abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109764131
Ik m'n huis heb ik een 3-fase aansluiting vanwege een elektrisch fornuis. Hoewel volstrekt overbodig voor de juiste werking zou ik graag bepalen wat L1, L2 en L3 zijn. De kleur in de groepenkast geeft in ieder geval geen houvast, dat is 3x bruin. Ik heb de beschikking over een Duspol digital, die een R in de display geeft (of niet) bij meting tussen de fases. Is dat voldoende, of heb ik nog een ander apparaat nodig?
  zondag 1 april 2012 @ 15:05:16 #2
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_109764540
Er is geen vaste L1 L2 of L3. Het enige wat je kan bepalen is of je een links of rechts draaiveld hebt. Op elektromotoren na, zijn er naar mijn weten geen apparaten die onderscheid maken tussen een links of rechts draaiveld.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_109766865
De netbeheerder komt meestal binnen met een rechts draaiveld. Om nu L1, L2 en L3 te bepalen kan je als de hoofdzekering uitgevoerd is met automaten deze een voor een even uitschakelen. Verder kan de draairichting alleen bepaald worden met een draaiveldmeter
pi_109769386
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 15:59 schreef exlurker het volgende:
De netbeheerder komt meestal binnen met een rechts draaiveld. Om nu L1, L2 en L3 te bepalen kan je als de hoofdzekering uitgevoerd is met automaten deze een voor een even uitschakelen. Verder kan de draairichting alleen bepaald worden met een draaiveldmeter
Helaas zitten de hoofdzekeringen, geen automaten, in zo'n mooie zwarte verzegelde kast.
  zondag 1 april 2012 @ 17:05:29 #5
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_109769717
Dan is het nog niet te bepalen wat L1 L2 of L3 is. Het enige wat je bepaald is het draaiveld. ;)
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  Moderator zondag 1 april 2012 @ 17:05:49 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_109769739
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 15:05 schreef boertie het volgende:
Er is geen vaste L1 L2 of L3. Het enige wat je kan bepalen is of je een links of rechts draaiveld hebt. Op elektromotoren na, zijn er naar mijn weten geen apparaten die onderscheid maken tussen een links of rechts draaiveld.
Je kunt alleen met een draaiveld meting de richting bepalen, en dat is idd. alleen van belang bij motoren. Dat bepaald namelijk de draai-richting van de motor.

Verder zal tussen alle fasen onderling 400V staan, en tussen alle fasen en de nul zal onderling 230V staan.

Maar het maakt voor de werking van het toestel toch niet uit waar je welke fase hebt zitten ?
pi_109771233
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 17:05 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Maar het maakt voor de werking van het toestel toch niet uit waar je welke fase hebt zitten ?
Het was meer dat ik het wel netjes vond om de draden op de klemmenstrook in de groepenkast bij de juiste aanduiding te plaatsen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')