Super bedanktquote:Op zaterdag 28 april 2012 13:51 schreef Ertepeller het volgende:
[..]
Korte versie:
- Uitpakken, maakt niet uit waar - in $HOME/mapx ofzo
- Ga naar $HOME/mapx
- Compileren + installeren: sudo make TOPDIR=/usr/local/mapx
- Moet met sudo, omdat ie ook gelijk een install doet
- /usr/local/mapx vervangen door waar je hem geinstalleerd wilt hebben
Als je niet met sudo wilt compileren kun je het ook in 2 stappen doen:
- make libmapx.a
- sudo make TOPDIR=/usr/local/mapx install
Lange versie:
[ code verwijderd ]
/boot een giegelbyte, /home alles min 30, de rest voor /. En vergeet je swap niet.quote:Op zaterdag 28 april 2012 22:29 schreef DutchErrorist het volgende:
Hoe kan je nu eigenlijk het beste Linux installeren. Stel ik heb een 320GB HDD en ik ga Archlinux installeren. Ik ben niet compleet onbekend met Linux (uiteraard anders zou ik wel met iets makkelijkers gaan) maar hoe kan je het beste je HDD partitioneren. Is het handiger als je je /home op een andere partitie zet voor als je het gaat herinstalleren?
Kleine home heb je dan.quote:Op zondag 29 april 2012 10:18 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
/boot een giegelbyte, /home alles min 30, de rest voor /. En vergeet je swap niet.
Zo doe ik het in ieder geval.
/home ALLES min 30quote:Op zondag 29 april 2012 10:26 schreef Daeron het volgende:
[..]
Kleine home heb je dan.
Ik maak juist / altijd 20gb ofzo en de rest voor /home. Nog nooit ruimtegebrek gehad.
Waarom een aparte partitie voor /boot?quote:Op zondag 29 april 2012 10:18 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
/boot een giegelbyte, /home alles min 30, de rest voor /. En vergeet je swap niet.
Zo doe ik het in ieder geval.
Dan kan je de andere encryptenquote:Op zondag 29 april 2012 11:43 schreef Ertepeller het volgende:
[..]
Waarom een aparte partitie voor /boot?
Swap gebruik ik ook al jaren niet meer, dus ik doe meestal 25 GB voor / en de rest voor /home.
Beide ext4 overigens.
Idd, of /boot geen aparte partitie en dan booten vanaf een USB. Swap kan met een lichte encryptie (e.g. one time key).quote:Dan kan je de andere encrypten.
Mijn methode:quote:Op zaterdag 28 april 2012 22:29 schreef DutchErrorist het volgende:
Hoe kan je nu eigenlijk het beste Linux installeren. Stel ik heb een 320GB HDD en ik ga Archlinux installeren. Ik ben niet compleet onbekend met Linux (uiteraard anders zou ik wel met iets makkelijkers gaan) maar hoe kan je het beste je HDD partitioneren. Is het handiger als je je /home op een andere partitie zet voor als je het gaat herinstalleren?
.h zijn headers.quote:Super bedankt
Maar nu weet ik nog steeds niet echt hoe ik dit moet gebruiken. Ik snap fortran routines wel en zo. Wat gebruik ik nou om die functies te runnen? Die .c scriptjes die in de oorspronkelijke map staan? Want in de bin staat niks. En waar staat .h voor?
quote:beadm is a Illumos/Solaris-like utility for FreeBSD to manage Boot Environments on ZFS filesystems.
http://www.freshports.org/sysutils/beadm
En dat doe ik hoe? Dat compileren wordt toch al gedaan door "make" ? hmm ik ben het spoor een beetje bijsterquote:Op zondag 29 april 2012 12:59 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
.h zijn headers.
Je kan dus de extra functies gebruiken in je programma en dan compileren met "-I/usr/local/mapx/include -L/usr/local/mapx/lib" erbij.
Maar compilen doe ik dan hoe nu? met die makefile? Ik ben nu thuis dus ik kan niet even snel kijken hoe ik normaal gesproken alles compileerquote:Op zondag 29 april 2012 13:50 schreef NightH4wk het volgende:
Die make was tbv het installeren van mapx. De compiler flags waren tbv het gebruiken van de libs van mapx in andere programmas, dus pas na de installatie van mapx.
Ik kom niet boven de 6 Gb in gebruik voor / dus waarom zou ik meer moeten hebben? Mijn home komt niet eens boven de 2 Gb uit dus zelfs met 5 had ik nog genoeg. Mijn MySQL tabellen staan ook op /discworld trouwens en niet in /etc/.quote:Op zondag 29 april 2012 13:01 schreef NightH4wk het volgende:
wdn, waarom maar 10GB voor / (waar dus ook /usr en /var onder valt?) en 777 voor die dirs?
Ik wilde het topic de details besparenquote:Op zondag 29 april 2012 13:56 schreef Felagund het volgende:
Norrage waar wil je voor gebruiken? Volgens mij is het een C library die je kunt gebruiken als je een programmatje in C hebt geschreven. En dan dus compilen op de manier die NightH4wk zegt.
En wordt in die scriptjes het C programma opnieuw gecompileerd? Anders snap ik niet hoe het C-programma kan weten dat jij nu de library hebt geinstalleerd.quote:Op zondag 29 april 2012 14:02 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ik wilde het topic de details besparen
Ik heb wat scriptjes die deze library als het goed is moeten gebruiken. Maar kennelijk heb ik te weinig verstand van C om dit te begrijpen
Bij mij (Debian) wordt dit geregeld d.m.v. /etc/default/keyboard:quote:Op zondag 29 april 2012 14:40 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik draai weer Arch+Gnome toch wel mijn favoriet omdat ik daar zelden problemen tegen kom.
Alleen nu krijg het maar niet voor elkaar mijn toetsenbord fatsoenlijk te laten werken. Zoals het niet pakken van de é naar eerst ' en dan e intikken.
Iemand hier een oplossing voor?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | $ more /etc/default/keyboard # KEYBOARD CONFIGURATION FILE # Consult the keyboard(5) manual page. XKBMODEL="pc105" XKBLAYOUT="us" XKBVARIANT="alt-intl" XKBOPTIONS="" BACKSPACE="guess" |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | $ setxkbmap us $ setxkbmap -print xkb_keymap { xkb_keycodes { include "evdev+aliases(qwerty)" }; xkb_types { include "complete" }; xkb_compat { include "complete" }; xkb_symbols { include "pc+us+inet(evdev)+ctrl(nocaps)" }; xkb_geometry { include "pc(pc105)" }; }; |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | $ setxkbmap us alt-intl $ setxkbmap -print xkb_keymap { xkb_keycodes { include "evdev+aliases(qwerty)" }; xkb_types { include "complete" }; xkb_compat { include "complete" }; xkb_symbols { include "pc+us(alt-intl)+inet(evdev)+ctrl(nocaps)" }; xkb_geometry { include "pc(pc105)" }; }; |
1 | setxkbmap -layout us -variant intl |
Het kan nog simpeler door die "-layout" en "-variant" weg te laten - dat doet ie al default.quote:Op zondag 29 april 2012 16:12 schreef Kandijfijn het volgende:
Ertepeller jouw antwoord+Spitten in de wiki deed de truck,..
Nadat ik het had opgelost reageerden ze ook al op het arch-forum met dit simpele commamdo
[ code verwijderd ]
Geef idee of het helpt, maar..quote:Op zondag 29 april 2012 18:27 schreef Dale. het volgende:
Oef... geupgrade naar 12.04 en vrijwel niks doet het meer... met GNOME shell crasht hij en bij unity shell geeft hij steeds random errors bij verschillende applicaties en wanneer je iets wilt aanpassen via system settings. Nu via recovery shell alles aan het backuppen en daarna maar complete herinstall doen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 | check_fix_pkg() { # Create the initial sudo call since we will use output from other sudo # command which might capture the password thingy sudo echo "" # This might take a while.. RES=$(sudo debsums -c 2>&1) missing=$(echo -e "$RES" | grep "missing") pkgs=$(echo -e "$missing" | awk '{NF=NF-1} {print $NF}' | sort -u) # Install the packages which are missing files sudo aptitude install $pkgs # Missing files mf=$(echo -e "$missing" | wc -l) # Packages missing files mfp=$(echo -e "$pkgs" | wc -l) echo "Missing files $mf, from $mfp packages" } |
Ik wacht wel over 2,5 weken.quote:Op zondag 29 april 2012 18:27 schreef Dale. het volgende:
Oef... geupgrade naar 12.04 en vrijwel niks doet het meer... met GNOME shell crasht hij en bij unity shell geeft hij steeds random errors bij verschillende applicaties en wanneer je iets wilt aanpassen via system settings. Nu via recovery shell alles aan het backuppen en daarna maar complete herinstall doen.
1 2 3 4 5 6 7 | sudo mount hercules.tue.nl:/vol/hercules/software/linux /software mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on hercules.tue.nl:/vol/hercules/software/linux, missing codepage or helper program, or other error (for several filesystems (e.g. nfs, cifs) you might need a /sbin/mount.<type> helper program) In some cases useful info is found in syslog - try dmesg | tail or so |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |