abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 april 2012 @ 10:46:28 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_109840763
quote:
Taalniveau hbo's bedroevend slecht
AMSTERDAM - Het taalniveau van de gemiddelde hbo-student is zo laag dat steeds meer opleidingen zich genoodzaakt zien aparte taalprogramma's op te zetten.

Dat schrijft Sp!ts. Veel beginnende hbo-studenten in grote steden zijn zo bedroevend slecht in taal, dat de hogescholen zich dit jaar genoodzaakt zien met speciale taalprogramma's proberen het niveau omhoog te krikken.

Op sommige hogescholen heeft bijna de helft van de studenten een zeer geringe woordenschat of problemen met spelling, grammatica en taalvaardigheden als begrijpend lezen en het kunnen schrijven van een inleiding.
http://www.telegraaf.nl/b(...)oevend_slecht__.html

Dit merk ik zelf ook wel op mijn werk. Niet alleen bij de nieuw-afgestudeerden overigens, maar net zo goed bij wat oudere werknemers. Nog geen 25% van deze pseudo-hoogopgeleidden is in staat om een fatsoenlijk stukje te schrijven.

Ik denk dat het probleem is dat er tot doel gesteld is om ca 50% van de beroepsbevolking hoger op te leiden. Dat gaat natuurlijk helemaal niet, want hooguit 25% van de bevolking is slim genoeg. Om die 50% te halen moet dan het niveau omlaag gebracht worden.
The End Times are wild
pi_109840875
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

http://www.telegraaf.nl/b(...)oevend_slecht__.html

Dit merk ik zelf ook wel op mijn werk. Niet alleen bij de nieuw-afgestudeerden overigens, maar net zo goed bij wat oudere werknemers. Nog geen 25% van deze pseudo-hoogopgeleidden is in staat om een fatsoenlijk stukje te schrijven.

Ik denk dat het probleem is dat er tot doel gesteld is om ca 50% van de beroepsbevolking hoger op te leiden. Dat gaat natuurlijk helemaal niet, want hooguit 25% van de bevolking is slim genoeg. Om die 50% te halen moet dan het niveau omlaag gebracht worden.
De normen naar beneden bijstellen is een proces wat al enkele jaren aan de gang is volgens mij.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 3 april 2012 @ 10:49:58 #3
141482 Q.
JurassiQ
pi_109840898
quote:

[..]

Dat is inderdaad het grootste probleem, om te doen alsof we een kenniseconomie hebben geven we iedereen die zn naam met maximaal vier fout kan schrijven een HBO-diploma en noemen ze hoger opgeleid. De uitholling van het HBO is echt dramatisch.

Then again, lezen en schrijven begint natuurlijk op de basisschool en daar zal het niet veel beter zijn.
For great justice!
  dinsdag 3 april 2012 @ 10:50:26 #4
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_109840910
Wat te denken van een fatsoenlijk handschrift? De combinatie van taal- en spelfouten met een hanepoot is een totale afknapper.
  dinsdag 3 april 2012 @ 10:53:26 #5
49017 Reneuh
Met je hoof
pi_109841022
Ik vraag me serieus af of het op de universiteiten qua taalniveau aanmerkelijk beter is.
I spoke proper England since I was a children.
  dinsdag 3 april 2012 @ 10:53:30 #6
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_109841027
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat te denken van een fatsoenlijk handschrift? De combinatie van taal- en spelfouten met een hanepoot is een totale afknapper.
Dit ja, veel van ze schrijven alsof ze dronken zijn.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  dinsdag 3 april 2012 @ 10:53:46 #7
141482 Q.
JurassiQ
pi_109841036
quote:
Handschrift is wel erg 1992 hoor. Ik heb al minimaal tien jaar geen document meer uitgeschreven.
For great justice!
pi_109841123
HBO'ers en taal,ironie kan een bitch zijn! _O-
pi_109841180
Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik me af en toe ook dooderger aan het niveau van schrijven ed. van mijn klasgenootjes :').
quote:
Wat jij leuk vindt en wat niet in een ander persoon, is nu niet echt aan de orde, dunkt mij.
pi_109841361
quote:
Nog geen 25% van deze pseudo-hoogopgeleidden is in staat om een fatsoenlijk stukje te schrijven.
Klopt. En daar hoor jij ook niet bij.
pi_109841389
Zou dit ook niet te maken hebben met het gegeven dat voor bepaalde lieden Nederlands helemaal niet de "eigen taal" is?
pi_109841393
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:49 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

De normen naar beneden bijstellen is een proces wat al enkele jaren aan de gang is volgens mij.
Maak er maar decennia van.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_109841461
Dit zie ik ook in mijn klas. En ik doe journalistiek :') Echt schandalig, het aantal -d -t fouten, gewoon volledige woorden die niet kloppen. Zwaar dyslectische mensen worden gewoon aangenomen onder het mom van 'dat komt wel goed, gewoon een beetje extra begeleiden'.
pi_109841464
What maakd hed uid, als juh hed maar bechrijpd!
  dinsdag 3 april 2012 @ 11:06:56 #15
141482 Q.
JurassiQ
pi_109841596
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:03 schreef Franknfurter het volgende:
Dit zie ik ook in mijn klas. En ik doe journalistiek :') Echt schandalig, het aantal -d -t fouten, gewoon volledige woorden die niet kloppen. Zwaar dyslectische mensen worden gewoon aangenomen onder het mom van 'dat komt wel goed, gewoon een beetje extra begeleiden'.
Tegenwoordig lijkt 90% van de jongeren wel dyslectisch. Vroeger was je gewoon lui, kreeg je een trap onder je hol en daarna had je nergens meer last van. Maar nee, je mag er tegenwoordig niets meer van zeggen want ze zijn zo zielig. :')
For great justice!
pi_109841651
Dyslexie is ook een verschrikkelijk makkelijk excuus. Iemand die te dom is om de taalregels te snappen, zegt gewoon dat hij dyslectisch is. En o wee als je er dan nog wat van zegt!
  dinsdag 3 april 2012 @ 11:08:30 #17
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_109841662
quote:
13s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:06 schreef Q. het volgende:

[..]

Tegenwoordig lijkt 90% van de jongeren wel dyslectisch. Vroeger was je gewoon lui, kreeg je een trap onder je hol en daarna had je nergens meer last van. Maar nee, je mag er tegenwoordig niets meer van zeggen want ze zijn zo zielig. :')
Dat dus :')

De zieligheidsindustrie draait overuren en maar afvragen waarom er zo'n groot begrotingstekort is...
pi_109841664
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:53 schreef Reneuh het volgende:
Ik vraag me serieus af of het op de universiteiten qua taalniveau aanmerkelijk beter is.
Dit
Even a broken clock is right twice a day.
pi_109841689
Zeer terechte klacht.
pi_109841705
Ach ja, we hebben het al jaren alleen over het belang van bèta studies en rekenen, dus het was te verwachten dat dit gebeurde.
pi_109841768
Ah, het is dus niet alleen een pabo-probleem (gemiddeld taalniveau daar komt bij de propedeuse-studenten ongeveer overeen met dat van een leerling van groep 8 :') ), maar speelt zich hbo-breed af.

Als het echt zo dramatisch is vraag je je wel af hoe bijvoorbeeld de leerlingen van de havo-instroom dát diploma überhaupt hebben gehaald (ze zijn immers daarbij ook op Nederlands getoetst). Is het trouwens onder alle hbo'ers zo bedroevend of zijn er wel verschillen tussen de havo-, vwo- en mbo-instroom?
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_109841773
Oh wacht, dit is helemaal geen KLB. Maar het is inderdaad best ernstig gesteld met het taalniveau van de gemiddelde hbo'er.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:09 schreef Selestha het volgende:
Ach ja, we hebben het al jaren alleen over het belang van bèta studies en rekenen, dus het was te verwachten dat dit gebeurde.
bètastudies.
pi_109841810
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:53 schreef Reneuh het volgende:
Waarschijnlijk niet. En dat komt doordat de middelbare school meer aandacht aan boeken lezen dan aan grammatica besteedt. En natuurlijk doordat pabo-mutsen de d/t-regels ook niet snappen.
pi_109841822
quote:
99s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:02 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Zou dit ook niet te maken hebben met het gegeven dat voor bepaalde lieden Nederlands helemaal niet de "eigen taal" is?
Jij weet ook overal buitenlanders bij te halen hè :')? Ga lekker klussen in de tuin of zo, de zon schijnt.
  dinsdag 3 april 2012 @ 11:16:17 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_109841959
Het is ook bizar dat iemand kan zeggen dat hij dyslectisch is en daardoor wel een studie kan doen en een baan kan krijgen. Die werken er bij mij ook een aantal. Kunnen geen stukken schrijven, want dyslectisch, dus gaan ze maar wat anders doen.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')