Wat een kolder.quote:Op maandag 2 april 2012 14:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
'Is' en 'ought' zo uit elkaar trekken is vragen om moeilijkheden. Iedere 'ought' ontstaat vanuit een 'is', anders zoek je naar een contextloze 'ought'.
Als je een positief wereldbeeld wilt vormen, kun je niet steeds de nadruk blijven leggen op de onvermijdelijke sceptische kritiek. Dan zul je bereidt moeten zijn bepaalde aannamen te maken als werkhypothese. Niet alleen als wetenschapper, maar ook als mens. De samenleving heeft een gemeenschappelijk wereldbeeld nodig. Daarom leren we op de middelbare school evolutietheorie. Dat is zo'n aanname. Daarom wordt wetenschappelijk onderzoek naar de evolutie met belastinggeld gefinancierd en allerlei twijfelachtige speculatieve ideeen niet.quote:Op maandag 2 april 2012 14:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Iemand die de evolutietheorie een zo goed als onbetwiste wetenschappelijke theorie noemt is daarmee nog niet automatisch een Dawkins-volger. Maar dat terzijde: de vraag of theorie X een objectieve voorstelling van de werkelijkheid is is meer een algemeen vraagstuk. De vraag of we de echte werkelijkheid wel met onbetwistbare zekerheid kunnen kennen. Die vraag heeft met evolutie vrij weinig te maken.
Dat verandert als je de mens zelf in je objectieve 'is' model opneemt. En daarmee bedoeld ik ook de interne werking van je eigen lichaam en je situatie in de wereld.quote:Op maandag 2 april 2012 14:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat een kolder.
Neem het antropogene broeikaseffect.
Enerzijds is er de 'is' vraag of er sprake is van een versterkt broeikaseffect en hoe dit dan precies in zijn werk gaat.
Anderzijds zijn er allerhande morele en politieke vragen met betrekking tot de vraag of er wat aan het broeikaseffect gedaan zou moeten worden.
Geef daar eens een voorbeeld van?quote:Op maandag 2 april 2012 14:48 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat verandert als je de mens zelf in je objectieve 'is' model opneemt. En daarmee bedoeld ik ook de interne werking van je eigen lichaam en je situatie in de wereld.
Edit: Het verband tussen 'is' en 'ought' loopt via 'belang'.
Het beantwoorden van de vraag of wij mensen zouden moeten inenten tegen ziekten doen wij met ons eigen lichaam. Daar vindt het oordeel plaats, gebaseerd op het 'is' van dat lichaam. Ervaring met de gevolgen van het niet-inenten zal een grote invloed hebben op dit oordeel. En een religieuze opvoeding ook.quote:Op maandag 2 april 2012 14:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Geef daar eens een voorbeeld van?
Wat heeft bijvoorbeeld de fysieke werking van het menselijk lichaam te maken met de vraag of wij mensen zouden moeten inenten tegen ziekten?
Nee, dat zie je verkeerd.quote:Op maandag 2 april 2012 14:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het beantwoorden van de vraag of wij mensen zouden moeten inenten tegen ziekten doen wij met ons eigen lichaam. Daar vindt het oordeel plaats, gebaseerd op het 'is' van dat lichaam. Ervaring met de gevolgen van het niet-inenten zal een grote invloed hebben op dit oordeel.
Maar mijn kritiek is juist gericht op de incoherentie van de mogelijkheid van deze zuiver morele standpunten. Die zuiver morele standpunten hangen volledig in de lucht.quote:Op maandag 2 april 2012 15:09 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee, dat zie je verkeerd.
Het 'ought' formuleert de morele standpunten. Dat kan bijvoorbeeld zijn 'wij moeten proberen te vermijden dat kinderen ernstige ziektes oplopen' of 'wij moeten niet ingrijpen in de natuur / schepping'.
In het eerste geval, is het dan wijselijk om in de daadwerkelijk te ondernemen actie empirisch bewijs mee te nemen.
D.w.z. als blijkt dat inenten een statistisch significant positief effect heeft op de reductie van ernstige ziektes, dan is dat wellicht een verstandige keuze.
Incoherentie is een gebrek aan samenhang. Het lijkt mij niet mogelijk om een gebrek aan samenhang te zien in een mogelijkheid van zuiver morele standpunten. Samenhang is iets waarvoor meerdere elementen vereist zijn.quote:Op maandag 2 april 2012 15:11 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar mijn kritiek is juist gericht op de incoherentie van de mogelijkheid van deze zuiver morele standpunten. Die zuiver morele standpunten hangen volledig in de lucht.
Waar komen deze zuiver morele standpunten dan vandaan? Hangen ze nergens mee samen?quote:Op maandag 2 april 2012 15:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Incoherentie is een gebrek aan samenhang. Het lijkt mij niet mogelijk om een gebrek aan samenhang te zien in een mogelijkheid van zuiver morele standpunten. Samenhang is iets waarvoor meerdere elementen vereist zijn.
In mijn wereldbeeld komen morele standpunten voort uit een complexe interactie van nature en nurture.quote:Op maandag 2 april 2012 15:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Waar komen deze zuiver morele standpunten dan vandaan?
Deze complexe interactie van nature en nurture is een 'is'. Dus volgens jou komen morele standpunten voort uit een 'is'.quote:Op maandag 2 april 2012 15:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
In mijn wereldbeeld komen morele standpunten voort uit een complexe interactie van nature en nurture.
In bijvoorbeeld het Christendom komen die voort uit een extern gegeven waarheid.
Maar waarom is dat relevant?
Ik heb de filosofische opvatting dat 'wij' een emergent fenomeen zijn, ja.quote:Op maandag 2 april 2012 15:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Deze complexe interactie van nature en nurture is een 'is'. Dus volgens jou komen morele standpunten voort uit een 'is'.
Je 'ought' ontstaat vanuit een 'is'. Dat verband kun je niet ontkoppelen, want ze is reeel. Daarom kun je een 'ought' niet los zien van een 'is'. Dat is toch logisch.quote:Op maandag 2 april 2012 15:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb de filosofische opvatting dat 'wij' een emergent fenomeen zijn, ja.
Andere mensen hebben de opvatting dat 'wij' in omhulseltjes worden gestopt.
Wat doet dat af aan de vraag of je 'ought' los kunt zien van 'is'?
Nee, de vraag of ik er een bepaald moreel standpunt op nahoudt, komt in mijn wereldbeeld voor uit een formulering door het emergente fenomeen 'ik'. Dat staat los van de morele standpunten an sich.quote:Op maandag 2 april 2012 15:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je 'ought' ontstaat vanuit een 'is'. Dat verband kun je niet ontkoppelen, want ze is reeel. Daarom kun je een 'ought' niet los zien van een 'is'. Dat is toch logisch.
Met wat hulpmiddelen kun je morele standpunten (die een specifiek individu er op nahoudt als het gevolg van een 'is') abstraheren tot algemene morele principes, maar als je de relatie met 'is' op deze wijze geheel zou loslaten, dan zijn alle morele standpunten ongefundeerd.quote:Op maandag 2 april 2012 15:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee, de vraag of ik er een bepaald moreel standpunt op nahoudt, komt in mijn wereldbeeld voor uit een formulering door het emergente fenomeen 'ik'. Dat staat los van de morele standpunten an sich.
In het wereldbeeld van bijvoorbeeld een Christen is die 'ik' een niet-natuurlijke entiteit die geen causale relatie heeft met fysische fenomenen en derhalve ook zuiver morele standpunten formuleert afgezien van het 'is'.
De vraag of morele standpunten an sich afhankelijk zijn van een 'is' is een andere dan de vraag of de morele standpunten die een specifiek individu er op nahoudt het gevolg zijn van een 'is'.
Ik mis de samenhang in je betoogjes.quote:Op maandag 2 april 2012 15:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Met wat hulpmiddelen kun je morele standpunten (die een specifiek individu er op nahoudt als het gevolg van een 'is') abstraheren tot algemene morele principes, maar als je de relatie met 'is' op deze wijze geheel zou loslaten, dan zijn alle morele standpunten ongefundeerd.
Hulpmidelen zijn bijvoorbeeld:
- de rolwisselingstest
- 'Looking through the veil of ignorance'
Dat ligt dan aan jou. (weer zo'n verklein woordje: betoogjes)quote:Op maandag 2 april 2012 16:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik mis de samenhang in je betoogjes.
Wat heeft de rest van de wereldbevolking er nu mee te maken?quote:Je posteert mijn uit het metafysisch naturalisme voortkomende opvatting over de formulering van morele principes als waarheid. Dat vind ik best sympathiek, maar het gros van de wereldbevolking ziet dat anders.
Het hele punt van religieuze wereldbeelden is nu juist dat de ziel / het bewustzijn en daarmee morele standpunten volstrekt los staan van het 'is' en, sterker nog, dat dit een noodzakelijke voorwaarde is voor morele principes.
Poeh, je hebt nogal wat terug te lezen.quote:Op maandag 2 april 2012 19:22 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik kom er pas laat in, ik voel me aangesproken.
Dit is een topic naar mijn hart
Eige schuld, dikke bult. Oei, dat was op de man.quote:Op maandag 2 april 2012 19:22 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik kom er pas laat in, ik voel me aangesproken.
Dit is een topic naar mijn hart
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |