, maar er was ook niet veel voor nodig om 'm vlak te houden.quote:Op donderdag 19 april 2012 11:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk dat het huis zich heeft "gezet" en dat het dak een duwtje nodig had om zich aan te passen aan de zetting.
Zie hier.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:53 schreef Didumos het volgende:
[..]
Het idee is juist dat in de berging ook een raam(pje) zit; ertegenover zitten 2 grote dakramen;)
ahhh! goed idee man om een raampje in je berging te hebbenquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |