http://www.telegraaf.nl/b(...)oevend_slecht__.htmlquote:Taalniveau hbo's bedroevend slecht
AMSTERDAM - Het taalniveau van de gemiddelde hbo-student is zo laag dat steeds meer opleidingen zich genoodzaakt zien aparte taalprogramma's op te zetten.
Dat schrijft Sp!ts. Veel beginnende hbo-studenten in grote steden zijn zo bedroevend slecht in taal, dat de hogescholen zich dit jaar genoodzaakt zien met speciale taalprogramma's proberen het niveau omhoog te krikken.
Op sommige hogescholen heeft bijna de helft van de studenten een zeer geringe woordenschat of problemen met spelling, grammatica en taalvaardigheden als begrijpend lezen en het kunnen schrijven van een inleiding.
De normen naar beneden bijstellen is een proces wat al enkele jaren aan de gang is volgens mij.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)oevend_slecht__.html
Dit merk ik zelf ook wel op mijn werk. Niet alleen bij de nieuw-afgestudeerden overigens, maar net zo goed bij wat oudere werknemers. Nog geen 25% van deze pseudo-hoogopgeleidden is in staat om een fatsoenlijk stukje te schrijven.
Ik denk dat het probleem is dat er tot doel gesteld is om ca 50% van de beroepsbevolking hoger op te leiden. Dat gaat natuurlijk helemaal niet, want hooguit 25% van de bevolking is slim genoeg. Om die 50% te halen moet dan het niveau omlaag gebracht worden.
Dat is inderdaad het grootste probleem, om te doen alsof we een kenniseconomie hebben geven we iedereen die zn naam met maximaal vier fout kan schrijven een HBO-diploma en noemen ze hoger opgeleid. De uitholling van het HBO is echt dramatisch.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem is dat er tot doel gesteld is om ca 50% van de beroepsbevolking hoger op te leiden. Dat gaat natuurlijk helemaal niet, want hooguit 25% van de bevolking is slim genoeg. Om die 50% te halen moet dan het niveau omlaag gebracht worden.
Dit ja, veel van ze schrijven alsof ze dronken zijn.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat te denken van een fatsoenlijk handschrift? De combinatie van taal- en spelfouten met een hanepoot is een totale afknapper.
Handschrift is wel erg 1992 hoor. Ik heb al minimaal tien jaar geen document meer uitgeschreven.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Wat te denken van een fatsoenlijk handschrift? De combinatie van taal- en spelfouten met een hanepoot is een totale afknapper.
Wat jij leuk vindt en wat niet in een ander persoon, is nu niet echt aan de orde, dunkt mij.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:50 schreef Boca_Raton het volgende:
Klopt. En daar hoor jij ook niet bij.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:46 schreef LXIV het volgende:
Nog geen 25% van deze pseudo-hoogopgeleidden is in staat om een fatsoenlijk stukje te schrijven.
Maak er maar decennia van.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
De normen naar beneden bijstellen is een proces wat al enkele jaren aan de gang is volgens mij.
Tegenwoordig lijkt 90% van de jongeren wel dyslectisch. Vroeger was je gewoon lui, kreeg je een trap onder je hol en daarna had je nergens meer last van. Maar nee, je mag er tegenwoordig niets meer van zeggen want ze zijn zo zielig.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:03 schreef Franknfurter het volgende:
Dit zie ik ook in mijn klas. En ik doe journalistiekEcht schandalig, het aantal -d -t fouten, gewoon volledige woorden die niet kloppen. Zwaar dyslectische mensen worden gewoon aangenomen onder het mom van 'dat komt wel goed, gewoon een beetje extra begeleiden'.
Dat dusquote:Op dinsdag 3 april 2012 11:06 schreef Q. het volgende:
[..]
Tegenwoordig lijkt 90% van de jongeren wel dyslectisch. Vroeger was je gewoon lui, kreeg je een trap onder je hol en daarna had je nergens meer last van. Maar nee, je mag er tegenwoordig niets meer van zeggen want ze zijn zo zielig.
Ditquote:Op dinsdag 3 april 2012 10:53 schreef Reneuh het volgende:
Ik vraag me serieus af of het op de universiteiten qua taalniveau aanmerkelijk beter is.
bètastudies.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:09 schreef Selestha het volgende:
Ach ja, we hebben het al jaren alleen over het belang van bèta studies en rekenen, dus het was te verwachten dat dit gebeurde.
Waarschijnlijk niet. En dat komt doordat de middelbare school meer aandacht aan boeken lezen dan aan grammatica besteedt. En natuurlijk doordat pabo-mutsen de d/t-regels ook niet snappen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:53 schreef Reneuh het volgende:
Ik vraag me serieus af of het op de universiteiten qua taalniveau aanmerkelijk beter is.
Jij weet ook overal buitenlanders bij te halen hèquote:Op dinsdag 3 april 2012 11:02 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Zou dit ook niet te maken hebben met het gegeven dat voor bepaalde lieden Nederlands helemaal niet de "eigen taal" is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |