Wat betekent gangbaar?quote:Op dinsdag 3 april 2012 14:30 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Van een kennis die in de catering werkt hoorde ik dat op HBO scholen nog cursussen worden gegeven in met d - en dt schrijven. en dat, toen het restaurant wegens omstandigheden een keer gesloten was, studenten rustig komen vragen wat het woord 'calamiteit' betekent.
Dan hebben we het dus over de faculteit rechten en economie en management.
Ook leraren schijnen steen en been te klagen over studenten die gangbare woorden gewoon niet kennen.
Wat heeft leesbaar schrijven en niveau van digitaal taalgebruik met elkaar te maken?quote:Op dinsdag 3 april 2012 14:28 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het is gewoon een stukje basisvorming, als je niet een normaal stuk tekst leesbaar kan schrijven, zal je op de computer ook echt niet het niveau sms taal overstijgen.
Doet jouw google het niet?quote:
Nu vraag je erom.quote:Op dinsdag 3 april 2012 14:54 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Mijn handschrift is leesbaar maar niet overdreven netjes echter ik beheers de Nederlandse taal toch goed in woord en geschrift voor zover ik dat zelf kan beoordelen.
Niemand kan zonder computer in deze maatschappij. Serieus. Ga jij maar eens een huishouden runnen en een baan vinden zonder iets met een computer te doen. Veel succes.quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:51 schreef niels0 het volgende:
[..]
Stelletje idioten die niet zonder computer kunnen![]()
Dan studeert straks nog geen 20% van de studenten af en krijg je allemaal lastige kamervragen. Daar zitten ze in Den Haag helemaal niet op te wachten, moeten ze straks ook daadwerkelijk iets echt oplossenquote:Op dinsdag 3 april 2012 15:28 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vraag me af wie die taalprogramma's betaalt. De falende studenten zelf? Zij zijn toch degenen die zonodig een HBO-opleiding moesten volgen, terwijl ze het Nederlands niet eens fatsoenlijk beheersen?
Ik ben groot voorstander van de regel die we op de opleiding Journalistiek hadden in het eerste jaar: had je geen voldoende voor het vak Taalbeheersing (Nederlands), dan ging je niet over naar de tweede. Ook al had je verder allemaal negens en tienen, als je een 5 scoorde op Taalbeheersing hield het op.
Die regel zouden ze op alle HBO-opleidingen moeten invoeren, bij elke klas, inclusief het examenjaar. Zonder voldoende op Nederlands geen HBO-diploma.
Wat een negatieve benadering weer zeg. Tijden lang heb ik hier kunnen lezen dat het taalniveau zo slecht is en er eens wat aan gedaan moet worden. Nu wordt er iets aan gedaan (strengere eisen, bijspijkerprogramma's) maar in plaats van het toejuichen daarvan wordt zo snel mogelijk naar de volgende negatieve invalshoek gezocht.quote:Op dinsdag 3 april 2012 15:28 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vraag me af wie die taalprogramma's betaalt. De falende studenten zelf? Zij zijn toch degenen die zonodig een HBO-opleiding moesten volgen, terwijl ze het Nederlands niet eens fatsoenlijk beheersen?
Maar dat is nu nog wel zo? Zelfs op het mbo is dat een vereistequote:Op dinsdag 3 april 2012 15:28 schreef Elfletterig het volgende:
Ik ben groot voorstander van de regel die we op de opleiding Journalistiek hadden in het eerste jaar: had je geen voldoende voor het vak Taalbeheersing (Nederlands), dan ging je niet over naar de tweede. Ook al had je verder allemaal negens en tienen, als je een 5 scoorde op Taalbeheersing hield het op.
Die regel zouden ze op alle HBO-opleidingen moeten invoeren, bij elke klas, inclusief het examenjaar. Zonder voldoende op Nederlands geen HBO-diploma.
Ik wil gewoon weten hoe het zit. En ik vind dit van een heel andere orde dan bijvoorbeeld taalachterstand bij leerlingen op de basisschool. Daar kun je nog stellen dat ze het niet kunnen helpen. En de basisschool is nou eenmaal de basisschool.quote:Op dinsdag 3 april 2012 15:52 schreef Hephaistos. het volgende:
Wat een negatieve benadering weer zeg. Tijden lang heb ik hier kunnen lezen dat het taalniveau zo slecht is en er eens wat aan gedaan moet worden. Nu wordt er iets aan gedaan (strengere eisen, bijspijkerprogramma's) maar in plaats van het toejuichen daarvan wordt zo snel mogelijk naar de volgende negatieve invalshoek gezocht.
Nee, dat is incorrect.quote:Op dinsdag 3 april 2012 17:21 schreef Sloggi het volgende:
Principe. Afkorting betekent hoofdletter. VWO, HAVO, WO.
Helemaal nietquote:Op dinsdag 3 april 2012 17:21 schreef Sloggi het volgende:
Principe. Afkorting betekent hoofdletter. VWO, HAVO, WO.
Het is moeilijker maar niet onmogelijk. Ik zit in de IT/ICT en het enige wat ik nodig had was een word documentje om aan de bak te komen bij een grote IT werkgever.quote:Op dinsdag 3 april 2012 14:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Niemand kan zonder computer in deze maatschappij. Serieus. Ga jij maar eens een huishouden runnen en een baan vinden zonder iets met een computer te doen. Veel succes.
Ik zou nog niet één pagina van De Spits willen lezen: wat een kutkrantquote:Op donderdag 5 april 2012 18:22 schreef Life2.0 het volgende:
Ik doe geen HBO, maar lees ongeveer net zoveel of meer dan de gemiddelde HBO'er zou moeten doen
Want de eerste twee pagina's van de Spits! vinden ze al meer dan genoeg
niemand wilt meer dan 2 pag van de spits lezen
quote:Op donderdag 5 april 2012 18:22 schreef Life2.0 het volgende:
Ik doe geen HBO, maar lees ongeveer net zoveel of meer dan de gemiddelde HBO'er zou moeten doen
Want de eerste twee pagina's van de Spits! vinden ze al meer dan genoeg
niemand wilt meer dan 2 pag van de spits lezen
quote:Op donderdag 5 april 2012 20:24 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ik zou nog niet één pagina van De Spits willen lezen: wat een kutkrant.
Ja enorm belangrijk. Het handgeschreven jaarverslag is het pronkstuk van menig organisatie.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat te denken van een fatsoenlijk handschrift? De combinatie van taal- en spelfouten met een hanepoot is een totale afknapper.
Kanker nou toch eens op met die teringreplys die ALLEEN maar over taalfouten gaan, want als ik jou eens op een taalfout wijs dan smeer je hem om niets meer te laten horen.quote:
Lekker als mensen die overleden zijn aan kanker dit lezen. Schandalig.quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:35 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Kanker nou toch eens op met die teringreplys die ALLEEN maar over taalfouten gaan, want als ik jou eens op een taalfout wijs dan smeer je hem om niets meer te laten horen.
Excuusquote:Op vrijdag 6 april 2012 09:44 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Lekker als mensen die overleden zijn aan kanker dit lezen. Schandalig.
Ik vind het niet erg dat je graag de stoere Hagenees met zonnebank tintje acteert, maar houdt aub rekening met de wijlen overledenen...²
En de overledenen van tuberculose dan? Die laat je nu mooi buiten beschouwing.quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:44 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik vind het niet erg dat je graag de stoere Hagenees met zonnebank tintje acteert, maar houdt aub rekening met de wijlen overledenen...²
ja echt schandalig dat zij dit lezenquote:Op vrijdag 6 april 2012 09:44 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:47 schreef Doodloper het volgende:
[..]
ja echt schandalig dat zij dit lezen
quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:47 schreef Doodloper het volgende:
[..]
ja echt schandalig dat zij dit lezen
Kanker effe gauw op! Amsterdam heeft het vriend!quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:44 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Mijn tante is overleden aan Amsterdam.quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:54 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
[..]
Kanker effe gauw op! Amsterdam heeft het vriend!
Hoe weet je dat?quote:Op donderdag 5 april 2012 20:24 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ik zou nog niet één pagina van De Spits willen lezen: wat een kutkrant.
quote:Op vrijdag 6 april 2012 10:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Mijn tante is overleden aan Amsterdam.
Zal ze het wel verdiend hebben!quote:Op vrijdag 6 april 2012 10:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Mijn tante is overleden aan Amsterdam.
quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:29 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ja blijkbaar is middelmatig al hoger tegenwoordig. Als 50% "hoger" onderwijs doet is dit niet echt hoger meer.
Daarnaast heb ik een tijdje geleden met een paar anderen de PABO rekentoets gedaan en je moet je schamen als je een fout maakt. Laat staan deze niet haalt. Deze mensen moeten dan later mijn kinderen opleiden... Zie hier:
http://www.freewebs.com/pabotoetsen/rekentoetsPDF.pdfIs dit echt? Leerlingen uit groep 8 maken moeilijkere bewerkingen dan dit.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook verwijzingen naar de verouderde, incorrecte bewerkingsvolgorde:quote:0,13=
A) 1/10+ 3/10
B) 1/10 +3/100
C) 1/100 + 3/1000
D)1/100 + 3/100quote:Pas indien, aan de orde, de regel: 'Mijnheer Van Dalen Wacht Op Antwoord' toe
D'r zit nog een interpunctiefout in die laatste zin ookquote:Op vrijdag 6 april 2012 10:43 schreef Supertolll het volgende:
[..]
Is dit echt? Leerlingen uit groep 8 maken moeilijkere bewerkingen dan dit.
[..]
Ook verwijzingen naar de verouderde, incorrecte bewerkingsvolgorde:
[..]
Heer Tokkie, graag wijs ik u op het onderwerp van dit topic.quote:Op vrijdag 6 april 2012 09:35 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Kanker nou toch eens op met die teringreplys die ALLEEN maar over taalfouten gaan, want als ik jou eens op een taalfout wijs dan smeer je hem om niets meer te laten horen.
quote:Jouw resultaat: 11 vragen goed
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar taal is ook zo onlogisch als het maar kan.
Vooral door de lading aan nieuwe engelse termen die ook in het nederlands worden gebruikt, maar dan misschien net op een andere manier geschreven.
Weet iemand nog hoe je zonnebloem en berenklauw schrijft? Is onderhand 3 keer veranderd sinds ik op de basisschool heb gezeten.When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
Verbetert.quote:Op vrijdag 6 april 2012 17:58 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Ik kan het beamen, ik ben altijd degene die in (hbo)projectgroepen de tekst van het project verbeterd, omdat ik weet dat een heleboel er niks van bakken. Vermoeiend en triest inderdaad, het gaat al mis op de basisschool vrees ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |