http://nos.nl/artikel/358104-turkse-economie-groeit-85.htmlquote:De Turkse economie is vorig jaar met 8,5 procent gegroeid. Volgens de regering is de Turkse economie daarmee de snelst groeiende economie ter wereld, na die van China.
Turkije heeft relatief weinig last van de economische crisis. De uitvoer is wel gedaald, maar de financiële sector staat nog stevig overeind. Daardoor is de kredietwaardigheid van Turkije de afgelopen jaren gestegen, in tegenstelling tot die van de meeste Europese landen.
Oververhitting
In 2010 werd een economische groei genoteerd van 9 procent. De extreme groeicijfers hebben wel een nadeel: de oververhitting van de economie leidt tot stijgende prijzen. De inflatie kwam vorig jaar uit op 10,4 procent, het hoogste niveau in drie jaar.
Om de inflatie te beteugelen, streeft de Turkse regering naar een lagere economische groei. In het laatste kwartaal van 2011 was er al sprake van afzwakking van de groei. De regering mikt voor dit jaar op een economische groei van 4 procent.
Ha-ha!quote:Op maandag 2 april 2012 16:27 schreef einzweipolizei het volgende:
8,5 procent is ongeveer 200 schapen?
Dat klopt de kosten stijgen sneller dan je inkomsten stijgen.quote:Op maandag 2 april 2012 16:32 schreef Elfletterig het volgende:
Volgens mij heb je bar weinig aan dit soort groeicijfers wanneer de inflatie bijna 2 procent harder stijgt dan de economische groei. Kort door de bocht (andere invloeden buiten beschouwing gelaten) is de koopkracht van de gemiddelde Turk er dus op achteruit gegaan afgelopen jaar...
Daarnaast groeit de bevolking ook nog met 1,2% per jaar; sneller dan westerse landen dus.quote:Op maandag 2 april 2012 16:32 schreef Elfletterig het volgende:
Volgens mij heb je bar weinig aan dit soort groeicijfers wanneer de inflatie bijna 2 procent harder stijgt dan de economische groei.
Dit ja.quote:Op maandag 2 april 2012 18:32 schreef TweeGrolsch het volgende:
Turkije zit in de lift. Die erdogan moeten we te vriend houden en handelsbelangen creëren via onze grote Turks-Nederlandse bevolking.
Organiseer bijeenkomsten waar turkse producten naar Nederland kunnen worden geïntroduceerd en andersom.
Gewoon 'uitbuiten' die immigranten voor onze economische belangen.
Reele economische groei natuurlijk.quote:Op maandag 2 april 2012 16:32 schreef Elfletterig het volgende:
Volgens mij heb je bar weinig aan dit soort groeicijfers wanneer de inflatie bijna 2 procent harder stijgt dan de economische groei. Kort door de bocht (andere invloeden buiten beschouwing gelaten) is de koopkracht van de gemiddelde Turk er dus op achteruit gegaan afgelopen jaar...
http://www.europa-nu.nl/9(...)z2&v=1&start_tab0=40quote:DEN HAAG (ANP ) - Staatssecretaris Ben Knapen i (Europese Zaken en Ontwikkelingssamenwerking) vindt dat Turkije minder geld moet krijgen uit het hulppotje van de Europese Unie . Hij wijst erop dat het snel groeiende Turkije tot de G20 i behoort, de club van twintig belangrijkste economieën, en ook de grootste ontvanger is van Europees geld voor ontwikkelingssamenwerking.
En wij horen daar niet in de lijst blijkbaarquote:Volgens het tijdschrift Forbes had Istanboel, Turkijes financiële hoofdstad, een totaal van 35 miljardairs met ingang van maart 2008 (tegen 25 in 2007), vierde plaats in de wereld achter Moskou (74 miljardairs), New York City (71 miljardairs) en Londen (36 miljardairs), maar in de ranglijst boven Hongkong (30 miljardairs), Los Angeles (24 miljardairs), Bombay (20 miljardairs), San Francisco (19 miljardairs), Dallas (15 miljardairs) en Tokio (15 miljardairs)[
Ho ho ho, eerst effe een goeie oorlog he, anders past het niet in het beeld van de geschiedenis.quote:Op dinsdag 3 april 2012 07:08 schreef Synthercell het volgende:
Onze economie zou tientallen procenten kunnen groeien als de industrie die men afbrak en uitverkocht over de afgelopen twintig jaar weer nieuw leven begint in te blazen. Maar het is 2012 dus wordt dat moedwillig tegengehouden, het mag gewoon niet goed gaan, het moet een rampjaar worden economisch/politiek/ideologisch gezien. Want men heeft die depressie toestand (negatieve emotie) volk nodig om politieke/machts redenen (zoals men in Duitsland ook gebruikte tegen de massa) Alleen op televisie gaat alles nog 'goed', in werkelijkheid is het goede systeem wat er eerst was compleet overhoop gegooit/verandert/verdwenen over de afgelopen twintig jaar, al het kapitaal vergaart. Het systeem heeft meer kapitaal dan ooit tevoren, steenrijk (bezuinigingen en hoge brandstofprijzen (die trouwens voor afname files zorgen) zijn alleen maar nodig om te zorgen voor nog meer down emotie in de massa en nog meer macht binnen dit kapitalisische systeem. Twintig jaar geleden bijvoorbeeld zag je de Chinezen massaal op de fiets en amper een auto, dit beeld is al een heel eind omgedraait, nu steeds meer fietsen en steeds minder auto's. Men heeft de westerse economie overgehevelt naar vooral China/India, China is zeer sterk gaan verwesteren, en het westen sterk aan het veroosteren. Het westen is sterk economisch verzwakt (om het ooit weer heel sterk te maken zoals in Duitsland gebeurde, via sterk stijgende economie veroorzaakte men euforie in de massa, toen kreeg men de stemmen van het volk op de hand. Dit proces is men duidelijk aan het herhalen). De economie moet nu gaan verbeteren om het proces naar een imperium te stoppen.
Net alsof de Turken nog serieus bij Europa willen!quote:Vooral buiten Europa houden omdat we bang zijn voor hoofddoekjes hoor..
als je de westerse wereld beschouwt als een rijk dan gebeurt daarmee hetzelfde als alle andere grote rijken die er geweest zijn, het vervalt onder zijn eigen decadentie na een periode van voorspoed en groei. Zo is het nog altijd geweest en zo zal het ook nog wel een tijdje doorgaanquote:Op dinsdag 3 april 2012 10:36 schreef LXIV het volgende:
De komende 20 jaar gaan we zien dat wij links en rechtsom ingehaald gaan worden door dit soort economieen. Zelf heb ik in Turkije waargenomen dat daar gewoon hard gewerkt wordt. Niet lullen maar poetsen. Nederland (en veel andere landen in het Westen) zijn veel te verwend geraakt. Als ik om me heen kijk zie ik maar weinig mensen die echt hard werken. Bijna iedereen werkt parttime, ook de mannen hooguit 4 dagen per week. Op het werk zelf wordt veel tijd besteed aan geoudehoer en allerlei franje. En dat allemaal tegen zeer hoge salarissen! Vergelijk dat met Turken of Chinezen die wel hard en veel werken voor 1/10e van onze salarissen!
In de steden zag mijn zoon minder hoofddoeken dan hier, dus wanneer dat een reden moet zijn? Ik denk dus dat dit een andere reden heeft.quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:39 schreef Jarno het volgende:
Vooral buiten Europa houden omdat we bang zijn voor hoofddoekjes hoor..
quote:Turkije zou de snelgroeiende lidstaat van het EU zijn en zal na Duitsland het grootste land in de E.U. worden. Hiermee kan Turkije veel invloed oefenen in de E.U.
Het Westen (als rijk) volgt exact hetzelfde patroon als al die andere rijken die ons zijn voorgegaan. Eerst een periode van bloei door hard werken en vooruitgang, daarna decadentie en verslapping waardoor jongere, sterkere volkeren het voortouw weer nemen. Wat ook opmerkelijk is hierin, is de militaire 'overstretchedheid' van het Westen. Vooral de VS heeft overal ter wereld bases, en geeft zelf al net zoveel uit aan defensie als alle andere landen samen. De overige Westerse landen geven nog eens de andere 25% uit. Dus 75% uitgave door 15% van de wereldbevolking. Dat patroon komt in al die rijken ook iedere keer weer voor.quote:als je de westerse wereld beschouwt als een rijk dan gebeurt daarmee hetzelfde als alle andere grote rijken die er geweest zijn, het vervalt onder zijn eigen decadentie na een periode van voorspoed en groei. Zo is het nog altijd geweest en zo zal het ook nog wel een tijdje doorgaan
Ja, maar dat is dan toch hun eigen keuze. Het is zelfs niet zo dat je hiertoe gestimuleerd wordt doordat je wat meer overhoudt of zo.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:05 schreef erik666 het volgende:
O nou ik ken alleen maar mensen die heel hard werken en nooit tijd schijnen te hebben voor iets leuks.
En op de zaterdag boodschappen doen, huis schoonmaken, zondag uitslapen, maandag weer naar het werk. Op vrijdag roepen ze "bijna weekend" .
Het zou naar mijn idee allemaal veel relaxter moeten gaan, en niet zo focussen op economische groei. Ja dan ga je achter lopen op de rest van de wereld, maar is dat zo erg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |