Als het maar een zakelijke rente is. Wat de beste methode is, weet je altijd pas achteraf.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 14:03 schreef Stamkloon het volgende:
Goed, even een kloon om anonimiteit te waarborgen.
Ik heb van mijn werkgever een gouden handdruk gekregen. Deze is van dermate grote omvang dat het oprichten van een stamrecht BV een van de beste opties is. Nu is dit hele proces door mijn fiscalist opgestart, en heb ik volgende week een gesprek om nog wat dingen door te nemen.
Om niet volledig onbeslagen ten ijs te komen, ben ik natuurlijk druk opzoek geweest op het internet naar informatie. Ik dacht dat hier ook misschien mensen zouden zitten die er verstand van hebben.
Bij de oprichting van de BV moeten er een aantal keuzes worden gemaakt, vanuit de belastingdienst is het verplicht het bedrag in je BV op te renten.
• Welk percentage hier voor te kiezen, en wat is de beste methode? Ik lees van alles over U-rendement, T-rendement en actuarieel rente?
Dat staat in de overeenkomst die de BV met jou is aangegaan. Maximaal is levenslang (of tot de pot leeg is).quote:• Op een gegeven moment moet de BV uit gaan keren aan mij, ik weet dat er een minimale periode aan vast zit, maar wat is de maximale periode van uitkeren?
Bedenk dat er ook een alternatief is: het geld op een geblokkeerde bankrekening zetten.quote:Zijn er nog andere belangrijke dingen/tips waar ik rekening mee moet houden en die ik volgende week mee kan nemen in het gesprek?
Ik begrijp dat maximaal levenslang is, maar als ik start op mijn 65ste met uitkeren, wat is dan levenslang? Tot ik dood ben? Hoe stem je de periodieke uitkeringen daar dan op af?quote:Op vrijdag 30 maart 2012 14:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als het maar een zakelijke rente is. Wat de beste methode is, weet je altijd pas achteraf.
Beide genoemde methodes zijn wel de meest voorkomende.
[..]
Dat staat in de overeenkomst die de BV met jou is aangegaan. Maximaal is levenslang (of tot de pot leeg is).
[..]
Bedenk dat er ook een alternatief is: het geld op een geblokkeerde bankrekening zetten.
Dan heb je niet de rompslomp van de BV.
Ja natuurlijk. Levenslang is totdat je dood bent. Voor de uitkeringen wordt dan een berekening gemaakt waarbij gebruikt gemaakt wordt van sterftetabellen en huidige leeftijd.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 14:19 schreef Stamkloon het volgende:
[..]
Ik begrijp dat maximaal levenslang is, maar als ik start op mijn 65ste met uitkeren, wat is dan levenslang? Tot ik dood ben? Hoe stem je de periodieke uitkeringen daar dan op af?
Let wel op dat je niet gaat beleggen alsof je een privepersoon bent! Het gaat er immers om dat de BV uiteindelijk voldoende middelen heeft om jouw stamrecht te betalen.quote:De rompslomp van de BV vind ik ook wel iets hebben, bovendien wil ik met een deel van het geld gaan beleggen, dan valt de bankrekening dus af.
Dat ik niet in privépersoon moet beleggen had ik inmiddels begrepen.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 16:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. Levenslang is totdat je dood bent. Voor de uitkeringen wordt dan een berekening gemaakt waarbij gebruikt gemaakt wordt van sterftetabellen en huidige leeftijd.
[..]
Let wel op dat je niet gaat beleggen alsof je een privepersoon bent! Het gaat er immers om dat de BV uiteindelijk voldoende middelen heeft om jouw stamrecht te betalen.
Ja, het geld in de BV kan volledig worden gebruikt, ik heb deze voorziening niet nodig tot mijn 65ste.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 19:22 schreef Piet_Piraat het volgende:
Belangrijke vraag is: Heb je al een andere baan?
Ik zie niet 'in prive' maar 'als prive'.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 12:43 schreef Stamkloon het volgende:
[..]
Dat ik niet in privépersoon moet beleggen had ik inmiddels begrepen.De risico's zijn daarvan te groot inderdaad. Winst die de BV maakt met beleggen moet dan nog belast worden, maar goed het is wel veiliger.
Tussen niet kunnen uitkeren en staken vanwege omstandigheden kan een erg groot verschil zitten met ieder zijn eigen fiscale gevolgen.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 19:16 schreef ender_xenocide het volgende:
Is het bij een stamrecht bv niet niet dat je als je teveel hebt verloren van je liquide middelen door bijv. verkeerd te beleggen met als gevolg dat je niet meer kunt uitkeren, of de bv wil staken vanwege omstandigheden. Dat je dan alsnog het stamrecht deel in box 1 moet afrekenen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |