abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109577937
Hoi,

Ik zit nu in 4-gymnasium en ik denk af en toe al na over mijn studiekeuze. Nu lijkt econometrie mij wel wat. (Ik heb NG & NT met economie) Nu heb ik al best wat gezocht naar die studie, maar op internet vind ik gewoon bijna niets. Zou iemand mij hier wat meer kunnen vertellen wat het nou eigenlijk precies is, of het echt verschrikkelijk moeilijk is, of het echt een zwaar wiskundige opleiding is en welke wiskunde er dan precies in voorkomt. (Ik zou toch meer denken dat econometrie vooral statistiek ( wiskunde A ) bevat)
pi_109578024
Ik heb me laten vertellen dat het één van de zwaarste opleidingen is en je je voornamelijk bezig houd met economische modellen, dus ook veel wiskunde. En waarschijnlijk voornamelijk wiskunde A.

Maar dit is maar wat me is verteld, ik kan het fout hebben.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_109578204
http://nl.wikipedia.org/wiki/Econometrie

http://www.eur.nl/bachelor/econometrie/

Qua wiskunde zal het denk ik vooral differentiaal rekenen en integralen zijn.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_109578786
VWO 4 is qua niveau moeilijk te peilen of je econometrie aankan. Als je makkelijk door al je betavakken komt (lees minimaal een acht) zou je het wel kunnen overwegen. Anders ben je bij voorbaat al behoorlijk kansloos.
Maar hoe weet je of het leuk is als je er zo weinig over kan vinden? Mail anders gewoon even een universiteit of je een dagje met wat 1e jaars kan meelopen.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_109578930
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 19:41 schreef Seam het volgende:
VWO 4 is qua niveau moeilijk te peilen of je econometrie aankan. Als je makkelijk door al je betavakken komt (lees minimaal een acht) zou je het wel kunnen overwegen. Anders ben je bij voorbaat al behoorlijk kansloos.
Maar hoe weet je of het leuk is als je er zo weinig over kan vinden? Mail anders gewoon even een universiteit of je een dagje met wat 1e jaars kan meelopen.
Qua punten, tjah. Natuurkunde een 9+, Wiskunde een 8,5 ofzo, scheikunde een ~7.
En meelopen; ik ben net 15 :{
pi_109579071
Je hebt sowieso Wiskunde B nodig om toegelaten te worden.
  † In Memoriam † dinsdag 27 maart 2012 @ 19:48:05 #7
230491 Zith
pls tip
pi_109579101
Tja wat moet je daarop zeggen.

Met dit soort dingen zul je werken, maar daar kan je nu als VWOer toch nog niets over zeggen (en het lijkt waarschijnlijk eng) omdat je dit niet gelijk les 1 moet kunnen.

Maar als je nu merkt dat je geen moeite hebt met algebra, differentiaties en integralen (geen moeite = geen moeite, niet 'het lukt wel') etc.. dan moet het kunnen. Rekenen/Wiskunde/Natuurkunde moet echt je sterkste punt zijn - niet economie, niet 'M&O'.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_109579202
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 19:48 schreef Zith het volgende:
Tja wat moet je daarop zeggen.

[ afbeelding ]

Met dit soort dingen zul je werken, maar daar kan je nu als VWOer toch nog niets over zeggen (en het lijkt waarschijnlijk eng) omdat je dit niet gelijk les 1 moet kunnen.

Maar als je nu merkt dat je geen moeite hebt met algebra, differentiaties en integralen (geen moeite = geen moeite, niet 'het lukt wel') etc.. dan moet het kunnen. Rekenen/Wiskunde/Natuurkunde moet echt je sterkste punt zijn - niet economie, niet 'M&O'.
_O_
Ik voldoe helemaal aan de omschrijving, alleen in meetkunde ben ik iets slechter qua wiskunde. Differentiëren, algebra waren allemaal 9+ :P
pi_109579222
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 19:44 schreef PizzaGeit het volgende:

[..]

Qua punten, tjah. Natuurkunde een 9+, Wiskunde een 8,5 ofzo, scheikunde een ~7.
En meelopen; ik ben net 15 :{
Met zulke cijfers hoef je echt niet bang te zijn voor wiskunde.

Sowieso snap ik nooit waarom mensen zo bang zijn voor wiskunde. Geef mij liever een exact 100% correct uitgelegd verhaaltje, dan zo'n vaag lulverhaal.

En die formule van hierboven, tja, ook een professor in de wiskunde heeft geen idee wat je daarmee wil zeggen als je niet uitlegt waar de symbolen voor staan.
pi_109579339
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 19:50 schreef PizzaGeit het volgende:

[..]

_O_
Ik voldoe helemaal aan de omschrijving, alleen in meetkunde ben ik iets slechter qua wiskunde. Differentiëren, algebra waren allemaal 9+ :P
Meetkunde zul je ook nooit meer nodig hebben, alleen sin cos tan en de stelling van Pythagoras komen wel eens voorbij :P
pi_109579467
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 19:53 schreef thenxero het volgende:

[..]

Meetkunde zul je ook nooit meer nodig hebben, alleen sin cos tan en de stelling van Pythagoras komen wel eens voorbij :P
Dus jij doet ook econometrie? ^ ^
  dinsdag 27 maart 2012 @ 20:00:23 #12
323372 DikBoek
Ook lekker met kaas.
pi_109579726
Ja, het is moeilijk. Maar waarom zou je het niet kunnen? Als je nu je betavakken goed doet, doe je dat waarschijnlijk over een paar jaar ook nog.
Maar eerlijk gezegd zou ik je er nu ook nog niet al te druk over maken. Overigens denk ik wel dat je best welkom bent op een meeloopdag hoor.
Maar laten we wel wezen, dat was natuurlijk al lang duidelijk.
pi_109580735
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 19:53 schreef thenxero het volgende:

[..]

Welke onderwerpen naast meetkunde krijg je nog meer niet?
pi_109581197
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 19:55 schreef PizzaGeit het volgende:

[..]

Dus jij doet ook econometrie? ^ ^
Nee ik doe wiskunde, maar ik ken het econometrie programma ook wel ongeveer. Bij mijn eigen studie ben ik ook nooit echt meer meetkunde tegen gekomen dan dat ik op de middelbare school kreeg.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:18 schreef hattricker het volgende:

[..]

Welke onderwerpen naast meetkunde krijg je nog meer niet?
Het enige wat me te binnen schiet is functies wentelen om een as en dan de inhoud ervan berekenen. :P Maar eigenlijk is dat ook weer niets anders dan integreren. Voor de rest kom je alles wel weer tegen denk ik.

Met name differentiëren, integreren, vergelijkingen manipuleren/oplossen, statistiek, kansrekening... dat kom je bij zowel Wiskunde als bij Econometrie vaak tegen.
pi_109581449
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:27 schreef thenxero het volgende:

[..]

Nee ik doe wiskunde, maar ik ken het econometrie programma ook wel ongeveer. Bij mijn eigen studie ben ik ook nooit echt meer meetkunde tegen gekomen dan dat ik op de middelbare school kreeg.

[..]

Het enige wat me te binnen schiet is functies wentelen om een as en dan de inhoud ervan berekenen. :P Maar eigenlijk is dat ook weer niets anders dan integreren. Voor de rest kom je alles wel weer tegen denk ik.

Met name differentiëren, integreren, vergelijkingen manipuleren/oplossen, statistiek, kansrekening... dat kom je bij zowel Wiskunde als bij Econometrie vaak tegen.
Aangevuld met een paar economische vakken dan zeker?

Jezus, als ik dit zo doorlees 0_o
http://www.ssc.wisc.edu/~bhansen/econometrics/Econometrics.pdf
  dinsdag 27 maart 2012 @ 20:36:32 #16
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_109581582
ik kan je een eerstejaarsdictaat doormailen, kun je kijken wat het niveau is

dat dictaat is in Econometrie (vs. andere economische studies) ook ter sprake gekomen
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_109581610
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:33 schreef PizzaGeit het volgende:

[..]

Dit is zo ongeveer het programma (in Tilburg, maar dat zal niet héél veel per uni verschillen in de bachelor): http://www.tilburgunivers(...)h/programme/courses/

Die link die je stuurt is voornamelijk regressie-analyse. Ook niet mijn favoriet :P
  dinsdag 27 maart 2012 @ 20:39:03 #18
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_109581677
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:37 schreef thenxero het volgende:

[..]

Dit is zo ongeveer het programma (in Tilburg, maar dat zal niet héél veel per uni verschillen in de bachelor): http://www.tilburgunivers(...)h/programme/courses/
je kunt beter hiernaar kijken: http://mystudy.uvt.nl/it1(...)jaar=2011&minorcode=
quote:
Dat ziet er veel enger uit dan het is, veel kom je in de studie tegen
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_109581692
Econometrie is voornamelijk spelen met matrices en statistiek.
pi_109581763
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:33 schreef PizzaGeit het volgende:

[..]

En programmeer vakken.

Econometrie is een zware studie of het moeilijk is verschilt per persoon.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 20:47:37 #21
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_109582094
Is het veel moeilijker dan VWO Wiskunde B? Of zo´n beetje hetzelfde niveau, maar dan waarschijnlijk meer in dezelfde tijd (omdat je er full-time mee bezig bent)?
pi_109582153
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:36 schreef GlowMouse het volgende:
ik kan je een eerstejaarsdictaat doormailen, kun je kijken wat het niveau is

dat dictaat is in Econometrie (vs. andere economische studies) ook ter sprake gekomen
Topicje ff doorlezen :)

EDIT: Laat dat ''ff'' maar zitten :P

[ Bericht 8% gewijzigd door PizzaGeit op 27-03-2012 20:57:01 ]
pi_109582865
Ik lees dat je ook goed moet kunnen programmeren. *Slik* Heb geen informatica en ben nou niet bepaald een held met computers :P
pi_109583986
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 21:01 schreef PizzaGeit het volgende:
Ik lees dat je ook goed moet kunnen programmeren. *Slik* Heb geen informatica en ben nou niet bepaald een held met computers :P
Je hoeft geen informatica gehad te hebben of een held te zijn met computers. Je moet gewoon logisch en systematisch te werk kunnen gaan. Dan leer je het vanzelf.
pi_109584322
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 21:20 schreef thenxero het volgende:

[..]

Je hoeft geen informatica gehad te hebben of een held te zijn met computers. Je moet gewoon logisch en systematisch te werk kunnen gaan. Dan leer je het vanzelf.
Ok, bedankt :)

Krijg wel echt enorm zin in een studie Econometrie als ik zo topics doorlees & op internet rondkijk :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')