abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109804553
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:32 schreef deelnemer het volgende:

[..]

'Is' en 'ought' zo uit elkaar trekken is vragen om moeilijkheden. Iedere 'ought' ontstaat vanuit een 'is', anders zoek je naar een contextloze 'ought'.
Wat een kolder.
Neem het antropogene broeikaseffect.
Enerzijds is er de 'is' vraag of er sprake is van een versterkt broeikaseffect en hoe dit dan precies in zijn werk gaat.
Anderzijds zijn er allerhande morele en politieke vragen met betrekking tot de vraag of er wat aan het broeikaseffect gedaan zou moeten worden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 2 april 2012 @ 14:46:36 #152
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_109804669
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Iemand die de evolutietheorie een zo goed als onbetwiste wetenschappelijke theorie noemt is daarmee nog niet automatisch een Dawkins-volger. Maar dat terzijde: de vraag of theorie X een objectieve voorstelling van de werkelijkheid is is meer een algemeen vraagstuk. De vraag of we de echte werkelijkheid wel met onbetwistbare zekerheid kunnen kennen. Die vraag heeft met evolutie vrij weinig te maken.
Als je een positief wereldbeeld wilt vormen, kun je niet steeds de nadruk blijven leggen op de onvermijdelijke sceptische kritiek. Dan zul je bereidt moeten zijn bepaalde aannamen te maken als werkhypothese. Niet alleen als wetenschapper, maar ook als mens. De samenleving heeft een gemeenschappelijk wereldbeeld nodig. Daarom leren we op de middelbare school evolutietheorie. Dat is zo'n aanname. Daarom wordt wetenschappelijk onderzoek naar de evolutie met belastinggeld gefinancierd en allerlei twijfelachtige speculatieve ideeen niet.
The view from nowhere.
  maandag 2 april 2012 @ 14:48:22 #153
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_109804734
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:43 schreef Monolith het volgende:

[..]

Wat een kolder.
Neem het antropogene broeikaseffect.
Enerzijds is er de 'is' vraag of er sprake is van een versterkt broeikaseffect en hoe dit dan precies in zijn werk gaat.
Anderzijds zijn er allerhande morele en politieke vragen met betrekking tot de vraag of er wat aan het broeikaseffect gedaan zou moeten worden.
Dat verandert als je de mens zelf in je objectieve 'is' model opneemt. En daarmee bedoeld ik ook de interne werking van je eigen lichaam en je situatie in de wereld.

Edit: Het verband tussen 'is' en 'ought' loopt via 'belang'.
The view from nowhere.
pi_109804946
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:48 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat verandert als je de mens zelf in je objectieve 'is' model opneemt. En daarmee bedoeld ik ook de interne werking van je eigen lichaam en je situatie in de wereld.

Edit: Het verband tussen 'is' en 'ought' loopt via 'belang'.
Geef daar eens een voorbeeld van?
Wat heeft bijvoorbeeld de fysieke werking van het menselijk lichaam te maken met de vraag of wij mensen zouden moeten inenten tegen ziekten?
  maandag 2 april 2012 @ 14:58:02 #155
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_109805134
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:53 schreef Monolith het volgende:

[..]

Geef daar eens een voorbeeld van?
Wat heeft bijvoorbeeld de fysieke werking van het menselijk lichaam te maken met de vraag of wij mensen zouden moeten inenten tegen ziekten?
Het beantwoorden van de vraag of wij mensen zouden moeten inenten tegen ziekten doen wij met ons eigen lichaam. Daar vindt het oordeel plaats, gebaseerd op het 'is' van dat lichaam. Ervaring met de gevolgen van het niet-inenten zal een grote invloed hebben op dit oordeel. En een religieuze opvoeding ook.

Edit. Logisch gezien, gaat het om het woordje 'in'. Dat wij in de wereld zijn, heeft grote consequenties. Dit ene logische woordje (= in) verdient heel veel aandacht.

[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 02-04-2012 15:09:53 ]
The view from nowhere.
pi_109805543
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 14:58 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het beantwoorden van de vraag of wij mensen zouden moeten inenten tegen ziekten doen wij met ons eigen lichaam. Daar vindt het oordeel plaats, gebaseerd op het 'is' van dat lichaam. Ervaring met de gevolgen van het niet-inenten zal een grote invloed hebben op dit oordeel.
Nee, dat zie je verkeerd.
Het 'ought' formuleert de morele standpunten. Dat kan bijvoorbeeld zijn 'wij moeten proberen te vermijden dat kinderen ernstige ziektes oplopen' of 'wij moeten niet ingrijpen in de natuur / schepping'.

In het eerste geval, is het dan wijselijk om in de daadwerkelijk te ondernemen actie empirisch bewijs mee te nemen.
D.w.z. als blijkt dat inenten een statistisch significant positief effect heeft op de reductie van ernstige ziektes, dan is dat wellicht een verstandige keuze.
  maandag 2 april 2012 @ 15:11:49 #157
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_109805642
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:09 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee, dat zie je verkeerd.
Het 'ought' formuleert de morele standpunten. Dat kan bijvoorbeeld zijn 'wij moeten proberen te vermijden dat kinderen ernstige ziektes oplopen' of 'wij moeten niet ingrijpen in de natuur / schepping'.

In het eerste geval, is het dan wijselijk om in de daadwerkelijk te ondernemen actie empirisch bewijs mee te nemen.
D.w.z. als blijkt dat inenten een statistisch significant positief effect heeft op de reductie van ernstige ziektes, dan is dat wellicht een verstandige keuze.
Maar mijn kritiek is juist gericht op de incoherentie van de mogelijkheid van deze zuiver morele standpunten. Die zuiver morele standpunten hangen volledig in de lucht.
The view from nowhere.
pi_109805771
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:11 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Maar mijn kritiek is juist gericht op de incoherentie van de mogelijkheid van deze zuiver morele standpunten. Die zuiver morele standpunten hangen volledig in de lucht.
Incoherentie is een gebrek aan samenhang. Het lijkt mij niet mogelijk om een gebrek aan samenhang te zien in een mogelijkheid van zuiver morele standpunten. Samenhang is iets waarvoor meerdere elementen vereist zijn.
  maandag 2 april 2012 @ 15:17:15 #159
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_109805829
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

Incoherentie is een gebrek aan samenhang. Het lijkt mij niet mogelijk om een gebrek aan samenhang te zien in een mogelijkheid van zuiver morele standpunten. Samenhang is iets waarvoor meerdere elementen vereist zijn.
Waar komen deze zuiver morele standpunten dan vandaan? Hangen ze nergens mee samen?
The view from nowhere.
pi_109805935
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:17 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Waar komen deze zuiver morele standpunten dan vandaan?
In mijn wereldbeeld komen morele standpunten voort uit een complexe interactie van nature en nurture.
In bijvoorbeeld het Christendom komen die voort uit een extern gegeven waarheid.
Maar waarom is dat relevant?
  maandag 2 april 2012 @ 15:21:54 #161
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_109806006
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:20 schreef Monolith het volgende:

[..]

In mijn wereldbeeld komen morele standpunten voort uit een complexe interactie van nature en nurture.
In bijvoorbeeld het Christendom komen die voort uit een extern gegeven waarheid.
Maar waarom is dat relevant?
Deze complexe interactie van nature en nurture is een 'is'. Dus volgens jou komen morele standpunten voort uit een 'is'.
The view from nowhere.
pi_109806474
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:21 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Deze complexe interactie van nature en nurture is een 'is'. Dus volgens jou komen morele standpunten voort uit een 'is'.
Ik heb de filosofische opvatting dat 'wij' een emergent fenomeen zijn, ja.
Andere mensen hebben de opvatting dat 'wij' in omhulseltjes worden gestopt.
Wat doet dat af aan de vraag of je 'ought' los kunt zien van 'is'?
  maandag 2 april 2012 @ 15:36:58 #163
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_109806612
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:33 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik heb de filosofische opvatting dat 'wij' een emergent fenomeen zijn, ja.
Andere mensen hebben de opvatting dat 'wij' in omhulseltjes worden gestopt.
Wat doet dat af aan de vraag of je 'ought' los kunt zien van 'is'?
Je 'ought' ontstaat vanuit een 'is'. Dat verband kun je niet ontkoppelen, want ze is reeel. Daarom kun je een 'ought' niet los zien van een 'is'. Dat is toch logisch.
The view from nowhere.
pi_109806995
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:36 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je 'ought' ontstaat vanuit een 'is'. Dat verband kun je niet ontkoppelen, want ze is reeel. Daarom kun je een 'ought' niet los zien van een 'is'. Dat is toch logisch.
Nee, de vraag of ik er een bepaald moreel standpunt op nahoudt, komt in mijn wereldbeeld voor uit een formulering door het emergente fenomeen 'ik'. Dat staat los van de morele standpunten an sich.
In het wereldbeeld van bijvoorbeeld een Christen is die 'ik' een niet-natuurlijke entiteit die geen causale relatie heeft met fysische fenomenen en derhalve ook zuiver morele standpunten formuleert afgezien van het 'is'.

De vraag of morele standpunten an sich afhankelijk zijn van een 'is' is een andere dan de vraag of de morele standpunten die een specifiek individu er op nahoudt het gevolg zijn van een 'is'.
  maandag 2 april 2012 @ 15:53:58 #165
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_109807310
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:46 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee, de vraag of ik er een bepaald moreel standpunt op nahoudt, komt in mijn wereldbeeld voor uit een formulering door het emergente fenomeen 'ik'. Dat staat los van de morele standpunten an sich.
In het wereldbeeld van bijvoorbeeld een Christen is die 'ik' een niet-natuurlijke entiteit die geen causale relatie heeft met fysische fenomenen en derhalve ook zuiver morele standpunten formuleert afgezien van het 'is'.

De vraag of morele standpunten an sich afhankelijk zijn van een 'is' is een andere dan de vraag of de morele standpunten die een specifiek individu er op nahoudt het gevolg zijn van een 'is'.
Met wat hulpmiddelen kun je morele standpunten (die een specifiek individu er op nahoudt als het gevolg van een 'is') abstraheren tot algemene morele principes, maar als je de relatie met 'is' op deze wijze geheel zou loslaten, dan zijn alle morele standpunten ongefundeerd.

Hulpmidelen zijn bijvoorbeeld:
- de rolwisselingstest
- 'Looking through the veil of ignorance'

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 02-04-2012 15:59:10 ]
The view from nowhere.
pi_109808146
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:53 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Met wat hulpmiddelen kun je morele standpunten (die een specifiek individu er op nahoudt als het gevolg van een 'is') abstraheren tot algemene morele principes, maar als je de relatie met 'is' op deze wijze geheel zou loslaten, dan zijn alle morele standpunten ongefundeerd.

Hulpmidelen zijn bijvoorbeeld:
- de rolwisselingstest
- 'Looking through the veil of ignorance'
Ik mis de samenhang in je betoogjes.
Je posteert mijn uit het metafysisch naturalisme voortkomende opvatting over de formulering van morele principes als waarheid. Dat vind ik best sympathiek, maar het gros van de wereldbevolking ziet dat anders.

Het hele punt van religieuze wereldbeelden is nu juist dat de ziel / het bewustzijn en daarmee morele standpunten volstrekt los staan van het 'is' en, sterker nog, dat dit een noodzakelijke voorwaarde is voor morele principes.
  maandag 2 april 2012 @ 17:17:37 #167
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_109810961
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 16:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik mis de samenhang in je betoogjes.
Dat ligt dan aan jou. (weer zo'n verklein woordje: betoogjes)

quote:
Je posteert mijn uit het metafysisch naturalisme voortkomende opvatting over de formulering van morele principes als waarheid. Dat vind ik best sympathiek, maar het gros van de wereldbevolking ziet dat anders.

Het hele punt van religieuze wereldbeelden is nu juist dat de ziel / het bewustzijn en daarmee morele standpunten volstrekt los staan van het 'is' en, sterker nog, dat dit een noodzakelijke voorwaarde is voor morele principes.
Wat heeft de rest van de wereldbevolking er nu mee te maken?

Maar goed, je hebt gelijk dat het idee van een Ziel aan dit morele denken een fundament geeft. Volgens mij geen juist fundament, want de Ziel bestaat niet. Het lichaam en de cultuur vormen de realiteit achter de ons morele denken (en daarover zijn wij het volgens mij eens). De strikte scheiding tussen een 'ought' en ook een 'is' komt daarmee ook te vervallen. 'Ought' is zelf een 'is'. Als jij vind dat iets beter is, en je vind dat echt, dan is dat een feit. En als feit heeft het oorzaken en gevolgen en maakt het deel uit van een feitelijke ontwikkeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 02-04-2012 17:29:23 ]
The view from nowhere.
  maandag 2 april 2012 @ 19:22:17 #168
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_109815807
Ik kom er pas laat in, ik voel me aangesproken.
Dit is een topic naar mijn hart :D
  maandag 2 april 2012 @ 19:48:21 #169
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_109817259
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 19:22 schreef Daniel1976 het volgende:
Poeh, je hebt nogal wat terug te lezen. :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_109817609
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 19:22 schreef Daniel1976 het volgende:
Eige schuld, dikke bult. Oei, dat was op de man. _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')